Pentti Kettunen /ps:
Herra puhemies! Olemme tänään saaneet
kuulla sekä tiedotusvälineistä että nyt
pääministerin suulla karmaisevan uutisen siitä,
että Kainuussa, Sotkamossa toimiva kaivosyhtiö hakeutuu
konkurssiin. On olemassa vakava uhka, että Sotkamon Talvivaaran
kaivoksen alueella olevat prosessivedet karkaavat alueen vesistöihin
kahteen suuntaan, Vuoksen vesistöön ja Oulujärven
vesistöön. Vaarassa ovat ennen kaikkea kaivoksen
lähellä sijaitsevat järvet ja vedet.
Talvivaaran kaivoksen jätevesien uhka on ilmeinen.
Toisaalta uhkana on valtava työttömyyden lisäys
sellaisessa maakunnassa, jossa tälläkin hetkellä on
jo Suomen korkeimpia työttömyysasteita, ja lisäksi
vielä alihankkijoiden ongelmat. Myöskin ranta-asukkaille
ja rannanomistajille on tulossa valtavia vahinkoja. (Puhemies koputtaa)
Herra pääministeri ja muut valtioneuvoston jäsenet,
kysynkin teiltä: otatteko te tosissaan nyt vakavasti nämä ongelmat
ja teette kaiken parhaanne voimienne ja ymmärryksenne mukaan, niin
että tätä katastrofia vesistöille,
ihmisille, yrittäjille ja rannanomistajille ei pääse
tapahtumaan?
Pääministeri Alexander Stubb
Arvoisa puhemies! On sanomattakin selvää,
että me otamme tämän erittäin
vakavan tilanteen tosissamme. Sen takia me olemme laatineet aivan
selkeän kriisisuunnitelman. Me olemme myös lähteneet rakentamaan
Talvivaaran tulevaisuutta.
Kuten tuossa aikaisemmin totesimme, meillä on kolme
keskeistä tavoitetta. Numero yksi: ympäristöhaitat
pitää minimoida, ja siihen panostamme. Numero
kaksi: työllisyystilanteen parantaminen. Numero kolme:
uuden mahdollisen omistajan löytäminen Talvivaaralle,
jotta Talvivaara voisi jatkaa.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Pyydän edustajia, jotka tästä aiheesta
haluavat esittää lisäkysymyksiä,
ilmoittautumaan nousemalla seisomaan ja painamalla V-painiketta.
Ajattelen niin, että käytämme tämän
kyselytunnin kokonaisuudessaan tähän Talvivaara-aiheeseen.
Tässä on sen verran puheenvuoroja.
Pentti Kettunen /ps:
Herra puhemies! Me tiedämme, että Suomen valtio
on taloudellisesti huonossa tilassa. Talvivaaran jälkihoito,
mikäli se jää kokonaan veronmaksajien
kontolle, tulee maksamaan suuria summia. Puhutaan ei kymmenistä miljoonista
vaan sadoista miljoonista.
Arvoisat ministerit, mistä te otatte nyt ne rahat,
joilla tämä jälkihoito hoidetaan?
Pääministeri Alexander Stubb
Arvoisa herra puhemies! Lähtökohtaisesti olemme
jo tässä vaiheessa lähteneet lisätalousarvion
kautta varaamaan tähän hätätilanteeseen
noin 50 miljoonaa euroa. Tappioita, jotka tästä valtiolle
koituvat, on vielä tässä vaiheessa mahdotonta
laskea, mutta puhumme kuitenkin summista, jotka pyörivät
siinä 200 miljoonan euron liepeillä. Tätäkin taustaa
vasten pyrimme tekemään kaikkemme sen eteen, että tappiot
minimoidaan, ympäristövahingot minimoidaan ja
löydämme myös varat sille, että Talvivaara
saadaan uudestaan liikkeelle.
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Periaatteessa ympäristövastuitten hoito
tästä eteenpäin kuuluu konkurssipesän
vastuulle, mutta koska on ilmeistä, että konkurssipesässä ei
ole siihen liittyviä varoja, olemme mitä suurimmalla
todennäköisyydellä siirtymässä julkisselvityksen
puoleen, kuten pääministeri totesi. Siihen liittyen
myös kuluvastuu siirtyy valtiolle.
Arviomme on, että välittömät
toimenpiteet, jotka liittyvät ennen kaikkea ympäristöasioitten hoitoon,
edellyttävät vähintään
50 miljoonan euron panostusta. Sitä silmällä pitäen
hallitus tulee välittömästi, varmaan
ensi viikon aikana, tuomaan lisätalousarvioesityksen tähän
taloon.
Pidemmässä juoksussa kysymys on siitä,
löytyykö uutta teollista kumppania, joka voisi
ottaa vastuun kaivoksen toiminnasta. Jos löytyy, niin tietenkin
sen jälkeen kuluvastuu muuttuu ihan toisennäköiseksi.
Mutta pahimmassa skenaariossa, jossa kaivos joudutaan sulkemaan,
ajamaan alas ja maisemoimaan, kustannukset tulevat olemaan erittäin
korkeita. Ehkä pienimmät arviot, mitä on
esitetty, pyörivät 200 miljoonan paikkeilla.
Ympäristöministeri Sanni Grahn-Laasonen
Arvoisa puhemies! Olemme tilanteessa, jota varmasti kukaan ei
olisi toivonut. Toisaalta tämä ei myöskään
ole tullut yllätyksenä, vaan siihen on voitu varautua.
Oleellista on, että ympäristönsuojelun
kannalta kaikki tarpeelliset toimet hoidetaan kaikissa tilanteissa,
ja nyt konkurssin hetkellä on tärkeä varmistaa,
että tämä konkurssi ei lisää ympäristöriskejä.
Tänään olemme keskittyneet siihen,
että toimivaltainen viranomainen, Kainuun ely-keskus, on
paikan päällä varmistanut, ettei kaivoksen
toiminta suinkaan pysähdy, vaan esimerkiksi vesienhallintaan
liittyvät toiminnot siellä jatkuvat, jotta ympäristö ei
vaarannu.
Jari Lindström /ps:
Arvoisa herra puhemies! Pääministeri, ilmoituksessanne
toteatte, että tämä voi olla myös
mahdollisuus, ja itse haluaisin myös nähdä tämän
näin, koska vaikka tämä on erittäin
synkkä uutinen, niin se oikea tie, mihin pitää pyrkiä,
on se, että tälle löytyy jatkaja. Ja niin
kuin elinkeinoministeri Vapaavuori tuossa äsken totesi,
sitä työtä yritetään
tehdä. Se on minun mielestäni ainoa ympäristönkin
kannalta, että se prosessi ei ole semmoinen, että se
napista kääntämällä menee
nurin. Se vain jatkuu. Ja siinä mielessä oikeastaan
toistan tämän kysymyksen, johonka, Vapaavuori, äsken
vastasittekin hieman: mitä keinoja teillä on etsiä tälle
kaivokselle uusi, uskottava jatkaja? Me olemme käyneet
tavallaan tämän keskustelun telakkateollisuuden
osalta jo aikaisemmin. Silloin yritettiin etsiä uskottavia
jatkajia, ja sellainen löytyikin. Tässä kohtaa
minä ainakin kannustan hallitusta ja tuen nimenomaan tällä tiellä.
Onko mahdollista löytää tällainen
uusi, uskottava jatkaja tälle toiminnalle?
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Kyllä se on mahdollista. Onko se todennäköistä vai
ei, sitä en uskalla vielä tässä yhteydessä arvioida.
Mutta on hyvä huomioida, että varsinkin ne nikkelivarat,
jotka siellä kaivoksessa ovat, ovat siellä edelleen.
Ja on hyvä huomioida, että tähän
kaivokseen on investoitu vähintään miljardi
euroa. Tämä konkurssitilanne, jossa lähtökohtaisesti
velat ja vastuut poistuvat, saattaa lisätä kiinnostusta
ammattimaisten kansainvälisten toimijoitten osalta lähteä mukaan
tähän harjoitukseen.
