Mauri Pekkarinen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aivan muutama esittelysana ja ehkä sitten
jatkoksi muutama pohdinta.
Valiokunnan mietintö tästä asiasta
on ihan yksimielinen. Pankkivaltuuston kertomus on kuitenkin aika
lailla tekninen luonteeltaan. Siinä toki selostetaan sitä toimintaympäristöä,
mikä taloudessa ja erityisesti rahapolitiikassa on vallinnut
Euroopassa ja myöskin Suomessa, eikä niihin faktoihin,
eikä ylipäänsä Suomen Pankin
hallintoon ja sen toimivuuteen, ole ollut erityistä huomautettavaa,
ei oikeastaan minkäänlaista huomautettavaa, todellakaan
ei.
Tässä tietysti muutamat seikat ansaitsevat
kuitenkin jonkunlaisen huomion, mihinkä valiokuntakin on
kiinnittänyt huomiota. Ensimmäinen on se, että Suomen
Pankin tase on kasvanut valtavasti. Vuoden 2009 alun jälkeen
se on kasvanut noin kolminkertaiseksi: syyskuussa se oli 103 miljardia
euroa. Target-maksujärjestelmä on tietyllä tavalla
sellainen, mitenkä nyt sanoisikaan, varaventtiili, joka
kertoo paljossa siitä, mikä rahapoliittisen ja
taloudellisen vakauden tila Euroopassa on, ja tuo Target-järjestelmä kertoo, että
monet
luottolaitokset kantavat näinä epävarmoina
aikoina rahaa varmojen maiden keskuspankkiin. Siitä potista
Suomen Pankki on päässyt osalliseksi niin, että siitä syntyy
saaminen aina Suomen Pankille keskuspankkiin, ja Suomen Pankin saamiset
keskuspankilta ovat noin 70 miljardia euroa.
Toinen merkittävä huomio liittyy niihin toimiin,
jotka joko suoraan tai välillisesti ovat toimia, joilla
Euroopan keskuspankki on sitten itse puolestaan reagoinut tähän
eurooppalaiseen finanssikriisiin. Tämä Target-järjestelmä on
tavallaan seurausta siitä, että EKP ei ole itse
reagoinut, vaan tavallaan rahoitusmarkkina on käyttänyt
hyväksi sitä mahdollisuutta, minkä keskuspankit
ovat tarjonneet ottamalla vastaan niitä talletuksia, joita
nämä rahalaitokset niihin ovat tuoneet.
Näistä toimista, joilla Euroopan keskuspankki ja
Euroopan keskuspankin järjestelmä ovat tässä toimineet,
kaksi ansaitsee maininnan. Ensinnäkin EKP lähti
jo vähän aikaisemmin, 2010:n puolella, ensimmäisen
kerran ostamaan jälkimarkkinoilta näitten kriisimaiden
velkapapereita ja toisti tämän operaation sitten
toisen kerran niin, että tällä hetkellä noitten
jälkimarkkinoilta ostettujen velkapapereitten mitta ylittää vähän
yli 200 miljardia euroa. Suomen osuus tästä potista
on noin 3,7 miljardia euroa.
Mitä tulee näihin liittyviin riskeihin, mitä ne riskit
ovat, niin ensinnäkin, mitä vielä tähän
Target-maksujärjestelmään tulee, totta
kai niihinkin liittyy vissi riski, mutta se riski on kuitenkin aika teoreettinen.
Jos oikein yrittää kuvitella sitä, milloin
siinä menetyksiä ihan oikeasti voisi syntyä, niin
silloin, jos kerta kaikkiaan koko eurojärjestelmä ja
Euroopan keskuspankki menisivät noin kuvakielellä sanottuna
pirstaleiksi eikä niille tulisi mitään
seuraajaa, joka ottaisi tavallaan hommat hoitaakseen — ne,
mitä nyt EKP:lle kuuluu — niin teoreettisesti
ajatellen siinä tilanteessa tietysti noita menetyksiä voisi
tulla. Tämä riski toki on kaikesta huolimatta
tällä hetkellä varsin pieni.
