7) Hallituksen esitys laiksi ulkomaalaislain muuttamisesta
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa puhemies! Suomesta käännytetyt tai
karkotuksen saaneet ulkomaalaiset aiheuttavat valtavasti työtä ja kustannuksia
meidän järjestelmällemme. Pelkästään
poliisin poistokustannukset ovat olleet yli 2 miljoonaa euroa vuonna
2009. Se tarkoittaa kansanomaisesti sitä, että täällä on
sellainen ulkomaalainen, joka on karkotettu tai käännytetty, sitten
Suomen valtio on hänet lennättänyt takaisin
kotimaahansa jopa parin poliisimiehen mukana ollessa, ja olenpa
kuullut tarinoita, että tämmöinen maasta
karkotettu kaveri on sanonut juuri kun kentälle kone on
ollut saapumispaikassa laskemassa, että ennen kuin he ovat
Helsingissä takaisin, hän on taas siellä Helsingissä.
Vähän semmoista hölmöläisten
hommaa on ollut tämä touhu.
Muun muassa Ruotsissa on ollut tämmöinen vapaaehtoinen
maastapoistuminen käännytys- ja karkotustapauksissa,
ja nyt tästä tulisi Suomessakin laki. Eli 7—30
päivän kuluessa käännytetty voisi
vapaaehtoisesti palata, jolloin viranomaisten kustannukset kokonaan
säästyisivät ja henkilö voisi
sitten harkita sillä tavalla paluuta, että ei olisi
tulossa uudelleen, koska on vapaaehtoisesti lähtenyt. Tämä vapaaehtoisuus
ei liittyisi siihen, jos on esimerkiksi täysin perusteeton
turvapaikanhakija ja käännytetään
heti. Siinä ei annettaisi tätä 7:ää päivää,
vaan nimenomaan semmoisissa tapauksissa, joissa on pidempi käännytys
ja sitten karkotus tehty.
Tämmöisessä tapauksessa ulkomaalaisen
säilöönotosta säännöksissähän
meillä ei ole ollut rajaa ollenkaan. Siellä on
voinut olla kuinka kauan vaan. Nyt säädetään,
että enintään 6 kuukautta ja kuitenkin
erityistapauksissa enintään 12 kuukautta voidaan
pitää säilössä. Nämä muutokset ovat
erittäin tervetulleita, mutta kovin hitaasti tämä tänne
tuli, vaikka tätä on monta kertaa täällä monella
suulla vaadittu.
Maarit Feldt-Ranta /sd:
Arvoisa puhemies! Varmaan on niin, että kun maahanmuutto
lisääntyy, myös maasta poistettavien
henkilöiden määrä kasvaa, ja
lain perusteluissa todetaan, että tämä vapaaehtoinen
paluu voisi yhä useammin olla nopein ja myös kustannustehokkain
tapa poistaa maasta laittomasti oleskelevia henkilöitä.
Tässä myös arvioidaan sitä,
että jonkun verran tällä voisi olla positiivista
vaikutusta myös näihin määriin.
Tämä on tietysti hyvä asia.
Hyvä on myös kehittää näitä kahdenvälisiä yhteistyöpöytäkirjoja,
joita nyt Suomella on tekeillä Afganistanin ja Irakin kanssa.
Aikaisemmin oli myös keskustelua, että Somalimaan
kanssa pyrittäisiin tällainen pöytäkirja
saamaan aikaiseksi. Eli kaiken kaikkiaan tämä vapaehtoisen paluun
korostaminen ensisijaisena palautuksen muotona on erittäin
hyvä ja kannatettava juttu.
Sittenhän tässä toinen iso periaatteellinen
kysymys on säilöönotolle säädettävä enimmäisaika.
Meillähän tällä hetkellä ei
ole semmoista enimmäisaikaa olemassa, mutta nyt tämä direktiivi
aiheuttaa sen, että sellainen täytyy säädellä. Tämä väli,
jolle sen voi säätää, on 6—12
kuukautta. Minusta on tärkeätä, että nyt
tässä yhteydessä, kun meillä muutetaan
järjestelmät, huolehditaan siitä, ettei
puolivahingossa syntyisi sellaista tilannetta, että säilöönottoajat
tämän järjestelmämuutoksen yhteydessä pitkittyisivät
nykyisestä. Sitten olisi varmasti myös hyvä pohtia, onko
esimerkiksi maksimissaan 12 kuukauden mittainen säilöönottojakso
ihan inhimillisesti, esimerkiksi lasten kohdalla, kohtuullinen vai voisiko
olla joitain muita rinnasteisia järjestelmiä,
kuten esimerkiksi joku ilmoitusvelvollisuus.
