1) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi kiinteistöverolain,
varojen arvostamisesta verotuksessa annetun lain 30 §:n
sekä verotustietojen julkisuudesta ja salassapidosta annetun
lain 14 §:n muuttamisesta; Hallituksen esitys
eduskunnalle laiksi varojen arvostamisesta verotuksessa annetun
lain 30 §:n muuttamisesta
Kauko Tuupainen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kiinteistöverolaki hyväksyttiin
1.8.1992 ja astui voimaan vuoden 1993 alussa. Tällöin
kumoutuivat seuraavat lait: katumaksulaki, manttaalimaksu, asuntotuloverotus
ja kiinteistöjen harkintaverotus.
Arvoisa puhemies... (Hälinää)
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Aivan oikein, edustaja Tuupainen, odottakaapa pieni heti.
Minä tunnen tämän asian ja haluan
selostaa sen myöskin muille edustajille, joten hiljentykääpä kuuntelemaan.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Se on ihan jalo pyrkimys, ja sen takia minä toivoisin,
että edustajat nyt löytäisivät
oman paikkansa tai sitten siirtäisivät sen oman
kokouksensa tämän salin ulkopuolelle.
Kiitoksia, herra puhemies. — Kiinteistövero
on kaikille Suomen kunnille merkittävä tulolähde,
ja vakiintuneeksi tavaksi on tullut, että vero nousee vuosittain.
Eräs syy on se, että verottaja lähentää,
kuntien esityksestä kylläkin, kiinteistöjen
verotusarvoja kohti kiinteistöjen käypää hintaa.
Toinen syy kiinteistöverotuksen kasvuun johtuu eduskunnan
päätöksistä nostaa lähes
vuosittain kiinteistöverohaarukan alarajaa.
Erääksi epäkohdaksi on muodostunut
kotikylässäni Jyväskylässä se,
että sotien jälkeen rintamamiesten rakentamat
asuintalot tontteineen ovat tulleet melkoiseksi taakaksi nykyomistajille.
Tämä johtuu siitä, että tontit
olivat tuolloin melko suuria nykykäytäntöön
verrattuna eli pinta-alat vaihtelevat 1 200 neliöstä 1 500
neliömetriin. Tällöin tontin kiinteistövero
on melkoisesti suurempi kuin sillä sijaitsevan rakennuksen
vero.
Arvoisa puhemies! Tästä on aiheutunut, että lesket
joutuvat usein luopumaan kodeistaan, koska pienet eläkkeet
eivät riitä vuoden lopulla postin tuoman kiinteistöveron
maksuun. Onkin syytä lausua tässä yhteydessä julkinen
kiitos valtiovarainvaliokunnan verojaostolle ja sen puheenjohtaja
Sampsa Katajalle, jonka johdolla on saatu aikaan ehdotus, jossa
kiinteistövero jaksotetaan 12 kuukaudelle eli peritään
kuukausittaisen palkan tai eläkkeenmaksun yhteydessä ennakkoverona
Yle-veron tapaan. Hallituksen esitys on mielestäni tältäkin
osin hyvä ja kannatettava.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Kiitoksia erinomaisesta puheenvuorosta edustaja Tuupaiselle
ja kiitoksia perussuomalaisille ja keskustalle erityisesti — hallituspuolueiden ohella
— siitä asiallisesta
käsittelystä, jonka tämä kiinteistöveron
korotus on verojaostossa ja valtiovarainvaliokunnassa saanut.
Nythän yksimielisesti olemme esittämässä, että tätä kiinteistöveroa
korotetaan kahdella tapaa: laajennetaan veropohjaa ja toisaalta
kiinteistön arvostusta tullaan muuttamaan siten, että se paremmin
vastaa kiinteistön ja siinä sijaitsevan asunnon
todellista arvoa. Tämä on vastuullista politiikkaa
tässä taloustilanteessa. Ja kun erityisesti huomioidaan
oikeastaan kaikkien oppineiden näkemys siitä,
että kiinteistövero veroista kaikkein vähiten
haittaa talouskasvua ja kilpailukykyä, niin uskon, että tämä tie
kiinteistöveron korotuksissa tulee myös jatkumaan
tulevista hallituskoalitioista riippumatta, mitä tämä yksimielinen
eduskunnan kannanotto tässäkin indikoi. Meillä monen
hallituksen pitkäaikainen linja on ollut se, että työn
verotusta ja työn teettämisen verotusta pyritään
laskemaan ja sellaisia veroja voidaan sitten korottaa, joissa vastaavaa
haittavaikutusta talouskasvuun ei ole. Ja kyllä tämä kiinteistövero
on näissä oppineiden puheenvuoroissa ollut nimenomaan
se tie valtion tulojen tasapainottamiseen, jota pitää käyttää.
