13) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi lasten kotihoidon ja
yksityisen hoidon tuesta annetun lain muuttamisesta
Annika Saarikko /kesk:
Arvoisa puhemies! Sosiaali- ja terveysvaliokunnan käsittelyssä ollut hallituksen
esitys liittyen uuteen joustavaan hoitorahaan saa keskustalta tuen
periaatteen tasolla. Pidämme erittäin hyvänä kaikkea
sellaista sosiaaliturvaamme ja perhepolitiikkaamme liittyvää uudistustyötä,
joka parantaa perheiden valinnanmahdollisuuksia oman arjen järjestelyissä ja
tukee perheiden valinnanvapautta siltä osalta, että vaihtoehtoja
perheen arjen järjestämiseen työn ja perheen
yhteensovittamisessa on tarjolla entistä enemmän.
Pidämme siis lähtökohtaisesti erittäin hyvänä,
että joustavan hoitorahan järjestelmä luodaan
ja täten eurosummaisesti kannustetaan yhä vahvemmin
siihen, että lapsenhoito kotona olisi luontevimmin yhdistettävissä siihen,
että osa-aikaista työtä osana työelämää jompikumpi vanhemmista
pystyisi tekemään.
Samanaikaisesti kuitenkin olemme tämän valiokuntakäsittelyn
pohjalta joutuneet laatimaan aiheesta vastalauseen liittyen siihen
valmisteluun, jota ministeriössä tämän
joustavan hoitorahan osalta on tehty. Suhtaudumme kriittisesti niihin
kustannusarvioihin, joiden pohjalta lakia on valmisteltu. Emme ole
saaneet riittävän kattavaa käsitystä siitä,
että tuon uuden joustavan hoitorahan käyttöönottoon
varatut rahat olisivat riittäviä kuntatalouden
näkökulmasta.
Kuten tiedossamme kaikilla on, kuntien taloustilanne on tiukka
ja sitä ei ole laisinkaan helpotettu erittäin
mittavilla ja vakavilla valtionosuusleikkauksilla. Ne kohdistuvat
peruspalveluihin, joiksi mitä syvimmin päivähoitoon
liittyvät asiat voidaan mieltää. Emme
ole vakuuttuneita siitä, että tähän
uudistukseen tehdyt kustannusvaikutukset olisivat siis todenperäisiä.
Ja kuka tässä tietenkin on maksumiehenä:
kunnat.
Arvoisa puhemies! Toinen näkökulma liittyen
keskustan kritiikkiin tähän joustavaan hoitorahaan
kohdistuu tämän lainvalmistelun hallinnolliseen
järjestämiseen. Olemme jo aiemmin tuoneet tämän
esiin silloin, kun eduskunta sai käsiteltäväkseen
hallinnonalasiirron, jonka myötä varhaiskasvatukseen
liittyvät asiat valmistellaan jatkossa opetus- ja kulttuuriministeriössä.
Näin siis nyt tällä hetkellä tapahtuu.
Mutta osana tuota uudistusta tulimme samalla tehneeksi ison
railon perhepoliittisen kokonaiskuvan hahmottamiseen. Nykyisellään
sosiaali- ja terveysministeriö valmistelee edelleen kotona
tapahtuvan hoiva- ja hoitotyön tukimuodot, juuri joustavan
hoitorahan, yksityisen hoidon tuen ja kotihoidon tuen, joka niin
ikään on ollut isosti tapetilla eduskuntakäsittelyssä hallituksen
tämänsyksyisen rakennepaketin myötä.
Pidämme kestämättömänä sitä,
että osana joustavan hoitorahan valmistelua siihen kiinteästi
liittyvä tuntiperustainen päivähoitomaksu
valmistellaan toisaalla osana varhaiskasvatusta opetus- ja kulttuuriministeriössä
ja
tämä osa-aikaista työntekoa ja siten
pienempää päivähoitomaksua ja
päivähoitomäärää tarvitsevien
perheiden asia on toisaalla eritahoisessa valmistelussa.
