6) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi perintö- ja
lahjaverolain muuttamisesta ja väliaikaisesta muuttamisesta
Kimmo Sasi /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hallitus päätti viime maaliskuun
kehysriihessä merkittävistä valtiontalouden
tasapainottamistoimenpiteistä. Niihin yhtenä kuului
se, että muutetaan perintö- ja lahjaveroa koskevia
säännöksiä siten, että verokertymä tuosta
verosta voisi olla hieman korkeampi. Nyt valtiovarainvaliokunta
on tehnyt mietinnön hallituksen esityksestä perintö-
ja lahjaverolain muuttamiseksi, ja tämä on oikeastaan
näistä vuoden verolaeista ensimmäinen
mietintö, joka tulee tänne saliin keskusteltavaksi.
Tämän jälkeen ovat tulossa varsin nopealla
aikataululla sekä tuloverotus että myöskin
arvonlisäveron korotus.
Hallitus esittää tässä hallituksen
esityksessä, että perintöveroasteikkoihin
tulisi uusi porras, joka olisi 1 miljoona euroa ylittävä perintöosuus tai
lahja, ja vero nousisi tuolta osin 16 prosentista 19 prosenttiin
ensimmäisessä veroluokassa eli rintaperillisten
osalta ja toisessa veroluokassa 35 prosenttiin. Sen lisäksi
meillä on ollut myöskin vakuutuksissa edunsaajamääräyksiä,
joittenka nojalla on ollut mahdollisuus antaa vakuutuskorvaus lahjaverovapaasti
aina 8 500 euroon asti yhtä henkilöä kohden.
Valtiovarainvaliokunta katsoo, että tämä hallituksen
esitys on perusteltu. Sillä pyritään
tasa-arvoistamiseen ja siihen, että erityisen suurissa
perinnöissä tuo vero olisi jonkin verran korkeampi. Kuitenkin
sitten, koska on tasapainottamistoimenpiteistä kyse, tuo
erityinen porras olisi määräaikainen.
Kuitenkin täytyy sanoa, että muutokset ovat kohtalaisen
pieniä. Ehkä erityisesti huomiota on kiinnitetty
yritysten sukupolvenvaihdoksiin ja siihen, aiheutuuko tältä osin
ongelmia siten, että yrityksen sukupolvenvaihdosluovutuksia
ei tehtäisi. Kuitenkin valiokunta toteaa mietinnössään, että ongelman
ei pitäisi olla erityisen suuri, mikä johtuu siitä,
että kun yrityksen varoja arvostetaan, käytetään
tiettyä varovaisuusperiaatetta, mutta sen lisäksi
meillä on myöskin erityinen huojennus perintö-
ja lahjaverotuksessa yrityksen sukupolvenvaihdostilanteita varten,
jossa yrityksen varallisuus arvostetaan 40 prosenttiin käyvästä arvosta.
Tämän lisäksi meillä on erityinen
säännös, jolla pyritään
helpottamaan yrittäjän asemaa ja jossa lähdetään
siitä, että veronmaksuun voi saada lykkäystä viideksi
vuodeksi siten, että tuosta maksamatta olevasta verosta
ei peritä korkoa. Myöskin on tehty selvitys siitä, kuinka
paljon näitä tilanteita on, joissa sukupolvenvaihdostilanteessa
tämä uusi porras aiheuttaisi veronkorotusta, ja
voidaan todeta, että tuo määrä on
suhteellisen pieni, näitä ei kovin monta kappaletta
vuosittain ole.
Vielä, mitä yleiseen käytäntöön
tulee, voidaan sanoa, että usein myöskin sukupolvenvaihdos
toteutetaan vaiheittaisesti, mikä merkitsee sitä,
että useissa tilanteissa tuo lahjan määrä jää alle
miljoonaan euroon, joten tältä osin voidaan katsoa,
että määräaikaisena tämä säännös
ei varmaankaan aiheuta ongelmia, mutta varmaan on kuitenkin syytä seurata,
miten tuo sukupolvenvaihdostilanne kehittyy.
