6) Hallituksen esitys laiksi arpajaislain muuttamisesta ja eräiksi
siihen liittyviksi laeiksi
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Hevostalous on osa maataloutta, mutta
kuitenkin niin, että sen tulot tulevat pääasiassa
hevospelien tuotosta. Hevospelien edunsaaja on hevostalous, ja siksi
hevospelien toimeenpaneminen on yleishyödyllistä toimintaa
ja vapautettu kunnallis- ja valtionverosta. Tämä on
pitkälti Euroopan unionin näkemys yksinoikeudellisuudesta,
jonka mukaan nyt sitten Suomessakin ollaan siirtymässä eurooppalaiseen
käytäntöön, niin että kaikki
hevospelit ovat samalla yhtiöllä. Tämä on
hyvä siirto, mutta tässä on kuitenkin
joitakin asioita, joihin haluan kiinnittää huomiota.
Suomen Hippos on aikanaan pannut toimeen V5-pelejä,
ja ne on siirretty vuosien saatossa yhteistyösopimuksella
Veikkaus Oy:n järjestämiksi. Nyt nimenomaan nämä V-pelit
ovat se osio, joka ollaan siirtämässä lainsäädännöllä Fintoton toimeenpanemaksi —
ei
toimilupaan, koska toimiluvista luovutaan. Tässä kohdin
on selvää, että hevosväki toivoo
ja edellyttää, että Veikkaus luopuu näistä V5-
ja V75-peleistä myöskin tuotemerkkien osalta,
niin että tämä hevospelien tunnettuisuus,
joka on vuosikymmenten aikana rakentunut, voidaan turvata. Tässä yhteydessä sillä
on
hyvin merkittävä vaikutus ja Fintoton toiminnan
kannalta varsin suuri taloudellinen merkitys. Tältä osin
toivon, että tähän asiaan löytyy
yhtiöiden välillä selvä ratkaisu
taikka sitten valtioneuvoston päätös
tästä asiasta.
Täällä on myöskin määräyksiä hallituksen
kokoonpanosta ja tuosta toiminnasta, nimenomaan Fintoton osalta
tulonjaosta. Kun kerran on kysymyksessä yleishyödyllinen
yhtiö, se on selvää, että sen
tuloksen jaostakin säädellään,
ja on hyvä, että nykyistä valtionohjauspolitiikkaakin huomioidaan,
kun sitten Fintoton tulospalkkioista päätetään.
On hyvä tietenkin kysyä, pitääkö tulospalkkioita
yleensäkään olla yhtiössä,
jonka tulonmuodostus on kuitenkin sen itsensä säädeltävissä.
Sitten vielä haluan korostaa sitä, että tästä yleishyödyllisyydestä ja
verovapaudesta käytäisiin laajempaakin keskustelua
urheiluseurojen ja näiden yhtiöiden osalta. Esimerkiksi
kun raviradat järjestävät ravikilpailuja
ja siellä on urheiluseurojen nuorisojoukkioita talkootöissä,
se talkootyön osuus siellä todella säilytettäisiin.
Viime vuosien aikana ja ihan viime kuukausina on tehty verotarkastuksia
ja myöskin määrätty aika suuriakin
veroseuraamuksia siitä, että on epäselvyyksiä näiden
talkootöiden osalta. Sillä on kauaskantoinen vaikutus
myöskin suomalaisen urheilun nuorisotyön osalta.
Jos vanhemmat eivät saa vapaaehtoistyöllä hankkia
varoja urheiluseuroille, sehän on pois siitä harrastustoiminnasta.
Sitten yksi huomio tähän vielä lopuksi.
Tässä omistajatahojen osalta todetaan, että Fintoto
on hevosjalostus- ja raviurheilujärjestöjen keskusjärjestön
kokonaan omistama osakeyhtiö. Jos sitä asiaa haluttaisiin
selkeennyttää, siihen kirjoitettaisiin, että Fintoto
on Suomen Hippos Ry:n kokonaan omistama osakeyhtiö.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Ed. Salon pyynnöstä minä kommentoin
vähän sitä veropoliittista osiota hänen
puheenvuorossaan. Kiinnitän huomiota siihen, että ei
ole montakaan päivää aikaa siitä,
kun juuri Fintoto päätettiin jättää arpajaisveron
osalta kevyemmän verotuksen piiriin kuin alalla toimivat
Veikkaus Oy ja Raha-automaattiyhdistys. Tässä on
mielestäni yksi osoitus, että on ainakin haluttu
pitää huolta hevostalouden tulevaisuudesta.
En tiedä, miten tämä ratkaisu, joka
täällä äänestämällä tehtiin,
mahtaa kestää perustuslain näkökulmasta
tutkailtuna tai Euroopan unionin piiloelinkeinotukia ajatellen.
Siinähän on kolme samanlaista toimijaa. He eivät
ole yhdenmukaisesti kohdeltuja verotuksellisesti, ja silloin joutuu
pohtimaan sitä, onko kyseessä piiloverotuki Fintotolle.
Tämä ei tietenkään ole mielestäni
oikea tapa pitää huolta suomalaisen hevostalouden tulevaisuudesta.
Siihen pitää hakea läpinäkyvät ja
kaiken käsittelyn kestävät menettelytavat.
Kun tällä tavalla toimittiin, Raha-automaattiyhdistyksen
ja Veikkauksen edunsaajilta leikattiin korotetun arpajaisveron muodossa
luokkaa 15 miljoonaa euroa. Tämä on tietysti näiden
edunsaajatahojen kannalta hyvin valitettava asia.
Ei ole montakaan vuotta, kun täällä keskusteltiin
siitä, kun Fintoto oli ankarammin verotettu kuin Raha-automaattiyhdistys
ja Veikkaus, että verotasot pitää saada
samantasoisiksi, ja kun ne saatiin, niin nyt otettiin askel mielestäni
outoon suuntaan, kun jätettiin hevosmiehet entiselle tasolle
ja kiristettiin Raha-automaattiyhdistyksen ja Veikkauksen verotusta.
Se oli kovin epälooginen hallinnollinen toimenpide ja maksoi
Raha-automaattiyhdistyksen ja Veikkauksen edunsaajille useita miljoonia.
Matti Ahde /sd:
Puhemies! Tämä arpajaislain muutosesitys on
nyt eduskunnan käsiteltävänä,
ja minä toivoisin, että valiokunnassa paneuduttaisiin
tähän kysymykseen sekä perusteellisesti
että syvällisesti.
Verotulojen korvikkeeksi rahapeliyhtiöt tuottavat vuosittain
noin 2 miljardia euroa Suomessa hevostaloudelle, sosiaali- ja terveysalan
järjestöille laajasti ja sitten urheilulle, taiteelle,
tieteelle, nuorisotyölle. Tämä rahasumma
on niin merkittävä — se on Suomessa bruttokansantuotteeseen
ja asukaslukuun suhteutettuna maailman suurinta — että jos
nämä rahat jollakin tavalla tulisivat uhanalaisiksi,
Suomessa menetettäisiin todella merkittäviä voimavaroja
nimenomaan näiden edunsaajien kannalta asiaa katsottuna.
Tästä saan sen peruspointin, jonka halusin
tässä nostaa esiin, ja se on EU-kilpailuoikeuden
näkökulmasta tämän yksinoikeusjärjestelmän
uskottavuus Euroopan unionissa, EY-tuomioistuimessa ja Euroopan
unionin komissiossa.
Ilman muuta voidaan sanoa, että Suomessa on tultu tilanteeseen,
jossa lähes kilpailutilanteessa toimivat suomalaiset rahapeliyhtiöt.
Tämä verkkoon siirtynyt rahapelitoiminta Veikkauksen, Raha-automaattiyhdistyksen
ja Fintotonkin osalta on aiheuttanut sen, että näiden
pelien erot ovat kuin veteen piirrettyjä viivoja. Ei ole
lainkaan poissuljettu se vaihtoehto, että jonakin päivänä Euroopan
unionin tuomioistuin joutuu käsittelemään
kilpailuoikeuden näkökulmasta tätä suomalaista
rahapelijärjestelmää ja ennen kaikkea sitä kysymystä,
olemmeko me Suomessa kilpailutilanteessa keskenämme vai
emme. Jos me olemme, se tarkoittaa silloin sitä, että meidän
on annettava tulla tähän maahan kaikkien kansainvälisten
peliyhtiöitten, muutenkin kuin netin kautta, myymään
tänne omia rahapelituotteitaan.
Tiedämme hyvin, että nämä järjestelmät
Euroopassa ja muualla maailmassa ovat muuttuneet yksityiseksi bisnekseksi.
Siis yhä vähemmän on enää näitä julkisoikeudellisia
yhteisöjä, jotka monopolitilanteesta käsin
voivat hoitaa rahapelitoimintaa maailmalla. (Ed. Saarinen: Rehellisesti!)
