4) Hallituksen esitys laiksi arvonlisäverolain 85 §:n
muuttamisesta
Heli Paasio /sd:
Arvoisa puhemies! Sosialidemokraattien vaihtoehtobudjetissa
on lähdetty siitä, että halutaan kohdentaa
veronkevennyksiä niille, jotka niitä todellisesti
tarvitsevat. Tämä ruuan arvonlisäveron
alennus on oivallinen esimerkki siitä, että tämä kohdentuu
myös niille, jotka eivät tarvitsisi sitä.
Esitän, että tämä lakiesitys
hylätään, ja meillä on omissa
vaihtoehdoissamme tarjota verotuksen kautta myös huomattavasti
oikeudenmukaisempi ratkaisu perusvähennyksen tuplaamisen kautta
ja työtulovähennyksen kautta ja muutenkin kohdentamalla
verotuloasteikossa painopistettä entistä pieni-
ja keskituloisemmille paljon enemmän kuin mitä hallitus
on tarjonnut.
Esitän, että lakiesitys hylätään.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Kun elintarvikkeiden hintakehitys on ollut
jatkuvassa nousussa, arvioin aikanaan, ettei ruuan arvonlisäveron
alentamisesta ole kovinkaan paljon hyötyä, semminkin
kun kauppaketjut, jotka hallitsevat päivittäistavaramarkkinoita,
ovat todennäköisesti jo etukäteen nostaneet
ruuan hintaa tähtäimessä elintarvikkeiden
arvonlisäveron alennus. (Ed. Pulliainen: Juuri näin!)
Nyt tilanne on oleellisesti muuttunut. Matalasuhdanteessa kansalaiset
tulevat varovaisiksi ja heidän kulutuskäyttäytymisensä muuttuu.
Jotta kauppa kävisi, on hintoja alennettava. Onkin arvioitavissa,
että hintakehitys seuraavien kahden kolmen vuoden aikana
on kuluttajien kannalta positiivinen. Erityisesti pieni- ja keskipalkkaisten
osalta on hyvä, että ruuan arvonlisäveron alennus
tehdään ensi vuonna. Sillä on myös
elvyttävää vaikutusta.
Suomessa pitäisi arvioida myös sitä,
miksi ruuan raaka-aineiden hintataso nousi viime vuoden lopussa
ja tämän vuoden alussa niin paljon. Selityksenä on
käytetty sitä, että ruuan raaka-aineita
on käytetty enenevässä määrin
biopolttoaineiden valmistukseen.
Arvoisa puhemies! Mutta yhtenä selitystekijänä voidaan
pitää Euroopan unionin maataloutta merkittävästi
rajoittavaa politiikkaa. Onkin tärkeätä,
että maataloustuotantoa lisätään
seuraavien vuosien aikana. Näin saadaan myös elintarvikkeiden
hintatasoa alemmaksi.
Euroopan unionin rajoittavasta maatalouspolitiikasta ovat hyötyneet
pääasiassa kaksi Keski-Euroopan valtiota eli Saksa
ja Ranska. On tärkeätä, että maatalouspolitiikan
suuntaa muutetaan tuotantoa lisääväksi
silläkin uhalla, että tukitasoihin tulee muutoksia.
Eduskunnan päätöksen jälkeenkin
Suomen elintarvikkeiden hintataso jää kovin korkeaksi. Syy
on edelleenkin korkean arvonlisäveron. EU-maiden keskimääräinen
elintarvikkeiden arvonlisävero on vajaat 6 prosenttia.
Suomalaiset joutuvat korkean arvonlisäveron takia siis
edelleen kärsimään ruuan kovasta hinnasta.
Tämä tosiasia on syytä pitää mielessä tulevaisuuden
veroratkaisuja tehtäessä.
Outi Mäkelä /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä hyvää tarkoittava
esitys on jo ensimmäisessä käsittelyssä herättänyt
paljon keskustelua. Huolenaiheet asiaan liittyen on myös
tuotu useaan kertaan esiin, mutta kertaus ei liene pahitteeksi.
Ensimmäinen epäkohta tämän lain
osalta liittyy ravintolapalveluiden asemaan, jonka osalta on toivottavaa,
että EU-neuvotteluissa hallitus saa tavoitteensa läpi
ja ruuan arvonlisävero voitaisiin direktiivimuutoksen myötä alentaa
myös ravintolapalveluissa.
Toinen suuri kysymys tämän lain osalta on, siirtyykö kevennys
aidosti hintoihin. On toivottavaa, että esitykseen liitetty
seuranta todella tuottaa tulosta ja esityksellä oletetut
mittavat ja merkittävät talousvaikutukset myös
toteutuvat. On mainittu, että kokonaistyöllisyys
parantuisi 6 000 henkilöllä, kuluttajien
ostovoima parantuisi, hinnat alenisivat 4,1 prosentilla ja vaikutukset olisivat
positiivisia inflaation torjuntaan. Nämä ovat
kovia tavoitteita, ja toivon todella näiden hyvien tavoitteiden
tämän lain myötä toteutuvan.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Ruoka on semmoinen jokapäiväinen
tarvike, jota useampi meistä tarvitsee, jos aikoo terveenä pysyä ja hyvässä kunnossa.
Sen takia se on semmoinen perusasia kaikille asumisen lisäksi
näillä leveysasteilla, jotta meidän pitäisi
suhtautua sillä tavalla näihin ruokaan ja asumiseen,
että ei verotuksellisin keinoin tehdä lisää kustannuksia
eikä muillakaan keinoin.
Nyt tässä pitää kehua hallitusta.
Tässä hallitus on lähtenyt oikeaan suuntaan.
Kaikista niistä uhkakuvista huolimatta, mitä on
todettu, että välttämättä ei
mene hintoihin, uskon kuitenkin, jotta valtaosa näistä alennuksista
tulee hintoihin tavalla tai toisella menemään.
Olen jopa sitä mieltä, jotta kun tämä on
tämmöinen perusasia, niin tässähän
pitäisi vielä alentaa jatkossakin elikkä katsoa,
jotta pitääkö meillä olla Euroopan
keskitaso vai pitääkö meillä olla
alempana vielä kuin eurooppalainen keskitaso ruuan alvin
osalta. Sehän tarkoittaa monia asioita. Tällä hetkellä,
kun meillä on tämä veropaletti auki elikkä kun
tätä valtion budjettia tehdään,
niin muutetaan sitä sillä tavalla tässä ja
verotaulukoita, jotta isommille tuloluokille ei anneta niitä veronkevennyksiä,
mitä on kuviteltu, koska heillehän tässä tulee
nyt kaksinkertainen verohyöty, tulee sieltä tuloveronalennuksen
puolelta ja nyt tulee sitten vielä tästä,
kun ruoka halpenee. Mitään syytä ei ole enää täältä kautta
kannustaa sitä, jotta annetaan isoja verohelpotuksia, koska
nythän tässä käy sillä tavalla,
jotta pienituloiset tässä nykypolitiikassa jäävät
kokonaan paitsi.
Kun katsotaan työmarkkinatuella olevaa, niin hänhän
ei tästä veroalesta yhtään pätkääkään hyödy.
Päinvastoin nyt tapahtuu sillä tavalla, jotta
kunnissa nostetaan veroprosentteja, niin kuin Kiteelläkin
eilen äänestyksen jälkeen nostettiin 1,25
elikkä aletaan olla kohta Pelkosenniemen tasolla, onko
se 20,75 meillä tällä hetkellä Kiteellä.
Siellä työmarkkinatuella oleva henkilö ensi vuonna
saa vetää vyötään huomattavasti
tiukemmalle kuin se tänä vuonna on. Tässä olisi
pieni toivo nyt, että myös pienituloiset täältä kautta saavat
jotain hyötyä. Sen takia näen hyvin tärkeänä,
jotta toivon mukaan hallituspuolueissakin nyt herätään.
Siellä ovat tainneet isokenkäiset kokoomuslaiset
mainita jopa puhemiehestä lähtien, jotta eikös
pitäisi vähän tästä veroalesta nyt
luopua sillä puolen.
Ed. Laxellille voisi todeta, taisi muuten lähteä salista
pois, ed. Laxell totesi siitä, jotta ruuan hinta on noussut.
Kyllähän tämä hallitus heti
ensi töikseen, kun pääsi toteuttamaan
oikein näitä haaveitaan — ne eivät
olleet unelmia, ne olivat varmaan haaveita, jotka toteutettiin,
meillä on vaan unelmia — pani lihoiksi tämän
Kemiran, mikä tarkoitti sitä, jotta nyt sitten
me maksamme sitä laskua tässä lihassa
ja leivässä ja maidossa ja kaikissa elintarvikkeissa,
koska hinnat lienevät yli kaksinkertaistuneet nyt tähän
päivään mennessä siitä ajasta,
kun Kemira vielä oli valtionyhtiö. Sen takia tulen äänestämään
tämän hallituksen esityksen puolesta pitkästä aikaa.