Toinen muutos on tosiaan sitten tuo vakuutuslahjan verovapauden
poistaminen. Tilanne oli se, että kun vuoden
1996 alusta muutettiin säästö- ja henkivakuutuksia
koskevia verosäännöksiä, tuolloin
vakuutuskorvaukset pantiin lähtökohtaisesti verolle,
mutta haluttiin kuitenkin katsoa, että tietyt pienet korvaukset
voisivat säilyä verovapaina. Tämä on
tästä syystä tietty jäänne
historiassa, ja sitä on alettu entistä yleisemmin
käyttää myöskin verosuunnittelutoimena
siten, että näitä vakuutuksia markkinoidaan,
että pieniä lahjoituksia voidaan tehdä verovapaasti.
Tämä on ollut markkinointitoimenpide, ja voidaan
kysyä, onko tällainen tarkoituksenmukaista. Siitä syystä on
perusteltua, että tuo verovapaus voidaan poistaa. Valiokunta
on myöskin arvioinut sitä, onko tässä perustuslaillisia
ongelmia, mutta lähtökohta on se, että tietyissä vakuutuksissa
ja niitten verokohtelussa on katsottu, että on perusteltuja
odotuksia ja se puoltaa siirtymäajan järjestelyjä,
mutta tässä yhteydessä täytyy
todeta, että tämä verovapaus ei kohdistu
vastaavalla tavalla sopimusehtoihin. Esimerkiksi myöskin
vaikutuksiltaan tämä on hyvin vähäinen,
se ei merkittävällä tavalla vaikuta kenenkään
talouteen, ja tältä osin sillä ei ole
myöskään kovin suurta merkitystä.
Täytyy todeta, että edellisen hallituksen
aikanahan perintöverotusta kevennettiin. Sekä prosentteja
kevennettiin että myöskin näitä alarajoja nostettiin
niin, että verovapaa osuus nousi selkeästi. Näihin
ei puututa. Kysymys on vain pelkästään
yhden uuden veroluokan saattamisesta voimaan. Tällä tavalla
voidaan sanoa, että tuo perintöverotuksen pitkä linja
ei muutu.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Missään muussa maassa kuin
Suomessa ei tietojeni mukaan ole 2000-luvulla kiristetty perintöverotusta
eikä lahjaverotusta. Meillä sen sijaan perintö-
ja lahjaveroasteikkoa muutettiin kertaalleen tämän
hallituksen aikana jo kuluvan vuoden alusta voimaan tulleilla perintö-
ja lahjaverolain muutoksilla lisäämällä perintö-
ja lahjaveroasteikkoihin uusi, neljäs porras 200 000
euroa ylittäville perintöosuuksille ja lahjoille.
Nyt esitetty perintö- ja lahjaveron kiristys on siten jo
toinen vuoden sisällä.
Useissa OECD-maissa perintöverotusta on viime vuosina
lievennetty, ja joissakin maissa tämä veromuoto
on kokonaan lakkautettu. Tällä hetkellä seitsemässä EU-maassa
ei ole ollenkaan perintö- ja lahjaverotusta. Esimerkiksi
Ruotsissa se poistettiin 17. joulukuuta 2004 lähtien. Siellä nuorempi
polvi ei enää tiedä, mistä puhutaan, kun
joku vanhempi ihminen puhuu perintö- ja lahjaverotuksesta.
Nyt esitetty perintö- ja lahjaverotuksen kiristäminen
on selkeästi kansainvälisen kehityssuunnan vastainen.
Esityksessä ehdotetaan, että veroasteikkoihin
lisättäisiin uusi porras miljoona euroa ylittävän
perintöosuuden tai lahjan osalta. Ensimmäisessä veroluokassa
veroprosentti olisi 19 ja toisessa veroluokassa 35. Verotuksen kiristäminen
miljoona euroa ylittävien perintöosuuksien ja
lahjojen osalta kohdistuu voimakkaimmin yritysten sukupolvenvaihdoksiin
ja erityisesti niihin tilanteisiin, joissa sukupolvenvaih-doshuojennuksen
edellytykset eivät täyty.