Työ- ja elinkeinoministeriö on koko viimeisen
vuoden ollut mukana aktiivisesti käytännöllisesti
katsoen kaikissa niissä keskusteluissa, missä on
pyritty ensin hakemaan tilapäistä rahoitusta yrityssaneerauksen
läpiviemiseksi ja sen jälkeen löytämään
pitemmän aikavälin ratkaisua. Ja positiivista
on se, että vaikka ratkaisua ei ole löytynyt,
niin kuitenkin useat merkittävät kansainväliset
toimijat ovat osoittaneet kiinnostusta aiheeseen ja keskusteluyhteyksiä on
ollut vireillä useita. Nyt nähtäväksi
jää, muuttaako tämä konkurssitilanne
tilanteen sillä lailla, että heidän kiinnostuksensa
lisääntyy, ja se selviää nyt
varmaan lähiviikkojen aikana.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kiitoksia pääministerin
ilmoituksesta. Tämä on totta kai todella karmea
päivä Kainuulle, ja pahimmillaan konkurssin vaikutukset
koko maakunnalle ovat todella synkät. Eihän tämä tietenkään
mikään maailmanloppu saa olla, ja sen takia maakunnan
katseet suuntautuvat nyt sitten valtiovallan ja hallituksen toimiin
monella tavalla. Näen kyllä erittäin
järkevänä, että nyt todella valtio
vastaa konkurssipesän kanssa tästä yhtiön toiminnasta
kärsivällisesti, ja toisekseen näen hyvin
tärkeänä, että valtio on mukana
hakemassa uskottavaa toiminnan jatkajaa ja sitäkin hyvin kärsivällisesti.
Ehkä varmuuden vuoksi, myös tämän
jatkuvuuden kannalta, kysyn: ymmärränkö nyt
oikein tämän pääministerin ilmoituksen
pohjalta niin, että hallitus todella näkee niin
ympäristön, malmivarojen, työllisyyden,
Kainuun aluetalouden kuin valtion kokonaisedun kannalta järkevänä sen,
että tämä kaivoksen toiminta jatkuu myös pitkälle
tulevaisuuteen?
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Kyllä, juuri näin. Kuten
pääministeri totesi, talouspoliittinen ministerivaliokunta
on 11 kertaa käsitellyt asiaa, ja useammassakin yhteydessä on
todettu, että valtion kokonaisedun kannalta ylivoimaisesti
paras vaihtoehto olisi se, että löytyisi toiminnan
jatkumisen turvaava ratkaisu. Se on paras ratkaisu luonnollisesti
Kainuun ja työllisyyden kannalta, se on paras ratkaisu
ympäristön kannalta, se on paras ratkaisu valtion
kokonaisedun kannalta. Mutta se edellyttää sitä,
että löydämme uskottavan, osaavan, riittävän
vakavaraisen, mielellään teollisen kumppanin,
joka ottaa vetovastuun tästä harjoituksesta tästä eteenpäin.
Ja sitä lähdemme nyt yhä kiihtyvällä vauhdilla
hakemaan.
Juha Sipilä /kesk:
Arvoisa puhemies! Erittäin synkkä päivä.
Tämmöinen pörssiyhtiön konkurssi
Suomessa on erittäin harvinainen. Kainuun seudulla tuo
700 työpaikkaahan, kun sitä mittakaavaa laajennetaan
koko Suomen mittakaavaan, tarkoittanee kuin että noin 100 000
työpaikkaa menisi kerralla. Se on siellä paikallisesti todella
suuri kysymys. Tässä yhtiössä on
myöskin 70 000 pienomistajaa mukana. Että myöskin sillä tavalla
surullinen päivä.
Kiitoksia pääministerille siitä,
että ilmoitus tuli näin nopeasti eduskunnalle.
Erinomaista toimintaa, ei oikeastaan paljon lisättävää siihen.
Se kaikki, mitä te esititte tuossa suunnitelmassanne, on
juuri sitä, mitä pitääkin. Nyt
ympäristövahingon estäminen on numero
yksi, ja numero kaksi on tälle kaivostoiminnalle jatkajan
löytäminen.
Olisin kysynyt vielä ministeri Vapaavuorelta: mitä työvälineitä valtio
on valmis käyttämään tuon jatkajan
löytämiseksi, ja onko valtio valmis harkitsemaan
vähemmistöomistusta tuossa jatkavassa yhtiössä,
jos sellainen löytyy?
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Ensin ehkä ihan selkeyden vuoksi
on hyvä todeta, että muodollisesti ottaen pörssiyhtiö ei
ole konkurssissa. Emoyhtiö, Talvivaaran Kaivososakeyhtiö Oyj,
on edelleen yrityssaneerauksessa, mutta sen tytäryhtiö,
varsinaista kaivostoimintaa harjoittava Talvivaara Sotkamo, on haettu
konkurssiin. Ja kun käytännössä emoyhtiön
arvo on tässä kaivososakeyhtiössä,
niin tietenkin se on melkein sama asia, mutta muodollis-juridisesti
on hyvä pitää nämä erillään.
Suora vastaus edustaja Sipilän kysymykseen, onko valtio
valmis esimerkiksi vähemmistöomistajana lähtemään
mukaan toiminnan turvaavaan kestävään
ratkaisuun, on: kyllä, jos sellainen löytyy. Tietenkään
ei niitä blankona täältä voi
luvata, mutta totta kai tämä on yksi niistä keskeisimmistä ja
todennäköisimmistä vaihtoehdoista ja
välineistä, jotka valtiolla on käytettävissään,
mikäli tällainen toiminnan turvaava kestävä ratkaisu
löytyy.
Eero Suutari /kok:
Arvoisa herra puhemies! Talvivaara on työllistänyt
Kainuussa 1 500 suoraan tai välillisesti. Tytäryhtiön
konkurssissa suoraan työttömäksi joutuu
700 kainuulaista lähinnä Sotkamosta ja Kajaanista
mutta myös muista Kainuun kunnista. Satamäärin
yhteistyöyrityksiä menettää saatavansa,
ja 70 000 sijoittajaa Suomessa menettää rahansa.
Talvivaaralla on vaikeuksistaan huolimatta ollut suuri merkitys Kainuun
aluetaloudelle ja työttömyydelle.
Toivoa silti ei ole menetetty. Rahoitushakemus äkilliseen
rakennemuutokseen on vireillä jo Kainuun liitossa, jossa
asiaan on reagoitu nopeasti. Meillä on vielä tuoreessa
muistissa UPM:n lopettamisen vaiheet muutamien vuosien takaa, jossa
yhteydessä saimme vastaavalla rahoituksella hyvää menestystä.
Tästä on osoituksena Renforsin Ranta.
Pidän nyt tärkeänä, että työllisyyttä korjaaviin toimiin
tartutaan ripeästi ja että tämä kaivosyhtiön
konkurssi koettelee meitä vain väliaikaisesti. Kysynkin
asianomaiselta ministeriltä: mitä valtio aikoo
tehdä Kainuun tulevaisuuden turvaamiseksi?
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! On erittäin hieno asia, että me
olemme täällä vakavoituneet kaikki toisia
mitenkään syyttelemättä ja yhteisen
asian äärellä. Tämä on paha
paikka Kainuun seudulle, musta päivä yrittäjille
mutta myös työntekijöille ja heidän
perheilleen. Epävarmuutta sinne on toki nyt paljon tullut,
mutta täällä hienolla tavalla annetaan
arvoa myös sille, mihin toimiin nyt hallitus on niillä välineillä,
jotka meillä on, ryhtynyt, ja se on hieno asia. Siellä kotikatsomoissakin
voidaan varmaan arvostaa tätä riitelyn sijasta.
Näihin toimenpiteisiin: Se on totta, että nämä välilliset
vaikutukset, jos koko maata ajatellaan, saattavat nousta 1 800
ihmiseen, jos huonosti kävisi, ja ne suorat vaikutukset
olla 600 henkilötyövuotta ja sillä alueella
vielä isommat. Mutta sitten se lohdun sana on kyllä se,
että kun ympäristö- ja muista syistä tätä toimintaa
pitää jatkaa, niin se ei välittömästi
johda näin suuriin työttömyyslukuihin
vaan sitä pitää pyörittää ja
se vaatii tietyn määrän ihmisiä joka
tapauksessa. Sen vuoksi on varmaan näin, että näin
suurista luvuista työttömyysmielessä ei
nyt hetkelleen puhuta. Sen takia on tietysti tärkeätä,
että tähän löytyy jatkaja, uskottava
ankkuriomistaja ja teollinen toimija, joka luo perustan, ja valtio
voi sitten siinä olla omalta osaltaan sitä ratkaisua
edesauttamassa. Täytyy muistaa, että tässä on
40 vuoden malmivarannot siinä maassa. Kyllä kaivostoimintaa
siellä Talvivaarassa tullaan ilman muuta jatkamaan tavalla
tai toisella. Minä jaksan uskoa siihen tulevaisuuteen.
