6) Hallituksen esitys eduskunnalle yhdyskuntaseuraamusten täytäntöönpanoa
koskevaksi lainsäädännöksi
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies, ärade talman! Nyt annettavalla hallituksen
esityksellä ehdotetaan säädettäväksi
yhdyskuntaseuraamuksista yhtenäinen laki, josta kävisivät
ilmi eri yhdyskuntaseuraamusten yhteiset ja kunkin ominaiset piirteet
sekä niiden keskinäiset suhteet. Yhdyskuntaseuraamusten
täytäntöönpanossa korostettaisiin
tuomitun sosiaalisen selviytymisen edistämistä ja
rikoksettoman elämän valmiuksien lisäämistä.
Tässä on tärkeä merkitys tuomitun ja
valvojan keskusteluilla, joissa muun muassa motivoidaan tuomittua
päihdeongelman hoitamiseen ja yhdyskuntaseuraamuksen suorittamiseen,
pohditaan asioiden käytännön hoitamista
ja kartoitetaan palvelutarve.
Yhä tärkeämpää on
päihdeongelmaan vaikuttaminen. Esityksessä täsmennettäisiinkin
muun muassa mahdollisuuksia käyttää päihdehuollon avo-
ja laitoshoidon palveluita. Lisäksi Rikosseuraamuslaitoksella
on käytettävissään toimintaohjelmia
rikoksettoman elämän valmiuksien parantamiseksi.
Näitä ovat esimerkiksi rattijuopumuksesta tuomituille
tarkoitettu toimintaohjelma sekä suuttumuksen hallintaa
edistävä ja elämänmuutosta tukeva
ohjelma.
Värderade talman! Det föreslås att
bedömnings- och utlåtandeförfarandet
i samband med beredningen och verkställigheten av samhällspåföljder
görs enhetligare. Detta ska skapa klarhet speciellt i åklagarnas,
domarnas och Brottspåföljdsmyndighetens arbete.
Esityksessä korostetaan yhdyskuntaseuraamusten täytäntöönpanoon
sisältyvien toimintojen ja palveluiden jatkuvuutta. Täytäntöönpanon alkaessa
ja sen päättyessä käynnissä olevia
toimintoja tulisi voida jatkaa keskeytyksettä. Tämä edellyttää erityisesti
tuomitun henkilön kotikunnan ja Rikosseuraamuslaitoksen
hyvää yhteistyötä. Toimintojen
järjestämisessä Rikosseuraamuslaitos
vastaisi täytäntöönpanoon kuuluvien toimintojen
kustannuksista. Tuomitun kotikunta vastaisi kunnallisten peruspalveluiden
järjestämisestä ja maksamisesta. Esityksen
perusteluissa todetaan selkeästi, että kunta arvioi
sosiaali- ja terveydenhuollon tarpeen itsenäisesti. Näin
ollen Rikosseuraamuslaitos ei voisi edellyttää kunnan
palveluja tukitoimintojen yhteensovituksen perusteella. Valtiovarainministeriön
kunta- ja aluehallinto-osasto on hyväksynyt esityksen tällaisena.
Kyse ei siis olisi kunnille osoitettavista lisätehtävistä,
vaan kuntien vastuu toimintojen järjestämisestä määräytyisi
sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädännön
mukaisesti.
Rikosseuraamuslaitokselle ei ole osoittaa lisärahoitusta
toimintojen järjestämiseen, mutta voimavarojensa
mukaisesti Rikosseuraamuslaitos tukisi yhdyskuntaseuraamusten suorittamista
ja käyttöä. Kyse olisi siis Rikosseuraamuslaitoksen voimavarojen
kohdentamisesta yhdyskuntaseuraamusten käytön
suuntaan tilanteissa, joissa niiden käyttö on
lain mukaan mahdollista. Näin kyettäisiin lain
tarkoittamissa rajoissa välttämään ehdottoman
vankeuden käyttöä.
