22) Hallituksen esitys laiksi ulkomaanliikenteen kauppa-alusluettelosta
annetun lain muuttamisesta ja väliaikaisesta muuttamisesta
Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
Arvoisa rouva puhemies! Hallitusohjelman mukaisesti hallitus
on sitoutunut suomalaisen merenkulun kilpailuedellytysten turvaamiseen,
ja tätä koskevia ratkaisujahan hallitus teki jo
hallitustaipaleensa alkupuolella. Hallitus pyrkii turvaamaan suomalaisen
kauppalaivaston kilpailukykyä suhteessa kilpailijamaihin
kehittämällä merenkulun tukia EU-linjausten
mukaisesti ja myöskin seuraten tarkasti sitä,
mitä tärkeimmissä kilpailijamaissa tässä suhteessa
tapahtuu.
Viime vuosina valmistuneissa merenkulkupoliittisissa selvityksissä todetaan,
että mikäli alalle ei luoda yhdenvertaisia toimintaedellytyksiä keskeisten
kilpailijamaiden kanssa, jäljellä oleva matkustaja-alustonnisto
tullaan vähitellen siirtämään
ulkomaan lipun alle. Tällainen kehitys johtaa vähitellen
alan työpaikkojen alasajoon ja myöskin alaan liittyvän
osaamisen katoamiseen täältä Suomesta.
Merenkulun tukeminen on myös useissa selvityksissä osoitettu
kansantaloudellisesti järkeväksi. Vastaava analyysi
on luonnollisesti ollut myös muiden maiden tukitoimia koskevien
ratkaisujen taustalla. Asia on juuri nyt akuutti muun muassa siitä syystä,
että tiedämme, että Tallink pohtii parhaillaan
tapahtuneen fuusion johdosta Siljan alusten kohtaloa, ja myös
Finnlines on lähiaikoina ottamassa käyttöön
uusia aluksia.
Erityisesti olemme halunneet kantaa huolta myös huoltovarmuudesta.
Ainoastaan Suomen lipun alla purjehtiviin aluksiinhan voidaan kohdistaa
esimerkiksi kriisitilanteissa vaatimuksia. Lipulla ja sen houkuttelevuudella
on siis edelleenkin keskeinen merkitys huoltovarmuudelle silloinkin,
kun varustamoiden omistus on mahdollisesti ulkomailla, niin kuin
nyt ilmeisesti on tapahtumassa Finnlinesin kohdalla.
Hallitus teki merenkulun tukipolitiikkaa koskevat linjauksensa
hallituksen loppukaudeksi talouspoliittisen ministerityöryhmän
kokouksessa 16. lokakuuta. Siellä päätettiin,
että matkustaja-alusten nettopalkkajärjestelmä tulee
uudistaa mahdollisimman pian. Hallituksen syksyllä 2003 päättämä matkustaja-alusten
nettopalkkajärjestelmä on vähän
johtuen järjestelmän teknisestä toteutustavasta
merkinnyt tosiasiassa vain noin vajaan 80 prosentin tukea. Tästä syystä esitämme
nyt nettopalkkajärjestelmän uudistamista niin,
että tukitaso olisi Ruotsin 100 prosentin tukea vastaava.
Tämä on nyt juuri sitä nopeaa reagointia
vallitsevaan kehitykseen, kun olemme lupautuneet siihen, että seuraamme
myöskin kilpailijamaissa tapahtuvia ratkaisuja tarkasti.
Tämä uusi tukijärjestelmä toteutettaisiin
myös niin, että se automaattisesti johtaa haluttuun
täysimääräiseen tukeen. Tämän
hetken arvion mukaan tämän toteutustavan kustannusvaikutukset olisivat
vajaat 4 miljoonaa euroa ensi vuonna ja 7,5 miljoonan euron luokkaa
tämän jälkeen vuositasolla. Tätä on
toki hieman vaikea vielä tietää riippuen
siis siitä, kuinka paljon laivoja ylipäätään
tämän tuen piirissä on.
Talouspoliittisessa ministerityöryhmässä todettiin
myös, että matkustaja-aluksia suurempi ongelma
on kuitenkin Ruotsin suunnitelma varustamoiden kannalta houkuttelevan
tonnistoverojärjestelmän käyttöönotosta.
On ilmeistä, että Ruotsi on nyt ottamassa uuden
tonnistoverojärjestelmän käyttöön,
vaikka siitä ei tuossa uuden hallituksen ohjelmassa mainintaa
olekaan. Suomen hallituksen linjana on ollut, että Suomi
tulee turvaamaan Suomen lipun kilpailukyvyn myös verotuksellisin
toimin siinäkin tapauksessa, että lähialueillamme
päädytään uusiin toimiin verotuksen
osalta.