Meidän toimenpiteet: Sinne on perustettu muutosturvayksikkö.
(Puhemies koputtaa) Me olemme ilman muuta päättämässä,
jos Kainuun puolelta haetaan, että tulee äkillisen
rakennemuutoksen alue, se täyttää kaikki
ne kriteerit. Muutoinkin meidän täytyy näitä työllisyysmäärärahoja
suunnata sinne, että päästään
(Puhemies koputtaa) myös auttamaan ihmisiä. Tässä muutama
käytännön toimenpide.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Päivähän
on todella surullinen monestakin näkökulmasta
katsottuna mutta ennen kaikkea tietenkin inhimillisesti työntekijöille,
urakoitsijoille, heidän perheilleen, ja toinen puoli on
sitten tämä ympäristövastuunäkökulma,
jonka pitää olla hallinnassa. Ihan nyt vain selvyyden vuoksi,
kun 7 miljoonaa kuutiota siellä on vettä tällä hetkellä,
laskin tuossa karkeasti, että 7 miljoonaa kuutiota on noin
500 hehtaaria 1,5 metriä vettä. Se on todella
valtava määrä vettä, se pitää saada
hallittua, ja se pitää pystyä hoitamaan,
oli sitten vastuussa kuka tahansa, mutta ennen kaikkea se on hoidettava.
Tähän liittyy yksi näkökulma,
josta ministeri Vapaavuorelta haluaisin kysyä. Tänään
oli jo Ylellä uutisissa, että koneurakoitsijat
poistuivat sieltä alueilta, ja siellä luki jotenkin
niin, että se käsipelillä hoidetaan.
Kyllä kait siellä nyt joku muu ratkaisu täytyy
löytyä ja todella nopeasti. Eivät koneet
voi poistua sieltä yksiköstä. Siellä on
kaikkien oltava paikalla.
Toinen näkökulma on sitten tämä,
joka liittyy tähän pitempään
aikaväliin, jota ehkä oikeusministeriltä voisi
kysyä: ympäristövastuut konkurssissa,
koska se on meillä aivan onnettoman huonoa lainsäädäntöä.
Onko siinä hallitus nyt ollut aktiivinen?
Mutta ennen kaikkea tämä aktiivinen reagointi
tässä ja nyt: sinne on saatava koneet paikalle, siellä on
oltava toiminta päällä. Muutoin siitä seuraa
todella hurjan luokan ympäristökatastrofi, ja
siihen meillä kerta kaikkiaan ei ole varaa monestakaan
näkökulmasta katsottuna.
Ympäristöministeri Sanni Grahn-Laasonen
Arvoisa puhemies! Aivan totta, että näihin ympäristökysymyksiin
liittyen tämä vesienhallinta on se kaikkein oleellisin
kysymys. Kaivosalueella on todella varastoituna tällä hetkellä noin
7 miljoonaa kuutiota vettä. Tätä tilannetta on
toki vahvasti seurattu, ja se tilanne tällä hetkellä on
siellä hallinnassa. Kainuun ely-keskus on se valvova viranomainen,
joka seuraa tilannetta, ja on myöskin lisätty
valtuuksia sille, että kaikki tarvittavat toimenpiteet
voidaan myös lyhyellä aikajänteellä tehdä,
jotta tämä vesienhallinta toteutuu ja tilanne
on siltä osin kunnossa. Niin kuin tosiaan aikaisemmassa
puheenvuorossa kerroin, on oleellista, että kaivoksella
se toiminta jatkuu juuri siitä syystä, että se
on se keino turvata myöskin, ettei tämä konkurssitilanne
aiheuta ympäristöriskejä.
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Ymmärrän hyvin tietenkin
sen hädän ja huolen, mikä kaivoksen työntekijöillä ja monilla
aliurakoitsijoilla on. Nyt on kuitenkin hyvä korostaa sitä,
että ympäristösyistä johtuen tämä on
täysin erityyppinen konkurssi kuin konkurssit normaalisti
ovat. Tämä on konkurssi, jossa kaivostoimintaa
pitää jatkaa konkurssista huolimatta, ja viime
kädessä valtio ottaa siitä vastuun. Kun
yleensä pesänhoitaja ensi töikseen menee
konkurssiyhtiöön irtisanomaan työntekijöitä,
niin tässä tapauksessa tapahtuu toisin. On konkurssihallinnon
ja pesänhoitajan ensimmäisiä tehtäviä pitää huolta
siitä, että työt siellä jatkuvat,
ja se on äärimmäisen tärkeätä.
On hyvä huomata, että valtio ottaa tämän
nyt haltuunsa ja valtio vastaa siitä, että kaikki
nämä ympäristöasiat tulevat
vastuullisesti hoidetuiksi, ja siihen liittyen myös siitä,
että kaikki siihen liittyvät kustannukset esimerkiksi
aliurakoitsijoille maksetaan.
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies! Ministeri Vapaavuoren vastauksessa hyvin tuli
jo esille se, miten tässä edetään.
Meillä on konkurssilaki, ja sen mukaan edetään,
ja nyt tämä tapaus on sellainen, että julkisselvittely
tulee kysymykseen ja se julkisselvittäjä on silloin
se taho, joka myös vastaa toiminnasta, elikkä tilanne
on hallussa. Espoon käräjäoikeus on se,
joka päättää, ja julkisselvittelyn pyytää konkurssiasiamies,
ja siitä tekee sitten käräjäoikeus
päätöksen. Tässä seurataan
nyt tiiviisti tätä prosessia, ja niin kuin ministeri
Vapaavuori totesi, tässä on tarkoitus ja tässä on
nimenomaan nyt tarvetta jatkaa toimintaa. Tämä ei
ole sellainen konkurssipesä, jossa nyt voisi tapahtua niin,
että tästä päivästä lähtien
mitään ei tapahdu. Näin ei tässä saa
käydä eikä voi käydä.
Valtio kantaa tässä vastuunsa.
Ville Niinistö /vihr:
Arvoisa puhemies! Olen tässä vuosien varrella
itsekin Kainuussa käynyt vierailemassa paikan päällä ja
tutustunut niihin kainuulaisten hyvin moninaisiin ja ristiriitaisiin tuntemuksiin
Talvivaaran yhtiön kehityksestä niin ympäristövastuuongelmien
osalta kuin sitten työllisyyden huolen osalta. Tämä on
surullista jatkoa sille kehitykselle.
On hyvä, että hallitus on nyt päättänyt
ottaa laajan vastuun kainuulaisten työllistämisestä ja tämän
kaivoksen akuuttien ympäristöongelmien hoitamisesta.
Mutta haluaisin tuoda esille sen perusongelman, joka tämän
kaivoksen toiminnassa on ollut. Alusta saakka ympäristösuunnittelu
on ollut siinä määrin puutteellista,
että se on haitannut myös kaivoksen taloudellista
tuottavuutta, ja prosessi ei ole toiminut niin kuin on pitänyt.
Nyt kysymys on se, että kun valtio ottaa vastuun, niin
valtion pitää varmistaa, että nämä akuutit
ympäristöongelmat saadaan siivottua, ja lähikuukaudet
ovat siinä kriittisiä.
Mutta sitten pitää etsiä tietä myös
siihen, onko mahdollista saada prosessi taloudellisesti kannattavaksi,
koska yksi riski on se, että ympäristöongelmien
määrä vain lisääntyy,
kun prosessia pyöritetään, jos prosessi
ei ala toimimaan niin kuin on alun perin luvattu. Ja tämä on
se avainkysymys. Millä aikataululla valtio aikoo varmistaa sen,
että voi löytyä sellainen omistajapohja,
ja miten valtio varmistaa sen, että teknisesti on mahdollista
tehdä se turvallisesti? Tässä on rajallinen
aikaikkuna myös siihen, ja tähän toivon (Puhemies
koputtaa) hallituksen näkemystä.
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! On varmaan selvää, että syyllistenkin
etsinnän aika joskus tulee, mutta nyt on olennaista ottaa
tilanne haltuun. Nyt on olennaista ottaa tilanne haltuun ja katsoa,
että viime kädessä valtion vastuulla
vastataan, että mitään hallitsematonta
ei pääse tapahtumaan ja että myös ympäristövastuut
hoidetaan asianmukaisesti ja vastuullisesti.
