9) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi ulkomaalaislain muuttamisesta
Sisäministeri Päivi Räsänen
Arvoisa puhemies! Tällä hallituksen esityksellä pannaan
täytäntöön EU:n uudelleenlaadittu
turvapaikkamenettelydirektiivi. Määräaika direktiiville
on 20. heinäkuuta 2015. Aiempi, vuonna 2005 annettu direktiivi
pantiin Suomessa täytäntöön
vuonna 2009.
Menettelydirektiivi on osa yhteistä eurooppalaista
turvapaikkajärjestelmää. Siinä säädetään kansainvälisen
suojelun myöntämistä ja poistamista koskevista
menettelyistä. Uudistetun menettelydirektiivin tarkoituksena
on varmistaa sekä jäsenvaltioiden turvapaikkamenettelyn
tehokkuus että hakijoiden oikeusturva. Suomen kannalta
tässä on keskeistä, että direktiivi
pannaan tehokkaasti täytäntöön
kaikissa jäsenmaissa. Yhteiset säännökset
ja yhteiset käytännöt vähentävät
turvapaikanhakijoiden liikkumista jäsenvaltiosta toiseen.
Suomen turvapaikkamenettely vastaa peruspiirteiltään
uudistetun menettelydirektiivin vaatimuksia. Tarvitaan kuitenkin
joitakin täsmennyksiä ulkomaalaislakiin, toisaalta
haavoittuvassa asemassa olevien hakijoiden oikeusturvan parantamiseksi — esimerkiksi
mainittakoon ilman huoltajaa olevat alaikäiset — ja
toisaalta turvapaikkamenettelyn väärinkäytösten
estämiseksi.
Useat ulkomaalaislakiin ehdotetuista muutoksista ovat siis pitkälti
vallitsevan soveltamiskäytännön nostamista
lain tasolle. Merkittävimmät muutokset lakiin
ovat haavoittuvassa asemassa olevien hakijoiden tilanteen entistä parempi
huomioon ottaminen, yhä uusien uusintahakemusten jättämismahdollisuuden
rajoittaminen ja maasta poistamisen täytäntöönpanon
kieltämistä koskevan menettelyn selkeyttäminen.
Arvoisa puhemies! Kansainvälistä suojelua hakeville,
joilla on erityistarpeita, annetaan tarvittavaa tukea. Kyse voi
olla hyvin erilaisista tarpeista, esimerkiksi hakijan mielenterveysongelmien
tai huonokuuloisuuden huomioon ottamisesta turvapaikkapuhuttelussa.
Jos tarvittavaa tukea ei pystytä antamaan nopeutetussa
menettelyssä, nopeutettua menettelyä ei käytetä.
Käytännössä tukea on nykyisinkin
annettu tarpeen mukaan, vaikka siitä ei ole erikseen säädettykään
laissa.
Esityksen mukaan hakijalle järjestettäisiin
lääkärintarkastus aiempaan vainoon viittaavien seikkojen
selvittämiseksi Maahanmuuttoviraston aloitteesta ja hakijan
suostumuksella, jos se on tarpeen kansainvälisen suojelun
tarpeen arvioinnissa. Maahanmuuttovirastolla on jo voimassa olevan
lain perusteella velvollisuus selvittää aiempaan
vainoon viittaavat seikat. Käytännössä lääkärintarkastuksia
on siksi järjestetty nykyisinkin tarpeen mukaan, vaikka
siitä ei ole erikseen säädetty laissa.
Esityksen mukaan edustajan olisi oltava läsnä ilman
huoltajaa olevan alaikäisen hakijan puhuttelussa eikä ilman
huoltajaa olevan alaikäisen kansainvälistä suojelua
koskevaa hakemusta jatkossa voisi käsitellä nopeutetussa
menettelyssä muulloin kuin hakijan tullessa turvallisesta
alkuperämaasta. Käytännössä näin
toimitaan jo nyt. Direktiivin sanamuoto ja ehdotettu lainmuutos vastaavat
eduskunnan kantaa direktiivin valmisteluvaiheessa. Tästä on
hallintovaliokunnan lausunto vuodelta 2013.
Arvoisa puhemies! Yhä uusien uusintahakemusten jättämismahdollisuutta
rajoitetaan. Uusintahakemus, jossa ei ole esitetty uusia asian ratkaisemiseen
vaikuttavia perusteita maahan jäämiselle, jätettäisiin
jatkossa tutkimatta. Nykyisin uusintahakemus, jossa ei ole uusia
perusteita, on käsitelty nopeutetussa menettelyssä.
