4) Hallituksen esitys laeiksi sairausvakuutuslain ja lääkelain
muuttamisesta
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kysymyksessä on lääkekorvauksiin
liittyvä lainsäädäntö,
jossa ollaan siirtymässä viitehintajärjestelmään
eli siihen, että kutakin vaikuttavaa ainetta kohden otetaan
yksi myynnissä oleva nimike eli preparaatti, jonka mukaan
Kansaneläkelaitos maksaa takaisin lääkekorvausta.
Jos toinen vastaavaa ainetta sisältävä valmiste
on kalliimpi ja potilas valitsee sen omatoimisesti, niin tämä ero sitten
jää potilaan maksettavaksi tämän
lääkkeen hinnassa. Eli tällä tavalla
ikään kuin viitataan "se" hinta tiettyyn valmisteeseen.
Asiaa käsiteltäessä, etenkin sen
alkuvaiheessa, oli vahva epäily siitä, että jotkut
lääkkeet joutuvat sitten ikään
kuin potilaan terveyden näkökulmasta huonompaan
asemaan eli potilas ei pysty käyttämään
nimenomaan sitä viitehintalääkettä jostakin
syystä — esimerkiksi yliherkkyys, laktoosi, erilaisia
syitä — ja tällöin esitettiin
tähän hallituksen esitykseen kriittisiä kysymyksiä ja
sitä ei pidetty aivan hyvänä. Mutta nyt
kun on päästy siihen, että mikäli
lääkäri reseptiä kirjoittaessaan
selkeästi toteaa, että lääke
ei kuulu viitehintajärjestelmän piiriin vaan se
on annettava potilaalle lääketieteellisistä syistä,
ilman vaihtoa terveydellisistä syistä, niin tällöin
potilas saa myös tämän kalliimman lääkkeen
kokonaishinnasta korvauksen Kelalta ja tässä voi
todeta sitten positiivista plussaa hallituksen esitykselle ja sen
käsittelylle.
Marjaana Koskinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tämä viitehintalainsäädäntö oli
hyvin mielenkiintoinen, sosiaali- ja terveysvaliokunnassa kun sitä käsiteltiin.
Kyse on nimenomaan siitä, niin kuin ed. Tiusanenkin sanoi,
että tämä ei kauheasti muuta meidän
järjestelmiämme. Eli lääkärillä on
edelleen oikeus kirjoittaa se lääketieteellisesti
sopivin lääke, mitä potilas tarvitsee,
ja silloin sairausvakuutuskorvaus siihen tulee.
Potilasjärjestöt olivat myös voimakkaasti
tämän niin sanotun geneerisen viitehintajärjestelmän
takana. Jos olisi tarjottu terapeuttista viitehintaa, silloin tilanne
olisi ollut aivan toisenlainen, mutta tämä geneerinen
viitehinta hyväksyttiin. Tämän lainsäädännön
kautta nyt arvioidaan, että noin 50 miljoonaa euroa tulee
lääketeollisuuden kautta säästöä,
kun nämä analogiset patentit tulivat myös
tämän viitehintajärjestelmän
piiriin.
Minun mielestäni tämä oli hyvin mielenkiintoinen
sen suhteen, että ulkoasiainvaliokunta ja talousvaliokunta,
molemmat, antoivat lausunnot, jotka olivat hyvinkin lääketeollisuusmyönteisiä.
Se on ikävää sen suhteen, että kaikki
edustajat, jotka valiokunnissa olivat, olivat hyvin yksimielisiä,
eli nämä lausunnot eri valiokunnista olivat yksimielisiä.
Myös meidän oppositiopuolueiden edustajat — heti
ed. Annika Lapintiekin katselee tuolta, oli ulkoasiainvaliokunnassa — olivat
tosiaan yksimielisen lausunnon takana. Mutta sosiaali- ja terveysvaliokunta
tämän asian käsitteli ja yksimielisesti
tämä tehtiin, koska nähtiin tämä säästövaikutus,
mikä sairausvakuutusmenoihin tulee, ja se tosiaan on noin
50 miljoonaa euroa.
Meidän täytyy muistaa, että muutama
vuosi sitten sairausvakuutusjärjestelmää muutettiin niin,
että aikaisemmin Kansaneläkelaitoksen sairausvakuutuskassaa
rahoittivat myös työnantajat, ja tällä hetkellä sitä maksavat
ainoastaan palkansaajat, eläkeläiset, työttömät
ja valtio, eli täältä maksetaan sitä kassaa
ja työnantajat eivät osallistu sen kassan ylläpitämiseen.
Toinen hyvä asia, mikä mietinnössä myös
tuli esille, on se, että siellä on tietty kokoonpano
hintalautakunnassa mutta hintalautakunta voi käyttää asiantuntijoita.