Sitten seuraava vaihe on se, että lähdetään
hakemaan uutta teollista omistajaa kaikin käytettävissä olevin
keinoin — ilman takeita, että sellaista löytyy.
Ja tietenkin siinä yhteydessä kyseeseen tulevat
ammattitaitoiset toimijat. Totta kai he käyvät
läpi kaikki yhtiöön ja kaivokseen liittyvät
taloudelliset ja toiminnalliset kysymykset ja riskit, mukaan luettuna
tämä teknologian toimivuus.
Olennaista on kuitenkin huomata, että Suomessa, oikeusvaltiossa,
noudatetaan joka tapauksessa olemassa olevia lupia, joita valvovat
ympäristöviranomaiset, ja näin tullaan
tekemään ennen konkurssia, konkurssin aikana ja
mahdollisesti konkurssin jälkeen, jos löytyy uusi
omistaja. On viime kädessä lainsäädännön
ja ympäristöviranomaisten tehtävä valvoa,
että asetetut luvat ovat oikeita ja että niitä noudatetaan.
Raimo Piirainen /sd:
Arvoisa puhemies! Talvivaaran konkurssi on erittäin
kova isku Kainuun jo suurelle työttömyydelle sekä niille
lisääntyville ympäristöhaitoille,
elikkä on erittäin tärkeätä,
että tässä heti toimitaan, ja kiitos
hallitukselle, että se on lähtenyt heti, välittömästi
liikkeelle.
Toiminnan on jatkuttava — se on aivan selvä, että ei
voi jättää tuommoista kaivosta aivan
noin ja näin. Mutta ongelmana on erittäin suuri
vesimäärä siellä kaivosalueella:
puhdistamattomia vesiä on 7 miljoonaa kuutiota. Tämä toisaalta
estää sen toiminnan jatkumisen. Siellä ovat
liuotuskentät köyhtyneet, kassavirtaa ei ole.
Pitäisi saada kassavirta liikkeelle elikkä tuottavuutta
niihin kenttiin, ja vesien poisto on erittäin tärkeää tällä hetkellä,
jotta tämä tuotanto voi jatkua. Siellä ei synny
mitään tyhjästä.
Millä tavalla tässä toimitaan? Tähän
pyytäisin nyt hallitukselta ratkaisua ja eväitä,
mutta uskon, että niitä ei heti välittömästi
varmaan löydy.
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Tässä mennään
konkurssilainsäädännön pykälien
mukaisesti. Seuraavassa vaiheessa käräjäoikeus
todennäköisesti asettaa yhtiön konkurssiin
ja määrää sille pesänhoitajan. Konkurssiasiamiehen
pyynnöstä se todennäköisesti
asetetaan julkisselvitykseen, jonka jälkeen sitten hänen
tehtävänsä on vastata näistä asioista.
Sari Palm /kd:
Arvoisa puhemies! Yhdyn näihin kiitoksiin — hallitus
on tuonut nopeasti, riittävästi ja paljon informaatiota,
ja on erinomaista, että saamme tehdä lisäkysymyksiä.
Tulen itse myös seudulta, jossa on ollut ihan lähivuosina
tällainen massiivisen seudullisen sokin tila: iso työttömyys
ja ison työn alasajo ja loppuminen kokonaan. Tässäkin
asiassa on monia puolia, niin ympäristö kuin tämä teollinen
jatkuvuus, ja silti haluaisin nostaa esiin myös yhden uuden
näkökulman.
Kun näin kokonaisvaltainen asia kohdistuu alueelle,
se vaatii myös henkisiä voimavaroja ja jaksamista
ja herättää paljon isoja kysymyksiä jokaisen
ihmisen osalta. Kysynkin hallitukselta: Miten on nyt huolehdittu,
että myös semmoista henkistä huoltoa
ja henkisen huollon saatavuutta on riittävästi
tässä uudessa tilanteessa tarjolla seudulla?
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Tämä oli erittäin
tärkeä kysymys. Kaikki ne kokemukset, mitä meillä on
ollut Salosta, Rauman telakalta, Myllykoskelta, kaikista näistä paikkakunnista,
ovat osoittaneet sen, että tämän taloudellisen
tuen tai uuden työpaikan etsimisen ohella ihmisillä on
henkisesti paha olla ja vaikeata. Kaikki ne työt, mitä voidaan
siinä tehdä ihmisten auttamiseksi ja sen murheen
keskellä ihmisten tukemiseksi kohti valoa, ovat erittäin
tärkeitä asioita. Kyllä meillä on
tarkoitus, kun me teemme nyt näitä toimenpiteitä tänne
alueelle, myös pitää huolta siitä,
että me tätä ihmisten jaksamista ja pärjäämistä kannustamme,
ja tässä mielessä emme ole unohtaneet
tätä työtä.
Ne ovat usein aika pieniä asioita ihmisten elämässä,
ja se kysymys on pohjimmiltaan myös poliittisen päättäjän
kannalta: välitetäänkö niistä ihmisistä?
Meidän tehtävämme on myös tässä mielessä välittää heistä ja
heidän perheistään.
Martti Mölsä /ps:
Arvoisa puhemies! Alun perin aivan toisenlaisiin olosuhteisiin
tarkoitettu liuotusmenetelmä tuotiin eteläiseltä pallonpuoliskolta
Australiasta suomalaisiin olosuhteisiin, joissa vesien haihtuminen
on lähes minimaalista. Kokeilu on tulossa nyt aika kalliiksi.
Geologian professori Matti Saarniston mukaan huonosti tuottavan
liuotusprosessin pysäyttäminen ei ole niin työlästä kuin
on esitetty. Luonnonsuojeluliiton seitsemän asiantuntijaa ovat
todenneet avoimessa kirjeessä valtioneuvostolle, että bioliuotusprosessia
ei ole mahdoton pysäyttää. Kaivoksen
alasajo onnistuu kahdessa vuodessa.
Olisiko pysäyttäminen kuitenkin halvin vaihtoehto
pitkällä tähtäimellä,
arvoisa ministeri?
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! On totta, että tämäntyyppistä teknologiaa
ei tämäntyyppisessä kaivoksessa ole aiemmin
kokeiltu, ja siinä mielessä tämä on
uusi innovaatio.
Matkan varrella on kuitenkin paljon opittu, ja yksi syy siihen,
että vuodenkin verran on erittäin hankalassa tilanteessa
yrityssaneerauksen oloissa pystytty toimintaa jatkamaan, perustuu
siihen, että tämä teknologia on kuitenkin
toiminut. Myös eräät asiantuntija-arviot
selvästi viittaavat siihen, että se voidaan saada
toimimaan. Se olisi tietenkin viime kädessä aina
yksityisten investoreitten asia arvioida, kuinka luotettavaa se
on.
Mitä tulee mahdolliseen tehtaan tai kaivoksen alasajoon,
niin on tässä vuoden aikana selvitetty myös
vaihtoehtoa tällaisesta nopeutetusta alasajosta, ja on
tiedossa, että on oppineita ihmisiä ja tahoja,
jotka kokevat, että se on mahdollista. Me kuitenkin koemme,
että siihen liittyy erittäin merkittäviä epävarmuustekijöitä ennen
kaikkea ympäristön kannalta, ja ainakaan tämän
hetken tiedossa olevan datan perusteella emme uskalla lähteä sellaista
viemään eteenpäin.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Pääministerin puhe ja myöskin
muiden ministereitten täällä käyttämät
puheenvuorot ansaitsevat kiitoksen ja tunnustuksen. Hallitus on tarttunut
ripeästi ja vastuullisesti tähän koko
kansakunnan kannalta tärkeään ja haasteelliseen
asiaan. Tämä on, totta kai, ikävä ja
valitettava viesti suurelle määrälle
suomalaisia ja koko Suomen kansantaloudelle ja teollisuudelle. Kiitos
toimintatavasta hallitukselle tässä on paikallaan.
Minä kuulun siihen joukkoon, joka uskoo, että kaivostoiminta
jatkossakin on Suomelle suuri mahdollisuus, myös Talvivaarassa.
