15) Kotikunta-maakuntamallin käynnistäminen
kunta- ja palvelurakennuudistuksen perustaksi
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! On tosi hyvä asia, että meillä on
täällä käsittelyssä vaihtoehtoja
hallituksen kuntauudistukselle. Sekä perussuomalaiset että keskusta
korostavat tähän uudistukseen, joka tehtäisiin
siis sote-palvelujen parantamiseksi ja ylläpitämiseksi,
tällaista maakuntakeskeistä lähestymistapaa, voisi
sanoa näin, eli erikoissairaanhoidon ja perusterveydenhuollon
nivomista yhteen. Hiukan on toteutustavoissa eroja, mutta voi sanoa,
että oppositiopuolueet ovat varsin lähellä toisiaan tässä.
Hallitus sen sijaan on erittäin kaukana, kaukana opposition
vaihtoehdoista, ja jopa voi sanoa tässä vaiheessa,
että aika kaukana perustuslaistakin, koska tämä kuntauudistukseen
liittyvä sote-uudistus on näillä näkymin
kohtaamassa suuria perustuslaillisia haasteita, jos asia ylipäätään
koskaan tulee siihen pisteeseen, että perustuslakivaliokunta
pääsee niitä pykäliä käsittelemään.
Nyt tietysti odottaisi, kun tuolta kunnista kysellään
kantoja sekä tähän kuntauudistukseen että sote-palveluiden
tulevaisuuteen ja toteutustapoihin, että siellä kenttätasolla
näkyisivät nämä vaihtoehdot,
mitä tässä talossa esitellään.
Tämä, arvoisa herra puhemies, koskee tietysti
erityisesti keskustaa, joka on valtuutetuilla mitattuna ylivoimaisesti
Suomen suurin kuntapuolue. Mutta on kaksi aivan eri asiaa puhua
täällä kotikunta—maakunta-mallista
kuin sitten toteuttaa sitä siellä kuntatasolla.
Olen itse päässyt seuraamaan läheltä sitä hoipertelua,
mitä keskustalaiset päättäjät kunnissa
ovat ikävä kyllä edustaneet.
Esimerkiksi omassa kaupungissani Kurikassa annettiin hiljattain
vastaukset sosiaali- ja terveydenhuollon osalta tällaiseen
kyselyyn, jonka on ministeriö toimittanut, ja voi sanoa,
että keskustan päättäjät
hajosivat äänestyksissä aika pahasti järjestään,
kun tarjosin sellaisia vastauksia pohjaesitykseen nähden,
että ne täyttävät kaikki, jokainen
esittämäni vastaus, tämän keskustan
lähestymistavan tähän kuntauudistukseen.
Ihmettelin sitä, miten niin suuria vaikeuksia voi tämän kaiken
kohkaamisen jälkeen olla vastata näihin kysymyksiin.
Itse asiassa jäi täysin perussuomalaisen päättäjän
varaan se, miten mennään eteenpäin. Muuten
kaupunginjohtajan pohjaesitykset, jotka ovat hyvin kuntaliitosmyönteisiä meillä eivätkä
ole
ollenkaan kriittisiä sote-uudistusta kohtaan, olisivat
menneet sellaisinaan läpi. Voi sanoa, että hieno
asia, että viime vaaleissa tuli sen verran kannatusta,
että siellä paikallisessa kaupunginhallituksessa
istui ei vain yksi perussuomalainen valtuutettu vaan kaksi, jolloinka
aina löytyi se kannatus jokaiseen äänestykseen.
Olen kerrasta toiseen tuonut esille, miten tämä perustuslaillinen
ongelma on tämän sote-uudistuksen osalta edessä hyvin
suurella todennäköisyydellä, mutta sitä eivät
edes keskustapäättäjät meinaa
ottaa vakavasti kunnissa. Tämä on todella valitettavaa.
Koska nyt on tilanne se, että mikäli siellä kuntakentällä tämmöisessä epätietoisuudessa
tämä kuntauudistus lähtee etenemään, niin
se pyörä on silloin liikkeessä ja silloin
vaikeutuu esimerkiksi maakunnallisten ratkaisujen paikallinen eteenpäin
vieminen ja alueellinen eteenpäin vieminen. Toivoisi nyt,
kun täällä on, no, keskustan ryhmästä yksi
kansanedustaja paikalla, että se viesti nyt vahvemmin tulisi
sitten teillä myös sinne kentälle. Nythän
tämä vastausaika esimerkiksi tämän
kyselyn osalta on mennyt jo 16.10. umpeen, mutta jottei enempää synny
vahinkoa, niin ottakaa nyt asiaksenne hoitaa niille valtuutetuillenne
se viesti, että he osaavat vastata näihin kyselyihin.
