Ilkka Kanerva /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ruotsin puolustusvoimat tekee mittavaa selvitystyötä tänä
päivänä Tukholman
saaristossa. Toisaalta tiedämme, että jo varsin
pitkään pohjoismainen puolustusyhteistyö ja
erityisesti Suomen ja Ruotsin välinen sotilaallinen yhteistyö on
ollut läpi koko poliittisen kentän, niin Suomessa
kuin Ruotsissakin, erittäin vahvassa suosiossa. Meillä selonteossa
ja Lissabonin sopimuksessa esitetään tämänkaltaisia
linjauksia. Ymmärrän ja tiedän erittäin
hyvin, että hallitus ei lainsäädännöllisistä syistä ole
voinut tässä asiassa olla aktiivinen, mutta nämä selonteon
linjaukset edellyttävät sitä, että Suomella
täytyy olla mahdollisuus sotilaallisen avun antamiseen
ja sen vastaanottamiseen. Herra puolustusministeri, olisiko nyt
hyvä hetki lähteä siitä liikkeelle, että eduskuntaan
tuotaisiin esitys siitä, millä tavoin sotilaallisen
avun antaminen (Puhemies koputtaa) ja vastaanottaminen kävisi
mahdolliseksi?
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Herra puhemies! Kriisinhallintalakia ollaan uusimassa. Meillä on
työryhmä, joka käy läpi juuri selonteon
pohjalta sitä, millä tavoin Suomen osallistuminen
erilaisiin kriisinhallintatehtäviin niiden velvoitteiden
toteuttamiseksi, jotka sisältyvät muun muassa
EU:n yhteiseen solidaarisuuslausekkeeseen, voidaan toteuttaa, koska
nykyisellä lainsäädännöllä on
tällaisia esteitä. Se ei koske ainoastaan sotilaallista
apua tai sotilaiden kautta annettavaa apua, vaan se koskee myöskin pelastus-
ja muuta yhteistyötä erilaisissa kriisitilanteissa.
Tämä työ on etenemässä sillä tavoin, että työryhmän
esitykset tullaan ensi kuun alussa luovuttamaan ja sen jälkeen
niitä käsitellään tasavallan
presidentin ja hallituksen ulko- ja turvallisuuspoliittisen valiokunnan
kokouksessa, ja pyrimme myöskin tuomaan mahdollisimman pian
eduskunnan käsittelyyn lainsäädännössä tarvittavat
muutokset.
Puolustusministeri Carl Haglund
Arvoisa puhemies! Niin kuin tässä vastuuministeri
tästä lainsäädännöstä totesi,
tämä on hyvin työn alla, ja tämä edustaja
Kanervan kysymys on erittäin tärkeä ja
mitä ajankohtaisin. Tämän lisäksi
ollaan tarkasteltu nyt Puolustusvoimia koskevaa lainsäädäntöä,
joka on puolustusministeriön vastuulla, ja tietenkin yhteensovitetaan
nyt niitä sitten niin, että ainakaan ei käy
niin, että se poliittinen tahtotila ei sitten pidemmällä tulevaisuudessa
ole mahdoton johtuen siitä, että lainsäädäntö asettaisi
esteitä. Mutta nämä ovat isoja asioita,
ja näitä pitää valmistella huolella,
niin että kykenemme sitten tulevaisuudessa poliittisesti
toimimaan tavalla, jota toivomme, tilanteessa, missä esimerkiksi
joku muu Pohjoismaa tarvitsisi Suomen apua.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Pyydän niitä edustajia, jotka tästä aiheesta
haluavat esittää lisäkysymyksiä,
ilmoittautumaan nousemalla seisomaan ja painamalla V-painiketta.
Ilkka Kanerva /kok:
Herra puhemies! Herra puolustusministeriltä vielä tiedustelisin:
ottaen huomioon turvallisuusympäristössämme
viime aikojen myötä esiintyneet ilmiöt,
onko Suomi omalta osaltaan varautunut mahdollisen vedenalaisen toiminnan
torjumiseen omilla aluevesillämme?
Puolustusministeri Carl Haglund
Arvoisa puhemies! Meillä on tietenkin vedenalaistakin valvontaa
koko ajan, aika samantyyppistä kuin mitä Ruotsilla
on, puhutaan sensoreista. On varmasti myös hyvä sanoa
se suoraan, että meillä ei ole resursseja — eikä millään
maalla, jolla on niin pitkä rannikko kuin meillä — pitää kiinteitä sensoreita
koko meidän rannikkoalueellamme, ja näin ollen
ne ovat tietenkin sijoittuneet niille paikoille, jotka ovat strategisesti
tärkeimpiä. Ruotsilla on samantyyppinen järjestely.
Sen ohella Ruotsilla tietenkin on omat sukellusveneet, joiden avulla
heidän kykynsä toimia veden alla on parempi kuin
meidän. Mutta meidän tilanteemme on kohtuullisen
hyvä, ja en usko, niin kuin tässä julkisuudessa
on keskusteltu näistä sukellusveneistä,
että on realistista, että Suomella olisi varaa
sukellusvenekalustoon.
Johannes Koskinen /sd:
Arvoisa puhemies! Nordefcossa elikkä tässä pohjoismaisessa
yhteistyöhankkeessa on keskeisenä kohtana ollut
merivalvonnan ja ilmavalvonnan tilannetietojen vaihtaminen naapurimaiden
kanssa, siis muiden Pohjoismaiden kesken. Kysyisin ministeri Haglundilta:
kuinka saumattomasti tuo tieto nyt tulee? Siinähän
on periaatteessa mahdollisuus operatiiviseen yhteistyöhön
ilman, että tarvitaan mitään korkeatasoisia
valtiosopimuksia, niin että voitaisiin vain käytännön
toimin varmistaa, että tieto liikkuu meidän naapurimaidemme
kanssa, niin vedenalaisista valvontatiedoista kuin veden päällä saatavista
tiedoista.