Kun pääministeri sanoi mielestäni erinomaisella
tavalla, että hallitus selvittää kannattavan
kaivostoiminnan edellytysten jatkumisen, suurin piirtein näin
se kai oli, kysyn pääministeriltä tai
vastaavalta muulta ministeriltä tämän
edellytyksen kannalta: kumpi teidän käsityksenne
mukaan on suurempi pullonkaula, sekö, että tuo
prosessi varmuudella toimii, vaiko se, että tässä on
syntynyt näitä muita kustannuksia, joista selviytyminen
voi muodostua haasteeksi tämän kaivostoiminnan
kannattavan jatkoedellytyksen kannalta? Kumpi on se suurempi pullonkaula
kannattavan toiminnan edellytysten kannalta: tämä prosessi,
sen onnistuminen vai (Puhemies koputtaa) nämä syntyneet
taakat, jotka ovat taannoin syntyneet?
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! En osaa tuohon varmuudella vastata. On selvää,
että ne lähinnä kyseeseen tulevat kansainväliset,
kokeneet megaluokan toimijat, jotka omaavat tämäntyyppisistä asioista olennaisesti
enemmän asiantuntemusta kuin varmaan mikään
taho Suomessa, katsovat tätä joka tapauksessa
kokonaisvaltaisesti. Silloin tähän liittyy useita
erityyppisiä riskejä ja useita sentyyppisiä asioita,
jotka pitää ottaa huomioon arvioitaessa, voidaanko
saada kannattavalle liiketoiminnalle edellytyksiä, voidaanko
luoda semmoinen liiketoimintasuunnitelma, joka pitkässä juoksussa
turvaa kestävän, kannattavan liiketoiminnan.
Mutta on tietenkin selvää, että on
muutamia asioita, joitten välttämättä pitää toteutua,
jotta edes syntyy edellytyksiä tälle. Ensimmäinen
on tietenkin se, että tämä teknologia
toimii ja että on uskoa siihen, ja toinen on se, että tämä vesien hallintakysymys
pystytään kestävällä tavalla
ratkaisemaan. Nämä ovat tavallaan kynnyskysymyksiä ja
ydinkysymyksiä. Ellei niihin löydy kestävää vastausta
ja ellei löydy uskoa siihen, että ne pystytään
hoitamaan, niin silloin sitä ei pystytä tietenkään
kompensoimaan millään muulla.
Mutta viime kädessä on kysymys aina kokonaisuudesta.
Pääministeri Alexander Stubb
Arvoisa herra puhemies! Kyllä elinkeinoministeri näytti ihan
hyvin tietävän suunnilleen sen suunnan, mihinkä ollaan
menossa.
Ongelma tässä on, edustaja Pekkarinen, se, että kyseessähän
on pörssiyhtiö, liiketoimintaa kannattava pörssiyhtiö,
joka on kuitenkin pitkässä juoksussa investoinut
noin miljardin verran tähän kaivokseen. Tällä hetkellä me
hallituksen puolelta panostamme kolmeen kokonaisuuteen, jotka aikaisemmin
mainitsin, eli ympäristöön, sitten työllisyystilanteeseen
ja sen jälkeen siihen, millainen yritysratkaisu tässä kaivoksen
toiminnalle mahdollisesti rakennetaan. Olen teidän kanssanne
täysin samaa mieltä, että kaivosteollisuudessa
on sekä Talvivaarassa että muualla Suomen tulevaisuutta
kiinni. Me tulemme tekemään kaikkemme sen eteen,
että saamme sentyyppisiä ratkaisuja, että se
toiminta jatkuu, mutta tässä vaiheessa ei voi
mennä yksityiskohtiin.
Jouni Backman /sd:
Arvoisa puhemies! Pääministerin kolmen kohdan
listauksen ensimmäisenä oli kaivostoiminnan jatkuminen
ympäristöä vaarantamatta. Siltä osin
haluaisin palata vielä edustaja Martti Korhosen kysymykseen
vastaavien tilanteiden osalta jatkossa. Kun kysymys on konkurssitilanteesta
ja konkurssitilanteessa eri tahoilla on saamisia konkurssipesältä,
niin onko todella niin, että kaikki muut saamiset ovat
aina etusijalla ja ympäristötuhot, mitkä kyseiseltä yritykseltä jäävät
jälkeen, tulevat vasta viimeisenä? Onko tältä osin
mahdollisuus muuttaa konkurssilainsäädäntöä siten,
että ympäristötuhot ja ympäristön
tilan palauttaminen ovat etusijalla tällaisessa tilanteessa?
Toisaalta haluan kysyä punktista numero kaksi pääministerin
listalla: kiireelliset, välittömät toimet
työllisyyden osalta. Siinä työministeri
jo kertoi mahdollisuuksista, mutta mitä ovat ne heti ensimmäiset
toimenpiteet, mitä hallitus tältä osin tulee
tekemään aivan lähiviikkoina?
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Niin kuin tuli todettua, olisi tärkeätä,
että me saamme esityksen siitä, että tämä alue
tulee äkillisen rakennemuutoksen alueeksi, mikä antaa
työvälineitä sillä alueella
työllistämiseen ja investointien hoitamiseen paremmin.
Toiseksi, sinne on nyt todella perustettu ja perustetaan yksikkö,
joka keskittyy näiden ihmisten työllistämis-
ja koulutuspolkujen etsimiseen ja tukemiseen, ja siihen tietysti
suunnataan rahoitusta niin, että se pystytään
uskottavasti hoitamaan. Nämä ovat niitä välittömiä toimenpiteitä,
joihin me olemme nyt ryhtymässä.
Sitten on selvää, että näiden
lisäksi meidän täytyy sitten miettiä tarvittavaa
rahoitusta palkkatuen ja muiden osalta vielä erikseen,
jos semmoiseen lisätarvetta on, tai koulutukseen, jotta me
voimme näitä tukipalveluja suorittaa. Ne ovat ne
välittömät toimenpiteet, joita meidän
on tarkoitus nyt käynnistää. Tämän
virityksen me olemme tehneet hyvissä ajoin, ja nämä toimet käynnistyvät
nyt ihan välittömästi meidän
puoleltamme.
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies! Taho, joka on kärsinyt ympäristövahinkoa,
joutuu valvomaan saatavansa konkurssissa ihan samalla tavalla kuin
muutkin velkojat. Tässä muutamassa tunnissa nyt,
kun tämä tilanne on ollut tunnettu, ei ole mietitty
konkurssilain muuttamista. Täytyy tietysti tehdä nyt niin,
että katsotaan ja seurataan tilannetta, mutta yleensä voidaan
lähteä siitä, että meillä on
lainsäädäntö aika lailla kohdallaan.
Nyt noudatetaan sitä konkurssilainsäädäntöä,
mikä on voimassa. Sitten pitää muistaa
se, että meillä on myös mahdollisuus
vaatia korvauksia maksettavaksi ympäristövahinkovakuutuksesta.
Tähän asiaan pitää vielä perehtyä paremmin,
ja tähän asiaan varmasti voidaan palata tulevaisuudessa.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Tähän asiaan kyllä on
perehdytty, ja tässä on semmoinen historia, joka
on hyvin tuore historia itse asiassa. Konkurssiasiamiehen toimisto on
lähestynyt oikeusministeriötä tämän
kevään aikana tähän liittyen,
ja siihen viittasin. Täällä on lainaus:
"Lainsäädännössä ei
ole erityisiä säännöksiä siitä,
mikä on ympäristölainsäädännöstä johtuvien
vastuiden asema konkurssissa." Sitten tämä jatkuu,
että yleensä tällaisessa tilanteessa massavelkaisessa
asemassa ei ole oikeutta konkurssipesästä saada,
mutta minä ymmärsin ministeri Vapaavuoren puheen
ja pääministerin puheen siitä, että tämä tilanne
poikkeaa niin, että valtio ottaa sen vastuun tässä tapauksessa.
Tämä lainsäädäntö on
kyllä meillä erittäin heikko näiltä osin,
jos näin on. Minä voin oikeusministerille tämän
kirjelmän luovuttaa, jonka Konkurssiasiamiehen toimisto
on kyllä oikeusministeriölle toimittanut, joten
meidän pitää kyllä ryhtyä välittömästi
toimenpiteisiin tämän lainsäädännön
muuttamiseksi, ettei tällaista tilannetta pääse
kerta kaikkiaan syntymään. Tämä on ehkä poikkeus.
Tämä on niin massiivinen ja iso, että se
vaatii valtion väliintulon.