Usein olen äänestänyt vastaan, mutta
nyt on erityinen poikkeus ja hallitus voi iloita siitä,
jotta löytyy oppositiostakin tukea.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! On aivan selvä asia, että vihreät äänestävät
hallitusrintamassa tässä asiassa. Koska asia on
sovittu hallitusneuvotteluissa, niin silloin menetellään
näin, eikä siitä mihinkään
poiketa. (Ed. Kalliksen välihuuto) On siellä monta
muutakin sellaista asiaa, jotka on sovittu ja joissa toisinpäin on
se, että mitä mieltä siitä hommasta
on.
Mutta joka tapauksessa, jos pikkuisenkaan objektiivisesti miettii
tätä asiaa, niin tässähän
on kysymys upporikkaan valtion toimenpiteestä. Vain upporikkaalla
valtiolla on varaa tämän laatuiseen toimenpiteeseen,
jossa on vaikka kuinka monta kuoppaa, joihinka voi kompastua.
Ensinnäkin, kun palautetaan mieliin vuosi 94 ja sen
jälkeen 1.1.95, silloin tapahtui erittäin merkittävä elintarvikkeitten
arvon alennus ja sitten myöskin senmukainen vähittäishintojen
alennus. Oli Vähittäiskauppa ry:n toiminnanjohtajalla
aika kova pala, kun joutui sitten loppujen lopuksi antamaan periksi,
että no, kyllä siinä sittenkin kävi
niin, että pikkuhiljaa vaan ne hinnat nousivat ja kuittaantui
pois tuo elintarvikkeitten vähittäishintojen alennus.
Siis toisin sanoen mistä löytyy se sellainen vahti,
että nyt luvattu alennus todella — todella — säilyy
alennuksena? Ei mistään. Kun otetaan huomioon,
minkälaista markettirakentamista on harrastettu viime aikoina, niin
tässä on semmoinen oiva mahdollisuus kuitata sitten
hinnankorotusten kautta rahnaa noitten velkojen maksuun.
Sitten yhden putiikin käyttäytymistä minä tässä todella
ihmettelen. Se on MTK, joka lähti kannattamaan tätä samaista
hanketta, joka nyt siis toteutuu. Minä en ymmärrä,
millä konstilla he kuvittelevat nyt vähittäiskaupan
lupausten perusteella, että heidän tarvitsemiaan
tuottajahintojen nousuja voitaisiin toteuttaa. Siis tämähän
lukitsee tuottajahintojen nousun, joka on itse maatalouselinkeinon
kannalta ihan elintärkeä asia. Tässä on
täydellinen ajatusvirhe koko hommassa, ja se sattuu harvinaisen
kenkkumaiseen aikaan, kun parhaillaan käydään
maatalouden niin sanottuja terveystarkastusneuvotteluja, joista
toivottavasti sitten Suomelle tulee myönteisiä uutisia,
niitä ei vielä ole kuulunut.
Arvoisa puhemies! Tilanne on sillä tavalla, että kun
merkittävä johtava hallituspuolue, Suomen keskusta,
on asettanut itselleen tällaisen tavoitteen, niin vihreittenkin
uskollisina sotureina pitää olla rintamassa mukana,
kävi kuinka kävi.
Ilkka Kantola /sd:
Arvoisa puhemies! Täällä opposition
puolellahan uskollinen rintama voi olla vähän
hatarampi kuin hallituspuolella. Niin kuin näkyy, meillä on
erilaisia käsityksiä sosialidemokraattienkin eduskuntaryhmän
sisällä siitä, miten tähän
ruuan arvonlisäveron alentamiseen tulisi suhtautua.
Keskeinen yhteiskunnallinen haaste ja ongelma, josta puhutaan
toistuvasti, on tällä hetkellä se eriarvoisuuden
kasvaminen, mitä Suomessa on tapahtunut 90-luvun alun jälkeen.
Siitähän on useita raportteja. Se ei koske vain
taloudellisen eriarvoisuuden kasvamista vaan monia muita alueita,
terveyseroja jne.
Olen miettinyt, millä tavalla tämä ruuan
arvonlisäveron alentamishanke ja tämä esitys
liittyy tähän eriarvoisuuden problematiikkaan.
Tuoko se oikean vastauksen siihen eriarvoisuuden kasvuun vai ei,
vahvistaako se sitä vai ei, sitä on tietysti vaikea
arvioida, kun ei tiedetä, millä tavalla sitten
ruuan hinnan — sehän sille kuluttajalle merkitsee — kehitys
tämän veron alennuksen myötä sitten
tapahtuu.
Suhteellisesti ottaen — näin siis toistetaan useaan
kertaan useissa puheenvuoroissa — ruuan arvonlisäveron
alennuksesta hyötyvät eniten pienituloisimmat,
kuten eläkeläiset, opiskelijat ja yksinhuoltajien
lapsiperheet, siis suhteellisesti ottaen he hyötyvät
tästä eniten. No, miksi niin, mitä tarkoittaa
"suhteellisesti ottaen"? No, siinä mielessä, että heidän
menotaloudestaan näissä pienituloisissa perheissä ruualla
on suurempi osuus kuin niillä, jotka ajavat esimerkiksi
Ferrarilla tai asuvat Helsingin rannoilla 500 neliön taloa.
Suhteellisesti ottaen ruuan osuus menoista on suurempi tietysti
pienituloisilla, ja siinä mielessä on oikein sanoa,
että suhteellisesti ottaen he hyötyvät,
heille ruoka on se suurin osa sitä välttämättömyyttä,
jonka kustannuksista on kysymys.
Suomalaisessa yhteiskunnassa on laajemminkin, kun on tehty päätöksiä,
joihin liittyy etuuksien tasoa tai rahallisia saamisia, tehty ratkaisuja suhteellisuusperiaatteella.
On oltu kiinnostuneita siitä, miten suhteellinen hyöty
ihmisille kasvaa, kasvaako jonkun suhteellinen hyöty enemmän
tai vähemmän tai millä tavalla oikeudenmukaisuus
yhteiskunnassa toteutuu, kun kaikki saavat suhteellisesti ottaen
yhtä paljon. Vähemmän on ollut puhetta,
sitten kun puhutaan näistä oikeudenmukaisuuskysymyksistä,
siitä, mitä oikeudenmukaisuus on sen eurojen saamisen
kannalta. Se suhteellisuus on sitä käypää valuuttaa. Eurot
eivät ole niin kiinnostavia kuin oikeudenmukaisuudesta
puhutaan.
Oikeudenmukaisuuden kannalta kuitenkin, näin ajattelen,
jos ajattelee tavallisen ihmisen näkökulmasta,
eniten merkitystä on sillä, mitä ihan oikeasti,
absoluuttisesti, käteen tulee rahaa tai kuinka paljon sitä jää tulematta.
Se suhteellisuus ei kaupassa, kun ruokaa ostaa, merkitse mitään, vaan
se on se kassan näyttämä numero, joka
pitää absoluuttisella valuutalla maksaa.
Suhteellisuusetuisuuksista, joita suhteellisuusperiaatteen mukaisesti
meille osoitetaan, tietysti prosenttiperusteiset palkankorotukset
ovat yksi tämän tyyppinen rakenne, jossa suhteellisesti
ottaen kaikki saavat yhtä paljon rahaa prosenteissa. Mutta
tietysti tämä prosenttiperusteinen palkankorotussysteemi
lisää tuloeroja, lisää eriarvoisuutta
Suomenmaassa meidän systeemissä. Vastaavasti samalla
prosentilla aleneva verotus, siis prosenttiperusteinen veronkevennyslinja, myöskin
lisää eriarvoisuutta, koska ne veronkevennykset
ovat isompia euroissa mitattuna siellä suuremmissa tuloluokissa
kuin pienemmissä tuloluokissa.
No, ruuan arvonlisäveron alentaminen tulee tietysti
samalla prosentilla kaikkeen siihen ruokaan, joka tämän
verolainsäädännön piirissä on. Kuitenkin
on perustellusti osoitettu, minusta vastaansanomattomasti, että absoluuttisesti
suurimman hyödyn saavat ne, joille ruoka ei merkitse niin
suurta osaa siitä omasta menotaloudesta, eli ne, joilla
on varaa ostaa kalleimpaa ruokaa, voivat valita, ostavatko erikoiskallista
ruokaa vai keskihintaista ruokaa ja millä tavalla suunnittelevat
sen menunsa. Vastaavasti pienimmän hyödyn euromääräisesti
tästä arvonlisäveron alentamisesta saavat
ne, jotka ostavat halvinta ruokaa, mainitsematta nyt mitään
erityisiä elintarvikkeita tässä yhteydessä.
Se olisi sopimatonta. Mutta totta kai on niin, että tämä ei
vähennä eriarvoisuutta vaan ennemminkin lisää.
Siitä 500 miljoonasta, joka tähän käytetään,
suurempi osa tulee hyvätuloisille kuin pienituloisille.
Tämän johdosta kannatan ed. Paasion tekemää hylkäysesitystä.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Olen tässä salissa
monta kertaa toivonut, että verotuksessa ruvettaisiin noudattamaan
sitä veropoliittista linjaa, jota kristillisdemokraatit
monessa monessa puheenvuorossa ja esityksessä ovat esittäneet.
