11) Laki tieliikennelain 24 §:n muuttamisesta
Pertti Salovaara /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Lakialoitteen tarkoitus on tuoda Suomen tieliikennelakiin
alinopeuden käsite. Vuonna 1981 säädetyn
tieliikennelain 24 §:n mukaan liikenteen estäminen
tai haittaaminen aiheettomasti hitaasti ajamalla tai tarpeettomasti äkkiä jarruttamalla
on vastoin lakia. Myös tieliikennelain 3 §:n 2
momentin mukaan tienkäyttäjän yleisiin
velvollisuuksiin kuuluu, ettei tienkäyttäjä saa
tarpeettomasti estää tai häiritä liikennettä.
Nyt on kuitenkin noussut ongelmaksi se, että lakia
valvova viranomainen ei tätä lain suomaa mahdollisuutta
yleensä käytä. Koko alinopeuden käsitettä ei
yleisesti tunneta eikä täten myöskään ongelmaksi
myönnetä. Sen takia on tärkeää saada
sisällytettyä Suomen tieliikennelakiin alinopeuden
termi. Aivan aluksi meidän on syytä määritellä alinopeuden
käsite.
Alinopeus on eri asia kuin hitaasti ajaminen. Hitaasti ajo muuttuu
alinopeudeksi siinä pisteessä, kun se on perusteetonta
ja muuta liikennevirtaa haittaava. Pykälän rikkominen
edellyttää siis vakaata muun liikenteen huomioon
ottamisen laiminlyöntiä, joka tapahtuu ilman hyväksyttävissä olevaa
syytä. Hyväksyttävänä syynä voidaan
pitää esimerkiksi vallitsevan kelin aiheuttamien
vaaratilanteiden ennakointia tai nopeuden sovittamista omien ajotaitojen
tasolle. Ajoneuvoluokkakohtaisen suurimman sallitun tai rakenteellisen
nopeuden noudattaminen ei luonnollisestikaan olisi tieliikennelain
24 §:n vastaista, vaikka se estäisikin tai haittaisi
liikennettä muuta liikennevirtaa hitaampana. Tällaisia
ajoneuvoja ovat esimerkiksi kuorma-autot, Puolustusvoimien miehistönkuljetusajoneuvot
tai muut sellaiset työkoneet, joilla on oikeus liikkua
yleisillä teillä. Muukaan mahdollisesti liikennettä estävä tai
haittaava hittaasti ajaminen ei olisi tieliikennelaissa määriteltyjen
yleisten velvollisuuksien taikka tieliikennelain 24 §:n
vastaista, ellei se olisi selkeästi perusteetonta eli aiheetonta.
Liikenteen juridisen kehittämisen tavoitteena tulee
olla pyrkimys nopeuksien osalta mahdollisimman yhtenäiseen
käytäntöön, toisin sanoen tasaiseen
liikennevirtaan. Muuta liikennevirtaa hitaammalla ajonopeudella
ajava autoilija aiheuttaa jonomuodostelmaa ja lisääntynyttä ohitustarvetta.
Ohitus on aina erikoistilanne ja siten ollen onnettomuusriskiä lisäävä tekijä.
Myös samalla ajokaistalla liikkuvien tienkäyttäjien
ennalta-arvaamattomat nopeuserot toisiinsa nähden tuovat
lisää riskitekijöitä liikenteeseen.
Kyseessä on ongelma, joka, myönnettäköön, kumuloituu
varsinkin kesäviikonloppuna Etelä-Suomen vilkkaasti
liikennöidyillä tieosuuksilla. Silloin liikennemäärät
ovat suuria ja kaikenlaiset poikkeamat yhtenäisestä liikennevirrasta
kasvattavat mahdollisuutta joutua osalliseksi liikenneonnettomuuteen.
Arvoisa puhemies! Aloitteen tarkoitus ei ole muuttaa vallitsevaa
oikeustilaa eikä tuoda kilometriä tunnissa -tyyppisiä tai
prosenttimääräisiä rajoja tien
päälle. Lakialoitteen henki on huomaavaisuuden
lisääminen toisia tienkäyttäjiä kohtaan
liikennekäyttäytymisessä. Alinopeuden käsitteen
kautta tuodaan vahvemmin yleiseen tietoisuuteen se, että liikennettä estävä tai
haittaava aiheeton ja perusteeton hitaasti ajaminen on sekä tieliikennelaissa
määriteltyjen tienkäyttäjien yleisten
velvollisuuksien vastaista että nimenomaisesti kielletty.
Tämän lain rikkomisen seurauksista säädetään
rikoslain 23 luvussa ja tieliikennelain 103 §:ssä.
Aloitteen toteutuminen ei myöskään vaadi
budjettivaroja.
Vastaavista käytännöistä mainittakoon,
että Ruotsin tieliikennelain vuodelta 98 mukaan tienkäyttäjä ei
saa tarpeettomasti estää tai häiritä muuta
liikennettä. Kielletty on myös ilman pätevää syytä liian
hiljaa ajaminen. Saksassa on tieliikennelain mukaan kiellettyä ilman
pätevää syytä niin hitaasti
ajaminen, että se estää liikennevirtaa.
Sekä Ruotsin että Saksan oikeuskäytännössä on
myös ilman pätevää syytä muuta
liikennettä haittaavasta hitaasti ajamisesta tuomittu rangaistuksiin.
Lasse Virén /kok:
Arvoisa puhemies! Mielestäni ed. Salovaara on nyt eksynyt
aika tavalla väärille jäljille lakialoitteensa
kanssa. Kuten kaikki tietävät, Suomessa on määrätty
tiekohtaiset maksiminopeudet, joiden ylittämisestä seuraa
rangaistus. Mutta kukaan ei voi toiselle ihmiselle sanoa, mitä nopeutta
hänen pitäisi ajaa. Jokaisella täytyy
mielestäni olla oikeus ajaa sitä nopeutta, mikä tuntuu
turvalliselta omien ajokykyjen ja kelien mukaan, niin kuin ed. Salovaarakin tuon
keliolosuhteen otti huomioon, mutta sitä ei välttämättä aina
oteta huomioon.
Samoin myöskin erilaisilla autoilla ajettaessa ajonopeudet
tuntuvat erilaisilta. Jos ajan uudella Peugeotilla sataa, niin se
varmasti tuntuu ihan erilaiselta kuin jos joku vetää vanhalla
Ladalla, koska näiden autojen ajo-ominaisuudet ovat varmasti
aivan eri luokkaa. Mielestäni näissä asioissa
ei rangaistustoimiin pitäisi lähteä ollenkaan. Peräänkuuluttaisin
muilta tienkäyttäjiltä muiden paremmin
huomioon ottamista esimerkiksi taustapeiliä seuraamalla
ja sitä kautta sen takana tulevan liikenteen seuraamista,
mitä tänä päivänä aika
vähän kuitenkin käytetään.
Kun kuljeskelen joka päivä reilut 100 kilometriä suuntaan
ja toiseen Helsingistäkin Porvoon moottoritietä pitkin,
niin kyllä siellä on oltava koko ajan tarkkana niin
eteen- kuin taaksekinpäin. Siellä on hitaammin
meneviä, mutta niiden huomioiminen meidän kaikkien
ajajien kohdalla on pidettävä mielessä kaiken
aikaa. Jos tätä lähdetään
pitemmälle viemään, poliisi voi kyllä silloin,
kun hän huomaa, että tahallisesti hidastetaan
liikennettä, valistaa näitä hidastavia
kuljettajia ja mahdollisuuksien mukaan pikkuisen opettaa, mutta
näinhän ei käytännössä varmasti
ole poliisien työresurssien tähden.
Olen myöskin kulkenut tiellä niin isoilla
raskailla vehkeillä kuin henkilöautollakin, ja
nämä kohtaamiset tietysti perästä päin
tulevat nopeasti, mutta sitten, kun mennään moottoriteiltä näille
pikkuteille, missä kulkee traktoreita ja erilaisia ihmisiä,
vanhoja pappoja ja vanhoja mammoja, jotka kulkevat näitä päivittäisiä matkojaan, niin
he ajavat väkisin erilaista nopeutta kuin tiekohtainen
nopeus. Tässä varmasti sitten mennään
ojasta allikkoon, jos ruvetaan määräämään rangaistuksia.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Olen ed. Virénin kanssa aivan samoilla
linjoilla. Ed. Salovaaran kannattaisi tuo puheenvuoronsa analysoida
tänä iltana vielä oikein tarkkaan ja katsoa,
mitä tuli sanottua ja millä tavalla tuli kumottua
se, mitä aikoi sanoa. Se olisi ihan opettavainen operaatio.
Tuossa aloitteessa ei ole mitään järkeä,
ja erittäin merkittävä puute tuossa esittelypuheenvuorossa
oli, että tilannenopeus-käsitettä siinä ei
ollut ollenkaan. Kun sitä ei ollut sanottu, ei ollut myöskään
sanottu sitä, että valitettavasti usein käy
niin, että kuljettajien oikean tilannenopeuden tulkinta
vaihtelee niin paljon, että se on suoranainen liikenneriski.
Elikkä tosiaan, ed. Salovaara, innostuksissanne ehkä luette vielä kerran,
mitä tulitte lausuneeksi.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tällä kertaa en voi tähän
yhtyä enkä puoltaa lakialoitetta (Ed. Pulliainen:
Sittenhän tämä menee nopeasti!), vaikka
olisinkin mielelläni ryhmäkollegan osalta sen
halunnut tehdä. Pelkään, että jos
meillä tulisi tällainen lakiin sidottu alinopeuden
käsite, siitä ei olisi mitään
hyötyä, mutta sillä saattaisi olla hyvinkin
paljon haittavaikutuksia.
Kuten täällä arvoisat edelliset puhujat
ovat todenneet, jo nykyinen lainsäädäntö antaa
virkavallalle mahdollisuuden puuttua, jos todella tapahtuu liikenteen
haittaamista. Käsite alinopeus olisi hyvin ongelmallinen
juuri niillä syillä, mitä edellä kollegat
ovat puheenvuoroissaan sanoneet: se, mitenkä se määriteltäisiin.
On todellakin kysymys siitä lain velvoitteesta, että ajoneuvon
kuljettajan on lain mukaan kaikissa tilanteissa hallittava ajoneuvonsa.
Toisin sanoen, jos tätä pykälää noudatettaisiin,
meillä ei liikenneonnettomuuksia voisi syntyä.
No, tuo on tietysti hyvin tavoitteellinen pykälä,
mutta joka tapauksessa se velvoittaa ajajaa suhteuttamaan nopeuden
sellaiseksi, että onnettomuuksilta voitaisiin välttyä.
Alinopeudet eivät varmastikaan ole ongelma, mutta sitä vastoin
ongelma ovat ylinopeudet. Niitä ongelmia on todella erittäin
paljon. Meillä on joukko autoilijoita, joilla ei ole aikomustakaan noudattaa
lakeja. He rikkovat säännöllisesti asetettuja
nopeusrajoituksia eivätkä välitä näistäkään,
ennen kuin tulee se kolmas kerta vuoden aikana, että kortti
otetaan hetkeksi pois, ellei sitä ole jo aiemmin otettu,
tai rikkovat säännöksiä, vaikka
ei tuota ajokorttiakaan sattuisi olemaan. Eli ongelma meillä ovat
todella ylinopeudet. Meidän tulisi kasvattaa Suomen kansa
siihen, että noudatetaan tieliikennelainsäädäntöä.
Lakien rikkomiseen ja tieliikenteessä aivan erityisesti
lakien rikkomiseen pystyy kuka tahansa. Siihen ei mitään
tarvita, etteikö näitä pystytä rikkomaan.