Mutta kaiken kaikkiaan minä pidän vapaaehtoisen
paluun korostamista hyvänä, ja sillä tavalla
tämä laki on ihan tervetullut.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa puhemies! Kuten tiedetään, tässä maahanmuuttoasiassa
meillä on aikamoista ruuhkaa ja painetta viranomaispuolella
näiden asioiden käsittelyssä. Tämä esitys
on hyvä siinä mielessä, että se
jouduttaa käännytyksiä siinä tapauksessa,
kun henkilö itse vapaaehtoisesti haluaa tätä mahdollisuutta
käyttää.
Haluan kiinnittää huomiota muutamaan asiaan.
Täällä mainitaan, että aikaa
vapaaehtoiselle maastalähtemiselle annetaan 7—30
päivää, ja on hyvä, että tämä aikaraja
ei koske niitä tapauksia, joissa käännytetään
heti rajalta tai kun kysymyksessä on rikosperusteinen käännyttäminen
tai pakenemisvaara tai henkilöstä on vaaraa yleiselle järjestykselle
ja turvallisuudelle.
Mutta sitten asia, josta toivoisin, että sitä harkitaan
tarkkaan, on maahantulokielto elikkä 150 §.
Tulisiko harkita jonkinlaista karenssia silloin, kun henkilö vapaaehtoisesti
käyttää tätä maastalähtöä ja
lähtee täältä? Tulisiko harkita jonkinlaista
karenssia siihen, minkä ajan kuluessa hän voi
samaa perustetta käyttäen hakeutua uudestaan tänne
näiden turvapaikkastatuksien tai muiden asioiden perusteella?
On luonnollista, että olosuhteet saattavat muuttua,
mutta tässä esityksessä nyt todetaan, että toistaiseksi
voimassa oleva maahantulokielto olisi mahdollinen ainoastaan silloin,
jos on kysymys törkeään tai ammattimaiseen
rikokseen syyllistyneestä ja katsotaan, että hänestä on
vakavaa uhkaa yleiselle järjestykselle ja turvallisuudelle.
Mutta tulisiko tähän maahantulokieltoon harkita
myös jonkinlaista aikarajaa ja karenssia?
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tämä hallituksen esitys
ulkomaalaislain muuttamisesta koskettaa lain kahdeksaa pykälää,
ja hallituksen esitys käsitykseni mukaan perustuu kokonaisuudessaan
niin sanottuun paluudirektiiviin, eli siltä osin tietysti
EU ohjaa meitä tässäkin asiassa.
Arvoisa puhemies! Toivoisin, että kun valiokunta käsittelee
tätä uutta 147 a §:ää vapaaehtoisesta
paluusta — tietysti oli tärkeää se,
mitä kollegat tässä totesivat siitä mahdollisesta
taloudellisesta edusta, eli ei tarvitse saattaa silloin, kun henkilö vapaaehtoisesti
poistuu — valiokunnassa pohdittaisiin vielä tarkemmin
nimenomaan tätä vapaaehtoista paluuta, eli milloin
mahdollisesti on pakenemisen vaara, ja että se huomioitaisiin
lähinnä siinä, että silloin
saattaa taas yhteiskunnalle toisaalta tulla lisää ja
uusia taloudellisia menetyksiä.
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti vielä eräs huomio
101 §:stä. Vaikka me täällä talossa
yritämme valiokunnissa kuulla asiantuntijoita ja pohtia
hallituksen esityksiä, tässäkin on jälleen kerran
tullut yksi pieni "moka". Siellä on mainittu tilapäinen
suojelu nimenomaan hakemuksen perusteella, vaikka laki toteaa sen,
että tilapäistä suojelua ei voida yksittäisen
henkilön kohdalla antaa hakemuksesta vaan vasta sen jälkeen,
kun valtioneuvosto on päättänyt tilapäisestä suojelusta
ja se koskettaa koko väestöryhmää,
voi maahanmuuttovirasto myöntää tällaisille
yksityisille henkilöille tilapäisen luvan.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Edellinen edustaja oikeastaan tässä lopussa
totesi näitä kaikkia kiemuroita, mitkä estävät
ja tekevät kaiken näissä asioissa vaikeaksi.