Arvoisa puhemies! Alivaltiosihteeri Martti Hetemäen
johtama verotuksen kehittämistyöryhmä,
valtiovarainministeriön työryhmä, teki
loppuraportissaan joulukuussa 2010 selkeän ja järkevän
esityksen perintö- ja lahjaverotuksen kehittämisestä.
Hetemäen verotuksen kehittämistyöryhmä huomautti,
että perittävien varallisuuksien koko on parin
vuosikymmenen aikana kasvanut merkittävästi. Työryhmä katsoi
tämän vuoksi, että veroasteikko tulisi
saattaa vastaamaan nykyisiä varallisuusolosuhteita. Se
esitti, että rajoja, joilla 10 ja 13 prosentin verokantoja aletaan
soveltaa ensimmäisessä veroluokassa, tulisi nostaa
50 000 ja 150 000 euroon. Tämän
lisäksi työryhmä esitti, että otettaisiin
käyttöön 16 prosentin verokanta, joka
kohdistettaisiin vain hyvin suuriin perintöihin ja lahjoihin,
ja se esitti ylimmän verokannan alarajaksi miljoonaa euroa mutta
prosentiksi siis 16:ta, kun hallitus esittää 19:ää.
Perintö- ja lahjaverotuksen toisen veroluokan asteikkoihin
Hetemäen työryhmä esitti vastaavia muutoksia
kuin äsken selostin ensimmäisen veroluokan osalta.
Kaikkien perintö- ja lahjaverotukseen tehtävien
muutosten yhteydessä on huolehdittava siitä, ettei
perheyritysten sukupolvenvaihdosten verotus kiristy.
Arvoisa puhemies! Teen valtiovarainvaliokunnan mietintöön
21/2012 vp sisältyvän keskustan valiokuntaryhmän
vastalauseen mukaiset muutosehdotukset. Esitän näitä muutoksia,
jotka merkitsevät sitä, että perintö-
ja lahjaveroasteikko tulee sellaiseksi, että se vastaa
alivaltiosihteeri Martti Hetemäen verotuksen kehittämistyöryhmän
tekemää esitystä.
Timo Kalli /kesk:
Arvoisa puhemies! Kannatan edustaja Kivirannan tekemää ehdotusta.
Kun kysyttiin, mikä on hintalappu, jokainen varsin hyvin
tietää, että meillä on erityisesti
tähän asiaan liittyvä vakava ongelma,
parikin: toinen on sukupolvenvaihdos yrityksissä, ja sitten
on hiukan suurempien metsätilojen sukupolvenvaihdos. No,
jokainen tietää, että kun tämä laki
tulee voimaan, monet tekevät verosuunnittelua ja järjestelevät
asioita niin, että eivät joudu tämän
uuden verotuksen kohteeksi, eli tulemme menettämään.
Hyvä muuttuu tässä vähemmän
hyväksi sekä rahallisen saldon osalta että erityisesti
metsätilojen osalta. Kun pyrkimys on saada aikaan suurempia
kokonaisuuksia, jotka voitaisiin ottaa paremmin talouskäytön
piiriin, nyt tulee tapahtumaan niin, että nämä hiukan
isommat kokonaisuudet tullaan jakamaan pienempiin kokonaisuuksiin,
jotta vältytään tältä perintö-
ja lahjaverolta. Sen tähden toivon, että tässäkin
asiassa, kun tätä käsitellään,
voitaisiin ottaa huomioon myöskin nämä mahdolliset
menetykset ja ne riskit, jotka liittyvät siihen, mitenkä tätä alaa
tulevaisuudessa voitaisiin kehittää.
Tämä oma puheenvuoroni osittain lähtee
siitä, että kuulun siihen joukkoon, joka todella
pelkää sitä, että parin seuraavan
vuoden aikana tulemme menettämään suomalaista
työtä ja merkittävästi veropohjaa.
Sillä veropohjalla, valitettavasti, ei tätä hyvinvointivaltiota
ja näitä palveluja pystytä pystyssä pitämään.