Sääntöjen noudattaminen kysyy paljon enemmän
taitoa.
Kun itse olen pyrkinyt noudattamaan noita nopeusrajoituksia — siinä ei
tietysti suuri ongelma olekaan, kun ajelen enimmäkseen
vanhoilla autoilla, joilla tuskin kovinkaan helposti ylinopeuksia
pystyisi rikkomaan — niin olen todennut, että kun
olen pitänyt nopeuden siinä, missä todellisuudessa
se menee sallitun nopeuden mukaan, niin ed. Salovaaran periaatteen
mukaan minut katsottaisiin kansalaisten silmissä alinopeuden ajajaksi,
jos kahdeksankympin alueella ajan kahdeksaakymppiä, kuudenkympin
alueella kuuttakymppiä, koska he katsovat, että minä ajan
muuta liikennevirtaa hitaammin, koska noudatan sääntöjä.
Tämä on se tyypillinen ilmiö. (Ed. Pulliainen:
Nyt on ed. Oinonen oikealla asialla kerrankin!) Tämä on
se tyypillinen ilmiö, jos lähdetään
siitä, että muun liikennevirran mukaan. Minulla
kansanedustajana ei ole varaa päästä julkisuuteen
sillä, että syyllistyy liikennenopeuksien rikkomiseen.
(Ed. Pulliainen: Kyllä varaa ed. Oinosella vaikka kuinka!)
Sen takia hyvin tietoisesti haluan noudattaa noita säännöksiä,
mutta tämä on aivan yleinen tilanne. Jonkun verran
minullakin ajokokemusta on, kun auto vanhenee vuodessa semmoisen
40 000 kilometriä, joka on ehkä tuommoinen
taksiautoilijan ajomäärä vuodessa. Vaalivuonna
kertyi mittariin vielä 70 000 kilometriä,
joten jonkun verran tien päällä olen
itsekin liikkunut.
Mutta sitten ajattelen asiaa myös opettelevien autoilijoiden
kannalta. Heillä pitää olla aivan erityinen
syy voida suhteuttaa ajonopeus siihen, minkä he katsovat
olevan liikenteen mukaan turvallista. Samoin katson vähän
ajavien autoilijoiden osalta. Kyllä minä ymmärrän
sen, että jos autoilija ei aja kuin hyvin satunnaisesti
ja vain hyvällä säällä autoa
ja joutuu sitten ensilumen aikaan liikenteeseen, aivan ymmärrän,
että hän haluaa noudattaa semmoista nopeutta,
mikä on turvallinen.
Elikkä koen hyvin ongelmallisena, jos meillä tulee
tämä alinopeuden käyttö. Se
antaa suurelle osalle ylinopeuksia nyt ajavia sen oikeuden, että he
saavat kuin moralisoida niitä, jotka noudattavat sääntöjä tai
noudattavat sitä, minkä katsovat itselleen parhaimmaksi.
Elikkä, arvoisa puhemies, katson, että tämä aloite
ei ole kannatettava.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Olemme periaatteessa aivan erikoislaatuisessa
lakialoitteen käsittelytilanteessa: ensimmäinen
lakialoite, ainakin mitä minä muistan, viiteen
vuoteen, on sellainen, mikä on tehty, mitä ed.
Oinonen ei kannata. (Naurua) Tällä pohjalla täytyy
sanoa, että näin käy tässä omaltakin
näköalaltani. Olen joskus ennen suhtautunut joihinkin
lakialoitteisiin kriittisesti, mutta en ole suorastaan sanoutunut
niistä irti, mutta kuultuani näitä aikaisempia
puheenvuoroja, muun muassa ed. Virénin ja ed. Pulliaisen
puheenvuoron, tästä täytyy jyrkästi
sanoutua irti. Mutta sillä lailla, jos ajatellaan eduskunnan
elämää ja työtapoja, ed. Salovaara
on onnistunut aivan erinomaisen hyvin tässä, että on
tuonut tällaisen aloitteen tänne, joka on saanut
julkisuutta jo tätä ennen ja saa tässä ja
saa tulevaisuudessakin.
Tässä syntyy sellainen lähetekeskustelu,
jossa on todella lähetekeskustelun eväät,
että, jos näin voisi ajatella, juuripa valiokunnan
ei tätä mahdollisesti käsitellessään
tarvitse kuulla laajempia asiantuntijoita vaan saa asiantuntijalausunnot suoraan
täältä salista. Näin katsottuna
syntyy koko rintama. Näen myöskin tätä asiaa
ymmärtäen ja katsoen salia ja lehteriä,
että lehteriyleisökin sataprosenttisesti ymmärtää tämän
asian, näkee ja on mukana, ja sillä lailla harvoin
on olemassa myöskään sellaista näköalaa,
että lehteriyleisö on liikenteen parhaita asiantuntijoita,
mitä on olemassa. Tämän pohjalta ed.
Salovaara on kyllä onnistunut masinoimaan tänne
oikeat joukot ja oikean väen.
Olen kyllä vähän kateellinen siinä asiassa,
että ed. Pulliainen opettaessaan puheen analysointia ja
tuloksen ja sisällön merkitystä antaa
sitä opetusta ed. Salovaaralle, joka ensimmäisiä kertoja esiintyy
täällä. Itselleni se olisi ollut pitkään
aikaisemmin tarpeellista, ja toivoisin, että saisin sitä ohjausta,
mitä ed. Pulliainen antaa muille, myöskin henkilökohtaisesti
omalle kohdalleni.
Tällä lailla katsottuna tämän
aloitteen henki on varmasti hyvä. Siinä ajetaan
liikenneturvallisuus-nimikkeen alla vanhat ukot ja akat pois tieltä.
Mutta sillä lailla katsottuna tämä, kun
omalta kohdaltani mietin, että kun lähden sillä maalaisladalla
ajelemaan kohti kirkonkylän keskustaa, Haminan kaupunkia,
niin syyllistyn tämän esityksen sisällön
mukaan tämmöiseen ikään kuin liikenteellisesti
tuomittavaan tekoon johtuen siitä, että se lada
ei kovempaa kulje. Tätä asiaa ei ole pohdittu
ollenkaan, mutta luulen, että se tässä lähetekeskustelussa
kyllä selviää ja tulee julki, ja sen
pohjalta valiokunta voi kuulla ja nähdä myöskin
tätä ladanomistajakuntaa.
Herra puhemies! Se, minkä takia tämän
puheenvuoron oikeastaan pyysin ja tulin pitämään, on
se, että tällaisenaan tämä ongelma
on poistunut jo tämänviikkoisessa, eilisessä,
käsittelyssä, kun hyväksyttiin tämä tieliikennelain
muutos, missä lääkärillä on
velvollisuus ilmoittaa kaikista hitaasti ajavista ajokorttiluvan
haltijalle ja sitä kautta poistuu kortti ja ajolupa. Näitä ei
tulevaisuudessa tule tiellä olemaankaan.
Kyllä meidän pitää ymmärtää myöskin
sitä vanhaa miestä ja naista, joka ei oikein kovempaa uskalla
ajaa, jos he ajavat kykyjensä mukaan tien oikeassa laidassa
eivätkä häiritse muuta liikennettä.
Meidän ei pidä ymmärtää niitä kaahareita, jotka
joskus itseni lailla kaahailevat niin, että muut ovat vaarassa,
ja pelkäävät takaa tulevia, ettei vaan
päälle ajeta. Näitä meidän
ei pidä ymmärtää.
Tällaisenaan pitää saada parempaa
ohjeistusta, parempia säädöksiä,
parempaa kasvatusta, koulutusta ja neuvontaa, että jokainen
ajaa niitten nopeuksien mukaan tiellä, mihin kyvyt riittävät,
ajoneuvon liikkumistaito yltää, ja niin, että ajoneuvo
on kaikissa olosuhteissa hallittavissa. Siinä on se sanoma,
jos ed. Salovaaran aloitteesta jotain hyvää voisi
sanoa. Jos hän tätä tarkoittaa, hän
on oikeilla jäljillä, mutta se ei kuitenkaan siinä lue.
Tältä osin, herra puhemies, yhdyn ed. Oinoseen:
tätä ei voi nyt tässä tilanteessa
kannattaa.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Pertti Salovaaran lakialoite jo
silloin, kun se on jätetty, sai voimakasta julkisuutta
aikaan, ja olen todennut, kun olen seurannut myöskin sanomalehdistöä,
että aika paljon myöskin ihan tietoisia tai tiedostamattomia
väärinkäsityksiä. Se johtuu tietenkin
sellaisesta asiasta, että kyllähän jokaisella
meistä on sellainen käsitys, että hitaasti
ajaminen ja liikenneturvallisuus kuuluvat yhteen.
Samoin on hyvin paljon julkisuudessa keskusteltu siitä,
eivätkö törkeät rattijuopumukset,
törkeät ylinopeudet ja ylinopeudet olisi sellaisia, joihin
pitäisi ensisijaisesti puuttua. Muistutan vaan sen verran,
että näistä kaikista, törkeistä rattijuopumuksista,
rattijuopumuksista ja muista, on säädetty rikoslaissa
ja tieliikennelaissa jo nyt. Niihin ei ole haluttu puuttua.
Jos oikein tarkkoja ollaan, niin ed. Salovaaran lakialoite ei
muuta kovinkaan paljon nykyistä oikeuskäytäntöä.
Jos katsotte nykyistä lainsäädäntöä ja
tätä, mitä esitetään,
niin aiheettoman hitaasti ajamiseen halutaan molemmissa puuttua, nykyisessä laissa
ja tässäkin esityksessä. Mutta monelle
kansalaiselle ja kansanedustajalle ei ole tietenkään
selvää ensinnäkään
se, mitä ed. Pulliainen täällä kertoi,
mikä on tilannenopeus. Se tarkoittaa sitä, että täytyy
sovittaa oma ajonopeutensa sellaiseksi, että pystyy kaikissa
ennalta-arvattavissa tilanteissa hallitsemaan ajoneuvonsa ja sovittamaan
ajonopeuden siten, että pystyy tarpeeksi nopeasti pysäyttämään,
jarruttamaan, väistämään. Monella
suomalaisella on vaan sellainen käsitys, että aina
kun liikennemerkissä on satanen, niin käytetään
satasta, on sitten kesä tai talvi tai tulee lunta tai sadetta
tai jotakin muuta. Tällöin jo syyllistytään
huonolla kelillä tilannenopeuden noudattamatta jättämiseen,
jos liukkaalla kelillä sateessa ajetaan satasen nopeusrajoitusalueella
sataa ja kitka edellyttäisi esimerkiksi 70 kilometrin tuntinopeutta.
Olen ymmärtänyt niin, että ed. Salovaara
on tietenkin liikennetoimittajana ollut paljon tekemisissä henkilöiden
kanssa, jotka ajavat paljon tiellä, ovat ammattikäyttäjiä.
Ammattikäyttäjien kritiikki usein on myöskin
liikennettä valvovalle poliisimiehelle, että miksette
te puutu, olen ajanut juuri esimerkiksi satasen nopeusalueella kuuttakymppiä,
kun joku hidasteli siellä ja veti jonoa eikä ohituksia
voitu turvallisesti suorittaa. Hän haluaa tällä alinopeuden
käsitteellä nimenomaan tuoda sen seikan esiin,
mikä on todettu Ruotsissa ja Saksassa hyvin toimivaksi.
