Martti Mölsä /ps:
Arvoisa puhemies! Tällä hetkellä te-keskukset
eivät voi palvella kuin osaa asiakkaistaan. Aamulehden
syyskuussa teettämän kokeilun perusteella te-keskuksissa
pystytään vastaamaan alle puoleen niihin tulevista
puheluista. Kysyin kirjallisella kysymyksellä 30.9., mitä hallitus
aikoo tehdä, että te-keskuksen palveluja tarvitsevia
henkilöitä palvellaan tasapuolisesti ja kohtuullisessa
ajassa. Työministeri Ihalainen, vastasitte kysymykseeni
muun muassa näin: "Asiakaslähtöisen ja
asiakkaan yksilölliseen palvelutarpeeseen perustuvan toimintamallin
avulla te-toimistojen on mahdollista tarjota asiakkaille mahdollisimman
tasapuolisia ja tehokkaita palveluja myös aiempaa pienemmällä henkilömäärällä."
Uskotteko, ministeri Ihalainen, tosiaan, että tämä vastaa
todellisuutta ja että tämä vastaus tyydyttää henkilöitä,
jotka eivät saa palvelua te-keskuksista?
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Kysymys on tärkeä aikana,
jolloin meillä on vähän yli 300 000
ihmistä työttömänä,
aikana, jolloin viime vuonna te-toimistoihin tuli 500 000
työpaikkailmoitusta, joiden työpaikoista yli 90
prosenttia täytettiin, tilanteessa, jossa työttömyysjaksoja
alkaa kuukausitasolla yli 60 000 ja päättyy
58 000. Nämä 3 023 ihmistä te-toimistoissa
126 palvelupisteessä tekevät kaikkensa, että nämä ihmiset
saavat työpaikan ja yrittäjä saa työntekijän,
mitä palveluja sieltä tullaan hakemaan.
On selvää, että kun työttömyys
on kasvanut, se on pitkittynyt, niin totta kai meidänkin
palveluissamme on kehittämisen varaa ja sijaa. Siitä olemme
koettaneet pitää huolta, että vaikka
nyt sitten täällä ely-keskuksien puolella
käydään yt-neuvotteluja, niitä ei
käydä te-toimistojen puolella. Olemme koettaneet
huolehtia siitä, että nämä resurssit,
jotka meillä nyt on, (Puhemies koputtaa) eivät
tästä vähenisi. Siellä porukka
tekee ammattitaidolla ja sydämellä kyllä sitä palvelutyötä työttömien
hyväksi.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Pyydän edustajia, jotka haluavat tästä aiheesta
esittää lisäkysymyksiä, ilmoittautumaan
nousemalla seisomaan ja painamalla V-painiketta.
Martti Mölsä /ps:
Arvoisa puhemies! Te-keskusten toimistouudistusta esiteltiin
kesäkuussa 2013 muun muassa lupaamalla, että te-keskusten voimavarat
keskitetään kasvokkain tapahtuvaan palveluun.
Valtiontalouden tarkastajat kertoivat tämän viikon
tiistaina kansanedustajille ja myös veronmaksajille, miten
valtiontaloutta ja -hallintoa on hoidettu viime vuonna.
Toivottavasti myös hallitus oli kuulolla. Valtiontalouden
tarkastusviraston vuosikertomuksen mukaan rakenneuudistuksiin kannattaisi
uhrata suunnitteluaikaa ja unohtaa kaavamaiset leikkaukset, jotka ovat
tuhoon tuomittuja. Kertomuksen mukaan hyvä esimerkki huonoista
säästöistä on työvoimahallinto.
Suomen kilpailukyvyn, yrittäjyyden ja työllistymisen
kannalta olisi hyvä, että te-keskukset tarjoaisivat
laadukkaita palveluja kaikille. Miten hallitus aikoo tämän
asian korjata?
