6) Laki rikoslain 21 luvun 17 §:n kumoamisesta
Kari Myllyniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Aikataulu on venynyt näin pitkään,
eli ajankohta sopii hyvin tämän lakialoitteen
kohdalle, kun kotiväkivaltatapauksia tapahtuu juuri näihin
aikoihin.
Nykyisin väkivallan uhri voi omasta vakaasta tahdostaan
pyytää syyttämättä jättämistä.
Kotiväkivaltatapauksissa kyseistä vakaan tahdon
pykälää käytetään
suhteettoman paljon. On erittäin tavallista, että väkivallan
kohteeksi joutunut, tavallisesti nainen, myöhemmin peruu
rikosilmoituksen ja pyytää syyttäjää luopumaan
syytteestä. Voidaan vakavasti epäillä,
että läheskään kaikissa tapauksissa
pyyntöä syyttämättä jättämisestä ja
rikosilmoituksen perumisesta ei tehdä "vakaasta tahdosta".
Rikosilmoituksen perumisen syynä rikoksen vakavuudesta
huolimatta on usein toive sovusta ja suhteen paranemisesta. Usein
perumisen todellisena syynä saattavat kuitenkin olla puolison
painostukset ja uhkaukset. Esimerkiksi perheenemäntä saattaa
sunnuntaiaamuna toinen silmä mustana tulla ilmoittamaan poliisille,
että mieheni pahoinpiteli minut eilen. Samainen nainen
tulee seuraavana päivänä molemmat silmät
mustina ja sanoo, ettei häntä olekaan hänen
miehensä pahoinpidellyt. Vakaan tahdon pykälä on
siten toiminut päinvastoin kuin sen tarkoitus alun perin
oli, eli se on pahimmassa tapauksessa vain lisännyt väkivallan
kierrettä.
Viranomaisten on ollut äärimmäisen
vaikeata todeta todellisen vakaan tahdon toteutumista. Joskus syyttäjäviranomaiset
ovat käyttäneet pykälää keinona
vähentää työruuhkaa ja siivotakseen
työpöytää keskeneräisistä jutuista.
Juttuja on ohjattu paljon myös sovitteluun.
Vakaan tahdon pykälää on tulkittu
eri paikkakunnilla eri tavoin. Osa syyttäjistä on
pitänyt perheväkivaltaa niin vakavana rikoksena,
että jo yleisen edun ja oikeudenmukaisuudenkin vuoksi nämä jutut
on katsottu välttämättömiksi
viedä oikeuteen. Osa syyttäjistä on taas
painottanut uhrin tahdon merkitystä. Lainkohdan epämääräinen
sanamuoto lienee eräs syy erilaisiin tulkintoihin.
Perheväkivalta kriminalisoitiin yksiselitteisesti vasta
vuonna 1995, jolloin pahoinpitely muuttui virallisen syyttäjän
alaiseksi rikokseksi. Vanha perinne, jossa kodin sisäpuolella
tapahtuvaa väkivaltaa ei täysin rinnasteta muuhun
väkivaltaan, näkyy tilastoissa vieläkin.
Esimerkiksi vuonna 1998 väkivaltarikoksia jätettiin
syyttämättä yhteensä 2 500
tapausta. Näistä valtaosa eli 1 700 jätettiin
syyttämättä uhrin pyynnöstä tai sovittelun
perusteella. Vertailun vuoksi mainittakoon, että esimerkiksi
varkauksista syyttämättä jätettiin
vain 600 tapausta — tuota lukua tosin vähän
epäilen.
Väkivaltarikosta on aina pidettävä vakavana rikoksena,
ja nyttemmin tämä on huomattu myös lainsäädännössä.
