2) Hallituksen esitys eduskunnalle valvottua koevapautta koskevaksi
lainsäädän-nöksi
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies! Värderade talman! Hallituksen esitys
sisältää kolme keskeistä ehdotusta.
Ensinnäkin ehdotetaan säädettäväksi
nykyistä huomattavasti täsmällisemmät
säännökset valvotun koevapauden edellytyksistä ja
täytäntöönpanosta.
Aloitan kertomalla, että valvottu koevapaus on enintään
6 kuukauden pituinen jakso, joka ajoittuu ehdottoman vankeusrangaistuksen
loppuun juuri ennen ehdonalaista vapauttamista. Valvotun koevapauden
järjestelmä otettiin käyttöön
jo vuonna 2006 osana vangin suunnitelmallista ja asteittaista vapauttamista.
Tämä järjestelmä on toiminut
hyvin, ja 85 prosenttia valvottuun koevapauteen päästetyistä suorittaa
koevapautensa loppuun.
I propositionen föreslås att en lag om övervakad
frihet på prov ska stiftas och att man i denna ska samla
bestämmelserna om målen med förutsättningarna
för och verkställigheten av övervakad
frihet på prov. De bestämmelser som i nuläget
finns på förordningsnivå upphöjs
till lag. Syftet med övervakad frihet på prov
preciseras så att det tydligare än förr
framgår att den övervakade friheten på prov är
en del av det planmässiga och stegvisa frigivningsförfarandet.
Käsitteellisesti koevapaus on vankeusaikaa, ja törkeissä rikkomustapauksissa
koevapauteen sijoitettu toimitetaan takaisin vankilaan suorittamaan
koevapaudesta suorittamatta olevaa osaa. Lailla mahdollistettaisiin
samojen teknisten laitteiden käyttö, joita käytetään
nykyisin valvontarangaistuksen valvonnassa: esimerkiksi pantavalvontalaitteen
käyttö tulisi mahdolliseksi. Valvonnan sisältö määriteltäisiin
kuitenkin yksilöllisesti vangin arvioidun valvonnan tarpeen
perusteella.
Innehållet i övervakningen ska definieras
individuellt utifrån fångens uppskattade behov
av övervakning.
Toisekseen hallituksen esitys sisältää myös ehdotuksen
seksuaalirikollisille tarkoitetun lääkehoidon
ja siihen mahdollisesti liitettävän psykososiaalisen
hoidon ja tuen mahdollistamisesta. Ehdotuksen tarkoituksena on vähentää seksuaalirikosten
uusimista. Tavoitteena on turvata seksuaalirikosten uhrien henkilökohtaista
koskemattomuutta. Seksuaalirikokset aiheuttavat uhrille suurta kärsimystä.
Lääkehoito ja siihen mahdollisesti liitettävä muu
hoito ja tuki olisivat valvotun koevapauden edellytys, ja ne jatkuisivat
myös ehdonalaisen vapauden ajan. Lääkehoito
perustuisi aina vangin aitoon suostumukseen, mutta jos vanki lopettaisi
lääkkeiden käytön koevapaudessa,
koeva-paus peruutettaisiin. Jos vanki lopettaisi lääkkeiden
käytön ehdonalaisessa vapaudessa, tuomio-istuin
voisi syyttäjän esityksestä määrätä ehdonalaisen
vapauden menetetyksi ja jäännösrangaistusta
täytäntöönpantavaksi 4—14
vuorokaudeksi. Tässä noudatettaisiin selkeyden
vuoksi samaa sääntelyä kuin muissakin
ehdonalaisen vapauden valvontamääräysten
törkeissä rikkomusta-pauksissa. Asiasta säädetään
ehdonalaisen vapauden valvonnasta annetun lain 10 §:ssä.
Lääkehoidon kesto ja sisältö määräytyisivät yksilöllisin
perustein, mutta sen enimmäiskesto olisi ehdonalaisen vapauden
keston pituinen. Kannattaa myös huomata, että lääkehoidossa käytettäisiin
samoja lääkkeitä kuin muussakin terveydenhoidossa.
Lääkkeet voivat olla sukupuoliviettiä vaimentavaa
hormonaalista lääkehoitoa, masennuksen ja pakko-oireisen
häiriön hoidossa käytettävää lääkehoitoa
tai, jos rikollinen käyttäytyminen liittyisi päihteiden
käyttöön, myös Antabusta tai
metadonikorvaushoitoa. Hormonaalisesta lääkehoidosta
pisin kokemus on Tanskalla, missä sitä on käytetty
vuodesta 1989 lähtien.
Kolmanneksi hallituksen esitys sisältää ehdotuksen
siitä, että vankilan ulkopuolella tapahtuvan toiminnan
lupaehtoja voitaisiin valvoa sähköisin välinein,
muun muassa pantavalvontalaitteilla. Ulkopuolisia lupia ovat opintolupa,
siviilityölupa ja sijoittaminen ulkopuoliseen laitokseen.
Suna Kymäläinen /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
on hyvä, ja on erittäin tärkeää,
että voidaan ottaa uusia menetelmiä käyttöön.