Alle 21-vuotiaana rikoksen tehneille suunnattujen yhdyskuntaseuraamusten
kokonaisuuteen ehdotetaan otettavaksi käyttöön
tiukennettu, erityisesti nuorille suunnattua sosiaalista toimintakykyä ja
rikoksettoman elämän valmiuksia kehittävää toimintaa
sisältävä yhdyskuntapalvelu, joka olisi
käytettävissä, kun tavanomainen yhdyskuntapalvelu
ei enää tulisi kyseeseen. Nuorta motivoitaisiin
ja tuettaisiin muun muassa päihdeongelman vähentämiseen,
asioiden hoitamiseen sekä sosiaalisen toimintakyvyn ja
vastuuntunnon kehittämiseen. Tarvittaessa nuori ohjattaisiin
sosiaali- ja terveyspalveluiden käyttäjäksi. Näin
ikään pyritään lisäämään
nuoren kykyä tunnistaa rikokseen johtavia tilanteita ja
rikoksen seurauksia. Myös koulunkäyntiin ja opiskeluun liittyvien
asioiden selvittäminen on olennaista. Lisäksi
pyritään kehittämään
aivan arkisia taitoja. Näin voitaisiin välttää nuorten
joutumista vankilaan tilanteissa, joissa se lain mukaan on mahdollista.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Pyrkimykset ovat aivan loistavia, mutta mikä on se
keino, sivuten tätä, sen jälkeen, kun
tämä seuraamus on suoritettu, että siitä tulee
ne jatkotoimenpiteet? Jos esimerkiksi yhdyskuntapalvelu kestää vaikkapa
6 kuukautta tai 9 kuukautta, se ei valitettavasti raitista ketään.
Siitä täytyy olla suora tie eteenpäin,
siitä täytyy päästä sekakäyttäjien
paikkaan, narkomaanien paikkaan tai alkoholistien paikkaan tai sitten
nappien käyttäjien paikkaan. Muutenhan se valuu
ihan hukkaan, ne rahat menevät hukkaan tässä asiassa.
Sen lisäksi toivoisin, että oikeusministeriössäkin
kiinnitettäisiin huomiota sellaiseen asiaan, että siinä vaiheessa,
kun nuori joutuu sinne vankilan puolelle, kun yhdyskuntapalvelutoiminta, yhdyskuntaseuraamukset
eivät ole tepsineet tai tulee lisää käyttöä,
niin kun lähtökohtaisesti Suomen vankilat ovat
kuivia paikkoja eli raittiita paikkoja, joissa ei alkoholia juoda
eikä nappia syödä eikä hasista
polteta, miksi näissä laitoksissa on niin sanottuja
kuivia osastoja eli raittiita osastoja. Ja miksi niille osastoille
eivät pääse kaikki, jotka sinne haluaisivat?
Tässä on se iso kysymys. Jos halutaan puuttua
todella siihen, jotta rikoksia ei uusittaisi ja jotta saataisiin
nämä ihmiset ohjattua oikealle tielle, niin pitää nostaa
se kissa joskus pöydälle ja sanoa, että tällä hetkellä systeemi
ei toimi, kuten ministeri ihan varmasti tietääkin.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! On ensiarvoisen tärkeää,
että pyritään kuntouttamaan vankeja vankilassa
ja tuottamaan heille semmoista lisäarvoa, että he
siviiliin pääsyn hetkellä pystyisivät
esimerkiksi hillitsemään itseään
vaikkapa vihan suhteen. Kuitenkin on hyvin erilaisia toimintatapoja
eri vankiloissa, koska niillä ei ole resursseja yleensä tuottaa
vaikkapa niitä hyväksi havaittuja suuttumuksenhallintakursseja
tai joitain muita kursseja, koska niillä eivät
yleensä rahat siihen riitä. Kuten ministerikin äsken
mainitsi, Rikosseuraamusvirastolle ei anneta lisävaroja,
vaan heidän täytyy jotenkin sopeuttaa toimintansa
ja tuottaa niitä palveluita itse.
Toinen eriarvoistava tekijä on myös se, että joku
kunta myöntää varoja erilaisiin lisätukitoimiin
ja toinen kunta ei myönnä, ja yleensä henkilö,
joka ei saa esimerkiksi päihdehoitoonsa kunnalta maksusitoumusta,
silloin jatkaa sillä vanhalla tiellään.
Siinä mielessä me emme saavuta niitä tavoitteita,
että saadaan henkilö yhteiskuntakelpoiseksi siten,
ettei hän käyttäisi päihteitä ja osallistuisi
rikoksiin.