Puolustusministeri Carl Haglund
Arvoisa puhemies! Edustaja Koskisen havainto on aivan oikea.
Meritilannekuvan osalta tämä järjestely toimii
varsin hyvin jo esimerkiksi Ruotsin kanssa ja myös laajemmin
täällä meidän lähialueillamme.
Ilmatilannekuvan osalta itse asiassa, kun ministeri Hultqvist, joka
siis on uusi ruotsalainen kollegani, kävi täällä toissa
viikolla, juttelimme siitä, että pyrimme vielä vauhdittamaan tätä.
Tämä on ollut, niin kuin edustaja Koskinen tässä totesi,
työn alla jo pidemmän aikaa osana tätä pohjoismaista
puolustusyhteistyötä, ja tavoitteena nyt myös
johtuen näistä ilmatilaloukkauksista ynnä muista,
mitä tässä on ollut, on vauhdittaa sitä niin,
että voimme myös sitä kautta tukea toisiamme
ja edesauttaa sitä tilannetiedon vaihtamista ja sitä kautta
ehkä ennaltaehkäistä myös näitä ilmatilaloukkauksia.
Tämä on tärkeä asia, ja se pitäisi
saada parempaan uskoon edelleen.
Seppo Kääriäinen /kesk:
Herra puhemies! Edustaja Koskinen viittasi tähän
yhteiseen meritilannekuvaan Suomen ja Ruotsin yhteistyömuotona.
Sehän viime vuosikymmenellä on rakenneltu erittäinkin
toimivaksi puolin ja toisin, ja se on todettu hyödylliseksi.
Minun kysymykseni kuuluu, liittyen tähän Tukholman
saariston mysteerin selvittämiseen: voitteko kertoa, onko
tästä meritilannekuvajärjestelmästä, -systeemistä,
ollut hyötyä tämän mysteerin
ratkaisemisessa ja mitä parannettavaa kenties tässä meritilannekuvajärjestelmässä
teidän
mielestänne on?
Puolustusministeri Carl Haglund
Arvoisa puhemies! Tämä meritilannekuva keskittyy
lähinnä veden yläpuolella olevaan toimintaan,
ja nyt emme tiedä varmasti, mitä siellä Ruotsin
vesissä on ollut tai onko siellä ollut jotain,
siitä ei ole varmaa tietoa, ja tämä meritilannekuvan vaihto
ei ikävä kyllä tähän
asiaan ole mitään valoa tai lisätietoa
tuonut.
Pekka Haavisto /vihr:
Arvoisa puhemies! Kuten alkuperäisessä kysymyksessä esitettiin, suomalaiset
suhtautuvat hyvin myönteisesti pohjoismaisen puolustusyhteistyön
kehittämiseen, ja olisin kysynyt asianomaiselta valtioneuvoston jäseneltä:
Missä menevät sitten tämän pohjoismaisen
puolustusyhteistyön rajat teidän mielestänne?
Milloin tarvitaan valtiosopimus? Jos ajatellaan tällaista
rauhanaikaa, normaaliolotilaa, varmasti valvontayhteistyö ja
muu on mahdollista, mutta jos tullaan kriisin tai sodan olosuhteisiin
ja on esimerkiksi jaettu resursseja niin, että jotakin
kehitetään Ruotsissa, jotakin kehitetään Suomessa,
tullaan varmasti tilanteeseen, jossa tämä pitäisi
sopimuksin varmistaa. Onko näköpiirissä nyt,
esimerkiksi Ruotsin hallituksen vaihduttua, jotakin vahvempaa pohjaa,
sopimusta pohjoismaisen puolustusyhteistyön kehittämisestä,
vai kehittyykö tämä lähinnä käytännön kautta?
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Herra puhemies! Tämä yhteistyö on
hyvin käytännönläheistä liittyen
juuri harjoituksiin, koulutuksiin, valvontatehtäviin, kriisinhallintayhteistyöhön,
mutta tulevaisuudessa varmasti kasvavassa määrin
myöskin yhteisiin hankkeisiin ja hankintoihin. Ja kun mennään
tälle puolelle, siinä varmasti tarvitaan aikanaan
sitten myöskin jotain sopimuksia siitä, millä lailla
tällaisia voimavaroja, jotka palvelevat molempia, käytetään
kriisitilanteissa. Se on sitten sen ajan asia, mutta lähtökohtana
on se, että me etenemme kohta kohdalta sellaisessa yhteistyössä,
joka tuottaa molemmille lisäarvoa, ja arvioimme sitten
tilannetta sen mukaan, tarvitaanko tällaista sopimusta.
Mutta tähtäimenä ei ole tässä vaiheessa
mikään tällainen valtiosopimus kokonaisvaltaisesta
puolustusyhteistyöstä. Se on tietysti sanottava,
että kukaan ei tiedä, voiko jonkin kymmenen, parinkymmenen
vuoden sisään tällainenkin tulla ajankohtaiseksi.
Mutta se ei ole nyt tässä tavoitteena, vaan edetään
hyvin käytännönläheisesti toteuttamaan
niitä tarpeita, jotka molemmilla mailla ovat hyvin samankaltaiset
ja joille molempien sotilaallinen liittoutumattomuus antaa hyvän
pohjan.