5) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi aluehallintovirastoista
annetun lain ja elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksista annetun
lain muuttamisesta
Liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Kysymyshän on elyjen ja avien
ohjaamiseen liittyvästä lainsäädännön
uudistuksesta. Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi aluehallintovirastoista
annetun lain sekä elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksista
annetun lain viranomaisten ohjausta koskevia säännöksiä.
Tavoitteena on muuttaa aluehallintovirastojen ja ely-keskusten
ohjausjärjestelmät nykyistä selkeämmiksi
ja yksinkertaisemmiksi. Esitys perustuu aluehallinnon uudistuksesta
eduskunnalle annettuun selontekoon. Aluehallintovirastojen ja ely-keskusten
ohjausjärjestelmä on ollut monella tapaa edelläkävijä valtionhallinnossa.
Järjestelmässä ministeriöt ohjaavat
aidosti yhteistyössä aluehallinnon virastoja,
jotka vastaavat tehtävistään poikkihallinnollisesti.
Samalla on kuitenkin havaittu, että poikkihallinnollisen
ohjauksen edellyttämä koordinointi ja yhteistyö sekä niihin liittyvät
menettelytavat ovat muodostuneet nykytilassa varsin raskaiksi. Muun
muassa näihin epäkohtiin puututaan tällä hallituksen
esityksellä.
Esityksen perusteella nykyinen kolmiportainen ohjausjärjestelmä ehdotetaan
muutettavaksi kaksiportaiseksi. Virastojen strategisen tason ohjausta
kehitetään esityksessä siten, että aluehallintovirastoille
ja elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksille
laadittaisiin jatkossa yhteinen strategia-asiakirja. Koko valtion
aluehallinnon kokonaisuus tulee tämän toimenpiteen
johdosta yhden ja valtioneuvostotasolla yhteisen linjausasiakirjan
piiriin. Tämä mahdollistaa nykyistä kokonaisvaltaisemman
ja poikkihallinnollisemman näkemyksen valtion aluehallinnon
toiminnan painopisteisiin ja kehittämiseen hallituskaudella.
Yhteinen strategia-asiakirja myös korostaa entisestään
valtion aluehallinnon poikkihallinnollisuutta ja edistää eri
viranomaisten yhteisten näkemysten ja prioriteettien muodostamista.
Virastojen tulostavoitetason ohjausta kehitetään
puolestaan siten, että kullekin aluehallintovirastolle
ja elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle
laaditaan jatkossa yksi virastokohtainen tulossopimus entisen strategisen
ja useampien toiminnallisten tulossopimusten sijasta. Muutos keventää ja
selkeyttää virastojen vuosittaisia ohjausprosesseja
karsien ja tiivistäen nykyisiä osia, rinnakkaisia
suunnittelun ja seurannan valmisteluprosesseja.
Edellä mainittujen toimenpiteiden lisäksi
esitykseen sisältyvillä ehdotuksilla selkeytetään aluehallintovirastoja
ja ely-keskuksia ohjaavien poikkihallinnollisten ryhmien asemaa
ja tehtäviä.
Arvoisa puhemies! Yhteenvetona voidaan todeta, että esitys
kehittää valtion aluehallinnon ohjausjärjestelmää entistä strategisempaan
ja poikkihallinnollisempaan suuntaan. Esitys myös konkreettisesti
selkeyttää ja keventää nykyjärjestelmää ja
näin suoraan parantaa valtion aluehallinnon virastojen
toimintaedellytyksiä, kun tällä hetkellä ohjaus-
ja raportointitehtäviin kuluvia resursseja voidaan kohdentaa
uudelleen itse toimintaan. Välillisesti positiiviset vaikutukset
ovat kuitenkin merkittävämpiä koko yhteiskunnan
näkökulmasta, sillä esitetyt muutokset
ohjaavat niin aluehallinnon ohjaavia ministeriöitä kuin aluehallinnon
virastojakin keskittymään toimintansa suuntaamisessa
olennaisimpiin ja strategisimpiin kysymyksiin. — Kiitos.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Seuraavaksi pelkästään sukunimellä:
edustaja Katainen. Aikaisemmin taisin mainita etunimenkin, mutta
nyt ei ole enää sekaannuksen vaaraa.