Mitä näihin vähän yli 200
miljardin euron jälkimarkkinaoperaatioihin tulee, niin
niihin totta kai liittyy riski. Ne ovat vakuudettomia, koska kun
markkinoilta ostetaan velkapapereita, eihän niihin oikeastaan
voikaan liittyä mitään varsinaista vakuutta.
Kuitenkin nämä paperit ostetaan aina kulloiseenkin
markkinahintaan, eli monessa tapauksessa nämä on
ostettu selvästi alle sen tason, mikä on niiden
papereitten alkuperäinen liikkeellelaskuhinta, jolla ensi
vaiheen ostajat ovat näitä velkapapereita ostaneet.
Se kolmas juttu, mikä tässä kannattaa
lausua ääneen, on tietysti se, että Euroopan
keskuspankki on halunnut helpottaa rahoitustilannetta markkinoilla,
ja se on laskenut liikkeelle kahdessa eri erässä yhteensä vähän
yli 1 000 miljardin euron edestä kolmivuotisia
luottoja, joissa on kiinteä korko, yhden prosentin kiinteä korko.
Kolmen vuoden kuluessa tämän rahan ostajien on
maksettava se raha takaisin. Täytyy vain toivoa, että kaikki
ne, jotka ostivat näitä luottoja, nyt sitten kykenevät
myöskin maksamaan nämä luotot takaisin.
Näitä luottoja ostivat lähinnä italialaiset
ja espanjalaiset pankit, mutta melkoinen yllätys on monille
varmaan se, että noin 50 prosenttia koko tästä potista
on saksalaispankkien ostamia luottoja, ja siihen on oma erityinen
syynsä, miksi näin on. Jos haluaa tästä Suomen
osuuden sanoa, niin me olemme täällä mietinnössä todenneet,
että se on 1,8 prosenttia elikkä se on noin 20,7
miljardia euroa. Nämä ovat tietysti sitten vakuudellisia luotonantoja,
mitä EKP tässä on myöntänyt.
Arvoisa puhemies! Ehkä pari kolme huomiota sitten muutoin
tästä tilanteesta yleisesti. Euroopan keskuspankki
on ryhtynyt näihin toimiin, joita tässä kuvattiin,
ja erityisesti niihin toimiin, jotka eivät tässä kertomuksessa
vielä näy, toimiin, joilla EKP lupaa periaatteessa
rajattomasti ostaa kriisimaiden velkapapereita, jos tarvis vaatii, niillä tietyillä
edellytyksillä,
että kriisimaa tulee näihin talouden tasapainottamistoimiin
ja vastaaviin. Kun EKP on tällaisen päätöksen
tehnyt, niin voidaan havaita, että se, totta kai, vaikutti
ensinnäkin näitten kriisimaiden velkapapereitten
hintaan, kun ne hakevat markkinoilta uutta luottoa, ja muutoinkin
tämä on jonkun verran ehkä vakauttanut
tätä tilannetta.
Onko se merkki siitä, että tämä EKP:n
operaatio merkitsee kriisin voittamisessa merkittäviä uusia
askeleita? Ei ollenkaan. Ja tämä ei ole nyt valiokunnan
mietinnössä oleva asia, vaan tämä on
minun oma henkilökohtainen mielipiteeni. Tämä tarkoittaa
sitä, että sellaista yhtäkkistä, suurta
romahdusta ei tapahdu Espanjan kohdalla, ei tapahdu Italian kohdalla
eikä tapahdu myöskään Portugalin
kohdalla. Ei tapahdu, koska sellainen hätävara,
iso, tukeva sellainen, on nyt Euroopan keskuspankki, joka on kertonut, että tiukan
paikan tullen se on valmis vaikka kuinka mittaviin ostoihin, jälkimarkkinaostoihin,
ja sitä kautta helpottamaan niitten rahoittajien salkkuja,
joitten rahoittajien salkussa on juuri näitten kriisimaiden
papereita. Tämä toimii ilmiselvästi tällä tavalla.
