21) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi lästimaksusta
annetun lain kumoamisesta
Kalle Jokinen /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tässä on kysymyksessä hallituksen
esitys, jossa ehdotetaan kumottavaksi lästimaksusta annettu
laki. Tässä on hyvä esimerkki siitä,
että myös kumotaan lakeja eikä vain tehdä uusia,
ja tämä lästimaksulaki on niin merkittävä ja
perinteinen laki, että siitä kannattaa hetki puhuakin.
Lästimaksulaki perustuu jo vuodelta 1748 peräisin
olevaan lästimaksujärjestelmään.
Laki on vanhentunut, osittain veroluontoinen, ja se ei täytä nykyisiä perustuslain
verolakeja koskevia vaatimuksia. Lisäksi lästimaksujen
periminen ja kerättyjen tulojen jakaminen avustuksen saajille
on hallinnollisesti raskas järjestelmä suhteessa
maksujen ja avustusten määrään.
Laki on vanhentunut, mutta lästimaksun tarkoitus ei
suinkaan. Lästimaksut käytetään
merimiesten hyväksi tapahtuvaa huoltotoimintaa varten ja
meripelastustoiminnan edistämiseksi. Suurimpia tuen saajia
ovat olleet Merimiespalvelutoimisto ja Suomen Meripelastusseura
ry. Lästimaksua maksavat nykyisin Suomen alusrekisterissä olevat,
kauppamerenkulkua ulkomaanliikenteessä harjoittavat kauppa-alukset
sekä ulkomaalaiset Suomeen kauppamerenkulkua harjoittavat
alukset. Tulli kerää nykyisin nämä lästimaksut,
ja Liikennevirasto ohjaa ne avustuksen saajille.
Liikenne- ja viestintävaliokunta pitää hyvänä, että esityksellä pyritään
kustannustehokkuuteen luopumalla hallinnollisesti maksujen määrään nähden
turhan raskaasta maksujen perimiseen ja avustuksen jakamiseen liittyvästä järjestelmästä.
Saadun
selvityksen mukaan lästimaksujärjestelmä ei
ole kaikilta osin myöskään ollut tasapuolinen
kaikkien maksuvelvollisten osalta, koska maksun määrään
vaikuttaa vain alusten koko.
Esityksen myötä siirryttäisiin lästimaksujärjestelmän
sijasta talousarviorahoitukseen. Nykyisin lästimaksulla
rahoitettava toiminta rahoitettaisiin jatkossa ministeriöiden
toimialojen mukaan jaettuna kolmen eri ministeriön — työ-
ja elinkeinoministeriön, sisäministeriön
ja opetus- ja kulttuuriministeriön — pääluokista.
Valiokunta pitää tähän asti
lästimaksulla rahoitettua toimintaa hyvin tärkeänä ja
korostaa, että tämän toiminnan jatkuvuus
tulee varmistaa myös tulevaisuudessa. Määrärahojen
on siten jatkossakin säilyttävä riittävällä tasolla
siitä huolimatta, että rahoitus jakautuu kolmelle
eri ministeriölle.
Esitys liittyy vuoden 2015 talousarvioesitykseen ja on tarkoitettu
käsiteltäväksi sen yhteydessä.
Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1. tammikuuta 2015.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Mietintö on yksimielinen.
Elisabeth Nauclér /r:
Värderade herr talman! Genom det här lagförslaget
avskaffas lästavgiften, en avgift som anses föråldrad
och som dessutom inte uppfyller kraven i grundlagen. De medel som
inkommit genom den så kallade lästavgiften har
använts för välfärdsverksamhet
till förmån för i sitt yrke verksamma
sjömän samt för främjande av
sjöräddningsverksamheten, som det står
i lagen.
Till dem som fått ta del av detta stöd hör
Finlands Sjöräddningssällskap och Ålands
Sjöräddningssällskap. Som alltid, när
det gäller Åland, kommer juridiken in. Ålandsdelegationen
har slagit fast att sjöräddningen hör
till rikets lagstiftningsbehörighet och ansvar, och den
ska således finansieras med statens medel. Det har inneburit att Ålands
Sjöräddningssällskap under åren 2006—2012
fått ett understöd som varierat mellan 9 650
och 20 704 euro.
Det första förslaget till upphävandet
av lagen innebär att all verksamhet som får stöd
genom lästavgiften skulle kompenseras med andra medel — utom Ålands
Sjöräddningssällskap, som skulle lämnas
utan finansiering. Det var beklämmande och orättvist.
Nu är förslaget att Åland för år
2015 ska få 12 000 euro.
Ålands Sjöräddningssällskap
bedriver samma verksamhet som Finlands Sjöräddningssällskap. Av
de sjöräddningsuppdrag som registrerats inom landet
utför Ålands Sjöräddningssällskap cirka
10 procent — det gäller antalet räddade,
utryckningar, sjöräddare och stationer — och
följaktligen borde de också få 10 procent
av den summa som föreslagits för Finlands Sjöräddningssällskap
eller drygt 24 000 euro, alltså dubbelt mot vad
som föreslås.
Målet är att en nödställd
ska få hjälp inom en timme efter larmet, och för
att klara av det målet samverkar Ålands Sjöräddningssällskap
och gränsbevakningen. Gränsbevakningsväsendet har
inom landskapet Åland minskat sin bemanning under de senaste åren
och det kan därför inte anses rättvist
att också skära ner stödet till Ålands
sjöräddning.
I kommunikationsutskottets betänkande sägs att
de största understöden har gått till
Sjömansservicebyrån och Finlands sjöräddningssällskap, och
det stämmer: Ålands sjöräddning
hör inte till de största. Utskottet anser, står
det vidare, att den verksamhet som hittills finansierats genom lästavgifter är
ytterst betydelsefull, och vill betona att verksamhetens kontinuitet
bör säkras också framöver.
Anslaget måste därför också i
fortsättningen bevaras på en tillräcklig
nivå trots att finansieringen delas mellan tre ministerier.
Men, detta måste också gälla Ålands
sjöräddning och jag hoppas att inrikesministeriet
tar den här frågan på allvar och rättar
till detta missförhållande.
Eero Lehti /kok:
Arvoisa herra puhemies! Meripelastus on tärkeä osa
yleistä turvallisuutta, ja Suomen saaristo on varsinkin
ulkomaalaisille veneilijöille erittäin haasteellinen.
Merenkulkujärjestelmä, vaikka se on kansainvälinen,
ei ole samalla lailla yleisesti käytössä,
ja reimareiden määrästä taitaa
Suomessa olla Euroopan tasolla laskettuna 95 prosenttia, joten se,
että jatkossa turvataan meripelastuksen toiminta, on olennainen
asia. Valtion kannalta se on edullista, koska pääosin
se pohjautuu vapaaehtoistoimintaan.
Yleiskeskustelu päättyi.