7) Laki tuloverolain 64 §:n muuttamisesta 
       
         					
      
      
         
         Tarja Filatov /sd(esittelypuheenvuoro):
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Meillä on tänään
            käsittelyssä sosialidemokraattien syksyllä tekemän
            vaihtoehtoisen budjettiesityksen mukaisia lakialoitteita, ja ensimmäiset
            koskevat verotusta ja ympäristöä, ylipäätään
            ympäristökysymyksiä. Meidän lähtökohtamme
            on se, että verotusta ja sen painopistettä pitää siirtää ekologisempaan
            suuntaan. Sosialidemokraattien luottamusbudjetissa on konkreettisia
            esityksiä ympäristöveroista. Tämä on
            keino, jolla me voimme näissä epävarmoissa oloissa
            vahvistaa valtiontaloutta ja turvata verokertymää sellaisilla
            keinoilla, jotka eivät ole aina suoraan palkansaajan pussilla,
            vaan ihmiset voivat omalla käyttäytymisellään
            välttää näitä veroja.
         
         
         Ensimmäiseksi näissä lakialoitteissa
            on työsuhdematkalippu, ja siinä on kyse siitä,
            että työsuhdematkalipun verotusarvoa muutettaisiin
            siten, että sen saisi jatkossa täysimääräisesti.
            On itsestäänselvää, että meidän
            kaikkien pitää pyrkiä siihen, että ihmiset
            pystyisivät paremmin käyttämään
            joukkoliikennettä työmatkaliikenteessänsä.
            Sillä olisi paljon positiivisia yhteiskuntataloudellisia
            vaikutuksia. Se vaikuttaisi päästöihin,
            se vaikuttaisi onnettomuuksien inhimillisiin kärsimyksiin
            ja kustannuksiin. Esimerkiksi isoissa kaupungeissa sitä kautta
            voitaisiin myös vähentää palkansaajien
            käyttämää työmatka-aikaa,
            kun ruuhkat vähenisivät. Kyse on siis työnantajan työntekijälleen
            antamasta joukkoliikenteen henkilökohtaisesta matkalipusta
            asunnon ja työpaikan välillä. Meidän
            esityksemme lähtee siitä, että tämä hinta
            pitäisi saada kokonaan verovapaaksi lipun käyvästä arvosta.
            Kun tämän kustannusvaikutuksia on arvioitu, niin
            ne kulkevat sillä tavalla, että tällaisen
            täysin verovapaan matkalipun kautta kustannukset valtiolle
            olisivat noin 20 miljoonaa ja kokonaisuudessansa sen arvioidaan alentavan
            tuloverojen tuottoa noin 40 miljoonaa. Mutta me varmasti hyötyisimme
            tästä puhtaampana ympäristönä,
            terveempinä ihmisinä ja vähemmän
            stressaantuneina työmatkakulkijoina.
         
         
         Toinen lakialoite, joka vahvistaisi valtionta-loutta ja ohjaisi
            meidän käyttäytymistämme siten,
            että me pyrkisimme välttämään
            turhia pakkauksia, on laki pakkausverosta. Ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi
            on syytä tehdä kaikki mahdollinen. Itse asiassa
            pienetkin kuluttajavalinnoissa tehdyt teot ovat valintoja ja ne
            ovat osa kestävää ilmastopolitiikkaa.
            Tärkeää on, että me vähentäisimme
            muovipussien käyttöä tai ylipäätään
            pakkausmateriaalien käyttämistä. Ne ovat niitä arjen
            suuria pieniä tekoja. Uskon, että monet meistä ovat
            marketeissa kulkiessaan huomanneet sen, että yhä enemmän
            ja enemmän esimerkiksi elintarvikkeita pakataan yhä raskaammin
            ja raskaammin. Jos emme me löydä jotakin taloudellista
            intensiiviä tämän käytöksen
            muuttumiseksi, niin meidän pakkausmateriaalikäyttömme sen
            kun kasvaa.
         
         
         Tämän veroesityksen ajatuksena on se, että me
            voisimme vähentää pakkausmateriaalin
            ai-heuttamaa ympäristökuormitusta, kannustaa siis kuluttajia
            ja myös pakkaajia ja kaupan toimijoita sekä maahantuojia
            toimimaan siten, että he käyttäisivät
            uudelleenkäytettäviä pakkauksia ja vähentäisivät
            ylipäätään pakkausmateriaalien
            käyttöä silloin, kun se tuotteen säilyvyyden
            tai suojaamisen kannalta on mahdollista. Tavallinen kuluttaja voisi
            välttää tätä veroa
            sillä, että valitsisi kevyemmin ja ympäristöystävällisemmin
            ja ylipäätään järkevämmin
            pakatun tuotteen. Tämän veron kohteena olisivat
            jätelain tuottajavastuun mukaisesti ammattimaiset tuotteen
            pakkaajat ja pakattujen tuotteiden maahantuojat.
         
         
         Pakkausvero koskisi siten kaikkia kuluttajapakkauksia ja niiden
            lisäksi myös ryhmä- ja kuljetuspakkauksia.
            Ympäristösyiden lisäksi tätä edellyttää eri
            tuotteiden tasapuolinen kohtelu. Tämä vero suosisi
            materiaalitehokkaita ja uudelleenkäytettäviä pakkauksia,
            sillä se kannettaisiin vain ensimmäistä kertaa
            käyttöön otettavilta pakkauksilta. Tuo
            vero perustuisi pakkausmateriaalin painoon, ja verotaso määräytyisi
            ympäristöperustein eri materiaalien suuntaa antavien
            elinkaarianalyysien perusteella. Siten se kehottaisi materiaalitehokkuuteen  myös
            tuotteiden
            pak- kauksia valmistettaessa. Pakkausveron ympäristösuojelullisena
            päätavoitteena on ylipäätään kaikenlaisen
            pakkausjätteen vähentäminen. Tämän
            veron tuottoa on arvioitu niiden maiden perusteella, joissa se on
            käytössä. Se on muun muassa Tanskassa
            ja useissa muissa Pohjoismaissa ja Baltian maissa. On arvioitu,
            että varsin maltillisilla verotasoilla siitä saataisiin
            jo semmoinen 134—135 miljoonaa euroa meidän yhteiseen käyttöömme.
         