Kun kerran te olette tällä asialla aika paljon
nähdäkseni myös kannatusta saaneet, niin
teillä on se vastuu siitä.
Hallitukselta minä en odota enää yhtään
mitään. He ovat viitanneet kintaalla kaikille
asiantuntijoille. He eivät perustuslaillisista näkökulmista
ole tähän asti piitanneet juurikaan. Ilmeisesti
nyt sitten on havahduttu tähän. Ehkä se,
että hallituspuolueitten riveistä viimeksi väläytettiin jo
pakkoliitoksia, kertoo siitä, että sote-uudistus on
se, joka on ajamassa vastuukuntamallin osalta perusteellisesti karikolle.
Sen jälkeen onkin pantu uhka päälle näitten
pakkoliitosten osalta, että ne kunnat siellä paniikissa
tekisivät nyt nopeita ratkaisuja. Tälle on sanottava
"ei", "ei", "ei", ja on odotettava nyt sitä, että hallitus
tulee sote-uudistuksensa kanssa, jos se sitä ikinä valmiiksi
saa.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Kiitoksia tästä edellä esitetystä puheenvuorosta.
Tässä kuntapuolen esityksessä, kunta- ja
sote-esityksessä, mitä hallitus on yrittänyt
tuoda tänne esille ja on laitettu kuntiin liikkeelle, kysehän
on hyvin hapuilevasta, hyvin sekavasta esityksestä, mistä eivät
edes ministerit tunnu kunnolla tietävän, mitä he
ovat esittämässä.
Hallituspuolueiden edustajat täällä salissakin — ainakin
minun korviini kuulosti — puhuivat hyvin ristiin tästä asiasta,
mistä oikeastaan on kysymys. Minun on kyllä pakko
sanoa itse täällä aika paljon istuneena
ja kuunnelleena, että en minäkään
oikeastaan tiedä, mitä he oikeasti ajavat takaa.
Ajavatko he takaa mitään muuta kuin sitä, että kuntien
määrä pitää saada vähemmäksi,
että keskustalaisia edustajia olisi vähemmän
vaikuttamassa ja toimimassa? En mitään muuta yhteistä näkemystä ole
tälle asialle vielä nähnyt. Ja miksi
ovat niin hapuilevia olleet ne esitykset eteenpäin kunnista
ja se, miten on tuotu julki näitä asioita? Jos
kerran esitykset ovat näin sekavia, niin miten kuntien
edustajat pystyvät oikeasti tätä asiaa
oman kunnan osalta viemään eteenpäin?
Kunnilta tämä koko show on vienyt hirveästi aikaa.
Kuntien johtajat ja hallitusten ja valtuustojen henkilöt,
luottamusmiehet joutuvat keskittymään tämmöiseen
asiaan aikana, jolloin heidän pitäisi miettiä kuntien
taloutta, tulevaisuutta ja rahatilannetta kokonaisuudessaan, mutta
he yrittävät vähäisillä tiedoillansa
ja taidoillansa viedä näitä eteenpäin.
Keskusta on puolueena yrittänyt auttaa kenttää,
mutta keskustahan on kansanliike, laaja liike, jolla me yritämme
saada heille tietoa ja apua, mutta nyt on kyse niin laajasta ja isosta
asiasta.
Lopuksi: Minä haluan kuitenkin esittää niille maaseudun
ja pienten kuntien eri puolueitten kunnanvaltuutetuille kiitokset
siitä, että he ovat tehneet todellakin töitä kuntiensa
eteen, ja näyttää siltä, että kyllä siellä on
moni muukin kuin keskustalainen tehnyt töitä oman
kotikuntansa puolesta ja puhunut ihan siitä kotikunta—maakunta-mallista,
että ei ole edes huomannut, että puhuu juuri siitä asiasta,
mitä meidän puolueemme on esittänyt.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Se, miksi myönteisesti suhtaudun
tähän maakunnalliseen lähestymistapaan,
johtuu siitä, että sille on selkeät perustelut
sen osalta, että saadaan rekrytointipohjaa isommaksi esimerkiksi
lääkäripalveluitten järjestämisen
osalta. Toisaalta myös on tunnustettava, että olemassa
olevissa järjestelmissä on demokratiavajetta muun
muassa palvelutilausten osalta ja siinä, miten ne hoituvat.