Jos tällaiset, kun ne koko ajan haluavat luoda lonkeronsa
myös Suomeen, tänne pääsevät,
tänne tulevat, niin se on merkittävä uhka. Ajatellaanpa
vaikka lottopeliä lauantaisin. Englannissa päävoitto
saattaa olla joka lauantai, kun siellä on 50—60
miljoonaa asukasta, kuitenkin 10 miljoonaa tai parhaassa tapauksessa
vielä tuota enemmän. Suomessa samanaikaisesti
tarjotaan 1 miljoonan voiton Lottoa, joka on kuitenkin meidän
peleistämme kaikkein keskeisin. On tietenkin suuri vaara,
jos samanaikaisesti samana lauantaina tullaan myymään
tällaista tuotetta Suomen markkinoille, että ainakin
jokin osa suomalaisista lähtee hakemaan sitä 10:tä miljoonaa eikä tätä 1:tä miljoonaa.
Se, miksi tämän halusin sanoa täältä,
johtuu siitä, että suomalaisesta rahapelijärjestelmästä, jota
voi kunnioittaa ja joka on monella tavalla ollut esimerkillinen
ja sen tulokset ovat hyviä, voidaan ilman muuta sanoa,
että tämä kolmen rahapelitoimijan kenttä on
altis tälle kilpailusyytökselle sen takia, että nimenomaan
netissä olevat pelit ovat äärettömän
lähellä toisiaan. Sitä kysymystä minusta
ennemmin tai myöhemmin Suomessakin joudutaan pohtimaan,
pitäisikö tämä aito monopoli
ja yksinoikeus rakentaa yhden yhtiön varaan, olkoon sen
yhtiön nimi mikä hyvänsä, mutta
niin, että rahapelitoiminnot organisoidaan yhden Suomessa
toimivan yhtiön toimesta, jolloin se, kun sillä on
yksi toimilupa, ei voi koskaan tulla kilpailutilanteeseen itsensä kanssa.
Toiseksi sillä on myös synergiaetuja. Toimitaan
tällä rahapelialueella, jolla ilman muuta kiistatta
syntyy synergiaetuja, ja kun nämä tulot — Veikkaus,
Raha-automaattiyhdistys, Fintoto — ovat kiistatta kasvavia
ja erityisesti viime vuosina Veikkaukset pelit ovat kasvaneet merkittävästi,
on tärkeää, että jos nämä muut
edunsaajat, tässä tapauksessa vaikkapa hevospelit,
olisivat tämän suuren kokonaisuuden yksi osa ja
eduskunta jakosuhdelailla säätäisi sen,
paljonko hevostaloudelle annetaan tästä kokonaispotista.
Uskon, että hevostalouden kasvumahdollisuudet Suomessa
olisivat suuremmat tässä kokonaisuudessa kuin
jos hevostalous sen itse järjestää.
Sen takia toivon, että kun valiokunta käy
tätä kokonaisuutta huolella läpi, se
miettii tätä perustavaa laatua olevaa kysymystä,
miten tulevaisuudessa suomalainen rahapelijärjestelmä tässä EU-oikeudessa
parhaiten menestyy.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Ahteen esille ottama asia kansallisten
pelien asemasta EU:ssa on erittäin tärkeä.
Tämähän aikaansai edellisen hallituksen aikana
sen, että kaikki eduskuntaryhmät olivat mukana
niin sanotussa pelifoorumissa, jota ed. Ahde johti, jolla haluttiin
varmistaa meidän kansalliset intressit laajentuneessa EU:ssa,
jotta vältettäisiin nimenomaan muun muassa pelihaittojen
hallitsematon kasvu, kielteiset turvallisuusvaikutukset ym. Ja on
hyvin tärkeätä, että tässä tilanteessa
me vahvistamme nimenomaan kansallisten pelien asemaa näitä yksityisiä peliyhtiöitä
vastaan
myös siinä, että emme käytä pelituottoja
sellaisiin kohteisiin, jotka rahoitetaan normaalin talousarvion
kautta. Ajatellaan vaikka pelastushelikoptereiden normaaliin turvallisuuteen
liittyviä menoja, joiden operaattorikustannukset nyt olivat
muun muassa Raha-automaattiyhdistyksen kautta pitkälti
rahoitettavana. Tämä näkökohta
kannattaa kyllä eduskunnan edelleen muistaa, vaikka pelifoorumi
on tainnut raunioitua kyllä.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Mauri Salon puheenvuoroon viitaten tuon
esille hevostalouden merkityksen suomalaisella maaseudulla. Raviurheilu
on voimakas tekijä siinä, että hevostalous
on saavuttanut sen kasvavan aseman ja suosion, mikä sillä tällä hetkellä on. Osaltaan
on myös kysymys siitä, että näin
saadaan pidettyä peltoja peltoina ja maaseutua elävänä.
Ed. Mauri Salo kiinnitti huomiota myös talkootyön
osuuteen ja sen välttämättömyyteen, että talkootyö,
kolmannen sektorin toiminnat, urheilukilpailuissa voisi säilyä verovapaana.
Näen, että tähän olisi kaikki
syy myös jatkossa.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Ulkomaisia peliyrittäjiä ei
tule Suomeen päästää. EU:ssa
pitää niin toimia, että meidän
omat pelit säilyvät täällä ja
tuotot käytetään yhteiseen hyvään.
Uhkapelurit ovat jo Suomesta ulkomailla muutenkin, että he
voivat sinne mennä.
Kaikkia pitää kumminkin kohdella tasapuolisesti.
Täällä ovat olleet esillä toto
ja ravitalous ja raviurheilu. Ne työllistävät
aika paljon, lähes 10 000 ihmistä Suomessa,
ja niistä kilpailuista saa sitten kolmas sektori rahaa,
kun ovat siellä mukana järjestämässä näitä.
Tämäkin pitää nähdä,
tämä työllistävä vaikutus.
Taitaa olla, että miljardiluokkaa se liikevaihto Suomessa
on. Valiokunnan pitäisi nämä kaikki ottaa
huomioon.
Lopuksi vielä toteaisin, että jalkapallolle
pitäisi saada vähän enemmän
rahaa.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Ei ulkolaisille tietysti. Tässä tietysti
kyllä taas, kun meikäläinen sanoo ei,
huonot toimittajat, joita ei ole paikalla — he ovat vielä huonompia — tai media
sanovat, että kun on aina kielteinen. Mutta tämmöisessä vastauksessa
kannatetaan suomalaista hyvää, erinomaista järjestelmää siinä,
että tuetaan niiden avustamista, joilla on peliriippuvuutta,
välitetään niistä ihmisistä,
jotka ovat mukana näissä peleissä. Se
on ainutlaatuinen systeemi, vaikka siinä ovat tietysti
nämä poliittiset nuorisojärjestöt
kahmimassa edelleen rahoja, koska ei ole vielä pystytty
sitä korruptiota täysin puhdistamaan tästä puoluepoliittisesta
pelistä. Mutta muuten siis sanon "ei" sen takia, että se
on "kyllä" sille, että meillä muuten
hyvin toimiva systeemi, ilman näitä poliittisia
kytkentöjä, on esimerkillinen jopa EU:lle.
Sitten kehuisin tätä hevosjuttua tietysti.
Hevosurheilu on siinäkin mielessä hieno juttu,
että me voimme katsella sitä Nelonen Sportilta,
joka, huomatkaa, ei ole siis ilmainen kanava, vaan me maksamme kaikki
siitä nykyisen lupamaksumme. Mutta minä pelkään
sitä, että jos hevosurheilua ihan liikaa ruvettaisiin
tukemaan tai jotain, sekin siirtyisi taas näille rahastaville
kanaville, jotka ovat tässä Suomen maassa ikävä juttu
urheilun suhteen. Mutta se on hyvä, että hevosurheilu
huomioidaan.
Ja sen verran vielä ... Oikeastaan ei mitään, tuli
kerrankin noin lyhyesti.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Yksinoikeudellisuus perustuu siihen,
että edunsaaja on yksiselitteinen. Tässä tapauksessa
edunsaajana on hevostalous hevospelien osalta. Veikkauksen osalta
on vähän useampi edunsaaja, siellä on
urheilua ja muuta. Siltä osin se kaipaisi kyllä selkiinnyttämistä.
Mutta kaiken kaikkiaan, kun me toimimme kansallisesti ryhdikkäästi
ja pidämme selkeästi sen yksinoikeudellisuusnäkökulman
mielessä, sitä myöten meillä myöskin tämä nykyinen
kansallinen lainsäädäntö kestää ulkoakin
tulevat puristukset.
Reijo Paajanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Mauri Salo piti jo ansiokkaan esityksen
avauspuheenvuorossaan hevostalouden kannalta niin rahapelien suhteen
kuin koko muunkin toiminnan merkityksestä. Suomalainen
rahapelitoiminta tarvitsee nyt jos koskaan yhteiseen hiileen puhaltamista,
jotta me voimme välttyä ulkolaisten toimijoiden
rantautumiselta Suomeen. Me voimme omilla tappeluillamme edesauttaa merkittävästi
siihen suuntaan, että meidän omat rahapelituottomme,
jotka minusta ovat erinomaisessa kuosissa nyt kolmella toimijalla,
pienenevät ja että saamme tänne kilpailua
ulkopuolelta rajojemme.
Täytyy muistaa, että esimerkiksi Lontoon lotto
ja Helsingin lotto ovat ihan kokonaan toisesta maailmasta ja sfääreistä.