Jokainen meistä, joka on ajanut näissä maissa,
niin Ruotsissa kuin Saksassa, voi todeta, että siellä autoilijoitten
huomaavaisuus, jos he ajavat muuta liikennevirtaa hitaammin, on
huomattavasti parempi kuin Suomessa. Siellä siirrytään
pientareelle, väistetään, näytetään
suuntamerkillä, että nyt minä ajan jatkuvasti
muuta liikennettä hitaammin, menkää ohitse.
Mutta meillä suomalaisilla on joskus sellainen käsitys,
että kun minä nyt ajan tässä vain
kuuttakymppiä, niin minä ajan kuuttakymppiä ja
minun ajamiseeni ei kuukaan puutu.
Tämä on se pointti, mitä minun ymmärtääkseni
ed. Salovaara tässä ajaa, ja se on sinänsä ihan kannatettava,
koska jos liikennevirrat ... Toivottavasti kaikilla on käsitys
siitä, mikä on liikennevirta. Liikennevirta näkyy
hyvin usein viikonloppuisin täältä Pääkaupunkiseudulta,
kun lähdetään tuonne mökille
ja on tuhansia ajoneuvoja tunnissa samalla tiellä molempiin
suuntiin. Ohitukset ovat vaarallisia, ne ovat aina kriisitilanteita
liikenteessä silloin, kun liikenteessä on paljon väkeä.
Alinopeuden käsitettä minun mielestäni
ei voida edes soveltaakaan missään hitaasti tai
vähän liikennöidyllä tiellä,
missä muutama kymmenen ajoneuvoa liikkuu päivisin.
Eihän siellä ole olemassa edes liikennevirtaa,
jota haitata ja, johon alinopeus-käsitettä pitää soveltaa.
Eli kysymys on lähinnä sellaisesta ruuhkatilanteessa,
esimerkiksi jos on paljon ajoneuvoja ja ohituksen tarve olisi hyvä.
Sen johdosta sanoisin, että ilman muuta on turvallisempaa,
että liikennevirrat liikkuvat samaa nopeutta, menevät ne
sitten satasen alueella sataa taikka kahdeksaakymppiä,
menevät samaa nopeutta: ei ole jarruttamisen tarvetta,
ei ole ohittamisen tarvetta, ei tule niitä vaaratilanteita.
Tämän pitäisi olla normaali käytäntö suomalaisessa
liikenteessä, mutta jostain syystä se vain ei
ole.
En usko, että tämäkään
lakialoite toteutuessaan muuttaisi oikeuskäytäntöä poliisin
osalta, koska on hyvin vaikea vanhukselle, vammaiselle tai kokemattomalle
kuljettajalle sanoa tästä silloin, kun hän
perustelee näillä näkökohdilla,
että hän ajaa aina näin hiljaa, koska
hän pelkää ajaa muutenkin liikenteessä.
Silloin ehkä ojennetaan ja sanotaan, että voisit
silloin tällöin pysähtyä vaikka
levähdyspaikalle tien sivuun ja päästää ajoneuvojonot
takaasi pois, koska sinun ajotapasi aiheuttaa huomattavasti ohitustarvetta.
Kun esimerkiksi on huono keli talvella ja on keskellä semmoinen
lumikaista, joka sinänsä jo tekee ohittamisesta
vaarallisen, niin pystytään ohituksia välttämään,
kun ollaan kohteliaita liikenteessä. Jos joku sitten siitä huolimatta,
jos tämä laki olisi voimassa, sanoo sille virkamiehelle,
että minä en piittaa muista mitään,
minä ajan edelleen sitä nopeutta, mitä minä olen
nyt päättänyt ajaa, niin silloin voidaan
sanoa, että jos et sinä nyt neuvosta ja kehotuksesta
ja käskystäkään ojennu, niin
voidaan kirjoittaa esimerkiksi rikesakko, kun ei noudattanut tätä muitten
huomioonottamista.
Eli minä halusin tämän puheenvuoron
tulla pitämään täältä puhujakorokkeelta,
kun olen näin pitkän aikaa, 18 vuotta, ollut liikenteessä mukana,
ja kertoa valvojan näkökulman. Tämä ei
ole meillä liikenteessä kaikkein pahin ongelma,
mutta silloin, kun liikennettä on paljon, silloin kun se aiheuttaa
ohittamistarvetta, niin on luonnollista, että olisi hyvä,
että poliisi voisi tehokkaammin puuttua sellaisiin ajotapoihin,
jotka ovat omiaan aiheuttamaan vaaraa muille tiellä liikkujille.
Nyt siihen on puututtu varmasti neuvoin ja kehoituksin ja käskyin,
mutta en tiedä kyllä, että liian hitaasta
ajamisesta olisi sakotettu. Ei ole minun tietooni tullut. Monet
virkamiehet sanovat, että on vähän vaikeaa
tällä nykyisellä tieliikennelain pykälällä siihen
puuttua, kun siinä ei selkeästi ole otettu kantaa
tähän alinopeuteen, joka on aivan eri asia kuin
hitaasti ajaminen.
Arvoisa puhemies! Sanoisin näin, että jos tämä lakialoite
nyt ei tule hyväksytyksi, ei tässä kuinkaan
käy. Mutta varmasti ed. Salovaara on tällaisella
aika erikoisellakin lakialoitteella saanut hyvin positiivista keskustelua
liikenteen turvallisuudesta, myöskin sellaista keskustelua,
että täytyy myöskin ottaa huomioon muut
tielläliikkujat ja pyrkiä minimoimaan ne haitat,
mitä esimerkiksi ruuhkaliikenteessä aiheutetaan
muille tielläliikkujille.
Aivan lopuksi vielä sen sanoisin, että Ruotsi on
naapurimaa, jossa on keliolosuhteet suurin piirtein saman tyyppiset,
mitä ne ovat Suomessa. Liikennevirrat saattavat olla kaupunkien
ympäristössä jonkin verran vielä vilkkaamat
kuin meillä, mutta Ruotsissa tienpitäjä on
tullut vahvasti mukaan tähän huomaavaisuuskäytäntöön. Ruotsissa
vilkkaasti liikennöidyt tiet on suunniteltu niin, että siellä on
helppo mahdollisuus myöskin väistää pientareelle
ja antaa selkeästi tietä takaa tuleville, nopeammin
kulkeville ajoneuvoille. Suomen tiet eivät läheskään
aina mahdollista tätä kohteliaisuutta, valitettavasti.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Edellä kuultiin hyvä puheenvuoro,
asiantuntemuksella. Kaikki valitettavasti tuolla tien päällä eivät
tietysti käyttäydy niin. Odottaisin kanssa itse,
jotta semmoista liikennevalistusta pitäisi lisätä tässä mielessä,
ja varmasti tämä lakialoite on aiheuttanut jo
nyt tavallaan sitä keskustelua, niin kuin edellinen puhuja
totesi tuossa, jotta kun nostetaan esille näitä asioita,
niin samalla, minä uskon, kuitenkin kasvaa tuolla mielissä ja
ajatuksissa se, miten liikenteessä pitäisi käyttäytyä.
Tämä on nyt kokonaan tyrmätty. Minusta
tässä aloitteessa on se hyvä asia kuitenkin,
jotta tässä kannetaan huolta ilmeisesti valtion
taloudesta kanssa aika paljon, koska jos tämä laki
säädettäisiin, niin silloin tulisi korjattua
tämä ed. Salon mainitsema puute, että nyt
sitten olisi tämmöinen laki, jotta poliisilla
olisi selkänojaa sakottaa tukevammin ja kerätä vähän
rahoja valtion kukkaroonkin sitten. En missään
tapauksessa kannata tämän tyyppistä ajattelua,
koska on poliiseja, jotka eivät ole yhtä lempeitä kuin
edellinen puhuja oli, joka opastaisi ja neuvoisi. Mutta sitä tulee aika
kovastikin ja nopeasti näköjään
sakkoja hyvin pienistäkin rikkomuksista: Ei arvioida, mikä tilanne
on olemassa ja mitä vaaraa se olisi voinut aiheuttaa toisille,
vaan sakko tulee raa’asti, kun jotain säännöstä ei
just nippelintarkasti ole noudatettu. Liikkuuko vanne — joskus
aikaisemmin puhuttiin, liikkuuko vanne silloin, kun on pakollisen
pysähtymisen merkki olemassa, ja jos hivenen liikkuu, niin
siitä tulee samanlainen sakko kuin isommastakin vaaran
aiheuttamisesta. Siinä mielessä mittasuhteet jotenkin
toivoisin poliisillakin olevan kohdallaan ja tämmöinen
arviointikyky.
Olen muuten tästä aloitteesta samoilla linjoilla
kuin muut puhujat, että ei missään tapauksessa tämän
tyyppistä lainsäädäntöä pidä tehdä,
koska kyllä pitää ottaa tilannenopeus,
mistä täällä on puhuttu, huomioon.
Ihan käytännön esimerkki tältä päivältä,
kun Juuasta soitti yksi ystävä ja sanoi, että siellä sataa
vettä ja eilispäivänä oli pakkasta
15 astetta. Siinä taitaa just, kun Juuasta Joensuuhun päin
lähdetään ajamaan, olla satasen alue.
Voisi vain kuvitella, kun se tie on nyt oikein kierällä jäällä kuin
luistinrata, että poliisi siellä puskassa olisi
kyttäämässä ja katsoisi, kun siinä on
satasen nopeus. Jos jollakin on hyvät nastarenkaat, niin
se laskee, totta kai, vähän ylikin, himpun verran
yli, satasta, kun ei siitä tule sakkoa; kai sen muutaman
prosentin voi ylittää sitä nopeutta.
Jos joku, jolla on huonommat renkaat, ajaa sitten kuuttakymppiä,
kun ei uskalla kovempaa ajaa, jopa viittäkymppiä,
niin minusta siinä tilanteessa olisi aika kohtuutonta sakottaa siitä,
kun ihminen yrittää ajaa niiden taitojensa mukaan
ja pyrkii kestämään tiellä aiheuttamatta toisille
vahinkoa.
Sen takia tällaista huomaavaisuutta pitäisi
ottaa huomioon yleisesti ottaen teillä liikkuessa, kun
meitä on monen tasoisia, ajoneuvot ovat erilaisia, toiset
pääsevät kovemmin ja toiset hitaammin
ja ajokyvyt ovat erilaisia. Sen takia kaikki seikat kun ottaa huomioon,
ei voi tehdä hyvin kategorista lainsäädäntöä,
jossa todetaan, että tuo on yläraja ja tämä on
se alaraja tässä, pitää ajaa vähän
nopeammin, vaan hitaammin et missään tapauksessa
voi ajaa, koska sitten olet häiriöksi liikenteessä.
Sen takia minusta tätä ei pidä säätää.
Tätähän voisi jatkaa eteenpäin
miettimällä, entäs miten sitten jalkakäytävälläkin,
pitäisikö sitten olla, että jos kävelee
liian hitaasti, niin voisi saada sakot, kun on tulppana siinä,
kun estää toisten, riskijalkaisten, menon siellä.
Sen takia eiköhän meidän pidä antaa
kaikkien kukkien kukkia, kun noudatetaan muuten näitä normeja,
että ei aiheuteta toiselle häiriötä eikä vahinkoa,
sitä ajattelua, että ei lähdetä enää tekemään
lisää normeja, joista saa hyviä sakkokeinoja,
joita jotkut voi sitten käyttää aika
härskisti, koska poliiseissakin on monen tasoisia. Sen
olen tullut huomaamaan.
Hanna-Leena Hemming /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Salovaara perustaa tämän
lakialoitteensa alinopeuden kieltämiseksi tähän
seikkaan, että alinopeus estää liikennevirtaa.