Arvoisa puhemies! Liikenne- ja viestintäministeriön
johdolla toimii parhaillaan myös työryhmä,
joka pohtii muun muassa muitakin tärkeitä kauppa-alusluettelolain
uudistamistarpeita, ja tämän työryhmän
määräaika päättyy ensi kesäkuussa,
joten eduskunnalle tästä asiasta esityksiä on
varmasti luvassa myös tulevalla vaalikaudella.
Reijo Kallio /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Mielestäni ministeri Huovisen
arvio merenkulkumme samanarvoisista kilpailuedellytyksistä muiden
maiden kanssa oli aivan oikea. Vain näin menetellen me
voimme turvata sen, että kauppalaivastomme pysyy Suomen
lipun alla jatkossakin. Meillähän Euroopan unionin
meriliikenteen valtiontuen suuntaviivat mahdollistavat sen, että merenkulkijoiden
verotus- ja sosiaaliturvamaksut poistetaan kokonaan ja laivaliikenteen
yritysveroa alennetaan. Me olemme nyt tällä lakiesityksellä poistamassa
sosiaaliturvamaksut myös matkustaja-alusten osalta. Mielestäni
tämä hallituksen esitys on hyvä, tarpeellinen
ja perusteltu ja osaltaan turvaa suomalaisten merenkulkijoiden työllisyyden
tulevaisuudessakin.
Ministeri viittasi veroratkaisuihin, ja uskon, että jatkossa
meidän on tehtävä veroratkaisujakin,
mikäli me haluamme estää kauppalaivastomme
hiipumisen. Laiva on siitä erikoinen tuotantolaitos, että se
liikkuu yhden maan satamasta toiseen ja vaihtaa tarvittaessa lähes
yhtä nopeasti myöskin rekisteriä. Juuri
tämä äärimmäinen kansainvälisyys
on johtanut maiden välillä armottomaan verokilpailuun.
Tässä tilanteessa yksi maa ei voikaan kirkasotsaisesti
poiketa joukosta. Jos näin tekee, niin edessä on
laivojen ulosliputus.
Meillä vielä 1980-luvun puolivälin
tienoissa viennin ja tuonnin osuus merikuljetuksistamme oli noin
puolet eli noin puolet kulki suomalaisilla aluksilla. Viime vuonna
viennin osuus oli enää 20 prosenttia, tuonnin
osuus noin 40 prosenttia, tämäkin pitkälti
Nesteen öljykuljetusten ansiosta. Mielestäni onkin
tärkeää, että hallitus on kiinnittänyt
huomiota suomalaisen tonniston kuljetusosuuden jatkuvaan pienentymiseen.
Me olemme tältä osin tekemisissä hyvin
perustavaa laatua olevien kansallisten kysymysten kanssa. Kysymys
on huoltovarmuudesta, mutta kysymys on myöskin alan tietotaidosta
ja sen kehittymisestä.
Haluan korostaa, että meillä Suomessa on vahva
meriklusteri, mutta tästä huolimatta merenkulun
työpaikat ovat vähentyneet emmekä ole saaneet
pitävää otetta Itämeren kasvavasta
liikenteestä. Meriliikenteen lisääntymisessä Itämeri
lieneekin tällä hetkellä maailman ykkönen.
Tämän ovat todella Italian Grimalditkin havainneet ja
ovat havittelemassa Finnlinesiä, kuten ministeri täällä totesi.
Tämä liikenteen kasvu on osaltaan seurausta tietenkin
siitä, että Baltian maissa taloudellinen kasvu
on ollut hyvä, mutta talouden kasvu on ollut erityisen
ripeää Venäjällä ja Pietarin
alueella eli näköpiirissä on jatkossakin todella
meriliikenteen kasvua.
Mielestäni meidän onkin merenkulkupolitiikassamme
otettava offensiivisempi ote ja pyrittävä täysimääräisesti
hyödyntämään Euroopan unionissa
hyväksytyt merenkulun valtiontuen suuntaviivat. Näinhän
ovat tehneet meidän kilpailijamaammekin. Mielestäni
tämän lakiesityksen hyväksymisen jälkeen
miehistökustannusten osalta asia on kunnossa ja hallitus
on tältä osin aivan oikealla tiellä.
Mutta tonnistoveron ja alushankintojen veroratkaisujen osalta me
tarvitsemme kyllä ensi hallituskauden alussa nopeita ratkaisuja.
On hyvä todeta, että tämä tonnistovero on
käytössä jo hyvin monissa Euroopan maissa, ja
uskon, että se on välttämättömyys
meillekin.