Mutta kun tilanne on tämä ja kiinteistöveron korotuksia
tullaan varmasti perussuomalaisten ja keskustankin myötävaikutuksella
jatkossakin tekemään, niin on syytä miettiä sitä tapaa,
jolla kiinteistövero kerätään
tulevaisuudessa. Nythän kiinteistövero kerätään
yhdellä laskulla, joka lähetetään
kiinteistöveron maksajalle kerran vuodessa, ja tämä aiheuttaa
usein hankalia tilanteita talouden suunnittelun kannalta ihan yksityisissä talouksissa.
Sen vuoksi valtiovarainvaliokunnan verojaosto yksimielisesti esittää,
että jatkossa harkittaisiin sitä, voidaanko tämä kiinteistöveron
perintä siirtää osaksi ennakkoperintää samalla
tavalla kuin tehtiin Yle-veron osalta. Näin tämä vuosittainen
laskunmaksurumba ja aina harmittava veron erillinen maksaminen voitaisiin
välttää. Itse näen, että tämä olisi
omalta osaltaan erinomainen askel myös siihen, että kansalaiset
voisivat tulevassa kansalaiskeskustelussa paremmin verrata työn
verotusta yleensä kiinteistöverotukseen. Nythän
kiinteistövero koetaan luonnollisesti harmittavaksi veroksi,
mutta suuri osa tästä harmituksesta varmaan johtuu
siitä, että se erillisellä laskulla pyydetään
maksamaan. Ja kun trendi todella on tämä, että vero
tulee jatkossa entisestään nousemaan — uskallan sanoa,
että lähivuosina varmasti jopa moninkertaistumaan — niin
toivon, että tällainen muutos saataisiin aikaan
ehkä jopa jo ensi vuoden veronperintään.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Minua suuresti huolestuttaa edustaja Sampsa
Katajan puheenvuoro, jossa hän kertoo meille, että kiinteistöverot
tulisivat moninkertaistumaan tulevaisuudessa ja että kiinteistöverosta
alettaisiin jopa ennakonkantoa määräämään.
Tämä on aivan häkellyttävää,
kun ajatellaan, (Sampsa Kataja: Yksimielinen mietintö!) että tämä on
niin iso asia jokaisen kansalaisen kohdalla, asuu hän sitten
vuokratalossa tai omistusasunnossa. Hallitus on nostanut jo hyvin
paljon asumisen kustannuksia näillä tolkuttomilla energiaveron
korotuksilla, ja nyt kun hallitus on nostamassa kiinteistöjen
verotusarvoja ja Sampsa Kataja kokoomuksesta esittää,
että jopa moninkertaistetaan näitä kiinteistöveroja,
niin se ei vain tule käymään näin
helposti.
Perussuomalaiset varmasti tulevat kyseenalaistamaan tämän
kiinteistöverojen moninkertaistamisen. Siitä täytyy
käydä laajoja keskusteluja, nimittäin
monilla eläkeläisillä, joilla on pienet
tulot, tällä hetkellä on jo suuria vaikeuksia
ylläpitää vanhoja taloja, jotka ovat
energiasyöppöjä. Sen lisäksi,
kun kiinteistön verotusarvoa korotetaan, Helsingissäkin
on paljon omakotitalo-tontteja, joiden verotusarvot ovat huikeasti
nousseet ja nousevat nyt sitten ilmeisesti vielä enemmän,
ja se tarkoittaa, että pienituloiset eläkeläiset
eivät tulevaisuudessa pysty asumaan niissä rintamamiestaloissa,
joissa ovat suunnitelleet viettävänsä loppuelämänsä,
joten ennen kuin kiinteistöveroja lähdetään
moninkertaistamaan, niin kyllä aiheesta täytyy
käydä kovat keskustelut.