Elsi Katainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ministerin esittelyn ja asianosaisten terveisten
mukaan tämä uudistus on pääosin
myönteinen. Suomi on alueiltaan kuitenkin hyvin erilainen,
ja esimerkiksi aluehallintovirastot ovat lausunnoissaan peräänkuuluttaneet
alueellisuuden parempaa huomioimista. Lausuntoja ei kuitenkaan näiltä osin
ole huomioitu, kun tätä lakiesitystä on viimeistelty.
Käytännössä alueellisuutta vahvistetaan
tässä lakiesityksessä ihan hyvällä tavalla siten,
että aluehallinnon edustajat ovat laaja-alaisesti mukana
strategia-asiakirjan valmisteluprosessissa. Näin aluetason
tarpeet ja toiveet on saatu yhdistettyä valtakunnallisiin
linjauksiin.
Muutamia huomioita:
Strategia-asiakirjan valmisteluprosessiin pitäisi kuulua
niin monta alueellista seminaaria kuin on avejakin. Nythän
niitä on esitetty olevaksi vain neljä alueellista
seminaaria. Toinen tapa, jolla alueellisuutta voisi vahvistaa, olisi
se, että kaikki vastuualueiden johtajan virat tulisi nimittää alueilla.
Nyt esitetään, että nuo nimitykset tekisi
ministeriö. Kolmas esimerkki olisi se, että aluehallintovirastolle
ja ely-keskukselle laadittavassa virastokohtaisessa tulossopimuksessa
tulisi mahdollistaa valtakunnallisten strategisten tavoitteitten
priorisointi sekä alueellisesta tarpeesta syntyvää täydentävää tavoiteasetantaa.
Näin alueellisuus tulisi paremmin esille.
Arvoisa puhemies! Valtionhallinnon alueellisten strategioitten
yhteensovittaminen on siis lähtökohtaisesti ihan
hyvä asia. Toivottavasti se lisää poikkihallinnollisuutta
valtionhallinnon keskustasolla eli ministeriöiden välillä.
Nyt alueellisesti ongelmia on syntynyt ennen muuta hyvin pitkälle
siiloutuneesta hallinnoinnista, mikä hankaloittaa strategioitten
jalkauttamista käytännön alueella. Valtion
aluehallinnon poikkihallinnollisuus on aiemmin ollut tärkeimpiä tavoitteita,
ja siinä onkin aikaisemmin päästy ihan
hyvään alkuun. Nyt ministeriöt ovat yrittäneet
rakentaa omia putkia ja näin heikentää valtion
aluehallintoa. Valtion aluehallinnon heikentämisellä ei vahvisteta
maakuntahallintoa vaan pelkästään keskushallintoa.
Vaikka kyse on aluehallinnon ohjauksen tehostamisesta, suurimmat
säästöt ja tehostamisen tarpeet tulisivat
nimenomaan näiltä ohjaavilta tahoilta eivätkä ohjauksen
kohteesta. Tässä suhteessa tämä epätasapaino
on viimeisinä vuosina lisääntynyt, kun
leikkaukset ja kevennystoimet on kohdistettu aluehallintoon mutta
ohjaus on pysynyt monilta osin ennallaan ja osittain jopa vahvistanut
sitä.
Arvoisa puhemies! Kaiken kaikkiaan aluekehittämisessä lähtökohtana
pitäisi olla, että kasvatetaan alueellista päätösvaltaa,
jota parhaiten ja kansanvaltaisimmin edustaisivat maakuntien liitot.