Kannatan edustaja Kivirantaa, ja toivon, että tähän
lakiesitykseen pystytään tekemään
senkaltaiset muutokset, että se ei heikennä metsätalouden
toiminnan edellytyksiä ja edistäisi eikä hidastaisi
yritysten sukupolvenvaihdoksia.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Verot maksukyvyn mukaan, ja myös
hyväosaisten on osallistuttava yhteisiin talkoisiin. Tässä hallituksen
linja, jota sosialidemokraatit jo ennen vaaleja kaipasivat ja nyt
toteuttavat, eli tätä kuuluisaa robinhoodia, mistä tässäkin
salissa keskusteltiin toissa viikolla.
Mutta nyt minun on aivan pakko sanoa jälleen kerran
yksi asia: kun täällä keskusteltiin jokin aika
sitten vaihtoehtobudjeteista, niin tästäkään keskustalla
ei ollut silloin minkäänlaista linjausta, tämäkin
keskustan linja salattiin. Enkä toisaalta ihmettele sitä,
miksi, koska tehän nyt olette esittämässä tässä vähemmän
veroja miljoonaperintöihin kuin hallitus esittää.
Hallitus haluaa nostaa miljoonaperintöjen verotusta oikeudenmukaisuussyistä.
Te ette halua nostaa niin paljon, mutta samaan aikaan te olisitte
nostamassa kulutusveroja, yleistä arvonlisäveroa
enemmän kuin hallitus nostaa, eli kaikki kuluttaminen,
eläminen kallistuisi. Kyllä tämä sellainen
antirobinhoodmainen linja teiltä tietenkin on, että nyt minä ymmärrän,
miksi se ennen vaaleja kerta kaikkiaan salattiin.
Mutta tämä esitys, puhemies, on hyvä,
se on perusteltu: verot maksukyvyn mukaan.
Timo Kalli /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aikanaan, kun täällä käytiin keskustelua
oppositiopuolueiden vaihtoehtobudjeteista, kyllä keskustan
taholta hyvin selkeästi ilmoitettiin, että me
tuomme sitten myöhemmin, ennen varsinaista hallituksen
täydentävää budjettiesitystä,
nämä lakiesitykset, siinä yhteydessä, kun
hallitus tuo omat esityksensä. Eli siinä ei ole tapahtunut
mitään pimittämistä, ja äsken
juuri yritin perustella, että jos toimittaisiin niin kuin me
esitämme, valtiolle tulisi enemmän verotuloja.
Tämä synnyttää verokeinottelua,
ja valtio menettää silloin verotuloja.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Kun sosialidemokraatit tulivat hallitukseen
viiden muun puolueen kanssa, niin tulokset alkavat näkyä.
Tässä on tällainen, niin kuin täällä jo
edustaja Viitanen totesi, robinhood-henkinen hallituksen esitys.
Ei tämänkaltaiseen olisi ylletty edellisen hallituspohjan
aikana, ja pitää onnitella hallitusta, että se
on pystynyt tämmöisen esityksen tekemään.
Tämä ei ole ollut helppo yhtälö kuuden kovin
erilaisen ideologian omaavan puolueen toimesta. Siinä mielessä onnittelen
neuvottelijoita. Kannan myös siitä vastuun, että eihän
se hallitusohjelma ole sosialidemokraattien kirjoittama eikä se
ole meidän puolueohjelmamme. Siellä on myös
elementtejä, missä me olemme antaneet periksi.
Tässä meidän toiveellemme on annettu
hivenen periksi. On tultu meitä vastaan ja hyväksytty
meidän ajatuksiamme.
Pikkasen tästä edustaja Kivirannan hyvin asiantuntevasta
puheenvuorosta — hänhän on veroasioissa
ihan guru Suomessa. Hän erinomaisen hyvin ja asiantuntevasti
puhui asiasta. Valiokunnissa hän voi yhtä hyvin
esiintyä asiantuntijan tuolilla kuin päätöksentekijän
tuolilla. Palautan kuitenkin mieleen sen ajan, kun Suomessa oli sekä varallisuusvero
että perintö- ja lahjavero. Tuolloin tämä vahvasti
porvarienemmistöinen eduskunta kävi keskustelua
jatkuvasti siitä, että jompikumpi pitää poistaa:
ei voi olla niin, että meillä on perinnöt
verotettuja, lahjat verotettuja ja varallisuuskin on vielä verotettua,
pitää joku poistaa. Kovan väännön
jälkeen poistettiin tämä kuuluisa varallisuusvero.