         
         Sen lisäksi sosialidemokraattien esityksissä on vielä jäteverolain
            muuttaminen. Tässä on kyse siitä, että meidän
            jäteverolakimme kaipaa kipeästi kokonaisuudistusta.
            Tuosta on puhuttu pitkään, mutta se on viipynyt
            ympäristöministeriön ja valtiovarainministeriön
            pitkäaikaisista suunnitelmista huolimatta. Silloin kun
            edellistä jätelakia uudistettiin osittain, sosialidemokraatit
            pitivät ongelmallisena sitä, että siinä ei
            esitetty muutosta kaatopaikkaveron kilpailua vääristävien epäkohtien
            oikaisemiseksi. Niinpä tämä meidän lakiehdotuksemme
            tähtää siihen, että tämä epäterve
            tilanne muutettaisiin, koska nykyisellään jäteverolaki
            kohtelee erilaisia toimijoita eri tavalla. Elinkeinoelämän
            yhdyskuntajätehuolto on nykyjärjestelmässä yksittäisten
            kiinteistöjen vastuulla, ja silloin on epäselvää,
            miten jätelain täytäntöönpanoa
            valvotaan liikehuoneistojen jätteiden osalta. Esimerkiksi
            kuntien ja yksityisten kaatopaikkojen epätasa-arvoinen
            kohtelu on tällä hetkellä totta, ja sen
            vuoksi me haluaisimme tätä muuttaa. Kyse on siitä,
            että eri toimijoita kohdellaan eri tavalla.
         
         
         Jätteenkäsittelylaitokseen otetun jätteen
            alkuperäisen tuottajan jätehuoltovastuu ei ulotu
            laitoksessa syntyneeseen niin sanottuun omaan lajittelu- tai käsittelyjätteeseen,
            vaan laitoksen omistaja on samalla sekä jätteen
            tuottaja että sen haltija. Jos tällaisella laitoksella
            on oma yksityinen kaatopaikkansa, johon ympäristöluvan
            perusteella voidaan sijoittaa prosessista syntyviä loppujakeita,
            niin kysymyksessä ei ole nykyisen jäteverolain
            mukaan verollinen kaatopaikka. Tämä tarjoaa yksityisille
            jätteenkäsittelylaitoksille ympäristöä vaarantavan
            houkuttimen sijoittaa verovapaasti loppujätteensä omille
            kaatopaikoillensa, ja sen sijaan, jos tämä verotus
            olisi neutraali kuntien ja yksityisten kohdalla, niin esimerkiksi
            jätteen käyttö energiahyödyntämisessä toimisi
            paremmin. Tässä on kyse sellaisesta kokonaisuudesta,
            jonka on arvioitu tuottavan yhteensä noin 125 miljoonaa
            silloin, kun yksityisillä kaatopaikoilla olisi samanlainen
            verotus kuin kunnallisilla kaatopaikoilla.
         
         
         Sen lisäksi vielä ympäristöverotuksen
            puolella on puhuttu paljon windfall-verosta. Olemme sosialidemokraatteina
            iloisesti yllättyneitä siitä, että hallituksen
            puolellakin tätä veroa enemmän ja enemmän
            kannatetaan, mutta ikävä kyllä teot vielä puuttuvat.
            Windfall-voitollahan tarkoitetaan tällaista ylimääräistä tuulen
            tuomaa voittoa, jota sähköyhtiöt keräävät
            erityisesti vanhan ydin- ja vesivoimatuotannon avulla, kun sähkön
            hinta nousee päästökaupan takia. Tässä meidän
            aloitteessamme ehdotetaan säädettäväksi
            laki valtiolle maksettavasta verosta, joka lähtisi siten,
            että siinä käytettäisiin sähkövoiman
            tuotannosta kannettua veroa ja voimalaitoskiinteistöveroa.
            Tuo sähkövoiman tuotantovero toteutettaisiin muuttamalla
            lakia sähkön ja eräiden polttoaineiden valmisteverosta
            ja voimalakiinteistöjen verotus taas toteutettaisiin muuttamalla
            kiinteistöverolakia. Näillä veroilla
            voitaisiin kerätä yhteiskunnalle kohtuullisen
            kunniallinen potti. Tuota rahaa voitaisiin sitten käyttää esimerkiksi
            uusiutuvien energiamuotojen kehittämiseen, niiden investointien
            tukemiseen, ja sitä kautta me saisimme tavallaan sattuman
            tuomaa rahaa yhteiseen käyttöön mutta
            voisimme käyttää sen siihen, että vastaisimme
            ilmastonmuutoksen haasteisiin ja kehittäisimme energiatuotantoamme.
         
         
         Sosialidemokraattien vaihtoehtoisessa budjetissa on arvioitu,
            että tämä windfall-vero toisi kokonaisuudessaan
            valtiolle noin 375 miljoonaa euroa. Harva vero on itse asiassa niin
            haitaton kuin tämä vero olisi. Jos me tässä eduskunnassa
            vain viivyttelemme ja viivyttelemme tämän veron
            säätämisen suhteen, niin joka vuosi me
            menetämme tuon lähes 400 miljoonaa euroa, jonka
            voisimme käyttää järkevään
            ilmastopolitiikkaan.
         
         
       
      
         
         Pentti Tiusanen /vas:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Sosialidemokraattien ryhmä on tehnyt
            hyviä esityksiä, joista haluaisin muutamaa kommentoida.
         
         
         Mitä tulee lakialoitteeseen 128, niin tässä kyllä rohkaisisin
            sosialidemokraattista valiokuntaryhmää, nimenomaan
            ympäristövaliokuntaryhmää, aktiivisemmaksi,
            koska valiokunnan keskusteluissa tämä jäteverolain
            oikeudenmukaistaminen on jäänyt aika heikoksi.
            Ja muistan aikaisempia valiokuntia: on oltu aika vahvasti ajamassa
            sitä asiaa yhdessä. Nyt tämä huomio
            siitä, että meillä ovat yksityiset kaatopaikat
            tämän jäteverotuksen ulkopuolella, on
            aivan oikea.
         