Olisi hyvä, jos pystyttäisiin laittamaan pöydälle
kaikki ministeriöitten, avien, elyjen, virastojen ja maakunnan
liittojen aluekehityksen tehtävät, poistettaisiin
turha byrokratia sekä päällekkäiset
tehtävät ja kansanvaltaisuuden nimissä annettaisiin
maakunnan liitoille alueellista asiantuntemusta edellyttävät
tehtävät ja päätösvaltaa. Samalla
voitaisiin keventää valtion keskushallinnon roolia.
Tämä olisi myös EU:n aluekehittämisessä omaksuman
läheisyysperiaatteen mukaista. Suomessa otettiin vuoden
2010 aluehallintouudistuksessa askeleita tähän
suuntaan. Valitettavasti suunta on tällä vaalikaudella
ollut keskushallinnon valtaa lisäävä.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Vuorossa on sitten Timo Korhonen, sillä Korhosia on
vielä useampia täällä.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Edustaja Katainen itse asiassa kävi
kyllä erinomaisen seikkaperäisesti lävitse
tätä lakiesitystä ja lähinnä niitä esityksen
kohtia, joihin tässä eduskuntakäsittelyssä nyt
on syytä kaiken kaikkiaan kiinnittää huomiota.
Omasta mielestäni tämä lakiesitys ja -uudistus
on pääosin myönteinen, mutta aivan samalla
tavalla kuin edustaja Katainen itsekin kyllä kiinnitän
tässä tekstissä huomiota siihen, millä tavalla
tässä nyt kaiken kaikkiaan sitten tuo hallinnon
alueellisuus on huomioitu. Olen samaa mieltä siitä,
että kaiken kaikkiaan tässä lain käsittelyn
yhteydessä nimenomaan tätä alueellisuutta
ja sen huomioimista on syytä nyt sitten tarkemmin arvioida.
Ehkä toinen asia on sitten se, millä tavalla tämä laki
nyt sitten lisää poikkihallinnollisuutta valtionhallinnon
keskustasolla, eri ministeriöitten kesken. Näyttää aivan
selvältä, että tällä vaalikaudella
ministeriöt ovat rakentaneet näitä omia
putkiaan ja heikentäneet sitä kautta valtion aluehallintoa.
Kaiken kaikkiaan tällä vaalikaudella on edetty
siihen suuntaan, että keskushallinto on vahvistunut ja
aluehallinto on heikentynyt, ja siinä mielessä myös
maakuntahallinnon ja maakuntaliittojen hallinnon suuntaan on kohdistunut
omia paineitaan. Valitettavasti tällä vaalikaudella
leikkaukset ja erilaiset kevennystoimet ovat kohdistuneet aluehallintoon
ja keskushallinto päinvastoin on sitten paisunut.
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti nämä kaksi asiaa.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kiitos ministerille esittelystä.
Kun perehdyin tähän lakiesityksen lausuntokierroksen
lyhennesumaan, tuli olo kuin olisi ollut Hätäkeskuksessa tai
Puolustusvoimissa, niin paljon lyhenteitä oli olemassa,
mutta varmasti se on tietysti tätä päivää.
Arvoisa ministeri, näinhän juuri eduskunta linjasi,
ja hallintovaliokunta perehtyi tähän valtioneuvoston
selontekoon aikanaan, ja siitä samassa linjassa lähdettiin
pohtimaan siirtymistä kaksiportaiseen ohjausmalliin, ja
nyt meillä tämä lakiesitys on tässä.
Lausunnoista totean saman kuin kollega Elsi Katainen: ihan selkeästi
on nähtävissä toive siitä, että alueilla
olisi parempi mahdollisuus itse päättää strategisesti
suunnittelusta, omista asioistaan, "valita omia strategisia painotuksia",
on muun muassa Pohjois-Pohjanmaan ely-keskus todennut.
Sitten oikeastaan myöskin kysymys ministerille samalla
koskien virastorakenteen uudistamishanketta, joka on nyt myöskin
meneillään ja josta on sitten osaltaan toivottu
ratkaisua poikkihallinnollisen tilanteen, voisiko sanoa, parantamiseen.