Arvoisa rouva puhemies! Suomen lipun alla purjehtiva kauppalaivasto
on tärkeä paitsi huoltovarmuuden, niin myöskin
suomalaisen työllisyyden ja talouskasvun kannalta. Tämän
vuoksi me tarvitsemme toimia, joilla voidaan turvata se, että Suomen
lipun alla purjehtii mahdollisimman suuri kauppalaivasto.
Roger Jansson /r:
Värderade fru talman! Om jag får börja
med att skämta lite så vill jag säga att
detta var en osedvanligt snabb leverans från regeringens
sida av ett önskemål som ligger på riksdagens
bord. I ärende nr 33 idag har vi en budgetmotion nr 278
som föreslår just detta och den är nu
slutbehandlad i riksdagen eftersom regeringen har lämnat
ett likalydande förslag.
Men till alla delar är ju inte detta en snabb leverans
därför att i detta ärende beslöt
riksdagen 2004 att man skulle ha en ersättningsnivå ungefär
i den nivån som regeringen nu i sin korrigeringsproposition
föreslår. Så på det sättet
har ett och ett halvt år gått förlorat
och de pengar som beslöts om här i riksdagen 2004
har alltså inte till full del utbetalats under den här
tiden. Vår konkurrenskraft inom passagerartrafiken under
finsk flagg har alltså varit klart
sämre än vad regeringen faktiskt själv och riksdagen önskade från
1 januari 2005. Men bättre sent än aldrig, nu kommer
den och därför är det bra, alldeles utomordentligt,
jag vill särskilt framföra ett tack till minister
Huovinen för ett starkt arbete för att nå det
här resultatet.
Däremot, som också ledamoten Kallio så väl här
framförde, är det ju lite bedrövligt
hur sjöfarten utvecklats i det här landet de senaste
tio åren. Trots riksdagens många synpunkter på detta,
särskilt utgående från trafikutskottets
flera betänkanden i det här sammanhanget så har
vi fortsatt att förlora konkurrenskraft, fortsatt att förlora marknadsandelar
i en växande europeisk sjöfart och i en kraftigt
växande Östersjösjöfart. Detta är för
mig fullständigt obegripligt hur Finland, som är
det kanske mest sjöfartsberoende landet när det
gäller sin transportsituation med 80 procent av sina transporter
på köl inom sjöfarten, så markant
alltså har lämnat sig efter i den europeiska utvecklingen
som sker inom Europeiska unionen när det gäller
konkurrenskraften inom Europa och konkurrenskraften gentemot övriga
länder.
Så jag hoppas att de beslut som det ekonomiskpolitiska
utskottet i regeringen nu har fattat och avser att följa,
som jag hoppas även under den här regeringens
period, inte skall vara för sena utan att vi ännu
har kunnat bibehålla den stora kunskap vi i Finland har
inom sjöfarten, den stora konkurrenskraft vi har inte minst
när det gäller teknologisk utveckling, säkerhetsutveckling
och miljöutveckling inom sjöfarten. Att vi inte
har tappat för mycket av den kunskapen redan, utan att
vi från och med nu kan bygga upp igen en näring
som är bland de mest expansiva i världen och när
det gäller transportsektorn faktiskt bland de mest miljövänliga
i världen, trots att det finns miljöproblem även
inom sjöfarten som måste åtgärdas.
Vad är det som vi behöver göra omedelbart
utöver den här propositionen för att
komma framåt? Minister Huovinen nämnde själv
att det sitter en arbetsgrupp som hon har tillsatt på kommunikationsministeriet
och jobbar med de här frågorna och det är
viktigt att vi får, när det gäller den frågan
som är på bordet nu, ett system också efter
2009. Personligen hör jag till dem som föreslår
att man inte skall ha ett så budgetbelastande system som
man har nu idag, som man har i Sverige och som vi har i de nordiska
länderna, utan att man mera skulle närma sig den
centraleuropeiska och sydeuropeiska modellen där sjömännen
i större utsträckning fungerar som företagare.
Då skulle belastningen på statskassan kunnat bli
något mindre. Men det är säkert en svår
politisk fråga som man måste diskutera mera.
När det sedan gäller möjligheten
att satsa på nytt tonnage och också därmed
få en bättre sysselsättning på våra
egna varv i Finland så är det ju viktigt att tonnageskatten
reformeras och att vi får ett reserveringssystem så att
det blir intressant att satsa i nybyggen, inte bara i ersättande tonnage
utan också i expansion under finsk flagg. Där
har arbetsmarknadsparterna igen en arbetsgrupp som under senaste
vinter och vår kommit med tydliga förslag i den
här riktningen. Jag hoppas att både kommunikationsministeriet
och finansministeriet nu arbetar hårt med de här
frågorna så att de skall gälla alla delar
av sjöfarten.