Kuitenkin perusteluissa mainitaan, että ajoneuvoluokkakohtaisen
suurimman sallitun nopeuden tulisi jatkossakin olla sallittua tietysti,
vaikka se olisi hitaampaa kuin muu liikenne. Näin ollen
asuntovaunun, peräkärryn, veneen vetäjät
esimerkiksi saisivat jatkossakin ajaa kahdeksaakymppiä, vaikka
nopeusrajoitus jollakin tiellä oli 100 tai 120 kilometriä tunnissa.
Tämä johtaakin siihen, että pitää miettiä,
mikä siinä hitaammin ajamisessa niin ärsyttävää on. Siinä oli
se, niin kuin ed. Salovaara sanoi, että se aiheuttaa tarpeetonta
ohittamista. Mikä ero on siinä, että ohitetaan
tarpeettomasti hitaasti ajava verrattuna esimerkiksi asuntovaunun
tai veneen vetäjään. (Ed. Pulliainen:
Sitä juuri tarkoitin puheenvuorossani!) Minä en
nähnyt siinä mitään muuta eroa
kuin sen, että asuntovaunua ohitettaessa on vielä pidempi
matka ohitettavana, jolloin tämä on suurempi riski
kuin sen yhden henkilöauton ohittaminen, joka nyt sattuu
ajamaan hitaammin. Mielestäni tämä perustelu
ohittamisen vaarallisuudella on täysin ontuva eikä kelpaa
siis mitenkään sakkoperusteeksi, että ohittaminen
on vaarallista.
Ainoa, mikä erityisesti ärsyttää hitaasti
ajavissa, on tietystikin, että voi ajatella jopa ikärasistisesti,
että joku mummo tai vaari siellä vetää letkaa,
mutta ei se mummo tai vaari, joka ajaa hitaasti, mitään
letkaa vedä. Sen letkan vetäjä on se,
joka ajaa siinä kakkosena, joka ajaa niin lähellä,
että kukaan ei pääse siitä ohi
kuin taas erityisen pitkän autojonon ohi ajamalla. Eli
vika ei suinkaan ole siinä alinopeutta ajavassa vaan sen jälkeen
ajavassa. Niinpä, jos lähdetään
tieliikennelakiin jotain muutosta tekemään, täytyisikin kiinnittää huomiota
siihen jonon kakkosena ajavaan, joka kerää jonoa
nimenomaan, ei se hitaasti ajava. Hitaasti ajava voi väistää sivuun,
hän voi ajaa vaikka kolmeakymppiä. Kyllä toisilla
on oikeus ja mahdollisuus ohittaa ihan helposti niin kauan kuin
kukaan muu ei ala sitä jonoa kerätä erityisesti
enempää.
Toinen kohta, mihin täällä ei ole
lainkaan toistaiseksi puututtu, on tämä nykyisessä tieliikennelaissakin
oleva käsite "tarpeettomasti äkkiä jarruttamalla".
Ihmettelen, että ed. Salovaara ei tähän
puuttunut lainkaan. Mitä on tarpeettomasti äkkiä jarruttaminen?
Kuka jarruttaa tarpeettomasti äkkiä missään
kesken ajamista? Miten tätä äkkiä tarpeettomasti
jarruttamista valvotaan ja miten siitä erityisesti sakotetaan?
(Ed. Salovaara: Se on ollut 20 vuotta laissa!) Eli jos lähdetään lakiin
tekemään muutoksia, olen aivan samaa mieltä kuin
edellisessä lakialoitekeskustelussa ed. Salo, että tieliikennelaki
vaatii todellakin täyden uudistamisen. Siellä on
täysin käsittämättömiä asioita.
Jos joku joskus pystyy osoittamaan, että joku on tarpeettomasti äkkiä jarruttanut
ja teki sen vielä poliisin edessä ja tuli sitä varten
sakotetuksi, niin sitten uskon, että on jokin järki tämmöisessä tekstissä.
Mutta liikennettä estävä ja haittaava
ajo ja alinopeuden käsite on aivan käsittämätön
ylipäätään lakialoitteena. Keskitytään
mieluummin tutkimaan, mikä niitä oikeita vaarallisia
ohitustilanteita sitten jatkossa aiheuttaa, ja ne eivät
ole nämä alinopeutta ajavat, vaan kuten sanoin,
kakkosena ajavat.
Esko Ahonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tämä lakialoite 144,
jonka ed. Pertti Salovaara on allekirjoittanut ensimmäisenä,
on saanut todella mielenkiintoisia piirteitä. Jo heti syntyvaiheen
aikana se sai julkisuudessa valtavan huomion osakseen. Ajattelin
omassa puheenvuorossani hieman käsitellä liikennekulttuuria,
mitä se meillä on. Ed. Salo tietysti, kun hän
on siviiliammatiltaan poliisi, käsitteli sitä todella
hyvin ja seikkaperäisesti.
Mutta kyllä meillä liikennekasvatuksessa on hyvin
vahvasti muutostarpeita. Itse todella, niin kuin totesin jo edellisen
lakialoitteen kohdalla, liikun suhteellisen paljon vuosittain liikenteessä ja
pyrin ajamaan hyvin tasaista ajonopeutta. Siihen on ensinnäkin
se syy, että jo polttoaineen kulutus autossa on optimaalinen
siinä vaiheessa, kun ajonopeus on tasainen eikä siinä revitetä eikä kaasutella
liian nopeasti ja liian vauhdikkaasti.
Mutta kyllä täytyy sanoa, että tuolla
kun ajaa teitä ja siellä on todellakin, niin kuin
täällä on todettu, korkein sallittu ajonopeus
laitettu tiekohtaisesti, onko se 80 kilometriä, 100 kilometriä, 120
kilometriä moottoriteillä — tuolta alueelta, mistä minä tulen,
kaikki tiet ovat nyt tällä hetkellä talvinopeusrajoituksen
alaisuudessa, ne ovat 80 kilometrin nopeusrajoituksen alaisia — kyllä jos
siellä ajaa tätä 80:tä kilometriä,
eli pyrkii ajamaan sitä optimaalista nopeutta, tietysti
otettuna huomioon keli ja tilanne — sehän pitää meidän aina
ottaa, joka kerta, huomioon, mikä on tilanne siellä liikenteessä,
eikä pyrkiä ajamaan sen mukaan, että kun
on sanottu siinä kyltissä, että siinä on
80 kilometriä — kyllä valitettavasti,
jos pyrit ajamaan tätä tiekohtaista nopeutta keskimääräisesti
hyvillä ajokeleillä, niin kyllä sinne
peräpeiliin tulee hyvin nopeasti joku, joka ajaa ylinopeutta
ja menee samassa silmänräpäyksessä edelle. No,
ei siinä mitään, antaa mennä,
mutta kun tämä kyseessä oleva ajaja välittömästi
muutaman sadan metrin päästä lyö vilkun
päälle ja kääntyy oikealle tai
vasemmalle, silloin se aiheuttaa sen vaaratilanteen. Kun täällä on
peräänkuulutettu tätä tarpeettomasti äkkiä jarruttamista,
niin tämä on yksi sellainen esimerkki, mikä saattaa
tulla eteen. Mutta kyllähän liikenne on yhteispeliä,
ja niin kuin tuolla jo aiemmin totesin, "ennakoi tuleva tilanne",
on todella tärkeää liikenteessä ja joustavuus
ja turvallisuus ja tällainen toisen huomioon ottaminen.
Tässä lakialoitteessa periaatteessa, kun ed. Pertti
Salovaara tämän esitti, eihän tässä todella ole
kysymys kuin siitä, että vuodelta 81 olevaa tieliikennelain
24 §:ää täsmennetään:
terminologiaa siitä, mikä on "aiheettoman hitaasti
ajaminen". Eli tähän lakitekstiin on ainoastaan
lisätty yksi sulku, jonka jälkeen on "alinopeus",
joka on yhdyssana, ja sen jälkeen sulku kiinni, eli on
sanottu, mitä se on.
Enkä minä usko, että tällä suurta
merkitystä tulee olemaan, vaikka se menisikin läpi.
Tuolla Etelä-Pohjanmaalla, mistä minä olen,
tuskin kukaan syyllistyy alinopeuden ajamiseen, ei varmaankaan.
Uskon sen, että jos minä siinä Evijärven
raitilla ajan Pietarsaaren suuntaan ja ed. Salo olisi poliisinvaatteet
päällä, siinä on kahdeksankymppiä tällä hetkellä,
ja hän pysäyttäisi minut, niin tuskin
hän antaisi sakkoa, vaikka minä kuuttakymppiä ajaisin,
tuskin antaisi.
Mutta lehdestä luin erään jutun,
jossa pikkupoika kertoi, kuinka hyvä heidän äitinsä on
ajamaan — tämä Salovaaran lakialoite
oli ollut lehdissä — ja hän oli kuullut
sitten, että on huippuajajia, ja oli kertonut, että meidän äiti
on niin hyvä ajamaan, että se ajaa aina kaikkien
edellä ja muut seuraa jonossa sitä perässä — siinä tapauksessa
Salo saattaisi harkita huomautuksen antamista.
Leena Harkimo /kok:
Arvoisa puhemies! Viime vuosina on puhuttu nimenomaan asenteiden
kovenemisesta liikenteessä. Nykyelämän kiire
ja hektisyys näkyvät liikenteessä valitettavan
usein piittaamattomuutena muita tienkäyttäjiä kohtaan
ja lisääntyvinä ylinopeuksina ja vakavina
ulosajoina. Liikenneturva on juuri todennut liikenneturvallisuustyön
kantaneen vihdoinkin hedelmää. Liikennekuolemien
määrä on vähentynyt merkittävästi
tänä vuonna. Tilastokeskuksen ennakkotietojen
mukaan tammi—lokakuussa kuoli liikenteessä 290
henkilöä, mikä on noin 15 prosenttia
edellistä vuotta vähemmän.
Arvoisa puhemies! Puheena olevassa lakialoitteessa halutaan
nostaa esiin käsite alinopeus. Mielestäni jo puhuminen
alinopeudesta vie tätä keskustelua väärään
suuntaan ja antaa ikään kuin väärän
signaalin. Riskikuljettajien, joista on varsin ansiokasta ja tuorettakin
tutkimustietoa saatavilla, suurimpina rikkeinä ovat yleensä ylinopeus,
humalassa-ajo tai turvavyöttä ajaminen. Nämä ovat
liikenteen ydinongelmia, eikä poliisilla nykyisin valitettavasti
ole tarpeeksi resursseja valvoa nykyistäkään
tilaa. Häiritsevään hitaaseen ajoon voi
jo nykyisen lain mukaan poliisi puuttua, mikäli se aiheuttaa
haittaa ja vaaraa muulle liikenteelle. Mielestäni olisi
myös epäloogista vaatia kuljettajaa, kuten täällä on
jo monesti kuultu, ajamaan rangaistuksen uhalla kovempaa kuin mihin
hänen taitonsa, kykynsä, mahdollisesti kalustonsa
antaa mahdollisuuden.
Mielenkiintoinen tilanne syntyy, kun ed. Salovaaran aiemmin
esittelemän lakialoitteen, tieliikennelain 37 §,
mukaisesti hitaasti ajava tienkäyttäjä voisi
halutessaan varoittaa muita tienkäyttäjiä ajostaan
käyttämällä hätävilkkuja. Aloitteen
37 § sanoo: "Suuntavalojen hätävilkkukytkentää --
saa käyttää vain, jos ajoneuvo on onnettomuuden,
vaurion tai muun pakottavan syyn johdosta jouduttu pysäyttämään
sellaiseen paikkaan, jossa se voi aiheuttaa erityistä vaaraa muulle
liikenteelle, tai tienkäyttäjä tahtoo
erityisestä vaarasta muita tienkäyttäjiä varoittaa." Syyllistyisikö hän
kuitenkin tämän lain mukaiseen sakotettavaan alinopeudella
ajamiseen? Lisäksi täytyy muistaa, että näyttökynnys
on alinopeus-käsitteen kanssa hyvin ongelmallinen. Miten
viranomainen todistaa, että autoilija on tilanteessa ajanut
alinopeutta, kun ei aloitteen mukaan kuitenkaan ole tarkoitus määritellä alinopeudelle
rajoja?