Se tietyllä tavalla lakaisee maton alle sitä ongelmaa,
moneksi vuodeksi lakaisee maton alle tätä ongelmaa.
Ongelma ei suinkaan poistu, mutta se ajaa tämän
ongelman pitkäksi aikaa maton alle tai pöydän
alle, ja siihen, noustaanko sieltä pöydän
alta terveempään tilanteeseen, vaikuttaa ratkaisevasti
se, pystyvätkö nämä maat — kun
on tämä EKP:n lupaus ottaa pallo vastaan, jos
sieltä alkaa ikäviä ongelmia tulla vastaan — sinä aikana
laittamaan oman taloutensa kuntoon. Tämä ratkaisee
sen, miten tässä hommassa lopulta käy.
Jos nämä alijäämämaat,
kuten Espanja ja Italia ja eräät muutkin näistä kriisimaista,
ennen kaikkea nämä kaksi maata, pystyvät
kääntämään talouden
kurssin ihan toisenlaiseksi, tämä voi onnistua,
mutta merkkejä siitä, että näin
kävisi, ei ainakaan vielä ole. Päinvastoin
uutiset sekä Espanjasta että Italiasta kertovat,
että monet niistä kriteereistä, joilla
näiden maiden taloutta mitataan, ovat kertomassa tulevaksi
ajaksi paljon pahempaa kehityskuvaa kuin mitä ennusteltiin
aikaisemmin.
Ja toinen juttu. Elleivät maat pysty muutoin omaehtoisiin
julkisen talouden tervehdyttämistoimenpiteisiin, niin siinähän
käy niin, että me EKP:n kautta kaiken aikaa tulisimme
rahoittamaan näiden maiden syömävelkaa,
ja mitä enemmän näin tapahtuisi, sitä syvemmälle
tämä EKP:n menettely pohjimmiltaan ja pitkän
päälle koko euroalueen ajaisi. Nyt täytyy
vain toivoa, että ei käy niin kuin vähän
tässä pahanilmanlintuna kuvasin, mutta suuri pelko
on, että niin saattaa käydä. Eli nämä EKP:n
viimeiset ratkaisut merkitsevät ei ongelman ilman muuta
pois päiväjärjestyksestä siirtymistä ja
siirtämistä vaan sen maton alle laittamista. Mitä sinä aikana
tapahtuu, kun se on siellä maton alla? Pystyvätkö maat panemaan
taloutensa kuntoon? Se ratkaisee, miten tässä asiassa
käy.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Talousvaliokunnan mietinnön kannanotoissa
mainitaan aluksi seuraavaa: "Finanssikriisin kehitys on lisännyt
kertomusvuonna edelleen epävarmuutta rahoitusmarkkinoilla,
ja kertomuksessakin pääpaino on epätavanomaiseen
rahapolitiikkaan johtaneiden syiden ja vallitsevien riskien
kuvaamisessa. Euroopan keskuspankkijärjestelmän (EKPJ)
riskit ovat olleet korostuneesti esillä myös pankkivaltuustossa."
Pankkivaltuuston kertomuksessa kerrotaan, ettei euromaiden kriisiytyminen
tullut yllättäen. Kun EKP:n neuvosto varoitti
jo vuonna 2009 usean kerran alijäämien kasvusta
ylivelkaantuneissa maissa, miksi ei näihin tietoihin reagoitu nopeammin? — Vaikka
tämä on jälkiviisautta. — Myöskin
EKP:n olisi pitänyt käyttää tiukempia
otteita eikä antaa ylivelkaantumisen jatkua kriisiytymiseen
asti. Tässäkin asiassa nähdään EU:n
toiminnan heikkous.