Ennen tutkimattajättämispäätöksen
tekemistä Maahanmuuttoviraston on jatkossakin selvitettävä,
ettei hakemus sisällä uusia perusteita.
Uusintahakemusten jättämistä rajoitettaisiin myös
siten, että toisen uusintahakemuksen — siis hakijan
jättämä kolmas peräkkäinen
turvapaikkahakemus — jättäminen ei estä ensimmäiseen
uusintahakemukseen tehdyn lainvoimaisen käännyttämispäätöksen
täytäntöönpanoa, eli menettely
tältä osin tehostuu.
Maasta poistamisen täytäntöönpanon
kieltämistä koskevaa menettelyä myös
selkeytetään. Poliisin olisi jatkossa odotettava
hallinto-oikeuden ratkaisua täytäntöönpanon
kieltämistä koskevaan hakemukseen ennen maasta
poistamisen täytäntöönpanoa.
Käytännössä näin on
toimittu poliisin ohjeistuksen perusteella nykyisinkin aivan harvoja
poikkeuksia lukuun ottamatta.
Lainmuutos selkeyttää viranomaiskäytäntöä ja
vahvistaa maasta poistettavan oikeusturvaa. Tämä esitys
sisältää myös useita pienempiä täsmennyksiä ja
nykyisten käytäntöjen kirjauksia lain
tasolle.
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Turvapaikanhakija siis käännytetään,
jos ei ole syytä tai jos ei hän osoita sitä syytä,
että hänellä on turvaton tilanne siellä lähtömaassaan,
eikö niin? Jos tämmöinen tilanne on todettu
ja on myönnetty turvapaikka mutta tämä turvapaikan
saanut henkilö myöhemmin palaa syystä tai
toisesta kotimaahansa, onko hän silloin toiminnallaan osoittanut,
että tämä turvapaikan myöntämisperuste on
turha? Ja jos esimerkiksi tämä takaisin kotimaahansa
Isis-terroristiksi mennyt henkilö palaa Suomeen, voidaanko
hänet siinä vaiheessa käännyttää,
koska sen perusteen, minkä perusteella hänelle
on myönnetty turvapaikka, hän on omalla toiminnallaan
osoittanut turhaksi?
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Jalosen kysymys oli mielestäni
ihan hyvä ja ajankohtainen, koska tämä on
kuitenkin käytännössä myös
mahdollista.
Olisin kysynyt sellaista, kun mainitsitte, ministeri, että tässä hallituksen
esityksessä maasta poistamista helpotetaan viranomaisten
toimesta ja uusintahakemuksen jättämistä rajoitetaan — ihan
tämmöisiä eläviä esimerkkejä,
mitä me kansanedustajatkin tuolla olemme nyt nähneet
vaikka täällä Eduskuntatalon edessä,
kun jotkut ovat olleet nälkälakossa siellä kymmeniä päiviä sen johdosta,
että heitä ollaan karkottamassa, ja he pelkäävät
tulevansa surmatuksi kotimaassaan tai vainottavaksi esimerkiksi
uskonnollisen syyn vuoksi — miten tällaisen, esimerkiksi
kristinuskoon kääntyneen entisen islam-uskoisen
henkilön maasta karkottamisesta voidaan todeta, että se
on turvallista, jos siinä on kerran vain henkilön
sana vastaan viranomaisen sana. Me tuskin pystymme menemään
esimerkiksi jonnekin Iraniin tutkimaan niitä tilanteita
paikan päälle, onko sinne turvallista palata.
Tällaisia tapauksia on tämänkin hallituskauden
aikana ollut joitain, joissa kirkot ovat ottaneet tämmöisiä turvapaikanhakijoita
suojiinsa.
Mainitsitte, ministeri, myös sen, että tämä laki vahvistaa
maasta poistettavan oikeusturvaa. Miltä osin se vahvistaa
oikeusturvaa maasta poistettavan osalta?
Sisäministeri Päivi Räsänen
Arvoisa herra puhemies! Ihan tähän viimeiseen
kysymykseen vastaan, että siltä osin tämä parantaa
oikeusturvaa, että jatkossa lakiin kirjataan se, että poliisin
on odotettava hallinto-oikeuden ratkaisua täytäntöönpanon
kieltämistä koskevaan hakemukseen ennen kuin tämä maasta
poistaminen pannaan täytäntöön.
Tälläkin hetkellä pääsääntöisesti
on näin menetelty ihan poliisin ohjeistuksen perusteella,
mutta nyt tämä kirjattaisiin lain tasolle.