Kun ensin valiokunnan mietintöön oli kirjoitettu,
että hintalautakunnan edellytetään käyttävän
asiantuntijana potilasjärjestöjä, niin
tämä edellyttäminen vaihdettiin vähän lievempään
muotoon, eli hintalautakunta voi, miten se nyt oli, käyttää hyväkseen
näitä potilasjärjestöjä.
Tämä on ollut potilasjärjestöjen
pitkäaikainen tahto, että niitä kuullaan
hintalautakunnassa, kun näitä eri lääkkeitä sitten
korvauksen piiriin saatetaan.
Kaiken kaikkiaan voisi sanoa, että tämä on semmoinen
laki, jota pitää seurata, että se toteutuu,
ja nimenomaan tuki ja turva potilaille on se, että lääkäri
saa edelleen määrätä ne sopivimmat lääkkeet.
Jos nyt puhuttaisiin terapeuttisesta viitehintajärjestelmästä,
silloin en hyväksyisi tätä lainsäädäntöä ollenkaan,
mutta nyt on kyse nimenomaan geneerisestä viitehinnasta.
Jaakko Laakso /vas(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Kuten ed. Marjaana Koskinen viittasi, tämä on
sikäli mielenkiintoinen sairausvakuutuslain ja lääkelain
muutos, että tähän on antanut ulkoasiainvaliokunta
lausuntonsa. On tietenkin kysyttävä, miksi ulkoasiainvaliokunta oli
yhtäkkiä kiinnostunut tästä lainsäädännöstä. Täytyy
sanoa, että en muista moniin vuosiin sellaista lainsäädäntöä,
johon kohdistui niin kova kiinnostus eräiden ulkomaiden
taholta kuin tähän hankkeeseen on kohdistunut.
Erään merkittävän ja, nykyäänhän
sanotaan näin, ainoan supervallan suurlähettiläs
ja lähetystön edustajat olivat yhteydessä tiettävästi
moniin kansanedustajiin ja olivat sitä mieltä,
että tämän kaltaista lainsäädäntöä ei
saisi Suomessa lainkaan ottaa käyttöön.
Jos erään ei enää supervallan
edustaja olisi tehnyt samoin, olen aivan varma, että suomalaisessa
lehdistössä olisi syytetty tätä ei
enää suurvaltaa puuttumisesta Suomen sisäisiin
asioihin. Mutta täytyy ihmetellä, että meillä näyttää olevan
edelleenkin kansanedustajia, jotka juoksevat eräiden suurvaltojen
toiveiden perässä.
Pertti Salolainen /kok(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Tästä laista oli huolissaan
Suomen ulkoasiainministeriö, joka eduskunnan ulkoasiainvaliokunnassa
totesi, että tämä saattaa vaarantaa suomalaisten
mainetta ensinnäkin innovaatioyhteiskuntana, koska tässä koetaan,
että rikotaan patenttivapauksia, patenttioikeuksia. Se lähtökohtahan
on kauppapoliittinen. Ulkoasiainvaliokunta katseli tätä asiaa
pelkästään kauppapolitiikan kannalta
ja sai siihen hyvin paljon tietoja juuri ulkoasiainministeriöstä ja
muilta tahoilta. Myöskin on totta, että Yhdysvaltojen
taholta tähän on reagoitu voimakkaasti, ja myös
ulkoasiainvaliokunnan matkan yhteydessä me saimme tästä asiasta
palautetta.
Nyt on vaan syytä toivoa, että tämä ei
johda vastatoimiin, koska pahimmassa tapauksessa tässä käy
niin, että 50 miljoonan euron säästöt
johtavat meille miljardien tappioihin, jos meidän patenttioikeuksiamme
vastaavasti käsitellään samalla tavalla
ulkomailla. Tämä on tämä pudels kern.
Marjaana Koskinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Sosiaali- ja terveysvaliokunta nimenomaan
katsoi tätä asiaa sosiaali- ja terveyspolitiikan
näkökulmasta, mutta myös kuultiin näitä asiantuntijoita,
jotka toivat huolen tästä kauppapolitiikasta.
Täytyy muistaa, että meillä silloin,
kun niin sanotut kopiolääkkeet tulivat markkinoille,
myös nämä analogiset patentit olivat
ilman suojaa kolmen vuoden ajan eikä tapahtunut niitä uhkakuvia,
joita väitettiin tapahtuvan esimerkiksi näitten
asiantuntijoitten taholta, jotka olivat meilläkin valiokunnassa
kuultavina. En usko, että sitä dramatiikkaa on
tulossa, koska kolme vuotta oltiin siinä tilanteessa, missä tilanteessa
nyt ollaan uudestaan.
Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On ehkä nyt syytä kuitenkin oikaista
ulkoasiainvaliokunnan puheenjohtajaa siinä, että suomalaista
patenttilainsäädäntöä tällä ei
muuteta millään tavalla. Tällä muutetaan
vain suomalaista lääkekorvausjärjestelmää.
Toisekseen, kuten ed. Koskinen edellä totesi, tämä sama
laki tämän 57 c §:n osalta oli voimassa
kolme vuotta. Samat uhkakuvat esitettiin silloin, mitään
ei tapahtunut. Olisin odottanut, että valiokunta olisi
mietinnössään viitannut tähänkin,
mutta ei sitäkään siellä näkynyt.
Jos haluaa perehtyä siihen, mitä mieltä sosiaali-
ja terveysvaliokunta on näistä sekä ulkoasiainvaliokunnan että talousvaliokunnan
esittämistä uhkakuvista ollut, niin se on luettavissa
valiokunnan mietinnöstä. Ne on siellä kuta
kuinkin yksiselitteisesti kumottu.
Markku Laukkanen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Laaksolle on nyt syytä sanoa,
että eihän ulkoasiainvaliokunta ollut tästä kiinnostunut
omalähtöisesti, vaan sosiaali- ja terveysvaliokunta
pyysi meiltä lausunnon. (Ed. Laakso: Miksi pyysi?) — Miksi pyysi? — Me
vastasimme siihen niin kuin talousvaliokuntakin vastasi siihen.
Oli tavattoman tärkeää, että tämä kauppapoliittinen
näkökulma, kuten valiokunnan puheenjohtaja täällä selosti,
tuli tarkasteltua. Tämä käsittely olisi
jäänyt vajavaiseksi, jos tätä näkökulmaa
ei olisi tuotu tähän keskusteluun mukaan. Se on
ollut hyvin tärkeää. Tietysti ymmärrän,
että kun ed. Laakso puhuu siitä, että joku
ulkovalta yrittää vaikuttaa Suomen lainsäädäntöön,
niin voi sanoa, että hän kyllä tietää, mistä puhuu.
Mutta tällä kertaahan kyse ei ollut siitä,
että eduskunta olisi taipunut minkäänlaiseen
ulkoiseen painostukseen, vaan toi esiin ne mahdolliset kauppapoliittiset
uhkat, jotka tähän asiaan liittyivät.
Sitä paitsi lopputulemahan on hyvin selkeä, tämä tullaan
hyväksymään tässä muodossa
ja valiokunnan lausunnosta käyvät ilmi nämä kauppapoliittiset
tekijät, jotka minusta oli tavattoman tärkeää tähän
kokonaisuuteen kirjata.
Jaakko Laakso /vas(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ed. Laukkasella on väärät
tiedot. Se ei ollut sosiaali- ja terveysvaliokunta, joka pyysi ulkoasiainvaliokunnalta
tätä lausuntoa, vaan se oli ulkoasiainvaliokunta,
joka halusi tässä asiassa tulla kuulluksi ja muuten
tulla kuulluksi sen jälkeen, kun Yhdysvaltain lähetystö oli ollut
yhteydessä eräisiin kansanedustajiin. Ongelma
tässä on nimenomaan se, että Yhdysvaltain
lääketeollisuus haluaa, ettei tällainen
laki olisi tullut koskaan voimaan. Kiitos ministeri Perhon, joka
oli rohkea muutama vuosi sitten, hänen aloitteestaan ja
hänen aikaansaamanaan saatiin ensimmäinen laki
hyväksytyksi. Silloinkin painostus oli kova, mutta ei muuten
niin kova kuin tällä hetkellä. Ja kummallista
tietenkin on se, että meidän eduskunnassamme on
kansanedustajia, joita kiinnostavat enemmän Yhdysvaltain
lääketeollisuuden edut kuin suomalaisten lääkkeitä käyttävien
edut.
Pertti Salolainen /kok(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Minä taikka eduskunnan ulkoasiainvaliokunta
ei ole missään vaiheessa kertonut, että tässä on
puututtu patenttilainsäädäntöön. Tässä on
vaan kysymys siitä suojasta, jota amerikkalaiset lääkeyhtiöt
voivat nauttia patentin osalta. Kun ne investoivat satoja miljoonia
euroja taikka taaloja näihin lääkkeisiin,
niin silloin ne odottavat, että saavat ne jotain kautta
myöskin takaisin. Tästähän tässä on
kysymys. Emme me ole puolustamassa tässä amerikkalaisia
lääkeyhtiöitä. (Laakso: Näin
te juuri teitte!) Me halusimme käsitellä tätä kauppapoliittisena
kysymyksenä, ja tämä mahdollisesti johtaa
Yhdysvaltain vastatoimiin. Tietenkin me toivomme, että sellaista
ei tapahdu. Me kaikki toivomme, että sitä ei missään
vaiheessa tapahdu, mutta jos näin tapahtuu, niin olisi
aika omituista, jos me emme olisi mitään täällä käsitelleet
ja tämän asian yhteydessä mitään
sanoneet.
