6) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi työttömyysetuuksien
rahoituksesta annetun lain ja työttömyyskassalain
25 §:n muuttamisesta
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Esityksessä ehdotetaan vahvistettavaksi
työttömyysvakuutusmaksut vuodelle 2014. Ehdotetut maksut
ovat Työttömyysvakuutusrahaston esityksen mukaiset.
Työttömyysvakuutusmaksuista on sovittu myös
osana työmarkkinajärjestöjen työllisyys-
ja kasvusopimusta elokuussa.
Palkansaajien ja työnantajien keskimääräistä työttömyysvakuutusmaksua
ehdotetaan alennettavaksi 0,1 prosenttiyksiköllä.
Vastaava suhteellinen alennus ehdotetaan tehtäväksi
myös niin sanottujen yritysten osaomistajien ja valtion
liikelaitosten työttömyysvakuutusmaksujen määriin.
Maksujen alentaminen on nähty perustelluksi tässä vaikeassa
taloustilanteessa, koska se osaltaan alentaa työvoimakustannuksia
sekä parantaa ostovoimaa. Työttömyysvakuutusmaksujen
alentaminen on mahdollista, koska Työttömyysvakuutusrahastolla
on suhdannepuskuri, jossa on varoja tämän vuoden
lopussa arviolta 630 miljoonaa euroa. Työttömyysvakuutusrahaston
alijäämän arvioidaan olevan ensi vuonna noin
250 miljoonaa euroa ja suhdannepuskurin 2014 lopussa 380 miljoonaa
euroa.
Työmarkkinajärjestöt sopivat työurasopimuksessa,
että niin sanotun suurtyönantajan omavastuumaksun
enimmäismäärää korotetaan
80 prosentista 90 prosenttiin maksun perusteena olevasta etuusmenosta.
Velvollisuus maksaa omavastuumaksua on yrityksillä, jotka
irtisanovat ikääntyneitä työntekijöitä niin
sanottuun työttömyysputkeen. Omavastuumaksu on
tietty prosenttiosuus työntekijälle maksetuista
työttömyyspäivärahoista.
Omavastuumaksu koskee yrityksiä, joiden palkkasumma
on vähintään 2 miljoonaa euroa vuodessa.
Täysimääräinen omavastuumaksu
ehdotetaan korotettavaksi 90 prosenttiin maksun perusteena olevasta
etuusmenosta. Täysimääräisen
omavastuumaksun maksaa yritys, jonka palkkasumma on vähintään
32 miljoonaa euroa. Jos palkkasumma on mainittua alempi, omavastuumaksu
alenee lineaarisesti siten, että omavastuumaksua ei peritä palkkasumman
alittaessa 2 miljoonaa euroa. Omavastuumaksun korottamisella pyritään
osaltaan pidentämään työuria.
Työttömyysetuuksien rahoituksesta annettuun
lakiin ehdotetaan tehtäväksi lisäksi
joitain vähäisiä lähinnä teknisluonteisia
muutoksia. Työttömyyskassalaissa ehdotetaan säädettäväksi,
ettei yrittäjäkassalle makseta valtionosuutta lomautusajalta
maksettaviin työttömyyspäivärahoihin.
Valtio ei maksa myöskään palkansaajakassoille
valtionosuutta lomautusajan päivärahoihin.
Lainsäädännön muutostarve
johtuu siitä, että tämän vuoden
alusta yrittäjän perheenjäsen on voinut
saada tietyin edellytyksin työttömyyspäivärahaa
lomautusajalta. Tuota muutosta valmisteltaessa rahoitusta koskevaa
lainsäädäntöä ei muutettu,
koska valtio maksaa tänä vuonna väliaikaisen
lain perusteella palkansaajakassoille valtionosuutta lomautusajan
päivärahoihin. Koska ensi vuonna valtio ei enää osallistu
lomautusajalta maksettavien päivärahojen rahoitukseen, yrittäjäkassojen
rahoitusta koskevia säännöksiä on
muutettava.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Työttömyysvakuutusjärjestelmää on
Suomessakin tarkasteltu useaan otteeseen 1990-luvulla myös maksujärjestelmän
eriyttämisen osalta. Otan tässä yhtenä näkemyksenä yrityskohtaisen
omavastuun, jolla on sekä haittoja että hyötyjä.
Useissa tutkimuksissa on todettu, että yrityskohtainen
omavastuu työnantajan maksuissa vähentää irtisanomisia.