Meillä ei voida tietenkään jakaa sellaisia
voittoja kuin Lontoossa jaetaan. Näiltä eväiltä minä pidän äärimmäisen
tärkeänä tätä esitystä,
että se tuossa muodossaan menisi läpi. Hippoksen
ja totopelien tuotot ovat polkeneet paikallaan pitkään,
10—15 vuotta, ja tältä osin Fintotolle
totopelit sattuisivat erinomaisesti tässä pyhässä kolmiyhteydessä.
Ilkka Kanerva /kok:
Arvoisa puhemies! Kyllä me voimme jakaa 10 miljoonaa
tai jonkin muun määrän miljoonia rahapeliyhtiöiden
kautta viikoittain, ei siinä mitään,
mutta silloin ei enää rahoiteta suomalaisen yhteiskunnan
elintärkeää kansalaisjärjestötoimintaa.
Silloin jäävät tietysti syrjään
Raha-automaattiyhdistyksen ja Veikkauksen samoin kuin Fintoton kautta
rahoitettavat edunsaajatahot, ja jos ne jäävät
ilman, niin suomalainen yhteiskunta ei ole enää suomalainen yhteiskunta.
Se on jokin muu, jossa kansalaisyhteiskunnan parhaat ominaisuudet
eivät enää verso tavalla, joka antaa
sisältöä ja elinvoimaa koko yhteiskunnalle.
Minä luulen, että tästä,
harvaa poikkeusta lukuun ottamatta, eduskunnassa vallitsee varsin yhteinen
ja yhtäläinen näkemys, että meidän
on syytä kaikin mahdollisin tavoin turvata kolmannen sektorin,
kansalaisyhteiskunnan tulevaisuus myöskin huomisen oloissa
tilanteessa, jossa huonosti varautuminen tulisi tarkoittamaan sitä,
että tämän liiketoiminnan muodot siirtyisivät
ulkomaisten omistajien käsiin. Eikä tule olemaan mahdollista,
valitettavasti, sellaisen järjestelmän luominen,
joka takaisi niiden kansalaisjärjestöjen rahoituksen
turvaamisen niin kuin tällä hetkellä on
asianlaita.
Kaikilla rahapeliyhtiöllä, kolmella sellaisella, on
omat haasteensa edessä ja trendit vähän
erisuuntaisiakin tänä hetkenä. Näen
asian hämmästyttävän pitkälle
samalla tapaa kuin ed. Ahde, jonka puheenvuoro asiantuntevuudessaan
sieti tulla kuulluksi laveammaltikin tässä salissa.
Suomalaisen yhteiskunnan kannalta olisi perusteltua katsoa sellaisen
strategian toteuttamisen perään, jossa nämä erityyppiset
rahapeliyhtiöt voisivat toimia yhteisen strategian mukaisesti,
jopa mahdollisesti yhteisen omistajapolitiikan kautta myöskin
yhteisesti muodossa tai toisessa hoidettuina. Ja kun tiedän,
että saan vastaani epäilyn siitä, että jokin
näistä Veikkauksen, Raha-automaattiyhdistyksen
tai Fintoton edunsaajatahoista joutuisi silloin kärsijän
rooliin, niin minä en ymmärrä, miksi
me emme voisi näin yksinkertaisen selkeässä asiassa
löytää sellaista kiveen hakattua pelisäännöstöä,
jonka nojalla näitten eri edunsaajatahojen intressit tullaan
turvaamaan. Tällä hetkellä näyttää nimittäin
siltä, että Fintoton taival ei ole ihan sileä.
Raha-automaattiyhdistyksen liikevaihto ja tuloutus ovat olleet mieluummin
supistumaan kuin kasvamaan päin samanaikaisesti, kun Veikkauksen
tuotto on noussut.
Jos näin jatketaan, niin tietysti Veikkauksen edunsaajatahot
ovat pitkän päälle varsin tyytyväisiä siitä,
että se puoli tulee hoidettua. Mutta tiedämme
tällä hetkellä, mitä se aiheuttaa
Raha-automaattiyhdistyksen suunnassa: että tuotot supistuvat.
(Ed. Manninen: Ei ne enää supistu!) — Kyllä supistuvat
jatkuvasti. Sitä on turha väittää tosiasioita
vastaan, ed. Manninen. Olemme nähneet, miten on käynyt
ja mitä tapahtuu. Melkeinpä päivittäin
uutisissa näemme, mistä Raha-automaattiyhdistys
supistaa, lopettaa toimintojaan rahoituksen osalta. (Välihuuto)
Ja sen takia minusta olisi Raha-automaatti... — No, me
kuulemme juuri nämä sivustahuudot.
Me tarvitsisimme sellaisen strategian, että myös
Raha-automaattiyhdistyksen edunsaajien tarpeet voidaan turvata pitkälle
tulevaisuuteen ilman, että joudumme vilkuilemaan sivullemme, mitä eri
rahapeliyhtiöt Suomessa tekevät ja miten ne toimiaan
toteuttavat. Tämä on erityisen tarpeellista rikollisuuden
torjunnan nimissä, sillä kansainvälinen
rikollisuus tietenkin on kiinnostunut näin merkittävästä bisneksestä.
Tiedämme, minkälaista sosiaalista riippuvuutta
peliyhtiöitten kautta saattaa pelaajille aiheutua. Tiedämme kaikki
nämä haasteet, joihin yhteiskunnalla on oltava
hyvin jämäkkä ja selkeä vastaus
ja yhtäläinen asennoituminen. Ja tässä suhteessa
on mielestäni hyvin perusteltua esittää kysymys
siitä, millä tavoin valtion omistajaohjaus pidemmän päälle
toteuttaa sen tavoitteen, että hevosurheilun puolella Raha-automaattiyhdistyksen
edunsaajatahot ja Veikkauksen edunsaajatahot kaikki voisivat yhdessä sopia,
mikä on niiden keskinäinen, yhteisen rahapeliyhtiön
kautta tuleva osuus pitkälle tulevaisuuteen, niin pitkälle
kuin suinkin mahdollista.
Minä olen niitä kansanedustajia, jotka kokevat
asian näin. Minä tiedän yhden rahapeliyhtiön osalta
asiaintilan, ja siellä on valmius tämänkaltaista
asennoitumista lähteä viemään
eteenpäin. Tämä on myös se ainoa
vastaus, jolla tehokkaimmin torjumme sen riskin, joka EU:n suunnasta suuntautuu
Suomen suuntaan. Tällä vastauksella voidaan siis
turvata se, että tämä kansalaisyhteiskunnan
rahapelijärjestelmä voi olla tuottoisa kansalaisyhteiskunnan
kannalta myöskin tulevaisuudessa. Jos me emme tässä ole
riittävän rohkeita näkemään,
mitä yhteiskunta vaatii, niin me emme ole kovin hyviä vastuunkantajia.
Tämä on minun käsitykseni, ja sen vuoksi
toivon, että täysin rahapeliyhtiötaustoista,
täysin puoluepoliittisista taustoista riippumatta voitaisiin
itse kunkin tahon edunsaajien nimissä löytää yhteinen
konsensus tässä asiassa.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Kanervan puheenvuoro oli erittäin
tärkeä kansallisten pelien aseman ja merkityksen
näkökulmasta. Ehkä noin 2 prosenttia
pitäisi meidän veroastetta nostaa, jos nämä kaikki
kansalliset pelit, Veikkaus, Raha-automaattiyhdistys jnp., häviäisivät.
On vaikea kuvitella, että esimerkiksi meidän sosiaalista
turvallisuutta vahvistava sosiaalijärjestöjen
ja kolmannen sektorin syrjäytymisen vastainen työ saisi sellaisia
panostuksia näinä aikoina kuin se saa tätä kautta,
vaikka pelihaittoja ym. syntyy. Ed. Kanervan puheenvuoron perustelut
kaikki olivat hyviä, ja siksi täytyy ihmetellä,
miksi ei toimittu niin, että yhteinen vuoropuhelu ja tämmöinen kansallisten
pelien forum, joka edellisen hallituksen aikana kaikista eduskuntaryhmistä koostuen
toimi ed. Ahteen johdolla, olisi saanut nyt jatkua. Minä luulen,
että nyt paremmin kuin viime kaudella olisi voitu keskittyä juuri
tähän strategiaan, jota niin ed. Ahde kuin ed.
Kanerva hyvin peräsivät.
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä lakiesitys on hyvin
tarpeellinen. Eduskunnassa ja hallintovaliokunnassahan vasta käsiteltiin
arpajaislakikokonaisuudistusta, ja sieltä vissiin tulee
toinenkin vaihe. Mutta tässä esityksessähän
tällä muutoksella pyritään ehkäisemään
rahapelitoimintaan liittyviä rikoksia ja sosiaalisia ja
terveydellisiä haittoja sekä varmistamaan yleishyödyllisen
kansalaistoiminnan toimintaedellytykset. Kun täällä toimijoina
ovat Veikkaus, Raha-automaattiyhdistys ja Fintoto, niin mehän
tiedämme, että näistä peleistä ja
pelaamisesta kertyvä raha on erittäin merkittävä, oliko
se nyt lähes miljardi euroa, 900 000, vuodessa.
