14) Hallituksen esitys laiksi tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakunnasta
ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Työnantajan velvollisuus on
ottaa työntekijöilleen lainmukainen tapaturmavakuutus
lakisääteistä tapaturmavakuutusta harjoittavasta
vahinkovakuutusyhtiöstä. Vakuutuksen ottaminen
on työnantajalle pakollista. Vastaavasti vakuutusyhtiö ei
voi kieltäytyä antamasta vakuutusta.
Kaikki työntekijät kuuluvat siis lakisääteisen tapaturmavakuutuksen
antaman turvan piiriin. Vakuutusyhtiöt saavat keskimäärin
noin 500 miljoonaa euroa tapaturmavakuutustuloja. Vuosittainen riskitön
tuotto on 40 miljoonan euron paikkeilla. Kulut ovat keskimäärin
noin 350 miljoonaa euroa vuodessa. Työntekijöiden
ja virkamiesten lisäksi lakisääteisen
tapaturmavakuutuksen korvauksiin oikeutettuja ovat maatalousyrittäjät
sekä eräät erityisryhmät, kuten
esimerkiksi käytännön harjoittelussa
olevat koululaiset ja opiskelijat, perhehoitajat, työvoimapoliittiseen aikuiskoulutukseen
osallistuvat sekä eräisiin rangaistus-, huolto-
ja hoitolaitoksiin otetut henkilöt.
Arvoisa puhemies! Lakisääteisen tapaturmavakuutuksen
toimeenpanosta huolehtivat yksityiset vakuutusyhtiöt. Valtion
palveluksessa olevien lakisääteinen tapaturmavakuutus
hoidetaan Valtiokonttorissa ja maatalousyrittäjien lakisääteinen
tapaturmavakuutus Maatalousyrittäjien eläkelaitoksessa.
Lakisääteisen tapaturmavakuutusjärjestelmän
ja lainsäädännön kehittämisestä vastaa
sosiaali- ja terveysministeriö. Lakisääteisen
tapaturmavakuutuksen toimeenpanon valvonta kuuluu pääasiassa
Vakuutusvalvontavirastolle.
Vuonna 2009 tapaturmalautakuntaan saapui 5 229 valitusta
ja ratkaistiin 5 519 valitusta. Keskimääräinen
käsittelyaika oli 211 päivää laskettuna
valituksen saapumisesta päätöksen postittamiseen.
Käsittelyaika oli siis vähän yli seitsemän
kuukautta. Valituksen käsittely on kohtuuttoman pitkä.
Näin ei pitäisi olla. Valituksista hylättiin
85 prosenttia, mikä on poikkeuksellisen paljon. Valituksia
palautettiin 5 prosenttia, ja ainoastaan 10 prosenttia valituksista
meni läpi. Tämä kertoo myös
siitä kylmyydestä, jolla lautakunta käsittelee
kansalaisten asioita ottamatta huomioon olosuhteita ja annettuja
lääkärinlausuntoja.
Arvoisa puhemies! Se, miksi valitusten perusteella ei muuteta
aiempia päätöksiä, riippuu pitkälti
niin sanotusta vakuutuslääketieteestä.
Vakuutuslääkärit edustavat vakuutusyhtiöitä eivätkä asiakkaita.
Ei liene kansanedustajaa, joka ei olisi joutunut käsittelemään
vakuutuslääkärien aiheuttamia ongelmia.
Kansanedustajille tulee jatkuvasti valituksia vakuutuslääkärien
toiminnasta, usein siis siitä, että vakuutuslääkärit
tyrmäävät useamman lääkärin
vakuutusta tai eläkettä puoltavat lausunnot ilman,
että tapaavat itse valituksen tehnyttä henkilöä.
Voidaan vain kysyä, kuinka pitkään
oikeusministeriössä sallitaan tällainen
tilanne. Kansalaiset ovat erittäin turhautuneita vakuutuslääkärien toimintaan.
Joskus tietysti tehdään kielteinen ratkaisu asiallisinkin
perustein, mutta paljon vääryyttä on
vuosien aikana kansalaisille tehty.
