Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä näyttää ihan
hyvältä: yksi eduskunnan puhemies, yksi ministeri,
yksi kuulija tuolla lehtereillä ja — no niin,
kaksi kansanedustajaa. (Puhemies: Laatua riittää!)
Tämä on ihan hyvä puite tämän
asian käsittelylle.
Hivenen vakavammin sanottuna kysymys on siis ihan tärkeästä hallituksen
esityksestä laeiksi valtionavustuksesta yritystoiminnan
kehittämiseksi ja julkisesta työvoima- ja
yrityspalvelusta annetun lain tiettyjen kohtien ja pykälien
muuttamisesta. Suomeksi sanottuna kysymys on siitä järjestelmästä,
jolla Suomi myöntää näitä erilaisia
yritystukia.
Miksi tulin tästä käyttämään
puheenvuoron? Oikeastaan parista eri syystä. Ensinnäkin
sen takia, että tämä hallituksen esitys
ja sen perustelut tai kuvaus siitä, mitä kaikkea
tämä lainsäädäntö koskee,
kertoo mielestäni aika hyvin oikeastaan kaksi asiaa, ensinnäkin
sen, että tutkimusten ja selvitysten perusteella meidän
nykyinen yritystukijärjestelmämme toimii aika
hyvin. Ne tutkimukset, selvitykset, mitä siitä on
tehty, osoittavat, että tämä järjestelmä täyttää ne
ehdot, mihin koko tällä järjestelmällä pyritään.
Ideahan on, että Suomessakin, niin kuin kaikkialla maailmassa
pienet ja keskisuuret yritykset niiden eri toimintavaiheessa lähtien
niitten perustamisesta tullen tilanteeseen, jossa ne tarvitsevat
rahoitusta kehittämiseen, investointiin, oman yritystoiminnan
toimintaympäristön parantamiseen, yritys voi tietyin
edellytyksin saada yrityksen koon perusteella, jos se on pieni tai
keskisuuri yritys, ja sitten yrityksen maantieteellisen sijainnin
perusteella, jos se toimii sellaisilla syrjäisimmillä alueilla,
joilla tuottamisen edellytykset ovat vähän heikommat
kuin rintamailla, saada tämän tukilain mukaisia
yritystukia.
Ihmisillä on monta kertaa sellainen mielikuva julkisen
keskustelun perusteella, että näitä muuten
sitten Suomessa myönnetään vaikka kuinka paljon,
että summat ovat tavattoman suuria. Kun katsoin perussuomalaisten
vaihtoehtobudjettia kaksi viikkoa sitten, huomasin, jos oikein muistan,
että siinä oli 200 miljoonaa euroa esitetty poistettavaksi
yritystuista. Oikeastaan ensimmäinen kysymys kuuluukin,
mistähän yritystuista ne on ajateltu pois otettavaksi,
koska varsinaisia yritystukia ovat Tekesin, teknologian ja innovaatioiden
kehittämiskeskuksen, sitten tämän yritystukilain
mukaiset tuet ja sitten energiatuet, ja siinä oikeastaan
ovat suorat yritystuet. Tämän lisäksi
maaseutuelinkeinolain perusteella voidaan myöntää maaseutuyrityksiin
vissi määrä, mutta se ei ole kovin suuri
määrä tukia. Tämä osoittaa, että yritystukilain
mukaan, joka on se pääasiallinen yritysten äsken
kuvattujen tehtävien taikka toimintojen rahoittamisen ja
tukemisen väline, näitä on nyt päättyvällä ohjelmakaudella
myönnetty Suomessa yhteensä noin 700 miljoonan
euron verran. Onko se paljon, 7 vuodessa 700 miljoonaa kaiken kaikkinensa
eli noin 100 miljoonaa euroa vuodessa, sen voi itse kukin erikseen arvioida.
Palautan tässä mieleen, että yksistään
tuon Viikkarin, Viking Linen, sen laivan, joka nyt seilaa tuolla,
joka äskettäin rakentui, sen tukemiseen, sen yhden
ainoan laivan tukemiseen, käytettiin julkisia varoja lähes
50 miljoonaa euroa. Koko Suomen kaikkien pienten ja keskisuurten yritysten,
kehitysalueilla sijaitsevien yritysten aluepoliittisin perustein
myönnettävien tukien yhteissumma — vielä kertaalleen — tämän
ohjelmakauden aikaan, 7 vuoden aikaan, tulee olleeksi vähän
yli 700 miljoonaa euroa. Tämä kuva asettaa vähän
oikeisiin mittasuhteisiin toivoakseni sitä keskustelua,
mitä asiasta käydään. Silloin, jos
perussuomalaiset esimerkiksi ottavat 200 miljoonaa euroa pois, niin
vaikka joka ainoan euron ottaisi pienten ja keskisuurten yritysten
ja syrjäseudulla olevien yritysten tuista, niin se ei ollenkaan
riittäisi. Sitten pitäisi ottaa jostain muusta,
ottaa 100 miljoonaa teollisuuden ja innovaatioitten kehittämiskeskuksen
Tekesin rahoituksesta pois tai sitten lopettaa ne muutama kymmenen
miljoonaa euroa maaseudun yritystukilain mukaisista tuista kokonaan
pois. Tämän sanon ihan sen takia, että vaikka
se on tavattoman muodikasta ja hyvää televisioruutuun
mennä ja sanoa, että hei, yritystuet pois — se
menee yleensä ihmisille perille, kun ihmiset kokevat, että se on
joku kaukainen paha, joka saa yritystukia, että eihän
niitä nyt pidä rahoittaa ja niin pois päin — niin
ei ajatella, mihin se kaikkiaan vaikuttaa.