Ympäristöministeri Sanni Grahn-Laasonen
Arvoisa puhemies! Tässä keskustelussa on ollut
hyvä ja rakentava sävy, ja siinä on noussut vahvasti
esiin huoli ympäristöstä ja siitä,
että konkurssitilanteessa on tärkeää varmistaa,
että ympäristöriskit eivät lisäänny.
Olemme varmaan kaikki tässä salissa sitä mieltä,
että tällainen tilanne kokonaisuudessaan, Talvivaaran
kaltainen tilanne, ei saisi toistua, ja nyt kun tilanne on päällä,
näkisin, että ei ole aika etsiä syyllisiä vaan
niitä ratkaisuja. Talvivaaran tapauksesta on varmasti syytä tehdä johtopäätöksiä,
mutta niiden aika ei ole tänään. Nyt
hoidetaan asiat kuntoon niin, että ne ovat ympäristön
kannalta kestäviä ja että huolehditaan
niistä ihmisistä, joita tämä siellä Kainuussa
koskee.
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! On varmaan hyvä varmuuden vuoksi
selventää yhtä valtion vastuuseen tässä liittyvää tulokulmaa.
Kun sanon, että valtio ottaa vastuun, se perustuu tietenkin
konkurssilakiin ja siihen liittyvään julkisselvitysmenettelyyn,
ja siinä yhteydessä valtion vastuulla tarkoitetaan
kaikkia niitä kuluja, jotka syntyvät konkurssiin
asettamisen jälkeen siitä toiminnasta, joka sen
jälkeen on välttämätöntä toimittaa,
tässä tapauksessa ympäristön
takia. Ne kulut, velvoitteet ja vastuut, jotka ovat syntyneet ennen
konkurssiin asettamista, eivät kuulu tässä valtion
vastuun piiriin.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Minusta se olisi erittäin tärkeätä,
koska tästä konkurssilain suhteesta syntyneisiin
ympäristövahinkoihin on asiantuntijoidenkin kesken
erilaisia tulkintoja. Ja se, mistä konkurssiasiamies on huolissaan,
on yhden tulkinnan johdosta toive, että se olisi ainakin
yksiselitteisen selvää vastaisuudessa, että laki
olisi tältä osin selvä.
Mutta nyt huolestuneille ihmisille — maanomistajille,
mökkirannoille ja tietysti sille puhtaan veden ja ympäristön
tilasta ylipäätään huolestuneelle — olisi
todella tärkeätä, että lisäbudjetin
yhteydessä myös sille vanhalle momentille oikeusministeriöön
otettaisiin rahaa, että välittömästi
olisi tieto toimista ja lupaus siitä, että nämä asiat
selvitetään ja että asiantuntija- ja
juridista apua näille paikallisille ihmisille, jotka ovat
kärsineet ympäristövahinkoja, on saatavissa,
koska niin kuin täällä viisaasti — kiitos
kaikille hyvästä asioiden hoidosta — on
todettu, tämä on hyvin poikkeuksellinen tilanne,
ja poikkeuksellisessa tilanteessa pitää etsiä myös
poikkeuksellisia ratkaisuja. Täällä ovat
monet puhuneet siitä, että kaivosteollisuudella
voi ympäristöystävällisessä versiossa
olla Suomessa tulevaisuus, mutta silloin on erittäin tärkeätä,
että tässä tilanteessa myös
nämä vahingonkorvausasiat ympäristön osalta
hoidetaan poikkeuksellisen hyvin ja löydetään
luovia ratkaisuja, joten toivon, että etsitte siinä lisäbudjetissa
jo oikeusministeriölle mahdollisuutta neuvoa ja tukea näitä vahingon
kärsineitä.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Tässä ei tainnut olla varsinaista kysymystä,
joten menemme listalla eteenpäin.
Marjo Matikainen-Kallström /kok:
Arvoisa puhemies! Kaivostoimintaa on ollut ja tullee aina olemaan
Suomessa. Samoin yrityksiä on ollut ja tullee aina olemaan
Suomessa. Samoin yrityksiä on ajautunut konkurssiin ja
tullee jatkossakin ajautumaan. Mutta kaivostoiminta on, niin kuin
täällä on juuri sanottukin, erityislaatuisuudeltaan
ja mittakaavaltaan hyvin poikkeuksellinen ja omantyyppisensä.
Sillä on Suomessa erityisesti Pohjois- ja Itä-Suomessa
todella iso merkitys myöskin työllisyyden näkökulmasta.
Mutta sitten tämä ympäristökysymys.
Niin kuin täällä juuri on sanottu, viime
kädessä valtio on se, joka vastaa sitten nimenomaan
näistä ympäristökatastrofiin
liittyvistä asioista. Pystyisimmekö ennaltaehkäisemään
tätä tilannetta, että kaikki kaatuu valtion
käteen? Voisimmeko miettiä sellaisen erillisen
kaivosrahaston perustamista, jossa koko ajan toiminnan aikana kerätään, vähän
niin kuin ydinturvallisuuspuolellakin kerätään,
rahastoon varoja, mitä kautta sitten voidaan näitä erilaisia
tilanteita hoitaa?
Toinen kysymys, arvoisa puhemies, nopeasti, liittyen osaamiseen,
kokonaisuudessaan kaivososaamisen kehittämiseen niin viranomaisten kuin
virkamiestenkin puolella: miten tätä nyt jatkossa
mietitään, ettemme ole tässä tilanteessa
jatkossa?
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Todella toivon, ettei tämä erittäin
valitettava tapaus langeta isompaa varjoa koko suomalaisen kaivosteollisuuden
päälle. Kaivosteollisuudessa on erittäin
isoja mahdollisuuksia johtuen yksinkertaisesti meidän maaperässä olevista
varannoista ennen kaikkea Itä- ja Pohjois-Suomessa, ja
siellä on niillä erinomaisen suuri merkitys. On
myös hyvä huomata, että tämä kaikesta
karmeudesta huolimatta on yksittäistapaus ja Suomessa on
tälläkin hetkellä toiminnassa muistaakseni
tasan 50 kaivosta. Meillä on kaivosteollisuudessa paljon
tulevaisuutta. Meillä on myös paljon siihen liittyvää osaamista.
Meillä on muutamia kaikkein johtavimpia cleantech-yrityksiämme,
ennen kaikkea Metso ja Outotec, jotka maailman suurimpiin kaivoksiin tuottavat
yhä edistyneempiä teknologisia ratkaisuja. Mutta
totta kai on selvää, että meidän
pitää jatkossa vaalia osaamista kaikessa siinä,
mikä kaivostoiminnan pyörittämiseen liittyy.
Arvoisa puhemies! Ehkä vielä yksi yksittäiskysymys,
joka liittyy näihin ympäristövastuisiin, on
se, että onhan tässäkin tapauksessa Talvivaaralle
määrätty ympäristövakuus,
muistaakseni 34 miljoonaa euroa, joka on olemassa ja joka on tietenkin
jälkeenpäin osoittautunut aivan liian pieneksi,
ja nyt uudessa ympäristöluvassa, joka on valituksenalainen,
sitähän on nostettu olennaisesti, yli 100 miljoonan
euron. Tämä on tietenkin myös yksi niistä välineistä,
jonka käyttöä jatkossa pitää miettiä uudella
tavalla, jotta tämäntyyppisiin tilanteisiin ei
ajauduta.
Opetus- ja viestintäministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! Minä kiitän tästä kysymyksestä,
koska Suomessa kuitenkin on tulevaisuutta tällaisena surun
hetkenäkin siinä, että meillä on
kaivostoiminnassa monenlaisia mahdollisuuksia. Tarvitaan osaamista,
ja sitä osaamista on määrätietoisesti
rakennettu erityisesti korkeakoulusektorilla. Juuri ennen joulua
päättynyt toimilupakierros ammattikorkeakouluihin
toi lisää osaamista myöskin sisältöjen
suhteen, koska ammattikorkeakoulujen välille sekä yliopistojen
välille on rakentumassa nyt aika vahva klusteri, jossa
sitten yhdessä eri ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen
välillä tätä kaivostoimintaan
liittyvää osaamista ja koulutusta viedään
erittäin merkittävällä tavalla
eteenpäin. Ja painopiste ei ole vain pohjoisessa, vaan
mukana on myös monenlaista teknillistä koulutusta
myöskin etelän suunnalta, ja tämä verkosto
takaa sen, että meillä aivan uudella tavalla kaivostoiminta
tulee myöskin osaamisessa ja koulutuksessa huomioitua tulevina
vuosina. Koulutusta on merkittävästi myös
lisätty, mikä on tärkeää huomioida.