Mutta se, mikä ihmetyttää tässä hallituksen touhussa,
on se, että esimerkiksi Etelä-Pohjanmaalle hallitus
tarjoaa mahdollisuutta maakunnalliseen malliin, koska Seinäjoella,
joka on keskuskunta, ei ole väestössä enemmistöä vaan enemmistö on
näillä muilla kunnilla yhteenlaskettuna. Mutta
mikäli esimerkiksi Etelä-Pohjanmaalla ei syntyisi
yhtäkään uutta kuntaliitosta, näin
ollen tällä hetkellä vain Seinäjoki
täyttäisi hallituksen mukaan edellytykset olla
perustason sote-alueen vastuukunta. Mutta jos samaan aikaan syntyisi
hallituksen antamien kriteerien pohjalta maakunnan kokoinen erikoistason
kuntayhtymä, mikä siis on hallituksen esityksen
mukaan mahdollista, on kuitenkin epäselvää,
edustaisiko Seinäjoki yksin erikoistason jäsenkuntia tuossa
erikoissairaanhoidon kuntayhtymässä eli erikoistason
sote-alueessa vai olisiko kaikilla perustason sote-alueeseen kuuluvilla
ei-vastuukunnilla kuitenkin edustus tuossa erikoistason kuntayhtymässä eli
erikoistason sote-alueessa, koska tämä väliraportti
vaikuttaa tulkinnanvaraiselta.
Että kyllä tässä kunnat
ovat kauheassa paineessa, kun näitä vastauksia
on annettu, ja voi sanoa näin, että tämä pitää pysäyttää tähän,
koska ei ole enää reiluakaan, niin kuin tässä edustaja Maijalakin
sanoi, esittää tämäntyyppisiä kysymyspatteristoja,
mitä nyt on lähetelty kuntiin. Täällä on
kerta kaikkiaan sellaisia vaihtoehtoja, ja vastausvaihtoehdot on
rajattu myös osittain niin, että niihin ei pysty
välttämättä oikein hyvin vastaamaankaan.
Olen todella pettynyt tähän, miten tätä asiaa
on viety eteenpäin.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä salissa on tänään
aikaisemmin puhuttu Suomen taloudesta ja tulevaisuudesta ja siitä,
millä tavalla viedään asioita eteenpäin.
Minua todella harmittaa se, että maailmanlaajuisesti, globaalisti,
on taloustilanne heikko, ja Suomen pitäisi keskittyä nytten
täysillä tulevaisuuden kehittämiseen,
työpaikkojen aikaansaamiseen. Mutta se, mihin hallitus
käyttää omat vähäiset voimavaransa,
on saanut aikaiseksi tämmöisen sote-kuntakaaoksen,
ja kaikki voimavarat tuntuvat menevän siihen, että yritetään
saada tässä rivejä yhteen, ja varsinkin,
niin kuin äskenkin mainitsin, kun kuntienkin energiat menevät
kaikki tähän sote-kuntakaaoksen eteenpäin
kehittämiseen, sen miettimiseen, miten tätä asiaa
ratkaistaan.
Me kaikki tiedostamme sen, että jotakin on pakko sosiaali-
ja terveyspuolella tehdä, koska meidän yhteiskunnan
varat eivät riitä nykyisellä tavalla
asioiden eteenpäinviemiseen. Eli jotain on tehtävä,
ja siksi olemme keskustassa miettineet tätä kotikunta—maakunta-mallia.
Maakuntatasolla olisi tietyt asiat järkevä hoitaa,
jolloin me saisimme yhdistettyä voimavaroja ja vastaavalla
tavalla sitten kotikunnassa voisimme keskittyä lähidemokratian
asioiden hoitamiseen.
Markus Lohi /kesk:
Arvoisa puhemies! Suomi on erittäin haastavassa tilanteessa,
kun meidän kansantaloutemme on jo useampana vuonna supistunut,
ja tämä tarkoittaa luonnollisesti myös sitä,
että julkinen talous on nyt ongelmissa. Yhdeksi lääkkeeksi
keskusta on esittänyt kotikunta—maakunta-mallia.