Eli verotetaan lievästi sitä, mitä yhteiskunta
ja ihminen tarvitsee, ja ankarammin sitä, mitä ihminen
ja yhteiskunta ei välttämättä niin
paljon tarvitse.
Tässä yhdessä puheenvuorossa todettiin,
että ihminen tarvitsee ruokaa, ja aivan varmasti tarvitsee.
Sen takia ruokaa tulisi verottaa lievästi. Useimmissa maissa
näin myöskin menetellään. Suomi
on yksi niitä harvoja maita, missä verotetaan
ruokaa näin ankarasti. Ja on päivänselvä asia,
että jos tällaista välttämättömyyshyödykettä verotetaan
ankarasti, niin siitä tietenkin — koska se on
välttämättömyyshyödyke — kärsivät
eniten pientuloiset. Ei sillä ole niin suurta merkitystä,
mikä on ruuan vero hyvätuloiselle, ei sillä ole
merkitystä, mutta pientuloiselle ruuan hinnalla on suurikin
merkitys. Eli tämä periaate on äärettömän
tärkeä, muistakaamme: lievästi sitä,
mitä ihminen ja yhteiskunta tarvitsee, ankarammin sitä,
mitä ei tarvitse.
On ollut myöskin mielenkiintoista seurata, miten politiikassa
ja eduskunnassa jotkut puhuvat erittäin voimakkaasti ravintolaruuan
puolesta ja vähättelevät kotiruuan merkitystä.
Mistä tämä viestii? Siis puhutaan kyllä voimakkaasti
ravintolaruuan merkityksestä, mutta kotiruualla ei ole niinkään
suurta merkitystä. Tarkoitan sitä, että halutaan
alentaa ravintolaruuan veroa. Se on joskus tuntunut tärkeämmältä kuin
kotiruuan arvonlisäveron alentaminen. Tämä on
minua ainakin jonkin verran vaivannut, ja olen ihmetellyt, minkä takia
näin on puhuttu ja minkä takia tällainen kanta
on otettu.
Ed. Kantola puhui paljon tästä suhteellisuudesta.
Oliko hän kaikissa asioissa oikeassa vai oliko hän
joissakin väärässä? Kyllä oikeastaan kaikki,
mitä on asiasta esitetty, osoittaa sen, että pientuloiselle
tällä on merkitystä ja selvästi
suurempi merkitys kuin hyvätuloiselle. Sen takia pidän
tavattoman hyvänä, että tämä esitys
on vihdoinkin tullut. Mutta jos minä yksin olisin saanut päättää,
niin olisin kyllä pudottanut tästä alennetusta
arvonlisäverosta pois sellaista, mikä ei siihen
kuulu.
Olen yrittänyt katsoa, mitä sisältää esimerkiksi
Ruotsin alennettu alvi elintarvikkeista, ja olen yrittänyt
myöskin muualta katsoa, mitä siihen sisältyy,
ja olen huomannut, että muissa maissa alennettuun arvonlisäverokantaan
sisältyy vain ihmiselle tarkoitettu ruoka. Tässä meidän
lakiesityksessämme tähän tulee myöskin
koirien ruoka ja kissojen ruoka, joka ei taas sisälly esimerkiksi Ruotsin
alennettuun verokantaan. Tämä kyllä jonkin
verran sotii tätä ensimmäistä periaatetta vastaan,
että verotetaan lievästi sitä, mitä ihminen
ja yhteiskunta tarvitsee, ja pitikö siihen sitten panna
myöskin nämä, mitä nyt ei niin
välttämättä siihen kuuluisi?
Kun olen tämän asian nostanut esille, niin
on sanottu ministerin taholta, että olisi niin vaikea poimia
se pois siitä laista. Tähän voi tietenkin
kysyä, oliko vaikea poimia ja pudottaa tästä alennetusta
arvonlisäverokannasta esimerkiksi olut pois. Ei ollut mitään
vaikeuksia. Hyvin helppoahan se on. Yhtä helppoa olisi
ollut pudottaa myöskin nämä äsken
mainitut tuotteet tästä alennetusta verokannasta
pois.
On myöskin ollut erittäin mielenkiintoista seurata
ja kuulla näitä puheita. Osa hallituspuolueiden
edustajista tässä asiassa, niin kuin siinä edellisessä,
moittii kyllä hallituksen esitystä mutta äänestää kuitenkin
sen puolesta. (Ed. Pulliainen: Solidaarisuutta, solidaarisuutta!) — Siksikin
sitä voidaan sanoa. — Mutta kyllähän
meidät on valittu tänne toimimaan niin kuin parhaaksi näemme
ja ennen kaikkea toimimaan myös niin kuin puhumme.
Markku Pakkanen /kesk:
Arvoisa puhemies! Keskustan pitkäaikainen haave ruuan
arvonlisäveron laskusta toteutuu viimein Matti Vanhasen
toisen hallituksen toimesta. Mielestäni tämä erittäin
tasapuolinen, kaikille Suomen kansalaisille kohdistuva veronalennus
on erittäin paikallaan. Kotimaisen ruuan ja kotimaisen
elintarviketeollisuuden kannalta myös ruuan arvonlisäveron
alennus on hyvä ratkaisu, lisäähän
se kotimaista kysyntää, ja siksi luulen, että MTK
on juuri tästä syystä mukana.
Kokoomuksen, vihreiden ja demareiden leiristä tätä on
hiukan epäilty. No, he edustavatkin tässä salissa
hyväosaisia, paitsi ed. Lahtela, joka kannattaa hallituksen
hyvää esitystä.
Hannakaisa Heikkinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Pellervon taloudellinen tutkimuslaitos arvioi
esimerkiksi tänä vuonna elintarvikkeitten keskimääräiseksi
hintojen nousuksi hieman yli 8 prosenttia. Vauhti on siten selvästi
muuta inflaatiovauhtia nopeampi. Tilanne ei kuitenkaan juurikaan
poikkea muun Euroopan kehityksestä, jossa elintarvikkeiden
hintojen nousuvauhti on viimeisen vuoden aikana ollut 7,5 prosenttia.
Toisin kuin tässä salissa tänäänkin
on väitetty, viimeisten kolmen vuoden aikana Suomen hintojen
nousu on kuitenkin ollut EU:n keskimääräistä hintojen
nousua hitaampaa. Eli väitteet, että suomalaiset
kauppiaat olisivat erityisesti halunneet nyt nostaa etukäteen
hintojaan, eivät siis pidä paikkaansa. Tästä 5
prosenttiyksikön veronalennuksesta johtuvan vivahteikkaan
keskustelun ja valppaan hintaseurannan seurauksena veronalennuksen
arvioidaan siirtyvän hintoihin täysimääräisesti.
Näin siis arvioi muun muassa Pellervon taloudellinen tutkimuslaitos.
Käytännössä veron alentaminen
tarkoittaa sitä, että elintarvikkeiden hinnat
alentuvat nyt noin 4,5 prosenttia.
Arvoisa puhemies! Kaupan hyllyllä veron alentuminen
näkyy siten, että elintarvikkeiden hinnat alentuvat
joulukuusta 2008 joulukuuhun 2009 arviolta 2,1 prosenttia, kun ne
muutoin nousisivat 2,3 prosenttia. Koko vuonna elintarvikkeiden
hinnat nousevat keskimäärin 2,1 prosenttia.
Lenita Toivakka /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä ruuan arvonlisäveron
alennus on mielestäni, vaikka kokoomuslainen olenkin, erittäin
tervetullut. Tiedän, että monet suomalaiset ovat
tästä hyvin iloisia, ja tästä hyötyvät
erityisesti pienituloiset, lapsiperheet ja eläkeläiset.
Kauppa on tässä keskustelussa tänään
ja viime torstaina, huomasin, ollut erityisen kritiikin kohteena.
Uskotaan, että tämä veronalennus päätyy
kaupan katteisiin, mutta minä en tähän
usko. Olen pitkäaikainen kaupan alan ammattilainen taustaltani
ja tiedän, että tämä on kaupparyhmille
Suomessa imagon kannalta äärettömän
tärkeä asia toteuttaa hyvin niin, että tämä hyvä periaate siitä,
että nämä veronalennukset päätyvät
kuluttajan hyödyksi, todella toteutuu. Muutoin kuluttajat äänestävät
kyllä jaloillaan.
Tätä veronalennusta jos jotain tullaan kovasti varmasti
seuraamaan, varmasti myös julkisuudessa, mutta uskon, että myös
tähän virallisia seurantaryhmiä tullaan
asettamaan. Tämä tulee kyllä koitumaan
kuluttajien eduksi. Kauppa on aiemminkin hoitanut vastaavanlaisia
operaatioita. Esimerkiksi euron käyttöönoton
yhteydessä pelättiin samaa, että hinnat
nousevat, mutta silloin tapahtui niin, että monet hinnat
laskivat ja hyvin pitkäaikaisesti.
Tämä on hyvä esitys ja tulee aidosti
laskemaan elintarvikkeiden hintoja, mutta on luonnollisesti tärkeää,
että tätä seurataan ja tästä keskustellaan.