Kun se käytetään veteraanien, vammaisten,
nuorison, urheilun ja monien muiden vastaavien kohderyhmien hyödyksi,
niin tämä järjestelmä on ainoa
oikea. Euroopassa ja maailmallahan on erilaisia järjestelmiä,
joissa on lisenssimaksuja, ja sitten liikemiehet ja bisnesmiehet
vievät koko voiton, mutta nämä ongelmat,
jotka näistä peleistä tulevat, ja tämmöinen
pelihaittojen ehkäiseminen jäävätkin
yhteiskunnalle. Ja niin kuin me tiedämme, Suomessa on jo
yritetty löytää ratkaisuja, kuinka auttaa
näitä peliriippuvaisia. Eli tämä ei
ole niin yksioikoinen asia, että meillä tämä toiminta
tulisi vain vapauttaa, niin kuin jotkut ovat tätäkin
halunneet. Tässä kaikki tahot ovat tärkeitä,
mutta tämä lainsäädäntö,
jossa selkeästi annetaan yksinoikeus näille tahoille,
jotka toimivat luvanvaraisesti ja joihin myöskin ulottuu
julkisen vallan kontrolli ja joiden tulee toimia valvotun lainsäädännön
mukaisesti, ja jossa myöskin näihin peliriippuvuushaittoihin
voidaan osoittaa rahoja, on erittäin hyvä asia.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa puhemies! Kun EU:n jäsenyysneuvotteluja käytiin
vajaa 20 vuotta sitten, oli kolme tällaista suomalais-pohjoismaista
erityiskysymystä, joihin etsittiin ratkaisua. Yksi oli
meidän työeläkejärjestelmä, toinen
oli alkoholimonopoli ja kolmas oli rahapelimonopoli. Silloin saatiin
tietyt ehdot, joilla näitä voidaan jatkaa. Rahapelien
osalta todettiin, että lakisääteisiä tehtäviä ei
näitten pelien tuotolla saa rahoittaa ja toisaalta taloudellista
voittoa niitten avulla ei saa kenellekään yksityiselle
järjestää. Silloin todettiin ja päätettiin
myös niin, että sosiaali- ja terveyspuoli ja muut
kolmannen sektorin yleishyödylliset toiminnot voivat säilyä rahoituksen
piirissä, ja näin on tapahtunut. Mitään
kirjallista lausuntoa unionin neuvottelijat eivät tästä antaneet,
mutta antoivat suullisen lupauksen, että komissio ei lähde
taistelemaan Suomen monopoleja vastaan. Näin on käynytkin, joku
hyökkäys on tullut vuosien mittaan, mutta komissio
on puoltanut tätä järjestelmää,
joka meillä on.
Mutta koko ajan on tämä riski olemassa, mihin
ed. Ahdekin viittasi, että voi tulla yksityisiä toimijoita
tai jäsenvaltioita tai muita tahoja, jotka lähtevät
iskemään tähän järjestelmään,
ja se on iso ja vakava kysymys, ja siihen on todella paneuduttava.
Ehkä tämä yhdistämismalli, näiden kolmen
toimijan malli, on yksi sellainen, mikä kannattaa katsoa,
jos sillä pystytään turvaamaan tämä toiminta.
Nyt on suuri vaara, että käy niin kuin postitoiminnassa,
että kermankuorijat tulevat, vievät voitot ulkomaille
ja meiltä vain rahat siirtyvät tämmöisiin
tarkoituksiin. Se on estettävä. En tiedä,
onko sitten esimerkiksi verotuksella mahdollista vaikuttaa, jos
tähän tilanteeseen jouduttaisiin, mutta unionissa
on tapahtunut voimakasta kehitystä, ja se on ollut näiltä osin
huonompaan suuntaan tällaisten meidän toimintojen puolustamisen
näkökulmasta.
Juha Mieto /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
laiksi on erinomaanen. Nimittäin jos tänne Suomehen
tuloo ulukolaasia niin sanottuja kermankuorijoota, niin se pitää tällä lailla
estää. Saatei suomalaaset tykkää pelata
näitä rahapeliä senkin takia, että ne
tietää, että näistä voitoista
jaetahan merkittävä osuus hyvähän tarkootukseen,
yleishyörylliseen tarkootukseen, muun muassa urheiluseuroille
eri tarkootuksiin. Mä luulen, jotta ne isät ja äitit,
jokka lasten kans, ja isovanhemmat lastenlasten kans, pyörii
seuratasolla, saa tästä entistä parempaa
kipinää, ku tietää, että heirän
pelaamat rahat tuloo tiettynä osana meirän tarkootukseen
tuolla sivukylissäkin. Ja mä luulen, jotta tämä myös
edesauttaa kaiken kaikkiaan meidän suomalaasten yhdessäoloa
ja yhteistä meininkiä niin oikialla ku vasemmalla. Eli
ollahan suomalaasia.
Matti Saarinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Mauri Salon aikaisemmin käyttämä puheenvuoro
keskittyi yksinoikeuden perusteisiin. Hänen näkökulmansa
oli kyllä vähän erheellinen. Eivät
yksinoikeuden perusteet tässä globaalissa Euroopassa
riipu yhtiön tai järjestön toimialasta,
vaan EU:n näkökulma on kilpailuneutraliteetti,
vapaa kilpailu, yhtäläiset verotusperusteet, läpinäkyvyys,
talousrikollisuuden torjunta ja eettisesti kestävä mainonta,
ja siellä on erilaisia perusteita varsin paljon, joilla
on voitu tätä Suomenkin järjestelmää puolustaa.
Se, että Fintoton, Veikkauksen ja Raha-automaattiyhdistyksen
toimialat ovat selvästi toisistaan erottuvia, on hyvin
vähäpätöinen peruste ollut sille
yksinoikeusperusteelle. Kaiken lisäksi näitten
toimialojen pelit ovat kehittyneet sillä tavalla — nettejä ym.
tuotteita tässä kuvaillen ja niihin viitaten — että ulkopuolinen
taho, voisiko sanoa, että se kansainvälinen paha
silmä ottaa luupin alle nämä ja kysyy
aika lailla perustellusti, miten Suomen markkinoilla voi olla kolme toimijaa,
ikään kuin ne eivät vähääkään
kilpailisi keskenään.
Kilpailuintressit menevät jonkun verran limittäin
jo tänä päivänä. Näyttää siltä,
että tulevaisuudessa menee vielä enemmän.
Mitä vastataan sitten neljännelle, viidennelle,
kuudennelle jne. ulkolaiselle yrittäjälle, tai
kotimaiselle, joka pyrkii tänne peliyhtiömaailmaan?
Meillä on nyt jo esimerkiksi nettipeleissä maailma
avoinna. Voitte pelata koneeltanne, mihin päin maailmaa
haluatte.
Mitä tulee siihen Lontoon 60 miljoonaan, niin asia
on juuri niin kuin täällä ed. Kanerva
sanoi, että jättipotteja on haluttu meillä pidätellä,
että on voitu edunsaajille jakaa mahdollisimman paljon.
Kyllä veikkausyhtiön tase kestäisi tuoda
sellaisen tänäkin lauantaina jakoon. Mutta paine
ulkomailta on kova, ja kun nyt meidän peliyhtiömme
jakavat kaiken liikenevän, kaikki voittovaransa, yhteiskunnalle,
ulkomaiset yhtiöt tulisivat jollakin lisenssimaksulla,
ja sitten voitot menisivät ties minne saarille tai mihin
tahansa maailmankolkkaan. (Välihuuto) — No, jos
menee pääosa saarille, niin ehkä jollekin
Saarisellekin voi sitten joku jotain ... mutta epäilen,
että ei näin vaalien alla, ei ole pahemmin tarjoajia
näkynyt. (Naurua) No, meni nyt vähän
keventävään suuntaan tämä vakava
asia.
Mutta edunsaajien kannalta, jos tätä nykytilannetta
katsoo — täällä on hyvin monia
edunsaajatahojen edustajia, kun me toimimme erilaisissa järjestöissä — jotta
voidaan edunsaajien osuudet maksimoida, niin pitäisi tavoitella
synergiaetuja, pitäisi voida saman kurkihirren alla pyörittää näitä asioita,
koska sillä tavalla jokainen voisi omille edunsaajatahoilleen
jakaa maksimaalisen osuuden.
Toinen edunsaajien kannalta tärkeä ominaisuus
on se, että rahoitus olisi pitkällä aikavälillä turvattu,
ja näillä toimijoilla, näillä kolmannen sektorin
tärkeiksi kuulutetuilla toimijoilla pitäisi olla
tulevaisuudenturvaa. Parhaitenhan tällainen tulevaisuudenturva
rakennettaisiin esimerkiksi sillä tavalla, että Suomessa
olisi yksi toimilupa, jota ei kukaan ulkopuolinen taho voisi sillä perusteella
kivittää eikä murentaa, että täällä nyt
on jo kolme toimilupaa. Yksi toimilupa hallinnollisena toimena antaisi
valtavan paljon suojaa tälle monopolitoiminnalle, turvaisi
edunsaajien tulevaisuutta. Ja se kai tässä on
se oleellinen asia, että voidaan edunsaajien toimintoja
rahoittaa miljardiluokkaa olevalla rahoituksella, joka on siis ihmisten
vapaaehtoista veronmaksua. Ja sitten pitäisi nämä muut
intressiristiriidat unohtaa, olkoon ne mitä tahansa. Pahimmoillaan
ne ovat hyvin henkilökohtaisiakin, pelataan asemaa organisaatiossa.