Meidän kuntakenttää ja kuntapalveluiden
järjestämistä tulee uudistaa. Tästä asiastahan
vallitsee hyvinkin laaja yksimielisyys läpi poliittisten
puolueiden. Olemme kaikki sitä mieltä, että uudistuksia
tarvitaan. Uudistuksien lähtökohdista ja keinoista
ollaan vain eri mieltä, ja hallituksen politiikkahan on
ollut se, että me lähdemme uudistamaan kuntakenttää kuntarajoja
ensi sijassa muuttamalla, muodostamalla suurkuntia, ja ne pienet
kunnat, jotka jäävät sitten jäljelle,
olisivat näitten suurten isäntäkuntien
renkejä. Kun nyt tämä hanke on tässä jo useamman
vuoden aika takkuisesti edennyt ja on tullut aina hallitukselta
uusia esityksiä ja täydentäviä linjauksia,
viimeisetkin linjaukset näyttävät nyt
ihan uusien tietojen valossa olevan erittäin ongelmallisia
perustuslain näkökulmasta, kuten täällä on
edustaja Saarakkalakin aikaisemmissa puheenvuoroissaan todennut.
Minusta oli, arvoisa puhemies, erittäin mielenkiintoista,
että kun pääministeriltäkin
on kysytty täällä eduskunnan salissa
sitä, miten hän suhtautuu tähän
perustuslailliseen ongelmaan liittyen vastuukuntamalliin ja erityisesti
myös hallituksen rakennepoliittisiin uudistuksiin sisältyvään
kuntien pakkoliitoslinjaukseen, niin se vastaus on ollut sen tyyppinen,
että eiväthän nämä pakkolinjaukset
ole kovin paljon perustuslain vastaisia, koska ne koskevat vain
niitä kuntia, jotka eivät vapaaehtoisesti liity.
Tämä on minusta hyvin mielenkiintoinen kehäpäätelmä ja
lähestymistapa. Mielenkiintoista on katsoa nyt, kun tämä hallituksen
esitys etenee eduskuntaan, minkälaisen vastaanoton se saa
perustuslain asiantuntijoilta.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Eräs yksityiskohta, joka kannattaa huomata
viime päivien kuntakenttäkeskustelusta, on se,
että kun valtiovarainministeri Urpilainen vieraili Jalasjärven
kunnassa, hän ilmoitti, että kun Jalasjärven
kunnalla on nyt tulossa perintään yli 30 miljoonan
euron vastuut, jotka ovat langenneet kunnalle aikuiskoulutuskeskuksen toiminnan
seurauksena, josta on tullut oikeuden päätös,
valtiovarainministeri Urpilainen purjehti paikalle ja ilmoitti,
että jos liitoksen teette, niin sitten voidaan miettiä näitä oikeuden
langettamia päätöksiä, miten
niitten toimeenpano tämän maksun osalta toteutuu.
Siis käytetään kiristysvälineenä sitä,
että tehtäisiin kuntaliitoksia siellä paikallisesti,
ja uhataan samaan aikaan pakkoliitoksella, ei tosin kerrota vielä,
mihin suuntaan.
Tässä on kaikki keinot käytössä,
ja ministeri Virkkusen pokka vielä pitää.
Mutta jos tässä ei kohta mitään
tule, niin epäluottamus on varsin suuri täältä ja
pitää alkaa täälläkin
miettiä, että pitää kaikki keinot
ottaa käyttöön, jotta me todella saamme
torpattua tämän epädemokraattisen hankkeen,
jonka lainmukaisuudesta ei ole mitään tietoa.
Ja ministerit kulkevat tuolla turuilla ja toreilla ja sanovat, että jos
näin teette, niin ehkä sitten tulee helpotusta.
Ei kuntia voi tällä tavalla uhkailla. Nyt toivoisi,
että perustuslakivaliokunta hyvin pian saisi tämän
hallituksen sote-lakiesityksen, jos sitä tulee, nyt käsittelyyn,
ettei kunnissa nyt panikoitaisi ja mentäisi tekemään kuolemanpelossa
itsemurhaa.
Markus Lohi /kesk:
Arvoisa puhemies! Tuosta edustaja Saarakkalan puheenvuorosta
on hyvä kyllä jatkaa. Nimittäin hallitus
on tässä uudistuslinjansa, voisi sanoa, vähän
niin kuin intoilussakin nyt osittain ehkä lähtenyt
väärälle tielle, kun on lähdetty
valmisteilla olevia lakeja, joita ei ole vielä eduskunnassa
millään tavalla käsittelyssä,
käyttämään perusteena sille,
että on lähdetty painostamaan ei pelkästään
tässä tapauksessa, mitä edustaja Saarakkala
kertoi, vaan on myös Pohjois-Karjalassa tapauksia, joissa
on kuntia painostettu liitosneuvotteluihin ja käytetty
perusteena sitä, että teidän on pakko
lähteä neuvotteluihin, koska on tulossa tällainen
ja tällainen laki. Eihän valmisteilla olevaa lainsäädäntöä pystytä käyttämään
perusteena. On valitettavaa, että on tultu tilanteeseen,
että oikeuskanslerille on jouduttu tekemään
tästä kanteluja ja pyyntöjä selvittää,
noudatetaanko kaikilta osin lainsäädäntöä.