Uuden lain mukaan törkeän pahoinpitelyn alaraja
nousee puolesta vuodesta vuoteen. Tämän muutoksen
pitäisi näkyä myös harkittaessa
syytteitä perheväkivallasta. Perheväkivaltarikokset
pitäisi aina saattaa oikeuden ratkaistaviksi. Uhrin vammojen
tietyn asteisen vakavuuden pitäisi aina edellyttää syyttämistä. Nykyinen
erityissäännös "Jos pahoinpitelystä rikoksen
asianomistaja omasta vakaasta tahdostaan pyytää,
ettei syytettä nostettaisi, virallisella syyttäjällä on
oikeus jättää syyte nostamatta, jollei
tärkeä yleinen tai yksityinen etu vaadi syytteen
nostamista" voitaisiin kokonaan poistaa.
Erillistä kaksinkertaista anteeksiantosäännöstä ei
henkeen ja terveyteen kohdistuvan rikoksen osalta tarvita. Oikeudenkäynnistä rikosasioissa
annetun
lain 7 §:n säännöksen mukaanhan
jo virallinen syyttäjä saa jättää syytteen
nostamatta, milloin rikoksesta ei ole odotettavissa ankarampaa rangaistusta
kuin sakkoja ja sitä on sen haitallisuus tai siitä ilmenevä tekijän
syyllisyys huomioon ottaen kokonaisuutena arvostellen pidettävä vähäisenä.
Mainitun lain 8 §:n mukaan puolestaan, jollei tärkeä yleinen
tai yksityinen etu muuta vaadi, virallinen syyttäjä saa
jättää syytteen nostamatta, kun oikeudenkäyntiä ja
rangaistusta on pidettävä kohtuuttomina ja tarkoituksettomina
ottaen huomioon tekijän ja asianomistajan välillä saavutettu
sovinto tai muu tekijän toiminta rikoksensa vaikutusten
estämiseksi tai poistamiseksi, hänen henkilökohtaiset
olonsa, rikoksesta hänelle aiheutuneet muut seuraukset, sosiaali-
ja terveydenhuollon toimet tai muut seikat.
Tämän vuoksi, koska on ilmeistä,
että syyttäjä voi jättää syyttämättä ilmankin,
että tällainen erityinen syyttämättäjättämispykälä on
olemassa, tulen esittämään tosiaankin
tässä lakialoitteessa, että rikoslain
21 luvun 17 § kumottaisiin tällaisessa muodossaan.
Juha Karpio /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Kun keskustelin päivällä ed.
Myllyniemen kanssa perheväkivallasta ja vakaasta tahdosta
ja siitä, kuinka toinen osapuoli mahdollisesti luopuu syytteestä,
siinä vaiheessa totesin, että jään
vaihtamaan mielipiteitä. En tosin arvannut, että tässä näin
myöhään menee, mutta kun sovittiin, muutaman
sanan ja kommentin ajattelin ed. Myllyniemen sinänsä hyvästä lakialoitteesta
lausua.
Edustajahan lähtee lakialoitteessaan siitä,
että perheväkivaltarikokset olisi syyttäjän
vietävä aina oikeuteen. Perusteluissaan hän
toteaa, että kun väkivaltarikoksia vuonna 98 jätettiin
syyttämättä 2 500 eri tapausta,
niin peräti 1 700:ssa ne jätettiin uhrin
pyynnöstä tai sovittelun jälkeen viemättä oikeuteen.
Voi olla, että syyttäjien kuuluisi kriittisemmin
tarkastella ja viedä pahoinpitelyjä oikeuteen
varsinkin, jos tapaukset ovat olleet toistuvia, jos on ilmeistä,
että pahoinpitelyn kohteeksi joutunut osapuoli, tavallisesti
aviopuoliso eli vaimo, on pakotettu perumaan ilmiantonsa, niin kuin
usein varmasti tapahtuukin. Kuitenkaan millään
en voi hyväksyä tätä periaatetta, että kaikki
perheväkivaltatapaukset automaattisesti vietäisiin
oikeuden käsittelyyn. Lähtökohtana kuitenkin,
ed. Myllyniemi, on oltava lasten etu ja avioliittoa on pyrittävä tukemaan
kaikin tavoin niin, että se jatkuisi. Liian innokas syyttäjän menettely
voi saada vain pahoja seuraamuksia aikaan, vaikka perheväkivaltatapaukset
sinänsä luonnollisestikin ovat tuomittavia.