Nyt kun mietitään sitä, että ensin
hallituksen esityksellä nostetaan kiinteistön
verotusarvoa ja sitten vielä kuntapäättäjät
kunnanvaltuustoissa ovat nostamassa sitä veroprosenttia,
niin se tarkoittaa, että kiinteistöverotukseen
tulee tuplakorotukset yhdellä kertaa yhdessä vuodessa.
Tästä asiasta ei olla käyty laajaa julkista
keskustelua, mikä minun mielestäni olisi erittäin
tärkeätä, kun tällaisia radikaaleja
muutoksia ollaan tekemässä. Kohtuus täytyisi
aina pitää mielessä silloin, kun veroja
korotetaan, ja ennen kaikkea meidän täytyy huomioida
se, että pienituloiset kansalaiset eivät joudu
sellaiseen tilanteeseen, että he eivät voi enää asua
sellaisessa asumismuodossa, jota ovat itselleen hyvänä pitäneet
ja hyväksi kokeneet.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys on, mikä on, samaten
valtiovarainvaliokunnan verojaosto on siitä oman ratkaisunsa
tehnyt. Aiheesta täytyy jatkossa käydä keskusteluja.
Kuten kokoomuksen Sampsa Kataja sanoi, kiinteistöveroja
tullaan tulevaisuudessa moninkertaistamaan, mutta itse en missään
tapauksessa allekirjoita tätä ajatusta, että lähdettäisiin
ihmisten välttämättömiä jokapäiväisiä asumistarpeita
tällä tavalla himoverottamaan.
Perussuomalaiset perinteisesti ovat olleet sitä mieltä,
että niiltä, joilla on veronmaksukykyä, täytyy
veroja periä ja niiltä, joilla veronmaksukykyä ei
ole, ei voida periä, mutta nyt tässä tilanteessa
veronmaksua ollaan siirtämässä hyvin
paljon sellaisille kansalaisille, joilla sitä veronmaksukykyä ei
ole, joten peräänkuulutan laajaa keskustelua tästä aiheesta
ennen kuin tehdään tähän liittyviä päätöksiä enemmän.
Sampsa Kataja /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Puheenvuorossani totesin vain, että verojaosto
ja valtiovarainvaliokunta yksimielisesti, perussuomalaiset ja keskusta
mukaan luettuna, ovat tämän esityksen kannalla. Tässä esityksessä tehdään
varsin maltillisia uudistuksia.
Mitä sitten tulee tulevaisuuteen, niin totesin vain
sen, mikä on oikeastaan kaikkien oppineiden yksimielinen
näkemys siitä, mikä vero kaikkein vähiten
haittaa talouskasvua ja suomalaista työllisyyttä.
Uskoisin, että suomalainen työllisyys kiinnostaa
myös perussuomalaisia — voin toki olla väärässäkin.
Haluaisin vielä erikseen todeta, että kiinteistöverossahan
on veronmaksukyky huomioitu. Kiinteistöveroa maksavat vain
sellaiset henkilöt, jotka omistavat kiinteistöjä tai
niitä hallitsevat jollakin muulla tavalla. Erityisesti
tämä arvojen korotus vaikuttaa siihen, että mitä arvokkaampi rakennus,
mitä arvokkaampi asunto, sitä suurempi on se kiinteistöverotaakka.
Tämä on aivan oikein: rikkaat maksavat jatkossa
enemmän suhteessa siihen, mitä ovat nyt maksaneet.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Tämä asia aiheuttaa vähän
lisäkeskustelua. Järjestämme tästä mahdollisuuden
pieneen minidebatointiin, ja minuutin mittaisia vastauspuheenvuoroja
myönnetään jossakin määrin.
Ari Jalonen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Kataja antoi ymmärtää,
että perussuomalaiset ovat tämän kokonaisuuden
takana — tämän esityksen takana kylläkin.