Minusta tähän tilanteeseen meillä ei
nyt olisi varaa Suomessa. Meillä pitäisi kaikkien
nyt ymmärtää, että olemme niin
vaikeassa tilanteessa, että tulisi yhdistää voimat,
lähteä yli puoluerajojen parlamentaarisesti valmistelemaan
kuntauudistusta, hakea sellainen uudistusmalli, joka sopisi meille
kaikille. Ja kun olen käynyt keskusteluja eri puolueista
olevien kansanedustajien kanssa, olen vakuuttunut siitä,
että jos löytyisi vain nyt sen verran hallitukselta
nöyryyttä, että voitaisiin pysähtyä,
miettiä vielä kerran, aloitettaisiinko nyt vähän
alusta tämä uudistus, niin me varmasti löytäisimme
mallin, joka tyydyttäisi kyllä selvää enemmistöä.
Silloin tällä mallilla olisi mahdollisuus mennä läpikin
siellä kuntakentässä, joka joutuu toteuttamaan
joka tapauksessa nämä uudistukset.
Se on selvä, että me tarvitsemme tiettyihin palveluihin
leveämpiä hartioita. Meidän tarvitsee
joitakin palveluita järjestää joka tapauksessa ylikunnallisesti
ja maakunnallisella tasolla. Sen takia on tärkeää,
ettei tämä politiikka tulisi esteeksi ja viivyttämään
tätä välttämätöntä uudistusta,
jota me Suomessa tarvitsemme.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Eivät vain valtuutetut ole
hämmentyneitä kuntakentällä siitä,
mitä nyt pitäisi erilaisiin kyselyihin vastata,
vaan olen huomannut, että myös virkamiestasolla
nyt haparoidaan. Eli siellä esimerkiksi tähän
kyselyyn, mikä nyt on tullut viimeksi sote-asioista, että mitkä ovat
kunnalla ne kriteerien mukaiset mahdollisuudet ja vaihtoehdot sote-alueeksi,
on annettu vaihtoehdoksi myös olemassa olevia peruspalvelu-,
liikelaitos-, kuntayhtymävaihtoehtoja. Nehän eivät kuitenkaan
tätä hallituksen esitystä täytä,
ellei siellä ole yli 20 000 asukkaan kuntaa muodostettu
tai muodostu tai ole olemassa.
Eli jos virkamieheltä, joka nauttii varmasti monissakin
paikoissa kovempaa palkkaa kuin kansanedustaja, tulee sen tyyppisiä pohjaesityksiä,
että siellä on vaihtoehtona olemassa olevat liikelaitoskuntayhtymät,
siellä on kuntaliitokset, siellä on isompi sote-alue,
maakunnan kokoinen, kaikki nämä, niin eihän
tästä saa mitään selkoa. Ja
vaarana onkin se, että esimerkiksi ministeri Virkkunen
tarttuu näistä vaihtoehdoista juuri siihen, mikä on
hänelle itselleen sopivin.
Ja todella sitten, kun on ilmoitettu, minkä verran
sopisi poiketa näistä väestöpohjakriteereistä, tässä kunnille
osoitetussa kyselyssä annettiin vaihtoehdoksi 5 prosenttia,
8 prosenttia ja 10 prosenttia tai sitten "ei osaa sanoa". No, monillakaan
paikkakunnilla se 2 000 asukkaan pienennys siihen 18 000
asukkaaseen siitä 20 000 asukkaasta ei ole paljoakaan.
Se ei auta. Se edelleenkin pakottaa siihen 20 000 asukkaan
väestöpohjan keräämiseen. Tai
sitten jos sanot "ei osaa sanoa", niin onko se ministeri Virkkunen,
joka sitten selittää, että kun ei siellä osata
sanoa? Mutta se on näistä vaihtoehdoista kuitenkin
nähdäkseni paras, koska 10 prosenttia ei moniakaan
paikkakuntia ja alueita auta.