On myös tärkeää, että niistä on
säädetty mahdollisimman tarkasti laissa eikä vain
asetuksella. Se varmasti takaa paremmin oikeusturvaa ja helpottaa
tulkintaa.
Yksi asia nousee kuitenkin mieleen jo näin lähetekeskusteluvaiheessa,
uuden teknologian käyttö kun ei aina ole osoittautunut
kustannustehokkaaksi eli säästämään
veronmaksajien rahoja. Onkin tärkeää seurata,
miten tässä on asianlaita tulevassa. Tärkeintähän
on, että saavutetaan se asiakaslähtöisyys
ja tuottavuus, kuten toivomme. Se, että asia on poissa
silmistä, ei tarkoita, että se on hoidettu hyvin
ja paremmin kuin ennen. On kuitenkin hyvä, että asia
etenee ja täällä eduskunnassa tämä erittäin
vaikea ja herkkä asia kammataan vielä läpi.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Minun mielestäni tämä valvottu
koevapaus on aivan perusteltu malli tuossa vapautumisvaiheessa ja
niinä viimeisinä aikoina, kun rangaistusta suoritetaan.
Se on asteittaista vapautumista ja minun mielestäni ihan
hyvä ja kannatettava asia. Se valmistaa rikollista takaisin
tavalliseen arkeen.
Mutta oikeastaan tässä samassa keskustelussa kysyisin
oikeusministeri Henrikssonilta, millä tavalla tämä vapautuvien
vankien vaarallisuusarviointi -asia on etenemässä.
Meillähän on tänä päivänä järjestelmä sen
oloinen, että ainoastaan aivan vakavimpien rikosten kohdalla
vaarallisuusarviointi vapautuville vangeille tehdään, mutta
siitä huolimatta meillä on päässyt
vapaaksi sellaisia ihmisiä, jotka ovat hyvin nopeasti vapautumisen
jälkeen syyllistyneet uuteen väkivaltarikokseen.
Ainakin ammattilaiset ovat todenneet, että jos vaarallisuusarviointi
tehtäisiin kaikille väkivaltarikollisille, niin
silloin näiltä uusituilta väkivallanteoilta
voitaisiin välttyä. Kysyisin ministeriltä,
onko tämä asia etenemässä.
Seksuaalirikollisten lääkehoito on ihan kannatettava
malli. Hyvä, että se nyt lain tasolla etenee ja
nimenomaan näin, että se on yksi vaihtoehto näille
rikollisille sitten päästä ehkä kiinni
tavallisempaan elämään, ja tuo pantavalvonta
myös osana tässä on perusteltu.
Mutta oikeastaan oma kysymykseni on tuosta vaarallisuusarvioinnista
ja laajentamisesta.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Silmä silmästä,
hammas hampaasta oli opetus Hammurabin laissa. Onneksi tätä lakia
Suomessa ei sovelleta, mutta pakko myöntää,
että tietty ajatus siinäkin on järkyttävimpien
rikosten kohdalla, näin erityisesti lapsiin kohdistuvien
seksuaalirikosten osalta. EU-maissa Tšekissähän
on ollut käytössä jo ihan mahdollista
kirurginen mekaaninen kastraatio, ja muun muassa Puolassa on käytössä seksuaalirikollisten
pakollinen kastraatio. On hyvä asia, että Suomessakin
siirrytään tähän suuntaan, otetaan
askel oikeaan suuntaan. Tärkeää on, että nyt
erityisesti lapsiin kohdistuvien seksuaalirikosten tekijät
saavat tällaisen lisärangaistuksen sakon, vankeuden
tai muun seuraamuksen lisäksi. Myös menettämisseuraamukset ovat
Suomessa mahdollisia, ja sekin tässä välttämättä tulee
mieleen.
Arvoisa puhemies! Lain jatkovalmistelussa on syytä pitää kristallinkirkkaana
mielessä, että lailla ei todellakaan lievennetä törkeiden
seksuaalirikosten rangaistuksia, vaikka tämä valvottu
koevapaus tuleekin nyt kyseeseen, vaan kyse on nimenomaan lisärangaistuksesta
ja sairaan mielen hoitamisesta.
Kari Tolvanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Valitettavasti viime vuosina vankiloista
on vapautettu sellaisia henkilöitä, joidenka paikka
ei missään tapauksessa olisi vapaudessa. Toivon nyt,
että tämä nykyinen lainsäädäntö ei
enää edesauta tällaisten ihmisten vapaaksi
päästämistä. Se on ihan loistavaa,
että vankiloissa tehdään vangeille nykyisin
rangaistusajan suunnitelma, ja se on ihan loistavaa, että myös
sitten tämmöinen vapauttamissuunnitelma tehdään.
Näin pitääkin olla.
Tässä valvotussa koevapaudessa on ihan hyviä elementtejä,
kunhan vain harkitaan, keitä sinne päästetään,
ei vääriä henkilöitä.