On ongelmallista, että hallitukselta puuttuu perhepolitiikan
kokonaiskuva. Se ei ole pelkästään ongelmallista,
vaan se on myös kestämätöntä.
Olemme saaneet eduskuntakäsittelyyn jo valmiita lakiesityksiä ja
siihen liittyen lisäksi hallituksen kaavailuja isoista
perhepoliittisista ratkaisuista. Yksi niistä kohdistuu
juuri kotihoidon tuen kiintiöittämiseen, toinen
subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajaamiseen.
Lisäksi on esitys joustavasta hoitorahasta, joka nyt siis
on käsittelyssä, tuntiperusteisesta päivähoitomaksusta, jonka
valmistelusta kuulemme varmaan myöhemmin, ja tämän
kaiken lisäksi samanaikaisesti hallituksen piirissä valmistellaan
sinänsä varsin toivottua ja odotettua varhaiskasvatuslain
kokonaisuudistusta. Keskustan mielestä on kestämätöntä ja
lapsen näkökulmasta ja lapsiperheiden näkökulmasta
ongelmallista, että tätä kokonaisuudistusta
valmistellaan irrallaan näistä yksittäisistä,
merkittävistä linjauksista.
Näin ollen hallituksen valmistelusta puuttuu kokonaisnäkemys,
jonka vuoksi päädyimme keskustan ryhmänä jättämään
valiokunnassa tähän vastalauseen. Tähän
vastalauseeseen olemme muotoilleet lausumaehdotuksen, joka kuuluu seuraavasti:
"Eduskunta edellyttää, että joustavan
hoitorahauudistuksen vaikutuksia — käyttäjämäärää, perheiden
suhtautumista sekä kuntatalouteen kohdistuvia kokonaisvaikutuksia — seurataan tarkoin.
Lisäksi eduskunta edellyttää, että varhaiskasvatuslain
kokonaisuudistus etenee ripeästi ja eduskunta saa sen pian
käsiteltäväkseen."
Anu Vehviläinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Aivan aluksi haluan kannattaa tätä edustaja
Saarikon tekemää lausumaehdotusta, ja pari sanaa vielä tästä itse
asiasta.
Tässähän todellakin korvataan tämä osittainen
hoitoraha uudella joustavalla hoitorahalla. Se on järkevä esitys
kaiken kaikkiaan. Osittaista hoitorahaa on käytetty todella
vähän riippuen varmastikin etuudesta, mikä tasoltaan
on ollut erittäin pieni. Mutta nyt, kun tämä osittainen
hoitoraha korvataan tällä joustavalla hoitorahalla, on
täysin uskomustiedon varassa se, minkä verran
tullaan jatkossa, lähivuosina, ensi vuonna ja tulevina
vuosina, käyttämään sitten tätä joustavaa
hoitorahaa. Näitä arvioita ovat kritisoineet näitten
talousvaikutusten osalta sekä Kuntaliitto että myös
Suomen Yrittäjät, ja sitten, kun tiedetään,
mikä meidän työllisyystilanteemme tänä päivänä on,
on aika todennäköistä, että nämä hallituksen
arvioinnit siitä, kuinka paljon siirtyisi kotihoidon tuelta
tänne joustavan hoitorahan piiriin, vaikuttavat ylimitoitetuilta.
Tämä tuli selville myös siellä valiokuntakuulemisissa,
että nämä vaikutusarvioinnit eivät
oikein perustu kyllä suoraan sanoen yhtään
mihinkään.