Arvoisa puhemies! Jokainen meistä varmaan joskus autoillessaan,
moottoriajoneuvoa käyttäessään,
sadattelee hitaasti liikkujaa. Mielestäni kaikesta ei kuitenkaan
tule säätää lailla. Kysehän on
viime kädessä huomaavaisuudesta toista tielläliikkujaa
kohtaan. Tilaa tulee aina antaa, jos taakse on muodostunut jonoa
syystä tai toisesta. Tässäkin on kyse
enemmän asennekasvatuksen tarpeesta kuin tiukemman lain
tarpeesta.
Pertti Salovaara /kesk:
Arvoisa puhemies! On totta, että liikenteessä tarvitaan
asennekasvatusta, ja siihen meistä jokainen on oikea henkilö, koska
me olemme, suurin osa meistä, vanhempia ja se on ennen
kaikkea vanhempien vastuulla oleva asia. Mutta muutamia kommentteja
käydystä keskustelusta.
Ensinnäkin ed. Virén ilmeisesti tietämättään kannattaa
tekemääni lakialoitetta, koska hän osui siinä naulankantaan,
että taustapeilit ovat varsin oivallinen väline.
Juuri niiden käyttöön ja niitten kautta
liikenteen tarkkailuun tällä aloitteella ennen
kaikkea tähdätäänkin. Rangaistuskäytäntöön,
sanottakoon se kerran vielä, ei tässä aloitteessa
esitetä minkäänlaisia muutoksia. Kyseessä siis
on aloite, joka antaa virkavallalle mahdollisuuden tulkita vahvemmin
tieliikennelakia.
Ed. Pulliaiselle: Kelin ja ajotaidon huomioon ottaminen tarkoittaa
oikeaa tilannenopeutta.
Tämä ei myöskään
ole mikään liikenteen yleiskeskustelu. On totta
kai täysin päivänselvää,
että liikenteessä on hyvin paljon myöskin sellaisia
asioita, jotka ovat turvallisuusriskejä, suuria sellaisia,
mutta kun ne pääasiassa on yksiselitteisesti ja
hyvin tieliikennelaissa otettu nykyisin jo huomioon, ei niihin tarvitse
pääosin enää lailla puuttua
ja niihin syyllistymisistä sanktiointi on yleisesti ottaen
aika selvä asia.
Mutta yhtä asiaa en ymmärrä: Jos
me kiinnitämme huomiota alinopeuksiin, millä tavalla
alinopeudet ovat yhteismitallisia ylinopeuksien kanssa? Onhan meillä nyt,
hyvänen aika, sentään olemassa, niin
kuin täällä on monta kertaa sanottu,
oma järki, jota liikenteessä kannattaa käyttää, mikäli
keli esimerkiksi antaa siihen aihetta tai omat ajotaidot. Sen lisäksi
meillä on myöskin omat tiekohtaiset nopeusrajoitukset,
joita luonnollisestikin meidän on noudatettava.
En ole varma, omistaako ed. Hemming ajokorttia, mutta emmehän
me nyt voi tehdä sitä, että esimerkiksi
matkailuajoneuvoyhdistelmien edellytettäisiin ajavan samaa
liikennevirtaa esimerkiksi 100 kilometrin nopeusalueella muiden tielläliikkujien
kanssa, koska tässä tapauksessa tulevat jo fysiikan
lait vastaan. Ne ovat silloin, kun ajoneuvon perään
on kytketty jokin yhdistelmä, aivan toiset kuin sellaisissa
tapauksissa, joissa ajoneuvo menee ikään kuin
yksin siihen mitään kytkemättä.
Aloitteeni ei koske myöskään vain
henkilöautoja. Kyllä tämä koskee
kaikkia tiellä liikkuvia ajoneuvoja, siis mikäli
tilanne on se, että niiden ajoneuvokohtainen nopeusrajoitus
ei niitä pois asiasta sulje.
Tieliikenteessä tarvitaan huomattavasti enemmän
huomaavaisuutta muita tielläliikkujia kohtaan. Jotta me
emme nyt syyllistyisi niin sanottuun alinopeuteen, me voimme tehdä jonkun näistä seuraavista
kolmesta seikasta: Me voimme reittivalinnalla välttää sellaisia
tieosuuksia, joilla on odotettavissa, että alinopeuden
mukanaan tuomat ongelmat kumuloituvat ja niin ikään onnettomuusriski
kasvaa, koska alinopeus tapahtuu pääasiassa pääteillä ja
niiden vieressä yleensä on olemassa niin sanottu
vanha tie. Me voimme tehdä sen aikatauluvalinnoilla, mikäli
siihen on mahdollisuus. Kolmas, kaikkein tärkein, seikka
on se, että me voimme välttää alinopeuteen syyllistymistä päästämällä aika
ajoin taakse kertyneen jonon ohitse. Tämän me
havaitsemme taustapeilistä. Tämä johtaa
sujuvampaan liikenteeseen.
Kyllähän me voimme tutkia, mikä liikenteessä onnettomuuksia
aiheuttaa, ja niin kannattaa myöskin ennen kaikkea tehdä,
mutta eräs seikka, mikä meiltä usein
jää huomioimatta, ovat liikenteen tunneseikat,
ne emotionaaliset seikat, jotka meitä jokaista autoilijaa
ohjaavat, koska mekin olemme vain ihmisiä. Kun toisten
autoilijoitten huomioon ottaminen liikenteessä kasvaa,
kokonaisuus paranee, liikenteestä tulee paremmin yhteispeliä,
koska liikenteessä olemisen korkein prioriteetti, kaikkein
tärkein tehtävä on se, että autoilija
ja hänen kanssa-autoilijansa pääsevät kotiin
turvallisesti. Se on se kaikkein korkein prioriteetti.
Kerrataan nyt vielä loppuun, missä tilanteessa siis
tämä alinopeus todella ilmenee. Se ilmenee siis
sellaisilla teillä, jotka ovat niin sanotusti pääväyliä,
suurista asutuskeskuksista ulostulevia reittejä, sellaiseen
aikaan, kun liikennemäärät niillä ovat
poikkeuksellisen suuria. Esimerkiksi ed. Oinosen ja ed. Esa Lahtelan
vaalipiirissä ei edes ole tällaisia tieosuuksia
ja kellonaikoja, joten sen puolesta ei ole mitään
syytä huoleen. Ennen kaikkea, niin kuin tiedämme,
suurin osa tieonnettomuuksista sattuu päiväsaikaan
kuivalla kelillä, hyvien olosuhteiden vallitessa ja pääasiassa
nimenomaan kesäkuukausina. Tämä on kesäviikonloppuihin
painottuva ongelma.
Yleensäkin ottaen, mikä täällä on
monta kertaa todettu, asiasta on paljon keskusteltu niin täällä kuin
myöskin lehtien palstoilla ja julkisuudessa muutenkin.
Uskon tämän olleen hyväksi, uskon tämän
olleen hyväksi liikenneturvallisuuden kannalta, koska uskon
vakaasti erään sosiologin, kohta tohtoriksi väittelevän
henkilön, teesiin, henkilön joka on muuten tutkinut
nuorten miesten häiriökäyttäytymistä liikenteessä.
Hän on tutkinut sitä, mitä tapahtuu nuoren
ihmisen päässä, kun hän rikkoo
tieliikennelakia tietoisesti. Hän on nimittäin
sitä mieltä, että mitä enemmän
liikenteestä ja liikenneturvallisuudesta kollektiivisesti
keskustellaan, sen turvallisemmaksi liikenne myöskin muuttuu,
koska kun me niin teemme, silloin me myöskin kukin omalta
kohdaltamme uudestaan arvioimme meidän turvallisemman liikenteen
perustat, ja tämä keskustelu on minusta ollut
erittäin paikallaan kyllä palvelemaan tätä päämäärää.
On myöskin totta, että liikenteessä pitää ottaa huomioon
hitaammat autoilijat. Mutta heittäisin kysymyksen, mikä on
se piste, jossa yksi autoilija sanelee sen, miten tuhat ajaa, ja
puolestaan hänen huomioon ottamisellaan aiheutuu enemmän turvallisuutta
vaarantavia vaaratekijöitä kuin sillä että tieliikennelaki
antaisi — voisiko kuvitella — viestiä myös
tälle yhdelle autoilijalle, miten hänen ajokäyttäytymisensä olisi
muututtava muita tienkäyttäjiä huomioivampaan
suuntaan.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen varapuhemies
Ilkka Kanerva.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Salovaaralla oli hyvä kysymys,
miten tienkäyttäjän asenteet muuttuvat
muita huomioivampaan suuntaan. Tässähän
on kysymys asenteista liikenteessä hyvinkin paljon ja myös
lain noudattamisesta.
Tämä aloite äsken jo sai kohdaltani
hylkäysesityksen, ja edelleen olen samalla kannalla, entistäkin
selkeämmin, jos sitä voi olla, koska koen, että ainakaan
minä tieliikenteessä 34 vuoden urani aikana en
ole koskaan joutunut ongelmiin sen takia, että joku ajaisi
alinopeutta. Muutamia kertoja — en onneksi kuitenkaan kovin
montaa, mutta muutamia kertoja — olen joutunut vaaratilanteisiin
sen takia, että joku on ajanut ylinopeutta. Näin
ollen näen, että ongelma meillä ei ole kyllä missään
tapauksessa nämä alinopeudet. Ongelmat ovat jossakin
muualla, ehkä omassa itsessä, että kokee
sen kanssa-autoilijan, joka ajaa hitaammin, tuppaavan ja tulppaavan
liikennettä. Näitä tuntemuksiahan tietysti
on itse kullakin, mutta silloin sopii ajatella omaa käyttäytymistään,
olisiko tilanne parempi, jos olisi lähtenyt vähän
aikaisemmin liikenteeseen, olisiko kenties voinut ennakoida, että nyt
on ruuhkaa. Yleensä tilanteet korjautuvat sillä,
että lähdössä varaa 10—15
minuuttia pitkällekin matkalle enemmän aikaa;
se poistaa yleensä hyvin paljon stressiä tien
päältä, elikkä asenteista on
tässä kysymys. Meillä on semmoinen asenne,
että kun tien päälle mennään,
niin siellä pitää mennä hirveän
lujaa, juuri niin lujaa kuin minä tahdon, eikä ajatella
toisia.
Onneksi meillä on lainsäädäntö tullut,
joka on säätänyt nämä nopeudet.
70-luvun puolivälissä tulivat yleiset kattonopeudet.
Muistan ajan, kun ei näitä yleisiä kattonopeuksia
ollut. Oli tilanne Keuruulla uudella Valtatie 23:lla. Olin palokunnan
mukana hälytysajossa olevassa autossa. Menimme kohti tulipaloa
ja ajoimme tätä valtatietä niin paljon
kuin kyseisellä ykkösautolla silloin pääsi
hyvällä tiellä. Huolimatta hälytysajoneuvon
merkeistä siitä tuli tulppa liikenteessä.