Nimenomaan sitten sen valvonnan näine niukkenevine resursseineen
täytyy olla tehokasta, sekä teknisen että fyysisen
valvonnan. Se ei riitä, että on panta jalassa,
vaan pitää olla valvontapartio, joka tarvittaessa
käy esimerkiksi puhalluttamassa vangin ja selvittämässä,
onko hän alkoholin vaikutuksen alaisena.
Se on myös loistavaa, että tämä lääkehoito seksuaalirikollisille
tulee kirjattua lakiin. Ajatus on kaunis. On ihan hyvä,
että on ihmisiä, jotka siihen vapaaehtoisesti
suostuvat, mutta kuten edustaja Kataja tuossa totesi, pahimpia ovat
ne, jotka eivät siihen todellakaan vapaaehtoisesti suostu.
Tätä taustaa vasten meillä pitää olla
mahdollisuus myös pakolliseen kemialliseen kastraatioon
etenkin henkilöille, jotka toistuvasti käyttävät
lapsia seksuaalisesti hyväkseen. Tämä suunta
on ihan hyvä, kunhan nyt muistetaan, että tällä valvotulla
koevapaudella nimenomaan autetaan vankeja vapautumaan, sellaisia,
jotka ovat siihen valmiita, eikä suinkaan säästetä vankeinhoidon varoista.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Valvottu koevapaus on tervetullut menetelmä,
kun ajatellaan vankien siirtymistä ehdottomasta vankeudesta
vapauteen. Tässä välissä tämä valvottu
koevapaus on hyvä tapa totuttautua yhteiskunnan jäseneksi
jälleen tuon kiinteän vankeuden jälkeen.
Viime kaudella käytiin keskustelua tästä seksuaalirikollisten
lääkehoidosta, ja tuossa yhteydessä nousi
esille myös tuo kemiallinen kastraatio. Tämä seksuaalirikollisten
lääkehoito — silloin, kun se on vapaaehtoista — antaa
mahdollisuuden käyttää hyväkseen
tätä menetelmää. Varsinkin jos
sen myötä, että sitoutuu vapaaehtoiseen
lääkehoitoon, voi vapautua valvottuun koevapauteen
ehdottomasta vankeudesta, sitä tullaan varmasti käyttämään
hyväksi.
Viime kaudella, kun tätä asiaa pohdittiin,
käytiin läpi tätä lääkehoitoa,
miten tämä lääke otetaan, onko
se vangista itsestään riippuva tilanne, ottaako
hän sen pillerin muodossa vai miten, vai onko se valvottu
tilanne, miten se lääke annetaan. Tähän
halusin ministeriltä vastauksen, miten tässä tilanteessa
on aiottu tämä lääkehoito hoitaa.
Täytyy muistaa, että seksuaalirikokset, varsinkin
silloin, kun ne kohdistuvat lapsiin, ovat rikoksista törkeimpiä.
Niihin syyllistyneiden kohdalla ei tarvitse hakea mitään
keveämpää rangaistusmuotoa sillä verukkeella,
että suostutaan vapaaehtoiseen lääkehoitoon.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen lakiesitys
jatkaa parin viime vuosikymmenen kovin pehmeää kriminaalipoliittista
linjaa, jossa todellinen keskeinen motiivi on pakonomainen tarve
säästää vankilakustannuksiin
meneviä valtion varoja, olipa tulos suuren, yleisen turvallisuuden
kannalta mikä tahansa ja olipa heikentävä vaikutus
rangaistusuhkien yleiseen, ennalta ehkäisevään
vaikutukseen mikä tahansa. Siis rahaa säästäen
entistä enemmän rikollisia päästetään
ennenaikaisesti vapaalle jalalle ja toivotaan, toivotaan.
Arvoisa puhemies! Tässä lakiesityksessä, 2 §:ssä,
jossa ehdotetun lain tarkoitus määritellään,
ei ole mitään mainintaa siihen suuntaan, että lainmuutoksella
osittainkaan pyrittäisiin lisäämään
yleistä turvallisuutta tai rikollisten halukkuutta suorittaa
rikosuhreilleen edes osittain näille tuomittuja rikosvahinkokorvauksia.
Olisi toivottavaa, että oikeusministeriön lainvalmistelussa
edes muodon vuoksi tuotaisiin esiin näitäkin,
nykyiselle kriminaalipolitiikalle kovin toisarvoisia tavoitteita.
Lakiehdotuksen perusteluissa lain kustannusvaikutusten osalta
todetaan, että lisätyötä kyllä rikosseuraamushenkilöstölle
aiheutuu mutta valtiolle ei aiheudu lisäkustannuksia, koska
lisätyöt voidaan järjestää jo
olemassa olevien henkilöstöresurssien niin sanotulla
uudelleen kohdentamisella. Suomeksi sanottuna tämä mitä todennäköisimmin
tarkoittaa, että entisillä henkilöstöresursseilla
hoidetaan sekä entiset työt että valvotusta koevapaudesta
vastedes ennakoidut lisätyöt.
Outi Mäkelä /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä esityksessä on,
kuten keskustelusta on käynyt ilmi, erittäin hyviä elementtejä.