Ei saisi henkilökohtaisten tai organisaatioitten välisten
kamppailujen vuoksi tämä lapsi mennä pesuveden
mukana.
Epäilen kuitenkin, että tämä on
niin herkkä ja iso kysymys, että ei ehkä tänä iltana
tässä salissa ratkea, mutta asetan toiveeni tuleviin
hallitusohjelmaneuvotteluihin.
Hannes Manninen /kesk:
Arvoisa puhemies! En ollut ajatellut käyttää puheenvuoroa, mutta
koska nämä veli Veikkauksen edustajat täällä käyttävät
niin ahkerasti, niin ajattelin myöskin käyttää lyhyen
puheenvuoron.
Ensinnäkin haluan todeta, että arpajaislakiahan
on uudistettu asteittain ja aivan oikealla tavalla. Ensimmäisessä vaiheessa
pyrittiin luomaan järjestelmä sille, että mahdollisimman
tehokkaasti voidaan ulkomaisten yhtiöiden mainonta ja toiminta
eliminoida Suomessa. Tosiasiahan on, että tänä päivänä meillä on
yli 60 ulkomaista suomenkielistä pelisivua olemassa ja arvion
mukaan noin 150 miljoonaa euroa suomalaiset pelaavat näillä pelisivuilla
ja tämä osuus kasvaa erittäin nopeasti.
Muun muassa tähän perustuen Raha-automaattiyhdistys
on menossa nettiin.
Mitä tulee sitten näihin puheisiin, mitä tässä on
todettu, niin ensinnäkin haluan todeta, että nyt tässä toisessa
vaiheessa on todella järkevää, että tämä laki
hyväksytään, toimilupajärjestelmästä siirrytään
laissa määriteltyihin monopoleihin. Mitä tulee
sitten Veikkauksen, Raha-automaattiyhdistyksen ja Fintoton yhteistyöhön,
niin on syytä todeta, että yhteinen strategia
ja työnjako, joka on selkeästi määritelty,
on hyvä ja järkevää pitää ja
sitä pitää myöskin kunnioittaa.
Euroopan unionissahan on lähtökohta edelleen,
että yksinoikeus on kansakunnan, kunkin kansan osalta itse
päätettävä. Sen sijaan eräät kielteiset
oikeuspäätökset ovat perustuneet viime
aikoina siihen, että yhtiöt ovat aggressiivisella
mainonnalla ja muulla vastaavalla toiminnalla tavallaan menettäneet
tämän yksinoikeuden.
Nyt pitää muistaa, että työnjaon
mukaan Veikkauksen ja Raha-automaattiyhdistyksen pelit ovat luonteeltaan
hyvin erilaisia, vaikkakin Veikkaus tietoisesti pyrkii lähentymään
ja, voisin melkein väittää, vähän
niin kuin hämärtämään
ja rikkomaan sitä työnjakoa, mikä aikoinaan
on sovittu.
Jos nämä olisivat yhdessä yhtiössä,
niin erityyppisille peleille on aivan erilaiset mainonnan säännöt
ja ohjeet. Raha-automaattiyhdistyksen mainonnalla on erittäin
tiukat rajoitukset ja tulee olemaan jatkossakin, eikä sellaista
aggressiivista mainontaa, jota Veikkaus Oy harjoittaa, voitaisi tehdä,
mikäli siellä olisivat myöskin Raha-automaattiyhdistyksen
pelit. Elikkä näen, että kokonaistuoton
kannalta kohtuullinen mainonta veikkauspelien osalta on ihan ok,
se tuottaa paremmin, kun taas Raha-automaattiyhdistyksessä, kun
se on erillinen, ei sitten voisi eikä tarvitsekaan olla
vastaavaa mainontaa, koska niissä peleissä peliriippuvuusriski
on huomattavasti suurempi, koska ne ovat niin sanottuja nopeatempoisia
pelejä ja se riski silloin tähän addiktioon
on huomattavasti suurempi.
Elikkä minusta on tärkeätä ja
järkevää, että tämä laki
hyväksytään tällaisenaan, ja
meidän on edelleenkin jatkossa syytä noudattaa
yhteistä strategiaa ja yhteisiä suunnitelmia,
yhteistyötä niissä toiminnoissa, mitkä ovat
järkeviä, mutta näiden erillisten toimijoiden
säilyttäminen on käsitykseni mukaan myös
tuoton ja tämän käytännön
toiminnan kannalta järkevää ja antaa
parhaan tuoton myöskin urheilulle, koska silloin nämä rajoitukset
voidaan minimoida, kun ollaan erillisissä organisaatioissa.
Elikkä kaiken kaikkiaan kysymys on erittäin tärkeä.
Reilut 900 miljoonaa euroa jaetaan vuosittain, ja sille korvaavaa
rahoitusta ei varmasti löytyisi, ja käytäntö on
osoittanut, että Suomessa tällä järjestelmällä saadaan
kaikkein tehokkaimmin rahoja käyttöön
kolmannelle sektorille, urheiluun, liikuntaan, tieteeseen ja taiteeseen
verrattuna mihinkään muuhun maailman maahan. Elikkä tässä mielessä meillä on
erittäin hyvä järjestelmä.
Matti Ahde /sd:
Herra puhemies! Ensinnäkin haluan sanoa, että en
esitä tähän lakiin nyt mitään
muutoksia, että tämä minun puheenvuoroni
tarkoitus ei ollut tämä. Mutta tämä lakiesitys
hallituksen esittämässä muodossa ei kyllä poista
tätä perustavaa laatua olevaa ongelmaa ja pientä uhkaa
suomalaisen rahapelijärjestelmän yltä.
Itse asiassa se voi sitä lisätä.
Erityisen paljon myös tähän edustajatoveri Hannes
Mannisen puheenvuoroon liittyen: ongelmaa ei ole Veikkauksen edunsaajien
kannalta. Ne pärjäävät ihan
hyvin tällä laillakin. Pelit kehittyvät.
Tulot ovat kehittyneet paremmin tässä viime vuosina
kuin monella muulla, eikä Raha-automaattiyhdistyksenkään
edunsaajilla ole ongelmia. Varmaan tämä nettiin
meno tuo Raha-automaattiyhdistykselle uutta jaettavaa. Siihen kyllä sisältyy
monia ongelmia, eettisiä ongelmia, ja ennen kaikkea nämä nettipokerimaailmaan
liittyvät pelit ovat kaikkein vaarallisimpia pelejä tämän
peliriippuvuuden näkökulmasta. Niihin sisältyy
siis todella monia ongelmia, ja jos vielä on niin, että nämä pelit
ovat saatavilla 24 tuntia vuorokaudessa, niin erittäin
monet ongelmapelaajat ja yhä uudet ongelmapelaajat löytävät
Suomessa kotipaikkansa. Se ongelma on siinä, että syntyy
ihan uusi ongelmapelaajien joukko, ja se on nuoret miehet, jotka
ovat jääneet tähän nettipokeriin
tosi syvälle koukkuun. Se on monella tavalla äärettömän
suuri eettinen ongelma ja moraalinen ongelma tämän
suomalaisen rahapelijärjestelmän kannalta.
Mutta kun netissä kaksi suomalaista peliyhtiötä pitää suurin
piirtein samanlaisia tuotteita, niin ollaan lähellä sitä kilpailutilannetta,
ja siitä minä kannan huolta. Sen takia pidän
kyllä äärettömän tärkeänä sitä ja
suoraan sanottuna parempana esityksenä olisin pitänyt
sitä, että hallitus tuo eduskuntaan esityksen,
jossa se tavalla tai toisella tavalla saa yhteen nämä kolme
rahapelitoimijaa.
Minä kannatan siis voimakkaasti hevospelejä ja
toivoisin, että niistä Suomessa saataisiin enemmän
tuloa suomalaiselle hevostaloudelle kuin nyt saadaan. Minä pelkään,
että nyt kun Fintoto yksin alkaa hoitaa tätä hevospelien
rahapelijärjestelmää, niin se saattaa
tulla Fintotolle tosi raskaaksi marssiksi. Parempi olisi ollut tässä uudessa
yhteydessä, jossa on Veikkauksen pelit, niiden myyntikanavat
ja niiden osaava henkilöstö, olla mukana jakamassa
sitten sitä yhdessä synnytettyä rahapelipottia
sen jakosuhdelain mukaan. Siitä minusta Fintotolle olisi
voinut ilman muuta tulla enemmän jaettavaa kuin siitä,
että se itse alkavaa hoitaa Suomessa sittenkin valitettavasti suhteellisen
pientä hevostalous- ja hevosrahapelimarkkinaa. Se tulee
olemaan vaativa ponnistus, sanoisin, Fintotolle.
En minä ole ketään vastaan tai kenenkään puolesta.
Tämän puheenvuoron tarkoitus ei ole ollenkaan
tämä, mutta minä aidosti näen
tämän ongelman, että päivänä muutamana
todetaan, että Suomessa rahapelit ovat kilpailutilanteessa,
rahapelitoimijat keskenään, ja että sen
seurauksena täällä täytyy sitten
soveltaa tätä EU-oikeuden mukaan syrjinnän
kieltävää säännöstä,
joka on EU:n kaikkein tärkein säännös,
ja sillä perusteella antaa oikeus rahapelitoimijoille tulla
myös ulkomailta. (Ed. Mannisen välihuuto) — Minä en puhu
nyt Veikkaukselle, ed. Manninen, enkä Rahikselle enkä kellekään,
vaan minä puhun tästä perustavaa laatua
olevasta ongelmasta.