Myöskin näissä lausunnoissa otettiin kantaa
siihen, että Virsu on tulossa, ja se myöskin siellä nähtiin
sitten eräänä ratkaisuna siiloutumiseenkin.
Mitä Virsu nyt tuokaan tullessaan, niin oma kantani on
se, että sen tulisi olla sennäköinen,
että se purkaa näitä valtion aluehallinnon
putkia, ja sikäli tietysti tässä vielä sanon,
että olisi kyllä ollut olemassa eräs äärimmäisen
strateginen ohjausasiakirja, nimenomaan hallitusohjelma, jossa olisi
jo ehkä pitänyt ottaa tähän
asiaan vielä voimakkaammin kantaa, koska kyllä meidän
täytyy nähdä hyvä hallinto osana
suomalaista menestystä ja myöskin osana sitten
sitä talouden tulosta, eli hyvä hallinto on panos,
ja se ei ole jarru. Toki ymmärrän senkin, että on
maita, jotka vasta haaveilevat sellaisesta hallinnosta kuin Suomessa,
mutta kyllä kuitenkin haluan valtion taholta myöskin
sellaista sääntelyä, joka tuottaa lisäarvoa.
Tästä pääsen sitten vielä asiaan,
jonka olisin toivonut tässä lakiesityksessä olevan
mukana. Se toive tuli tuossa lausuntokierroksella mielestäni näkyviin,
nimittäin maaseutuvaikutusten arviointi. Tällä on
varmasti vaikutuksia myös maaseudun toimintaan viranomaisten,
valtion aluehallinnon ja paikallishallinnon kautta, koska me olemme
tällä hetkellä tilanteessa, jossa on
nähty muun muassa esimerkiksi viljelijöiden jopa
uupuminen sääntelyyn, joka tulee EU:sta, ja sitä ruuvia
osaamme kyllä kansallisesti vielä kiristää.
Valiokuntakäsittelyssä tähän
sitten ehkä varmasti pystymme puuttumaan.
Palaan vielä, arvoisa puhemies, arvoisa ministeri,
siihen, mistä tämän uudistuksen viimeiset vaiheet
olivat lähtöisin eli valtioneuvoston selontekoon
koskien tätä aluehallinnon uudistusta ja hallintovaliokunnan
mietintöön. Siellä suorastaan on myöskin
nostettu ja kehuttu maakuntahallinnon asemaa alueellisena kehittäjänä,
ja itse haluan myöskin nähdä sen meidän
voimavaratekijänä ja korostaa myös sitä kautta
kuntaperusteista valtion aluehallinnon tilaa koko Suomen kannalta,
kansantalouden kannalta ja ihmisten hyvinvoinnin kannalta.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Hyvä hallinto, hyvä laintulkinta
ja lähidemokratian kehittäminen ovat aina hyviä asioita.
Ongelmana on kuitenkin, vielä ainakin tällä hetkellä, aikamoinen
epätasa-arvoisuus eri puolilla maata näiden erilaisten
tulkintojen suhteen. Erilaiset alueelliset virastot toimivat, luvalla
sanoen, kuten haluavat ja tulkitsevat kukin lakia omalla omintakeisella
tavallaan. Jos nyt pyritään saamaan, ja varsinkin
jos saadaan, tämä toiminta yhdenvertaisemmaksi,
on tämä esitys enemmän kuin kannatettava.
Tämä on silloin hyvä.
Mutta, arvoisa ministeri Risikko, millä tavalla te
valvotte sitä, että päätökset
eri aluehallinnon virastoissa ovat tasa-arvoisia ja päätökset
eri puolilla maata ovat verrattavissa keskenään
siten, että samankaltaisista asioista ei tule toisilleen
vastakkaisia päätöksiä virastoista?
