2) Hallituksen esitys laeiksi holhoustoimesta annetun lain ja
holhoustoimen edunvalvontapalveluiden järjestämisestä annetun lain
5 §:n muuttamisesta
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esityksen tavoitteena on
keventää edunvalvojien valvontaa koskevia säännöksiä siten,
että edunvalvonnassa olevien oikeusturvaa ei vaaranneta, ja
kohdentaa vapautuvia voimavaroja edunvalvonnassa olevien päämiesten
kannalta tarkoituksenmukaisella tavalla eli itse asiassa parantaa
oikeusturvaa mutta myös mielekkyyttä siinä,
että se, mikä tarkastetaan, tarkastetaan vielä paremmin
kuin nykyään. Keskeiset ehdotukset ovat:
Ensinnäkin, lisätään maistraattien
mahdollisuuksia myöntää poikkeuksia ja
helpotuksia edunvalvojien vuositilivelvollisuuteen tietyillä tavoilla.
Seuraavaksi, täsmennetään maistraattien
tilintarkastusvelvollisuutta kehittämällä hyvää tarkastustapaa
koskevaa sääntelyä ja käytäntöjä.
Kolmanneksi, täsmennetään päämiehen
kuulemista koskevia säännöksiä edunvalvonnan
tarvetta koskevien määräaikaisselvitysten
ja lupa-asioiden käsittelyssä.
Neljänneksi — ja tämä on
monissa perheissä todella tärkeä asia — alaikäisten
edunvalvonnan rekisteröintiä koskevaa varallisuusrajaa
nostetaan 15 000:sta 20 000 euroon. Lisäksi
säädetään erityisesti siitä,
milloin rekisteröinti voidaan poistaa.
Viidenneksi, edunvalvontapalkkiosta vapautumisen tulo- ja varallisuusrajoista
ehdotetaan säädettäväksi lailla.
Kuudenneksi, holhoustoimen edunvalvontapalveluiden järjestämisestä annetun
lain yleisen edunvalvonnan esteellisyyttä koskevat säännökset
muutetaan ja niistä tulee moderneja.
Ehdotukset vaikuttaisivat holhousviranomaisina toimivien maistraattien
sekä yleisten edunvalvojien ja läheisedunvalvojien
toimintaan. Läheisedunvalvojista ehdotukset kohdentuisivat erityisesti
alaikäisen edunvalvojina toimiville vanhemmille. Alaikäisten
rekisteröityjen edunvalvontojen määrä vähentyisi
noin 2 000—3 000:lla, muiden vuositilien
tarkastukseen vaadittava työmäärä vähentyisi
noin 10 prosentilla, ja määräaikaisselvityksiin
vaadittava työmäärä vähenisi
noin 40—50 prosenttiin. Tältä osin on siis
kysymys paitsi järkevästä uudistuksesta myös
uudistuksesta, joka edistää tehokasta ja tuottavaa
hallintoa.
Arvoisa puhemies! Tässä viimeisessä,
alaikäisasiassa, kysymys on, että siis, jos tapahtuu niin
kauhea asia, että perheen toinen vanhempi kuolee, toinen
jää leskeksi ja lapset perivät kuolleen,
niin se raskas rutiini, jonka monet lesket ovat kokeneet paitsi
kohtuuttomaksi myös jossain määrin sellaiseksi,
että se saattaisi heidät epäilyksenalaisiksi
surun keskellä, se prosessi kevenee monilta osin varsinkin
niissä tilanteissa, jos pystytään käyttämään
lain mahdollistamaa niin sanottua sulkutiliä tästä eteenpäin,
jolloin lesken ei tarvitse lasten täysi-ikäisyyteen
asti vuosittain tilittää erittäin raskaasti
perheen normaalimenoihinkin liittyviä menoja.
Mauri Salo /kesk:
Herra puhemies! Hallituksen esitys laeiksi holhoustoimesta annetun
lain ja holhoustoimen edunvalvontapalveluiden järjestämisestä annetun
lain 5 §:n muuttamisesta on varmaan ihan perusteltu,
kunhan siinä otetaan myöskin riittävästi
huomioon se, mitä tässä viime vuosina
on tapahtunut holhottavien varoille. On monta erittäin
ikävää tapausta, jossa holhoaja tai edunvalvoja
on käyttänyt väärin holhottavien
varoja, ja tämä asia tässä asiassa
pitää selkeästi uloskirjoittaa ja myöskin
sanktioida.