Merja Kyllönen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Edustajakollega Laxell nosti esiin erittäin tärkeitä asioita,
ja olen itse saanut lukuisia viestejä kansalaisilta liittyen
tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakunnan toimintaan.
Itse asiassa on ollut mielenkiintoista se, että ne vakuutusosastojen
johtajat, jotka sosiaali- ja terveysministeriössä monista
asioista vastaavat, ovat sitä mieltä, että meillä ei
ole vakuutusasioissa mitään ongelmaa. Jos ajatellaan
näitä tuhansia tapauksia, jotka jäävät
vaille selvitystä ja asianmukaista ratkaisua, tuntuu käsittämättömältä kuulla
niitä lausumia, että meillä ei ole mitään ongelmia.
Kuitenkin tällä hetkellä on se tilanne, että ihmiset
eivät saa lakisääteisistä vakuutuksista
heille kuuluvaa vakuutusturvaa.
On itse asiassa itsellänikin vireillä monta
tapausta, joissa olisi aivan selvät vaateet ja olemassa olevat
ja tarpeelliset toimet, mutta vakuutusyhtiöiden lääkärit
asiakasta näkemättä pystyvät
tuomitsemaan asiakkaan, potilaan, terveeksi suurin piirtein sillä tekniikalla,
että kuurot saavat kuulonsa ja sokeille näkö palautuu
siinä paperilla, vaikka käytännössä näin
ei tapahdukaan.
Parhaimpia kuulemiani tapauksia vakuutuslääketieteellisesti
on se, että hermo ei ole kudosta ja näin vakuutusoikeudellisesti
vakuutusyhtiölle ei koidu korvattavaa esimerkiksi työtapaturmassa.
Kummasti tämä hermo on kuitenkin kudoksena kiinni
muissa kudoksissa eli lihaksissa ja nivelissä, ja silloin,
jos näissä tapahtuu venytystä tai rikkoumaa,
voisi kuvitella, että hermokaan ei ole vahingoittumaton.
Mutta näin vaan voi tapahtua vakuutusoikeuksissa, tapaturmalautakunnassa
ja niiden lääkäreiden päätöksissä.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys laiksi tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakunnasta
ja eräistä siihen liittyvistä asioista
on esitys, jonka pitäisi myöskin antaa tulevaisuudessa
vastaus juuri siihen, mitä vakuutetut odottavat. Vakuutuksenottaja toimii
lain mukaisesti, mutta sen jälkeen lähdetäänkin
mielikuvien tielle. On todella ollut monta monituista kertaa niin,
että muutoksenhakulautakunnan päätös
on ollut täysin eriävä sinne asiantuntijalääkärin
lähettämään lausuntoon verrattuna.
Onkin perusteltua kysyä, kuinka kauan tällaisen
mielikuvan annetaan elää. Tämä ei
ruoki ihmisten oikeudenmukaisuuden tunnetta eikä myöskään
tasapuolista kohtelua.
Tätä on syytä nyt tässä käsittelyn
yhteydessä syventää niin, että myöskin
sillä potilaalla, asiakkaalla, on mahdollisuus olla kuultavana
henkilökohtaisesti, kun näitä asioita
käsitellään. Nimittäin paperit
eivät välttämättä aina
kerro sitä, mikä on ihmisen kunto, onko hän
todella kykenevä siihen, mihin vakuutusyhtiön
lääkäri hänen edellyttää olevan,
vaikka lähettävä lääkäri
olisi sitä mieltä, että asia pitäisi
hoitaa ja järjestää osakorvauksia tai
eläkettä tai jotain muuta. Mutta vakuutusyhtiön
lääkäri nauttii sitä arvovaltaa,
joka hänelle on asemasta tuotu, eikä arvosta lähettävän
lääkärin lausuntoa.