Toinen iso, hankala asia, johon edustaja Saarikko ansiokkaasti
jo tuossa äsken puuttui, liittyy tähän
hallituksen perhepolitiikkaan ja kaiken kaikkiaan hyvin sirpaleiseen
ja näkemyksettömään otteeseen
hyvästä varhaiskasvatuksesta. Samaan aikaan, kun
tehdään varhaiskasvatuksen kokonaisuudistusta,
tuodaan sirpaleisia esityksiä eduskuntaan tai ainakin niitä valmistellaan. Tämä ei
kerro semmoisesta kokonaisnäkemyksestä ja hyvän
perhepolitiikan hallinnasta. Tässä jo edellä tuli
esille, mitä kaikkia muita uudistuksia ollaan samaan aikaan
tekemässä, ja tietysti, kun tässä muutetaan
tätä kotihoidon tuen lakia, tulee ensimmäisenä mieleen
se, että samalla hallitus täyttä häkää suunnittelee
kotihoidon tuen leikkausta kiintiöittämällä sen
vanhemmille.
Niin kuin jo tuossa alussa totesin, kannatan tätä edustaja
Saarikon lausumaesitystä.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Huolimatta sinänsä positiivisesta
hallituksen esityksestä joustavaa hoitorahaa koskien on
hallituksen politiikka lapsiperheitä kohtaan kokonaisuutena
tarkastellen kylmää. Lasten kotihoidon tukeen
hallituksen taannoin esittämä iso rakennemuutos
kaventaa perheiden oikeutta valinnanvapauteen rajulla tavalla. Kyse
on lastenkin oikeudesta.
Perheille tarjotaan nyt siis ensisijaisesti keppiä.
Kysymys kuuluukin, missä ovat todelliset porkkanat perheiden
jääkaappeihin. Lapsiperheiden köyhyys
on akuutti ongelma, johon täytyy löytyä lääkkeitä jo
pelkästään senkin takia, ettei maamme
ikäjakauma tule entisestään vääristymään.
Lapsiperheiden tukeminen ja kannustaminen on aivan keskeistä,
jos haluamme panostaa kestävään huoltosuhteen
korjaamiseen.
Vaaravyöhykkeessä lapsiperheiden köyhtymisessä ovat
etenkin yksinhuoltajatalouskunnat sekä monilapsiset perheet,
joilla on alle kolmevuotiaita lapsia. Myös toisen vanhemman
pitkäaikaissairauden vuoksi ainoastaan hänen puolisonsa
tulonsaannista riippuvaisten perheiden taloudellinen asema on nykyään
vaikea.
Lapsiperheiden varallisuuden vähentymiseen ovat yhä enenevissä määrin
vaikuttaneet lapsilisän ostovoiman putoaminen sekä erilaisten
tasaverojen, kuten arvonlisä-, valmiste- ja
polttoaine- sekä energiaverojen, korottaminen.
Omistusasujien korkovähennyksiä leikataan niin
ikään, ja kiinteistöverot nousevat samalla,
kun kunnallisverojakin korotetaan. Myös kireällä ansiotuloverotuksella
on ollut ratkaiseva osa lapsiperheiden käytettävissä olevien
tulojen vähentymisessä viime vuosina.
Arvoisa herra puhemies! Alentunut syntyvyys on johtanut liian
pienien työikäisten ikäluokkien muodostumiseen.
Työvoiman tarjonnan riittävän tason varmistaminen
edellyttääkin syntyvyyden saamista nousuun, jotta
kotimainen väestömme pystyisi vastaamaan työmarkkinoidemme
vaatimuksiin. Aktiivisella perheitä tukevalla veropolitiikalla
voidaan tuntuvasti vaikuttaa sekä perheiden tulotasoon
että syntyvyyden kehitykseen positiivisesti.
Nyt onkin aika keskustella perheverotuksen lanseeraamisesta
Suomeen. Tärkein argumentti perheverotuksen puolesta on
sen valtava positiivinen vaikutus perheiden käytettävissä oleviin tuloihin.