         
         Toinen asia on tämä sosiaali- ja terveydenhuollon
            asiakasmaksuista annetun lain muuttaminen. Lakialoitteen 117 perusteluissa
            viitataan terveydenhoidon maksujen nostamiseen, minkä hallitus
            hyvin, sanoisinko, kierolla tavalla teki, niin että se
            pani osan kunnista ikään kuin pakkotilanteeseen,
            jolloinka ne nostivat haluamatta ikään kuin sitä nostoa,
            koska valtionosuuksista vastaava osuus poistettiin. Tässä kyllä on
            ikävää, että linja, joka täällä eduskunnassa
            piti, ei pitänyt kaikissa kunnissa, vaan esimerkiksi Kotkassa
            sitten kuitenkin SDP:n lautakuntajäsenet olivat nostamassa
            näitä maksuja.
         
         
         Kolmas asia, lakialoite 121, joka liittyy sotilasvammalain muuttamiseen;
            tässä nimenomaan on mielestäni hyvä esitys.
            Muualtakin on tehty saman suuntainen esitys. Kaiken kaikkiaan nämä prosentit,
            nämä haitta-asteet, pitäisi saada poistettua
            ja sotilasvammalain pitäisi toteutua niin, että se
            koskisi kaikkia sotainvalideja ilman mitään prosenttia,
            ja toteutua nimenomaan näissä asioissa tasavertaisesti.
         
         
       
      
         
         Erkki Pulliainen /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Oli äärimmäisen
            miellyttävää kuunnella ed. Filatovin äskeinen
            esittelypuheenvuoro. Se oli melkein suoraan kuin vihreitten puolueohjelmasta. Siinä
            olevat
            kirjoitusvirheetkin oli korjattu niin, että se oli suorastaan
            erinomainen.
         
         
         Totean vaan sen, että täällä eduskunnassa näyttää nyt
            aalto menevän windfall-voittojen leikkauksen suuntaan.
            Se on ollut mielenkiintoinen ilmiö. Se näyttää nyt
            tässä, mihin me olemme asemoituneet, tästä minusta
            katsottuna vasempaan näyttää pikkuhiljaa
            menevän. Siellä tulee seinä vastaan,
            ja ennen kuin se seinään tulee, niin se toteutuu
            siinä vaiheessa sitten, ja toivottavasti se 340 miljoonaa
            euroa saadaan äkkiä kassaan.
         
         
         Tämä pakkaushomma on sellainen, joka on välttämättömyys.
            Siis tämän maailman luonnonvarojen niukentuminen
            pakottaa koko pakkausjärjestelmän miettimisen
            täydellisesti uudestaan, ja tuossa oli hyvä malli
            sen asian hoitamiseksi.
         
         
         Minä olen vuonna 1991 ollut ensimmäisen kerran
            hallitusneuvotteluissa mukana, silloin olin neuvottelijana, ja silloin
            olivat jo yksityiset kaatopaikat tärkeä asia meille.
            Silloin me saimme sen hyvin pitkälle, mutta sitten meidät
            heitettiin ulos neuvotteluista, kun me ehdotimme Suomen keskustan
            puolueohjelmasta energiapoliittista kannanottoa hallituksen ohjelmaan,
            ja se oli liikaa silloin keskustalle.
         
         
       
      
         
         Pia Viitanen /sd:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Kiitos ed. Pulliaiselle tuesta näiden
            aloitteiden suhteen.
         
         
         Aluksi haluan muistuttaa ed. Tiusaselle kyllä siitä,
            että esimerkiksi viime hallituskaudella huolimatta siitä,
            että SDP oli hallituspuolue, me vastustimme jätelainsäädännön
            osittaisuudistusta muun muassa juuri sillä perusteella,
            että meidän mielestämme välttämätöntä siinä yhteydessä olisi
            ollut ulottaa tämä jätevero myös
            yksityisille kaatopaikoille, koska tilanne, mikä edelleen
            tämän osittaisuudistuksen myötä syntyi,
            vääristi kilpailua entisestään
            huonompaan suuntaan. Eli vaikka olimme hallituspuolue, olimme silloin
            jo tällä linjalla. Eli ihan turhaan ehkä moitiskelette linjojamme.
            Tämän suhteen olemme olleet hyvin johdonmukaisia.
         
         
         Minä olen hirveän ylpeä näistä meidän
            ympäristöveropainotuksistamme. Mielestämme
            tämä on modernia tulevaisuuspolitiikkaa. Otetaan
            rahaa sieltä, mistä sitä on hyvin eettisesti
            perustellusti saatavissa, ja samaan aikaan muistetaan myös
            sosiaalinen puoli eli ei jätetä kaikkein köyhimpiä maksumiehiksi.
         
         
         Itse olisin halunnut nostaa tässä puheenvuorossa
            nimenomaisesti myös tämän windfall-veron
            esiin, koska juuri viikonloppuna kuuntelin innostuneena radiosta
            muun muassa referaattia ministeri Lehtomäen kannanotoista
            asian suhteen, ja kun nyt on käytäntönä se,
            että täällä puhutaan ison oppositiopuolueen,
            pääoppositiopuolueen, virallisista lakialoitteista,
            niin olisin toivonut, että tämä keskustelu,
            arvoisa puhemies, voisi jatkossa olla sillä sävyllä,
            että täällä hyvin vakavasti
            olisivat myös ministerit paikalla ja kävisimme
            tätä hallituksen ja opposition välistä välttämätöntä debattia.
         
         
         Olisin halunnut käyttää nimenomaan
            tätä tilaisuutta hyväkseni tiedustellakseni
            hallituksen ministereiltä, joita täällä nyt
            ei valitettavasti ole, miten tämä windfall-vero,
            joka on äärimmäisen tärkeä saada
            nopeasti eteenpäin, etenee, ja olisin toivonut todellakin
            näitä kannanottoja hallituksen taholta. Mutta
            kun täällä nyt on paikalla kuitenkin
            hallituspuolueiden edustajia niin keskustasta kuin kokoomuksesta,
            niin todella arvostaisin, jos voisitte vähän valottaa
            tätä etenemisvauhtia, koska asia on äärimmäisen
            kiireellinen.
         
         
       
      
         
         Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! En vastaa tähän kokoomuksen
            enkä keskustan puolesta, vaan siihen, mitä ed.
            Pia Viitanen totesi tuossa aluksi.
         