Sitten tästä turvapaikan myöntämisestä:
Meillähän sekä ulkomaalaislaki että ne
kansainväliset sopimukset, joihin olemme sitoutuneet, kieltävät
henkilön palauttamisen sellaisiin olosuhteisiin, joissa
hän voi joutua hengenvaaraan. Tässä suhteessa
joudumme luottamaan siihen viranomaisten tekemään
arvioon ihan maatiedon perusteella, joka Maahanmuuttovirastossa
on sen alueen turvallisuudesta ja niitten olosuhteiden turvallisuudesta,
joihin henkilöä oltaisiin palauttamassa. Viime
kädessä asian ratkaisee sitten oikeuslaitos, ja
korkeimmassa hallinto-oikeudessa voidaan viime kädessä ratkaista
se, onko henkilön turvallista palata sinne kotimaahan,
onko hänellä vaarana joutua vainon uhriksi.
Meillä on parhaillaan myös sisäministeriössä menossa
selvitys näiden taistelualueille matkaajien kohdalla, olisiko
tarpeen myös tätä turvapaikkamenettelyyn
liittyvää lainsäädäntöä muuttaa
tässä suhteessa, jotta esimerkiksi voitaisiin oleskelulupa
tai turvapaikka perua nykyistä herkemmin tällaisissa
tilanteissa, mutta tässä on tietenkin monta muutakin
hanketta ja asiaa, joilla tähän voidaan vaikuttaa.
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Toivon, että tämä näkökanta
otetaan näissä valmisteluissa huomioon, koska
kyseessähän on henkilö, joka on itse
tullut tänne ja ilmoittanut, että hänellä on
turvaton tilanne lähtömaassaan, kotimaassaan,
ja jos se todetaan näin, niin silloin on myönnetty
turvapaikka. Mutta jos hän turvapaikan myöntämisen
jälkeen itse toteaa, että se kotimaa onkin turvallinen
paikka, ja palaa sinne takaisin, niin eikö silloin tämä oma
toiminta ole tavallaan kumonnut viranomaisen päätöksen?
Toivon, että tätä joustavoitetaan.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Kun ministeri on täällä,
haluaisin esittää seuraavanlaisen kysymyksen:
Kun on näitä alaikäisiä turvapaikanhakijoita,
ja heitähän ei siis palauteta niin herkästi,
ja alaikäinen on siis alle 18-vuotias meidän säädöstömme
mukaan, niin jos alaikäisenä, 17-vuotiaana esimerkiksi,
tänne tullut ei-käännytetty eikä käännytettävä turvapaikanhakija
jää maahan, antaako se perusteen perheenyhdistämiselle
sen jälkeen?
Sisäministeri Päivi Räsänen
Arvoisa herra puhemies! Jos henkilö saa kansainvälistä suojelua,
jos hän saa pakolaisaseman, jos hän saa turvapaikan,
niin kyllä se antaa perusteen silloin myös perheenyhdistämiselle. Mutta
kyllä alaikäisiäkin voidaan palauttaa.
Eli jos todetaan, että alaikäinen henkilö ei
ole turvapaikan tarpeessa, niin kyllä heitä käännytetään.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Heräsi tästä edustaja
Tolppasen kysymyksestä vielä ajatus siitä,
että tästähän aikanaan oli paljon
keskustelua, että niin kutsuttuja ankkurilapsia on käytetty
turvapaikkahakemuksen yhteydessä. Itse luulin, että tämä on
niin sanottua mennyttä aikaa, mutta onko todellakin näin,
että meillä näitä perheenyhdistämistoimenpiteitä edelleenkin
toteutetaan isommassa mittakaavassa Suomessa, vai onko se vähenemään
päin ollut? Nimittäin eivätkö ne
kustannukset ole niistä kuitenkin aika merkittäviä?
Voisitteko, ministeri, kertoa, kuinka paljon se käytännössä nytten
edellyttää toimenpiteitä viranomaisilta,
että kuinka monta omaista nykylainsäädännön
mukaan voidaan yhdistää niin sanotusti perheen
kohdalla, jos Suomeen tällainen alaikäinen lapsi
on päässyt? Aikaisemmin olen kuullut, että se
luku on ollut jopa toistakymmentä joskus. Tämä on
vanha tieto, kymmenen vuotta sitten ollut tieto. Mutta tästä tarvitsen
vähän sivistystä lisää,
jos voisitte antaa.