Kaj Turunen /ps:
Puhemies! Eihän tämän päivän
uutinen iso yllätys ollut. Kyllä merkit olivat
selvät jo pitkän aikaa siitä, että näin
voi käydä. Koko Talvivaaran kaivosyhtiön
historia on ollut hiukan ongelmallinen, ja valtio on panostanut
Solidiumin kautta sinne. Siellä on ollut aiemminkin ympäristökatastrofeja
ja taloudellisia ongelmia jo noin vuosi sitten. Ajattelin, että kyllä tästä perästä
kuuluu,
ja perästä on kuulunut.
Tässä on nyt hallituksen taholta vahva viesti laitettu
sinne Kainuuseen siitä, että ympäristöstä huolehditaan,
ja se on hyvä juttu. Mutta minä korostaisin ja
toivoisin, että yhtä vahva viesti lähtisi
nyt tästä tänään sinne
Kainuuseen siitä, että myös näistä työllisistä ihmisistä,
työpaikoista huolehditaan ja että huolehditaan
näitä kiireellisiä, välittömiä toimenpiteitä sinne
heti. Kun siellä on kaiken kaikkiaan 1 500 työpaikkaa
liipaisimella, minä kysyisinkin työministeri Ihalaiselta: mitkä nämä konkreettiset,
välittömät toimenpiteet ihan tarkkaan
ottaen ovat? Sinnehän perustetaan kyllä toimistoja
(Puhemies koputtaa) ja näinpäin pois — ja
sitten alihankkijat. Mitkä nämä konkreettiset
toimet ovat?
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Niin kuin tässä eri vaiheissa
on tullut korostettua, ehkä kuitenkaan ne välittömät
työttömyysriskit eivät ole niin suuria
kuin nämä luvut. Sen takia sitä kaivosta
pitää nyt pyörittää ympäristösyistä ja
muistakin syistä johtuen, mikä on tietysti hyvä asia
myös sen työllisyyden kannalta. Ne riskit liittyvät
siihen, jos ei tässä saada uutta alkua ja sitten
tapahtuu se, että joudutaan irtisanomaan entistä enempi
väkeä.
Mitä me tässä voimme tehdä?
Me voimme tehdä niin, että me lisäämme
sitä rahoitusta, jolla ihmisiä voidaan uudelleensijoittaa
ja -kouluttaa. Kun tämä tulee äkillisen
rakennemuutoksen alueeksi, se parantaa investointiedellytyksiä,
jotka mahdollistavat jo olemassa olevien yrityksien laajentumista
tai uusien yritysten perustamista, ja tukee niitä toimenpiteitä.
Ne ovat ne välittömimmät, joita me voimme
tehdä näillä välineillä,
mitkä yhteiskunnalla tässä tilanteessa
on. Ja näihin me nyt välittömästi
haluamme tarttua, ja sen takia me olemme sitä valmiutta
nyt siellä paikallisestikin nostaneet, että tämä on
käytännössä mahdollista.
Ja pidemmällä aikavälillä se
iso pelastus tietysti on se, että syntyy uusi toimija,
joka jatkaa ja pystyy palkkaamaan ihmisiä, ja kaivostoiminta alkaa
elämään sitten uusista lähtökohdista
myöskin täällä Talvivaarassa.
Stefan Wallin /r:
Arvoisa puhemies! Kun Turun telakan kohtalo oli taannoin vaakalaudalla,
pelättiin paitsi työpaikkojen menettämistä ja laivanrakentamisen
perinteiden katkeamista myöskin tämän
hyvinkin laajan osaamiskeskittymän, meriklusterin, hajoamista.
Nyt puhutaan vähän samasta vaarasta, ei pelkästään
Talvivaarasta vaan myöskin tästä vaarasta,
kun puhutaan nyt tänään käsittelyssä olevasta asiasta.
Millä tavalla voitaisiin varmistaa sitä, että tämä valtava
osaamiskeskittymä, joka on kuitenkin syntynyt ja rakennettu
määrätietoisesti Talvivaaran ympärille
ja kaivosteollisuuden ympärille Kainuussa, pystyttäisiin
pitämään kasassa, varsinkin jos toivona
on se, että tämä toiminta jatkuu jollain
tavalla jatkossakin?
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Tässä yhteydessä on
hyvä vielä muistuttaa siitä, mitä Kainuun
ely-keskus on tänään todennut. Sehän
on todennut, että kaivoksen toiminnan täytyy jatkua
keskeytyksettä nykyisessä laajuudessaan ympäristövahinkojen
estämiseksi. Tämä on tärkeä viesti,
joka myös tarkoittaa sitä, että mihinkään
merkittäviin, isoihin irtisanomisiin per heti ei olla ryhtymässä vaan että erittäin
merkittävää osaa siitä väestä,
joka siellä tällä hetkellä sekä kaivokselle
että alihankkijoille töitä tekee, tarvitaan
väistämättä myös jatkossa.
Tässä ja Turun telakan tapauksessa on paljon yhtäläisiä piirteitä,
muun muassa se, että kuilun partaalla on käyty
matkan varrella monta kertaa. Yhtäläinen piirre
on se, että kestävä, pitkän
aikavälin ratkaisu edellyttää uskottavaa
teollista ankkuriomistajaa, vetovastuullista, joka Turun telakan
tapauksessa lopulta löytyi. Toivon, että löytyy
myös tässä tapauksessa, mutta ei ole
löytynyt ainakaan tähän mennessä.
Sen sijaan siellä osaamisen puolella kysymys on pikkasen
erityyppisestä asiasta, ja ennen kaikkea siellä Turun
telakan ympärillä oli semmoista poikkeuksellista kansainvälistä osaamista,
aivan poikkeuksellinen alihankintaketju, jota tässä Talvivaaran
tapauksessa kuitenkaan ei ehkä ole.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Vakiintuneen tavan mukaan pyydän välttämään
liikkumista salissa kyselytunnin aikana.
Antti Rantakangas /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tämä oli synkkä päivä paitsi
Kainuun maakunnalle, yrittäjille, työntekijöille
myöskin Suomelle, koska kaivosteollisuuden varaanhan on
ajateltu aika paljon Suomen tulevan menestyksen kannalta, ja nyt
pitää toivoa ja uskoa, että tämä asia
pystytään ratkaisemaan mahdollisimman hyvin, jotta
imagotappio jää mahdollisimman pieneksi.
Tänään tuli julkisuuteen uutinen,
että rahoitus olisi ollut 10 miljoonasta kiinni. Eilen
olisi ollut tämä rahoituspaketti kasassa, mutta
tänään ei. Voiko tällainen uutinen
pitää paikkaansa?
Sitten toisena kysymyksenä: Täällä ministerit ovat
vakuuttuneet, että hallitus tai ministeriöt lähtevät
nyt hakemaan uutta omistajaa, uutta yritystä tähän
jatkamaan toimintaa. Oliko niin, että työ- ja
elinkeinoministeriö ja Solidium eivät olleet aktiivisesti
mukana hakemassa saneerausvaiheessa uutta yrittäjää tähän
hankkeeseen tai uutta rahoitusta? Tästä on hivenen
jäänyt epäselvyyttä.
Olisi hyvä, jos esimerkiksi jompikumpi ministereistä,
varmastikin elinkeinoministeri, kertoisi, oliko 10 miljoonasta kiinni,
kun tänään jo ilmoitetaan, että 50
miljoonaa tarvitaan tähän. Mikä oli se
totuus siellä taustalla?
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin on hyvä todeta,
että työ- ja elinkeinoministeriö on ollut
mukana käytännöllisesti katsoen kaikissa
niissä keskusteluissa ja neuvotteluissa, mitä Suomessa
ja monissa muissa maissa on viimeisen vuoden aikana käyty,
joissa tavoitteena on ollut löytää rahoitusratkaisu
tähän. Työ- ja elinkeinoministeriö on
ollut aktiivisesti mukana käytännöllisesti
katsoen kaikissa.