Raskain mielin totesin sen päätöksen.
Sanon, noin pienin kirjaimin, että en minä mutta
pojat, eli tämä oli kova pala sosialidemokraateille.
Meillähän ryhmä hajosi tämän asian äänestyksen
yhteydessä, tämä oli meille erittäin
vaikea paikka. Mutta varallisuusvero on poistettu. Sitä keskusta
ei esimerkiksi vastustanut, eikä sitä vastustanut
yksikään kokoomuslainen. Se olisi mennyt täällä ilman
sosialidemokraattienkin ääniä läpi.
Täällä on niin vahva porvarienemmistö,
että se olisi mennyt kyllä niilläkin äänillä läpi.
Tämän asian otin sen vuoksi esiin, että kun meillä oli
sekä perintövero että varallisuusvero, niin
silloin tämä hokema oli aina "jompikumpi pois".
Sitten kun se jompikumpi saatiin pois, niin sekään
ei vielä riitä, pitää vielä saada
perinnötkin verovapaiksi ja lahjat verovapaiksi. Ketkä täällä loppujen
lopuksi veroja sitten maksavat, jos eivät ne, jotka saavat
isoja perintöjä, isoja lahjoja? Kyllä se
ainakin sosialidemokraattien oikeustajuun ja tasa-arvokäsitykseen
lyö tosi kovasti korvalle.
Sitten väittämä kaksi on, että perinnöstä on maksettu
verot, että se on hankittu sellaisilla tuloilla, joista
on verot jo maksettu. Mutta, hyvät kollegat, tässä on
yksi pieni optinen harha. Perinnönsaaja ei ole maksanut
siitä perinnöstään veroa. Hän
maksaa sen jälkeen, kun hän jotakin sitten perii,
mikä on sinänsä valitettava asia, koska perintöön
liittyy aina kuolemantapaus. Mutta sitten kun kuitenkin varallisuus
perijällä kasvaa, niin hän maksaa siitä,
ja perintöverothan ovat verrattuna vaikka tuloveroihin
aika kevyitä tasoltaan. Eli perinnönsaaja maksaa
vasta sitten, kun saa jotakin. Tietyissä tilanteissa, riippuu
vähän näistä perintöasiakirjoista,
voi olla tietysti kohtuuttomia tilanteita, että joutuu
maksamaan perintöveroa, vaikkei vielä ole perintöä saanutkaan.
Tiedätte ne tilanteet.
Sitten korkeiden palkkojen ja eläkkeiden verotuksesta
vielä sen verran, että eihän kukaan rakasta
veroja, ja ne, joilla on korkeat tulot, maksavat euromääräisesti
aika korkean määrän myöskin
veroja kun euroilla mitataan ja vaikka mittaisi prosenteillakin.
Kyllä se vaan on todettava, että erityisesti tämmöisinä vaikeina
aikoina, kun olemme aika vapaassa pudotuksessa julkisen talouden
alijäämän kanssa, kaikki joutuvat kiristämään
vyötä, niin kuin edustaja Viitanen sanoi, maksukyvyn
mukaan. Nyt on se aika. Meillä on vielä mahdollisuus
itse päättää näistä asioista
ennen kuin tulevat IMF:t ynnä muut sanelemaan, miten täällä suu
pannaan. Nyt pitää vain vyötä kiristää.
Jokaisen pitää tulla talkoisiin ennen kuin kuin
kolme A:ta luottoluokituksen osalta alkaa jollain lailla olla uhattuna
tai rapistua.
Aivan lopuksi, herra puhemies, kuten täällä valiokunnan
näitäkin asioita erittäin hyvin tunteva
edustaja Sasi totesi, korotukset eivät ole kohtuuttomia.