         
         Jos edustaja olisi kuunnellut tarkkaan, niin puhuin tämän
            hetken valiokunnasta ja tämän hetken sos.dem.
            ryhmän toiminnasta tämän hetken valiokunnassa
            enkä edellisestä. Viittasin vaan siihen, että aktiivisemmin
            meidän pitäisi valiokunnassa ajaa, kuten olemme
            aikaisemmin tehneet, niin kuin sanoin myös.
         
         
         Viime vaalikaudella todella ihan yhdessä teimme vastalauseen
            tässä asiassa ja sosialidemokraattien ryhmä oli
            ympäristövaliokunnassa, jolle asia kuuluu, varsin
            johdonmukaisesti samaa mieltä kuin on ollut aikaisemminkin
            näiden yksityisten kaatopaikkojen suhteen. Tällä kertaa on
            vain tilanne valiokunnassa ollut sellainen, että aika passiivisesti
            on tässä asiassa oltu liikkeellä verrattuna
            aikaisempiin kannanottoihin.
         
         
       
      
         
         Hannu Hoskonen /kesk(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Vastauksena tuohon windfall-veroasiaan omalta
            osaltani totean, että ministeri Paula Lehtomäen
            esitys oli erittäin hyvä. Toivon omalta osaltani
            ja teen parhaani sen eteen, että tämä lähtisi
            etenemään ripeässä tahdissa
            ja niin, että asia käytäisiin toki kunnolla läpi
            ja saataisiin sitä kautta etenemään.
            Tietysti on ilolla pantava merkille myös se, että muistamani
            mukaan sosialidemokraattien kanta viime kaudesta on ilmeisesti hieman
            muuttunut, mutta jos ei ole muuttunut, niin olen pahoillani, jos muistan
            väärin. Mutta joka tapauksessa asia on kannatettava,
            ja jollakin keinoinhan siihen asiaan on puututtava. Toivon, että asia
            tutkitaan ripeästi ja tarkasti ja sen jälkeen
            tehdään päätöksiä.
         
         
       
      
         
         Pia Viitanen /sd(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Ei meidän kantamme ole windfall-veron
            suhteen muuttunut. Viime kaudellahan pistettiin siinä loppuvaiheessa
            kautta alkuun nämä selvittelyt nimenomaisesti,
            miten näitä windfall-voittoja voitaisiin leikata,
            ja siinä olemme olleet näitä selvittelyjä tukemassa
            ja myös kiirehtimässä näiden
            mallien eteenpäin viemistä. Ihan siitä astikin
            nyt tällä kaudella, kun olemme vaihtoehtobudjetteja
            jo viime vuonna tehneet, olemme tuoneet windfall-veron merkittävänä osana
            omaa vaihtoehtoista budjettilinjaustamme. Se olisi hyvin järkevää,
            koska sillä saataisiin yli 300 miljoonaa. Niitä voisi
            osaltaan käyttää kaikenlaiseen ympäristöystävällisten
            asioiden edistämiseen, muun muassa joukkoliikenteeseen,
            uusiutuvien energialähteiden edistämiseen jne.
         
         
         Ed. Tiusaselle kyllä haluan sanoa, että ihan turhaa
            ehkä tässä keskustelussa on antaa nyt
            sellaista kuvaa eduskunnan pöytäkirjoihin, että SDP jollakin
            tavalla ei olisi näiden asioiden kanssa aktiivinen tai
            tosissaan. Itse en kyseiseen valiokuntaan kuulu, mutta uskon, että meidän
            edustajamme ovat hyvin ryhdikkäästi näiden
            ajamiemme asioiden takana, ja toivottavasti tukea nyt sitten löytyy
            myös hallituspuolelta, että se ei jää pelkästään
            meidän opposition taisteluksi. Onneksi ed. Pulliainen ainakin
            tässä tukensa antoi, ja toivottavasti saamme myös
            muilta hallituspuolueilta ja edustajilta tukea näille.
         
         
       
      
         
         Janina Andersson /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Joskus täällä,
            kun kuuntelee, tulee semmoinen olo, että juuri silloin,
            kun hallitukset lähentelevät loppuaan, ne keksivät
            kaikkein parhaimmat ideansa. Ehkä pitäisi saada
            venyttää hallituskautta juuri siinä vaiheessa,
            kun se luovuus pääsee kukkaan.
         
         
         Mutta muuten tässä salissa selvästi
            istuvat kaikki ne edustajat, jotka haluavat puhaltaa tuulta windfall-verojen
            purjeisiin ja toivovat saavansa nopeasti satamaan tämän
            koko veron, koska niin kauan sitä nyt on puhallettu. Mutta
            tuntuu erittäin hyvältä ylipäätään
            teidän koko tämä listanne ja teidän
            vaihtoehtobudjettinne tuntuu tavallaan aika omalta. Tulee semmoinen
            olo, että on monta asiaa saatu vietyä eteenpäin
            tällä kaudella. Varmaan monia jää sinne
            odottamaan, ja silloin tulee semmoinen olo, että ehkä meillä voisi
            olla yhteisiä intressejä näissä,
            mitä voisimme yhdessä ajaa. Jos olemme kaikki
            näin mukavasti yksituumaisia — tai ehkä salista
            puuttuvat kaikki ne, jotka ovat eri mieltä — niin
            tällä hetkellä tuntuu siltä,
            että voisi olla yhteistyötä tulevaisuudessakin.
         
         
       
      
         
         Matti Saarinen /sd:
            		
         
         
          Herra puhemies! Ensinnäkin oli ilo kuulla edustajakollega
            Janina Anderssonin hyvä puheenvuoro. Hän osoitti
            siinä myös sen, että hän on
            perehtynyt sosialidemokraattien vaihtoehtobudjettiin. Tästä takanani olevasta
            ministeriaitiosta meidän johtavat ministerimme, yhtä lailla
            pääministeri kuin valtiovarainministerikin, ovat
            omilla puheenvuoroillaan todistaneet, että he eivät
            ole lukeneet riviäkään meidän
            vaihtoehtobudjetistamme, he ovat puhuneet niin paljon läpiä päähänsä ja
            ohi asian, ja tässä mielessä on ilo havaita,
            että joku muukin lukee niitä eikä vain
            meidän oman ryhmämme jäsenet. Ehkä me
            lähetämme näille ministereille joululahjaksi
            ihan henkilökohtaisesti meidän vaihtoehtobudjettimme.
         