Siinä on paljon hyviä puolia, ja sen takia yksimielisyys
on löytynyt. Mutta se, että perussuomalaiset tukisivat
jotenkin kiinteistöveron nostoa, ei pidä paikkaansa.
Tästä edustaja Katajan sanomisesta, että hyvävaraiset
maksavat kiinteistöveroa: Entä ne maaseudun leskirouvat,
jotka pitävät siellä vanhaa kotiaan vielä lämpimänä,
missä on isot kiinteistömassat, navetat ynnä muut?
He joutuvat kohtuuttomaan maksajan rooliin tässä kohtaa.
Kimmo Sasi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin täytyy todeta,
että tähän hallituksen esitykseenhän
sisältyy kiinteistöveron pohjan laajennus eli
kiinteistöveron korottaminen sitä kautta, että asuinkiinteistöjen osalta
vähimmäisarvoksi nostetaan 20 prosentin sijasta
30 prosenttia, mikä merkitsee sitä, että vanhoissa
kiinteistöissä tämä verotus
kiristyy, mutta tämä perustuu ihan tehtyihin selvityksiin. Jos
kiinteistössä asutaan, niin voi sanoa, että kyllä se
kiinteistö yleensä tuon 30 prosentin arvoinen
vähintään on.
Mitä sitten kiinteistöverotukseen yleisesti
ottaen tulee, niin täytyy sanoa, että meillä kiinteistöveroprosentit
alkavat olla suhteellisen korkealla. Ruotsissahan oli fastighetsskatt,
ja loppujen lopuksi, kun sitä nostettiin jatkuvasti, syntyi
verokapina tämän veron osalta. Se johti siihen,
että porvarillinen hallitus silloin, kun Reinfeldtistä tuli
pääministeri, joutui alentamaan selvästi
sitä kiinteistöveroa.
Täytyy sanoa, että me siedämme semmoisen 1—1,5
prosenttia verokantana. Nyt meillähän on alle
prosenttiyksikkö asuinkiinteistöiltä tuo
vero. Mitä maapohjaan tulee, niin me olemme 1,35 prosentissa
kaiken kaikkiaan maksimissaan. Tältä osin täytyy
sanoa, että pikkuisen on korottamisvaraa mahdollisesti
mutta ei kovin paljon. (Puhemies koputtaa) Vero on sillä tavalla
hyvä, että sitä kukaan ei voi paeta vaan
jokaisen velvollisuus on maksaa se.
Timo Kalli /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Mekin keskustassa pitkin hampain olimme valmiit
tukemaan tätä ehdotusta johtuen siitä,
että kuntien rahoituspohjaa pitää valitettavasti
tässä vaikeassa tilanteessa pystyä laajentamaan,
mutta emme missään nimessä hyväksy
tämänkaltaisia esityksiä, mitä edustaja
Kataja täällä toi esiin, eli olemme valmiit
tähän pohjaehdotukseen, mutta haluan eduskunnan
pöytäkirjoihin merkkauttaa, että missään
nimessä ei mitään moninkertaistamisia
tai tulevaisuudessa tämä ei sisällä optiota
sinne eikä tänne.
Pakko myöntää, että tämä on
yksi osa tasaveron kiristämistä. Nimenomaan maaseudulla
asuu vanhoissa taloissa paljon ihmisiä, jotka joutuvat suhteettomasti
kärsimään tässä selvästi
enemmän kuin ne, jotka asuvat taas täällä kerrostaloissa
taajamien asutuilla alueilla.
Osmo Soininvaara /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! En kyllä pysty ymmärtämään,
miten siellä, missä kiinteistöjen arvot
ovat nousseet aivan huikean suuriksi, ikään kuin
vältyttäisiin tältä ja sitten
muuttotappioalueilla, joilla ne ovat hyvin halpoja, tämä olisi
jotenkin niihin kohdistuva. Pikemminkin sanoisin päinvastoin.
Minusta perussuomalaiset, jotka eivät halua tätäkään
rahaa kunnille, voisivat sitten kertoa, mitä he sieltä kunnista
sitten menoja vastaavasti vähentävät.
