6) Hallituksen esitys laeiksi rajavartiolaitoksen hallinnosta
annetun lain ja rajavartiolain muuttamisesta
Sisäasiainministeri Kari Rajamäki
Arvoisa puhemies! Tämän hallituksen esityksen
ei ole syytä herättää levottomuutta
ja hämmennystä, vaan kyseessä ovat lait Rajavartiolaitoksen
hallinnosta annetun lain ja rajavartiolain muuttamisesta.
Sen jälkeen, kun Rajavartiolaitosta ja rajavyöhykettä koskeva
laaja lainsäädännön kokonaisuudistus
tuli voimaan syyskuun alussa vuonna 2005, ovat Rajavartiolaitoksen
toimintaedellytykset myöskin yleisen turvallisuuden ja
järjestyksen ja muun muassa rikostiedustelun yhteistyön
osalta poliisin ja Tullin kanssa kokonaisuudessaan olennaisesti
parantuneet. Tästä löytyy valitettavan
paljon onnistumisia ja esimerkkejä muun muassa laittoman
maahanmuuton, ihmissalakuljetuksen ja monen vakavan rikollisuuden tutkintaedellytysten
parantumisen myötä.
Siihen uudistukseen, joka tuli voimaan syyskuun alusta vuonna
2005, sisältyivät keskeisimpinä lakeina
laki Rajavartiolaitoksen hallinnosta ja rajavartiolaki. Eduskuntahan
edellytti siitä antamassaan vastauksessa, että hallitus
tarkkaan seuraa Rajavartiolaitosta koskevan lainsäädännön
toimeenpanoa sekä huolehtii siitä, että hallintovaliokunnalle
annetaan viimeistään vuoden 2008 loppuun mennessä seikkaperäinen
kirjallinen selvitys Rajavartiolaitosta koskevan lainsäädännön
toimivuudesta ja soveltamisesta. Sen valmistelu on sisäasiainministeriössä jo
käynnistetty, ja valmius luonnollisesti antaa tämä eduskunnan
pyytämä selvitys ja sen yhteydessä mahdollisesti
esittää tarpeellisia muutoksia Rajavartiolaitosta
koskeviin säännöksiin on tietysti olemassa.
Tässä yhteydessä voin jo todeta, että tämä muutos
oli erittäin perusteltu. Se tulee näkyviin monen
kansalaisten turvallisuuteen ja arjen turvallisuuteen liittyvän
asian parempana hallintana tässä maassa.
Itse asiassa poliisi, Tulli, Raja, tämä meidän ptr-mallimme,
on myöskin eurooppalaisen moniviranomaisyhteistyön
erittäin hyvä käytänne järjestäytyneen
rikollisuuden ja vakavan rikollisuuden torjunnassa nykyisen vapaan
liikkuvuuden ja laajentuneen Euroopan unioninkin tilanteessa. Näiden
asioiden käsittelyn aika on tietysti myöhemmin.
Sallittaneen tämä viittaus tähän
laajaan kokonaisuuteen.
Nyt annetun, hyvin suppean hallituksen esityksen pääasiallinen
syy on tarve mahdollistaa poliisi- ja vastaavasti myös
rajavartiomiehen määräaikainen irtisanominen.
Poliisia koskeva muutoshan toteutettiin lisäämällä poliisihallinnosta
annettuun lakiin syyskuun alusta tänä vuonna nämä säännökset,
jolloin poliisimies voidaan erottaa määräaikaisesti
virantoimituksesta. Toimivaltuudet ovat, kuten jo aikaisemmassa
puheenvuoron osassa totesin, hyvin pitkälle saman tyyppiset,
ja tästä syystä poliisin tavoin myös
rajavartiomiesten käyttäytymisvelvoite on ulotettu myös
vapaa-aikaan. Sekä poliisi- että rajavartiomiehiä koskee
siten tiukka virkamiesoikeudellinen kontrolli. Tästä syystä on
tämän kontrollin vastapainoksi ja inhimillisesti
kohtuuttomien tilanteiden välttämiseksi välttämätöntä,
että rajavartiomies voidaan vakavissa tapauksissa poliisin
tavoin irtisanoa enintään kuuden kuukauden määrärajaksi.
Tarkoitus ei ole hallintokäytännön ankaroittaminen,
vaan päinvastoin tavoitteena on kohtuuttomien tilanteiden
välttäminen virkamiesoikeudellista keinovalikoimaa
lisäämällä.
Rajavartiolain 19 §:n mukaan rajatarkastukseen voi
sisältyä kulkuneuvoa koskeva etsintä,
ja kun rajavartiolakia uudistettiin, niin tämä toimivaltuus
kytkettiin pakkokeinolakiin aiemmin voimassa olleen Rajavartiolaitoksesta
annetun lain säädöksistä poikkeavalla
tavalla. Siinähän pyrittiin siihen, että tulisi
entistä parempi täsmällisyys säännöksiin.