         
         Henkilökohtaisesti en ole päässyt
            sairauslomastani johtuen allekirjoittamaan näitä erinomaisia
            ed. Filatovin aloitteita, mutta yhdyn toki niihin kaikkiin, mitä tässä on
            mainittu. Kiinnitän huomiota aloitteeseen, joka koskee
            työsuhdematkalippua. Sen historiahan on sellainen, että eduskunta
            oli siinä erittäin aktiivinen. Moneen otteeseen
            eduskunnan budjettimietinnöissä tähän
            kiinnitettiin huomiota. Sitä vaadittiin ja loppujen lopuksi
            siinä sitten saatiin pää auki.
         
         
         Nyt kuitenkin kokemuksesta tiedämme, että tämä nykyjärjestelmä ei
            ole toiminut. Veroetu on liian pieni. Se ei houkuttele. Järjestelmä on
            kankea, työläs, vaivalloinen, yhdellä sanalla
            sanottuna byrokraattinen. Tämän vuoksi sen käyttöaste on
            jäänyt kovin vähäiseksi. Tämän
            aloitteen toteuttaminen ja toteutuminen vaikuttaisi aivan varmuudella
            joukkoliikenteen suosion kasvuun. Se vähentäisi
            myöskin toteutuessaan merkittävästi liikenteen
            pakokaasupäästöjä ja ruuhkia. Kun
            me valittelemme, että me olemme tuolla ruuhkissa, niin
            tässähän on suhteellisen halpa avain.
            Ei tarvitse investoida välttämättä sitten niin
            paljon esimerkiksi tieinvestointeihin, jos ja kun näillä suunnilla
            päästäisiin eteenpäin.
         
         
         Aloite on erinomaisen hyvin synkronissa myös eduskunnan
            yksimielisesti täällä vastikään hyväksymän
            liikennepoliittisen selonteon kanssa. Meidän pitää kansanedustajina
            ja eduskuntana jatkuvasti peilata hallituksen politiikkaa, hallituksen
            budjettiesityksiä ja hallituksen toimintaa meidän
            täällä yhteisesti yksimielisesti hyväksymäämme
            liikennepoliittista selontekoa vasten, joka on historiallinen asiakirja.
            Se on pitkäjänteinen, ulottuu pitkälle
            myöskin seuraavalle vaalikaudelle. Tässä on
            koko eduskunnalla yhteistä urakkaa hyvin paljon. Tässä mielessä yhtenä avainsanana
            liikennepoliittisessa selonteossa oli ilmastonmuutos, ympäristökysymykset,
            joukkoliikenne. Tämä olisi oleellinen askel sillä kentällä.
         
         
         Herra puhemies! Olkoonkin, että ne aloitteet ovat hyviä,
            joita kehuin, mutta lakialoitteessa 122 on mielestäni yksi
            pieni lapsus suorastaan, kun täällä todetaan:
            "Työnantaja hankkisi lipun ja antaisi sen työntekijälle,
            kuten nytkin." Tämä juuri on työnantajilta
            tulleen palautteen mukaan raskas velvoite työnantajalle,
            plutata kaiken maailman lippujärjestelmien kanssa. Tämä toimintamalli
            pitäisi kääntää niin,
            että se voi toimia myös sillä tavalla,
            että työntekijä hankkii lipun ja tuo
            kuitit työnantajalle ja siitä prosessi etenee. Tällöin
            se on kaikkein toimivin ja käytännöllisin ja
            se ei tavallaan muuta kuin kääntää vähän
            prosessin virtaussuuntaa. Ja kun täällä on
            ryhmämme puheenjohtaja, aloitteen ensimmäinen
            allekirjoittaja, ed. Filatov, paikalla, niin ehkä hänkin voisi
            tätä suorastaan kommentoida, onko tässä pieni
            lapsus, että halutaan säilyttää edelleen
            tämä työnantajan lipunhankkimisvelvoite.
            Mielestäni sitä ei pitäisi säilyttää.
            Se ei maksa mitään, jos se käännetään
            toiseen asentoon, mutta muilta osin toivon tälle aloitteelle
            erinomaisen pikaista toteutumista.
         
         
       
      
         
         Tarja Filatov /sd(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Lyhyesti vain, ed. Saarisen esittämä parannus
            kyllä tekisi tästä lakialoitteesta paremman,
            koska usein se on turhaa byrokratiaa, että työnantaja
            joutuu tuon lipun hankkimaan varsinkin sellaisissa tilanteissa,
            kun hankitaan toistuvasti esimerkiksi kuukausittain lippuja. Olisi
            käytännöllisempää,
            että työntekijä itse sen hankkisi.
         
         
       
      
         
         Jouko Laxell /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ensin asia 7. Vuoden 2006 alussa otettiin
            käyttöön uusi työsuhdematkalippu.
            Tavoitteena oli kasvattaa jo pitkään laskussa
            ollutta joukkoliikenteen suosiota etenkin kaupunkiseuduilla. Työsuhdematkalipun
            avulla pyrittiin parantamaan joukkoliikenteen houkuttelevuutta työmatkoilla, työasiointiin
            liittyvillä matkoilla sekä työsuhdeauton
            vaihtoehtona. Verotuskäytännön muutos oli
            valtakunnallisesti odotettu uudistus, sillä työsuhdematkalippu
            oli useissa eri tutkimuksissa arvioitu tehokkaaksi keinoksi joukkoliikenteen käytön
            edistämiseksi.
         
         
         Työsuhdematkalippu ei nykymuotoisena ole kuitenkaan
            yleistynyt toivotusti. Työsuhdematkalipun on tähän
            mennessä ottanut käyttöön noin 300
            työnantajaa. Lipun käyttöön
            ottaneet yritykset ovat pääosin pieniä,
            alle 20 hengen organisaatioita. Suuret lippua käyttävät
            työnantajaorganisaatiot ovat kaikki kuntatyönantajia.
            Lipun käyttäjiä on yhteensä noin
            25 000, joista suurin osa on töissä kuntasektorilla.
            Ongelmana on se, että kysymyksessä on verotettava
            työsuhde-etu. Se merkitsee, että työsuhdelipun
            käyttäjän verotus nousee. Tämän
            takia lipun käyttäjien määrä ei ole
            merkittävästi kasvanut.
         