Tämä lisäisi perheiden mahdollisuuksia tarjota
lapsilleen laadukkaampi kasvuympäristö sekä virikkeellisempi
arki, mikä johtaisi huomattavaan yleisen elämänlaadun
parantumiseen nuorimpien suomalaisten keskuudessa. Yhteisverotuksen
vaikutus ei rajoittuisi ainoastaan varakkaimpiin kotitalouksiin,
vaan hyötyjiä olisivat kotimaisten tutkimusten
mukaan reilusti yli puolet maamme perheistä.
Arvoisa herra puhemies! Mannerheimin Lastensuojeluliitto on
todennut, että verotukseen tehtävä lapsivähennys
vähentäisi perheiden köyhyyttä.
MLL:n mukaan satsaukset lapsivähennykseen johtaisivat myös
perheiden kasvavaan kulutuskysyntään, jolla olisi
taloutta stimuloiva vaikutus. Lisäksi tästä vähennyksestä koituva aukko
valtion verokertymään pienentyisi automaattisesti
palautumien kautta muista verolähteistä.
Perheyksikkö olisi nähtävä maamme
veropolitiikassa verotuksellisena kokonaisuutena. Suomalaisten lapsiperheiden
toimeentulon ja syntyvyyden nostamiseksi valtion olisikin sallittava pariskunnille
mahdollisuus valita erillisverotuksen vaihtoehtona yhteisverotus,
jossa kahden verovelvollisen tulot lasketaan yhteen sekä jaetaan kahdella,
mistä veroviranomaiset laskisivat yhteisen veroprosentin.
Lapsivähennys taas olisi palautettava ansiotuloverosta
tehtäviin vähennyksiin, ja sen suuruuden olisi
vastattava vähintään inflaatiokorjausten
jälkeen vuoteen 1994 asti voimassa olleen lapsivähennyksen
rahallista tasoa.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Meillä on selkeää tutkimusnäyttöä siitä, että lyhyet
ja katkonaiset työurat pienentävät naisten
palkkatasoa ja vaikeuttavat uralla etenemistä. Viikonloppuna
media uutisoi myös siitä, että pitkät
hoitovapaat pienentävät naisten eläkkeitä jopa
useilla sadoilla euroilla kuukaudessa. Kaikki naisten työuria
pidentämään tähtäävät
toimenpiteet ovatkin kannatettavia.
Tämä laki edistää sukupuolten
välistä taloudellista tasa-arvoa ja antaa samalla
joustavampia mahdollisuuksia molemmille vanhemmille perheen ja työn
yhteensovittamiseen. Uskon tällä lailla olevan
myös ainakin pienessä määrin
asenteita muuttava vaikutus työelämässä.
Monet miehet ovat minullekin kertoneet, että he haluaisivat olla
enemmän kotona hoitamassa lapsia, mutta työelämän
kulttuuri ei tue tätä. Uskon myös, että tämä laki
omalta osaltaan edistää erilaisten uusien työaikamuotojen
kehittämistä perheystävällisemmiksi.
Keskustan huoli varhaiskasvatuksen kokonaisuudistuksen etenemisestä on
toki tärkeä asia, mutta kyllä tämä kokonaisuudistus
etenee edelleen määrätietoisesti. Tämä laki
ei vaikeuta tätä prosessia millään
tavalla. Lain toteutumista tullaan myös seuraamaan aivan
varmasti ja tarkasti jatkossa ilman lausumaakin.
Saara Karhu /sd:
Puhemies! Tämä hallituksen esitys on myönteinen
uudistus, kuten täällä on yli puolue-
ja hallitus—oppositio-rajojen jo todettu. Hyvää tässä on,
että valiokunta on liittänyt tähän
omaan mietintöönsä mukaan seurannan,
josta viimeinen virke kuuluu kutakuinkin samoin kuin opposition
vastalauseen lausumaehdotus. Se, miten tuo varhaiskasvatuksen kokonaisuudistus
sitten liittyy tähän lakiin, on oma asiakohtansa
täysin.