Sitten toinen, mikä meillä on lakivaliokunnassa
nyt käsittelyssä, on sähköisen
kiinteistökaupan laki. Siinä on käynyt
ilmi se, että jos henkilö on holhottava, niin
ei olekaan sähköisessä tiedostossa tietoja,
voidaanko sitä kauppaa tehdä. Mielestäni
tämä asia pitää nyt oikeusministerin
taholta selvittää, että tämä rekisterijärjestelmä saadaan
myöskin luotua tässä yhteydessä.
Holhottavien oikeustoimikelpoisuus pitää saattaa
kaupantekijöiden tietoon ja sen pitää olla
tuolla rekisterissä, koska voi olla niin, että jossain
erikoisessa ympäristössä holhottava on
tilanteessa, jossa voidaan tehdä sähköisesti
kauppa, ja kun hänellä ei ole siihen kuitenkaan
oikeustoimikelpoisuutta, niin tässä tulee sellainen,
että sen jälkeen alkavat tuomarit riidellä.
Toivon, että tästä kohdin käydään
vielä syventävää keskustelua.
Tero Rönni /sd:
Arvoisa puhemies! Nyt kun ministeri on paikalla —ed.
Salo suurimmalta osalta kysyi kyllä tämän
minunkin esille ajattelemani asian, mikä meillä nousi
esiin — ministeriltä voisi näin kysyä tässä,
onko tätä asiaa tutkittu ja onko se tällä hetkellä mahdollista
niin, että rekistereitä voitaisiin vetää ristiin
ja niitä voitaisiin tarkistaa, että jokainen,
joka tosiaan kiinteistökauppaa tekee, kun niitä kauppoja
kaupanvahvistaja tekee taikka muu vastaava, seuraisi sen tilanteen
niin, että ihmisellä on todella oikeus tehdä omissa
nimissään kauppaa, ettei se mene niin, että joidenkuiden
muiden pitäisi tämä asia hoitaa.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Ministeri mainitsikin tästä surutili-käsitteestä.
Minusta jotenkin tuntuvat noin oikeustajun kannalta mahdottomilta
ne tilanteet, joissa käy niin kuin ministeri totesi, että esimerkiksi
mies kuolee ja sitten se äiti jää kahden
alaikäisen huoltajaksi. Yksi esimerkkitapaus on minullakin
tässä. Sitten tuntuikin aika vaikealta se asioiden
hoito: se äiti koki sen tosi vaikeana ja että häntä kytätään
ja että häntä ei uskota. Onko siinä mitään
mahdollisuutta tuollaisessa tilanteessa, kun siinäkin sitten nämä lapset
olivat jo yli 15-vuotiaita molemmat, jotta voisi uskoa siihen, jotta
se äiti ei huijaa, ei käytä näitä lapsen
varoja ollenkaan omiin tarpeisiinsa? Lain tarkoitus on ilmeisesti
kuitenkin tietysti suojata niitä lapsia ja sitä,
että sen isän osuutta ei hävitetä siinä,
mutta kyllä sen äidin tuskan kanssa ymmärrän
siitä ja sen epäilyn, että viranomainen
vahtii jatkuvasti, mitä hän näiden lasten
kanssa tekee, miten hän käyttää omaisuuttaan
ihan normaalitarpeisiin.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Holhoustoimen siirryttyä kunnilta
pois uuden lain myötä on selkeästi ollut
havaittavissa sellainen ilmiö, että tämä paikallistuntemus
sitä kautta olennaisesti heikkeni. Onko ministerin mielestä tämä asia
nyt niin hyvällä mallilla, että voitaisiin
varmistaa sen holhottavan omaisuuden säilyminen, koska
on kuitenkin tiedossa se tosiasia, että kun välimatkat
kasvavat ja tämän holhoojan ja holhottavan välinen
toistensa tuntemus heikkenee, niin se on selkeästi heikennys
siihen tilanteeseen, mikä aikanaan oli? Onko tähän
asiaan ministeriöllä olemassa vahvaa kantaa, tai
miten tätä lähdettäisiin kehittämään
vaikka ohjeistusta parantamalla taikka sitten jotain muuta tekemällä?
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Aika tavalla samaa olisin kysynyt kuin ed.
Hannu Hoskonen, lähinnä: Mikä tarve on
ollut nyt sitten muuttaa tätä pykälää ja
antaa sitten holhoustoimelle mahdollisuuksia myöntää poikkeuksia
tai helpotuksia näitten tilityksien tekemisessä?
Olisin kysynyt, onko ministerillä tietoa, miten hyvin tämä meidän
holhoustoimi toimii ja tämä nykyinen laki, vai
onko vaan syynä, että halutaan taloudellisia säästöjä tehdä.
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin, ed. Esa Lahtela, tähän
lasten tilanteeseen, lesken tilanteeseen tällä haetaan
nimenomaan sitä mahdollisuutta, että silloin kun
se omaisuus on esimerkiksi selkeästi kiinteistössä tai
laitettavissa tileiksi, niin voidaan antaa näitä helpotuksia.