         
         Arvoisa puhemies! Valtiovarainministeriö asetti jo
            lokakuussa työryhmän, joka tekee ehdotuksen työsuhdematkalippujärjestelmän
            uudistamiseksi. Tavoitteena on kehittää työsuhdematkalipusta
            verokohtelultaan houkutteleva, kaikkien osapuolten kannalta toimiva
            ja mahdollisimman helposti käytettävä.
            Työsuhdematkalippujärjestelmää kehittämällä kannustetaan
            edelleen joukkoliikenteen käyttämiseen. Työryhmän
            työn on määrä olla valmis vuoden
            lopussa. Ed. Filatovin ynnä muiden lakialoite on tehty
            ennen kuin hallitus tekee asiasta päätöksen
            työryhmän perustellun valmistelun pohjalta.
         
         
         Sitten asia 8, jos voin jatkaa. Arvoisa puhemies! Ed. Filatov
            ynnä muut ehdottavat pakkausveroa. Ehdotuksen perusteita
            ei ole tarkemmin mietitty. Pakkausveron osalta käy niin
            kuin ympäristöverojenkin, nimittäin,
            vero tulee asiakkaan maksettavaksi. Onkin syytä kysyä,
            mitä hyötyä tällaisesta verosta
            olisi. Ei mitään. Ainoastaan se, että elintarvikkeet
            tulisivat pieni- ja keskituloisille entistä kalliimmiksi.
            Järkevämpää olisi tehdä laki
            siitä, minkälaisia materiaaleja pakkauksiin voidaan
            käyttää. Suomessakin on käytettävissä paljon
            niin sanottuja hajoavia, uusiutuvista raaka-aineista tehtyjä pakkausmateriaaleja.
            Tältä pohjalta pidän ed. Filatovin ynnä muiden
            aloitetta huonona. Sen vaikutukset pieni- ja keskituloisille kotitalouksille
            olisivat kielteiset.
         
         
         Vielä asia 10. Arvoisa puhemies! Ed. Filatovin ynnä muiden
            lakialoite sähköntuotantoverosta merkitsee käytännössä sitä,
            että sähkön hinta kohoaisi ja tulisi
            kalliimmaksi erityisesti pieni- ja keskituloisille kotitalouksille.
            Sosialidemokraattien lakialoitteessa pyritään
            veroratkaisuihin, jotka lisäävät kotitalouksien
            menoja. Verot maksaa aina asiakas, se on hyvä muistaa.
         
         
       
      
         
         Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ed. Laxell on kyllä vähän
            väärin ymmärtänyt tuommoisen
            pakkausveron ja vastaavanlaiset verot. Ne ovat minun tulkintani
            mukaan ohjausveroja, joilla ohjataan nimenomaan siihen, että niitä liikoja
            pakkauksia vältetään. Sitten hänen
            puheenvuorossaan kyllä se kävi hyvin ilmi, että pakkauksetkin,
            jos niitä joudutaan käyttämään,
            voivat olla hyvinkin monenlaisia, muun muassa sellaisia, että ne
            ovat niitä pitkäketjuisia sokereita rakenteeltaan,
            nämä niin sanotut muovit, niin että ne
            hajoavat hyvin nopeasti sen jälkeen, kun ne ovat sen pakkaustehtävänsä tehneet.
            Siinä suhteessa, jos ed. Laxell tarkoitti tätä,
            niin ok.
         
         
       
      
         
         Tarja Filatov /sd(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Olisin kommentoinut tätä samaa
            asiaa, että ed. Laxell ei varmasti ollut lukenut tätä lakialoitetta
            kovin perusteellisesti, koska siinä lähdetään
            nimenomaan siitä, että jos tuon tuotteen pakkausmateriaali
            on ympäristön kannalta ja ekologisesti elinkaareltansa
            haitallinen, niin sitä verotetaan kovemmin, mutta mikäli
            se ei ole, niin silloin sitä verotetaan keveämmin.
            Tällaisia malleja meillä on olemassa, muun muassa Tanska
            käyttää tätä ja Baltian
            maat käyttävät tätä,
            eikä siellä tästä ole mitään
            suurta tragediaa tullut. Mutta sen sijaan se ohjaa ihmisten käyttäytymistä.
            Uskon, että tämän ilmastohaasteen kanssa
            me olemme niin suurien asioiden kanssa tekemisissä, että se,
            että me luopuisimme raskaasti ja valmiiksi pakatuista tuotteista,
            on yksi niistä pienimmistä ja vähiten
            haitallisista asioista, joita me tässä muutosprosessissa
            joudumme tekemään.
         
         
         Lisäksi, mitä tulee windfall-veroon, niin
            tässähän on kyse nimenomaan ansiottoman
            arvonnousun verottamisesta, siitä, että kun päästökauppa on
            muuttanut meidän järjestelmäämme,
            niin toiset ovat hyötyneet siitä, vaikka eivät
            ole tehneet niitä investointeja, joita ympäristön
            kannalta me kipeästi tarvitsemme. Verottamalla niitä energiantuottajia,
            jotka saavat tämän järjestelmämuutoksen
            kautta ylimääräistä hyötyä itsellensä näissä vanhoissa
            tuotantolaitoksissa, me voisimme investoida paremmin uuteen, uusiutuvaan
            ja päästöttömään
            energiamuotoon ja tukea näitä, jolloin meidän
            koko energiatuotantomme (Puhemies: Minuutti menikin jo!) uudistuisi.
         
         
       
      
         
         Pia Viitanen /sd(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Ed. Laxell saa nyt triplavastauksen
            tähän pakkausveroon. Olisin ajatellut tuoda esiin
            näitä samoja asioita kuin edustajat Pulliainen
            ja Filatov edellä. Eli ideahan tässä nimenomaan
            on se, että kun tämä vero ohjaa kuluttajia
            ostamaan sellaisia ympäristöystävällisempiä tuotteita,
            jotka ovat vähemmän pakattuja, niin eivät
            ne tuotteet suinkaan tällä kukkarolla käy,
            vaan sellaiset kannustavat taloudellisesti tämmöisiin
            valintoihin.
         