Mielestäni mietintö on hyvä, ja ihmettelen
vähän tuon vastalauseen sisältöä,
kun se löytyy ihan tästä valtaosasta
valiokunnan tekstiä.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssä on siis
hallituksen esitys eduskunnalle laiksi lasten kotihoidon ja yksityisen
hoidon tuesta annetun lain muuttamisesta. Sisällöltään
on kyse siitä, että osittainen hoitoraha korvataan
joustavalla hoitorahalla. Asia on kannatettava. Se lisää perheiden
valinnanmahdollisuuksia ja on se suunta, johon pitää edetä.
Tarkoitan sitä, että perheillä on aidosti
mahdolli-suuksiensa mukaan niitä päätöksenteon
tilanteita, mikä on kussakin elämäntilanteessa
se paras vaihtoehto lasten hoidolle ja hoivalle.
Mutta kyllä tämänkin lain käsittelyn
yhteydessä on välttämätöntä kysyä,
kenen näkökulmasta meillä perhepolitiikkaa
tässä maassa tehdään. On kiistämätön
tosiasia, että tasa-arvoon työelämässä ja
naisten palkkojen jälkeenjääneisyyteen miesten
palkoista pitää kiinnittää huomiota
ja se on tärkeää. Mutta kun meillä on
tulossa käsittelyyn kotihoidon tuen selkeä leikkaus,
joka on puettu tasa-arvon kaapuun, niin voi vain tässäkin kohdassa
kysyä ja ihmetellä, ja totean uudemman kerran:
kenen näkökulmasta tämä laki
on tehty?
Toisekseen asia, johon kiinnitämme lausumassamme huomiota,
on se, että kun tavoite tälle lainmuutokselle
on, että kotihoidon tuelta siirryttäisiin osa-aikatyöhön,
ennustan — ennuste voi mennä pieleenkin, mutta
ennustan joka tapauksessa — että todennäköisempää kuin
se, että siirrytään kotihoidon tuelta
työelämään, on se, että siirrytään
täysipäiväisestä työstä osa-aikatyöhön,
osa-aikaiselle joustavalle hoitorahalle. Ketä tämä sitten
palvelee, niin sen aika näyttää.
Saara Karhu /sd:
Puhemies! Edustaja Rehula tuossa kyseenalaisti hallituksen perhepolitiikan,
ja tässä on viitattu tähän toiseen
kotihoidontukiasiaan. Minullakin on tässä pari
tutkimustulosta, jotka hyvin tukevat sitä väitettä,
että kyseessä on hyvin tärkeä naisten
työmarkkinatasa-arvon ja lasten oikeuksien molempiin vanhempiinsa
näkökulmasta tapahtuva uudistus.
Otetaan nyt vaikka tämä vanhempi tutkimus, josta
jos lyhyesti siteeraan, niin Palkansaajien tutkimuslaitos on todennut,
että eniten pätkätöitä tekevät
korkeakoulutetut naiset ja tutkimusten mukaan sukupuolten ura- ja
palkkakehitys on monessa suhteessa samansuuntainen ennen perheellistymistä mutta
eriytyy lastensaannin jälkeen, ja se on sitten tällä nykyjärjestelmällä naisten
tappioksi.
Aivan tuore tutkimus vuodelta 2014 — se on tarkoitus
silloin julkistaa, eli sitä ei ole vielä julkistettu,
mutta joitain tuloksia siitä on olemassa — on
tanskalainen. Siinä todetaan, että jos isä ei aktiivisesti
osallistu lapsenhoitoon pikkulapsivaiheessa, riski vanhempien eroon
on suurempi. Sitten vaikka niin ikävästi kävisi,
että tämä ero tulisi, niin jos isä on
osallistunut lastenhoitoon lapsen ollessa pieni, niin todennäköisyys
siihen, että hän tapaa lasta myöhemmin
ja on paremmassa yhteistyössä lapseen liittyvien
asioiden kanssa jatkossa, on suurempi kuin niillä isillä,
jotka eivät ole pikkulapsivaiheessa osallistuneet lapsenhoitoon.