Kuitenkin toivon, että nyt tehtävä uudistus
sujuvoittaa asioiden hoitoa eri alueilla, ja toivon todella sitä, että nyt
tehtävä uudistus ei pelkästään
lisää byrokratiaa tuolla alueella sitten, jos
se lisätään entisten päälle.
Mutta todellakin kaikki pyrkimys lähidemokratian kehittämiseen,
hyvään hallintoon ja hyvään
laintulkintaan on tervetullutta tähän maahan.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Valtion aluehallinnon uudistus on aina tervetullutta,
ja siinä mielessä odotankin aika paljon aina tämmöisiltä uusilta
esityksiltä, joissa pyritään jollakin
tavalla muuttamaan hallintoa, ettei se olisi haitaksi esimerkiksi
kunnille.
Nythän tässä puhutaan termeissä "kolmiportainen
ohjaus tulee kaksiportaiseksi", ja se ei kerro kyllä minulle
vielä yhtään mitään.
Mutta ydinajatushan nyt on siinä, tuleeko tästä poikkihallinnollisesta
ohjauksesta jollakin tavalla kevyempää ja helpompaa,
mikä aidosti hyödyttää esimerkiksi
kuntia.
Esimerkinomaisesti haluan nyt kaksi esimerkkiä nostaa.
Saavatko kunnat nyt lisää päätösvaltaa
esimerkiksi kaavoituksen suhteen, vaikkapa Espoon tapauksessa? Espoo
on hyvin paljon pyrkinyt lisäämään
vuokra-asumiskaavoitusta ja muutakin kaavoitusta tämän
asuntopulan johdosta menneenä vuosikymmenenä.
He ovat kuitenkin joutuneet ely-keskuksen kanssa jokaisesta kaavoitusprosessista
taistelemaan hallinto-oikeudessa, ja yleensä ely-keskus
on pyrkinyt kaatamaan Espoon hankkeita, jos ne eivät heidän mielestään
ole kaikilta osin hyvän näköisiä tai soveltuvia.
Tämän johdosta Espoo muun muassa tekee kaavoituksia
sitten osissa joiltain osin, mistä se on epävarma,
meneekö läpi. Tuoko tämä Espoolle
millään tavalla lisää liikkumavaraa
päättää itse, mikä heidän
näkökannaltaan on järkevää kaavoitusta?
Toisena esimerkkinä nostaisin nämä haja-asutusalueiden
kunnat, joilla on esimerkiksi arvokasta ranta-aluetta ja jotka haluaisivat
saada kunnan muuttovoittoiseksi kaavoittamalla vaikka ranta-alueita.
Se viesti, mikä on itselle tullut, on, että se
yleensä kaatuu siihen, että ely-keskus tai aluehallintovirasto
torppaa sen hankkeen.
Tällaisissa tapauksissa olisi hyvä antaa enemmän
päätösvaltaa kunnille, sillä he
tietävät itse, mikä heidän kuntansa
kannalta on parasta, jotta heidän elinvoimansa säilyy.
Siinä mielessä kysynkin ministeriltä:
tuleeko kunnille millään tavalla itselle mitään
päätösvaltaa tai liikkumavaraa lisää tämän
päätöksen suhteen?
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Lähidemokratiaa tarvitaan ja
vaikuttamismahdollisuuksia siellä lähellä kunnassa
niihin asioihin, jotka vaikuttavat siellä. Mutta tämä aluehallinnon
uudistus ja sitten, tulee mieleen, tämä maakuntahallinnon
tilanne, näitä pitäisi katsoa kyllä vähän
uudesta näkökulmasta.
Mieleen tulee tämä kasvukäytäväajattelu,
joka on varsin vahva tällä hetkellä.
Suurten liikenneväylien varteen muodostuu kasvukäytäviä.
Esimerkkinä vaikkapa Helsinki—Hämeenlinna—Tampere-väli
tai Helsinki—Lahti-väli, joissa on moottoritiet,
junaradat, ja ihmiset valitsevat sijoittumisensa näiden
suurten liikenneväylien varteen, eivät niinkään
enää paikkakuntien perusteella.
