Pääministeri Alexander Stubb
Arvoisa herra puhemies! Talvivaara on tänään
ilmoittanut, että varsinaista kaivostoimintaa harjoittava
Talvivaara Sotkamo Oy haetaan konkurssiin. Listattu emoyhtiö Talvivaara
Oyj puolestaan jatkaa toimintaansa, mutta kaupankäynti
yhtiön osakkeilla on keskeytetty. Talvivaaran käytännön kaivostoiminta,
ympäristövastuut ja kaivoksen tulevaisuutta koskevat
ratkaisut siirtyvät tytäryhtiön konkurssipesään
ja nimitettävän pesänhoitajan vastuulle.
Nyt valtio huolehtii siitä, että kaivoksen toiminta
pidetään konkurssitilanteessakin yllä,
siten ettei mitään hallitsematonta pääsisi
tapahtumaan. Tarpeellisia kaivosprosesseja pidetään
yllä, ja kaivoksen alueen ympäristöongelmien
ratkaiseminen jatkuu muun muassa vesitaseen hallinnassa. Koko Kainuun
seudulle väistämättä koituvia
taloudellisia seurauksia lievitetään. Tilanne
on tullut vasta tänään julkisuuteen yhtiön
pörssitiedotteen kautta. Käyn seuraavassa läpi,
mitä on keskeisesti tapahtunut ja mitkä ovat valtion
välittömät toimenpiteet.
Talvivaaran Kaivososakeyhtiö Oyj on tänään pörssitiedotteessaan
siis todennut, että saneerauksessa ollut käytännön
kaivostoimintaa hoitava tytäryhtiö Talvivaara
Sotkamo haetaan konkurssiin. Jatko siirtyy konkurssipesän
hoidettavaksi. Talvivaaran pörssinoteerattu emoyhtiö Talvivaaran
Kaivososakeyhtiö Oyj voi tällöin olla
myös yksi mahdollinen Talvivaaran kaivostoiminnan oikeuksien
tuleva omistaja. Tämä on kuitenkin epävarmaa,
sillä emoyhtiöllä ei ainakaan tällä hetkellä ole
tarvittavia pääomia tai rahoitusta. Joka tapauksessa
myös muut tahot voivat osallistua toiminnan hankkimiseen
konkurssipesältä. Valtiolla on ollut myös
vastuita Talvivaarassa Solidiumin, Finnveran sekä Tekesin
kautta. Valtion vastuut nousevat runsaaseen 200 miljoonaan euroon.
Valtion kannalta keskeisimmät asiat akuutin tilanteen
hoitamisessa ovat seuraavat: 1) Talvivaaran kaivostoiminnan jatkaminen
ympäristöä vaarantamatta, 2) kiireellisten
työllisyystoimien aloittaminen, 3) kestävän
ja pitkäaikaisen omistajaratkaisun etsiminen.
Tämä tarkoittaa käytännössä seuraavia
toimenpiteitä:
1) Hallituksen talouspoliittinen ministerivaliokunta on käsitellyt
asiaa tähän mennessä 11 kertaa. Valtion
moninaisten intressien vuoksi koordinointivastuu Talvivaara-asian
hoitamisessa on annettu työ- ja elinkeinoministeriölle.
2) Hallitus päätti jo reilu vuosi sitten, 30.10.2013,
perustaa erillisen Talvivaara-kriisiryhmän, jonka tehtävä on
ollut ylläpitää tilannekuvaa, valvoa
valtion kokonaisetua ja valmistella valtion toimenpiteitä.
3) Nyt konkurssivaihtoehdossa on päätetty
perustaa TEMiin erillinen Talvivaara-toimisto. Toimistossa työskentelee
tässä vaiheessa kahdeksan henkilöä,
osa oman toimensa ohella. Talvivaara-toimiston lisäksi
asiaa hoitaa Kainuun elyssä, te-toimistossa ja Konkurssiasiamiehen toimistossa
yhteensä noin kymmenen lisähenkilöä.
4) Talvivaaran konkurssitapaus on hyvin moniulotteinen, ja valtio
etenee asiassa konkurssilain vaatimusten ja pykälien mukaan.
Tämä merkitsee, että päätösvalta
konkurssipesän asioihin liittyen on pesänhoitajalla.
Olosuhteiden ja esimerkiksi ympäristöasioiden
hoidon takia on todennäköistä, että konkurssiasiamies
hakee käräjäoikeudelta päätöstä konkurssipesän
asettamisesta julkisselvitykseen. Tällöin valtiolla
on kuluvastuu konkurssimenettelyn kustannuksista.
5) Talvivaaran kaivoksen ympäristöasiat ovat jo
pidempään aiheellisestikin herättäneet
huolta. Valtio ei tingi ympäristöasioista. Tämä on
itseisarvo vaikean taloustilanteen ohessa.