Sitten ed. Salolle minäkin sanoisin, että tämä yksinoikeuden
perusta ei lähde siitä, että rahat jaetaan
erilaisille edunsaajille. Se ei ole ollenkaan tämä EU:n
lähtökohta. Ed. Saarinen tässä kertoi
eräitä niistä periaatteista, jotka tämän
yksinoikeuden sallivat, koska rahapelit EU:ssa, kun EU lähti
liikkeelle, Suomi liittyi EU:n jäseneksi, luettiin EU:ssa
kilpailuoikeuden piiriin kuuluvaksi toiminnaksi. Siis rahapelit
ovat palvelutuotantoa, ja ne ovat kilpailulainsäädännön
piiriin kuuluvaa toimintaa. Mutta sitten annettiin nämä poikkeukset,
näille rahapeliyhtiöille annettiin järjestysoikeus,
suojellaan pelaajia et cetera, monet tämän kaltaiset,
ja sitten se, että niiden voittovarat käytetään
yleishyödyllisiin tarkoituksiin oli yksi tämmöinen
erityispiirre, ei painavin, mutta yksi tärkeä peruste.
Näillä periaatteilla sitten saatiin rakennettua
tämä vielä suhteellisen hyvin toimiva
järjestelmä, mutta minä katson nyt muutaman
vuoden eteenpäin.
EU-tuomioistuimeen on tullut nyt näitä uusia jäsenmaita,
siellä on jokaisesta maasta yksi edustaja, ja ne suhtautuvat
lähtökohtaisesti kaikkeen monopolitoimintaan erittäin
kielteisesti, erittäin kielteisesti, ja sen takia tämä uhkakin,
vaikkapa aikaisemmin on saatu vielä vapauttavia päätöksiä,
on lisääntynyt ja ennen kaikkea siksi, että nettiin
menevät rahapelit ovat arpoja. Siellä myydään
arpoja. Siis siellä arvotaan se lopputulos näissä netissä olevissa
rahapeleissä, ja kun niitä tekee nyt useampi suomalainen
yhtiö kuin yksi, niin tästä syntyy se
ongelma tulevaisuuden kannalta, tai jos suomalaiseen rahapelin ylle
syntyy joku ongelma, niin se syntyy tästä asiasta,
ja sillä on kallis hintalappu.
Ajatellaan ansio- ja pääomatuloja. Niiden osuus
ensi vuonna, arvioi hallitus budjettikirjassa, on 7 miljardia. Niin
kuin ed. Manninen totesi, miljardista puhutaan tässä rahapelitoiminnan tuotossa.
Tulee semmoisia veronkorotustarpeita sitten, kun aletaan kasata
tätä gäppiä umpeen, että niitä ei
muuten tästä talosta eikä mistään muustakaan
talosta löydy. Siksi on minusta hyvä, että tästä kannetaan
kuitenkin huolta ja jokainen näkee avoimin silmin, että on
isosta asiasta kysymys. Muuten, monet muutkin toimialat ovat fuusioituneet
synergiaetujen takia. Valtio on koonnut toimintojaan yhteen, koska
saadaan paremmin irti siitä koneesta tuottavuutta. Sen
takia tämäkin on tämmöisen pohdinnan
paikka.
Reijo Paajanen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Suomen Hippoksen hallituksessa elikkä tässä veljeskunnan
pienemmässä joukkueessa jonkin aikaa olleena voin sanoa,
että kyllä Hippoksessa ja Fintotossa on nähty,
että Veikkauksen hevospelien eteenpäinvientiin
ei ole sillä tavalla voimavaroja keskitetty kuin mahdollisesti
Fintoto ja Hippos pystyisivät keskittämään.
Tältä osin näin tämän
kyllä hyvänä, ja olen eri mieltä ed.
Ahteen kanssa siitä, miten pelejä pitäisi
kehittää.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Jos komission edustaja olisi ollut täällä parvella
nyt kuuntelemassa, niin hänelle olisi saattanut kenties
herätä epäilys siitä, että Suomessa
todellakin vallitsee kilpailutilanne näitten eri yhtiöitten
välillä, eikä pelkästään
sen vuoksi, että niiden pelit, kuten täällä on
todistettu tai vastaan väitetty, ovat kovin samanlaisia
tai eivät ole, vaan ihan pelkästään
tästä asetelmasta, joka täällä on
vallinnut. Mutta en halua ottaa siihen kantaa.
Kun ed. Rajamäki täällä totesi
ja myöskin ed. Ahde siihen viittasi, että jos
nämä pelien tuotot eivät olisi käytettävissä niihin
tarkoituksiin, mihin ne nyt menevät, niin olisi kohtuullinen
tarve huomattaviin veronkorotuksiin. Niin varmasti olisikin, mutta
myöskin komission suhtautumisen kannalta olisi hyvä huolehtia
siitä, että näitten yhtiöitten,
etenkään Raha-automaattiyhdistyksen, tuottoja
ei käytetä sellaisiin tehtäviin, jotka
oikeasti pitäisi rahoittaa verotuksella kerättävillä budjettivaroilla.
Nythän viime aikoina Rahikselle on entistä enemmän
siirretty budjetista tehtäviä, jotka kuuluisivat
julkisen vallan, tässä tapauksessa valtion, omaan
tuotantoon. Viimeisin esimerkki, josta tässäkin
salissa on nyt runsaasti keskusteltu, ovat nämä päihdeäidit.
On todellakin syytä huolehtia siitä, että tämä,
sanoisiko, julkisen palvelutuotannon ja toisaalta sitten esimerkiksi Raha-automaattiyhdistyksen
tukemien yhdistysten työnjako tehtäisiin niin
selväksi, että ainakaan siltä osin ei
syntyisi sellaisia epäilyksiä, jotka saattaisivat
uhata tätä komissionkin hyväksymää suomalaisten
pelien monopoliasemaa.
Yleisesti katsoen, jos pitäisi ottaa kantaa täällä käytyyn
keskusteluun, ed. Mannisen näkemykset lämmittivät
minua hieman enemmän kuin ed. Ahteen ja kumppanien.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Varmasti tulevaisuuden ennakoiminen on erittäin
tärkeää, mitä nyt moni puhuja
on tehnyt, ettei tämä oikeus, mikä Suomella
on näihin kolmeen toimijaan — Veikkaus Oy:hyn,
Raha-automaattiyhdistykseen ja sitten tähän Fintoto
Osakeyhtiöön — häviä.
Nämä ongelmat olisivat todella kohtuuttoman suuria
suomalaisille, jos tämä rahantulo yhteiskuntaa
hyödyttäviin tarkoituksiin häviää ja
siirtyisi sitten yksityisen bisneksen hallintaan ja sen tuloon.
1990-luvun puolivälin maissahan käytettiin aika
tavalla Raha-automaattiyhdistyksen tuottoja muun muassa kirjastotoimen
rahoitukseen. Se oli jonkunlainen pelastustoimi, mutta siitä nyt
pikkuhiljaa on päästy. (Ed. Kanerva: Ne olivat
Veikkauksen tuloja, eivät Raha-automaattiyhdistyksen!) — No,
Veikkauksen, näin varmaan oli.
Tähän peliriippuvuusasiaan, joka täällä todettiin
myös Raha-automaattiyhdistyksen pyörittäjänä,
ja tähän niin sanottuun pelikiinnostukseen — tai
onko sitten pelihimo, mikä onkaan — liittyy taas
puolestaan omia ongelmia, jotka on syytä painokkaasti aina
todeta.
Fintoton kohdalla voidaan ikään kuin sivulauseessa
todeta sekin, että eläinten, tässä tapauksessa
hevosten, hyvä kohtelu on tietysti tärkeä asia
ja eläinsuojelulliset toimenpiteet on hyvä toteuttaa.
Kuitenkin nämä Veikkauksen päätökset
siitä, että se vähentää markkinointia
ja on nostanut ikärajaa ennakoidusti, ovat positiivisia
asioita, ja niissä on sitä yhteiskunta-, ihmisvastuuta.
Tuulikki Ukkola /kok:
Arvoisa puhemies! Itse asiassa meillähän
on koko ajan kilpailua Raha-automaattiyhdistyksen pelikoneen ja
lottokupongin kanssa. Kun peliriippuvainen menee kauppakeskukseen,
niin hän miettii, mihin hän panee sen markkansa
tai viisieurosensa — euronsa tällä hetkellä — kilistääkö hän
sitä Raha-automaattiyhdistyksen masiinaa vai paneeko hän
lottokupongin vetämään. Minusta tämä on
hurskastelua. Suomessa on jo kilpailua. Toivottavasti Euroopan unionin
tuomioistuin aukaisee tämän ja vapauttaa kilpailun
Suomeen. Minusta tämä on aivan järjetön
tilanne, että on olemassa tämmöinen monopoli,
jonka rahojen perään ei kukaan sitten hauku. Kuten
Raha-automaattiyhdistyksen tilanteesta on tiedetty, rahaa menee
mihin sattuu, ja sama homma on ilmeisesti Veikkauksessa. En tiedä,
miten hyvin urheiluseurat ja -säätiöt,
joitten tukemiseen veikkausvoittovaroja käytetään,
tutkivat ja tarkistavat sen, mihin tämä raha käytetään.