Kommissionen är i viss mån kritisk till finansieringslösningar
via skattelagstiftningen som också inkluderar taxfreetrafiken,
men i Finland är 75 procent av sysselsättningen
inom sjöfarten inom passagerartrafiken beroende av taxfree också.
I Sverige är det bara 10 procent, så att hos oss är
det extremt viktigt för sjöfartens utveckling
att vi får också med den här delen i
den lagstiftning som berör finansieringen av sjöfarten, alltså skattelagstiftningen.
Jag har nu efter att vi blev klara med den här utredningen
om att sjöfarten är en tillväxtbransch
fått signaler på att det är möjligt
att tonnageskattesystemet kan inkludera sådana modeller
som inkluderar också passagerartrafiken. I Danmark har
man ett sådant system, i Storbritannien har man också ett
sådant system och vi bör också kunna
använda oss av de erfarenheterna här i Finland.
Så jag framför önskemålet
om att den här positiva svängningen i sjöfartspolitiken
nu med kraft vrids vidare också av ministern vilket jag är övertygad
om.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä on asia, jossa on
monta ulottuvuutta ja monta polvea viimeisten kymmenen vuoden aikana,
niin kuin ed. Janssonkin tässä juuri äsken totesi.
Lähtökohtahan Suomen kannalta on hyvin selvä,
että me huoltovarmuuden takia tarvitsemme oman lipun alla
purjehtivan laivaston. Se koskee sekä tankkialuksia että rahtialuksia
että jossain määrin myöskin
henkilökuljetukseen soveltuvaa aluskantaa.
Me kysyimme valiokunnassa pari vuotta sitten hyvin tarkkaan,
missä ovat huoltovarmuuden rajat. Olemmeko me nyt, ed.
Jansson, olemmeko me niin sanotusti ryypänneet jo fataalin?
Huoltovarmuuskeskus kovasti todisti meille, että ei näin ole
vielä aivan tapahtunut. Se huolenpito, jota äskeisessä puheenvuorossanne,
ed. Jansson, julkitoitte, se on oikea trendin osalta, mutta sitä katastrofia ei
vielä ole kuitenkaan nyt välittömästi näkyvissä.
Tavallaan erittäin hyvä uutinen oli tänä päivänä Grimaldin
varustamon jonkun johtajan haastattelu radiossa, jossa hän
ilmoitti, että todellakin he pyrkivät hankkimaan
Finnlinesin omistukseensa, mutta että se säilyy,
lainausmerkeissä sanottuna, suomalaisena liikennöitsijänä merillä ja suomalaisilla
paikallisjohtajilla. Edellytyksenä tietysti on, että nämä tietyt
ehdot ovat heitä miellyttäviä, näin
minä sen sanoman ymmärsin.
Arvoisa puhemies! Ei mikään ole niin pöljää maailmankaikkeudessa
kuin Euroopan yhteisön politiikka näissä meriliikenneasioissa.
Jos jonkun, niin tämän kansainvälisen
rahtiliikenteen ja myöskin henkilökuljetusliikenteen
pitäisi olla niin vapaata kilpailulle kuin olla voi, mutta
mikään ei ole niin raskaasti tuettua kuin tämä liikenne
tällä hetkellä on. Ja aivan samanaikaisesti, kun
puhutaan näistä suurista sisämarkkinavapauksista,
hyväksytään yhä rankempia tukia.
Logiikkaahan ei politiikassa ole, mutta sitä varmasti ei
ole meriliikenteessä, ei pätkänkään
vertaa.
Tähän kulttuuriin kuuluu myöskin
se, että eduskunta tekee hurskaita päätöksiä,
jollainen muun muassa oli tämä nettopalkkausjärjestelmä. Ruotsin
mallin mukaisesti muka kopioitiin kaikki, ja nyt ministeri tulee
tänne korokkeelle ja todistaa, että no joo, kyllähän
te päätitte, mutta me sovelsimme sitä nyt
vähän persoonallisesti; se on vähän
niin kuin englannin kielessä, että kirjoitetaan
eri tavalla kuin luetaan ja päinvastoin. Ja tässä sitä nyt
ollaan tämän puhtaan kaulan kanssa, että 97
prosenttia onkin 80 prosenttia ja tällä tavalla,
tässä tapauksessa vähän niin
päin, että valtio voitti vähän,
jos voitti, loppujen lopuksi tässä asiassa.
Tässä ollaan tilanteessa, jossa ollaan menossa kovaa
vauhtia sitä tonnistoveroa kohti. Siitä valitettavasti
ei taida päästä mihinkään.