Mutta sitähän me emme voi tälläkään esityksellä aikaansaada,
että ruuan hinta ei enää jatkossa nousisi,
koska tuottajahinnat ja tuontihinnat muuttuvat, mutta se hyöty
tästä on, että jatkossa ne hinnankorotukset
ovat maltillisempia, koska kerrannaisvaikutukset alentuneen veron
kautta ovat myös pienempiä jatkossa.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Toivakalle totean, että hän
ei äsken viitsinyt kuunnella, kun puhuin tuossa. Tätä asiaa
seurattiin hyvin tarkkaan valiokunnassa — minä olen
täällä ollut 21,5 vuotta, kohta 22 vuotta — ja
sen vuoden 1995 operaation seurasin erittäin tarkkaan,
kun olin silloin vielä EU-kriittisten järjestöjen
puheenjohtaja kaiken lisäksi. Kaikki oli seurannassa, ja
siinä kävi juuri toisin kuin te äsken
väititte. Sen vähittäiskaupan Osmo Lainekin
joutui myöntämään kitisten ja
katisten mutta kuitenkin.
Lyly Rajala /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä asiassa uskon kyllä enemmän
pitkäaikaista K-kauppiasta, ed. Toivakkaa, kuin täällä jo
yli 20 vuotta istuskellutta ed. Pulliaista. Tuo on varmasti konkretiaa,
mitä ed. Toivakka kertoi.
Täällä ed. Kantola puhui kovasti
suhteellisuudesta, mutta tässä tapauksessa kyllä pienituloiset ovat
ne, jotka tässä hommassa saavat sekä suhteellisesti
että konkreettisesti eniten. Se on selvää,
koska pienituloisemmilla ihmisillä suurempi osa tuloista
menee ruokaan ja asumiseen. Tässä on myöskin
terveydellisiä elementtejä, kun myöskin
pienituloisemmat voivat silloin ostaa terveellisempää ruokaa.
Ed. Pulliainen ihmetteli tätä MTK-ajatusta. No,
totta kai, MTK:han on suunnilleen yhtä kuin keskustapuolue,
ja koskapa EU:n maataloustuetkaan eivät enää oikein
perustu tuotantoon, niin sepä siitä.
Ed. Kallis puhui näistä eläinruoista.
Koskisiko tämä teidän esityksenne myös
lehmiä, hevosia, sikoja, lampaita ja muita kotieläimiä,
että niittenkin rehut alennettaisiin, vai mitenhän
se menee? En ymmärtänyt.
Kannatan tätä ajatusta hyvinkin paljon, mutta suuren
murheen kannan siitä, että ei millään
tavalla tarvitse halveksia kotiruokaa, jos vaikka syökin
ravintolassa. Se on tarpeen monille ihmisille, jotka ovat semmoisessa
työssä, niin kuin muun muassa me olemme täällä semmoisessa työssä,
että harvat meistä maakunnan ihmisistä täältä talosta
päivällä mihinkään
kotiin lähtevät johonkin pikkuyksiöön
keittelemään mitään. Hyvin monet
suomalaiset ovat ravintolaruuan varassa, ja tämä on
ravintolayrityksille tietenkin tiukka paikka, kun kaupoissa arvonlisävero
alenee mutta ravintoloissa ei.
Lenita Toivakka /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ymmärrän ed. Pulliaisen kritiikin,
mutta hieman ihmettelen sitä, kun ainakin saamieni tilastojen
mukaan nimenomaan päivittäistavaroiden eli ruokien
kohdalla euron käyttöönoton yhteydessä tätä hinnannousua
ei ollut, sitä ei juurikaan tapahtunut. Eräiden
tuotteiden hinnat jopa laskivat, mutta monien muiden hyödykkeiden
hinnat euron käyttöönoton yhteydessä kyllä nousivat,
puhutaan esimerkiksi kahvilapalveluista tai monista muista. Mutta
ruuan hinta pysyi suhteellisen maltillisesti ennallaan, ja siinä tämä euron
käyttöönotto onnistui.
Bjarne Kallis /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! En tiedä, mitä ed.
Pulliainen tarkoitti. Tarkoittiko hän euroon siirtymistä vai
Suomen liittymistä EU:hun? Luulen, että hän
tarkoitti jälkimmäistä. (Ed. Pulliainen:
Nimenomaan sitä!) Me olemme kaikki niin vanhoja, että me
muistamme kyllä, mitä tapahtui silloin, kun Suomi
liittyi Euroopan unioniin. Hinnat muuten kyllä tippuivat
aika lailla, tippuivat osittain liittymisen johdosta, mutta osittain myöskin
sen takia, että otettiin käyttöön
arvonlisävero, joka laski huomattavasti.
Herra puhemies! Omassa puheenvuorossani tarkoitin, että tähän
alennettuun verokantaan sisältyisi yksinomaan ihmiselle
tarkoitettu ruoka, ja puhuin kissojen ja koirien ruuasta ja totesin, että en
tiedä toista maata, missä kissojen ja koirien
ruokaa olisi verrattu ihmiselle tarkoitettuun ruokaan ja niin, että sillä olisi
alempi verokanta. (Puhemies: Minuutti on täysi!) Pidän
sitä huonona ratkaisuna.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! Verojen alentaminen ja erityisesti ruuan verojen
alentaminen on nimenomaan periaatteelliselta kannalta käsitellen
aivan hyvä asia. Ruuan alvi jäi aikoinaan liian
korkealle tasolle. Mutta nyt pitäisi olla rohkeutta niin
hallituksella kuin vastuullisella budjettivaltaa käyttävällä eduskunnalla
pysähtyä tämän päivän
tilanteessa siihen, mikä kansainvälisesti ja suomalaisia
koteja ja Suomea odottaa ensi vuonna.
Tässä tilanteessa hallitus on päättänyt
ottaa 2 miljardia euroa velkaa ensi vuodelle. Hallitus elää kuin
hidastetussa filmissä tilanteessa, jossa kansainvälinen
talous on syöksykierteessä. Maa järisee
tässä maassa. Tuhannet massairtisanomiset ja lomautukset
ovat jokapäiväisiä uutisia. Mitä hallitus
tekee? Se jatkaa rahan jakoa kuin hidastetussa filmissä vuoden
vanhan tilanteen mukaan. Se aikoo suorittaa inflaatiotarkistuksen päälle
870 miljoonan euron veronkevennykset, jotka suunnataan pääosin
hyvätuloisille, ja samaan aikaan lisäksi suorittaa
yli 500 miljoonan euron ruuan arvonlisäveronkevennykset.
Tältä osin sama hallitus on kylmästi
torjunut kaikki perusvähennyksen nostoesitykset, ei hyväksynyt lapsilisien
nostoa ensimmäisestä lapsesta, on vastustanut
kuntien sosiaali- ja terveyspalvelujen ja opetustoimen rahoitusta
ensi vuonna, esittää vain 21 miljoonaa euroa lisärahoitusta
kunnille perusturvallisuuden, arjen turvallisuuden lisärahoitukseen
tässä maassa.
Euroopan unionin komissio tuoreessa selvityksessään
suosittelee komission ja Euroopan unionin jäsenvaltioille
toimia talouden elvyttämiseksi tässä finanssikriisissä.
Komissio esittää muun muassa: "Talouden taantuma
vaikuttaa perheisiin, kotitalouksiin ja yhteiskuntiemme heikoimmassa
asemassa oleviin yksilöihin." Komissio esittää keinoja
kriisin sosiaalisten vaikutusten pehmentämiseksi.
Meillä ei tällä hetkellä ilmeisesti
ole tarkoitus muuta kuin jatkaa vanhalla omien ja varakkaiden veroetujen
hoitolinjalla, ja kun talous romahtaa, valtio joutuu miljardien
lisävelanottoon. Sitten käydään
tavallisten suomalaisten arjen perusturvaan kiinni. Tässä alkaa
olla toisintoa sisäpolitiikan ja talouspolitiikan osalta
90-luvun alun Ahon porvarihallituksen ratkaisuista. Me tulemme näkemään
hyvin pian sen.
Tässä tilanteessa on nimittäin pysähdyttävä sen ääreen,
että yhteisvastuu ja välittäminen eivät
todella onnistu ja hoidu haravatalkoilla, vaan veronmaksukyvyn ja
varallisuuden paremmalla huomioon ottamisella ja vastuullisen hyvinvointivaltion
sosiaalisen oikeudenmukaisuuden ratkaisuilla.
Sosiaali- ja terveysturvan keskusliitto tuoreessa selvityksessään
sanoo sen pelkistetysti: Suomalaisella köyhällä on
11 euroa päivässä käytettävissä.
Tähän pitää suhteuttaa tosiaan
tällainen hehtaariveroaseen käyttö. Nyt
tarvitaan täsmätoimia hyvinvointivaltion perustaan
ja sosiaaliseen turvallisuuteen.
On myöskin selvä, että tässä tilanteessa
olisi pitänyt hakea myöskin ratkaisuja, joilla
tuettaisiin lähiruokaa, suomalaisen elintarvikejalostuksen,
kotimaisen luonnonmukaisen tuotannon ja maatalouden tilannetta.