Eli jo nämä kaksi tutkimusta tukevat sitä,
että hallitus on hyvällä tiellä tässä asiassa,
kunhan me vain ensin mukaudumme tähän uuteen ajatteluun
ja muutokseen.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Keskusta on vastalauseessaan kiinnittänyt
nimenomaan huomiota siihen, mikä on hallituksen perhepoliittinen
linja. Kysymys kuuluu, onko sitä. Se on sirpaleista, se
on hajanaista, ja ykköskysymys on se, kenen ehdoilla sitä perhepolitiikkaa
tehdään.
Meillä on olemassa tutkittua tietoa siitä,
mikä on naisen euro verrattuna miehen euroon. Meillä on
tutkittua tietoa siitä, mikä on kasvatustieteellisin
perustein lapselle paras ikä olla kotihoidossa, päivähoidossa.
Erilaiset hoitomuodot, niitähän on, sen takia
on joustavuutta. Joustavuutta pitää kannattaa
ja valinnanvapautta pitää edistää, jotta
perhe voisi itse päättää tilanteessa,
jossa niitä mahdollisuuksia yhteiskunta on tarjoamassa, mikä sille
perheelle on parasta. Meillä on olemassa ihan riittävästi
tietoa, kunhan sitä tietoa halutaan käyttää lapsen
näkökulmasta.
Sitten toisekseen meillä, arvoisa puhemies, vastalauseessa
olevassa lausumaehdotuksessa on kaksi osaa. Toinen osa liittyy siihen,
että eduskunta edellyttäisi, että varhaiskasvatuslain
kokonaisuudistus etenisi ripeästi.
Edustaja Mäkisalo-Ropponen täällä vakuutti, että varhaiskasvatuslain
uudistaminen etenee määrätietoisesti.
On hyvä kuulla, että hallituspuolueen edustaja
näin vakuuttaa. Sen verran historiatietoa, että taitaa
olla kolmas hallitusohjelma, johon on kirjattu aiemmin päivähoitolainsäädännön
kokonaisuudistus, mutta nyt kun tämä kieli ja
termi on näiltä osin muuttunut, niin on kysymys
varhaiskasvatuslain kokonaisuudistuksesta, jota toden totta odotamme
eduskunnan käsittelyyn vielä tällä vaalikaudella.
Ei voi kuin toivoa ja tietysti uskoa ja luottaa siihen, että vakuutukset
valmistelun määrätietoisesta etenemisestä pitävät
paikkansa. Hieman huolestunut olisin jo muun muassa siksi, että tällaista
sirpaleista lainsäädäntöä tänne
meille on tuotu ja tullaan tuomaan.
Saara Karhu /sd:
Arvoisa puhemies! Kyllä minun mielestäni
lapsen edun näkökulma on se, että hänellä on
molempiin vanhempiinsa hyvä ja läheinen, luottamuksellinen
suhde, joka on syntynyt jo pienenä lapsena. Silloin se
kantaa myös niiden vaikeuksien yli, joita saattaa syntyä,
ja siinä vaiheessa, jos pariskunta esimerkiksi eroaa ja lapsen
koti siirtyy toisen vanhemman luo, yhteys tähän
toiseen vanhempaan tutkitusti säilyy parempana. Eli kyllä se
on ehdottomasti myös lapsen edun mukaista.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Tämän hallituksen perhepoliittinen linjaus
on tukea perheitä tekemään perheiden
ja lasten kannalta hyviä ratkaisuja, ja tämä laki
lisää perheiden valinnanmahdollisuuksia. Lapsen koti
on aina siinä vanhempien hyvinvoinnissa, eli lasten hyvinvointi
on kaikkein tärkein asia, ja tämä laki
omalta osaltaan tämän valinnanmahdollisuuksien
lisäyksen kautta antaa myöskin perheille sitä hyvinvointia,
koska vanhempienkin hyvinvointi lisääntyy.
Keskustelu päättyi.