Tämä on sitten vielä kuitenkin symboliikkaa.
Ei tällä myöskään valtiontaloutta
pelasteta, nämä summat ovat sen verran pieniä suhteessa
velan kasvuun, mutta kyllä tämä on oikeudenmukaisuuskysymys,
että rikkailta otetaan ja köyhille annetaan, ja
tämä tehdään sillä tavalla robinhood-hengessä,
että ei lainsuojattomasti vaan lakeja säätäen.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Anssi Joutsenlahti.
Esko Kiviranta /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ilmeisesti edustaja Saarinen ei ihan tarkoin
kuunnellut, mitä salissa on puhuttu, ei ainakaan sitä,
mitä minä puhuin. En suinkaan esittänyt
perintö- ja lahjaveron poistamista vaan sen lieventämistä valtiovarainministeriön
verotuksen
asiantuntijatyöryhmän, ekonomistityöryhmän,
aika tuoreen esityksen mukaisesti.
Totta kai voidaan sanoa, että perintö tai
lahja on veroteoreettisesti tuloa, mutta tätä ajatusta
on aika vaikea soveltaa silloin, kun on kysymys yrityksen, maatilan
tai metsätilan jatkamisesta. Silloinhan on kysymys siitä,
syntyykö työpaikkoja ja yritystoimintaa jatkossakin.
Kyllä järkevämpää on
veroja kerätä ansio- ja pääomatuloista.
Ne ovat selvää tulovirtaa, jota voi verottaa.
Matti Saarinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Kyllä minä yritin kaikin tavoin keskittyä kuuntelemaan
edustaja Kivirannan hyvää puheenvuoroa. Lieventäminen
näitten perintö- ja lahjaveroasioitten osalta
on askel kohti lohj..., lahjaverotusta — olin sanoa Lohja-verotusta,
mutta tarkoitin lahjaverotusta. Tässä salissa
on esitetty, nimenomaan oikeiston voimin, monta kertaa aikaisemmin,
että perintö- ja lahjavero tulisi poistaa, tällaisia
puheenvuoroja täällä on käytetty.
Edustaja Kiviranta ei näin sanonut — siinä hän
oikaisi aivan aiheellisesti, että minä tein turhan
reippaan johtopäätöksen — mutta
jo silloin, jos palikoita kuljetetaan siihen suuntaan, että lievennetään,
ollaan matkalla kohti nollaa.
Mitä tulee sukupolvenvaihdoskysymyksiin, niin niitä kohtaan
kyllä henkiökohtaisesti omaan ymmärtämystä hyvin
paljon. Siellä on varmaan aiheellisia ja tärkeitä,
vaikeita tilanteita. Toivottavasti ne yritykset voisivat siirtyä mahdollisimman
jouhevasti sukupolvelta toiselle.
Eero Lehti /kok:
Arvoisa herra puhemies! Joskus tulee kaivanneeksi Kari S. Tikkaa,
joka ei enää ole keskuudessamme. Hänen
veroteoreettinen ja käytännön kokemuksensa
oli näissä asioissa niin ylivoimaista siihen keskusteluun
nähden, mitä Suomessa yleensä asiasta
sen jälkeen on käyty.
Mielenkiintoista tässä asiassa on kuitenkin Ruotsin
käyttäytyminen, kun se nimenomaan pitääkseen
yritystoiminnan ruotsalaisten käsissä poisti edustaja
Saarisen mainitsemat molemmat verot ja siirtyi nimenomaan myyntivoiton
verotukseen silloin kun yhtiö myydään.
Siinä ei tule heti huomanneeksi, että se suosii
kotimaista omistajaa eli alenevaa polvea verrattuna ulkolaiseen
ostajaan. Ruotsissa myös sukupolvenvaihdokset sen johdosta
alenivat ehkä kymmenellä vuodella. Uusi omistaja
on innokkaampi, ja siinä mielessä kansantalouden
dynamiikkaa saatiin lisää. Se, että verotetaan
perinnöstä, on kassatilanteen kannalta aivan toisenlainen
tapaus kuin se, että todella raha vaihtaa omistajaa. Siitä on
paljon helpompi verottaa.