6) Välittömästi jatkuvat ja käynnistyvät
ympäristötoimet ovat seuraavat: Kainuun ely-keskus toimii
edelleen laitoksen ympäristöluvan valvontaviranomaisena.
Se myös lisää valvontaa paikan päällä nyt
välittömästi ja teettää tarpeen
mukaan muun muassa mahdolliset vesienhallinnan riskitilanteen vaatimat
välttämättömät investoinnit.
Kainuun ely-keskuksella on joka tilanteessa velvollisuus varmistaa,
että toiminta on kaikissa oloissa ympäristön
kannalta turvallista, sekä valvoa, että ympäristöluvan
lupaehtoja noudatetaan.
7) Kaivoksella on useita kymmeniä lupia toimintaan
liittyen, sisältäen muun muassa kaivosluvan, ympäristöluvan
sekä vaarallisten kemikaalien ja räjähdysaineiden
varastointiin ja käyttöön liittyviä lupia.
On myös syytä huomata, että kaivoksen
ympäristö- ja vesitalouslupaan kuuluva kaivoksen
lopettamissuunnitelma ei sovellu kaivoksen sulkemiseen suunniteltua
aikaisemmin. Myös tulevat lupa-asiat ovat vaativia, ja
asian jatkoselvittely voi viedä vielä pitkään.
Ympäristökysymyksistä vastaa ensisijaisesti
ministeri Grahn-Laasonen.
8) Talvivaaran tilanne ei ole valtiolle vain hallinnointia.
Tämä on vakavaa huolta ympäristöstä ja
yksittäisten ihmisten työpaikoista. Kainuun seudulla
työministeri Ihalaisen johdolla aloitetaan välittömät
työllisyystoimet ja samalla valmistellaan alueen liittyminen äkillisen
rakennemuutoksen alueeksi.
9) Arvion mukaan konkurssi aiheuttanee välittömästi
kaivoksella irtisanomisia, mutta vaikutukset työllisyyteen
selviävät vasta myöhemmin. Välilliset
vaikutukset huomioiden Kainuun alueelta on vaarassa kadota jopa
700 työpaikkaa.
Lopuksi: Hallitus etsii nyt työ- ja elinkeinoministeriön
johdolla entistä tiiviimmin uusia vaihtoehtoja toiminnan
jatkamiseksi. Konkurssi ei merkitse sitä, että kaivoksen
toiminta automaattisesti lakkaisi. Valtio osallistuukin kaivoksen jatkoa
koskeviin neuvotteluihin ja pyrkii edistämään
taloudellisesti kannattavan kaivostoiminnan jatkumista ympäristön
kannalta kestävällä tavalla. Eri vaihtoehdoista
toiminnan hidas alasajo olisi kuitenkin kaikkein huonoin vaihtoehto.
Arvoisa puhemies! Hallitus keskittää täydet voimavaransa
kaivostoiminnan operatiiviseen jatkamiseen konkurssipesässä.
Tällä sekä viranomaistyön koordinoinnilla
pidetään tarkka huoli ympäristöasioiden
hallinnasta. Myös aktiiviset työllisyystoimenpiteet
käynnistetään välittömästi.
Talvivaaran tilanteeseen ratkaisua on etsitty monin eri tavoin ja
vaihtelevilla malleilla. Kaikesta huolimatta on syytä muistaa,
että Talvivaara Sotkamon konkurssi voi jopa tarjota mahdollisuuden
jatkaa kaivostoimintaa uudelta pohjalta. Mahdollisuuksia on kyllä.
Tästä kertovat asiantuntija-arviot, joiden mukaan
esimerkiksi yhtiön tuotantoprosessi ja -määrät
on mahdollista nostaa kannattaviksi.
Valtion tavoite on pidempiaikaisen jatkon kannalta selkeä:
aktiivisessa etsinnässä on kaivostoiminnan jatkaja,
joka on vakavarainen sekä osaava toimija ja joka kantaa
vastuunsa ympäristön hoidosta. Vain tällainen
vahva, yksityinen toimija voi turvata sekä kestävän
kaivostoiminnan että kestävät työpaikat
alueella. Valtio ei ole teollinen toimija eikä voi jatkaa
kaivoksen liiketoimintaa, mutta TEM kartoittaa parhaillaan kaikkia
mahdollisia vaihtoehtoja löytää toiminnalle
jatkaja. Näissä talkoissa valtio on toki valmis
olemaan kaikin laillisin ja järjellisin keinoin mukana.
Se on vastuumme, se on velvollisuutemme, se on asia, jonka hoitamista
me jatkamme edelleen täydellä teholla. Talvivaaran
tarina yhtiönä voi olla tässä,
mutta nyt hallitus tekee kaikkensa, jotta edellytykset kaivoksen
toiminnan jatkamiselle olisivat olemassa.