Toivoisin hartaasti, että se järjestely, joka
nyt sitten jälleen Ruotsia matkien ilmeisesti toteutuu
seuraavan hallituksen toimesta, olisi sillä tavalla koordinoitu
kuitenkin, että jossakin tulee lauta vastaan, seinä vastaan,
että nyt sitten ei mennä enää eteenpäin,
elikkä tämä kilpailu Ruotsin kanssa ei
kyllä ole pätkänkään
vertaa järkevä. Mikä tärkeintä, tämäkin
asia, arvoisa ministeri, on myöskin sellainen asia, joka
on hallitusneuvotteluasia ja jossa pitää kyllä nyt
sitten kerta kaikkiaan sopia asiat viimeiseen saakka. Me muistamme
Lipposen hallitusten ajalta sen, kuinka näitä asioita
yritettiin junailla, mutta Niinistö sanoi aina, että muuten
hyvä, mutta ei käy mitenkään.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Kyllä tämän merenkulun
tukien osalta voi todeta sen, jotta jos samaa ajatusmallia voisi
noudattaa tuolla kaikilla muilla aloilla, niin todennäköisesti
Suomessa olisi kovin heikko sosiaaliturva tai eläketurva.
Tämä tietysti kuvastaa sitä, jotta se
on erikoisala. No, lentoliikenne voisi olla toinen, ilmeisesti Finnair
käy seikkailemaan, jotta se liputtautuukin jonkin muun
sellaisen maan lipun alle, jossa käydään
kilpailua.
Siitä näkökulmasta ensisijaisesti
toivon, jotta tässä lähdettäisiin
kyllä ihan vakaasti neuvottelemaan EU:ssa yhteisiä pelisääntöjä sillä tavalla, ettei
näin pöljää juttua olisi olemassakaan.
Kilpaillaan hengiltä itsemme, ja seuraava vaihtoehto tarkoittaa
sitä, jotta kun nyt palautetaan sataprosenttisesti, niin
seuraavaksi lähdetään maksamaan siitä,
jotta on jonkun maan lipun alla aluksia. Nimittäin eihän
tässä muuta voi enää olla sitten.
Kun kaikki palautetaan, niin sitten käydään kauppaa,
milläs hinnalla te olette meidän lippumme alla.
Sen takia tämä on niin epähyväksyttävä asia, että tämä pitäisi
ehdottomasti saada purettua. Nyt tietysti ollaan siinä tilanteessa,
jotta tässä ei tällä hetkellä ole
sinällään hirveän paljon vaihtoehtoja,
koska nyt on ajauduttu tähän. Niin kuin täällä on
todettu, huoltovarmuuden näkökulmasta pitää hoitaa
asiat kuntoon ja jopa tietyllä tavalla tietysti työllisyysnäkökulmankin
osalta, mutta kyllä tässä pitää ottaa
semmoiset suunnat ja tavoitteet asettaa siitä, jotta nyt
ministeri varmasti pyrkii tekemään kaikkensa samoin
kuin koko hallitus sillä tavalla, että otetaan
EU:n suuntaan semmoiset suunnat, jotta vaan poistetaan tämän
tyyppinen tukipolitiikka, joko asteittain tai
kokonaan.
Tietysti pitää katsoa maailmanlaajuisestikin, koska
sittenhän tietysti sanotaan seuraavaksi, että kun
nyt EU:ssa tämä ei ole mahdollista, niin liputetaan johonkin
Panamaan tai mitä niitä kaikkia mahtaa ollakin
semmoisia mahdollisuuksia. Kyllä pitää olla
yhteinen huoli siitä, jotta yksi tämmöinen
elinkeinon haara, vaikka se onkin erikoinen, se liikkuu tuolla vesien
päällä, ei voi olla semmoinen, että se
pystyy kiristämään kansallisvaltioita
tai alueita tällä tavalla, niin kuin tässä nyt
on tapahtumassa. Tämä ei ole kenenkään
etu. Sen takia kyllä minä pidän ihmeenä,
jotta demokratiat eivät tässä tilanteessa
voisi ryhtyä toimintaan. Tässä rahan
valta määrää täydellisesti
nämä ehdot, millä pelataan, ja asettaa
nämä demokratiat keskenään kilpailemaan.
Se ei ole terve ilmiö.