Juhannusaaton liikenne tulppautui kymmenien autojen mittaiseksi
jonoksi. Jotkut yrittivät siellä ohitella, mutta
sitten kun huomasivat, että on sinivilkkuauto hälytyssireenit
päällä menossa edellä, niin
eivät kehdanneet ohittaa. Melkein yritti aika moni auto,
mutta sitten kuljettaja huomasi, että on hälytysajoneuvo
edessä, joka menee niin paljon, kuin tie sallii ja autolla
pääsee. Tässä tapauksessa tie
salli, oli hyvä tie. Tämä oli kulttuuri
silloin, kun ei ollut näitä yleisiä rajoituksia
vielä 70-luvun alkupuolella.
On hyvä, että ovat tulleet nämä liikennenopeusrajoitukset.
Yhtään liikennemerkkiä ei ole turhaan
asetettu. (Ed. Virén: Kyllä on!) — No, voi
olla, että jossakin joku on, mutta nopeusrajoitukset eivät
välttämättä niitä ole.
Niitten tarkoitus on se, että tiellä pärjää myöskin
heikommin liikkuva. Väitän näin, että jos
itse luulee olevansa muita parempi autoilija, niin pitäisi
sitä enemmän ottaa huomioon ne, joiden luulee
olevan itseään heikompia. Joskus psykologien tutkimukset
ovat osoittaneet, että asenteella "minä olen muita
parempi autoilija" tapahtuvat myöskin useimmat liikenneonnettomuudet.
Edelleen on fysikaalinen tosiasia, että auto 80 kilometrin
tuntinopeudesta pysähtyy siinä, missä 120:tä kilometriä tunnissa
ajava auto menee vielä 80:tä kilometriä.
Tämä on yllättävä fysikaalinen
mekaniikan laki, mutta näin se vain on. Silloin kun ajonopeus
on kovin suuri, kuljettajan havaintokenttä kapenee. Hän
ei pysty havaitsemaan niin tehokkaasti sivulta tulevia ärsykkeitä. Eli
meillä on ihan hyvään haluttu pyrkiä siinä, että on
liikennenopeuksia rajoitettu. Kyllähän tuona villinä aikana,
jolloin oli vain paikalliset tieliikenteen asettamat liikennerajoitukset
eikä yleisiä rajoituksia, kuoli pienen pitäjän
verran, tuommoisen tuhannen hengen asukkaan pitäjän verran,
liikenteessä kansalaisia. Tästä on päästy jo
paljon pienempiin uhrimääriin onneksi, mutta jokainen
onnettomuus ja jokainen uhri on valitettavasti raskaasti liikaa.
Väitän edelleen, että ongelma on
ennen kaikkea ylinopeudet ja rattijuoppous. Valitettavasti poliisin
voimavarat eivät riitä edes näitten tuhoisien,
onnettomuuksia aiheuttavien syiden valvontaan. Perin ongelmallista
olisi valvoa sitten näitä niin sanotulla alinopeudella
ajavia, kun sen havaitsemiseen ei olisi sen kaltaisia edellytyksiä, kuin
on ylinopeuksien havaitsemiseen. Jos meille tulisi ajatus, että liian
hitaasti ajavat on nyt sanktioitu aivan erityisellä käsitteellä alinopeus, tämä tekisi
asenteissa tietyn etuoikeuden liikenteessä etuilijoiden
hyväksi. He katsoisivat aina, että tuo edellä ajava
on se hidastelija ja rikkoo lakia. Elikkä tämä on
se ongelma, mihin tässä tultaisiin. Valitettavasti
liikenneasenteet tulisivat rajusti kovenemaan ja vaikutus kansaan
olisi sitä kautta kielteinen ja saattaisi aiheuttaa sen,
että osa ihmisiä, joiden välttämättä tarvitsee
liikkua autolla, lähtisi vierastamaan niin paljon, ettei
arvaisi tuonne liikenteeseen lähteäkään.
Ed. Salo poliisimiehenä käytti erittäin
asiantuntevan poliisin puheenvuoron, ja uskon, että jos
virkavaltana on ed. Salon kaltainen humaani, kokenut poliisimies,
mitään ongelmia ei turhan takia poliisin ja kansalaisten
välille synny missään tilanteessa. Mutta
jos on nuori, kokematon — ja saattaisi olla vielä vanhempikin — poliisimies,
joka ei olisi sillä tavalla asiallinen kuten poliisimiesedustaja
Salo, saattaisi jopa tämänkin pykälän
kanssa tulla ikäviä konfliktitilanteita.
Jos sitten ajatellaan, että meillä on jo nyt
riittävä lainsäädäntö,
miksi tarvitaan uusia lakeja? Mielipiteeni on monissa asioissa ollut
se, että ei turhia lakeja. Sanoin aikanaan muun muassa,
kun meillä on tämä kännykänkäyttökielto,
että tämäkin asia voitaisiin hoitaa paremmin
kasvatuksella ja jollakin muulla kuin lainsäädännöllä.
Mutta tässä nimenomaan olisi selkeästi
kyseessä lainsäädäntö,
jossa ei mitään myönteistä olisi.
Meidän pitäisi harkita, ovatko jotkut asiat hoidettavissa
ihan jollakin muulla kuin lainsäädännöllä. Uskon,
että ajo-opetuksella, jos opetetaan oikeita asenteita,
joustavuutta, myös sitä edustajakollega Salovaaran
kaipaamaa peiliin katsomista, paljon korjataan tilanteita. Mutta
meillä on nyt kyllä semmoinen villi kaahailun
laki enemmänkin liikenteessä, että se
peiliin katsominenkaan ei osoita muuta kuin sen, että jono
on takana. Jos noudattaa liikennesääntöjä ja
vielä sitä muutaman prosentin ylitystäkin
liikenteen ajonopeuksissa, siitä huolimatta on yleensä takana jono,
joka pyrkii kiilailemaan ohitse. Nämä vaaralliset
ohitukset ovat todella se hengenvaarallinen momentti, ja ne pitäisi
saada pois liikenteestä.
Arvoisa puhemies! Toivon, että meillä kehitetään
turvallista liikennettä, huomaavaisuutta liikenteessä muilla
keinoilla kuin tällä lakialoitteella.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Tässä asiassa luotan asiantuntijoihin,
lähinnä monien liikennettä valvovien
poliisien näkemyksiin, sekä omiin kokemuksiini.
Itse en ole kokenut niin sanottua alinopeutta ainakaan suureksi
ongelmaksi. Minusta poliisimiehen näkökulman tähän
asiaan toi hyvin ed. Lasse Virén. Näillä perusteilla
en pidä tarpeellisena sitä, että alinopeutta
ryhdytään lainsäädännöllä määrittelemään. Mutta
keskustelu asiasta on kuitenkin ollut hyvä, ja liikennevalistusta
on tullut ainakin eduskuntaan ja varmasti tiedotusvälineiden
kautta muillekin tienkäyttäjille.
Arvoisa puhemies! Ed. Salovaara on osoittanut mielestäni
uutena edustajana rohkeutta ja ennakkoluulottomuutta lakiesityksessään.
Hänen pyrkimyksensä on myös varmasti
vilpitön ja hyvää tarkoittava, mutta
toteuttamiskelpoinen lakiesitys ei valitettavasti ole.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tulin vielä toisenkin kerran
puhujakorokkeelle analysoimaan tätä keskustelua.
Mielestäni, ed. Salovaara, siitä huolimatta, että tämä teidän
lakialoitteenne ei mahdollisesti mene läpi, olette tehnyt
nyt jo palveluksen suomalaiselle yhteiskunnalle, kun olette tehnyt
tämän räväkän aloitteen
ja saanut liikennekeskustelun aikaan. Huomaan, että siitä on
ollut kymmenittäin sivuja meidän laajalevikkisissäkin
lehdissä, joissa tästä asiasta puhutaan
ja sitä pohditaan. Hyvä niin.
Mutta näin vihjeeksi jatkoon: Jos olisitte tehnyt tästä lakialoitteen,
jossa olisi kerrottu, että ajoneuvon kuljettajan on riittävän
usein tarkkailtava taustapeilistään takaa tulevaa
liikennettä, ja jos hän ilman hyväksyttävää syytä ajaa
huomattavasti muuta liikennettä hitaammin, on hänen annettava
takaa tulevalle liikenteelle esteetön kulku, saisitte yksimielisen
kannatuksen täällä salissa.
Näin pienestä se on kiinni, kuinka nämä määritelmät
menevät, koska hitaasti ajaminen on hyväksyttävää,
kun siihen on hyväksyttävä syy. Se voi
olla kokemattomuus, se voi olla ikä, se voi olla ajoneuvon
kunto tai jokin muu hyväksyttävä syy,
joka tulee ilmi silloin, kun kuljettajaa puhutellaan: ei voi sen
ja sen takia ajaa kovempaa, kun tilanne on tämä ja
tämä. Mutta jos tekee sen ilman hyväksyttävää syytä ja
esimerkiksi haluaa niskoitella — että minäpä ajan
sellaista nopeutta kuin minä itse haluan ja nuo 5 000
ajoneuvoa pysyvät tuolla takana, jotka menisivät
kesämökille huomattavasti nopeampaa vauhtia — se
ei ole hyväksyttävää, ja silloin
täyttyy tämä ed. Salovaaran alinopeuden
käsite.
Nämä pitäisi tässä erottaa
toisistaan ja myöskin liikennevirta. Meidän tieliikennelaissa
ei ole määritelty ollenkaan sellaista keskeistä käsitettä kuin
liikennevirta, mitä sillä tarkoitetaan. Ihan niin
kuin ed. Salovaara totesi, saattaa olla, että Keski-Suomen
sivuteillä liikennevirtoja ei edes ole, mihin tätä voitaisiin
soveltaakaan. Mutta sitten taas pääteillä,
missä on paljon ajoneuvoja, liikennevirrat ovat ilmeiset.
Vielä haluan teille oikein kädestä pitäen
selostaa: Liikennevirta tarkoittaa ajoneuvojen tiuhaa virtaa samaan
suuntaan. Yleensä on niin, että vastakkaisesta
suunnasta tulee myöskin liikennevirta.
Jos ajoneuvojen nopeusero on suuri, se aiheuttaa sen, että ajoneuvot
lähtevät puikkimaan ja ohittamaan toisia ajoneuvoja.
Nämä ovat niitä riskitilanteita. Monesti
joka on ajanut kymmeniä kilometrejä selvästi
hitaamman ajoneuvon takana, arvioi, mistä minä löydän
nyt sen sopivan paikan, tuleeko keltaista viivaa, onko näkemäestettä,
koska minä ohitan. Jos vastaantuleva liikenne on vilkasta,
turvallisen ohituspaikan löytäminen on todella
hankalaa. Se on se riski, josta syntyy niitä onnettomuuksia.
Eli siinä mielessä ed. Salovaaran aloite on ihan
kannatettava. Sillä pyritään vähentämään
tieliikenneonnettomuuksia, vähentämään
ylimääräisiä jarrutustilanteita ja
vähentämään liikenneriskitilanteita.
Näin tämä pitäisi ymmärtää,
mutta tarvitaanko tätä alinopeuden määritelmää?
Saksa, joka on tietenkin kuuluisa autoilumaa, samoin Ruotsi, jossa
liikennekulttuuri on erittäin hyvä, ovat päätyneet
siihen, että on hyvä, että määritellään
tämä alinopeus. Ed. Salovaara on tuonut sen esille,
että näin voitaisiin tehdä myöskin
Suomessa. Mutta kaikki tämä polemiikki ja julkisuus
johtuu siitä, että tämä asia
on haluttu käsittää väärin,
ikään kuin ei olisi sallittua ajaa liikenteessä hiljaa,
jos siihen on perusteltua syytä. Totta kai on, koska sehän
on kaikkein turvallisinta menoa, mutta täytyy ottaa huomioon
muut tienkäyttäjät ja katsoa, että omalla
toiminnallaan ei aiheuta vaaraa muille. Tämä on
tämän keskeinen sisältö.