Nyt rajavartiolain soveltamiskäytäntö on
kuitenkin osoittanut, että nykyinen viittaustekniikka estää suljetun
kulkuneuvon tai siinä olevan suljetun säilytyspaikan tarkastamisen.
Edustajat hyvin ymmärtävät, että tällainen
tilanne on täysin kestämätön
turvallisuusnäkökohtienkin osalta, sillä nämä toimenpiteet
ovat rajatarkastuksen olennaisia osia. Nyt ehdotetulla rajavartiolain
muutoksella palautettaisiin aiemmin voimassa olleessa laissa säädetty
ja eduskunnan vuonna 1998 hyväksymä oikeustila.
Muutos on tärkeä, joten se ehdotetaan tehtäväksi
erillisenä ennen Rajavartiolaitosta koskevien säännösten mahdollista
laajempaa tarkistusta.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitykseen sisältyy lisäksi
muutosesitys, jolla yhdenmukaistettaisiin valtion yksikköjen
ja toimintojen sijoittamista koskevan toimivallan jakamiseen liittyvät
toimivaltuussäännökset alan erityislainsäädäntöä vastaaviksi,
eli ministerin vastuu ja päätöksenteko
tässä kirjataan myöskin rajavartiopaikkojen
ja toimipisteiden osalta lakiin.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Hallituksen esitystä voi pitää nykyaikaan kuuluvana,
mutta on siinä monia herkkiä paikkoja, mihin nyt
epäillen suhtautuisin.
Kun kaakkoisesta Suomesta katsotaan, niin tähän
saakka Rajavartiolaitoksen päälliköllä on
ollut oikeus suoraviivaistaa ja päättää lakkautuksista
jne. Kun tämä nyt siirretään
sisäasiainministerin ratkaistavaksi, niin jos sisäasiainministeri
tulee jostain muualta maailmasta kuin nykyinen sisäasiainministeri,
aina epäilyttää, onkohan tässä sitä harkintaa,
mitä aikaisemmin on Rajavartiolaitoksen päällikkö käyttänyt.
Kyllä kaakkoisesta Suomesta katsottuna pitäisi
ainakin tehdä semmoinen päätös
ja lausuma ehkä, että sisäasiainministerin
pitää tuntea myöskin kaakkoisen Suomen
rajan ongelmat ja siihen liittyvät tarpeet. Näin
katsottuna pidän tätä huolena ja toivon,
että valiokunta ottaa tähän myöskin
kantaa ja katsoo vähän tarkemmin.
Jos maailmaa katsotaan myöskin tässä toisessa
isossa asiassa, tässä määräaikaisessa
erottamisessa, niin kyllä henkilöstöjärjestöt
kantavat erittäin suurta huolta, onko tämä oikein
vai ei. Tietenkin se pahin vaihtoehto nykymuodossaan on, että erotetaan
kokonaan, mikä tietysti on kaikkein suurin ongelma. Mutta
kunhan ei tästä muodostuisi vaan semmoinen tapa,
että erotellaan silloin tällöin alkuvuodesta
ja loppuvuodesta. Toivoisin, että valiokunta ottaisi hyvinkin
jämerän kannan siihen, että tämmöistä määräaikaista erottamista
ei kevein perustein toteutettaisi eikä käytettäisi.
Tämä näin saatesanoiksi, kun valiokunta
miettii arviotaan tästä hallituksen esityksestä.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Seppo Lahtela puuttui tähän
määräajaksi erottamisen kysymykseen,
mutta itse ajattelin tältä paikaltani puhua tästä kulkuneuvon
tarkastamisesta. Nimittäin tietysti pitää olla
selkeät säännökset siitä,
mikä on poliisien tehtävä, mikä on
Tullin ja mikä Rajavartiolaitoksen ihmisten tehtävä. Tässä tietysti
jotkut tahot tahtovat pelätä, niin kuin on puhelinsoitoistakin
tullut esille, tuleeko tästä rajavartijoille jotain
uutta semmoista tehtävää, mitä siellä ei
hallita, mutta itse tunnen kyllä sen verran paljon rajan
pinnassa asuneena näitä henkilöitä,
jotka näitä töitä tekevät,
että uskon heidän järjen käyttöönsä näissä kysymyksissä. Sen
takia kannatan ehdottomasti tätä ajatusta, jotta
myös rajavartija voi avata siellä suljetun säilytystilan.