Periaatteessa tämä valvottu koevapaus näiden
uusien säädösten puitteissa pitää sisällään
elementtejä, jotka varmasti parantavat sitä, mutta
kuten toisaalta edustaja Tolvanen totesi, niin tämä vankien
arviointiprosessi on varmasti asia, johon on syytä panostaa
jatkossa nykyistä huolellisemmin resursseja ja panoksia.
Esimerkiksi avovankiloistahan meillä on huonoja kokemuksia
siitä, että vakavampia rikoksia tehneet ovat sieltä karanneet
tai poistuneet luvatta. Tämän suuntaista kehitystä ei tokikaan
toivota.
Sitten tämän lääkehoidon
osalta olisi hyvä tietää, onko tässä nyt
kyse todella sellaisista lääkkeistä,
jotka kuuluvat niin sanotun kemiallisen kastraation piiriin, elikkä onko
nämä lääkkeet tarkoitettu siihen
tarkoitukseen vai onko tässä jostain muusta lääkehoidosta
kyse.
Johanna Ojala-Niemelä /sd:
Arvoisa herra puhemies! Lähtökohtana on varmasti
tilanne, jossa kaikki osapuolet joutuvat tehostamaan, säästämään,
jopa supistamaan toimintojaan, mutta kyllä minusta samalla
tätä vankeinhoitoa ja rikosseuraamusalaa mietittäessä on
pohdittava myös sitä, voimmeko yhdistämällä ponnistuksemme
saada aikaan enemmän vähemmällä.
Uskon, että paljon on tässä asiassa tehtävissä.
Tämä vapautuminen on herkkä ja riskialtis vaihe,
ja tämä valvottu koevapaus suljetusta avoimeen
siirryttäessä on minusta hyvä lisä vaiheittaisen
vapauttamisen keinovalikoimassa, joten kannatan lämpimästi
tätä hallituksen esitystä.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Kyseessä oleva lakiesitys tästä valvotusta
koevapaudesta ja siihen liittyvästä lainsäädännöstä on hyvä ja
kannatettava. Kuitenkin mieltä askarruttaa ainakin hieman
näistä muutoksista saatava hyöty. Kysynkin
arvoisalta ministeriltä, onko lakia valmistellessa tehty
arvioita siitä, minkä verran nämä suunnitellut
toimet, siis ihan määrällisesti, lisäävät
niitä vapautuvia vankeja, jotka ihan oikeasti sitten pystyvät
palaamaan normaalielämään ja sitä kautta
kukaties ja toivottavasti vielä työelämäänkin.
Aino-Kaisa Pekonen /vas:
Arvoisa puhemies! Vankilan tehtävänä on
edistää vangin valmiuksia sijoittua yhteiskuntaan.
Valvotun koevapauden tavoitteena on saada vanki palaamaan yhteiskuntaan
mahdollisimman yhteiskuntakelpoisena, ja näen, että se
on meidän kaikkien etu. Erityisesti pitkän rangaistusjakson
jälkeen koevapaus olisi jakso, jonka aikana koevapauteen
sijoitettu totuttelisi toimimaan yhteiskunnassa ja huolehtimaan
asioistaan. Oleellisinta on vankien vankeusaikana aloitettu kuntoutus
ja sen jatkaminen tässä koevapaudessa ja koevapauden
aikana asunnon sekä tarvittaessa tuetun asumisen järjestäminen
sekä työn tai kuntouttavan toiminnan osoittaminen
sitä tarvitseville.
Itseäni hieman huolestuttaa myös se, onko
tässä tarpeeksi varauduttu siihen, että tekniseen
valvontaan liittyy aina teknisiä ongelmia. Olisinkin kysynyt
arvoisalta ministeriltä, miten niihin on varauduttu. Minua
myös kiinnostaa, minkä tyyppisissä rikoksissa
tätä valvottua koevapautta voitaisiin käyttää.
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! Kyllä tämäntyyppisiä lakimuutoksia
tehtäessä pitää ottaa aina huomioon
se, että meidän pitää antaa
selvä signaali, että yhteiskunta ei hyväksy
tällaisia tekoja ja antaa niistä myöskin
sen mukaisen rangaistuksen ja pitää huolta siitä,
että se toimii myöskin esimerkkinä, että näitä ei
tapahtuisi jatkossa. Kysynkin ministeriltä: missä vaiheessa
se asia on menossa ja onko ajatuksia siitä, että lasten
törkeät seksuaaliset hyväksikäytöt
myöskin vanhenevat? Mielestäni tämä on
asia, joka pitäisi pikimmiten korjata, koska tuo traumatisoiva kokemus,
jonka lapset ovat saaneet, ei häviä mielestä koskaan.
Samalla tavalla pitäisi myöskin lainsäädännön
olla sellainen, että voidaan aina nostaa syyte asian suhteen,
ja kun tiedetään, että nuo teot ovat
useimmiten tapahtuneet sellaisissa olosuhteissa, että niistä on
haluttu vaieta, ja kun se teon mukanaan tuoma painolasti seuraa
koko elämän ajan, niin on mielestäni
täysin kohtuutonta, että tällaiset teot
vanhenevat. Siksi kysynkin: onko aikomuksissa tehdä uudistuksia
ja muutoksia niin, että nämä teot eivät
vanhenisi koskaan?