Nyt sitten tämän kehityskulun jarruna on se, että nämä tämmöiset
suuret kasvukäytävät sijoittuvat esimerkiksi
useiden eri maakuntien alueille ja useiden ely-keskustenkin alueille.
Ja aina kun on maakuntaraja tai ely-keskuksen raja, niin silloin
se suunnittelu ei vain tunnu menevän yli sen rajan. Kuitenkin
ihmiset liikkuvat siinä väylällä niistä rajoista
riippumatta, ja sen liikkumisen, työssäkäynnin,
kaikkien palvelujen, joita siinä on, tulisi olla sujuvia,
ja siinä mielessä tätä aluehallinnon
uudistusta pitäisi miettiä ihmisten liikkumisväylien
näkökulmasta niin, että näitä tämmöisiä tarpeettomia
rajoja, jotka rajoittavat suunnittelua ja alueiden kehittämistä,
ei olisi.
Liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Kiitos oikein paljon näistä teidän
hyvistä kommenteistanne. Minä vain totean sen,
niin kuin tuossa puheessani sanoin, että tulevaisuudessa
siis aveille ja elyille laadittaisiin jatkossa yhteinen strategia-asiakirja.
Se jo vähentää sitä resurssien
tarvetta, kun tehdään yksi yhteinen. Elikkä siinä eräällä lailla
elyt ja avit liitetään sillä tavalla
yhteen, että he toimivat yhteen, koska niitä katsotaan
myös yhdessä tässä strategia-asiakirjassa.
Sitten täällä todetaan näin:
"Koko valtion aluehallinnon kokonaisuus tulee tämän
toimenpiteen johdosta yhden ja valtioneuvostotasolla yhteisen linjausasiakirjan
piiriin. Tämä mahdollistaa nykyistä kokonaisvaltaisemman
ja poikkihallinnollisemman näkemyksen valtion aluehallinnon
toiminnan painopisteisiin ja kehittämiseen hallituskaudella."
Siis tämä lakiesityshän koskee nimenomaan tätä strategista
suunnittelua. Meillä on hyvin paljon tällaista
yhteistä toimintaympäristöä sekä elyillä että aveilla.
Ne pistetään nyt tekemään entistä enemmän
yhteistyötä. Varmasti eri alueilla tehdään
hyvää yhteistyötä, mutta tämä nyt
varmistaa sitä.
Ja sitten, kyllä tämä on, kuulkaa,
täällä valtiohallinnossa erinomaisen
tärkeää. Minä otan esimerkiksi
nyt nuo sosiaali- ja terveydenhuollon luvat, sosiaali- ja terveydenhuollon
valvonnan: se tulossopimus avien kanssa on sosiaali- ja terveysministeriöstä tehty,
ja taas valtiovarainministeriö — kunta- ja aluehallinto-osasto — on tehnyt
tulossopimuksen resursseista, henkilöistä ja henkilötyömääristä.
Nyt niitä laitetaan sitten yhteen, niitä katsotaan
kokonaisuutena. Eli minä näkisin, että tämä tuottaa
nimenomaan sitä synergiaa ja katsotaan nimenomaan sitä,
mitä tarvitaan.
Mitä tämä vaikuttaa sitten kuntiin
ja yksittäisiin ihmisiin — minä toivon,
että se vahvistaa nimenomaan sitä, että tulee
yhtenevät käytännöt eri puolilla
Suomea ja sitten että myöskin jää resursseja
siihen itse toimintaan elikkä pähkäillä sitä, että mitä voidaan
tehdä omalla tavalla. Se viesti kulkee aivan toisella tavalla,
kun se katsotaan kokonaisuutena eikä käydä joka
ikisen ministeriön kanssa eriksensä näitä neuvotteluja.
Keskustelu päättyi.