Kimmo Sasi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä on pohjimmiltaan kysymys
siitä, mikä arvo annetaan keksijätyölle. Ed.
Laakso on sitä mieltä, että keksijän
työtä voidaan riistää ihan rauhassa,
riistopolitiikkaa te kannatatte. Suomi on Trips-sopimuksen osapuoli,
joka suojaa nimenomaan Wto:ssa teollisuus- ja tekijänoikeuksia.
Kysymys on siitä, onko tämä ratkaisu
kaiken kaikkiaan Trips-sopimuksen mukainen. Totuus on se, että se
patenttijärjestelmä, joka meillä oli
vuoteen 95, oli menetelmäpatenttijärjestelmä ja
se luotiin suomalaisiin olosuhteisiin, jotta tosiasiassa voitaisiin
heikentää muita patentteja. Kun Suomesta tuli
EU:n jäsen, eihän kukaan tietysti hyväksynyt
tätä Suomen menetelmäpatenttia enää,
vaan meillä täytyi olla joku uusin keksintö lääkeaineessa,
jotta se voitiin ottaa käyttöön. Tässä on
pohjimmiltaan kysymys patenttisuojasta ja sen arvosta. Tietysti
on totta, että on oikeus pyrkiä mahdollisimman
edullisiin ratkaisuihin, mutta ihmisten tekemää keksijäntyötä myöskin
pitää kunnioittaa, ed. Laakso.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluaisin todeta ed. Kimmo Sasille, että ihmistä pitää kunnioittaa
ja tässä ta-pauksessa potilasta. Nythän
on sellainen tilanne, että me pyrimme ja olemme pääsemässä tilanteeseen,
että meillä on 50 miljoonaa euroa enemmän rahaa
käytettävissä lääkekorvauksiin
viisaammalla tavalla, jos ja kun me voimme nimenomaan lääketieteellisin
perustein kohdentaa nämä reseptinmääräämiset
sen tyyppisiin lääkevalmisteisiin, joidenka hinta
on kohtuullinen. Jos tilanne olisi jäänyt sellaiseksi,
että lääkäri ei voisi itse päättää, että tämä lääkevalmiste
ei kuulu tähän viitehintajärjestelmän
piiriin, niin emme voisi hyväksyä sitä,
mutta nyt voimme, ja tuskin lääkäreistäkään löytyy
niitä, jotka sitten määräävät
lääkkeen sen mukaan, onko se yhdysvaltalaisen
patentin piirissä vai ei, vaan nimenomaan sen vaikuttavuuden
ja myös taloudellisten etujen kannalta, koska potilas maksaa
joka tapauksessa oleellisen osan siitä.
Markku Laukkanen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Laakso, teidän syytöksenne
siitä, että edustajat olisivat taipuneet jollain
tavalla yhdysvaltalaisen lääketeollisuuden painostuksessa,
on asiaton, se on asiaton. (Ed. Laakso: Niin te teitte!) Ulkoasiainvaliokunnan lausunto
oli yksimielinen. Voitte kysyä sitä edustajakollega
Lapintieltä, teidän puoluekollegaltanne, hän
oli mukana myöskin tässä lausunnossa. (Ed.
Laakso: Huolimatta siitä!) Lopputulos oli asiallinen. Tämä kauppapoliittinen
näkökulma ansaitsi tämän asiallisen
käsittelyn, joka on nyt kirjattu tähän
lakikokonaisuuteen ja tähän mietintökokonaisuuteen
ulkoasiainvaliokunnan lausuntona, jota täydensi hyvällä tavalla,
oikealla tavalla, myöskin talousvaliokunnan lausunto.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Sosiaali- ja terveysvaliokunnan varapuheenjohtajana
haluaisin edelleen painottaa sitä, että mehän
teimme yksimielisen mietinnön tästä asiasta,
ja olemme erittäin kiitollisia UaV:lle ja talousvaliokunnalle,
että te tarkastelitte tätä asiaa näitten
immateriaalioikeuksien kannalta myöskin. Mutta siitä huolimatta
me asetimme etusijalle sen, että tästä tulee
50 miljoonan euron säästöt potilaille
ja Kelalle. Täytyy ottaa huomioon, että tämä analogiapatenttimenetelmähän
on ollut suojattu jo yli 20 vuotta, joten uskoimme, että se
olisi riittävän pitkä aika näiden
kustannusten kuolettamiseksi, mitkä näihin alkuperäislääkkeisiin
on pantu.
Puhemies:
Asian käsittely keskeytetään.