Kaikki, mikä jouduttaa tämmöistä asiaa,
on tietysti hyväksi, mutta kaiken lisäksi tämä on
ihan toiveajattelua. Edellinen edustaja taas viittasi siihen, että rikolliset
voisivat tätä hyväksikäyttää.
Tuntuu, että ainoa järkevä juttu olisikin
se ... Kun kaikki somalit kertovat avoimesti meidän aikakauslehdissä, että Suomesta
löytyy lakimiehiä, jotka auttavat heitä kaikissa
asioissa ja kertovat kaikki porsaanreiät, niin miten täällä vakavasti
joku voi ajatella, että joku lähtisi vapaaehtoisesti
pois, koska silloin ei saisi palata takaisin, kun kerta olet vapaaehtoisesti
lähtenyt? Tämä kuvastaa justiin taas
tämän hallituksen tämmöistä täyttä nahkapäätöstä,
vähän pientä kaunolellittelyä sinne
jollekin, joka haluaa tähän kiristystä.
Tämä on todellisuudessa aika mauton ja hölmö,
mitätön tekele, jos sanoisi.
Sen sijaan meidän pitäisi päivittää koko
lakia, koko tätä asiaa, maahanmuuttoa, tänne
tulemista ja lähtemistä. Se pitäisi rohkeasti
ainakin seuraavan hallituksen aikana päivittää ajanmukaiseksi, näyttää jopa
epävarmalle EU:lle esimerkkiä siitä,
kuinka tähänkin asti loppujen lopuksi yllättävän
hyvin asiansa hoitanut — vaikka näitä porsaanreikiä on — maa
pystyy uudistamaan tämän niin, että nämä ongelmat
saadaan kuriin. Tämmöinen lainsäädäntö,
minun mielestäni, kun tämä nykyinen hallitus
kuulemma tekee puolet enemmän, 5 000 lakia enemmän
kuin ennen, on ihan mitätöntä ajanhaaskuuta
ja kaiken lisäksi toiveajattelua. Tämä ei
ole mistään kotoisin.
Ilkka Kantola /sd:
Arvoisa puhemies! Käyty keskustelu avaa hyvin tämän
lakiesityksen erittäin hyviä puolia. Itse tervehdin
ilolla tällaista vapaaehtoisen paluun edistämisen
mahdollisuutta, joka tässä nostetaan esiin, mutta
tässä lakiesityksessä on sisällä monia
asioita. Kuitenkin sanon ensin, että on tietysti tärkeätä,
että tulee muitakin maasta poistamisen keinoja kuin ne äärimmäiset
keinot, joilla tahdon vastaisesti poistetaan maasta.
Olen viime syksynä seurannut lentokenttäbussin
ikkunasta, miten siinä mies makaa mahallaan märällä asfaltilla
ja kolme tai neljä järjestysmiestä tai
poliisia istuu hänen päällään
ja yrittää nippusiteillä sitoa hänen
kätensä, jotta hänet voitaisiin viedä lentokoneeseen,
ja sitten vihdoin lentokoneen kippari tulee sanomaan, että me
emme tuota ota meidän matkaamme tällä kertaa.
Mutta nyt edistetään vapaaehtoista paluuta, ja
se on tärkeätä.
Mutta minä kyllä pitäisin tärkeänä,
että tuo 150 § pysyy suurin piirtein
tuon muotoisena kuin se on. Nimittäin siihen juuri sisältyy
se, mikä tekee tästä mahdollisesti houkuttelevan.
Ehkä on vähän liioiteltua puhua vapaaehtoisesta
paluun edistämisestä, pitäisi puhua pikemminkin
valinnaisesta. Tänne tullut ja käännytyspäätöksen
saanut voi valita, lähteekö hän vapaaehtoisesti.
Jos hän lähtee vapaaehtoisesti, hänelle
ei määrätä maahantulokieltoa.