         
         Se, minkä haluaisin sanoa, niin kyllähän
            tänä päivänä me joka
            ikinen, kun kauppaan menemme, tiedämme, että vielä tänä päivänä,
            näinä ilmastonmuutosten aikoina, näinä haasteellisina aikoina
            edelleen me voimme silmin nähdä ylipakattuja tuotteita.
            Itse eläinihmisenä mietin moneen kertaan, miksi
            ihmeessä on mahdollista, että vaikka kissanruokaa
            ostaessa on neljä yksittäispakattua kissanruokaa,
            niin sen lisäksi niitten ympäri menee vielä yksi
            pahvipakkaus, jolla sitten varmistetaan, että kuluttaja
            ostaa ne neljä kerralla. Mielestäni nämä ovat
            tyypillisiä esimerkkejä tämän
            päivän ylipakkaamisesta.
         
         
         Puhemies! Meillä sosialidemokraateilla, jos jossain
            kohtaa ympäristöverot nakertavat myös pieni-
            ja keskituloisten kukkaroa, on omat keinomme kompensoida näitä,
            eli muun muassa perusvähennyksen nosto ja muita (Puhemies:
            No niin!) verohelpotuksia pieni- ja keskituloisille.
         
         
       
      
         
         Jouko Laxell /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Myönnän, että olen
            tässä pakkausasiassa pikkasen varmasti hutiloidusti
            lukenut tämän asian.
         
         
       
      
         
         Heli Paasio /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Tämä on mielenkiintoinen
            keskustelu siltä osin, koska varmasti kaikilla on hyvä tavoite,
            kun puhutaan ympäristöveroista nimenomaan ilmaston
            ja ympäristön kannalta, mutta myös tällaisen
            oikeudenmukaisen tulonjaon kannalta. Sitä varten tämä windfall-vero
            esimerkiksi, mitä esitämme, on lisäämässä tällaista
            yhteiskunnallista oikeudenmukaisuusaspektia sen suhteen, että — kuten ed.
            Filatov täällä totesi — on arvonnousuja,
            jotka eivät ole ansioitet... anteeksi, ansioi... (Naurua)
            ansiottomia arvonnousuja. Nyt taitavat mennä jo vähän
            turhan sekaisin nämä. Joka tapauksessa, että sieltä löytyy
            se oikeudenmukaisuus-aspekti, että näitä ei
            vedetä hatusta. Ja pakkausverojen osalta täytyy
            sanoa myös, että kuluttajalla on valinnan vapaus,
            valinnan mahdollisuus, elikkä haluaako tulla rankaisseeksi
            itseään kovemmilla pakkaushinnoilla vai ei. Tämä pyrkii ohjaamaan,
            kuten ed. Pulliainen sanoi täällä, ihmisen
            kulutuskäyttäytymistä. Ja totta ihmeessä on
            tarkoituksenmukaista myös se, että ei vain hamstrata
            ja hossata minkä keretään huolimatta siitä,
            mitä tapahtuu ympäristölle, mitä tapahtuu millekään
            muullekaan.
         
         
         Mutta sen verran vielä, kun ed. Janina Andersson täällä viittasi
            tähän yhteistyökuvioon mahdollisuutena
            sekä tulevaisuuden osalta että tänä päivänä,
            niin on mielenkiintoista katsoa, miten tälle windfall-verolle
            käy tällä vaalikaudella, koska keskustapuolue
            on ympäristöministeri Lehtomäen kautta
            tuonut julki oman kantansa, sosialidemokraatit sitoutuvat täällä,
            vasemmistoliitosta en tiedä, mutta uskoisin, että mukana ovat,
            vihreiltä kuuluu hyvää kannustinta. Onko kokoomus
            todella tämän eduskunnan se puolue, joka panttaa
            sitä, että windfall-veroa ei tulla käyttöön
            ottamaan ja sitä kautta yhä nämä ansiottomat
            arvonnousut saavat jäädä tuotantokapasiteettiin
            yhä olemaan?
         
         
         Sitten täytyy todeta, että meidän
            veroesityksemme ovat siinä määrin hyviä,
            että ne toimivat joka ikinen yksinään,
            mutta myös yhdessä ympäristön
            puolesta.
         
         
       
      
         
         Tero Rönni /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Olen ollut allekirjoittamassa näitä kaikkia
            esityksiä ja ne ovat mielestäni ihan hyviä.
            Mutta muutama sana tuosta pakkauskuviosta myöskin.
         
         
         Meillähän on käytössä nyt
            jo ollut näitä veroja, muun muassa juomien kohdalla
            on selkeästi. Se järjestelmä on todella
            hyvä: Meillä tuodaan pullot takaisin ja ne menevät
            kiertoon monta kertaa, ja samaten keräyspaperi erityisesti
            kulkee meillä myöskin erittäin suuressa
            määrin.
         
         
         Mutta se, mikä on viime aikoina pistänyt silmään
            entistä enemmän, on, että pahvien kohdalla
            ei enää tahdo keräilypisteitä löytyä.
            Monessa paikassa, muun muassa meillä Mäntässä,
            tahtoo olla, että ne täytyy viedä jäteasemalle
            erikseen, entiset niin hyvät keräilypisteet ovat
            poistuneet, kun pahvista saatava tulo on niin mitättömän pientä,
            ettei kenenkään kannata enää kerätä.
            Ne hakevat vain isoja kontteja ja isoja valmiita vaihtolavoja eivätkä kiertele
            enää ympäri kaupunkia keräämässä.
            Tässä on varmaan osaltaan myöskin se,
            että kaupat toimittavat omat pakkauksensa eteenpäin
            ja heillä on sopimukset. Siellä näkyy selvästi
            se pahvin määrä, minkälaisen
            määrän ihminen saa. Ja kun itse on keräillyt
            pahveja pak-kauksista ja pistänyt ne autotalliin, niin
            aika äkkiä siitä auton takakontillinen
            tulee, vaikka ei paljoa ole perhettäkään
            kotona niitä pakkauksia ostamassa. Yllättävän
            nopeasti se vaan tulee. Tässä olisi meillä tekemistä.
            Kuten ed. Viitanen sanoi, niin turhaa tavaraa tulee, ja saattaa
            olla, että kananmunan kokoinen esine on pakattu neljään
            viiteen eri pahvilaatikkoon ja se voi olla jo lähestulkoon
            puoli metriä kanttiinsa.
         
