Täysistunnon pöytäkirja 105/2002 vp

PTK 105/2002 vp

105. TORSTAINA 26. SYYSKUUTA 2002 kello 18

Tarkistettu versio 2.0

14) Laki työnantajan sosiaaliturvamaksusta vapauttamisesta eräissä kunnissa vuosina 2003—2005

 

Lauri Kähkönen /sd:

Arvoisa puhemies! Ed. Tennilän lakialoitteessa esitetään, että työnantajan sotumaksuista vapauttamista laajennettaisiin myös kuntiin ja seurakuntiin tällä kyseisellä alueella. Nythän hallituksen esityksessä maksajiksi on laitettu toiset, niin kunnat kuin seurakunnat. Tämä esimerkiksi kuntien puolella on nostamassa niin kuin muuallakin sotumaksua prosentin kymmenesosan. Mielestäni tämä lakiesitys on hyvä, mutta tähdennän sitä, että maksajana pitäisi siinä tapauksessa olla valtion. Omalta osaltaanhan tämä pikkuisen mahdollistaisi uusia työpaikkoja kunnissa. Väitän, että kokeilualueen kuntien taloudelliseen tilanteeseen se vaikuttaisi myös positiivisesti. Toisaalta olisi ollut toivottavaa, että jo alun perin tämä kokeilualue olisi ollut laajempi. Näitä vastaavia alueita on muuallakin kuin tuolla Lapin alueella ja saaristokunnissa.

Mutta kaiken kaikkiaan tähdennän sitä, että paitsi että tämä olisi oikean suuntaista, että myös kunnat ja seurakunnat olisivat kokeilussa, jos ja kun näin edetään, maksajana ehdottomasti on valtio eikä mennä kuntien kukkarolle, koska riittävästi näitä esimerkkejä jo on, mitä tulee näihin verotusratkaisuihin. Niissä useimmiten kunnat ovat jääneet maksajiksi.

Esa Lahtela /sd:

Arvoisa herra puhemies! Kun aikanaan hallituksen esitystä, eilenkö vai toissa päivänä, käsiteltiin salissa, siinähän todettiin tämä epäkohta, jota ed. Tennilä tässä esittää korjattavaksi. Minusta tässä on nyt hyvä esitys. Toivon, jotta valiokunta nyt ottaa huomioon tämän. Selitykset, jotka ministerin suusta kuultiinkin, ovat sen oloiset, jotta muutenhan olisi voitu kuntiin ottaa myös tämä kevennys mukaan, mutta kun se alue laajeni, sen takia jätettiin kunnat ja seurakunnat ulkopuolelle.

Jos näin tapahtuu, että se hallituksen esitys menee läpi ilman tätä ed. Tennilän esittämää muutosta, siinähän käy sillä tavalla, jotta nopeasti kunnan töistä käydään kilpailu sillä tavalla, että ne siirtyvät yksityiselle puolelle, ja näen, että tuolla pohjoisissa olosuhteissa, missä kunnat kuitenkin ovat hyvin merkittäviä työllistäjiä ja toimeenpanijoita monissa asioissa, tämän tyyppistä kilpailua ei sallittaisi, vaan kunnat ja yritykset olisivat siinä mielessä samassa veneessä ja mahdollisesti ilman tämmöistä keskinäistä kissanhännänvetoa, joka vie energiaa kanssa niissä kunnissa omalta osaltaan. Sen takia kannatan ed. Tennilän aloitetta ja toivon, että valiokunta vie tämän nopsaan läpi.

Hannu  Takkula  /kesk:

Arvoisa puhemies! Tämä ed. Esko-Juhani Tennilän nimissä kulkeva Lapin kansanedustajien aloite, joka koskettaa työnantajan sosiaaliturvamaksusta vapauttamista eräissä kunnissa — tarkoittaa tarkemmin Lapin kolmea pohjoista seutukuntaa — oli hallituksen esityksenä oikean suuntainen, mutta riittämätön johtuen siitä, että kunnat ja seurakunnat jäivät tämän esityksen ulkopuolelle.