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! On hyvä, että säännöksellä korostettaisiin
valvotun koevapauden käyttöä osana suunnitelmallista
ja osittaista vapautumista. Koevapaus antaa vangeille mahdollisuuden
ja valmiuksia sijoittua yhteiskuntaan erityisesti pitkän
vankeusajan jälkeen. Koevapaus voitaisiin toteuttaa myös
hoidon, kuntoutuksen tai muun syyn perusteella esimerkiksi päihdekuntoutuslaitoksessa
tai asuntolassa. Nämä kaikki ovat erittäin
hyviä uudistuksia, ja toivon, että laki saa hyvän
vastaanoton ja saadaan nopeasti tehtyä päätökset.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! On täysin oikein yhteiskunnalta,
että lapsiin kohdistuvissa seksuaalirikoksissa harkitaan
sellaista lääkitystä, joka vähentää sitten
testosteronitasoa ja toivottavasti tuo myös parannusta
käyttäytymiseen. Minun mielestäni on
yksi ja sama asia, otetaanko nämä lääkkeet
tablettina vai injektiona — niitähän
on käytössä sekä että — mutta
on tärkeintä, että näissä törkeimmissä tapauksissa yhteiskunta
muodostaa sellaisen lainsäädännön, että tämä lääkitys
tulee pakolliseksi.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ministeri Henriksson, 5 minuuttia puhuja-aitiosta.
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies! Kiitos hyvästä keskustelusta, ja
kiitos siitä, että palaute on ollut enimmäkseen myönteistä.
Tässähän on kyse siitä, että haluamme,
että ne henkilöt, jotka ovat vankilassa, myös tulevat
takaisin yhteiskuntaan ja voivat sopeutua takaisin yhteiskuntaan,
mennä töihin ja olla osallisina tässä yhteiskunnassa
niin kuin kaikki me muut. Tästä on hyviä kokemuksia:
85 prosenttia niistä vangeista, jotka tänä päivänä ovat
olleet koevapaudessa, ovat pärjänneet ja suorittaneet sen
loppuun asti. Niistä rikollisista, jotka palaavat vankiloihin,
suuri osa on sellaisia, jotka aikaisemmin eivät ole olleet
valvotussa koevapaudessa. Tällä hetkellä tilanne
on se, että noin puolet meidän vangeista on sellaisia,
jotka sitten palaavat joskus vankilaan, valitettavasti, mutta on
olemassa selvää tutkimustietoa myös siitä,
että juuri niiden vankien osalta, jotka ovat olleet valvotussa
koevapaudessa, tämä riski palata rikolliselle alalle
on paljon pienempi.
Tässä oli kyse näistä kustannuksista.
Niistä voin sanoa sen verran, että 2011 vankipäivän hinta
koevapaudessa oli 59 euroa, avolaitoksessa se oli 159 euroa. Tämä valvontapanta
ja kotipäätelaite maksavat noin 2 euroa 90 senttiä per
vuorokausi, ja paikantaminen, joka tehdään puhelimen
välityksellä, maksaa 3,80. Elikkä se
on myös kustannustehokas muoto valvoa. Niin kuin tässä keskustelussa
myös tuli esille, tietysti tilanne on se, että ei
voida vain luottaa näihin teknisiin välineisiin,
tarvitaan myös sitä, että henkilö käy
tämän vangin kotona tarkkailemassa, että siellä on
kaikki kunnossa, käy ottamassa myös näytteitä,
tarkistetaan, että hän seuraa päihteettömyyttä,
että hän ei ota alkoholia eikä mitään
muita huumausaineita, ja tämä sisältyy
tähän koko pakettiin. Elikkä se on kustannustehokas
tapa hoitaa järjestelmää, ja sen verran
meillä on jo kokemusta, että tämä uusi
valvontarangaistus on ollut tämän vuoden alusta
meillä käytössä, sitä kautta
kokemusta on tullut.
Jonkun verran on ollut vaikeuksia myös näitten
teknisten laitteiden kanssa, ja tietysti siinä tilanne
on se, että täytyy koko ajan olla ajan tasalla
ja täytyy pitää huoli myös siitä,
että tekniikka pelaa. Mutta siitä ollaan tietoisia,
ja luulen kyllä, että käytännöt
tässä suhteessa paranevat.
Sitten tässä tuli esille monessa puheenvuorossa
kysymys, mikä on asianlaita tämän riskiarvion
kanssa elikkä miten arvioidaan tulevaisuudessa rikosten
uusimisriskiä, varsinkin kun on kyse vakavista rikoksista.
Tässähän oikeusministeriöllä on
ollut työryhmä, joka on julkaissut viime kesänä mietintönsä,
ja se on ollut nyt lausuntokierroksella. Työryhmähän
ehdotti nykyistä laajempaa riskiarvioiden käyttöä,
mikä on mielestäni erittäin hyvä asia,
ja tarkoitus on, että tämä myös
etenee ja tulee tänne eduskuntaan ensi vuoden aikana. Elikkä on
ajateltu, että ei ainoastaan henkirikosten tekijöille
vaan myös muille vakaviin rikoksiin syyllistyville voitaisiin
tehdä riskiarviointi. Tämän lisäksi
on ajateltu, että myös otettaisiin käyttöön
nykyistä tiukemmat ehdonalaisen vapauden valvontaehdot.
