Täysistunnon pöytäkirja 104/2013 vp

PTK 104/2013 vp

104. KESKIVIIKKONA 23. LOKAKUUTA 2013 kello 14.08

Tarkistettu versio 2.0

4) Laki tuloverolain 23 ja 124 §:n muuttamisesta

 

Vesa-Matti Saarakkala /ps:

Arvoisa herra puhemies! Suursäätiöiden verovapaus on herättänyt viime aikoina vilkasta yhteiskunnallista keskustelua maassamme. Tämä debatti on koskenut erityisesti niitä suuren varallisuuden säätiöitä ja yhdistyksiä, joiden toiminnan on katsottu olevan vastoin yleishyödyllisten yhteisöjen verovapautta koskevia tuloverolain säädöksiä. Tällöin yhteisö on tosiasiallisesti harjoittanut liiketoimintaa ja näin rikkonut yleishyödyllisyyttä koskevia verotusehtoja. Suursäätiöiden on myös tietyissä tapauksissa katsottu tarjonneen veronkiertämismahdollisuuden varakkaille yksilöille. Samalla suursäätiöiden varallisuuden perusteeton paisuminen on antanut määrätyille henkilöille suuret yhteiskunnalliset vaikutusmahdollisuudet.

Arvoisa herra puhemies! Valtiontalouden tarkastusvirasto on arvioinut viiden suurimman säätiön vuosittaisen veroedun olleen 29—45 miljoonan euron luokkaa vuosina 2004—2005. Perussuomalaiset ovat taloudellisen kilpailukykyneutraliteetin turvaamiseksi sekä yleishyödyllisiä veroyhteisöjä koskevan verovapauden väärinkäytön ehkäisemiseksi valmiita saattamaan suursäätiöt veronalaisiksi tavallisten yhteisöjen mukaisesti. Pienten ja yleishyödylliseen toimintaan sitoutuneiden yhdistysten sekä säätiöiden pääomatulot perussuomalaiset haluaisivat jättää taas verottomiksi aina 100 000 euroon asti. Tämän ylärajan ylittävistä pääomatuloista pienemmät yleishyödylliset yhteisöt olisivat velvollisia maksamaan vain 15 prosentin pääomatuloveroa esityksemme nojalla. Säätiöpohjaisia yliopistoja ja niitä suomalaisia yhdistyksiä, jotka eivät pääomatuloa nauti, ei tämä verouudistus koskisi.

Keskustelu päättyi.