Muutenkin sitten tilitysaikoja voidaan jaksottaa inhimillisemmiksi
ja oikeudenmukaisemmiksi. Tämä on yksi syy koko
uudistuksen lähtöön, että itse
koin, että tämä tilanne on kohtuuton.
Sitten se, että paremmin voi maistraatti valvoa. Tässä menevät
nyt ehkä sitten kysymykset pikkaisen sekaisin, eli valtionvarainministeriön alainen
maistraatti on se toimija, joka valvoo, että holhoojat
ovat toimineet oikein. Sen takia juuri — ja nyt tulee vastaus
siihen, miksi näitä helpotuksia — on
lähdetty siitä, että niitä,
missä on väärinkäytöksen
vaara, voidaan jatkossa valvoa paremmin ja tarkemmin ja vaikka useammankin
kerran vuodessa ja tilityksiä penätä suuremmalla
tarkkuudella, kun taas semmoisessa, jossa sitä vaaraa ei
nähdä tai joka on suorastaan esimerkiksi yhdessä kiinteistössä kiinni
ja josta ei ole tehty mitään oikeustoimia, annetaan
niitä helpotuksia. Tässä haetaan nimenomaan
sitä kiinnijäämisriskin kasvamista, parempaa
turvaa edunvalvottavalle ja parempia mahdollisuuksia maistraattien
toimia.
Mutta ettei asia vaan ihan jäisi siihen käsitykseen,
että ainut vaihtoehto on, että viranomainen holhoaa,
niin lakihan itse asiassa lähtee ensisijaisesti siitä,
että holhoaja voi olla joku läheinen. Nyt jos
teillä ei vielä ole jossakin tutussa paikassa
semmoista valtuutusta holhoukseen, jos te joskus tarvitsette holhousta,
niin nyt on hyvä aika hyvissä ajoin tehdä luotettavalle
ihmiselle valtuutus siitä, että holhoaja, jos
sitä joskus tarvitaan, onkin joku sukulainen, läheinen,
luotettava. Viranomainen ei siis ole se ensisijainen holhoaja.
Esa Lahtela /sd:
Herra puhemies! Kun ministeri totesi, että se voi olla
joku muu, niin kun äsken käytin puheenvuoron siitä äidistä,
leskiäidistä, niin jos se on luotettava ihminen
ollut, ei ole tehnyt mitään röhvelöitä koskaan,
niin miksei voisi olla myös niiden lasten holhooja, huoltaja, kun
se todellisuudessa sitä kuitenkin on? Nyt sitä isän
omaisuuspuolta, jonka nämä lapset ovat perineet,
tulee viranomainen vahtimaan, käyttääkö sitä,
onko tämä äiti nyt rikollinen ja käyttää lasten
omaisuutta hyväkseen.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! On tietysti hyvä vaihtoehto, että omainenkin
voi toimia holhouksenalaisen ihmisen holhoojana, mutta on aika hankala
monesti sitten ottaa se vastuu ja tilien tekeminen monelle ihmiselle
vaikeata. Sen takia hyvin monet haluavat kumminkin sitten, että se
valvonta tulee sieltä maistraatista niin kuin tietysti
kaikkien osalta mutta että se on sitten kunnan viranhaltija,
joka tekee tämän varsinaisen holhoustehtävän.
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa puhemies! Paras-lain uudistuksen yhteydessä todellakin
velvoitettiin, että se ei ole jatkossa kunnan viranhaltija,
vaan niissä hännissä määrättiin,
että se on valtion viranomainen, ja se on nykyään
meillä oikeusaputoimiston yhteydessä, mutta monesti
tosiasiassa me olemme ostopalveluna ostaneet niiltä tutuilta,
vanhoilta, lähellä olevilta kunnan työntekijöiltä.
He vaan tältä osin nykyään siis
ovat silloin ostopalvelutyöntekijöinä oikeusaputoimiston
holhouspuolelle.
Kun täällä aikaisemmin kysyttiin,
mikä meidän arviomme on tämän
muutoksen onnistumisesta, niin kun sitä on nyt kaksi vuotta
ajettu sisään, niin meidän arviomme on,
että on vähän liian aikaista vielä olla
itsetyytyväinen. Me olemme ruvenneet saamaan aika hyvää palautetta, mutta
esimerkiksi joiltakin potilasjärjestöiltä on tullut
myös kriittistä palautetta, ja meillä on
tässä parhaillaan semmoisessa neuvottelukunnassa
itsekriittinen prosessi mietinnässä, mitä voitaisiin tehdä vielä paremmin.
Keskustelu päättyi.