Työryhmä myös ehdotti, että vankeuden
jälkeen olisi ainakin kahden vuoden pituinen jakso, jonka
aikana tämä vapautettu henkilö olisi
valvonnassa. Mutta tähän tullaan palaamaan, ja
sen verran tässä on myönteistä kerrottavaa,
että tämä menee eteenpäin.
Sitten tässä on peräänkuulutettu
myös sellaista lääkehoitoa, joka ei perustuisi
vapaaehtoisuuteen. Se on mielestäni meidän oikeusjärjestelmällemme
aika vieras ajatus. Seksuaalirikollisen lääkehoidolla
puututaan nimittäin voimakkaasti rikoksentekijän
fyysiseen koskemattomuuteen, ja tällaisen hoidon toteuttaminen
ilman hoidettavan suostumusta olisi vastoin rikosoikeusjärjestelmämme
pääperiaatteita. Seksuaalirikollisen tahdonvastainen
lääkehoito on kielletty myös Suomea sitovissa
kansainvälisissä sopimuksissa, ja sen takia sellaista
esitystä en ole tekemässä.
On laskettu, että tähän hoitoon voisi
osallistua noin kymmenen rikoksentekijää vuosittain. Nämä lääkkeet
määräisi lääkäri,
ja hän tietysti katsoisi jokaisen rikoksentekijän
kohdalla erikseen sen, mikä lääke sopii
millekin rikoksentekijälle ja millä tavalla. Suurin
osa näistä lääkkeistä on
sellaisia, että ne injisoidaan, elikkä se tarkoittaa
myös sitä, että tämän
rikoksentekijän on itse mentävä sinne
terveyskeskukseen, ja sitä kautta pystytään
myös valvomaan, että hän todella ottaa
nämä. Jos hän näitä rikkoo,
niin silloin myös tämä koevapaus päättyy.
Elikkä nämä ovat todella sidoksissa toisiinsa,
niin että ei voi päästä koevapauteen,
ellei sitten sitoudu tähän ohjelmaan.
Sitten tässä kysyttiin myös asioista,
jotka eivät nyt suoranaisesti liity tähän
hankkeeseen mutta jotka aiheuttavat keskustelua. Edustaja Leppä kysyi
lapsiin kohdistuvien seksuaalirikosten vanhentumisajoista. Niistä ei
ole nyt käyty keskustelua. Tämän päivän
lainsäädännössä ainoa
rikos Suomessa, joka ei koskaan vanhene, on murha — se
taitaa olla myös teidän tiedossanne. Edellisellä hallituskaudella
tähän vanhenemisasiaan tehtiin muutos. Jos muistan
nyt oikein, niin tuli sellainen muutos, että lapsen, joka
on ollut seksuaalirikoksen kohteena, täytettyä 18 vuotta,
vaikka siitä rikoksesta olisikin mennyt monta, monta vuotta,
on kuitenkin sitten vähintään kymmenen
vuoden vanhenemisaika. Elikkä tämä tarkoittaa
käytännössä sitä, että jos
rikos on kohdistunut tähän lapseen ennen kuin
hän on täyttänyt 18, niin se vanhenee
aikaisintaan, kun hän on täyttänyt 28.
Mutta tästä ei ole nyt käyty keskustelua.
Tässä nämä lyhykäisyydessään,
puhemies.
Kari Tolvanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kun puhutaan tästä seksuaalirikollisten lääkehoidosta,
niin se on ihan hieno asia ja on hienoa, että semmoisia
ihmisiä löytyy, jotka siihen vapaaehtoisesti sitoutuvat.
Mutta sitten meillä on valitettavasti semmoinen noin parinkymmenen
ihmisen joukko Suomen tasavallassa, joka ei tähän
hoitoon sitoudu. He ovat vaarallisia seksuaalirikollisia, ja heitä ei — voi
sanoa ikävä kyllä — voi koko
loppuelämäänsä pitää kuitenkaan
vankilassa, vaan se raja tulee vastaan.
Kyllä kummeksun arvoisan ministerin kantaa siitä,
että näille rikollisille ei voi suorittaa pakollista
kemiallista kastraatiota, että se on epäinhimillistä heitä kohtaan.
Pikemminkin pidän tätä hyvin epäinhimillisenä niitä lapsia
kohtaan, joita on raiskattu näiden tekijöiden
toimesta, useita, kun tunnettu tosiasia on, että näillä henkilöillä on hyvin
suuri rikoksen uusimisriski, jotka on tuomittu toistuvista lapsiin
kohdistuvista seksuaalirikoksista, he kuitenkin jatkavat sitä tekoaan. (Ben
Zyskowicz: Konnan oikeusturva menee aina edelle!)