Ed. Heikkiselle voin todeta, että hallitus on tältä osin
osoittanut hyvin huonoa sinivalkoista valtionomistajuutta. Hyvin pitkälti
meidän maataloustuottajiemme vaikeudet ovat kärjistyneet
ministereiden Pekkarinen ja Häkämies valmisteleman
lannoiteteollisuuden myynnin myötä norjalaiselle
Yaralle. Lannoitteiden hinnat ovat lyhyen aikaa jopa kolminkertaistuneet.
Kansallisen maatalouspolitiikan ratkaisujen myötä nuoret
tuottajat eivät saa lisämaata, kun hallitus mieluummin
jakaa ekstrabonuksina luopujille hehtaaritukea 600—800
euroa. Tämä on kärjistämässä koko
maatalouden tuotantoa Suomessa samalla kun hallituspuolueet viime perjantaina
maa- ja metsätalousvaliokunnassa ja suuressa valiokunnassa
hylkäsivät sosialidemokraattien esityksen, että Suomi
ilmoittaa EU-ministerineuvostossa, että Suomi ei hyväksy
maidon maakiintiön lakkauttamista, koska siinä vaarannetaan
nimenomaan meidän luontaisen tuotantomme, työvaltaisen
Itä- ja Pohjois-Suomen tuotannon perustaa. Näillä ratkaisuilla ollaan
paitsi tuottajien niin myös kuluttajien hintapaineita nostamassa
ja myöskin elintarvikkeiden omavaraisuutta vaarantamassa,
sanottakoon myös, että myös ruuan terveellisyyttä.
Nimittäin kun me ed. Pulliaisen kanssa olimme tiukkana muutamissa
pilareissa EU-jäsenyysehdoissa 90-luvun puolessa välissä,
me edellytimme kadmiumvapaan lannoitteen turvaamista Suomessa. Joku
voi sanoa, että suomalaista lannoiteteollisuutta halusimme
tukea. Halusimme pitää elintarvikkeet kadmiumvapaana.
Nyt hallitus, kun lannoitehintojen paine kasvaa näin suureksi,
aikoo hoitaa ongelman vapauttamalla lannoitteiden tuonnin, jolla
tämäkin kadmiumvapaiden, puhtaiden elintarvikkeiden
periaate itse asiassa hallituksen hallitsemattomuuden ja valtionomistajuuden
puutteen takia menetetään.
Hannakaisa Heikkinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Se on kyllä hauska näin
uuden kansanedustajan täällä aina kerta
kerran jälkeen todeta, että täällähän
voi ruveta puhumaan sitten ihan mistä vaan. Vaikka puhutaan
arvonlisäverolain muuttamisesta, niin ruvetaanpa puhumaan
sitten myös maatalouspolitiikat ja käydään
läpi kaikki hallituksen huonot teot. Oppositiolla on oikeus
valita aina puheenaihe. Toki se on varmasti hallituksenkin puolella, mutta
täällähän se täyslaidallinen
on helppo tulla.
Mutta huomioisin ed. Rajamäelle: Ei hirveästi teidänkään
leiristä vastustusta tullut sille, että pienimmät
isyys-, äitiys- ja vanhempainpäivärahat nostetaan
työmarkkinatuen tasolle. Eivätkö nämä ole
juuri niitä täsmätoimia, joilla puututaan
kaikista köyhimpien ja heikoimpien asemaan?
Bjarne Kallis /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ei se välttämättä ole niin,
että ne, jotka saavat vähimmäisvanhem- painrahaa
olisivat ne kaikkein köyhimmät. Kotirouva voi
saada sen, ja saakin sen vähimmäispäivärahan,
eikä hän välttämättä ole
yhteiskunnan kaikkein köyhin. Kaikkein köyhimmät
ovat ne, jotka joutuvat turvautumaan toimeentulotukeen. Ja siinä ed.
Rajamäki oli kyllä väärässä,
kun hän sanoi, että toimeentulotuki on vain 11
euroa per päivä. Kyllä toimeentulotuki
on suurempi kuin 11 euroa per päivä, ja silloin
on jo vähennetty yhtä sun toista. Eli se toimeentulotuki
ei ole kaukana 400 eurosta, ja siitä on sitten jo vuokrat
ja monet lääkkeet maksettu.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluan nimenomaan viitata edelleen Sosiaali-
ja terveysturvan keskusliiton selvitykseen, jossa oli oikeasti elävässä elämässä tarkasteltu
erilaisissa tilanteissa olevien suomalaisten köyhien käytettävissä olevaa
rahaa erilaisissa elämäntilanteissa. Tähän
ed. Kallis toivottavasti myöskin tutustuu. Se on Sosiaali-
ja terveysturvan keskusliiton suomalaisten köyhyyttä koskeva
viimeisin selvitys.
Ja ed. Heikkiselle: On erittäin tärkeä,
että me tässä tilanteessa arvioimme laajasti
myöskin hintapaineita ja erityisesti silloin, kun kansallisilla ratkaisuilla
pahimmillaan olemme vaikeuttamassa tuottajien ja kuluttajien asemaa
myös jatkossa.
Bjarne Kallis /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Minä olen kyllä täysin vakuuttunut
siitä, että toimeentulotuki on suurempi kuin 11
euroa per päivä. Kannattaisi tuon keskuksenkin,
mihin te viittasitte, tutustua lainsäädäntöön,
niin tulisi ehkä hieman toisenlainen vastaus.
Tuulikki Ukkola /kok:
Arvoisa puhemies! En kyllä ymmärrä,
minkälaisia tutkimuksia on Sosiaali- ja terveysturvan keskusliitto
tehnyt; 11 euroa päivässä. Se on varmasti
niin, että se on se summa, mitä on jäänyt
ruuan, asunnon ja kaikkien muitten maksujen jälkeen, jotka
yhteiskunta on hoitanut. Ehkä se on sitten se 11 euroa,
mutta jotakin järkeä pitäisi olla kyllä siinä,
miten tutkimuksia täällä siteerataan.
Ed. Rajamäki muutenkin lykkäsi myrkyn kyllä hallituksen
niskaan tässä puheessaan, joka ei nyt kyllä juuri
käsitellyt tätä esillä olevaa
asiaa elikkä ruuan arvonlisäveron alentamista.
On ihan totta, kuten täällä on moneen
otteeseen sanottu, että tämä ruuan hinnan
alentaminen nimenomaan auttaa kaikkein köyhimpiä ihmisiä.
Näinhän sen täytyy ollakin, muutenhan sitä ei
olisi järkeä alentaakaan. Siksi kysynkin esimerkiksi
ed. Pulliaiselta, eikö tämä nyt ole kuitenkin
ihan hyvä asia, että näin tapahtuu. Siitä huolimatta,
että ed. Pulliainen esittääkin melkoista
kritiikkiä, hän varmaan äänestää tämän asian
puolesta. Olen tästä ruuan arvonlisäverosta saanut
itse henkilökohtaisesti muutamilta eläkeläisiltä happamia
kommentteja, koska eläkeindeksi muuttuu. Se vaikuttaa siihen
alentavasti, elikkä eläkkeet periaatteessa alenevat,
mutta onneksi nyt hyvä hallitus nostaa viinan hintaa ensi vuonna
10 prosenttia, niin silläpä sitten korjaantuu
myös eläkeläisten eläke.
Ja täytyy myös muistaa se — täällä ei
nyt ole demareita juuri paikalla, ei ole ketään — (Ed. Pulliainen:
Ei ole ketään, jota haukkuisi!) että viime
lamaan ei tätä lamaa kannata verrata sen takia,
että demarit silloin puoli vuotta jarruttivat kaikenlaisten
ratkaisujen tekemistä, että olisi nopeasti (Puhemies:
2 minuuttia!) päästy lamasta eroon ja nopeasti
päästy kiinni niihin järjestelmiin, jotta
olisi pystytty lamaa estämään ja helpottamaan
laman aikana ihmisten elämää. Sitä me
emme (Puhemies: 2 minuuttia!) saaneet tässä eduskunnassa
tehdä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Tuohon, mitä ed. Ukkola toiseksi
viimeiseksi totesi siitä, ketkä täällä ovat
edustettuna, niin kun asian ensimmäinen käsittely
oli täällä salissa, niin täällä oli
lähinnä vasemmisto paikalla, joka keskenään
jonkin verran myös kinasteli tästä asiasta,
mutta oikeisto oli poissa. No, nyt on toisinpäin. Peli
on 1—1 tältä osin.
Ed. Heikkiselle totean, että kyllä tämä eduskunnan
keskustelu kuitenkin on pysynyt tänään kysymyksessä ravinnosta,
niin että silloin myös kadmiumvapaa maaperä on
ihan tärkeä asia. Kiitos niille kansanedustajille,
jotka saivat silloin tämän Suomen poikkeaman aikaan
EU:ssa ja ajoivat sitä. Nyt toivon mukaan ei Vanhasen toinen hallitus
peruuta tässä asiassa historiaan takaperin ja
aiheuta peruuttamatonta ongelmaa.