Ruotsi, joka on euroalueen ulkopuolella, pystyi pitämään
sekä vaihtotaseen että julkisen talouden ylijäämäisenä.
Kreikka, joka useassa kohdassa mainitaan Ruotsin valtiontalouden
vastakohtana, on elänyt lähes kädestä suuhun.
Myös Suomessa pitäisi sormea heristää kotitalouksien kasvavalle
velkaantumisasteelle. Mikäli ei jollain tapaa kasvua hillitä,
edessä saattaa olla Kreikan tie ainakin jossain mittakaavassa.
Mahdollinen nopeasti kasvava korkotason nousu ja samaan aikaan
lisääntyvä työttömyys voi
olla tuhoisaa monelle velalliselle. Samalla pienenevä säästämisaste
aiheuttaa huomattavaa epätasapainoa talouden kehityksessä.
Edessäpäin ei ole mitään näkymiä Euroopan
kriisitilanteen pysyvästä helpottumisesta.
Niin kuin katsauksessa todetaan, eurojärjestelmä on
joutunut turvautumaan epätavanomaisiin toimiin rahoitusmarkkinoiden
ja euroalueen talouksien vakauden turvaamiseksi. Kuinka pitkään tällaisiin
toimiin on mahdollisuuksia ja resursseja? Reaktiot huonompaan suuntaan
ovat mahdollisia hyvinkin lyhyellä varoitusajalla, niin
kuin viime vuosina on nähty.
Raaka-aineiden nopeat hintavaihtelut vaikeuttavat yritystoiminnan
kehittymistä monissa euroalueen maissa, myöskin
meillä Suomessa. Tosin raakaöljyn hinnan lasku,
mitä on jo jonkin aikaa tapahtunut, ei Suomessa näy
polttoainehinnoissa. Toisinpäin tapahtuva hinnannousu näkyy
kyllä nopeasti.
Vaihtotaseen alijäämäisyys on vaarallinen
tie. Pelkästään kotimaisen kysynnän
korkeallakaan tasolla Suomi ei pysty talouttaan ja luottoluokitustaan
turvaamaan. Nokian ja paperituotannon alasajo on aiheuttamassa Suomelle
ennennäkemättömän vaihtotaseen
alijäämän, jota on todella vaikea korjata.
Edelleen: "Pankkivaltuuston kertomuksessa todetaan, että Suomen
Pankki seuraa riskejä erilaisten riskiskenaarioiden avulla.
Tämän lisäksi riskeihin on varauduttu
kasvattamalla taseen varauksia ja pankin omaa pääomaa.
Kertomuksessa todetaan, että tehtyjen riskiarvioiden perusteella
Suomen Pankin vakavaraisuus on tällä hetkellä riittävä kattamaan
pankin tehtävien hoitamisesta johtuvat riskit." Ja edelleen
talousvaliokunnan mietinnöstä on todettava: "Sekä Suomen Pankin
että Finanssivalvonnan toimintaympäristö on
suuressa muutostilassa. Talouden kehityksen ja siihen liittyvien,
osin epätavanomaisten rahapoliittisten toimien ohella toimintaympäristöön
vaikuttavat vireillä olevat laajat säädöshankkeet
sekä EU:n rakenteelliset, muun muassa pankkiunioniin liittyvät
muutosesitykset."
Täällä jo kerrottiinkin, että Suomen
Pankin pääjohtajan julkisen kuulemismenettelyn
avulla talousvaliokunta on tätä käsitellyt,
ja valiokunta puoltaa myös toimia, joilla pyritään
lisäämään EKP:n päätöksenteon
läpinäkyvyyttä. Varmaan täällä eduskunnassa
on monta kertaa keskusteltu, että tästä läpinäkyvyydestä pitäisi
kaikkien edustajien päästä keskustelemaan.
Tietysti on myös toivottu, että me pankkivaltuutetut
antaisimme entistä enemmän tietoa Suomen Pankin toiminnasta.