Sen takia toivon, että ministeri iskee tässä siihen
kiveen hakulla, mihin pystyy, ja tämä eduskunta
myös linjoittaa tiukasti ja tuleva hallitus hallitusohjelmassaan
ne suunnat. En usko, että sitä ennen saadaan hirveästi
aikaan, mutta kyllä uudella hallituksella pitää olla
kirkkaasti mielessä, mitä tässä tullaan
tekemään tämän tyyppisen kilpailun
estämiseksi.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Hallitus on tehnyt hyvän esityksen
tästä kauppa-alusten ja matkustaja-alusten palkan
sivukulujen maksamisesta valtion piikkiin. Ensi vuonna se tekee
4 miljoonaa euroa ja seuraavana vuonna arviolta 8 miljoonaa euroa.
Mutta tilanne kuitenkin on aika paljon muuttunut viimeisten 10 vuoden
aikana, koska suomalaisten kauppa-alusten omistus on sillä tavalla,
että 40 prosenttia tuonnista tulee suomalaisten kauppa-alusten kautta
ja 20 prosenttia viennistä. Matkustaja-alusten kohdalla
tilannehan on niin, että Suomessa Viking Line on suurin
matkustaja-alusten omistaja, ja vain 40 prosenttia kaikista suomalaisten
ja ulkolaisten tekemistä matkoista Suomesta pois ja takaisin
tehdään suomalaisten omistamilla aluksilla. Nyt
oli korkea hetki hallituksen reagoida tähän Ruotsin
malliin, sillä muuten nämä viimeisetkin
kauppalaivat ja matkustaja-alukset olisivat siirtyneet muualle Suomesta. Nimenomaan
se olisi vaikuttanut tähän huoltovarmuuteen, työttömyyteen
ja ennen kaikkea sitten taloudelliseen tulokseen. Nyt nimenomaan olisi
kiire hallituksella toimia tämän tonnistoveron
suhteen, että se kilpailutilanne säilytettäisiin. Nythän
tämä on väliaikaisesti eli 2007—2008 voimassa,
ja tätä pitäisi jatkaa 2009:kin jälkeen ja
samoin tämä tonnistoveroasia selvittää nopeammin
kuin Ruotsi, koska tämä vaikuttaa sitten näitten
alusten omistajien tuleviin päätöksiin,
jos Suomi ei reagoi ajallaan.
Martin Saarikangas /kok:
Arvoisa rouva puhemies! On erinomaisen hyvä, että hallitus
tuo tämän esityksen. Tosin näitä esityksiä olisi
toivottu paljon aikaisemmin, niin kuin ed. Jansson täällä puhui.
En lähde toistamaan.
Ongelmanahan meillä on se, että kaikki valtiot
pyrkivät hoitamaan tämän huoltovarmuutensa
omilla köleillä, ja sen takia joka maassa, kaikissa
Euroopan unionin maissa, lähes kaikissa, tuetaan merenkulkua
sillä tavalla, että voisi olla oman lipun alla
näitä aluksia. Tämä on luonnollista,
että niin kaikki haluavat. Me täällä monessa
puheenvuorossa peräänkuulutamme huoltovarmuutta.
Jos halutaan, että Suomen lippu liehuu laivan perässä,
niin meidän on pakko sopeutua siihen, mitä muu
maailma tekee, koska ensinnäkin meidän palkkakustannuksemme
laivoilla ovat korkeat. Otetaan esimerkiksi vaikka matkustajalaiva:
Siellä suomalainen miehistö on puolet ajasta laivalla
ja puolet ajasta vapaana, josta valtaosa on täydellä palkalla.
Eestiläinen vastaava on 11 kuukautta laivalla ja yhden
kuukauden vapaalla, ja sitä paitsi palkka on neljänneksen
meidän palkoistamme.
Tämä tonnistovero — viitattiin Ruotsin
malliin — niin toivon, että ministeri on toimelias
tämän suhteen, sillä meidän
on kyllä tehtävä kaikkemme, jotta Suomen
lipun alle jäisivät ne laivat, joilla turvataan
kohtuullinen omavaraisuus. Olen tässä suhteessa
optimistinen.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa rouva puhemies! On korkea aika ryhtyä näihin
toimenpiteisiin. Ne tulevat monilta osin liian myöhään.
Liian monta laivaa on mennyt toisen valtion lipun alle. Liian paljon
huoltovarmuus on kärsinyt. En arvostele pelkästään
tätä hallitusta riittämättömistä toimista,
ennen tätä ihan samaa keskustelua käytiin Lipposen
molempien hallitusten aikana. Aina tehdään vasta
sitten, kun on viimeinen pakko, niitä ratkaisuja, jotka
on Euroopan komission, Euroopan unionin tasolla hyväksytty
merenkulun osalta, että kansallisvaltiolla on mahdollisuus,
oikeus, melkeinpä velvollisuus toimia siten, että merenkulku,
huoltovarmuus ja tonnistoa säilyy oman lipun alla. On ollut
todella karmeaa, että tämä on kestänyt
kymmenen vuotta, on menty aina vaan eteenpäin ja eteenpäin
ja ajateltu, että kyllä tässä pärjätään
ja kyllä tässä pärjätään.