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Te-palvelukonseptihan rakentuu, niin kuin
tiedämme, sille, että on tämmöinen
työstä työhön nopeasti kulkeva
linja, sitten on koulutuksellinen linja niille, jotka tarvitsevat
koulutuspalveluja, ja sitten on vaikeammin työllistettävien
palvelulinja. Se perusrakenne on sinänsä ihan hyvä,
jotta me voimme erikoistua palveluissa. Sähköisten
palvelujen osuus on merkittävästi kasvanut. Työnhakutilanteista
yli 70 prosenttia suoritetaan jo sähköisillä palveluilla.
Yrittäjistä, jotka hakevat työvoimaa,
yli 70 prosenttia käyttää sähköisiä palveluja.
Mutta se on totta, että nuoret ja pitkäaikaistyöttömät
erityisesti kaipaavat henkilökohtaisia palveluja ja tukea
siinä elämäntilanteessa, ja niitä varmaan
pitäisi enempi kyetä ihmisille antamaan sen polun
rakentamiseksi koulutuksen kautta tai kuntoutuksen kautta työhön.
Tämä on se meidän ajatuksemme, että sähköistetään,
byrokratiaa puretaan ja ihmisten palveluihin pystytään
keskittymään entistä enempi. Eli 3 000
ihmistä tänäkin päivänä tekee sitä työtä (Puhemies
koputtaa) tuolla maakunnissa todella kovalla ammattitaidolla.
Jari Lindström /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tuotannollisista ja taloudellisista
syistä irtisanotulla työnhakijalla on mahdollisuus
omaehtoiseen opiskeluun työttömyysetuudella, ja
tämän etuuden myöntää te-toimisto.
Nyt olen antanut itselleni kertoa, että kun ihmiset hakevat
tätä etuutta, niin jossain puolella Suomea ihmiselle myönnetään
tämä etu ja toisella puolella Suomea samalle alalle
ei myönnetä tätä etua. Miten
te aiotte puuttua näihin tulkintojen ristiriitaisuuksiin eri
puolilla Suomea?
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Oikeudenmukaisuuden ja tasaveroisen kohtelun
kannalta on tärkeätä, että samoista
palveluista tai etuisuuksista ei ole eri puolilla maata erilaisia
tulkintoja. Me olemme törmänneet toki näihin
asioihin useassakin kohdassa, ja aina kun tämmöisiä on
ilmennyt, on koetettu näitä ohjeita tarkistaa
ja kouluttaa väkeä, että ei anneta erilaisia
tulkintoja. Esimerkiksi nyt eduskunnassa tällä viikolla
esitelty palkkatukijärjestelmän uudistus tulee
tässäkin suhteessa selkeyttämään,
yksinkertaistamaan asiaa ja johtaa siihen, että palkkatuen
käytössä ei pysty enää tulemaan
eri maakunnissa hyvin erilaisia käytäntöjä ja
tulkintoja. Tätä kohti pitää mennä,
koska ihmisten oikeudenmukaisuudentaju puoltaa sitä, että kohdellaan
ihmisiä tasaveroisesti.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Kolmannen sektorin työllistäminen
on erittäin tärkeää tässä maassa,
ja nythän meillä on säännöissä se,
että jos kolmannella sektorilla joku osa-aikainen tai lomautettu
haluaa takaisin, silloin kolmas sektori ei pysty tätä omaa
tehtäväänsä hoitamaan. Tähän
takaisinottovelvollisuuteen ministeriö on puuttunutkin,
ja se poistuu kolmannelta sektorilta nyt vuodenvaihteessa, mikä on
sinällänsä hyvä asia.
Mutta erityisesti nuoret ovat minun huolenaiheenani. Meillä on
nuorisotakuu, ja tiedossa on, että nuorisotakuu ei ole
täysin toiminut. Kysynkin ministeriltä: kun te
olette antanut pari tuntia sitten lausuntoja tiedotusvälineille
siitä, että tämä Sanssi-kortti
on ratkaisu tähän asiaan, mutta Kuntaliiton näkemyksen
mukaan Sanssi-raha on käytännössä palkkatukilupaus
ja Sanssia koskevat samat ehdot kuin muutakin palkkatukityöllistämistä,
niin, arvoisa ministeri, mitkä ovat ne tarkat toimenpiteet,
niin että me saamme nuorisotakuun toimimaan?
