Sisäministeri Päivi Räsänen
Arvoisa herra puhemies! Nyt lähetekeskustelussa oleva
hallituksen esitys sisältää kaksi asiaa.
Ensinnäkin siinä pidennetään
Suomessa tutkinnon suorittaneen oleskelulupaa työnhakua varten.
Toiseksi varmistetaan työnantajasanktiodirektiivin täytäntöönpano.
Esitys tutkinnon suorittaneen oleskeluluvan pidentämisestä perustuu
hallituksen rakennepoliittisessa ohjelmassa olevaan kirjaukseen,
jossa todetaan, että parannetaan ulkomaalaisten opiskelijoiden
edellytyksiä jäädä tutkinnon
suorittamisen jälkeen työskentelemään
Suomeen valmistumisen jälkeen myönnettävän
oleskeluluvan keston merkittävän pidentämisen
ja harjoittelumahdollisuuksien avulla.
Tässä lakiesityksessä ulkomaalaislakia
muutettaisiin niin, että oleskelulupa työnhakua
varten myönnettäisiin nykyisen kuuden kuukauden sijasta
enintään yhdeksi vuodeksi. Pääsääntönä olisi,
että oleskelulupa todellakin myönnetään
tämän yhden vuoden ajaksi. Koska ulkomaalaisen toimeentulon
tulee olla turvattu koko sen ajan, jolle oleskelulupa myönnetään,
voi riittävän toimeentulon näyttäminen
koko vuodeksi olla hakijalle mahdotonta. Näissä tapauksissa
voi hakijan edun vuoksi olla perusteltua myöntää joskus
sitten oleskelulupa lyhemmälle ajalle.
Oleskeluluvan myöntämisestä työharjoittelun perusteella
säädetään jo voimassa olevan
ulkomaalaislain 77 §:ssä. Työntekijän
oleskeluluvan myöntäminen työharjoittelun
perusteella voi myös olla mahdollista. Työhakua
koskevan oleskeluluvan myöntäminen kuuluu poliisin
toimivaltaan. Muutos ehdotetaan tulevan voimaan 1. päivä huhtikuuta
ensi vuonna.
Arvoisa puhemies! Tässä esityksessä varmistettaisiin
myös työnantajasanktiodirektiivin kansallinen
täytäntöönpano. Euroopan unionin
komissio on katsonut, että vuonna 2009 annetun niin sanotun
työnantajasanktiodirektiivin, jota koskevat lakimuutokset
ovat tulleet Suomessa voimaan 2012, täytäntöönpano
ei ole ollut täysin riittävä. Siksi annetaan
tämä täsmennys. Direktiivin soveltamisala
on rajattu, ja se koskee maassa laittomasti oleskelleita ja työskennelleitä kolmannen
maan kansalaisia.
Esityksessä ulkomaalaislakiin lisättäisiin
uusi momentti, jossa tarkoitus on, että direktiivin soveltamisalaan
kuuluvalle kolmannen maan kansalaiselle myönnetyn tilapäisen
oleskeluluvan voimassaoloa jatketaan siihen asti, kunnes hänelle
on maksettu hänelle kuuluvat, perityksi saadut palkkasaatavat.
Komission mukaan säätelystä on käytävä ilmi
se, että oleskeluluvan kestoa voidaan jatkaa siihen asti,
kunnes kolmannen maan kansalaiselle on maksettu takaisin hänen
palkkasaatavansa, jotka on saatu direktiivin mukaisesti perittyä takaisin.
Tätä koskeva edellytys lisättäisiin
lakiin. Uutta oleskelulupaa ei kuitenkaan myönnettäisi,
jos palkkasaatavia ei ole saatu perityksi takaisin työnantajan
maksukyvyttömyyden tai muun syyn vuoksi. Näissä tapauksissa palkkasaatavien
maksaminen saattaa kuitenkin olla mahdollista palkkaturvalain nojalla.