Kun alun alkaen tätä Norjan-mallista tehtyä sovellutusta alettiin suunnitella pohjoiseen Suomeen, siinä oli erityinen Pohjois-Lappi-työryhmä, ja he väliraportissaan esittivät, että myöskin kunnat ja seurakunnat olisivat mukana. Kuitenkin meille saatetun epävirallisen tiedon mukaan hallitus ei päässyt tästä yksimielisyyteen, vaan hallituksen sosialidemokraattiset ministerit ja kokoomusministerit jyräsivät yksinkertaisesti vasemmistoliiton kuntaministerin tässä kohden ja myöskin Rkp:n ministerin, ja näin ollen sitten tämä hallituksen esitys tuli vesitettynä ja kunnat ja seurakunnat sen ulkopuolella.

On totta, niin kuin ed. Kähkönen omassa puheenvuorossaan sanoi, että muuallakin Suomessa on tämän tyyppisiä alueita, joille tämä kokeilu olisi tervetullut. Niitä on paljon kasvukeskusten ulkopuolella, erityisesti itäisessä Suomessa, mutta myöskin Pääkaupunkiseudun ulkopuolelta löytyy tämän tyyppisiä alueita. Mutta kokeilu on rajoitettava johonkin, ja tällä hetkellä voimakkain rakennemuutos on ollut pohjoisessa Suomessa, jäljet ovat siellä olleet tuhoisimmat, ja sen (Puhemies koputtaa) vuoksi tämän kautta pyritään ...

(Korokkeelta) Arvoisa puhemies! Jatkan kesken jäänyttä lausetta täältä puhujakorokkeelta käsin: Tämän esityksen kautta todellakin pyritään saamaan tuntumaa siitä, millä tavalla tämän tyyppinen sosiaaliturvamaksun vapautus aktivoi yrityksiä ja elinkeinoelämää ja sitä kautta synnyttää toimeliaisuuden ja yrittäjyyden ilmapiiriä, sitä ilmapiiriä, jota kipeästi tällä hetkellä erityisesti Lapissa näillä alueilla tarvitaan.

Nyt me elämme sellaisessa taitoskohdassa, että joitakin nopeita ratkaisuja täytyy hallituksen toimesta tulla, muutoin tämä alueellinen ja sosiaalinen kahtiajako, joka on kiihtynyt viimeisen kahdeksan vuoden aikana, saavuttaa sellaisen pisteen, että ne arvet, ne haavat, jotka tämän tuloksena syntyvät tähän yhteiskuntaan, eivät sitten ole helposti parannettavissa ja jäljet jäävät pysyviksi.

Arvoisa puhemies! Nyt tarvitaan tällaista lakialoitetta täydentämään hallituksen esitystä. Tämän kautta myöskin turvataan se, että terve kilpailu voi säilyä kunnan ja yksityisen välillä silloin, kun joudutaan kilpailutilanteeseen, jossa kunnan taikka yksityisen työnantajan järjestämästä palvelusta kilpaillaan. Kun mietitään näitä vaikutuksia, niin uskomme näin, että tämä aktiivisuus ja yritteliäisyys sinällään ja työllisyyden lisääntyminen hyvin nopeasti kuittaisi nämä noin 30 miljoonan markan, 5 miljoonan euron, suorat menetykset, mitä tästä esityksestä valtion kassaan olisi, ja näin ollen voi sanoa, että nämä vaikutukset ovat hyvin minimaaliset. Tältä osin ne myöskin tukevat sitä, että tämä kokeilu tulisi täysimääräisenä järjestää.

Arvoisa puhemies! Tämä pieni, mutta merkittävä muutos hallituksen esitykseen tulee mittaamaan sen, ovatko sosialidemokraatit, onko kokoomus — mutta ehkä tässä kohdin painotan vielä: ovatko sosialidemokraatit — valmiita tukemaan heikommassa asemassa olevia kuntia ja luomaan edes yhden, yhden, työllistävän esityksen, yhden tällaisen tulevaisuuden ja toivon esityksen tällä vaalikaudella, joka osoittaisi, että aluepolitiikka ei ole kuollut kirjain sosialidemokratiassa tänä päivänä.