Sisäministeri Päivi Räsänen
Arvoisa herra puhemies! Näiden perheenyhdistämisten
määrähän on ihan dramaattisesti
vähentynyt tässä muutaman vuoden sisällä johtuen
siitä lainsäädännöstä,
joka tuli vuonna 2012 voimaan — säädettiin
2011 itse asiassa edellisen hallituksen toimesta — jossa
edellytetään, että näissä perheenyhdistämistilanteissa
se hakemus täytyy tehdä perheenjäsenen
taholta. Se tarkoittaa käytännössä sitä,
että vaikkapa Somaliasta usein joudutaan matkustamaan Etiopiaan
ja siellä Addis Abebassa sitten tekemään
niitä hakemuksia, jotta voidaan yhdistää perheenjäseneksi
jonkun Suomessa asuvan henkilön kanssa. Käytännössä se,
että sitten edellytetään myös henkilöllisyyden
tunnistamista ja dna-tietoja, on hyvin paljon vähentänyt
perheenyhdistämisten määrää.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Meillä on käsittelyssä hieman
samansuuntainen eli turvapaikkaa hakeneen vapaaehtoinen paluu, mutta siinä yhteydessä
on
tullut esiin, että henkilöitä, jotka
eivät lähde täältä tavalla
tai toisella, ei voida pakollakaan laittaa, vaikka kyllä on
sitten se pakkotäytäntöönpano.
Me olemme valiokunnassa joutuneet toteamaan, että tänne
jää sitten niin sanottuja paperittomia ihmisiä,
ja olemme myös kirjanneet ja tiedostaneet, että tämähän
tuo sitten ongelmia niille kunnille, mihinkä tulee näitä paperittomia
ihmisiä, että pitäähän
heille antaa Suomen sosiaaliturva ja terveydenhuolto.
Voisiko ministeri vastata, mitä tässä olisi
viisainta tehdä, kun on vapaaehtoinen paluu, mutta on henkilöitä,
jotka eivät halua mennä, ja he jäävät
tänne tavallansa ei mihinkään kirjoille?
Sisäministeri Päivi Räsänen
Arvoisa herra puhemies! Siinä mielessä puollan
kyllä ja edelleen toivon, että valiokunta ottaisi
tämän hallituksen esityksen vakavasti ja puoltaisi
sitä, sen takia, että pidän aika kestämättömänä sitä,
että meillä tämän hetken lainsäädännön
mukaan täytyy myöntää tilapäinen
oleskelulupa, joka käytännössä muuttuu
sitten vielä pysyväksi oleskeluluvaksi parin vuoden
kuluttua, jos henkilö ei suostu palaamaan vapaaehtoisesti
sellaisessa tilanteessa, jossa tuo vastaanottava maa ei ota vastaan
pakkopalautuksia mutta sinne henkilön olisi turvallista
palata eli viranomaiset ja jopa meidän oikeuslaitoksemme arvioivat,
että henkilö ei joudu vainon kohteeksi eikä hän
joudu hengenvaaraan vaan sinne on turvallista palata. Tämä asettaa
myös eri kohteista tulevat turvapaikanhakijat keskenään
eriarvoiseen asemaan.
Meidän asiantuntijamme ovat arvioineet tätä esitystä tehdessämme,
että tuo niin sanottujen paperittomien määrä ei
mitenkään oleellisesti lisääntyisi,
voi olla ehkä muutamia kymmeniä. Meillähän
on arviolta tällä hetkellä — kukaan
ei tietysti tiedä, koska tilastoa ei pidetä, mutta
arviolta — pari—kolmetuhatta niin sanottua paperitonta
ihmistä Suomessa, jotka kyllä esimerkiksi saavat
tarvittaessa toimeentulotukea ja muita perusedellytyksiä.
Pidän tärkeänä sitä,
että ei turhenneta tätä viranomaisten
hakemusmenettelyä. Muutenhan se koko turvapaikkatutkinta
on täysin turhaa ja tarpeetonta, jos henkilö voi
tänne tullessaan itse päättää,
jääkö hän, ottaako hän oleskeluluvan
vastaan vai ei.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Kiitoksia ministerille. Näin kyllä varmasti
hallintovaliokunta tämän vakavasti ottaa ja käsittely aloitetaan.