Muut maat ovat toimineet, ja seuraukset ovat olleet karmeita. Minä kyllä tervehdin
ilolla, että nyt hallitus on tämän verran lähtenyt liikkeelle.
Toivon, niin kuin ed. Saarikangaskin, myös jatkon osalta
suomalaisen kauppalaivaston aseman turvaamista ja sitä kautta
työpaikkojen turvaamista merenkulussa.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Kauppa-alusten kohdalla ulkomaille
liputus johtuu lähinnä siitä, että kun
suuret yhtiöt, esimerkiksi UPM-Kymmene ja Stora Enso, ovat omistaneet
esimerkiksi useita kymmeniä kauppalaivoja ja kun kilpailutilanne
paperiteollisuudessa on niin kova kansainvälisesti Euroopassa ja
Pohjois-Amerikassa, että se aiheuttaa sen, että kaikki
rönsyt pitää leikata pois yhtiöstä,
ja kun nyt tosiaan viimeisten viiden vuoden aikana markkinatilanne
on muuttunut paperiteollisuudessa, niin sen takia esimerkiksi nämä yhtiöitten omistamat
laivat on pörssissä myyty ulkomaille. Siinä mielessä tuskin
auttaa joku 4 miljoonaa, 8 miljoonaa vuositasolla estämään
tätä ulkomaille liputusta, vaan tämä kilpailutilanne
pitäisi saada paremmaksi näissä suurteollisuusyrityksissä.
Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
Arvoisa rouva puhemies! Aivan lyhyesti vaan. Keskustelukin kuvastaa
mielestäni sitä, että me jokainen ymmärrämme,
että merenkulun haasteet ovat erittäin suuret
ja se on aivan selvää jo tästä meidän
maantieteellisestä asemastammekin johtuen. Mehän
olemme kuin saari täällä Euroopan laidalla
ja olemme aivan riippuvaisia näistä merikuljetuksista.
Ja myöskin merenkulun tietotaito, haluan sitä korostaa,
on äärimmäisen tärkeä.
Jos ajattelemme tätä meidän haavoittuvaa
Itämertamme tässä ja sitä, minkälaiset
ovat jääolosuhteet tällä merellä,
me tarvitsemme sitä osaamista, jota ei valitettavasti kyllä tuolta
kauempaa tulevilla kapteeneilla ole olemassa. Itämeri ei
kestä yhtään isoa eikä pienempääkään
onnettomuutta. Tämäkin on mielestäni keskeinen
peruste sille, miksi meidän on näissä valitettavissa
kilpailuolosuhteissa koetettava pysyä mukana.
EU:n tasolla tätä keskustelua käydään
jatkuvasti. Mutta aivan kuten ed. Saarikangas totesi, tämän
järjestelmän, tämän monimutkaisen
tukijärjestelmän, suorastaan viidakon, purkaminen on
kyllä helpommin sanottu kuin tehty. Siihen liittyy juuri
tämä näkökulma: jokainen maa
pyrkii turvaamaan oman huoltovarmuutensa. Mutta olemme kyllä käyneet
keskustelua myös siitä, että Euroopan
pitää olla huolissaan siitä, onko meillä tulevaisuudessa,
sanotaan ihan lähitulevaisuudessakin, eurooppalaisia merenkulkijoita. Kuinka
houkutteleva tämä ala kokonaisuudessaan on nuorten
kannalta? Silloin jos nämä asiat ovat kovin epävarmoja,
niin ei kovin moni meistä lähde rohkaisemaan myöskään
nuorisoa kouluttautumaan näille paikoille varsinkaan, jos
näköala ei ole sen mukainen, että siellä edes
esimerkiksi suomalaisen lipun alla on laivoja. Voi olla, että olemme
näiden ratkaisujen kanssa myöhässä,
kuten tässä nyt on useampi edustaja sanonut. Mutta
haluan kyllä todeta, että niin kuin hyvin edustajat
tietävät, liikenne- ja viestintäministeriö ei
ole ainoa toimija tässä asiassa, vaan olemme joutuneet
käymään myöskin hallinnon sisällä paljon
tätä keskustelua. Voin sen luvata, että teemme
työtä, että suomalainen merenkulku on
jatkossakin kilpailukykyinen. Hallituksen linja on selvä:
me tulemme turvaamaan Suomen lipun aseman suhteessa keskeisimpiin
kilpailijamaihin.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! On hyvä, että ministeri
on paikalla, ja haluaisin erään asian todeta,
joka liittyy tähän kauppamerenkulkuun. Täällä ed.