Hannes  Manninen  /kesk:

Arvoisa puhemies! Alueellinen eriarvoisuus ja alueellinen kehitys on voimakkaasti kahtia jakanut maata viime vuosien ajan, voisi sanoa, 90-luvun loppupuolelta tähän päivään saakka, ja tuo valitettava kehitys jatkuu edelleen.

On ilolla todettava se, että ministeri Korhonen lopultakin sai tuotua eduskuntaan lakiehdotuksen ja sitä ennen keväällä hallituksessa periaatepäätöksen siitä, että Lapin eräät kunnat ja muutamat saaristokunnat vapautetaan sosiaaliturvamaksusta, tai näiden kuntien yritykset, ei kaikkia yrityksiä, vaan tietyn toimialan yritykset vapautetaan maksuista kokeiluaikana vuosina 2003—2005.

Jotta tähän päästiin, on ehkä syytä kuitenkin todeta selityksenä sille, miksi tämä koskee vain Lappia ja eräitä saaristokuntia tässä vaiheessa: Tätä Norjan-malliahan Lapissa ja täällä eduskunnassakin on vaadittu hyvin kauan. Hallituksen ja ministeri Korhosen taholtakin se kiistettiin jatkuvasti. Sen jälkeen Lapissa maakunnan liiton edunvalvontasihteeri Jaakko Ylitalo järjesti niin sanotun "kapinakokouksen", jota paheksuttiin jyrkästi hallituspuolueiden ja jopa hallituksen tasolla.

Tosiasia kuitenkin on, että tätä sosiaaliturvamaksukokeilua ei olisi koskaan järjestetty tässä maassa ilman tuota kokousta, joka sai suuresti julkisuutta ja joka hiukan säikäytti Lipposen hallituksen ministereitä siitä, että nyt on todella hätä Lapissa, nyt on tosi kysymyksessä ja nyt on tehtävä jotakin. Kuitenkin valitettavasti tämä kokeilu jäi puolitiehen, koska kunnat ja seurakunnat eivät tulleet mukaan, ja niin kuin täällä on todettu, siihen mukaantuloon olisi monia selkeitä perusteluita.

Hallituksen perustelu oli, että ei ole rahaa, koska tämä vähentäisi Lapin kuntien osalta 5 miljoonaa euroa sosiaaliturvamaksutuloa ja näiden rannikkokuntien osalta huomattavasti pienemmällä, pienellä summalla. Kysymys on tässäkin arvovalinnasta ja asioiden tärkeysjärjestykseen asettamisesta, teemmekö me päätökset arvojen pohjalta vai alistammeko me arvot rahalle. Mehän teemme lukuisia päätöksiä täällä niin, että meille tulee vain selkeästi ilmoitus, että tarvitaan rahaa niin paljon, ja sen jälkeen se pannaan budjettiin ja rahaa jostakin kaivetaan.

Vaikka en itse vastustanut esimerkiksi Soneraa, jolloin pantiin merkittävät rahasummat — olin sitä mieltä että se piti tehdä — niin ei siinä käyty mitään arvokeskustelua. Sanottiin, että tarvitaan niin monta miljardia rahaa, ja se nuijittiin pöytään, eikä kukaan kysynyt, mistä raha löytyy. Rahaa löytyy silloin, jos se koetaan tärkeäksi, jos sitä pidetään välttämättömänä tämän maan kehityksen kannalta. Jos hallitus olisi arvostanut tämän asian riittävän korkealle, tuo raha, muutama miljoona euroa, olisi löytynyt mistä tahansa ja sillä olisi voitu lisätä valtion budjetin loppusummaa. Hyvä kuitenkin, että edes päästiin näiden yritysten osalta sosiaaliturvamaksujen poistamiskokeiluun. Toivomme, että valiokunnassa arvot pannaan oikeaan järjestykseen ja että hyväksytään myöskin kunnat tähän kokeiluun mukaan, niin kuin tässä kaikkien lappilaisten kansanedustajien — ministerinä toimivien nimet tästä luonnollisesti puuttuvat — yhteisessä aloitteessa todetaan.