Tuntuisi nimittäin aika ihmeeltä, tuolla kun on
pitkät välimatkat, jos rajavartijan huomatessaan
jonkun tuommoisen epäilyttävän tapauksen
pitäisikin kutsua poliisi paikalle tai tullimies tai joku
muu viranomainen, kun kuitenkin on kyse ihan rutiiniasioista. Sen
takia minusta tämä tuo järjen käytön
tähän, ja luotan, että koska kaikki rajavartijat
ovat määrätyt testit käyneet ja
saavat jatkuvasti hyvää koulutusta, niin kyllä he
osaavat sen hommansa tehdä siellä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ministeri totesi tuossa alussa, ettei ole
mitään syytä huoleen tässä hallituksen
esityksessä 204. Näin varmasti onkin. Kaakkoisessa
Suomessa, yleensä rajan pinnassa, Rajavartioston ja myöskin
sen koulutuksen kohtalohan on ollut monien vuosien aikana huolenaiheena.
No, tämä nyt ei liity siihen.
Itse toteaisin aivan saman kuin ed. Esa Lahtela tässä viitatessaan
tähän oikeuksien täsmentämiseen.
Se on tärkeä asia, ja tässä mielessä tämä kulkuneuvoon
liittyvä ajoneuvon tarkastaminen ja sen selkeä määrittely
on positiivista.
Mutta muuten Rajavartioston merkitys on keskeinen asia, ja tässä mielessä kyllä ja
muissakin toiminnan muodoissa ministeri Rajamäen yhteistyö nimenomaan
Venäjän kanssa on ollut kannatettava.
Matti Väistö /kesk:
Arvoisa puhemies! Tätä ehdotusta on pidettävä perusteltuna,
kuten ministeri Rajamäki täällä esittelypuheenvuorossa
jo totesi.
Meillähän poliisia koskevaan lainsäädäntöön tuli
tämä kurinpitoa koskeva menettely jo. Nyt tämä vastaava
menettely on tulossa tänne. Ellei varoitusta ole pidettävä riittävänä,
niin rajavartiomies on mahdollista määrätä virantoimituksesta
erotettavaksi vähintään yhdeksi ja enintään kuudeksi
kuukaudeksi. Tämä on nähtävä lievennyksenä nykyiseen
tilanteeseen. Nythän tällaista määräaikaista
virantoimituksesta pidättämistä ei tunneta.
Edelleen, arvoisa puhemies, koskien rajatarkastuksia tässä ei
olla muuttamassa mitään toimivalta-asioita rajalla
toimivien viranomaisten kesken. Edelleenkin Rajavartiolaitoksen
tehtävänä on henkilöiden tarkastaminen,
Tullin puolestaan tavaroiden tarkastaminen pääsääntöisesti.
Näin ollen se, että rajavartiomiehellä on
mahdollisuus päästä myös tavaratiloihin,
sellaisiin suljettuihin tiloihin, jotka nyt ovat niin sanotusti
kotirauhan piirissä, poissuljettuja, on mielestäni
turvallisuudenkin kannalta välttämätöntä,
kuten täällä arvoisa ministeri jo totesi.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Tuossa hallintovaliokunnan puheenjohtaja
totesi juuri, että poliisilakia käsiteltäessä myös
todella laajasti kuultiin, liittyen tähän määräaikaiseen erottamiseen
liittyvään asiaan, asiantuntijoita, ja hallintovaliokunta
tosiaan päätyi siihen, että tämä määräaikainen,
kuuden kuukauden erottaminen tosiasiassa parantaa poliisin oikeusturvaa, ja
sama tilanne on tässä Rajavartiolaitoksen henkilökunnan
kohdalla. Tosiaan, jos vaihtoehtona on vaan varoitus ja sitten kokonaan
erottaminen, niin on parannuksesta kyse.
Todettakoon vielä tässä, että tämä Rajavartiolaitoksen
ja poliisin ja myös Tullin yhteistyö on entisestään
tiivistynyt, sitä on jo pitkään kokeiltu,
ja tältä osin varmasti myös, kun lakia
tarkistetaan, tämä on eteenpäinmenoa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti vaan, että ollaan
mielenkiintoisessa tilanteessa, kun voidaan näin rauhanomaisesti
miettiä sitä, miten Rajavartiolaitoksen ajassa
tarpeellisia toimintaedellytyksiä parannetaan. Ei ole kuin
muutama vuosi aikaa, kun Tulli, poliisi ja Raja olivat niin napit
vastakkain toimivaltuuksien osalta, ettei tahtonut lainsäädännön
laatimisesta tulla yhtään mitään.
Oli suorastaan eräällä tavalla eduskunta
jakautunut erilaisiin puolueisiin tässä suhteessa.
Siinä suhteessa kehitys on erittäin positiivinen, ja
kiitokset ministerille, joka on hoitanut määrätietoisesti tätä hommaa.
Keskustelu päättyy.