Suomen näkökulmasta muutoksella ei arvioida
olevan juurikaan käytännön merkitystä,
koska direktiivissä tarkoitettujen lupien myöntäminen
on tarkoitettu hyvin poikkeuksellisiin tilanteisiin. Direktiivin
täytäntöönpanosta on käyty useita
keskusteluja komission kanssa ja lopulta on päädytty
kansallisen täytäntöönpanon
varmistamiseksi sekä rikkomusmenettelyn välttämiseksi
nyt esitettyyn ulkomaalaislain muutokseen. Tällaisen oleskeluluvan
myöntäminen kuuluu siis poliisin toimivaltaan,
ja tämä muutos ehdotetaan tulevaksi voimaan 1.
huhtikuuta 2015.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Olisin arvoisalta ministeriltä kysynyt
sitä, että jos tulee tämmöinen
muutos, että palkkasaatavat pitää olla saatu
perittyä ennen maasta poistumista, niin nythän
palkkaturva korvaa kuitenkin vain muutaman kuukauden palkkasaatavan,
en muista, oliko se kolme kuukautta vai kuusi kuukautta. Sitten
jos palkkasaatavia on enemmän rästissä,
niin todennäköisesti niitä pyritään
hakemaan sitten oikeusteitse tai jotain muuta tietä pitkin,
ja sen kestostahan ei kukaan tiedä mitään.
Elikkä kysyisin, onko tähän tulossa kuitenkaan
mitään aikamäärettä.
Voiko tällä niin sanotusti kikkailla? Jos sen
pystyy järjestämään ystävän
pitserian avustuksella, että riidellään
tästä palkkasaatavasta vaikka 2—3 vuotta.
Elikkä onko tässä kuitenkin huomioitu
se, että ne porsaanreiät tukitaan, ettei niitä mahdollisia
väärinkäytöksiä synny
tämän uuden lainsäädännön
myötä?
Toinen kysymys on, että oleskelulupaa myönnettäessä kolmannen
maan kansalaiselle arvioidaan maassa itsestään
huolta pitämisen edellytyksiä varallisuuden perusteella.
Tuli mieleen sellainen asia, että minullakin on näitä kolmannen
maan kansalaisia ystävinä, ja aikoinaan heillä oli
hyvin paljon tapana sitä rahaa lainata hetkeksi sopiva
summa pankkitilille, jonka he pystyivät osoittamaan sitten
Suomen viranomaisille, että pystyn pitämään
itsestäni huolta. Kysyisinkin, ovatko nämä toimintatavat
muuttuneet tästä omasta kokemuksestani, noin 15 vuoden
takaisesta tilanteesta, että näin heppoisin perustein
ei arvioida varallisuutta, että sinne on rahaa siirretty
hetkeksi aikaa tilille vain sitä varten, jotta pystytään
näyttämään Suomen viranomaisille,
että pystytään itsestään
pitämään huolta, vaan myös kysytään,
mistä ne varat ovat sinne tulleet ja pysyvätkö ne
siellä viikkoa pidempään. Onko tässä tullut
mitään muutoksia viimeisen vuosikymmenen tai kahden
aikana tämän varallisuuden toteamisen suhteen?
Sisäministeri Päivi Räsänen
Arvoisa herra puhemies! En tiedä, pystynkö nyt
arvioimaan tällä aikajänteellä,
minkälaisia muutoksia on tullut, mutta yleisesti ottaen lähdetään
siitä, että henkilön täytyy
pystyä saamaan vähintään toimeentulo.
Hänellä täytyy olla sellainen varallisuus
tai sellaiset tulot, että hän ei joudu turvautumaan
toimeentulotukeen. Se on se lähtökohta, joka selvitetään.
Se ei tietenkään millään kertaluontoisella
tilisiirrolla toimi, vaan kyllä siinä täytyy
pystyä osoittamaan, että koko sen oleskeluajan
henkilö ei periaatteessa joudu tähän toimeentulotukeen
turvautumaan.
Sitten näistä porsaanreiistä, joista
täällä kysyttiin: Se on varmasti asia,
jota on ehkä syytä valiokunnassakin selvittää.
Nämä tilanteethan ovat hyvin poikkeuksellisia,
joten omassa tiedossani ei ole tällaisia edustajan esittämiä kikkailuja.
Keskustelu päättyi.