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Nuorisotakuu on tuottanut paljon hyvää Suomen
nuorisolle: meillä on vähiten Euroopassa pitkäaikaistyöttömiä nuoria,
ja nyt se tilanne on se, että me olemme siihen kolmen kuukauden paalulle
pystyneet pysäyttämään, niin
että 70 prosenttia nuorista saa sen työpaikan
tai muun toimenpiteen. Mutta vielä osa nuorista valuu yli kolmen
kuukauden työttömyyden. Se, mikä tässä nuorten
työttömyystilanteessa on tietysti hyvä,
on se — olen sen sanonut täällä ennenkin — että onneksi
se nuoren työttömyys on lyhytkestoista, 13—15
viikkoa, kun se yleisesti ottaen alkaa mennä jo yli 40
viikon. Tässä mielessä nuorisotakuu on
tuottanut sinänsä hyviä tuloksia.
Tämä lainsäädäntömuutos,
joka nyt tuotiin eduskuntaan, merkitsee sitä, että tätä takaisinottovelvollisuutta
ei tässä perinteisessä mielessä tarvitse
noudattaa kahdessa asiassa: silloin kun kolmannen sektorin toimija
järjestää pitkässä työttömyydessä oleville
ihmisille osa-aikatyötä, sitä voidaan
järjestää palkkatuella nyt tulevaisuudessa
ilman tätä takaisinottovelvollisuutta, ja kuntien
tukityöllistämien (Puhemies koputtaa) kohdalla
samalla tavalla avataan tämä mahdollisuus näille
ihmisille päästä osa-aikatyöhön
ilman tätä takaisinottovelvollisuutta.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kun te olette keskittäneet
te-palveluja, se tarkoittaa käytännössä sitä,
että jos vaikkapa pihtiputaalainen asiakas, joka joutuisi
ajamaan Viitasaarelle, naapurikuntaan, te-toimiston työntekijän
perässä, haluaa varata palvelun sieltä ja
hän soittaa puhelimella, voi ollakin, että Pietarsaaresta
vastataan ruotsiksi. Ei todellakaan edistä työllistymistä,
kuten tarkoituksena olisi, tämä, että hävitetään
paikallistuntemus, arvokas paikallistuntemus. Mitä aiotte
tehdä, arvoisa ministeri, tälle asialle?
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Niin kuin sanoin, meillä on 126
palvelupistettä ympäri maata auttamassa ihmisiä työllistymisen
suhteen, ei jokaisella paikkakunnalla, mutta Pihtiputaallakin on
yhteispalvelupiste, jo-ka palvelee myös näitä tarkoituksia
varten. Aina sitä palvelua Pihtiputaallakin voidaan parantaa tässä mielessä,
mutta myöskin siellä käytetään sähköisiä palveluja,
ja toivon, että myös siitä on apua. Mutta
joka tapauksessa pihtiputaalaisetkin työttömät
saavat myöskin te-toimiston palveluja, ja ne laadultaan
ovat minusta kuitenkin kohtuullisia.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Minä uskon, että ministeri
tekee parhaansa esimerkiksi nuorisotyöttömyyden
taittamiseksi, mutta, arvoisa ministeri, nuorten, alle 25-vuotiaitten
työttömien määrä lisääntyy
kuukausi kuukaudelta tuhansilla, tuhansilla. Pitkäaikaistyöttömien
määrä lähentelee 100 000:ta — siis 100 000:ta!
Ja vailla työtä on noin 440 000 ihmistä.
Kun tässä vaiheessa te vedätte tätä organisaatiota,
jonka tehtävä on nimenomaan pyrkiä auttamaan
näitä ihmisiä työhön,
koko ajan ohuemmaksi ja ohuemmaksi ja kun niitä alueita, joilla
asiakas ei tapaa kasvotusten työ- ja elinkeinohallinnon
ihmisiä, tulee kaiken aikaa lisää ja lisää,
myös ministerin syntymäseudulla kaiken aikaa,
niin — nyt se kysymys — uskotteko, että tällainen
vetäytyminen tuolta maakunnista — sieltä,
missä tämä työttömyys
on kova juttu — jollakin tavalla voi olla ratkaisu siihen,
että ihmiset työllistyvät? Eikö se
ole päinvastoin?