Mutta olisin nyt kysynyt vielä tästä esityksestä ja
tämän nykytilan arvioinnista tai oikeastaan tästä direktiivin
täytäntöönpanosta, kun tänne
on pohdiskeltu, että kattavan kansainvälisen vertailun
tekeminen on ollut kuitenkin lähes mahdotonta, koska kaikki
jäsenvaltiot ovat samanaikaisesti tahoillaan pohtineet
kansallisen lainsäädännön muutostarpeita
ja niihin ei ole käytännössä päästy
tutustumaan. Mikä nyt on sitten EU:n muitten jäsenvaltioitten
tilanne, ja liittyykö tähän myöskin
sitten pohdinta tästä taakanjaosta, mitä keskustelua
myöskin tällä hetkellä Euroopan
unionissa käydään?
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Minä hieman ihmettelen tässä sitä,
jos on tiedossa, että tämä saattaa lisätä vaikka
vain sitten muutamilla kymmenillä paperittomien määrää, niin
eikö todellakaan ministeriöltä löydy
mitään keinoa siihen, koska me tiedämme,
mitä se tarkoittaa, jos ihminen on paperiton. Hän
elää silloin yhteiskunnan ulkopuolella ja syö meidän kaikkien
pöydästä, koska ihmisen on pakko elää ja
ihmisen on pakko saada asunto näillä leveysasteilla
päänsä päälle. Jollakin
tavalla se on hoidettava. Sen lantin toinen puoli, joka on jo aika vaarallinen
puoli, on se, että meille tulevat, koska maapallo on pieni
ja ihmisiä tulee eri puolilta maapalloa, myöskin
erilaiset tarttuvat taudit voimalla. Jos ihminen, joka on paperiton,
ei pääse hoidattamaan esimerkiksi tuberkkelia,
joka on jo nytten rantautunut tänne, kuten varmasti tiedätte lääkärinä,
niin tämähän on semmoinen tavallaan aika
paha paikka ja vaarallinen paikka.
Seuraavaan kysymykseen en vaadi ministeriltä vastausta
mutta pyydän, että ministeri kysyisi tätä,
koska toimivaltaan se kuuluu. Kun puhutaan paperittomien määrästä,
niin olen lukenut sellaisen paperin, missä poliisin arvion
mukaan maassa on tällä hetkellä noin
7 500 paperitonta ihmistä. Mutta voitteko ystävällisesti
tarkistaa?
Sisäministeri Päivi Räsänen
Arvoisa herra puhemies! Kukaan ei tietysti pysty varmasti sanomaan,
kuinka paljon meillä on Suomessa laittomasti oleskelevia
henkilöitä, joilla ei ole oleskelulupaa. Mutta
se arvio, jonka itse olen nimenomaan poliisilta saanut, on noin
2 000—3 000. En ole tällaista 7 000:n
lukua kuullut.
Vielä tähän vapaaehtoista paluuta
koskevaan lakiehdotukseen, joka on nyt hallintovaliokunnan käsittelyssä,
haluan todeta sen, että ei näiden ihmisten tarvitse
jäädä paperittomiksi tänne oleskelemaan
vaan tässä laissa nimenomaan, siis siinä lakiesityksessä,
joka on hallintovaliokunnan käsittelyssä, on kannusteet
siihen, että nämä henkilöt palaisivat.
He saavat tämän vapaaehtoisen paluun kannusteet,
ja tarkoitus on tietenkin, että ne henkilöt, jotka
saavat päätöksen, että he eivät tarvitse
turvapaikkaa, heidät käännytetään,
sitten näiden kannusteiden turvin palaavat sinne kotimaahansa.
Ei meidän tietenkään ole tarkoitus heitä sijoittaa
laittomasti oleskelemaan tänne.
Mutta sekin täytyy muistaa, että kun meillä sitten
kuitenkin on täällä niitä, jotka
oleskelevat laittomasti, niin heillä on oikeus ihan tällaiseen perustoimeentuloon
eli esimerkiksi tarttuvien tautien hoitoon terveydenhuollossa tai
päivystyspalveluihin. Se on kokonaan eri asia, se koskee kaikkia
täällä oleskelevia, vaikka sitten olisivat rikollisia,
jotka täällä oleskelevat. Mutta tietenkin
meidän tulee kaikin keinoin yrittää vähentää tätä laittomasti
oleskelevien määrää.
Sitten toinen asia tästä turvapaikkajärjestelmästä Euroopassa.
Meillähän on ongelmia esimerkiksi eteläisen
Euroopan maiden, varsinkin Kreikan ja myös Italian, kohdalla.
Siinä mielessä on koko EU:n etu, jos tämä direktiivi
pannaan täytäntöön kaikissa
maissa.
Keskustelu päättyi.