Jansson totesi omassa puheenvuorossaan, että suomalainen
laivaliikenne ympäristönäkökulmasta
on kilpailukykyinen, jos kohta, niin kuin totesitte, on myöskin
ongelmia edelleen. Näistä ongelmista haluaisin
todeta sen, että kun eduskunta sääti
tämän no special fee -ajatuksen ja -periaatteen — ettei
vaan ollut niin, että ministerikin oli silloin ympäristövaliokunnassa,
kun se aikoinaan tapahtui — olimme vahvasti siinä käsityksessä,
että se on toimiva järjestelmä, joka
edesauttaa Itämeren suojelua. Myöhemmin tänä vuonna
asiantuntijakuulemisissa on käynyt ilmi, että järjestelmä ei
toimi. Eli meillä on edelleen näitä tämän
tyyppisiä ongelmia, ja tämä kilpailukykykysymys
ei saa sitten olla esteenä ympäristöturvallisuuden,
alusturvallisuuden tai ympäristökysymysten ratkaisemiselle. Haluaisin
tätä tässä kohtaa painottaa.
Roger Jansson /r:
Fru talman! Den här diskussionen ger den uppfattningen
att hela riksdagen verkligen står bakom en ny sjöfartspolitik även
om det inte är så många i salen, men
från de flesta partier har det nu framförts det
här, så jag hoppas att det blir ett starkt stöd
i ryggen för ministern.
Men när det gäller de här stöden
till branschen så är det naturligtvis olyckligt
att vi har en Europapolitik som bygger på så här
pass mycket budgetstöd som det är frågan
om. Särskilt med de metoder som vi använder här
uppe i Nordeuropa så blir det så att säga ännu
mera statsstöd som skall användas till en bransch,
trots att branschen egentligen har möjlighet att klara
sig utan statsstöd om man skulle ha andra system som man skulle
gå in för i den europeiska politiken.
Jag sade redan i mitt anförande att jag är
kritisk till de här stödsystemen när
det gäller lönekostnaderna, att man borde sträva
till en mera europeisk modell här uppe i Norden.
Men sedan när det gäller tonnageskatten och beskattningssystemet
så är det faktiskt ett ur finsk och europeisk
beskattningsetik ganska dåligt system. Europeiska unionen
tog det för att man inte hade något bättre.
Det var ett system som man hade i Grekland från 1948 och
så införde man det i europeisk politik för
att man inte hade något motsvarande. Men nu är
Finland medlem i unionen och vi hade alltså ett bättre system
fram till 1993 i det här landet, där vi hade i
samfundsskattesystemet ingående reserveringssystem för
nyanskaffningar. Det innebär alltså att man har
en uppskjuten beskattning som är uppskjuten så länge
som man gör nyinvesteringar och expanderar, medan tonnageskattesystemet egentligen
inte är något skattesystem utan mera ett avgiftssystem
beroende på fartygens storlek.
Så i den europeiska politiken ... (Puhemies: 2 minuter!) — ursäkta,
jag slutar nu — i den europeiska politiken vore det bra
om Finland framöver skulle tala för en lite annorlunda
modell än tonnageskattemodellen.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Käsiteltävästä asiasta
on käyty erittäin hyvää keskustelua.
Suomi Euroopasta katsoen on saari, ja meille huoltovarmuuden kannalta
merenkulku on hyvin välttämätön
asia. Silloin pitää pitää huoli
eri lainsäädännöllä kuin
nyt myös käsiteltävällä asialla
nimenomaan, että meillä kaikissa olosuhteissa
säilyvät juuri ne edellytykset, mitä huoltovarmuus
vaatii.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Jansson esitti mielenkiintoisen
kysymyksen siitä, että merimiehet hoitaisivat
niin kuin yksityisyrittäjät sen palvelutehtävänsä.
Euroopassahan näin on, varsinkin saksalaisissa aluksissa.
Ne ovat 1—10 miehen yrityksiä, jotka suorittavat
nämä merimiespalvelut. Jos ajatellaan eurooppalaista
kanavaliikennettä, niin siellähän on
perhe, joka hoitaa koko sen lotjan, niin sanotun lotjan, tavaraliikenteen
vuosikymmenestä toiseen, ja se pelaa hyvin siellä.
Mutta epäilenpä vaan Suomessa, että jos
tällaista mentäisiin esittämään
SAK:lle ja sitten tälle Merenkulku-unionille, vai mikä tämä vastapeluri
on, (Eduskunnasta: Merimies-Unioni!) niin kyllä seisoisivat
kaikki ulkolaiset ja suomalaiset laivat sen jälkeen.
Keskustelu päättyy.