Sanon edelleenkin, että nykyisenkin lain kanssa pärjätään,
mutta varmaan tämä keskustelu ohjaa siihen suuntaan,
että näihin myöskin puututaan. Tiedän
esimerkiksi, että kesäisin Helsingissä liikennepoliisi
ja liikkuva poliisi valvovat pääteiden jonojen
muodostumista ja näitä liikennevirtoja helikopterista,
tuolta ilmasta. Jos siellä on selvästi muita hitaammin
menevä ajoneuvo, ohjataan partioauto sinne ja käsketään
plokata se pois ja katsoa, mikä on tilanne ja aiheuttaako joku
ajoneuvo ilman hyväksyttävää syytä takaa tulevalle
jonoja ja ohitustarvetta. Tällä perusteella minä katson,
että ed. Salovaaran aloite on liikenneturvallisuutta edistävä ja
sinänsä se on kannatettava.
Lasse Virén /kok:
Arvoisa puhemies! Tästä asiasta on nyt keskusteltu
aika paljon, ja täällä on muutamia hyviä esimerkkejä.
Ed. Oinonen otti esille aloittelevat kuljettajat, joilla ei ole
kokemusta paljonkaan. Totta kai näillekin pitää suoda
oikeus mennä myös moottoritielle jossain vaiheessa
kokeilemaan ja ottamaan tuntumaa. Ei ole tietysti mielekästä se,
että he rupeaisivat heti kaahaamaan siellä, vaan
ajaisivat pikkuisen varovaisemmin. (Ed. Salo: Oikea kaista, ei vasen!) — Oikea
kaista. Moottoritieajamisessa on, niin kuin edustajakollega Salo
sanoi, hyvä käyttää oikeata kaistaa.
Joskus täytyy ihmetelläkin sitä esimerkiksi,
kun Lahteen päin ajaa, että kun siellä on kolme
kaistaa, kaksi vasemmanpuoleista on kyllä hyvin käytössä,
mutta se oikea kaista, jota minä käytän,
on hyvin useasti tyhjä ja sitä pitkin pääsee
mukavasti.
Ed. Ahonen otti minusta ehkä sen asian ytimen esille,
mitä ed. Salovaara ei ole ehkä kuitenkaan ajatellut,
mutta se on tässä ajan saatossa tullut esille,
että liikennekasvatusta — taustapeiliin katsomista
ja kaikkea muuta — pitäisi huomioida ja tätä kautta
ottaa toisten huomioiminen koko keskustelussa mukaan. En pidä sitä mitenkään ongelmana,
että ajetaan liian hiljaa. Päinvastoin, niin kuin
joku sanoi, ylinopeudet ovat paljon rasittavammat ja raaemmat tapaukset.
Jos ottaa pienen kevennyksen tähän loppuun, niin
meidän naapurikunnassa oli eläinlääkäri, joka
piti itseään oikein hyvänä ajajana.
Se hyvyys ehkä johtui siitä, että hän
ajoi kovaa paikasta toiseen. Mutta yksi pappa siellä oli
eläinlääkärin mielestä vielä parempi,
joka ajoi tiellä niin, että eläinlääkärikään
ei päässyt siitä ohi. Syy oli sitten
se, mikä tämänkin asian ytimenä varmaan on,
että ei oikeastaan tiennyt, kummalta puolelta sen papan
olisi ohittanut, kun se yleensä keskellä tietä ajoi
eikä huomioinut muita tienkäyttäjiä.
Periaatteessa katson, että ed. Salovaaran molemmat
lakialoitteet, niin edellinen kuin tämäkin, ovat
näpertelyä selvien asioiden parissa.
Tapani Mäkinen /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä keskustelu aika pitkälle
osoittaa sen, mimmoisia me suomalaiset olemme tuolla liikenteessä ylipäätänsä.
Varmaan täällä on 200 mielipidettä,
kun 200 ihmistä on olemassa. Liikenteessä on sama
juttu. Toisaalta taisi joku edustaja mainita sen, että tämä on
asia, mikä on riittävän yksinkertainen,
jotta kaikki voivat siitä puhua näinkin pitkään.
Tietysti liikenne on semmoista, että kaikki ollaan ammattilaisia.
Jokaisella on oma mielipide.
Arvoisa puhemies! Juuri sen takia minä olen täällä ...
(Välihuuto) En ole ensinnäkään
tästä asiasta vielä tämän
lakialoitteen kohdalla puhunut. Ed. Salovaaran edellisen lakialoitteen
kohdalla toki mainitsin tästäkin asiasta ja ed.
Salovaaran aloitteen silloin tyrmäsin.
Ensinnäkin täällä on tullut
puheenvuoroja laidasta laitaan. Toteaisin tässä yhteydessä,
että ehkä, aivan kuten ed. Harkimo totesi, huomaavaisuus
on asia, mikä pitäisi ottaa liikenteessä huomioon.
Tämä lakialoite on siinä mielessä turha. Ehkä pitäisi
tehdä lakialoite siitä, että huomaavaisuus
liikenteessä on pakollinen. Aivan niin kuin ed. Salo totesi,
Saksassa ja Ruotsissa se on korvien välissä, varmaan
jo äidinmaidossa tullut, koska siellä se on aivan
toista luokkaa. Kaikki me huomaamme mennessämme rapakon
toiselle puolelle, että se liikennekulttuuri on toista luokkaa.
Ehkä siellä on sitten lakiin kirjoitettu, että pitää olla
huomaavainen liikenteessä.
Mutta kun näin ei Suomessa ole ja sitä lakialoitetta
ei kukaan ole vielä kirjoittanut, niin minä olen
miettinyt ja kuunnellut tätä keskustelua ja olen
mennyt itseeni niin sanotusti ja tilanteeseen, missä liikenteessä olen.
Kun otetaan huomioon vielä se, että Suomessa on
niin alhaiset nopeusrajoitukset kuin on — tässä yhteydessä totean,
että monessakin tilanteessa voisi olla 10—20 kilometriä tunnissa
nopeutta lisää lain salliessa niin, mutta ei niin
ole — kyllä niitä nopeusrajoituksia pitäisi
kaikkien kyetä noudattamaan. Jos ei kykene, niin sitten
ei ehkä ole oikeutettu kantamaan sitä korttia
taskussa, tai sitten jos ei auto kykene niitä nopeuksia
kulkemaan, ehkä sitä ei ole oikeutettu käyttämään
liikenteessäkään. Suomalaiset ovat lainkuuliaista
kansaa, sen olemme tänäänkin kuulleet.
Ehkä sen takia tästäkin asiasta joudutaan
siihen, että kun se huomaavaisuus puuttuu, tehdään
sitten lain kautta.
Arvoisa puhemies! Olen keskustelun perusteella kallistunut kannattamaan
ed. Salovaaran tekemään lakialoitetta. Kiitoksia
edustajakollegoille, he ovat valaisseet. Samoista syistä,
jotka ed. Salo tuossa totesi, tämä lakialoite
on monella tavalla kannatettava. Tosiasiahan on kuitenkin se, että liikenteessä ajaessamme
usein harmittelemme ja sadattelemme sitä, mimmoisen vaaran aiheuttavat
ne, jotka tietoisesti ajavat alinopeutta eivätkä huomioi
kanssa-autoilijoita väistämällä sivuun.
Tätä ihmiset, suomalaiset autoilijat, eivät
ole oivaltaneet. Arvoisa puhemies! Niin kuin totesin alussa, kun
olen ajatellut täällä ja miettinyt liikennekäyttäytymistä ja
omia tilanteitani siellä, niin ehkä olisi kovin
outoa, kun olen kovasti arvostellut juuri näin käyttäytyviä autoilijoita,
jos en tässä yhteydessä kannattaisi ed.
Salovaaran lakialoitetta. Se on aidosti ihan paikallaan ja hyvä.
Arvoisa puhemies! Jos ja kun tämä lakialoite ei
valiokunnassa saa riittävää kannatusta,
niin kannustan ed. Salovaaraa tekemään seuraavaksi lakialoitteen
pakollisesta huomaavaisuudesta liikenteessä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Mäkinen muutti mielipidettään,
minä en sitä muuta. Tämä keskustelu
ei ole antanut mitään aineksia mielipiteen muuttamiseen.
Totean aivan lyhyesti sen, että kun täällä on todettu,
että ed. Salovaara on rohkea ja vilpitön, ne ovat
aivan oikeita havaintoja, ei siinä mitään, ja
näin täytyy asennoituakin tällaisiin
asioihin, mutta tämänkin keskustelun perusteella
on aivan selvä asia, että kun on kysymys suomen
kielestä ja siitä, mitä sana "alinopeus"
viestittää kansalaisille, niin nimenomaan käsitteen
"alinopeus" tai sanan "alinopeus" lanseeraaminen tällaisessa
yhteydessä antaa väärän signaalin
kansalaisille siinä kielimaailmassa, jossa me tällä hetkellä elämme.
Se asia, mikä tässä on olennaista, on
sanottu voimassa olevassa laissa, se on ollut siinä jo
parikymmentä vuotta, ja se asia on ihan ok. Se riittää täydellisesti,
ja se liikennevalistus, jota ed. Salo on tässä harjoittanut,
riittää myöskin täydentämään
sitä asiaa.
Sitten täällä on viitattu tähän
naistutkijaan, joka täällä eduskunnassakin
on viihtynyt aika hyvin. Hänen nimensä on Heli
Vaaranen. On hyvä, että hänen nimensä mainitaan
täällä pöytäkirjassa,
koska hän on ansainnut sen huomion osakseen, koska on täällä tehnyt
tätä väitöskirjatyötä.
Hanna-Leena Hemming /kok:
Arvoisa puhemies! Olen suorastaan masentunut siitä,
että ed. Salovaara ottaa tällaisen patronizing-asenteen,
että voi naisraukkaa, onkohan sillä edes ajokorttia.
Sillä naisella on nimittäin ajokortti, sillä on
autokin, se ajaa säännöllisesti. Se nainen
on myös vetänyt esimerkiksi venettä niin,
että veneen mastoineen kuljetuksen mitta on ollut 12 metriä.
Se nainen on vetänyt sitä myöskin moottoritiellä,
missä liikenne kulkee muuten sataakahtakymmpiä ja
se nainen on joutunut ajamaan kahdeksaakymppiä. Kun nyt
tätä alinopeus-termiä siis yhä edelleen
ajetaan siksi läpi, että puhutaan liikenneriskeistä ja
ohitustarpeen vähentämisestä, niin miten
tämä nainen siellä Tampereen moottoritiellä on
vähempi riski kuin se hitaasti muuten vaan ajava mies tai
nainen?