Arvoisa puhemies! Tullessani saliin ed. Kantola käytti
puheenvuoron, jonka lopuksi hän totesi, että ruuan
hinnan laskeminen lisää eriarvoisuutta. Nyt kiteytän
tämän. Arvostan ed. Kantolaa hyvin paljon, mutta
tuo kiteytys, jolla hän ikään kuin kiteytti
kannatuksensa ed. Paasiolle tässä asiassa, kun
vastustaa ruuan arvonlisäveron laskemista, ei ollut kyllä mielestäni
oikeaan osunut. Hän lähtee siitä, että hinnan
lasku ei suosi köyhää ihmistä vaan
rikkaita ja tämä lisää eriarvoisuutta.
Mielestäni lähtökohtaisesti tämä ei ole
oikein.
Me elämme nyt uutta taloudellista tilannetta. Uutta,
miksi? Siksi, että Suomen valtiovarainministeriö ja
ilmeisesti myös ministeri Katainen on tunnustanut, että myös
Suomi on joutumassa, ja on jo nyt taloudellisessa kriisissä,
kansainvälisessä taloudellisessa kriisissä,
muiden mukana, ja se vaatii sitä, että me luomme
tilanteita, joissa pienituloisilla ihmisillä on parempi
mahdollisuus elää. Tässä tapauksessa
olen täysin samaa mieltä, että 270 miljoonan
euron edessä olevat veronkevennykset, jotka tulevat tuloveroon,
eivät ole oikein, mutta tämä alv:n lasku
on oikein. Se luo terveemmän pohjan ruuan hinnalle nyt
ja tulevaisuudessa. Tähän saakkahan tässä taloudellisessa
tilanteessa olemme kuulleet hallituksen aitiosta, että suomalaisilla
ei ole mitään hätää. Myös
meillä on hätä. Me emme ole mikään
uuninpankkojoukko, jota mikään ei kosketa, vaan taloudellinen
realiteetti on jo Suomessa sisällä, niin kun tässä talossakin
käsitellään tulevia pankki- ja yritysmaailmatukia
jo nyt valiokuntatasolla.
Lopuksi, arvoisa puhemies, köyhyys maassamme lisääntyy.
Ruuan hinnan pitkäjänteinen laskeminen tai sen
laskemiseen tähtääminen, tai niin kuin
täällä on todettu, sen nousun hidastaminen,
on oikeansuuntaista toimintaa. Alv tulevaisuudessa ja sen tuleva
lasku — koska katson, että myös jatkossa
meidän pitäisi siihen päästä ruuan suhteen — pitäisi
suunnata terveysnäkökulmasta niihin elintarvikkeisiin,
joilla on positiivisia terveysvaikutuksia, ja luomutuotantoon. Se
olisi jatkossa seuraava askel.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Kallis selkäni takaa jo häipyikin
pois. Minä olisin juuri hänelle erikoisesti kohdistanut
nämä sanani, koska nyt hänellä oli
Emut ja EU:hun liittymiset pikkuisen sekaisin tuossa argumentoinnissaan.
Minä puhuin ainoastaan ja vain vuosista 94 ja 95 ja siitä,
kun Suomi liittyi Euroopan yhteisön jäseneksi.
Vuoden 94 puolella varauduttiin nimenomaan siihen, että niitten
varastojen, jotka meillä on olemassa Suomessa 1.1.95, arvo EY:n
sisämarkkinoille siirryttäessä laskee.
Tämä arvonlasku piti kompensoida sillä tavalla,
että valtio maksoi sen. Oliko siinä EU:kin mukana, sitä minä en
muista, mutta nimenomaan Suomen valtio oli mukana. Silloin kun niitten
varastojen, joiden arvioitiin olevan kaupan varastoissa, varmuusvarastoissa
jnp. 1.1.95, arvo laski, ja kun oli elintarvikkeista kysymys, niin
vastaavasti sitten tietysti laskettiin ruuan hintaa. Muutenhan sinne olisi
tullut ansioton arvonnousu taas toisinpäin, elikkä toisin
sanoen tällä tavalla oltiin olevinaan ainakin
oikeudenmukaisia. Ja silloin kiinnitettiin siihen huomiota, kun
tämä oli argumentti sen puolesta, että Euroopan
yhteisöihin kannattaa liittyä, kun siitä on
tämmöisiä hyötyjä,
sisämarkkinahyötyjä, sen takia juuri
ryhdyttiin seuraamaan elintarvikkeitten vähittäiskauppahintojen kehitystä.
Ed. Toivakka täällä puheenvuorossaan
oli siis heti välittömästi sen 1.1.95
jälkeen oikeassa, mutta sittenpä yhtäkkiä,
kun oli vuosi ja kaksi eletty, se elintarvikkeitten hinta ryhtyikin
kirimään korotusvauhtiaan ja sitten, kun otettiin
siellä tämä uusi tarkastelun leikkauskohta, olikin
jo syöty se etu. Elikkä sillä tavalla
kauppa oli saanutkin sen edun vihdoin itselleen.
Arvoisa puhemies! Nyt erittäin rakentavasti ed. Heikkiselle,
kun hän on edelleen täällä paikalla:
Me joudumme nyt valitettavasti puhumaan myöskin ruuan tuotannon
edellytyksistä, niin kuin ed. Rajamäki aivan oikein
teki, ja näin tehtiin myöskin vuonna 1994. Nimittäin
sen ruuan tuotannon rakennehan on meillä sillä tavalla, että me
joudumme näitä keinolannoitteita käyttämään.
Niin kuin ed. Heikkinen erittäin hyvin tietää,
mitenkä lannoitteitten hankinta tapahtuu, niin meillä maatalousvaliokunnassa
oli aivan erityisenä huolena, millä tavalla käy
Kemiralle tässä operaatiossa 1.1.95 lukien. Silloin
yhdessäkin lisäbudjetissa 400 miljoonaa markkaa
siirrettiin rahoja Kemiran tilille sen takia, että Kemiran lannoitevarastojen
arvostuksen alentuminen kompensoitiin Kemiralle suoraan käyttötilille. Elikkä siis
toisin sanoen nämä on vähän
hankalia asioita ja näissä ei mikään
intomielisyys sinänsä auta yhtään
mitään. Niitä asioita pitää vaan
kylmästi seurata ja katsoa, mihinkä ollaan menossa.
Reijo Paajanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Olin Suomen Pankissa valtiovarainvaliokunnan
kanssa kuulemassa finanssikriisistä ja pankkikriisistä ja
niistä elvytystoimista, mitä meillä täällä voitaisiin
tehdä. Koen kyllä nyt entistä parempana
tämän ruuan arvonlisäveron alennuksen.
Vierastin sitä jossain vaiheessa, kun se hallitusohjelmaan
tuli eduskuntakauden alussa. Mutta kyllä näen,
että nimenomaan pienituloisille köyhimmille ihmisille
tästä on taatusti hyötyä, kun
ruuan hinta pysyy kurissa tai se toivon mukaan vielä halpenee
selkeästi.
En ed. Rajamäen ajatusta kyllä ymmärtänyt tuosta
11 eurosta ja ennen kaikkea hallituksen mollaamista tältä osin.
Tuo arvonlisävero, joka koskettaa niin kotimaisia ruuan
raaka-aineita kuin ulkolaisiakin ruuan raaka-aineita, kohtelee tietysti
tasapuolisesti siltä osin. Mitä tulee esimerkiksi
luomutuotantoon pelkästään tätä arvonlisäveroa
kohdistamalla, minä näen, että se voisi olla
järkevää, mutta näissä olosuhteissa
se ei ole, koska luomutuotannon elintarvikkeitten hinnat ovat kuitenkin
selkeästi kalliimpia, niin se ei sillä tavalla
palvelisi kuluttajia. Tämä hallituksen esitys
on erinomainen siltä osin, mikä koskee vähittäiskauppaa,
mutta tietysti ravintoloilla ja ruokaa myyvillä ravitsemusliikkeillä arvonlisävero
(Puhemies:
2 minuuttia!) pitäisi saada korjattua kanssa paikalleen.
Kyösti Karjula /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
arvonlisäverolain muutoksesta merkitsee ruuan arvonlisäveron
alentumista 17 prosentista 12 prosenttiin. Tämä on erinomainen
päätös ja erityisesti tämä on
erinomainen päätös nimenomaan verotuksen
sosiaalisen oikeudenmukaisuuden näkökulmasta.
Muistan, kun pari vuotta sitten vetämäni keskustan
arvonlisäverotyöryhmä päätyi
hyvin vahvasti siihen näkemykseen, että ruuan
arvonlisäveroa tulee alentaa. Käytiin myös
keskustelua siitä, mitkä ovat ne ydinperusteet.
Täälläkin keskustelussa on viitattu tuloverotukseen,
työllisyysnäkökulmiin jne. On selvää,
että tämä päätös
ei ole ensisijaisesti työllisyyden näkökulmasta,
vaan tämä on nimenomaan ensisijaisesti verotuksen
oikeudenmukaisuuden näkökulmasta, ja ennen kaikkea
kohdistuu niihin väestöryhmiin, lapsiperheisiin,
eläkeläisiin, opiskelijoihin, jotka eivät
pääse hyötymään varsinaisesta
tuloveron alentamisesta.