Toisaalta omavastuu lisää yritysten työvoimakustannuksia
ja siten myös vähentää yritysten
työvoiman kysyntää. Vaikutukset kokonaistyöllisyyteen
ovat epävarmat. Yrityskohtaiset maksut myös vähentävät
työllisyyden vaihtelua mutta saattavat lisätä työttömyyden
kestoa. Vakaampi työllisyys ja pienempi työpaikan
menettämisen riski saattaa parantaa vakinaisten työntekijöiden
työmarkkina-asemaa työttömien kustannuksella.
Eräs tapa vaikuttaa yritysten työllistämis-
ja irtisanomispäätöksiin sekä palkanmuodostukseen
on tiukempi vakuutusperiaatteen noudattaminen työttömyysvakuutusmaksujen
määräytymisessä. Maksujen liittäminen
kiinteämmin työttömyysriskiin, joka on
erilainen eri aloilla ja eri yrityksissä, johtaisi maksujen
eriyttämiseen toimialoittain ja/tai yrityksittäin.
Tällöin syntyisi uusi takaisinkytkentämekanismi
työllistämisen ja työvoimakustannusten
välille, millä pitäisi olla irtisanomisia
vähentävä ja palkkamalttia lisäävä vaikutus.
Työttömyysvakuutusmaksujen porrastaminen työttömyysastetta
seuraavaksi, jos siinä olisi myös yrityskohtainen
seuranta, voisi olla työllisyyttä ylläpitävä kannustin.
Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksessä,
niin kuin ministeri tuossa jo kaikki sanoikin, ehdotetaan vahvistettavaksi
vuoden 2014 työttömyysvakuutusmaksut. Sekä palkansaajan että työnantajan
työttömyysvakuutusmaksua ehdotetaan alennettavaksi.
Työnantajamaksu olisi vajaan 2 miljoonan euron ylittävältä osalta
2,95 prosenttia palkasta. Myös yrityksen osaomistajan työnantaja-
ja palkansaajamaksua alennetaan, samoin valtion liikelaitoksen.
Palkkasummaraja tarkistettaisiin aina edellisen vuoden palkkakertoimella,
jolloin työttömyysvakuutusmaksuja koskevaa esitystä annettaessa
tiedettäisiin seuraavan vuoden palkkasummaraja. Tämä on
mielestäni hyvä uudistus. Työttömyysvakuutusmaksujen
perintä on siirretty tämän vuoden alusta
tapaturmavakuutuslaitoksilta ja Valtiokonttorilta Työttömyysvakuutusrahastolle.
Arvoisa puhemies! Tämä lakiesitys näyttää myönteiseltä,
mutta katsotaan, kun se menee sitten valiokuntaan.
Pietari Jääskeläinen /ps:
Arvoisa puhemies! Palkansaajien ja työnantajien työttömyysvakuutusmaksuja
esitetään alennettaviksi 0,1 prosentilla. Kiitos
esityksestä, se on hyvä ja kannatettava, vähentäähän
alennus erityisesti vaikeassa taloudellisessa asemassa olevien yritysten
työvoimakustannuksia ja parantaa osaltaan palkansaajien ostovoimaa.
Toisaalta on todettava, että erilaiset verojen, energian
ja muiden tuotteiden hintojen nostot kaventavat ostovoimaa ja yritysten
toimintaedellytyksiä huomattavasti.
Esityksen mukaan palkansaajan työttömyysvakuutusmaksu
olisi 0,5 prosenttia palkasta. Työnantajan työttömyysvakuutusmaksu
oli-si 0,75 prosenttia palkasta palkkasumman 1 990 500
euroon asti ja sen ylittävältä osalta 2,95
prosenttia palkasta.
Hyvilläkin esityksillä on varjopuolensa. Kysymys
ministerille: Kun työttömyysvakuutusmaksut nousevat
palkkasumman perusteella edelleen näin voimakkaasti, yli
2 prosentilla, niin onko arvioitu, miten paljon yritykset ovat pyrkineet
säästämään työttömyysvakuutusmaksuissa pilkkomalla
yrityksen pienempiin osiin? Esimerkiksi yritys, jonka palkkasumma
olisi vaikka 4 miljoonaa euroa, kannattaisi jakaa kahteen osaan,
jolloin voisi saavuttaa tällä tempulla tuhansien
eurojen säästöt. Onko näin?
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Kiitoksia näistä kommenteista.
Varmasti tosiaan, niin kuin edustaja Mäkipää tuossa
sanoi, valiokunta sitten tarkastelee lisää näitä erilaisia
näkökulmia.
Pietari Jääskeläisen kysymykseen
on sanottava, että en tiedä nyt tässä vaiheessa
teidän kysymykseenne vastausta, että onko tässä niin
kuin joku sellainen, että kierrettäisiin tätä.
En nyt halua lähtökohtaisesti sellaista asiaa
uskoa.
Keskustelu päättyi.