Mutta tämä lyhyesti.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Aivan kuten edustaja Pekkarinen täällä totesi,
niin viime kädessä tämä velkakriisi
on ratkaistavissa vain siten, että nämä ylivelkaantuneet
maat — täällä mainittiin monia
niistä, Espanja, Italia, Kreikka tietysti, Portugali jne. — tekevät
enemmän itse oman tilanteensa kohentamiseksi. Tilanteen
kohentamisella en tarkoita pelkästään
valtiontalouden tasapainottamista veroja korottamalla ja menoja
leikkaamalla, vaan myös uudistuksia omassa talousjärjestelmässä ja työmarkkinajärjestelmässä
maiden
kilpailukyvyn vahvistamiseksi.
Nämä maat ovat paljon tehneet, ja esimerkiksi aivan
näinä päivinä, taitaa olla vielä näinä tunteina,
Kreikassa kiistellään uusista toimista, ja siellä ammattiyhdistysliikkeet
masinoivat suuria lakkoliikkeitä, aivan kuin ne jotenkin
tilannetta voisivat auttaa. Eli maat ovat tehneet paljon, mutta
pitää suoraan sanoa, että näiden
maiden on tehtävä vielä enemmän,
ja sen vuoksi Euroopassa ja euroalueella muiden maiden ja näiden
vakausmekanismien pitää pitää yhdessä IMF:n
kanssa hyvin tiukkaa linjaa näiden tukipakettien ehtojen
noudattamisessa.
Kun sanon, että näiden maiden on tehtävä nykyistä paljon
enemmän, niin tarkoitan myös verotuksen porsaanreikien
tukkimista ja ehkä ennen kaikkea veronkannon tehostamista.
Valitettavasti nämä mainitut eteläisen
Euroopan maat ovat myös tunnettuja siitä, että harmaan
talouden ja veronkierron osuus niiden taloudessa on valitettavan
suuri. Siinäkin suhteessa niiden on tehtävä enemmän
tämän epäkohdan korjaamiseksi.
Eero Lehti /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hyvin usein meillä suomalaisilla
on tietysti perusteltua syytä olla tyytyväisiä kolmen
A:n luokitukseen, mutta eri maiden kohdalla luokitteita tekevät
toimistot, laitokset, eivät käytä samaa normistoa.
Suomen kohdalla merkittävä on se erityispiirre,
että Suomi oli ainoa maa, joka ensimmäisen maailmansodan
jälkeen maksoi kaikki velkansa viimeistä senttiä myöden
Yhdysvalloille. Se vaikuttaa edelleenkin: Suomea pidetään
lainkuuliaisena, sopimuksista kiinni pitävänä maana,
minkä johdosta Suomi nauttinee paljon pidempään
kolmen A:n luokitetta kuin muussa tapauksessa olisi syytä.
Taloudella on ikävä kyllä Suomen
kannalta negatiivinen vaikutus siten, että jos talouskriisi puhkeaa,
niin se aiheuttaa myös viennissä supistumista,
ja se heijastuu Suomen talouteen, lisää kotimaisen
talouden rasitteita, työllisyys heikkenee, verotulot alenevat.
Jos nämä kaikki tekijät, joilla on tapana
korreloitua, sitten kohtaavat toisensa jonain päivänä,
niin on kyllä syytä olla aika huolissaan Suomen
velkataakan jatkuvasta kasvusta, ja jos se meinataan kasvulla hoitaa
jonain päivänä 45 prosentin tasolle bkt:stä,
arvioinnin mukaan se tarkoittaisi — sen jälkeen,
kun velan kasvu on saatu pysähtymään
noin 120 miljardiin — noin 10 vuoden ajan noin 3 prosentin
inflaation ylittävää talouskasvua, jotta
velka pystyttäisiin palauttamaan 45 prosentin tasolle,
jota yleisesti ottaen pidetään turvallisena. Kyllä Suomenkin
on syytä olla huolissaan omasta velkaantumisestaan.
Keskustelu päättyi.