Markus Lohi /kesk:
Arvoisa puhemies! Tästä kuntien hämmennyksestä kyllä kertoo
paljon se, että kun olen kiertänyt kuntia ja tavannut
kuntien johtoa, niin luottamushenkilöitä kuin
virkamiesjohtoa, niin on varsin suuri epätietoisuus nyt siitä,
millä tavalla ja miten vastata tähän
marraskuun lopun päivämäärän
Webropol-kyselyyn siitä, minkä tai keiden kuntien
kanssa lähdetään selvittämään
kuntaliitosta.
Tämä kuntarakennelakihan sisältää poikkeuspykälän,
jossa otetaan huomioon muun muassa erittäin harva asutus
ja saamen kielen aseman turvaaminen, mutta tämä on
siinä mielessä erittäin huonosti laadittu
vaikkapa Lapin olosuhteita ajatellen, vaikka voisi kuvitella, että sinnehän juuri
tätä poikkeuspykälää pitäisi
soveltaa. Mutta se 4 g § sallii poikkeamisen
vain selvitysalueesta, ei sinänsä selvitysvelvollisuudesta.
Ja kun näillä useimmilla kunnilla ei ole vaihtoehtoista selvitysaluetta,
kun ne ovat ne yhdet ja samat naapurit, on siis ainoastaan vaihtoehto
joko selvittää sen naapurin kanssa tai olla ollenkaan
selvittämättä, ei vaihtoehtoisia alueita,
puhumattakaan siitä, että sellaisia alueita, jotka
täyttäisivät hallituksen tavoittelemat
rakennelain kriteerit siitä selvitysalueesta. Ei niitä ole
olemassa tosiasiassa niillä kunnilla, jotka miettivät
näitä poikkeamiskysymyksiä.
Sen takia tilanne on kyllä hyvin tukala kuntapäättäjillä.
Mutta onneksi useissa maakunnissa on nyt herätty ja lähdetty
ajattelemaan niin, että kun tarvitsee uudistaa rakenteita
ja palveluiden tuottamista, ei jäädäkään
odottamaan sitä, mikä tästä hallituksen
mallista kenties tulee ja meneekö se läpi, vaan
on lähdetty rakentamaan omaan maakuntaan sopivaa mallia.
Tällainen mallihan on lähdetty rakentamaan Keski-Suomessa,
jossa poliittiset puolueet ja ryhmät ovat olleet yksimielisiä siitä,
minkälainen kuntien yhteistyöhön perustuva,
kuntia suuremmalla alueella oleva itsehallintoalueen malli sopisi
heille, ja samanlainen kehitys on myös Lapissa, jossa ollaan
selvittämässä omaa, palveluiden järjestämiseen
perustuvaa mallia.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tämä kunnissa nyt
ollut kysely, joka on siis eri kuin tämä edustaja
Lohen mainitsema kysely siitä, mitkä ovat ne selvityskumppanit — toki
siitäkin on ehkä jokunen kunta antanut vastauksia — koski
nimenomaan tähän kuntarakenneuudistukseen liittyvää sote-uudistusta,
joka siis on nyt ollut kunnissa vastattavana. Yksi mielenkiintoinen
kysymys siellä oli se, onko uudistuksen ja sen toimeenpanon
aikataulu kannaltanne sopiva.
Meillä — en tiedä, mistä syystä — esimerkiksi
kaupunginjohtaja antoi pohjaesitykseksi, että kyllä,
mutta kaupunginhallitus sitten äänesti hänen
esityksensä nurin äänin 10—1.
Meidän perustelumme oli kaupunginhallituksessa se, että sote-lain
tulisi olla eduskunnassa käsitelty ja näin lopullisessa
muodossaan kuntien tiedossa ennen kuntarakennelain kuntaliitosselvityksiä eli
sote-laki pitäisi saada selväksi marraskuussa
2013. Se on se viesti, joka meiltä lähti Kurikasta
tänne isolle kirkolle, mutta nyt vain sitten odotetaan ministerin
reaktiota. Minä uskon, että näitä kuntia,
jotka ovat antaneet tämän suuntaisia vastauksia,
on merkittävä määrä.
Nyt todella toivoisi, että ministeri olisi täällä paikalla
kuuntelemassa tätä tärkeää asiaa,
jos hän kerran haluaa sitä yhteistyötä,
mutta ei näy. Tässä olisi nyt paikka
esimerkiksi ottaa vinkistä vaarin ja nopeasti joko lykätä tätä selvitysvelvollisuusasiaa
tai sitten panna vauhtia tähän sote-lakiin, mikä vaikuttaa
tosin tietysti aika epätoivoiselta. Mutta tämä oli
meidän viestimme.
Keskustelu päättyi.