Haluan vielä sen verran todeta, ehkä hiukan eri sävyssä kuin ed. Takkula, että suurin vastustaja tässä oli kokoomus nimenomaan. Kokoomus periaatteessa vastusti koko kokeilua, ja loppujen lopuksi se suostui tähän kokeiluun sillä ehdolla, että kuntia ei otettu mukaan. Vielä budjettiriihessäkin tämä sama näytelmä toistui, ja voi sanoa, että todella valitettavalta tuntui se, että ministeri Vilénkin julkisuudessa Lapissa sanoi, että hän joutui vain tuomaan kokoomuksen ministeriryhmän terveisiä tietyistä asioista, hän oli kyllä asiassa mukana, mutta hän ei voinut, kun muut tekivät näin. Siis todellisuudessa kokoomus oli suurin vastustaja. Vasemmistoliitto sitä esitti, ja uskon, että sosialidemokraatitkin olisivat siihen suostuneet, jos kokoomus ei olisi tätä niin jyrkästi vastustanut.

Toivon todella, että tämä rinnakkaislakialoite menee läpi ja tämä kokeilu saadaan riittävälle ja asianmukaiselle pohjalle.

Ed. Löv merkitään läsnä olevaksi.

Matti Väistö /kesk:

Herra puhemies! Työnantajan sosiaaliturvamaksusta vapauttamista eräissä kunnissa koskeva kokeilu saatiin vihdoin eduskunnan käsittelyyn. Oli mielenkiintoista kuulla ed. Mannisen selvitys kokeilun ja siihen liittyvän lakiehdotuksen valmistelun taustasta. Erityisesti, arvoisa puhemies, koen tärkeänä sen, että tämä nyt käsittelyssä oleva lakialoite ja siihen liittyvä kuntien ja seurakuntien työnantaja-asema tuli valaistua ja että se otetaan, mielestäni on näin tärkeää, huomioon lopullisessa eduskunnan päätöksessä.

Kansalaisten aktiivisuus on ollut tässä koko kokeilun käynnistämisessä, kuten ed. Manninen kertoi, keskeisessä asemassa. Edunvalvonta-asiaa on ryhdytty ajamaan maakunnan ihmisten ja siellä vaikuttavien tahojen toimesta. Alueen kansanedustajat ovat nyt aktiivisia ja ovat oikealla asialla. Työllisyyden parantamiseksi on tehtävä kaikki voitava. Aluepolitiikan ja alueellisen kehittämisen eteen tarvitaan merkittävästi uusia toimia, myös verotuksellisia Norjan-mallin mukaisia ratkaisuja.

On valitettavaa vain, että tämän kokeilun käynnistäminen ja eduskunnalle lakiesityksen antaminen vei näinkin pitkään. Me kaikki kuitenkin tiedämme, että työnteon ja yrittäjyyden yhteiskunta on se, jonka varaan hyvinvoinnin perusta jatkossakin rakentuu, ja siitä syystä työllisyyden parantamiseksi tarvitaan uusia tehokkaampia toimenpiteitä ja myös tehokkaampaa aluepolitiikkaa.

Unto Valpas /vas:

Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksessähän jälleen julkisen sektorin työnantajaa syrjitään, ja se tapahtuu sen takia, että kokoomus esti julkisen sektorin työnantajan pääsyn mukaan tähän maksuvapautukseen, aivan niin kuin ed. Takkula totesi. Kokoomukselle julkinen sektori näyttää olevan punainen vaate, ja sen toimintaedellytyksiä kokoomuksen toimesta yritetään lähes aina vaikeuttaa.

Yhdyn niihin näkemyksiin, että kunnat ja seurakunnat on myös vapautettava työnantajan sosiaaliturvamaksusta, ja kokeilu on mielestäni mahdollisimman pian laajennettava koskemaan muitakin alueita kuin vain eräitä kuntia Lapissa. Oulun läänistäkin löytyy tällaisia vaikeassa taloudellisessa asemassa olevia kuntia. (Ed. Väistö: Ja Pohjois-Karjalasta!) — Näin on.

Eli kokoomuksen vastustuksesta huolimatta tämä asia on saatava sellaiseksi, ettei julkista sektoria täysin aiheettomasti syrjitä. Tässähän on ihan selvä syrjintä kysymyksessä.

Keskustelu päättyy.