Sinänsä kiinteistövero ei nosta asumisen
hintaa kuin juuri niiden osalta, jotka sillä hetkellä omistavat
sen asunnon, koska se vastaavasti alentaa niitten kiinteistöjen
myyntihintaa. Tämä on nähty niissä maissa,
joissa kiinteistöverot ovat erittäin paljon Suomea
korkeampia.
Sitten on tämä köyhä vanhus
isolla tontilla. Ensinnäkin Helsinki on ilmoittanut, että poistaa kaiken
sen rakennusoikeuden, jonka joku haluaa poistettavaksi, mutta aika
harva haluaa poistettavaksi. Sen takia seuraava vaihtoehto on antaa tämä kiinteistövero
lainaksi, ja ne perilliset, jotka eivät halua sitä rakennusoikeutta
poistettavaksi, sitten maksavat sen siitä perinnöstä myöhemmin.
Pentti Kettunen /ps(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Kiinteistövero on vaihtoehto aikoinaan
voimassa olleelle katumaksulaille. Muuttamalla katumaksulaki laiksi
kunnalle suoritettavasta kiinteistöverosta laajennettiin
kiinteistöjen veropohjaa, joista joudutaan tätä maksua
maksamaan. Tämä on todellinen tasavero. Jos on
samanlaiset omakotitalot, toisessa asuu miljardituloluokan vuorineuvos
ja toisessa asuu kansaneläkkeellä oleva eläkeläinen,
niin he joutuvat samanlaisesta kiinteistöstä maksamaan
saman verran kiinteistöveroa. Tämä on
tasavero, joka kohtelee pienituloisia kiinteistöjen omistajia
todella epäoikeudenmukaisesti.
Eero Reijonen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Asia on juuri niin kuin edustaja Kettunen
sanoi. Tämä korvaa sen aikaisemmin olleen katumaksun.
Nythän tilanne on se, että maaseudulla ei
kunnan kalusto käy edelleenkään auraamassa
teitä ja se vastikkeen saaminen on aika vaikeata kiinteistöveron
kautta, mutta tietysti keskusta vastuullisena talouspuolueena pitkin
hampain tämän ratkaisun hyväksyy. Periaatteessa
aina kun tehdään uusia verolakeja, niin olisi
ollut hyvin toivottavaa, että olisi arvioitu myös
niiden tulovaikutukset. Minä en löydä ainakaan
tuosta valtiovarainvaliokunnan mietinnöstä sitä,
paljonko tällä meinataan kerätä rahaa.
Se jää täysin auki. Onko tämä ihan
puhtaasti tämmöinen poliittinen juttu, vai mikä tämän
sisältö on niin kuin todellisuudessa? Nythän
tässä saattaa olla niin, että kiinteistöjen
arvot lähtevät nousuun, kun kiinteistöveroa
lisätään. En tiedä, minkälainen
vaikutus sillä sitten yhteiskunnalle kaiken kaikkiaan on,
se jää nähtäväksi,
(Puhemies koputtaa) mutta varmaan pitkin hampain tämä on
nyt sitten hyväksyttävä.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Me täällä eduskunnassa
joskus ymmärrämme toisiamme väärin,
tai tahdomme ymmärtää väärin.
On pakko edustaja Ruohonen-Lernerin ja ehkä edustaja Kallinkin puheenvuoron
johdosta todeta, että edustaja Kataja ei todellakaan ehdottanut
tai esittänyt kiinteistöveron moninkertaistamista,
(Pentti Kettunen: Esitti!) vaan arvioi, että tulevaisuudessa hallituspohjista
riippumatta tullemme näkemään kiinteistöveron
nousun ja että monet asiantuntijat ovat tähän
arvioon päätyneet. Tietysti siihen on monta syytä:
Kiinteistövero ei samalla tavalla haittaa talouskasvua
kuin vaikkapa työnteon ja yrittäjyyden verottaminen.
Sitten on myös se puoli, että kiinteistöjä ei
samalla tavalla voi siirtää maasta ulos kuin voidaan
esimerkiksi pääomia siirtää.
Mitä sitten perussuomalaisiin tulee, niin te vaaditte
varallisuusveron palauttamista, te vastustatte kiinteistöveroa — kuitenkin
kiinteistövero on eräänlainen varallisuuteen
kohdistuva vero.