Tämä on siinä porkkanana. Mutta jos,
niin kuin täällä esitettiin, hänellekin, vapaaehtoisesti
poistuvalle, jokin maahantulokielto määrättäisiin,
menetettäisiin se motivaatio lähteä vapaaehtoisesti.
Nythän tässä uudessa lakiesityksessä 150 §:ssä todetaan,
että sellaiselle, joka sitten ei vapaaehtoisesti lähdekään
sen tarjouksen puitteissa, on määrättävä maahantulokielto.
Eli siellä on hyvin vahva keppi olemassa ja vastaavasti
houkutus ottaa tämä tarjous vastaan. Tätä mallia
ei pidä nyt särkeä.
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa puhemies! Nykyisenkin lain mukaan tämä säilöönotto
maasta poistamista varten on poikkeuksellinen. Ja kun siellä ei
ole näitä määräaikoja,
nyt ehdotetaan, että henkilö olisi päästettävä vapaaksi viimeistään
kuuden kuukauden kuluttua ja sitä voisi pidentää enintään
12 kuukauteen, mikäli ulkomaalainen ei tee yhteistyötä palauttamisasiassa
tai kolmannelta valtiolta ei saada tarvittavia palautusasiakirjoja
ja maasta poistumisen täytäntöönpano
viivästyy näistä syistä.
Ylipäätään säilöönottopäätöksen
tekee Suomessa poliisipäällystöön
kuuluva, joka harkitsee sen asian, ja siellä on kriteerit
siitä, millä tavalla säilöönotto
voidaan ulkomaalaisasiassa tehdä, ja kaikissa näissä on
tarkoituksenmukaisuuskysymykset, ja säilöönoton
täytyy myöskin olla tarkalleen lain mukainen ja
tarpeellinen. Ja jotta ei jää väärää käsitystä:
lapsia ei oteta säilöön. Se on aivan
näissä ulkomaalaislain peruspykälissä. Näin
ei menetellä.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kun ed. Kantola viittasi tähän
150 §:ään, niin itse toteaisin
tästä 2 momentista, johon on tehty lisäys
vakavan uhan muodostamisesta yleiselle järjestykselle ja
turvallisuudelle.
Kun täällä on paikalla useampia hallituspuolueitten
hallintovaliokunnan jäseniä, niin toivoisin, että kun
tätä asiaa myöskin varmasti siellä pohditaan,
mikä on vakava uhka yleiselle järjestykselle ja
turvallisuudelle, niin minun mielestäni kannattaisi hieman
enemmän avata sitä, vaikkakin pykäläkohtaisissa
perusteluissa viitataan muun muassa siihen, että pitää ottaa
huomioon ulkomaalaislain 146 §:n kokonaisharkinta.
Mutta nekin ovat vähän sellaisia sanontoja, jotka,
jos niitä ei avata, eivät ainakaan sellaiselle
henkilölle aukea, joka päivittäin ei
ole tekemisissä asianomaisen lain kanssa.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Taas jatkan edellisen edustajan juttua tästä sanonnasta.
Ulkomaalaisvirasto on juuri halunnut pitkän aikaa, vuosikausia,
kunnollisia määritteitä. Siinä mielessä ed.
Kalliokumpu oli kyllä oikeassa, että kun ne jutut
ovat siellä puolessa vuodessa ja vähän
yli, niin jos ja kun lakiin saadaan, oliko se 7—30 päivää,
että silloin maasta pois, niin se on todella tämän
jutun ainoa selkeä, käytännöllinen juttu,
joka varmasti auttaa asioita.
Mutta toisaalta, kun ed. Kalliokumpu sanoi, että sitten
sinne säilöön ei lapsia laiteta, niin
tekisi mieli vähän ironisesti sanoa, että kun
muutenkin meidän eurooppaministerimme Astrid Thors on sitä tasoa,
että hän ehdottaa, että näillä somaleilla
ja vastaavilla pitäisi olla biopassit, niin tyhminkin suomalainen
tajuaa, että se on mahdotonta. Eli tämmöisiä nahkapäätöksiä,
jotka on ... Taas liittyen tähän, että jos
ei ole papereita ja joku sanoo, että minä olen
12-vuotias ja olen 20-vuotias, ei panna säilöön:
kuka tämän sitten tarkistaa tässä tapauksessa,
ed. Kalliokumpu? Jos saisi vastauksen.