Tämän hallituksen esityksen mukaan päättyneellä ohjelmakaudella,
seitsemän vuoden aikana, on näillä rahoilla
saatu aikaan 35 000 uutta työpaikkaa ja pantu
pystyyn ihan tarkkaan ottaen 2 185 uutta yritystä.
No, niistä varmasti, luulisin, muutama sata, ainakin satalukuisesti,
on varmasti jo poistunutkin näitä yrityksiä,
mutta paljon on myöskin saatu aikaan.
Arvoisa puhemies! Tätä kaikkea yritän
suhteuttaa oikeisiin mittakaavoihin, siis sitä, minkä verran
meillä tuetaan myös sen takia, että koko tämä järjestelmä valtaosaltaan
on siis sitä varten, että Euroopan unionin rakennerahasto-ohjelman mukaisia
yritysten kehittämiseen suunnattavia rahojahan tällä lähinnä hallinnoidaan,
niitä samoja rahoja, joihinka Euroopan unioni käyttää seuraavan
ohjelmakauden aikaan vuodessa noin 60 miljardia euroa, noin 60 miljardia
euroa.
Me suomalaiset maksamme — sanotaan nyt suoraan, että hallitus
onnistui ei niin hyvin näissä neuvotteluissa EU:n
seuraavasta ohjelmakaudesta — yli 600 miljoonaa euroa vuodessa
ensi vuodesta lähtien Euroopan alue- ja rakennepolitiikasta,
myöskin yritystuet, jotka ovat keskeisesti siellä mukana,
ja me saamme Suomeen takaisin sieltä noin 170 miljoonaa
euroa. Me maksamme satoja miljoonia, pelkästään
Suomi yksin, muiden maiden sekä yritystukien että muiden alue-
ja rakennetukien rahoittamiseen. Yksin Puola saa vuodessa lähes
10 miljardia euroa. Ihan se kaikki ei mene yritystoimintaan, mutta erittäin
merkittävä osa menee joko suoraan yrityksiin,
niitten investointi-, kehittämis-, toimintaympäristötukiin
tai sitten näiden yritysten pääomittamiseen
ja sitä kautta toimintaedellytysten rahoittamiseen.
Arvoisa puhemies! Siis toiveeni liittyen tähän,
kun otin täältä tämän
Puolan ja Euroopan unionin esille, on se, että kun me kritisoimme
sitä, kuinka paljon Suomessa nyt käytetään
vähän heikompien alueitten ja pienempien yritysten
tukemiseen, niin edes jollakin tavalla korvan takana pitäisimme
niitä kymmeniä miljardeja euroja, joita me täältä lähetämme
sellaisiin maihin Suomen rajojen ulkopuolelle, joissa maissa näitä rahoja
käytetään osaamisperusteisten investointien
meiltä Suomestakin houkuttelemiseksi ennen kaikkea itäisen
Euroopan, Euroopan unionin itäisen Euroopan alueen, maihin
tapahtuvissa investoinneissa. Vähän huonosti kuvasin
sen, mutta tästä suurin piirtein on kysymys.
Arvoisa puhemies! Sinänsä nämä muutokset, mitä tässä esitetään,
ovat lähtökohtaisesti kannatettavia. Tässä siis
väljennetään tavallaan yritysten kehittämisavustus,
se säilyy suurin piirtein ennallaan, ja tämä uusi
toimintaympäristötuki, ne ovat kaksi tukimuotoa,
jotka ovat entistä joustavampia ja siinä mielessä lähtökohtaisesti
kannatettavia.
Sen sijaan hallitus esittää tällä samalla
esityksellään, että kyläkaupan
toimintatuki, jolla on pyritty pitämään
pieniä kyläkauppoja pystyssä, poistuisi
kokonaan. Sitä voitaisiin rahoittaa kuitenkin näiden
toimintamuotojen perusteella. Se minun toiveeni nyt tässä vain
on, että hallitus nyt ei lopettaisi kokonaan kyläkauppojen
rahoitusta vaan jatkossakin osoittaisi niihin rahaa. Valitettavasti
se on nyt välillä jo katkaissut sen rahoituksen,
jonka aikanaan edellinen hallitus taikka oikeastaan Vanhasen ykkönen
pani liikkeelle.
Keskustelu päättyi.