Antti Kaikkonen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tätä lakiesitystä ymmärrän
siltä osin, kun sillä pyritään
saamaan tonttikeinottelijoita kuriin, mutta näen kyllä ongelmana,
että tässä joutuu kärsimään
moni muukin. Maanomistustahan nimittäin on monenlaista
ja on monenlaisia syitä olla myymättä tontteja.
Voi olla, että joku haluaa vaikka jälkipolville
säästää jotakin rakentamispaikkaa.
Jos otetaan esimerkiksi Alma-mummo Nurmijärveltä,
joka asuu vanhassa rintamamiestalossa, ja samalle tontille perunamaan
kohdalle on merkattu rakennuspaikka ja tämä Alma
ei halua taloa siihen vaan haluaa pitää sen perunamaana,
niin kyllä hän minun käsitykseni mukaan
joutuu tämän korotetun kiinteistöveron
maksajaksi. Pidän tämmöisiä tilanteita,
joita voi olla ihan kohtalainen määräkin
itse asiassa, ongelmana.
Toivon ja esitänkin, että hallitus pohtisi
näitä vielä jatkossa ja jatkovalmistelussa
voisi harkita vaikkapa vapautuksen antamista kiinteistöverosta
tämmöisissä tapauksissa, missä siihen
liittyy ihan tämmöinen asiallinen ja inhimilliseen
elämään liittyvä syy.
Lauri Heikkilä /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyllä Soininvaara ja Kataja ovat
tuoneet puheissaan selvän tämmöisen maaseudun
asukkaan ja kaupungin köyhimpien eläkeläisten
sosialisoinnin tässä kiinteistöveron muodossa.
Ihmeellistä puhetta hallituspuolueitten edustajilta. Jos
ajatellaan, että vanhukset, jotka kitkuttelevat omissa
asunnoissaan kotonaan, joutuvat maksamaan veroja niin paljon, etteivät kykene
maksamaan, joutuvat myymään mökkinsä pois,
niin kuinka paljon siitä tulee talouskuluja? Yhteiskunta
joutuu ottamaan heistä täyden vastuun. Onko se
valonkantoa säkissä, niin kuin ennen Hölmölässä sanottiin?
Ruohonen-Lerner esitti hyvin asiallisen ja näkökohdat
esille ottavan puheenvuoron tuossa alussa. Täytyy ottaa
huomioon myöskin se ihmisten tulotaso, jos on pienet eläkkeet.
Maaseudulla on paljon pieneläkeläisiä,
mutta on myöskin kaupungeissa semmoisia, jotka ovat lapsia hoitaneet
kotona ja eivät ole kunnollisissa töissä olleet.
Että vähän sekin, mihin veroihin suunnataan,
on tärkeää katsoa.
Markus Mustajärvi /vr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässähän on kyseessä tasavero,
ja sinällään sen korottaminen ei yllätä.
Jo pidemmän aikaa on siirretty välillisiin veroihin, palvelumaksuihin
ja tasaveroihin, ja ne ovat kyllä kaikista ikävin
tapa verottaa pienituloisella ihmisellä. On ihan tosi,
että monessa tilanteessa pienituloinen ihminen, jos verorasitus
kasvaa liikaa, joutuu pakon edestä myymään
sen kiinteistönsä.
Mutta olikohan edustaja Soininvaara, joka painotti sitä,
että tätähän maksaa vain se,
joka omistaa. Kyllähän kiinteistöveroa
maksaa pienituloinen vuokralainenkin. Ei se kiinteistön
omistaja jätä sitä itselleen, vaan aivan
takuuvarmasti siirtää sen vuokriin. Taisi olla
niin, ettei yhdessäkään puheenvuorossa
tätä ennen muistutettu siitä, mikä rasitus
tässä tulee myöskin vuokralaiselle.
Ensimmäinen
varapuhemies Pekka Ravi:
Valitettavasti suuri valiokunta painaa päälle
ja tämä mielenkiintoinen debatti on keskeytettävä.
Samalla tämän asian käsittely keskeytetään.