Juha Mieto /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitykseen laiksi varmahan on
tarkennus paikallansa. Oon ensimmäisen kauden edustaja täällä,
mutta voin sanoa, että ympäri Suomen on otettu
yhteyksiä juuri tällaisista vakuutusyhtiön kans
taisteluista, yksittäiset henkilöt. On vaikea mennä puuttumahan
sivullisen, ku ei kuule ku toista osapuolta.
Mutta se joskus ihmetyttää, että kun
näillä kuitenki, jokka tapaturmaasesti on loukkaantu,
on ollu asianmukaaset vakuutukset, joko henkilökohtaaset
tai sitte työnantajan kautta, ja sitte ne on menny lääkärihin
ja asianmukaanen lääkäri on kattonu,
kuinkon käyny jnp., niin kuitenki sitte, ku se vakuutusyhtiön
lääkäri kattoo sitä, sielon
hirmutaistelut. Mene ja tierä, kumpakin on periaattees
ammattitaitoosia päättämähän
tämän asian ja näkemähän,
ja monta kertaa ulkopuolinen lääkäri
näköö konkreettisesti. Mutta tämä asia
on voinu jäärä vellomahan useiksi vuosiksi, läpi
elämän. Kuinka paljon me tehrään
hallaa tälle yksittäiselle henkilölle?
Hänelle tuloo henkisiä traumoja, torennäköösesti
elinikäänen trauma ja vamma. Ei ikänä seleviä siitä,
kokee, että häntä on petetty. Kyllä täs
lainkohras olis hirmusen hyvä tarkistuksen paikka.
Merja Kyllönen /vas:
Arvoisa puhemies! En malta olla vielä sanomatta sitä asiaa,
mikä tuli mieleen tästä edustajakollega
Miedon puheenvuorosta.
Suurin ongelma tässä on se, että vahvin
näyttötaakka siirtyy aina vahingon kärsijälle
siinä vaiheessa, kun vakuutusyhtiön toimijat tekevät ratkaisun
esimerkiksi eläkepäätöksen tai
vahingonkorvausasian hylkäämisestä. Ja
kun mietitään sitä koneistoa, mikä siellä toimii,
niin vakuutusyhtiöillä on kymmenien juristien
ja lääkäreiden kolossi ja tämä asiakas,
joka on vahingon kärsinyt, on monta kertaa aivan yksin,
ellei hänellä lähipiirissä ole
ihmisiä, jotka pystyvät häntä auttamaan.
Siinä kuviossa ei voida todellakaan puhua enää yhdenvertaisuudesta
tai tasavertaisuudesta lain edessä, kun on täysin
eri kokoluokan koneistot hoitamassa asioita.
Ed. Mieto nosti esille yksittäisen ihmisen tilanteen
ja hänen taloudelliset menetyksensä ja terveydelliset
menetyksensä, mutta tässä ovat kysymyksessä myös
isot yhteiskunnalliset menetykset. Tiedän tapauksia, joissa
prosessia on käyty viisitoista vuotta, käynnissä saattaa
olla jopa neljä oikeudellista prosessia yhtä aikaa:
on prosessi Kelassa, on prosessi vakuutusoikeudessa, on prosessi
yksityispuolella käräjäoikeudessa ja sen
lisäksi vielä täällä tapaturmavalituslautakunnassa.
Kun kaikki eri toiminnot jaetaan vielä eri kohtiin ja eri
toimialoille, silloin ollaan kyllä semmoisessa sopassa,
joka maksaa, ja sen maksavat suomalaiset veronmaksajat. Mielestäni tämä on
kyllä täysin järjetön järjestelmä.
Jouko Laxell /kok:
Herra puhemies! Sen takia tämän puheenvuoron
käytän, että viimeisen kuukauden aikana
olen kolme tällaista tapausta justiin saanut tietooni,
mitkä ovat vuosikaupalla kestäneet ja missä ihmisten
keinot ovat loppuneet ja he ovat tietysti ottaneet edustajaankin
yhteyttä, voiko sitä kautta enää mitään
vaikuttaa. Eli keinot ovat vähissä, ja ihmiset
ovat tosiaan aika umpikujassa ja surkeassa tilanteessa.
Keskustelu päättyi.