Minun mielestäni Ruotsin pohdintaa kannattaisi kyllä käydä läpi,
koska aidosti verokilpailussa ollaan. Pisimmän päälle
tässä olen samaa mieltä kuin edustaja
Kiviranta: kannattaisi katsoa tämä ketju loppuun
asti, että mikä tässä sitten loppujen
lopuksi on viisasta. Jos verottaminen johtaa kotimaisen työn
karkaamiseen ja suomalaisten yritysten omistajasuhteiden menettämiseen,
niin silloin on maksettu aika paljon välillistä perintöveroa.
Matti Saarinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Edustaja Lehti puhuu aina hyvin viisaita, niin
tässäkin asiassa, ja varmaan kokemuksesta. Olen
avoimin mielin näitten Ruotsin kokemusten tutkailun suhteen.
Kaiken kaikkiaan tämä globaali talous edellyttää meiltä pienenä kansakuntana
tosi nopeata reagointia siihen, missä kansainvälinen
veropolitiikka kaiken kaikkiaan menee ja kulkee, me emme saa tässä jämähtää paikallemme.
Yhtenä esimerkkinä, pienenä sellaisena,
on se, että olemme reagoineet muun muassa niin, että meidän
yhteisöverokantaamme on alennettu, koska ympäristössäkin
on tapahtunut kaikenlaista. En tiedä, onko se riittävä signaali
markkinoille, mutta yhdyn siihen edustaja Lehden huoleen, että meidän
pitää seurata ja reagoida, ettemme pelaa itseämme
ihan paitsioon.
Eero Lehti /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olisin toivonut, että edustaja Saarinen
olisi kommentoinut myös sitä tilannetta, joka
syntyy, kun kysymyksessä on niin sanottujen sukuyritysten
sukupolvenvaihdos, jossa saajaosuus yhtiön osakekannasta
on alle 10 prosenttia ja henkilö, joka on saaja, on alaikäinen. Miten
hän voi rahoittaa välittömästi
tulevan perintöveron, kun hän ei ole oikeustoimikelpoinen eikä myöskään
pysty yhtiöstä vaatimaan 10 prosentin vähemmistösäännöksen
nojalla edes osingonjakoa? Tämä on minun mielestäni
täysin kohtuuton tilanne, jonka johdosta saattaa vielä käydä niin,
että sekä perinnön saaja että perinnön luovuttaja
muuttavat Ruotsin puolelle välttääkseen
veron.
Jouko Jääskeläinen /kd:
Arvoisa herra puhemies! Joudun olemaan vähän
varovainen tämän Robin Hoodin kanssa, koska en
aina tiedosta, kumpi on Robin ja kumpi on Hood.
Mutta vakavammin ottaen on hirveän tärkeätä,
että kerrytetään omaisuutta, koska mehän
tarvitsemme pääomia, jotta voimme saada työtä ja tehdä työtä.
Joillakin aloillahan pääomat ovat isompia kuin
joillakin toisilla. Siinä mielessä otan hyvin
vakavasti sen, mitä tässä edustajat Kalli
ja Kiviranta ovat todenneet. Mutta samalla meidän täytyy
tämän lain kohdalla kyllä huomata, että sukupolvenvaihdoksen
kohdallahan noudatetaan arvioinnissa varovaisuusperiaatetta ja on
huojennuksia: arvostetaan vain 40 prosenttiin tuloverotuksen arvoista,
pidennetään maksuaikaa pyynnöstä eikä myöskään
siltä ajalta pyydetä korkoa. Minun mielestäni
tässä tilanteessa, jossa kansantalous ja valtiontalous
ovat erittäinkin tiukassa tilanteessa, tämä hallituksen
lakiesitys on hyvin perusteltu. Voidaanko noihin edustaja Lehden
mainitsemiin muutoksiin jossakin vaiheessa päästä,
sitä varmaan kannattaa tutkia, mutta tässä vaiheessa
tämä lakiesitys on oikein hyvä.
Yleiskeskustelu päättyi.