Eli vielä kerran: ed. Vistbacka on täysin
oikeassa, että tarvitaan näitten sanontojen ja
ympäripyöreiden ja kaikkien muitten thorsismien
lisäksi selkeätä, kiinteätä,
konkreettia lainsäädäntöä.
Oiva Kaltiokumpu /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minä voisin mielelläni olla
kyllä myöskin Kalliokumpu, mutta minä nyt
satun olemaan Kaltiokumpu, ja se on niin kuin lähdekumpu.
Vastauksena tuohon, mitä sitten tehdään
lasten kanssa. Heitä ei laiteta säilöön,
koska se on lainvastaista. Semmoisessa tapauksessa otetaan yhteyttä sosiaaliviranomaiseen.
Sosiaaliviranomaiset sijoittavat näitä lapsia
samalla tavalla kuin ne sijoittavat suomalaisiakin lapsia. Nämä kriteerit,
jotka ovat säilöön ottamisesta, ovat
niin kovat, että ne lapset eivät tosiaan ole säilössä. (Ed.
Pertti Virtanen: Jos ei ole papereita!) — Vaikka ei olisi
papereitakaan, niin he eivät ole poliisin säilössä.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Kantola nosti esille ajatuksen siitä,
että mahdollinen maahantulokielto saattaisi sitten viedä pohjan
pois tältä vapaaehtoiselta lähdöltä.
Tuossa aiemmassa puheenvuorossani toin esille tätä näkökulmaa,
että tulisi harkita, onko tässä maahanmuuttokiellossa
tai jossain muussa kohdassa tätä lakia mahdollista
edistää sitä ajatusta, että tällä hetkellä voidaan
puhua turvapaikkaturismista, siitä näkökulmasta,
että tällä ulkomaalaislain muutoksella
ei nyt lisätä sitä turvapaikkaturismin
mahdollisuutta. Eli voi hakea turvapaikkaa, sen jälkeen
voi vapaaehtoisesti valtion kustantamalla lentolipulla turistiluokassa
lentää ilman ikäviä saattajia
ja sitten palata hetken päästä takaisin
ja jatkaa tätä turismia ja tätä kierrosta.
Meidän tulisi antaa sellainen viesti, että jos niitä maahantulon
edellytyksiä ei ole ja se on todettu, niin me emme hyväksy
tämän kaltaista järjestelmän
hyväksikäyttöä. Tässä kohtaa
nyt, kun tätä vapaaehtoista paluuta lainsäädännössä säädetään,
voitaisiin hakea tapoja, antaa tämä viesti, että emme
hyväksy tätä turvapaikkaturismia.
Maarit Feldt-Ranta /sd:
Arvoisa puhemies! Toivon tietysti, että ed. Kaltiokumpu,
tai Kalliokumpu, on oikeassa siltä osin, että lapsia
ei Suomessa oteta säilöön, mutta tämän
lain valmistelun yhteydessä lausuntokierroksen aikana useat järjestöt
ovat kuitenkin esittäneet huolensa sen perusteella, että heidän
mukaansa tänäkin päivänä Suomessa
otetaan säilöön ilman huoltajia saapuneita
alaikäisiä turvapaikanhakijoita ja lapsiperheitä.
Mutta varmasti tämänkin lain käsittelyn
yhteydessä meidän on syytä selvittää,
että eihän näin tapahdu.
Oiva Kaltiokumpu /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! — Edelleen olen Kaltiokumpu. — Kyllä tämä asia
on näin, ed. Feldt-Ranta, niin kuin minä sanoin,
että tässä laissa tarkoitettuun säilöönottoon
ei oteta lapsia. Lapset on lastensuojelulain ja muiden kansainvälisten
sopimusten mukaan sijoitettava sosiaaliviranomaisten kanssa. Meillähän
ei oteta säilöön edes suomalaisia lapsia,
vaikka heillä olisi jokin muu peruste, vaan sosiaaliviranomaisten
kanssa katsotaan. Kunnan sosiaaliviranomaisten tehtävänä on
sijoittaa nämä lapset semmoiseen paikkaan, missä he
saavat aikuisten hoivaa ja huolenpitoa, ja se tulee laista. Tietysti
hallintovaliokunnassa paljon kuullaan asiantuntijoita, mutta enpä usko,
että yksikään asiantuntija tulee sinne
sanomaan, että muuttakaa lakia, kun lapsia otetaan sinne
säilöön.