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Te-toimistopalvelut eivät ole kenenkään etäisyydeltä vetäytyneet.
Matkat ovat pidempiä, se on totta, mutta, edustaja Pekkarinen,
heinäkuussa oli 51 000 nuorta, alle 25-vuotiasta
työtöntä, nyt on 41 000. Totta
kai se johtuu myös siitä, että kesällä opiskelijat
ilmoittautuvat kortistoon ja pääsevät
sitten onneksi opiskelemaan, (Mauri Pekkarinen: No niin, hyvä,
että sanoo ministeri noin!) mutta muutamaan kuukauteen
nuorisotyöttömyyden taso ei ole kasvanut. Ei se
ole lähtenyt niin hienoon laskuun kuin me toivomme, mutta
joka tapauksessa siinä on valopilkku verrattuna pitkittyvään
työttömyyteen. Olkaamme tästäkin
kuitenkin iloisia, että nuorten työttömyys
on vähän kuitenkin valoakin antava, ja siitä varmaan
edustaja Pekkarinenkin iloitsee Keski-Suomessa.
Outi Alanko-Kahiluoto /vihr:
Arvoisa puhemies! Viime kaudella, kun Anni Sinnemäki
oli työministeri, helpotettiin työttömien
oikeutta niin sanottuun omaehtoiseen opiskeluun. Se tarkoittaa sitä,
että te-hallinnon virkailijat voivat antaa työttömälle
oikeuden opiskella työttömyysetuudella, jos he
katsovat, että opiskelu edesauttaa työllistymistä myöhemmin.
Nykyisin kuulee hyvin usein tarinoita, että työtön
on osallistunut hyvin vähän opiskeluihin, esimerkiksi
jollekin atk-kurssille tai kielikurssille, jonka katsoo edesauttavan
työnhakua, minkä seurauksena sitten viedään
työttömyysturva kokonaan pois.
Kysymys kuuluu: miten me voisimme edelleen edesauttaa sitä,
että työttömillä olisi oikeus tehdä jotakin
mielekästä työttömyyden aikana, sellaista
mielekästä, joka parantaisi heidän mahdollisuuksiaan
myöhemmin saada jalka työelämän
ovenrakoon ja kiskoa itseään pois työttömyydestä?
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! 127 000 ihmistä on nyt
parasta aikaa näiden koulutus- ja työvoimapalvelujen
piirissä, ajatelkaa, 127 000 ihmistä saa
tukea tulevalle työllistymiselleen. Omaehtoinen koulutus
on upea asia. Minun toiveeni on se, että sen osuus näissä palveluissa
ja rahoituksessa kasvaa, koska se on sitä tapaa, jolla
varsinkin ne nuoret tai aikuiset, joilta se peruskoulupohja on jäänyt
vähän vähemmälle, pärjäävät
tulevaisuudessa. Sen osuutta meidän pitäisi eri
keinoin vahvistaa työllisyysmäärärahojen
käytössä. Jos siinä järjestelmässä ja
sen sujuvuudessa on ongelmia, niitä pitää kyetä korjaamaan.
Olen tässä edustajan kanssa erittäin
paljon samaa mieltä.
Antti Lindtman /sd:
Arvoisa puhemies! Todella Suomi tarvitsee enemmän työpaikkoja
ja vähemmän irtisanomisia. On hyvä, että perussuomalaiset
nyt nostivat tämän asian esiin. Toivoisin, että tänä syksynä,
kun varjobudjetit oppositiolta tulevat, siellä ei nyt sitten
perussuomalaisiltakaan olisi enää esitystä siitä,
että alle 25-vuotiailta otettaisiin pois työsopimuslain
turva eli käytännössä irtisanomissuoja,
koska me emme tarvitse enempää irtisanomisia vaan
me tarvitsemme vähemmän irtisanomisia.
Mutta todella, arvoisa puhemies, tämä nuorisotakuu.