Toinen asia on se, haluammeko me lainsäädännöllä lieventää sitä,
että yhdyskuntapalveluja ruvettaisiin mahdollisuuksien
mukaan tarjoamaan kaikille rikoksentekijöille, jos se suinkin lain
mukaan on mahdollista. Se on arvokysymys. Mielestäni, vaikka
kysymyksessä on alle 21-vuotias rikoksentekijä,
kyllä se kuuluu laittaa kiven sisään
mieluummin kuin yrittää sovitella rikosta yhdyskuntapalvelujen
keinojen kautta. Kaikkein paras oppikoulu on joutua kärsimään rangaistusta.
Siinä mielessä työni puolesta tiedän
sen, kuinka monet nuoret rikostelevat eivät pidä minkään
näköisenä rangaistuksena sitä,
että joutuvat tekemään muita suorituksia
kuin istumaan tekemästään rikoksesta.
Toivoisinkin ministeriltä siinä mielessä myös
kokemusta siitä, että perehtyisitte siihen, millä tavalla
nuoret ajattelevat: onko rangaistuksena yhdyskuntapalvelu oikea,
vai onko oikea rangaistus joutua teosta kärsimään
kiven sisälle?
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Tällaiset erilaiset niin sanotut
pehmeät keinot ovat ihan kannatettavia, ja on helpompi
tulla takaisin yhteiskuntaan, kun on saanut vähän
tukea ja apua siinä. Mutta yksinkertainen fakta on myös
se, että se vaatii silloin resursseja ja ne täytyy
myös ohjata oikeisiin paikkoihin. Kaikkiin nämä pehmeät
keinot eivät kuitenkaan oikeastaan toimi, vaan tarvitaan
niitä perinteisiä vankilapaikkojakin ja kovempia
rangaistuksia.
Nyt kuitenkin ihan näinä päivinä keskustellaan
siitä, lopetetaanko joitakin vankiloita, vähennetäänkö vankilapaikkoja,
mitä niille tehdään. Esimerkiksi Huittisten
vankilaa ollaan käsitykseni mukaan lopettamassa kokonaan,
ja juuri minun tietoni mukaan Huittisten vankila on ollut semmoinen
vankila, missä on voitu käyttää näitä hyviä pehmeitä keinoja.
Kun nyt tämmöinen paikka ollaan lopettamassa,
onko riski, että sieltä ihmiset, jotka eivät
ihan täysin kuuluisi pehmeiden keinojen pariin, joutuvat
niiden pariin ja toisaalta sitten syövät yhteiskunnan
varoja siltä puolelta enemmän? Silloin tämä ajateltu säästö,
mitä tällä vankilan lopettamisella saavutetaan,
ei toteudu ja joudutaan semmoiseen tilanteeseen, että ihmiset
ovat kärsimässä rikoksiaan väärässä paikassa
ja yhteiskunta joutuu maksamaan paitsi suoraan myös välillisesti
siitä, kun rikokset uusiutuvat.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Haluan vielä jatkaa edustaja Jalosen
mainitsemista pehmeistä keinoista. Nämä pehmeät
keinot ja nämä kuntouttavat toimet ovat hyviä rikokseen
langenneelle henkilölle. Heitä tulee kuntouttaa
vankilassa, ja heille tulee antaa mahdollisuus muuttua. On kuitenkin
tosiasia se, että kun esimerkiksi alle 21-vuotias rikoksentekijä ensimmäisen
kerran joutuu vankilaan, niin hänhän istuu vain
yhden kolmasosan siitä tuomiosta. Ja yleensä,
jos tuomio on alle puoli vuotta, siinä ajassa ei keritä aloittaa
minkäännäköisiä semmoisia
toimenpiteitä, joilla voitaisiin elämänsuuntaa
muuttaa. Yleensä siinä ajassa vain kärsitään
rangaistus eikä päästä osalliseksi
esimerkiksi vihanhallintakurssille tai päihdehallintakurssille,
koska ne yleensä ovat vähän pidempikestoisia
kuin vankeusaika. Siinä mielessä on hyvä löytää erilaisia puuttumiskeinoja
niillekin nuorille, jotka tarvitsevat sen aikuisen siihen rinnalle
kulkemaan vaikka jonkun kurssin välityksellä.
Ei voida jättää tätä yksistään
kuntien varaan niin, että kunnan sosiaalityöntekijä päättää,
maksetaanko hänen osallistumisensa vankilan ulkopuolella
olevaan kurssiin vai ei. Monesti jää kokematta
nuorilta se kurssijakso, jos siihen ei ole riittävästi osoitettu
voimavaroja elikkä varoja.
Keskustelu päättyi.