Olin yhteydessä Jyväskylän käräjäoikeuteen ja
keskustelin myös Jyväskylän sosiaaliviraston henkilöiden
kanssa tästä lakialoitteesta. Siellä todettiin,
että mainitussa kaupungissa on aloitettu niin sanottu perhevalmennusmenettely
eli väkivaltaisuuteen taipuvien henkilöiden tilannetta pyritään
viranomaisten toimesta parantamaan ja välttämään
oikeudenkäyntiä, joka perhepiirissä voi
vain pahentaa tilannetta ja johtaa avioliiton lopulliseen särkymiseen.
Samaa mieltä voin ed. Myllyniemen kanssa olla siitä,
kun hän toteaa, että sinänsä rikoslain
21 luvun 17 § voitaisiin kumota ja syyttäjä yleisillä perusteilla
voisi käyttää harkintavaltaa siinä, nostetaanko
kussakin tapauksessa syyte vai jätetäänkö se
nostamatta.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Haluan kannattaa ed. Myllyniemen lakialoitetta.
Useinhan on esimerkiksi väkivaltauutisia luettaessa käynyt
ilmi, että väkivaltaa on esiintynyt aikaisemminkin
mutta se on haluttu sopia ja näin ollen ei ole ryhdytty
niihin toimiin, jotka olisivat usein murhilta tai muilta ikäviltä teoilta
voineet varjella.
Ymmärrän varsin hyvin, että jos on
olemassa jokin pehmeämpi menettely, jolla asioita voidaan
hoitaa, sitä tietysti tulisi voida käyttää,
jos se on tuloksekasta. Toisaalta yhteiskunnalla pitää olla
voimavarat puuttua tilanteisiin niin, että painostuksesta
kukaan ei luovu syytteitä nostamasta.
Kari Myllyniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Karpiolle: Ei todellakaan ole mitään syytä hyvin
yksioikoisesti tätä asiaa käsitellä. Mutta
niin kuin hän itsekin totesi, on olemassa niin sanottu
yleinen syyttämättäjättämispykälä, mistä myös
mainitsin. Sillä perusteella voidaan järkevissä tapauksissa
jättää syyttämättä.
Tosiasia on kuitenkin, että 39-vuotisen poliisiurani
aikana tulin toteamaan sen, että siinä vaiheessa,
kun pahoinpidelty perheenäiti tekee rikosilmoitusta, häntä on
pahoinpidelty useita kertoja, kymmeniä kertoja sitä aikaisemmin.
Pahoinpitelyä saattaa olla kestänyt kymmenen vuotta.
Sitten hän viimein kyllästyy siihen asiaan ja
tekee rikosilmoituksen, mutta sen jälkeen taas seuraavana
päivänä uudelleen pahoinpideltynä tuleekin
sitä perumaan. Lähinnä tarkoitan tämän
tyyppisiä tapauksia. Suomalaisissa perheissä on
surkeita tapauksia. Jatkuvasti tapahtuu pahoinpitelyjä,
mutta kuri siihen saadaan vain ehkä kuria koventamalla.
Lähinnä miehethän pahoinpitelyyn syyllistyvät,
ja heidän pitäisi saada joskus vähän
ansionsa mukaan.
Juha Karpio /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Tietenkin ed. Myllyniemellä on
oikea lähtökohta se, että pahoinpitelijä saa
ansionsa mukaan. Kuitenkin pitäen lähtökohtana
sitä, että avioliitto tulisi säilymään,
että lasten etu tulisi huomioitua, mielestäni
syyttäjällä pitää olla
myöskin harkintavalta jättää syyte
nostamatta. Se, onko tämä rikoslain pykälä,
kun se aikanaan muistaakseni vuonna 95 säädettiin,
nyt sitten asianmukainen, ja se, että muilla perusteilla
syyttäjä voi käyttää myös
harkintavaltaa, on myöskin aivan pohtimisen arvoinen asia.
Keskustelu päättyy.