Mutta sen lisäksi tällä on toki merkitystä myös työllisyyden
näkökulmasta. Tässäkin mielessä, kuten
ed. Paajanen tuossa edellä totesi, kun otetaan huomioon
tämä suhdannekehitys ja se, millä tavalla
tilanne on monelta osin taloudessa vaikeutunut, voidaan sanoa, että tämä ajoituskin
tulee osumaan ehkä vielä parempaan ajankohtaan kuin
mitä hallitusohjelmaa kirjoitettaessa ajateltiin.
Arvoisa puhemies! Haluan vielä lyhyesti kiinnittää huomiota
siihen, kun me keskustelemme Suomessa välillisistä veroista
ja tässä tapauksessa ruuan arvonlisäverosta
ja ruuan hintatasosta, hyvin helposti jää liian
vähälle huomiolle se, että muihin Euroopan
unionin kilpailijamaihin verrattuna meillä Suomessa on
korkea ruuan hinta. Tämä johtuu hyvin pitkälle
nimenomaan korkeasta arvonlisäverokannasta. Nimittäin
Suomea korkeampi ruuan arvonlisäverokanta on tällä hetkellä vain
Virossa ja Tanskassa. Jos ajatellaan, että painotettu EU-maiden
keskiarvo on 5,5 prosenttia, niin me olemme ennen tätä alennusta
yli 10 prosenttia korkeammassa verokannassa, ja totta kai sillä on
heijaste myös ruuan hintaan.
Nyt on myös paljon keskusteltu siitä, tuleeko arvonlisäveron
alennus siirtymään hintoihin. Minusta tämä on
erittäin tärkeä näkökulma.
Tosiasia on se, että Suomessa elintarvikemarkkina on tietyllä tavalla
kilpailulta rajattua, nimittäin meillä on kaksi
pääkanavaa, jotka jakavat merkittävän
osan koko markkinaosuudesta. Muutamia vuosia sitten muun muassa
saksalainen Lidl toi selvää pirteyttä ja
kilpailua tähän elintarvikemarkkinaan. Siksi on
aika helppo luottaa siihen, että se ennakoitu noin 4 prosentin
hintojen alennus tulee toteutumaan. Viittasin jo aikaisemmin tähän
talouden kokonaistilanteeseen, jolla on jo ollut myös vaikutusta
siihen, että viimeisen runsaan vuoden aikana nopeasti kohonneet
elintarvikkeiden hinnat ovat mieluummin nyt hieman jo lasku-uralla.
Tässä suhteessa pidän hyvin todennäköisenä,
että ruuan arvonlisäveron alentaminen on jossain
määrin myös osaltaan vauhdittamassa elintarvikkeiden
hintojen alenemista. Tässä mielessä näen,
että tämä on erittäin merkittävä asia.
Tässä on käyty vähän
keskustelua siitä, pidetäänkö tätä keskustelua
yllä vasemmalta vai oikealta. Olen hyvin hämmästynyt
sosialidemokraattien vastalauseesta tämän arvonlisäverolain käsittelyn
kohdalla, mutta ymmärrän sen myös sitä taustaa
vasten, että olisin pitänyt varsin epätodennäköisenä — jos
keskustan hallituskumppanina olisi ollut sosialidemokraatit — että tätäkään
päätöstä olisi saatu aikaan
nimenomaan siltä pohjalta, että tämä kohdistuu
väestöryhmiin, jotka eivät sillä tavalla
oikeudenmukaisuusnäkökulmasta viime hallituskaudellakaan
kiinnostaneet hallituskumppania. Tässä mielessä olen
aika vakuuttunut, että siinä, että keskustajohtoinen hallitus
sai tämän ratkaisun aikaan, on ollut erittäin
merkittävää se, että toisena
päähallituspuolueena kokoomus on ollut valmis
tätä ratkaisua tukemaan.
Hannakaisa Heikkinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliaiselle, joka aina niin ystävällisesti
minua haluaa — ojentaakin on ehkä liian kova sana — ja
ed. Rajamäelle, jonka sävy kenties on hieman toinen
ja joka jo täältä salista poistui: On
aivan totta, kun ruuan hinnasta puhutaan, tulee tarkastella koko
elintarvikeketjua, ja tarkoitin — viitaten tähän
ed. Rajamäen äskeiseen puheeseen, kun hän
vaati täsmätoimia, joilla pystyttäisiin
puuttumaan kaikista heikompiosaisten tai kaikista köyhimpien
tuloon — että oppositiosta on niin helppo halutessaan
poimia rusinat pullasta ja vain osoittaa tiettyjä asioita
ja ummistaa silmänsä samalla niille hyville teoille,
joita hallitus toteuttaa, esimerkiksi kohta puheena olevassa lapsilisälain
7 §:n käsittelyssä, jossa korotetaan lapsilisiä kolmannesta
lapsesta alkaen. Tämä yhtenä mainintana.
Ed. Rajamäki kyllä viittasi hyvin tärkeään
aiheeseen, nimittäin maatalouden kustannusten nousuun.
Maataloudessa kustannusten nousu on ollut niin rajua, että se
vetää maatalouden yrittäjätulon
tänä vuonna lähes 40 prosentin laskuun viime
vuodesta. Tämä tarkoittaa yli 400 miljoonaa euroa
pienempää tuloa kuin vuonna 2007. Yrittäjätulo
jäänee siten runsaaseen 700 miljoonaan euroon.
Edes nimellisin hinnoin laskien ei maatalouden yrittäjätulo
ollut tätä pienempi kuin parina 80-luvun heikoimpana
vuonna. 2000-luvulla tämä Tilastokeskuksen kansantalouden
tilinpidon mukainen maatalouden yrittäjätulo on ollut
keskimäärin yli 1,1 miljardia euroa. Rehujen hinnat
ovat nousseet viljan ja valkuaisraaka-aineiden hintojen nousun myötä,
mutta ylivoimaisesti eniten ovat nousseet, kuten ed. Pulliainenkin
totesi, lannoitteiden hinnat. Myös energiakustannukset
ovat kasvaneet.
Arvoisa puhemies! Kustannusten nousun odotetaan maataloudessa
kuitenkin tasaantuvan ensi vuonna ja tuottajahintojen säilyessä suhteellisen korkealla
tasolla yrittäjätulon arvioidaan kääntyvän
ensi vuonna noin 16 prosentin nousuun. Silti yrittäjätulo
jää selvästi alle 900 miljoonan euron, mikä sekin
on EU-ajan toiseksi alhaisin. Näin ollen tiukin taloustilanne
on lihantuottajilla. Elleivät tuottajahinnat nouse, on
suomalainen liha-ala todella kovan paikan edessä.
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! Tämä ruuan arvonlisäveron
alentaminen on erittäin tervetullut ja paikallaan oleva
verouudistus, oikeudenmukainen sellainen, joka kohtelee aidosti,
oikeasti ja kohdistuu kaikkein eniten kaikkein pienituloisimpaan
väestönosaan.
Ihmettelen vähän sitä, kun täällä on
puhuttu suhteellisista, absoluuttisista, prosentuaalisista ja muista
termeistä tämän asian yhteydessä.
Totuus on kuitenkin se, että silloin, jos on vähän
rahaa ostaa ruokaa ja ruuan hinta alenee, niin se on selvä etu
niille, kenellä sitä rahaa on vähiten.
Se on se totuus, mikä tässä päällimmäisenä on
ruuan ostajan kannalta.
Kun kysymys on välttämättömyyshyödykkeestä,
tätä ei myöskään kannata
verrata eikä sitä tule verrata muihin tuotteisiin,
niin kuin nyt tapahtuu monessa muussa yhteydessä. Varsinkin maailmankaupan
osalta elintarvikkeita pyritään kohtelemaan vähän
samalla tavalla kuin vaikkapa autokauppaa, ja näinhän
ei tule olla, koska silloin, jos sitä kohdeltaisiin samalla
tavalla, niin silloin ne kaikkein heikoimmassa asemassa olevat maailman
ihmiset jäisivät vaille ruokaa. Nytkin jo on tarpeeksi
nälänhätää.
Puhemies! Viljelijöille tämä arvonlisävero
on läpikulkuerä. Sillä ei ole suurta
merkitystä, koska sitä arvonlisäveroa
tulee ja sitä menee ja sitten vuoden lopussa ynnätään,
jäikö maksun puolelle vai saiko palautuksia. Siinä mielessä viljelijän
näkökulmasta tässä ei ole suurta
merkitystä, mikä se prosentti on.
Mutta sillä on merkitystä, miten kauppa suhtautuu
tähän. Kauppa suhtautuu nyt puheissaan niin, että se
tulee viemään tämän alennuksen
suoraan hintoihin, ja vaikutukset tulevat sitä kautta näkymään
joka puolella. Samaa toivon kaupalta myöskin suhteessa
tuottajahintaan. Toivon, että kauppa tulee ilmoittamaan,
että se kantaa yhteiskuntavastuutaan sekä tämän
arvonlisäveron alennuksen osalta että myöskin
siitä, että viljelijä saa oikeudenmukaisen
kustannuksen tekemästään työstä.