Onhan tässä tullut justiin viime päivinä muutama
pieni skandaali, mutta koska en ole asiantuntija, niin en mitään
muuta kuin toivon vaan, että tämä aukaistaan
kilpailulle. Saattaa olla, että tämä jossakin
vaiheessa myös vaikuttaa siihen, että ei ole pelaajiakaan
niin paljoa.
Juha Mieto /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Ukkolalle: se Hiihtoliiton säätiö ei
kyllä oo saanu pennin hyrrää, ne on ollu
hiihtäjien rahoja.
Mutta jos nyt ajatellahan sitä, että Veikkaus
ja Raha-automaattiyhristys menis yhteen, se tarkoottaas sitä,
että on yhteneväiset mainokset. Kaikki meistä tietää,
jotta lähinnä Raha-automaattiyhristyksen peleissä on
peliriippuvaasuutta ja niistä myös moni on jääny
koukkuun sillä lailla, jotta kaikki rahat on menny ja vähän
vierahat ja varaastetukki. Mä haluaasin vain sanoa, että kun
Veikkaus saa inhimillistä mainontaa käyttää,
jotta veikkausta ja Veikkauksen pelejä pelataan, niin tämä on
ristiriitaanen asia, jos Veikkaus ja Raha-automaattiyhristys menis
yhtehen. Soon eettisesti, moraalisesti väärin
kyllä, jos me kiihootettaas sitte myös näitä peliriippuvaasia
pelaamahan kaikenmoisia hedelmäpelejä, jotenka
tämäki seikka kannattaa tarkasti miettiä, ennenkö nämä kaksi
yhristetään — joskin synergiaetuja varmahan
löytyis hirviästi, koska kyllähän,
jos ei ny hallituksen ja muiren palkkiot oo kovia, kuitenkin päällekkäisorganisointi
sekin maksaa. Mutta ehkä kansanterveys on kuitenki paree,
jotta ihmiset mieluummin elääs normaalia elämää eikä tulsi
peliriippuvaisiksi.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Ukkolan puheenvuoro oli hyvin mielipiteitä jakava.
Uskon niin, että kun tämä yksinoikeudellisuus
ja edunsaajanäkökulma pidetään
huolellisesti tässä yhteneväisesti, niin
tämä asia pysyy kasassa. Nimittäin edelleen
painotan sitä ainakin hevostalouden kohdalla ravipelien
osalta. Toimiessani Euroopan unionin ravijärjestössä useamman
vuoden ajan siellä nimenomaan käytiin läpi näitä kilpailu-uhkia
ja mahdollisuuksia, ja nimenomaan tämä yksinoikeudellisuus
perustui edunsaajanäkökulmaan: hevospelien edunsaajana
hevostalous.
Myöskin täällä kysyttiin
sitä, miksi Raha-automaattiyhdistyksen rahoja käytetään
muulla tavalla kuin aikaisemmin elikkä niitä edunsaajia
ei ole niin paljon. Se perustuu jo 1990-luvun alkupuolella täällä tehtyihin
päätöksiin, kilpailuneutraliteettiasian
esiintuomiseen, elikkä haluttiin tuoda markkinoille kilpailua
myöskin kolmannen sektorin puolelle, ja sen seurauksena
tuli kieltoja, ettei saada Raha-automaattiyhdistyksen rahoja jakaa.
Kuitenkin Raha-automaattiyhdistyksen rahaa pitäisi voida
jakaa sosiaalisin perustein niin kuin niitä on jaettu aikaisemminkin, koska
se on yksi osa tätä yhteiskuntaa ja hyvinvoinnin
tuottoa.
Kaikkein suurin vaara näiden pelien osalta on se, että näiden
tuotot pistetään valtion budjettiin yleiskatteeksi.
Sen jälkeen, kun näin tapahtuu, meillä ei
ole yksinoikeudellisuutta.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Meinasin kysyä, ketä me
pelkäämme, kuka tämmöistä kansallista
mokaa ajaa. No, selkisihän se, kun tuli ed. Ukkolan aikamoinen,
voisiko sanoa, paljastus — voi olla, että jotkut
kokoomuksessa hermostuvatkin, kun se näin selkeästi
tuli esiin. Jopa tänään iltapäivälehdessä kehuttiin
kokoomusta siitä, että konsulttiensa avulla kokoomus
selviää minkälaisesta tahansa, nopeastakin,
imagonvaihdoksesta, kun nyt täytyy yrittää etsiä ja
kalastaa joka suuntaan.
Tässä ed. Mieto mainitsi nämä peliriippuvaiset.
On olemassa myös ihmisiä, jotka eivät
ole riippuvaisia mutta joilla on taipumusta. Ilmeisesti nämä kokoomuksen
konsultit on sitten valjastettu tähänkin mainoskampanjaan,
että kun saadaan rahapelit pois kansallisesta hyödystä,
niin sitten voidaan vetää omilla osakesijoituksilla
ja muilla rahat pois kaikilta vähemmänkin riippuvaisilta.
Nimittäin homokeskustelussa, arvoisa puhemies, ei otettu
huomioon yhtä asiaa, sitä, että kun on
geneettisesti ja kaikella lailla homoseksuaaleja, niin on olemassa
myös hivenen taipuvaisia tai ei ollenkaan taipuvaisia.
Mutta on näytetty, että kun sallitaan enemmän
tv-ohjelmissa ja muissa vastaavissa varsinkin naisten suhteen näitä asioita,
niin ne, joilla ei geneettisesti ole edes minkäänlaisia
taipumuksia, pystytään viettelemään mukaan
tähän homokulttuuriin ja myös kaikenlaisiin
tämänkaltaisiin ilmiöihin.
Tässä rahapeliriippuvuusjutussa on samasta asiasta
kyse: ei olla edes oikein vielä riippuvaisia, kun käytetään
kaikennäköisiä nettihelppouskeinoja,
mistä nykyään on todistettu, että poliittisestikin
voidaan äänestellä mitä vaan,
ja kaikki nämä yhtyvät kaikennäköiseen
lisääntyneeseen pillerinkäyttöön
ja alkoholinkäyttöön, ja sitten meillä on
riippuvaisia paljon enemmän kuin koskaan.
Eli on moka edes tuoda tämmöinen asia tänne. EU
muka vaatii tätä. Minä huomasin, että näköjään
kokoomuksessa monet ajattelevat, että saadaan taas osakkeita
lisää tämmöisestäkin
ja ryöstetään tämmöinen
kansallinen aarre.
Tuulikki Ukkola /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Virtanen, minä en tiedä,
mitä kokoomus ajattelee tästä — tai
tiedän, mitä kansanedustaja Kanerva ajattelee,
ja silloin varmaan kokoomus ajattelee näin. Minun mielipiteitäni
ei pidä panna kokoomuksen niskoihin. Sillä siisti.
Ne ovat minun omiani. Sillä siisti. Joko ed. Virtanen uskoo?
Sillä siisti.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa puhemies! Hevostalous ja hevosurheilu ovat viime vuosina
lisääntyneet tässä maassa ja
tulleet suositummiksi. Edustajat Paajanen ja Salo täällä ovat
tuoneet esille tätä hevosurheilun näkökulmaa
omissa puheenvuoroissaan.
Jos Raha-automaattiyhdistyksen, Veikkauksen ja Fintoton rahapelit
yhdistettäisiin, niin itse näen, että hevosurheilun
ja hevospelien kehittäminen ei olisi yhtä hyvällä kasvu-uralla
kuin se nyt on Hippoksen ja Fintoton toiminnan puitteissa mahdollista.
Se on kuitenkin erikoisala tässä pelitoiminnassakin,
ja siellä on paljon kehittämispotentiaalia ja
kasvupotentiaalia olemassa.
Rahapelien yleishyödyllinen voitonjako tulee säilyttää,
koska se on meidän yhteiskuntamme etu siinäkin
tilanteessa, että paineet kilpailun avaamiseen ovat olemassa,
kuten tiedetään. Mutta rahapelien myötä myös
haittavaikutukset, niin kuin on kuultu, peliriippuvaisuus, ovat
kasvussa ja aiheuttavat yhteiskunnalle kustannuksia. On kohtuus,
että tätä yleishyödyllistä voitonjakoa myös
näiden kulujen kattamiseen käytetään.
Ed. Virtaselle voisi sanoa, että eiköhän
ole parempi, että huolehtii vaan siitä omasta
julkisuuskuvastaan ja kukin hoitaa sen oman kantansa.
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Ukkola on rohkea nainen, ottaa ihan omasta
näkökulmastaan kantaa, ja joskus kyllä tuntuu,
että hän vähän rätkii
niitä mielipiteitään miettimättä yhtään
sen pidemmälle. Voidaan esittää kysymys,
että mistä, ed. Ukkola, otetaan se miljoona euroa,
joka menee sotaveteraanien kuntoutukseen ja hyvinvointiin, nuorison
harrastuksiin, kulttuuriin, tieteeseen, tutkimukseen ja moniin muihin,
muun muassa hevosjalostuksen ja raviurheilun toimintojen tukemiseen.