Missä oltaisiin ilman nuorisotakuuta? Nyt kun neljä työtöntä nuorta
menee te-toimistoon, niin kolmen kuukauden aikana näistä neljästä kolmen
työnhaku loppuu, löytyy joku paikka. Mitä näille
muille tehdään, mitä suunnitelmia on
tiedossa? Näyttää siltä, että niissä kunnissa
ja niillä alueilla, missä ovat kunnat lähteneet mukaan,
on hyviä tuloksia. Mitä kuuluu työllisyyden
kuntakokeilulle nyt, kun pitkäaikaistyöttömistä otetaan
koppi paremmin kunnissa, voidaanko nuorisotakuun hyviä keinoja
soveltaa siinä, että saataisiin pitkäaikaistyöttömiä aktivoitua
ja saataisiin heille työpaikkoja?
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Tämä kysymys sattui naulan
kantaan, (Hälinää) ja sitä paitsi
se on hyvin ajankohtainen, koska eduskunta on saanut käsiteltäväkseen erittäin
merkittävän lakipaketin, jonka tehtävänä on
tukea nyt pitkittyvässä työttömyydessä olevien
ihmisten polkua päästä työelämään.
Sen nimi on monitoimipalvelukeskusverkoston perustaminen, johon
hankitaan rahoitusta. Siellä kunta, sen sosiaalitoimi,
Kela ja te-toimisto saman oven aukaisulla palvelevat näitä ihmisiä,
jotka vaativat erityistä tukea. Tämä koskee
myös kuusi kuukautta työttöminä olleita
alle 25-vuotiaita nuoria. Tämän lisäksi
tähän liittyy se, että yli 60-vuotias
vuoden työttömänä ollut saa
palkkatuen pysyväksi. Se on viesti yrityksille, että pitäkää myös
kuusikymppisiä töissä ja ottakaa kuusikymppisiä töihin.
Mutta minä haluan vielä kerran sanoa yhden luvun:
minä sanoin, että keskimääräinen
työttömyys on nyt noussut 50 viikkoon, mutta jos
yli 55-vuotias jää työttömäksi,
sen seuraavan työpaikan saaminen (Puhemies koputtaa) kestää 91 viikkoa.
Mitä tämä kertoo tässä meidän
parhaassa työiässä olevien ihmisten kohtelusta
suomalaisilla työmarkkinoilla?
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Aivan totta, kuten ministeri kertoi, meillähän
on valiokunnassa käsiteltävänä tämä monialaisen
palvelukeskuksen perustamishanke, ja itsekin kyllä ihan
varmasti tuen niitä pyrkimyksiä, jotka nimenomaan
helpottavat pitkäaikaistyöttömien asemaa.
Mutta kaksi kysymystä siihen liittyen. Tuleeko kunnille
lisävelvoitteita nyt ja kuinka paljon, ja mistä kunnat
saavat tähän rahoituksen? Ja toinen kysymys: onko
kunnilla tällä hetkellä mitä työkaluja
toimia, ennen kuin ollaan siinä tilanteessa, että todetaan,
että näitä pitkäaikaistyöttömiä nyt
vain on?
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Kun tämä monitoimipalveluyhteistoimintaverkosto
nyt perustetaan ja kun samalla siirretään työmarkkinatuen
rahoituksen järjestämisestä vastuuta
300 päivän jälkeen myös kunnille — nythän
valtio ja kunnat maksavat puolet 500 päivän jälkeen,
sitten valtio ja kunnat maksavat puolet 300 päivän
jälkeen — valtio lähetti samassa päätöksessä rahaa
75 miljoonaa euroa kunnille yhteisöveron kautta, jotta
ne kuntien rasitukset kevenisivät. Eikä tässä kaikki,
me ohjaamme 140 miljoonaa euroa näiden yhteispalvelupisteiden
käyttöön niitten aktiivitoimien lisäämiseksi,
joita siellä kunnissa nyt tarvitaan tämän palvelupisteen
kautta. Me olemme nyt koettaneet rahoitustakin järjestää niin,
että ei olla passiivisella työmarkkinatuella vaan
300 päivän jälkeen järjestetään
ihmisille jotain järkevää tekemistä ja
koulutusta ja niin poispäin.