Jos mietitään, kumman etu on suurempi, niin kuin
edustaja Zyskowicz aika selkeästi sanoi, rikollisen oikeus
nyt ikävä kyllä taitaa sitten ajaa uhrin
oikeuksien yli, valitettavasti. Kuten sanoin, tämä koskettaisi
vain pientä osaa rikoksentekijöistä,
niitä vaarallisimpia ja pahimpia. Toivoisin, että arvoisa
ministeri vielä uudestaan pohtisi asiaa, olisiko tällaisen
asian eteenpäin vieminen mitenkään mahdollista
tällä hallituskaudella, jotta saataisiin etenkin
lasten seksuaaliset hyväksikäytöt ja
raiskaukset vähenemään.
Markku Mäntymaa /kok:
Arvoisa herra puhemies! Noihin edustaja Tolvasen ajatuksiin
on hyvä ja helppo yhtyä. Minä pidän
itseäni jonkin tason kyynikkona näissä asioissa.
Nyt kuitenkin viime lauantaina tuli tuo ohjelma Aamusydämellä,
josta — kun siellä haastateltiin kahta vankia, joista
toinen oli valvotussa koevapaudessa ja toinen panta päällä — siinä tilanteessa
jopa, kun sitä seurasi, tuli semmoinen mieleen, että voi
tämä olla joissain tapauksissa hyväkin
valvontamuoto ja sillä voidaan saada aikaan. Mutta siihen,
mitä edustaja Tolvanen kertoi, on helppo yhtyä liittyen
tuohon kastraatioon.
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Täällä on hyviä puheenvuoroja
esitetty. Yhteenvetona voisi kysyä, koska tämä rikollisten
hyysääminen tässä valtiossa
loppuu. Nämä seuraukset, mitkä ovat lapsen
seksuaalisen hyväksikäytön jäljiltä sen
uhrilla eli lapsella, seuraavat koko iän mukana, ja täällä mietitään,
onko se nyt sitten oikein, jos tähän puututaan.
Kastraatio tavalla tai toisella on tässä tapauksessa
oikein.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! On totta, että osa seksuaalirikollisista
haluaa itsekin pois tuosta kamalasta rikoskierteestä ja
poistaa itsestään sen sairauden, joka on heidät
noihin rikoksiin ajanut, mutta kaikkein vaarallisin joukko on nimenomaan
se joukko seksuaalirikollisista, joka ei tunnista itsessään
tuota sairautta eikä ole valmis tähän
kastraatioon vapaaehtoisuuden pohjalta, olipa sitten kyseessä kemiallinen
kastraatio tai kirurginen, mekaaninen, kastraatio.
On vain niin, että joskus on valittava, asetammeko
me uhrin edun vai tekijän edun edelle. Toivon, että Suomessa
voitaisiin tehdä niin kuin eräissä muissakin
EU-maissa on kuitenkin tehty, että uhrin etu ajaa näissä kysymyksissä rikoksentekijän
edun edelle. Uskon, että tämä on mahdollista
jatkossa myös Suomessa.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa herra puhemies! Pidän erittäin tärkeänä sitä,
että Suomi on oikeusvaltio kaikkien kannalta, mutta voin
yhtyä lämpimästi niihin puheenvuoroihin,
mitä täälläkin on esitetty,
että uhrin suojelu on meidän ensisijainen tavoitteemme,
ja siinä tasapainoilemme sitten sen suhteen, keiden etuja
missäkin määrin katsomme. Pidän
kuitenkin erittäin tärkeänä tätä hallituksen
esitystä. Tässä on pyritty löytämään uusia
keinoja, jotka ovat sinänsä aivan tervetulleita.
Kaikille ne eivät sovi, mutta on tärkeää,
että löydämme sen vankiaineksen tai sen
vankiryhmän, jonka osalta näitä voidaan
käyttää. Mitä tulee lääkehoitoon
seksuaalirikollisten osalta, on tietysti hyvin tärkeätä,
että siihen liittyy muitakin toimenpiteitä. Tässähän
esityksen taustalla muun muassa mainitaan jo 99 alkanut Stop-ohjelma,
jolla on ollut erittäin hyviä tuloksia.
Oikeastaan, kun ministeri on paikalla, kysyisin, onko riittävästi
myös mahdollisuuksia toteuttaa edelleen näitä ohjelmia,
jotka tukevat tavallaan sitä, että henkilöt
itsekin motivoituisivat tilanteeseen, jolloin he pystyisivät
hallitsemaan sitä omaa viettiään, kuten
esimerkiksi pedofiilien osalta valitettavasti on. Se on vietti,
jota on vaikea hallita, ja silloin on tärkeää,
että on joko oma motivaatio sen hallintaan tai jokin muu
tilanne, jolla pystytään mahdollisimman hyvin suojelemaan
lapsiuhreja, ettei niitä enempää tulisi.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Ministeri aivan oikein totesi, että fyysistä koskemattomuutta
pitää kunnioittaa ja se koskee myös rikollisia.