Otetaanko miljardi vielä lisää velkaa,
vai jätetäänkö kaikki nämä tahot
ilman avustusta ja annetaan nämä rahat kansainvälisille
miljonääreille ja peliherroille, jotka hyötyvät
sitten näistä Suomen peleistä ja pelaajista,
ja jätetään pelihaitat vielä suomalaisten
maksettavaksi? Vähän ihmettelen tätä logiikkaa,
mutta eihän noissa monesti logiikkaa ole.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Tämäkin keskustelu on osoittanut,
että tässä on hyvin paljon asioita, jotka
puoltavat sitä, että yhteiskunta pitää nämä nyörit
käsissään, koskee se sitten edunsaajia
tai peliriippuvuutta, talousrikollisuutta, mitä tahansa.
Täällä on paljon puhuttu peliriippuvuudesta
ja viitattu Peluuri-järjestelmään, jota
pelien ylläpitäjät rahoittavat. Se on
eräänlainen ensiapupiste, mutta sitten kun mennään
siitä eteenpäin, miten näitä peliriippuvaisia
ihmisiä voidaan todella auttaa, ne ovat pitempiaikaisia
kuntoutusvaiheita, ja nykysäännöillä nämä yhtiöt,
pelien järjestäjät, eivät voi
lähteä tätä ensiaputoimintaa
pidemmälle. Tässä on yksi vakava ongelma.
Nämä ihmiset jäävät
sitten apua vaille, asiantuntevaa auttajaa vaille. Tämän
vuoksi toivoisin, että tätä Peluuri-järjestelmää voitaisiin
sillä tavalla kehittää, että rahapelien
järjestäjät voisivat huolehtia myöskin
sitten jatkokuntoutuksesta siltä osin kuin näitä valitettavia
peliriippuvuustapauksia syntyy.
Olisi hyvä tosiaan katsoa, mitkä ovat niitä pelejä,
jotka erityisesti koukuttavat, ja pitää huoli siitä,
että mainonta ja pelien tarjonta olisi mahdollisimman vastuullista,
aivan niin kuin tämän keskustelun aikana on moneen
kertaan tuotu esiin ja puollettu. Nämä seikat
puoltavat sitä, että rahapelit pysyisivät
vahvasti yhteiskunnan johdossa ja hallinnassa, eli monopolijärjestelmän puolesta
olen tässä omassa puheenvuorossani puhunut.
Matti Ahde /sd:
Herra puhemies! Vielä on yksi näkökohta,
ja se liittyy rahapelien markkinointiin. Kansainväliset
säännöt ovat kaikille rahapeleille samat,
siis itse asiassa mainonta ja markkinointi on tarkkaan rajattu.
Siinä on ollut Suomessakin ongelmia. Sen takia, jos tällainen lähempi
yhteistyö, konsernihallintorakenne tai jokin muu, voitaisiin
rakentaa rahapeliyhtiöitten kesken, se voitaisiin tehdä Raha-automaattiyhdistyksen
pohjalle, saataisiin eettisyyttä markkinointiin ja mainontaan.
Mutta sitten tullaan yöllä pelaamiseen ja kaikkeen
tähän muuhun, joissa enemmän sitten voi
saada hyötyä ja osaamista muista rahapeliyhtiöistä.
Tärkeintä minusta on — eikä tässä olla
Veikkauksen laariin pelaamassa, ei kenenkään laariin — se,
että voidaan säilyttää Suomessa
tämä rahapelien yksinoikeus. Se alkaa olla jo
harvinaisuus maailmassa, koko ajan yksinoikeus vähenee maailmassa.
Siitä tulee yksityisen bisneksen kohde.
Sitten, mitä tulee hevostalouteen ja hevospeleihin,
niin sen takia, että Hippoksen ja Fintoton resurssit ovat
mielestäni riittämättömät
kehittämään tätä peliä niin
paljon kuin pitäisi, jotta esimerkiksi rahapelit tulisivat
samalle tasolle kuin ne ovat Ruotsissa, Norjassa, eräissä muissa
Euroopan maissa, tästä yhteisöstä on
saatavissa enemmän resursseja hevospelitoiminnan kehittämiseen,
ja tietenkin sieltä tulee se asiantuntemus ja ammattitaito.
Ei tässä kukaan ole ketään ajamassa
ulos, kaikkia tarvitaan jatkossakin tässä, mutta
siinä meillä olisi yksi yhteinen sanotaan vaikka
konsernirakenne, jolle annettaisiin toimilupa valtioneuvostosta
lailla tai toimiluvalla. Se sitten löytää kyllä ne
toimintamuodot, ja sitä yhtä yksinoikeutta tai
toimilupaa ei koskaan voi kukaan kilpailuperustein moittia.
Juha Mieto /kesk:
Arvoisa puhemies! Edustaja Saarinen otti tietynlaasen näkökuluman
esille, kun se otti, että jos peliriippuvaasia tuloo oikeen
ja ne vähä niin ku on sairastunu, sen ottaa kontollensa
esimerkiksi Raha-automaattiyhristys. Jos tällaanen tuohon
pykälähän sorvatahan, niin kyllä niitä alakaa
kuulkaa tuol jonos olohon niin paljo, jotta mä luulen,
että Raha-automaattiyhristyskään ei enää sen
jäläkihin tuota niin paljo, että se pystyys
eres nämä sairahat hoitamahan. Että täs
asias kannattaa eretä ny varovaasesti.
Matti Saarinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Sen verran ed. Miedolle, että tämä Peluuri-järjestelmä on
peliyhtiöitten yhdessä ylläpitämä ja
rahoittama tänäkin päivänä.
Mauri Salo /kesk:
Herra puhemies! Ed. Ahde on siinä oikeassa, että Suomessa
hevospelit ovat paljon jäljessä Ruotsia. Toisaalta
Suomen Lotto on paljon edellä Ruotsin lottoa johtuen siitä,
että Ruotsiin lotto tuli vasta paljon Suomen jälkeen
ja Suomessa on kehitetty nimenomaan näitä Veikkauksen
pelejä erityisesti.
Suomen Hippoksella on ollut käytännössä aika
huonot resurssit toimia. 1980-luvun loppupuolella vauhti oli hyvä,
1990-luvun alussa oli lama ja rajattu toimialue. 1990-luvun alkupuolella
Esko Ahon hallituksen aikana Hippos sai etäpelikokeilun
muutamalla radalla pelata radalta radalle, ja sitten se aikanaan
siitä laajeni. Siellä oli kyllä yksi
hyvä kirjaus siellä Esko Ahon hallituksen päätöksessä,
ainakin sivulauseessa, että Suomeen ei pidä rakentaa
kahta tiedonsiirtoverkkoa ja ne pitäisi pitää yhdessä.
Siinä minä olen tasan tarkkaan samaa mieltä,
että tämä verkkokysymys olisi ollut sellainen,
että se olisi pitänyt voida hoitaa erillisenä yhtiönä ja
sitten näiden firmojen myydä omia tuotteitaan
samoilla järjestelmillä. Sitä kautta
olisi saatu isot synergiahyödyt. Nyt se aika on kulunut
ja mennyt ohi, nyt katsotaan, mihin näiden kolmen yhtiön
rahkeet omineen kestää.
Minä uskon, että osaavalla porukalla kaikki menee
hyvin eteenpäin, ja kunhan ei riidellä kansallisesti
näistä jaoista, niin silloin tämä yksinoikeudellisuuskin
täällä säilyy.
Pertti Virtanen /ps:
Sen verran, arvoisa puhemies, vielä tästä raviurheilusta
ja Hippos-totosta ja muusta, että kun kerta vielä on
niin, että meillä on joku tämmöinen,
voisiko sanoa, esteettisesti jalo urheilulaji maksuttomalla kanavalla — siis
ei ilmaisella, mutta ei rahastuskanavalla, jos sanottaisiin näin — niin
on selkeesti tapahtunut niin, kun tuolla maailmalla kulkee, että raviurheilu
on saanut paljon uusia harrastajia, jotka ovat löytäneet
myös suomenhevosen kautta monia juttuja, jotka liittyvät
näihin tärkeämpiinkin kokonaisuuksiin.
Eli asia, jota minä pelkään, on kuiteskin
se, että jos raviurheilusta alettaisiin tehdä ihan
yhtä komeeta tai upeeta bisnestä kuin Ruotsissa,
niin kas kummaa, kohta meidän raviurheilulähetyksemme
siirtyisivät myös näille rahastaville,
maksullisille kanaville, joista on todistettu muuten nykyään
se asia, että kun niitä on niin paljon ja urheilua
tulee niin paljon, niin hukkakäyttö näillä kanavilla
on semmoista 95 prosentin luokkaa, että ihmiset eivät
ehdi katselemaan mitään näitä urheilulähetyksiä.
Ne on vaan siivottu sinne, että ihmiset pakotettaisiin
jonkun yksittäisen urheilutapahtuman takia ostamaan sitten
tämmöinen maksukortti.
Eli tätä minä pelkään
ainoastaan tässä raviurheilussa, vaikka muuten
kannatankin kaikkea hyvää ja toivon, että raviurheilu
todella nousisi kansalliseksi urheiluksi.
Keskustelu päättyi.