Näihin summiin liittyen tätä keskustelua
vaikeuttaa osin se, että samaan aikaan käydään
keskustelua kahdesta eri asiasta: toisaalta tilapäisen, niin
sanotun siltarahoituksen löytämisestä sille, että edes
yrityssaneerausta voitaisiin jatkaa, ja toisaalta rahoituksen löytämisestä sille,
että voidaan kestävällä, pitkällä aikavälillä toimintaa
jatkaa. Tämä 10 miljoonan summa, joka julkisuuteen
on tuotu, ei liity siihen, että voitaisiin kestävästi
pitkällä aikavälillä kaivostoimintaa
Talvivaarassa jatkaa, vaan siihen, että olisi löydetty
tilapäistä rahoitusta, jotta yrityssaneerausta
olisi voitu jatkaa, jotta olisi voitu jatkaa tämän
pitkän aikavälin etsimistä, ja tämänkään
10 miljoonan osalta kyse ei ollut valtiosta vaan yksityisestä toimijasta.
Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä on tietenkin Sotkamolle
ja Kainuulle erittäin valitettava päivä,
erittäin iso henkinen isku, ja täytyy kiittää,
että hallitus on selvästi antanut oikean viestin
Kainuun suuntaan: että sekä ihmisistä että ympäristöstä huolehditaan.
Valitettavasti tämä työllisyyskatastrofi
ei ole ensimmäinen katastrofi, vaan Talvivaara on ollut
jo pitkän aikaa ympäristökatastrofi.
Kun täällä on puhuttu kaivosteollisuuden
mahdollisuuksista tulevaisuudessa Suomessa, aivan oleellista, jotta
niitä olisi, on se, että tällaisia katastrofeja
ei satu ja ympäristöstä pystytään
paremmin huolehtimaan.
Kysymyksenikin liittyy siihen, vaikka tänään ei
varmaan tehdä heti tämän osalta päätöksiä,
että hyvin pikaisesti pitää myös
nähdä, että tarvitaan lisää resursseja.
Esimerkiksi yksi ongelma on ollut se, että ympäristövalvonnassa
ei ole ollut riittävästi resursseja. Tarvitaan
ympäristönormeja, tarvitaan muutakin kuin vapaaehtoisuutta.
Otetaanko tästä opiksi, ympäristöministeri
Sanni Grahn-Laasonen? Toisaalta Solidium osallistui osakeantiin
2013 noin 50 miljoonalla eurolla. Silloin ei kovin paljon tähän
puoleen puututtu. Silloin ministeri Paatero ei ollut vielä omistajaohjauksesta
vastaava ministeri, vaan Hautala, mutta opitaanko tästä,
miten meidän valtion sijoittamia rahoja käytetään
esimerkiksi ympäristön näkökulmasta,
että niitä ehdollistetaan?
Ympäristöministeri Sanni Grahn-Laasonen
Arvoisa puhemies! Kuten totesin, Talvivaaran tapauksesta on
varmasti syytä tehdä erityyppisiä johtopäätöksiä,
mutta niiden aika ei ole tänään.
Me olemme pyrkineet nyt huolehtimaan siitä, että riittävät
resurssit ja kaikki Suomen paras asiantuntemus olisivat käytössä nyt.
Niin kuin on kerrottu, on toiminut tällainen Talvivaara-kriisiryhmä ja
nyt on perustettu erillinen Talvivaara-toimisto, jossa on myös
ympäristöhallinnon vahva asiantuntemus mukana,
ja tehtävämme on sekä asiantuntija-avun
kautta että taloudellisten resurssien kautta turvata se,
että Kainuun ely-keskus suoriutuu tästä tärkeästä valvontatehtävästään.
Kehitysministeri Sirpa Paatero
Arvoisa herra puhemies! Solidium, niin kuin sen tehtävään
kuuluu, sijoittaa niihin hankkeisiin ja niihin yhtiöihin,
joilla on taloudellisesti perusteet. Näin on tehty silloin
2011, 2012 ja 2013. Silloin on nähty näillä kaikilla
kerroilla, että Talvivaara on menestyvä yritys
tulevaisuudessa pitkällä tähtäimellä,
että Suomessa kaivostoimintaan kannattaa valtion osallistua.
Nämä ovat ne perusteet, ja näillä mennään
myöskin tulevaisuudessa.
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Taloushan on pitkälti myös
psykologiaa, ja kysymys on monesti uskosta tiettyihin yrityksiin,
niiden prosesseihin, niiden tuotteisiin. Talvivaaran osalta on hyvä mieltää ja
muistaa, että vielä keväällä 2013
viimeisen annin yhteydessä yhtiö onnistui keräämään
markkinoilta pitkälti yli 200 miljoonaa euroa, missä Solidium oli
silloin osaltaan mukana, mutta niin oli valtava määrä ammattimaisia
ulkomaisia sijoittajiakin. Vain noin puoli vuotta sen jälkeen
2013 syksyllä kukaan ei ollut valmis enää pistämään
yhtään. Tämäkin on hyvä pitää mielessä,
kun mietitään esimerkiksi kysymystä siitä,
oliko kysymys 10 miljoonasta tai jostakin nyt viime päivien
keskusteluissa, ja siitä, oliko joku yksityinen taho ylipäänsä valmis
pistämään 10:tä miljoonaa, jotta
neuvotteluja voitaisiin jatkaa, tilanteessa, jossa jo vuosi aikaisemmin
yksikään omistaja ei ole enää suostunut
pistämään yhtään siihen.
Pentti Kettunen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kainuussa asuu väkevä,
uuttera ja sitkeä kansa. Haluan kaikkien kainuulaisten
puolesta kiittää valtioneuvoston jäseniä,
ministereitä, tästä rohkaisevasta tunteroisesta,
minkä olemme tässä saaneet viettää ja
kuunnella, mitä valtioneuvostolla on suunnitteilla kainuulaisten
hyväksi tässä tilanteessa, missä me
nyt olemme todella vakavan asian edessä. Emme voi yksin
hoitaa nyt tätä katastrofia. Minä kaikkien
kainuulaisten puolesta kiitän teitä siitä,
että te olette nopeasti ja vakavasti ottaneet tämän
asian pöydälle, ja toivon, että kaikki
nämä toimet, mitä te tulette nyt tekemään,
myöskin onnistuvat. Toivon, että te pitäisitte
Kainuussa, vaikka siellä Kajaanissa tai Sotkamossa tai
molemmissa, nyt nopeasti myöskin tiedotustilaisuuden siitä,
että myöskin alueen asukkaat, yrittäjät
ja kaikki saisivat konkreettista tietoa. Vaikka nyt television kautta
onkin mennyt kyllä hyvästi, vielä toivoisin,
että kävisitte siellä. Kiitoksia oikein
paljon!
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Kuten tässä keskustelussa
on monesti todettu, tästä valitettavasta tapahtumasta
huolimatta tämä ei kuitenkaan tullut täysin
yllättäen ja sen takia meillä on ollut
mahdollisuus varautua. Kuten pääministeri alussa
totesi, olemme jo vuosi sitten perustaneet Talvivaara-kriisiryhmän
siltä varalta, että näinkin saattaa käydä.
Edustaja Kettusen pyyntöön tai vetoomukseen
liittyen voin todeta, että olemme kaikkien keskeisten asianomaisten
ministereitten kanssa sopineet, että tulemme ensimmäisen
tilaisuuden tullen yhdessä menemään myös
paikan päälle. Mutta se pitää ajoittaa
sillä lailla oikein, että emme mene myöskään
sinne sotkemaan tilannetta juuri siinä kaikkein herkimmässä vaiheessa, missä tilanne
pitää ottaa hallintaan. Mutta varmaan ensi viikon
aikana kaikki asian kannalta keskeiset ministerit tulevat yhdessä vierailemaan
paikan päällä.
Pääministeri Alexander Stubb
Arvoisa herra puhemies! Haluaisin kiittää myös
eduskuntaa, kansanedustajia, erityisesti puhemiestä tästä keskustelusta
ja varsinkin tämän keskustelun mahdollistamisesta.
Me kaikki olemme tässä, kuten eilenkin totesimme,
samassa veneessä erittäin vaikeassa tilanteessa.
Me tulemme valtioneuvoston puolelta tekemään kaikkemme
sen eteen, että ympäristö, työpaikat
ja Talvivaaran jatko turvataan. Tämän keskustelun
pohjalta voin vetää vain yhden johtopäätöksen,
ja se on se, että tänään tämä koko
eduskunta oli kainuulainen. Siitä myös valtioneuvoston
puolelta on meidän kiittäminen.