Juha Mieto /kesk:
Arvoisa puhemies! En meinannu ottaa puheenvuoroa, kun on näin
tärkiästä lakiasiasta kyse ja pitää tarkasti
harkita, mitä puhuu, jottei puhu pöpöjä,
mutta kun mones puheenvuoros tuli esille se, että kun sinne
tosiaan vierähän, niin saattaa olla, että sama
henkilö tuloo melekeen tänne ennemmin takaasi
kuin saattajat. Kyllähän nyt voi olla niin, mutta
yleensä näiltä kaikilta kannattaa ottaa
sormenjäljet ja pistää sellaanen pykälä noihin
lakipykälihin, jotta jos näin tapahtuu, niin se
lähtöö niin kuin pumerangi takaasi sinne.
Pitääs olla jo lähtömaassa sellaanen
järjestelmä, että niiltä pitääs
olla sormenjäljet tai dna-näyte tai mikä nyt
on sellaanen, jolla pystyttäis heti toristamahan, että sieltä ei
paluulentona kyllä lähretä heti seuraavalla
vuorolla takaasi.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Sen verran vielä ed. Kaltiokummulle:
Kallio ehkä tulee sen takia mieleen, koska kaltio on kalliossa oleva
syvänne, jossa on sitten lähde, niin että se on
harvinaislaatuinen ja Lapissa niitä on aika paljon ja sen
takia saattaa näin komean vision sekoittaa helposti nimissä.
Mutta meidän ongelma on, että, ajatelkaa,
ilman papereita tänne tulee ihmisiä, jotka väittävät
olevansa lapsia. Kun se on meidän ongelma, niin kai nyt
lainsäädännön pitäisi
siihen puuttua, mutta ei. Tässä edustaja kylmäverisesti
väittää, että lapsia ei panna
säilöön, ihan yhtä yleisesti lapsia
ei panna säilöön. Kun ei ole papereita,
niin mitä siinä ... Ehkä ed. Kaltiokumpu
on niin fiksu, että hän ajattelee niin, että silloin,
kun laitetaan tämmöinen tyyppi selliin ja yhtäkkiä alkaakin tulla
Somaliasta tai Etiopiasta tai Eritreasta tietoja, että te
olette panneet lapsen selliin ja nyt pistetään
Suomi oikeuteen, me voisimme ehkä saada selville näitä oikeita
ikiäkin.
Mutta vielä kerran: Ongelma on selkeä. Ulkomaalaisvirasto,
kaikki poraavat selkeätä lakia siitä,
kuinka nämä jutut saataisiin hoidettua. Ministeri
tarjoaa biopassia, joka on ihan jossain utopiassa tulevaisuudessa.
Jotain järkeä pyydän tähän lainsäädäntöön
vielä kerran. Tämä on oikean suuntainen
tältä yhdeltä kohdalta, koska tässä on kiinteä aikamäärä,
7—30 vuorokautta, mutta muuten tämä on
sitä pientä näpelöintiä,
jota tämä omaan hallitussuunnitelmaansa hirttäytynyt
hallitus yrittää tehdä, kun yrittää päivittää ja
olla ajassa mukana, mutta todellisuudessa tämä ei
ole edes lainsäädäntöä vaan
pilkkaa suomalaiselle, perinteiselle, kunnon lainsäädännölle.
Oiva Kaltiokumpu /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti vastaan. Niin paljon kuin oppinutta
ed. Pertti Virtasta arvostankin, tämä lähdeperuste
oli nyt kyllä väärä, (Puhemies:
Eikä kuulu tähän keskusteluun alkuunkaan!)
eli kaltio ei ole kalliossa oleva lähde, vaan se on lähde,
joka pulppuaa pohjasta.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Puutun vain yhteen väitteeseen ja
vaatimukseen tässä elikkä siihen, että lähtömaassa
pitäisi olla jonkinlainen järjestys, kun lähtömaassa
ei ole mitään järjestystä. Siitähän
tässä on kysymys.
Keskustelu päättyi.