Mutta tietenkin, kun me tiedämme, mitä nämä rikolliset
ovat tehneet, kun heillä on lapsiin kohdistuva seksuaalirikollistausta,
niin kyllähän meidän täytyy
vähän joskus pohtia, kenen fyysistä koskemattomuutta
me haluamme todella suojella. Hehän eivät ole
kunnioittaneet missään nimessä fyysistä koskemattomuutta
ja ovat tehneet todella merkittäviä rikoksia.
Kyllä minun mielestäni on täysin
oikeutettua lainsäätäjän näkökulmastakin
arvioida, lähdemmekö noudattamaan jonkunmoista
pakkolainsäädäntöä näitä kriminaaleja
koskevissa terapiamuodoissa. Näin ollen itse edelleen korostan
sitä, että on aivan täysin oikeutettua
vaatia myös lainsäädännössä pohtimaan
hieman, onko tämä fyysinen koskemattomuus todella
sitä luokkaa, että edes törkeissä rikoksissa
me emme voi harkita pakkolääkitystä.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ministeri Henriksson, 2 minuuttia paikalta.
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies! Varmasti olemme kaikki huolissamme kaikista
niistä lapsista, jotka ovat joutuneet seksuaalirikoksen
ja seksuaalirikollisen kohteeksi. Sen takia he ovat myös
saaneet rangaistuksensa, ja sen takia meidän pitää lähteä siitä,
että meidän tuomioistuinlaitos toimii niin kuin
eduskunta edellyttää ja että myös
Rikosseuraamuslaitos toimii niin. Meidän pitää myös
pitää huolta siitä, että Suomi
noudattaa niitä kansainvälisiä sopimuksia,
joihinka me olemme sitoutuneet. Suomi on oikeusvaltio, ja siitä oikeusvaltioperiaatteesta
pitää pitää kiinni.
Erittäin hienoa nyt tässä esityksessä on
se, että nyt otetaan uusi askel. Ei ole aikaisemmin ollut mahdollista
liittää lääkehoitoa seksuaalirikollisten
hoitoon vankila-aikana. Se on mielestäni erittäin
tärkeä askel. Meillä on hyviä kokemuksia Tanskasta.
Tanskassa järjestelmä on toiminut vapaaehtoisuuden
perusteella, ja voidaan sanoa, että niitä kokemuksia
hyödyntäen myös meidän on syytä jatkaa
eteenpäin. Tanskassa on tehty 2006 tutkimus, jossa todettiin,
että kuudestatoista seksuaalirikollisesta ainoastaan kaksi
uusi tämän rikoksensa yhdeksän vuoden
aikana. Se on mielestäni hyvä pohja meidänkin
lähteä eteenpäin, kun ajattelemme nyt
tätä.
Lakivaliokunnan puheenjohtaja nosti esille erittäin
tärkeän asian elikkä Stop-ohjelman. Se on
ollut meillä käytössä Riihimäen
vankilassa, ja edelleen sitä tullaan toteuttamaan. Ongelmana siellä on
ollut se, että kaikki eivät ole mahtuneet sen
ohjelman piiriin, mutta nyt on myös tilanne se, että otetaan
koekäyttöön tämmöinen
lyhyempikestoinen niin kutsuttu Uusi suunta -niminen ohjelma, joka
kestää 2—4 kuukautta. Tämä on myös
nyt yritys päästä siihen, että kaikki
seksuaalirikoksiin syyllistyneet voisivat päästä ohjelman
piiriin mukaan, koska mikä on parempi kuin se, että rikollinen
itse tietää, että nyt minulla on mahdollisuus
päästä tästä, jos otan
osaa tähän ohjelmaan ja pyrin siihen, että en
lähde toistamaan tätä rikostani? Sen
takia meidän on yritettävä huolehtia
siitä, että Rikosseuraamuslaitoksella myös
riittää voimavaroja tähän. On
mielestäni hyvä asia, että tämä uusi
ohjelma nyt otetaan myös käyttöön.
Kaiken kaikkiaan, puhemies, mielestäni tässä otetaan
erittäin tärkeä askel eteenpäin,
kun on kyse seksuaalirikollisten hoidosta ja lääkityksestä.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa herra puhemies! Olen tismalleen samaa mieltä ministerin kanssa
siitä, että tämä on tärkeä askel
oikeaan suuntaan. Sen jälkeen kun saadaan kokemuksia tämän
lainsäädännön pohjalta, kun
olemme sen täällä eduskunnassa valmiiksi
saaneet, on mielestäni kuitenkin perusteltua arvioida,
voidaanko esimerkiksi jossain määrin käyttää myös
pakollista hoitoa. Mutta ensisijaisesti on nyt tärkeä edistää tätä hanketta,
katsoa, mitkä hyvät tulokset sillä mahdollisesti
on, ja sen jälkeen tehdä arviointi mahdollisista
jatkotoimenpiteistä ja niiden tarpeesta. Tarvetta varmasti
on, sitä en ollenkaan epäile. Myös täällä on
moni käyttänyt erinomaisia puheenvuoroja siitä,
mitä niiden törkeän rikoksen tekijöiden
osalta, jotka eivät välttämättä ole
motivoituneet siihen, että kierre katkeaa, voidaan tehdä.
Keskustelu päättyi.