Ed. Tapani Mäkinen sanoi, että nämä hitaampaa
nopeutta ajavat eivät olisi oikeutettuja ajamaan liikenteessä,
jos eivät pysy mukana liikennevirrassa. Yhä edelleen
olen sitä mieltä, että asuntovaununvetäjät,
peräkärrynvetäjät, veneenvetäjät,
miehet ja naiset, (Ed. Salo: Traktorit! — Ed. Mäkinen:
Poikkeuksia on aina!) ajavat hitaammin kuin muu liikennevirta ja
heidät on pakko ohittaa, vaikka he ajavatkin juuri sitä heille parhaaksi
katsottua nopeutta. Jos suvaitsevaisuus, toisten huomioon ottaminen,
ei riitä, niin jouduttaneen sitten näihin alinopeus-termeihin, mutta
se vie sitten myöskin nämä veneenvetäjät ja
asuntovaununvetäjät ja peräkärrynvetäjät, kaikki,
pois sieltä liikenteestä, koska ei heillä ole yhtään
sen parempaa oikeutta ajaa hitaasti kuin jollain mökinmummolla
tai muuten vaan hitaasti ajavalla. (Ed. Salo: Heillä on
ajoneuvokohtainen rajoitus!) — Antaa olla, mutta syy on
aivan sama: ohitustarve tulee siitä, että joku
ajaa hitaammin. Eli minusta tämä ei ole kestävä peruste.
Ed. Salovaara sanoi, ettei ole oikein, että yksi autoilija
sanelee tuhansien autojen vauhdin. Ei olekaan oikein, mutta mitä se
kakkosena siellä autojonossa oleva tekee, miksei se aja
ohi? Sehän sen liikennevaaran aiheuttaa, ei se yksi hitaasti
ajava, jonka auton pituus on ehkä 5 metriä. Kyllä sen
ohi pääsee hirveän hyvin, jos ei siinä perässä puskurissa
roiku kukaan. Minusta se kakkosena ajava on se ongelma eikä se
yksi hitaasti ajava.
Ed. Salovaara perusteli, että reittivalinnalla tai aikatauluvalinnalla
pystyisi vaikuttamaan, kun ne hitaasti ajavat eivät lähtisi
liikenteeseen, jos on ruuhkaa tiedossa, eivätkä ajaisi
siellä moottoritiellä taikka muilla teillä,
joilla sitä ruuhkaa tulee. Mutta jos minä olisin
matkalla vaikka synnytyssairaalaan enkä kestäisi
vauhtia kuoppaisen tien takia kuin 30 kilometriä tunnissa,
niin pyytäisin miestäni laittamaan jopa hätävilkut
päälle, että ajakaa ohi vaan, me menemme
nyt juuri tätä vauhtia eikä yhtään
sen enempää, vaikka kuinka liikennevirta vaatisi
jotain muuta.
Kyllä tämä niin heikoilla perusteilla
on menossa nyt eteenpäin, että ihmettelen, että tätä yksikään
ihminen täällä salissa kannattaa. Näillä perusteilla
se ei mene läpi. Se menee ehkä joillain toisilla
perusteilla. Pyydän kuitenkin, että huomio kiinnitettäisiin
siihen toisten autoilijoitten huomioon ottamiseen, mikä tarve
heillä on ajaa hitaammin. Ohitustarpeen vähentäminen
ei riitä tämän asian eteenpäinviemiseksi
millään tavalla.
Esko Ahonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä keskustelu on ollut
todella vilkasta ja monessa mielessä tuollaista, sanotaan,
lumimyrskyn aiheuttamaa pyryä. Kun tuossa ed. Hemming totesi,
että on aiheettoman hitaasti ajava, niin toteaisin hänelle,
että asuntovaunu, traktori, mopo ja peräkärry
eivät aja aiheettoman hitaasti. Niillä on ajoneuvokohtaiset
nopeusrajoitukset (Ed. Hemming: Ne aiheuttavat ohitustarpeen!) — ja
aiheuttavat tietysti, niin kuin toteatte, ohitustarpeen — mutta
ne antavat joustavasti liikenteelle tilaa siellä ajoletkassa.
Tästähän tässä on kysymys.
Minusta ed. Salo käytti todella hyvän puheenvuoron
tuossa ja totesi, että jos tässä lakialoitteessa
olisi käytetty sanontaa "riittävän usein taustapeiliin
katsomalla ja joustavasti antamalla liikenteelle tilaa", niin tämä lakialoite
olisi saanut tässä 200 kansanedustajan salissa
takuuvarmasti sataprosenttisen kannatuksen. Tämä lakialoite
on ymmärretty täysin väärin.
Tärkeintä tässä ed. Salovaaran
lakialoitteessa on tähän asti ollut se, että me
olemme saaneet syntymään riittävän
voimakkaan keskustelun liikennekulttuurista. Se on tärkeintä.
Siinä mielessä nostan todella hattua ed. Salovaaralle,
että hän lähti tätä lakialoitetta
tekemään, ja peräänkuulutan
edelleenkin sitä, että meidän pitää omaa
liikennekasvatusta aloittaa ihan ala-asteelta, koska joustavuus,
yhteisymmärrys, yhteistyö liikenteessä ovat
niitä avainsanoja, joilla me saamme liikenneonnettomuuksien
määrät vähenemään, kuolemien
määrät vähenemään
liikenteessä ja saadaan vietyä yhteispelillä sitä eteenpäin.
Pertti Salovaara /kesk:
Arvoisa puhemies! Liikenne ei muutu turvallisemmaksi siten,
että nopeuksia nostetaan minkään yhdistelmän
osalta, vaan siten, että niitä yhdenmukaistetaan.
Alinopeuden ongelmat eivät todellakaan satu pelkästään
sen autoilijan kohdalle, joka on sen turhan, liian, hitaasti ajavan
autoilijan perässä ajava autoilija, jos hän
ei pääse siitä alinopeudella ajavasta
autoilijasta ohitse joko sen takia, että tie on ohitukseen
liian mutkainen, tai sen takia, että vastaantuleva liikenne
estää turvallisen ohituksen.
Kuvitellaan, että tieosuudella, jolla on 100 kilometrin
tuntinopeus maksimissaan, eräs autoilija osoittaa niin
suurta piittaamattomuutta muuta liikennettä kohtaan, että käyttää 60
kilometrin tuntinopeutta — tämä ei ole
harvinainen tapaus kesäviikonloppuna — elikkä ei
siis taustapeiliä käyttäen havainnoi
taakseen kertynyttä jonoa tai havainnoi sen, mutta ei siitä välitä eikä täten
esimerkiksi P-paikkaa tai muuta pysähtymiseen mahdollistavaa
paikkaa hyväkseen käytä, kerää siis
jonoa taakseen ja näin vaarantaa kaikkien tielläliikkujien
turvallisuuden. Kuvitellaan, että olet se jonon viidestoista,
takanasi ovat ne toiset viisitoista, jonossa on näppärän
laskutoimituksen jälkeen 30 autoa. Jokainen takaa tuleva
ohitus sattuu sen viattoman tienkäyttäjän
kohdalle, joka haluaa vain välttää vaaratilanteita.
Alinopeudet aiheuttavat jonoja, ja jonot aiheuttavat kasvanutta
ohituspainetta. Jokainen ohitus on vaaratilanne, ja meidän
täytyy lainsäädännöllä pyrkiä sellaiseen
tilanteeseen, jossa näitä ohituksia olisi mahdollisimman
vähän. Loppu.
Tapani Mäkinen /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Salovaaran puheenvuoro oli hyvä.
Totean myöskin sen, että ed. Hemmingin puheenvuoro oli
myöskin siltä osin hyvä, kun hän
totesi, että se jonon toinen auto on usein myöskin
se auto, joka aiheuttaa niitä ongelmia. Mutta tosiasiassa
kuitenkin ensi tilanteessa sen ongelman aiheuttaa se ensimmäisenä ajava
auto. Sitä tässä korostan, ja se on minun
mielestäni se, minkä takia tämä aloite
on hyvä.
En malta olla, arvoisa puhemies, myöskään
toteamatta sitä, kun ed. Hemming sanoi, että asuntovaunua
vetävät autot tai perävaunua vetävät autot
tai perävaunua, jossa on purjevene, vetävät autot,
ajavat nopeusrajoituksien mukaan, että siitä juuri
onkin kysymys: Heillä on oikeus ajaa sitä nopeutta,
mitä he ajavat, eli kahdeksaakymppiä. He eivät
saa ajaa kovempaa. (Ed. Hemming: Siinä riski ei muutu ollenkaan!)
Jatkan vielä siltä osin, että heillä — kokemukseni
perusteella ja itsekin perävaunuja vetäneenä — korvien
välissä on semmoinen tuntuma taas, että pitää huomioida
muu liikenne ja tarvittaessa väistää ja
joustaa. Se on heillä takaraivossa, he tiedostavat sen,
että he ovat hidas liikenne, ja he antavat toisille tilaa, (Ed.
Hemming: Stereotypiointia!) kun ajavat muuta liikennettä hitaammin.
Arvoisa puhemies! Yhä edelleen ed. Salovaaran tekemä lakialoite
on hyvä.
Petri Salo /kok:
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti tästä paikalta
vielä. Moottoritie on paikka, missä nopeuserot
ovat luonnollisesti hyvin suuria, ja tämän johdosta
tietääkseni kaikkien maiden lainsäätäjät
ovat tulleet siihen tulokseen, että moottoritielle ei päästetä mopoja,
ei päästetä traktoreita eikä päästetä muita
hitaasti liikkuvia ajoneuvoja johtuen juuri siitä, että nämä nopeuserot
aiheuttavat siellä silloin kohtuuttomia ennalta-arvaamattomia
tilanteita ja ohitustarvetta. Tämän takia me emme
näe traktoreita moottoritiellä, kun on katsottu,
että vaikka ne kulkevat siellä kahta—kolmeakymppiä,
niin ohitustarpeen ja liikennevirran takia ne aiheuttavat niin kohtuuttoman
paljon onnettomuuksia ja vaaratilanteita ja lainsäätäjä on
päättänyt siirtää ne
kokonaan pois moottoritieltä. Tämä vaan
loppupuheenvuorona, että jokainen teistä pääsee
käsitykseen, mistä tässä oli
loppujen lopuksi kysymys.
Pertti Salovaara /kesk:
Arvoisa puhemies! Täällä on ollut
puhetta ajoneuvoista, joilla on ajoneuvokohtainen nopeusrajoitus,
jotka osaltaan ovat mukana tässä alinopeuskeskustelussa.
Nythän meillä on ollut vuoden voimassa lainsäädäntö,
joka mahdollistaa sellaisten pakettiautojen, jotka ovat yli 1 875
kiloa painavia mutta eivät 3500:aa kiloa ja joissa on abs-jarrut
sekä turvatyynyt, käyttää ajoneuvokohtaista
100 kilometrin nopeusrajoitusta, maksimissaan.
Matkailuajoneuvot ovat kuitenkin ajoneuvoja, jotka ovat rakenteellisesti
yhdenmukaisia edellä kuvattujen pakettiautojen kanssa.
Haluaisin muistuttaa liikenne- ja viestintävaliokuntaa siitä,
että olen keväällä 2003 tehnyt
toimenpidealoitteen nopeusrajoitusten yhdenmukaistamisesta
matkailuajoneuvojen osalta.
Lasse Virén /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Salovaara nosti vielä nämä matkailuautot
esille, ja siitä asiastahan käytiin keskustelua
noin reilu vuosi sitten, kun pakettiautojen osalta nostettiin nopeutta
ja olin siinä jonkinlaisena puuhamiehenä kanssa.
Silloin keskusteltiin hyvin vakavasti matkailuautojen nopeuksista,
mutta kun todettiin, että ihmiset ovat niissä irrallaan
eivätkä turvavöissä, niin sillä konstilla
ne jäivät sinne sitten kuin piikki lihaan.
Mutta vielä kokonaisuuteen: Jos hitaasti ajamista katsotaan
ja puidaan vielä enemmän, niin tämän
olisi voinut kyllä kohdistaa enemmänkin moottoriliikenne-
ja moottoriteille.
Keskustelu päättyy.