Se on sitä oikeaa yhteiskuntavastuuta, jota nyt tarvitsemme.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ruuan arvonlisäveron alentaminen
on erittäin hyvä asia. Suomen keskusta on ajanut tätä asiaa
jo vuosia, ja se on ollut meillä myös vaaliohjelman
yksi ydinkysymys. Hallitusohjelmaan tämä myös
tuli, ja on positiivista, että nyt ensi vuoden lokakuussa
tämä veronalennus toteutuu. Tulevaisuuden tavoitteeksi
pitää ottaa myös ruuan arvonlisäveron
alentaminen vieläkin; milloin se sitten tapahtuu, se on
toinen asia, mutta tärkeää on, että suunta
on nyt oikea: alaspäin.
Kahteen asiaan haluan vielä kiinnittää huomiota.
On hyvä, että myös kokoomus on tämän
asian ottanut omakseen, ja tervehdin sitä suurella ilolla.
On myös erittäin positiivista, että SDP:n
riveissä on selvää myötätuntoa
tätä hyvää asiaa kohtaan, koska
asia on tavallisen ihmisen kannalta erittäin tärkeä:
se on erittäin oikeudenmukainen varsinkin pientä eläkettä saaville
eläkeläisille, lapsiperheille ja yleensä niille
henkilöille, joiden tulokertymä on pientä.
On epäilty tässä ruuan arvonlisäveron
alentamisen yhteydessä, että ruuan arvonlisäverosta
tuleva hyöty menisi suoraan kaupan hintoihin ja tavallaan
tämän ruuan arvonlisäveron alentamisesta
saadut säästöt menisivät ihan
väärään taskuun eli kaupan voittoihin.
Näinhän asia ei ole. Suomen Kaupan liiton tekemän
tuoreen tutkimuksen mukaan ruuan alv:n alentaminen menee vähintään
86 prosentin varmuudella ja suuruudella suoraan hintoihin alentavasti.
Elikkä tämä pelko on aivan turhaa, ja
tästähän on kokemuksia myös Ruotsista
aikanaan, jolloin ruuan arvonlisävero alennettiin. He ottivat
mukaan ohjelmaansa Euroopan unionin jäsenyyden myötä myös
ruuan arvonlisäveron tarkastamisen, ja heillä tämä on toiminut
erittäin hyvin. Uskon, että se toimii myös
Suomessa.
Lopuksi, arvoisa herra puhemies, uskon, että tämä nyt
tehtävä päätös on yksi
viisaimpia päätöksiä, mitä eduskunta
tällä kaudella tulee tekemään.
Juha Mieto /kesk:
Arvoisa puhemies! On erinomaanen asia, että tämä vihroin
viimein tuloo täytäntöhön. Mutta
tuolla kentällä kun on, ennen kun tänne
eduskuntahan valittihin, kiertäny, niin kyllä siellä vain
monella oli sellaanen käsitys, että kun sitä vatkatahan
ja vatkatahan tätä asiaa, pistetähän
kaukaanen päämäärä,
kaukaanen ajankohta, koska se sitten pannahan tosiaan todellisuudes
täytäntöhön, niin kyllä siinä vain saattaa
sellaanen tietty vaara piillä, että kyllä pikkuhiljaa
niitä hinatahan niitä hintoja siihen mallihin,
jotta arvonlisäveron alennus haihtuu taivahan tuulihin.
Mutta uskoosin, kun näistä on näin paljon
pekulootu, jotta kaiken aikaa vartiointi pelaa, jotta näin
ei tuu tapahtumaan. Toivotaan näin. Mutta pikku pelle pelottomana
toivoosin, jotta hallituksella olis kanttia ensi vuoden aluus jossain
vaihees ekstempporee sanoa, että huomenaamulla se alentuu.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Leppä puhui tuottajasta ja kuluttajasta
tässä alen myötä, ja olen kyllä ihan
varma, että kaikki kolme osapuolta tämän
hyödyntävät ja huomioivat.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Jos puhutaan koko elintarvikeketjusta, niin
on tietysti olennaista, että kaikki siinä ketjussa
mukana olevat pärjäävät. Muuten
se järjestelmä ei toimi. Ja ilman kotimaista elintarviketuotantoa
ei ole myöskään kotimaista elintarviketeollisuutta
ja kauppakin joutuu hakemaan tuotteensa hyvin kaukaa. Eli todella
toivon, että sen tyyppistä kehitystä ei
tule.
Suhdannepoliittisesti osuu erittäin oikeaan aikaan
tämä ratkaisu ruuan arvonlisäveron alentamisesta
juuri nyt. Ainahan, kun arvonlisäveroa alennetaan, käy
niin, että se osittain menee hintoihin ja osittain se jää kaupan
katteeksi. Näin käy väistämättä aina
ja kaikissa tilanteissa. Mutta tässä suhdannepoliittisessa
tilanteessa, jota vielä kauppojen aukioloaikojen vapauttaminen osaltaan
ryydittää, on hyvin todennäköistä,
aivan kuten ed. Hoskonen sanoi, että pitkälti
valtaosaltaan tämä menee suoraan hintoihin, mikä tässä on
tavoitteena.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tässä kohdin voidaan vain
todeta, että nyt täällä paikalla
olijat lienevät kaikki tämän hallituksen esityksen
takana ja siihen huoleen, mikä on Suomen taloudellisesta
tilanteesta ja sen kehittymisestä, mihinkä ed.
Satonen viimeksi viittasi, pitäisi hallituksen nyt, voisi
sanoa, vihdoin ja viimein valmistautua ja turvata nimenomaan niiden elämisen
edellytykset, joilla on itsellään kaikkein vähiten
siihen mahdollisuuksia.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti ed. Lepälle, että ihan
totta, että alvi tulee ja menee, aivan oikein. Mutta tämän
seurannan kannaltahan tässä on se kiusallinen
yksityiskohta, että jos meillä on pyrkimyksenä saada tuottajahintoja,
siis sen tuottajan saamia hintoja, korotettua, niin sen korotuksenhan
voi hyvittää vain joko kauppa omasta osuudestaan,
mikä sillä nyt on ollut, taikka jalostus. Jos
ei kumpikaan hyvitä, niin silloinhan se merkitsee sitä,
että sen pitäisi näkyä siinä vähittäishinnassa,
että tuottaja saa sen osuutensa. Tämän
takia siinä on se betonointimahdollisuus, kun kaikki kyttäävät
sitä vähittäismyyntihintaa, että se
ei muutu miksikään.
Hannakaisa Heikkinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä vielä, kun
on jatkettu tätä keskustelua siitä, että pelätään,
meneekö tämä kauppojen katteisiin ja
ovatko kaupat jo nostaneet hintoja kompensoidakseen sitten tätä ruuan
arvonlisäveron alentamista ensi syksynä, totean
uudemman kerran, että verrattaessa Euroopan kauppaan ja
elintarvikkeitten hinnannousuun suomalainen nousutahti on ollut
hieman maltillisempaa kuin viime vuosina keskimäärin
Euroopassa. Ja nämä tosiaan eivät ole
Hannakaisa Heikkisen arvioita vaan Pellervon taloudellisen tutkimuslaitoksen tuloksia.
Elikkä tämä kumoaisi ne väitteet,
että suomalaiset kauppiaat olisivat nyt erityisesti halunneet
nostaa etukäteen hintojaan. Toivotaan, että tämä peli
jatkuu näillä tiimoin loppuun saakka.
Jari Leppä /kesk:
Puhemies! On ilman muuta selvää, että meidän
kaupan alalla on jotakuinkin oligopolistiset markkinat. Siitä ei
mihinkään päästä tässä maassa.
Ja siinä tullaan siihen oikeudenmukaisuuteen, jonka koko
ketjun osalta pitää olla kunnossa. Aivan niin
kuin ed. Pulliainen totesi, tässä on vaara olemassa.
Ja kun koko ajan kaupan ostajavoima on vahvistunut ja samaan aikaan
viljelijöiden heikentynyt, niin tästä on
tullut se epäsuhta, että meillä on tällä hetkellä esimerkiksi
lihan osalta Euroopan unionin alhaisimmalla tasolla olevat lihan
tuottajahinnat ja Euroopan korkeimmalla tasolla olevat kuluttajahinnat. Tämä on
se oligopolistisen markkinan tulos, joka nyt on syntynyt, ja siksi
tarvitaan elintarvikeketjuun toisenlaista ja uudenlaista vastuuta,
jotta kaikki osapuolet saavat siitä myöskin toimeentulonsa.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Itsekin olen epäillyt ja epäilen
edelleenkin vielä, kuten aikaisemmin puheessani jo mainitsin,
tämän totaalista vaikutusta, mutta uskon, että kyllä se kilpailu
ja seuranta kuitenkin tulee olemaan sen verran kovaa, että eiköhän
sillä sitten aikamoinen vaikutus ole.
Keskustelu päättyi.