         
       
      
         
         Reijo Kallio /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ed. Filatovin esittelemistä hyvistä lakialoitteista
            haluan sanoa muutaman sanan liittyen windfall-voittojen verottamiseen,
            jolla on suuri fiskaalinen vaikutus ja joka myös oikeudenmukaisuusnäkökulmasta
            on perusteltu.
         
         
         Ed. Filatov puheenvuorossaan hyvin kiteytti, mistä windfall-voittojen
            verottamisessa on kyse. Taustalla on päästökauppa
            ja sen merkittävä vaikutus sähkön
            hintaan, mikä syystäkin on nostanut keskustelua
            näitten voittojen verottamisesta. Talousteoreettisesti
            windfall-voittojen verotus on perusteltua, koska se ei vääristä käyttäytymistä markkinoilla.
         
         
         SDP:n eduskuntaryhmä esitti jo viime syk-synä vaihtoehtobudjetissaan
            windfall-voittojen verottamista. Tämä oli silloin
            uusi merkittävä avaus, ja näen, että tämä lakialoite
            on jatkoa tämän asian eteenpäin viemiseksi.
            Olen myöskin pannut merkille, että windfall-voittojen
            verotus on herättänyt jonkinlaista vastakaikua
            hallituksen taholla. Ministerit Pekkarinen ja Lehtomäki erityisesti
            ovat varsin myönteisin sanankääntein luonnehtineet
            tätä veroa ja ehkä jonkinlaista lämpenemistä on
            havaittavissa myöskin kokoomuksen eduskuntaryhmässä.
         
         
         Perusvaihtoehdot puuttua windfall-voittoihin on rahastointi
            tai sitten verotukselliset keinot. Kuten tässä meidän
            lakialoitteessamme todetaan, tähän rahastointiin
            saattaisi liittyä hallinnollisia ym. vaikeuksia. Tämän
            vuoksi on syytä hakea ratkaisua verotuksesta. Näitä verotuksellisiakin
            mahdollisuuksia voisivat olla välitön voittovero,
            kiinteistövero, tuotantoperusteinen vero tai sitten tehoperusteinen
            vero. Tässä SDP:n eduskuntaryhmän lakialoitteessa
            lähdetään siitä, että sovelletaan
            sekä tuotantoperusteista veroa että kiinteistöveroa.
         
         
         Haluan myöskin korostaa, että windfall-verossa
            on kysymys ainoastaan ylivoittojen verotuksesta, ei suinkaan voittojen
            verotuksesta yleensä. Näin ollen esimerkiksi vesivoimalaitosten
            kannattavuus olisi saman tasoista, mitä se oli ennen päästökauppaa.
            Haluan myöskin painottaa sitä, että tämä windfall-voittojen
            verotus koskisi vesi- ja ydinvoimaa, jotka on perustettu ennen vuotta
            1998 eli muut tuotantomuodot olisivat windfall-verosta vapaita.
         
         
       
      
         
         Lauri Oinonen /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Muistan ajan, kun maito haettiin hinkillä kaupasta,
            silloin kun sitä ostettiin jostakin, paitsi silloin, kun
            omassa kodissa se tuli ihan omasta karjasta, mutta jotka ostivat
            maitoa, hakivat sen hinkillä kaupasta. Kaupassa oli laarit,
            joista sitten mitattiin sokerit ja erilaiset jauhot pussiin. Tämä oli ekologista,
            mutta tämä aika on jäänyt taaksepäin.
            On tullut itsepalvelukaupat ja sitten pakkausmateriaaleilla koetetaan
            tehdä tavaroista hyödykkeitä, joita ihmiset
            ostavat, vaikka eivät näitä pakkausmateriaaleja
            tarvitsekaan. Tämä aloite on ihan hyvä.
         
         
         Kuitenkin minä pelkään, että käytännön
            arkitodellisuus saattaa olla sitä, että asiakas
            sortuu ostamaan — huolimatta hyvästä tarkoituksesta — kauniisti
            pakattuja tuotteita sen sijaan, että valitsisi sen tuotteen,
            mikä on tarpeen ja ekologinen. Tämä vaara
            tässä tietysti on. Mutta aloite on tässä suhteessa
            kannatettava ja hyvä idea, kun vaan saadaan toimimaan,
            niin että se toimisi myöskin perille asti.
         
         
         Joukkoliikenteen edistäminen, mistä käyttäisin
            myös nimeä yleisen liikenteen edistäminen, on
            kaikin tavoin hyvä asia kaikkialla. Maaseudun harvaan asutuilla
            seuduilla ei suuria joukkoja kuljeteta, mutta yleinen liikenne on
            minusta osa toimivaa yhdyskuntainfrastruktuuria ja se pitää voida
            säilyttää. Silloin nämä työsuhdeliput, seutuliput,
            kokonaisuudessaan ovat hyvin kehittämiskelpoinen asia.
            Se, mitä täällä aloitteessa
            on tuotu esille, on varmasti yksi tapa, jolla edistettäisiin
            yleisen liikenteen käyttöä.
         
         
       
      
         
         Erkki Virtanen /vas:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ed. Paasiolle haluan todeta, että ainakin
            ed. Erkki Virtanen — ja vahvasti uskon myöskin,
            että vasemmistoliitto — kannattaa windfall-veroa.
         
         
         Sen sijaan suhtaudun hieman arvellen sellaisiin asumiseen kohdistuviin
            kulutusveroihin, joitten pohja ei ole kulutusta ohjaava vaan fiskaalinen.
            Asumiseen kohdistuva verotus — ja viittaan tässä nyt
            viime viikolla täällä käytyyn
            ruuan arvonlisäverokeskusteluun — on taloudellisen
            ja yhteiskunnallisen tasa-arvon edistämisen kannalta arveluttavaa,
            koska se kohdistuu kaikkein voimakkaimmin kaikkein pienituloisimpiin
            ja myöskin lapsiperheisiin. Mitä isompi perhe,
            sitä isommissa asunnoissa yleensä ainakin kerros-
            ja rivitaloissa joudutaan asumaan, ja silloin myöskin neliötä kohti
            lasketut asumiskustannukset tuppaavat olemaan korkeampia. Siksi
            pitää olla tarkkana siinä, että asumiseen
            kohdistuvaa verotusta käytetään kulutusta
            ohjaamaan nimenomaan sellaisissa asioissa, jotka yhteiskunnallisen
            tulevan hyvinvoinnin kannalta ovat tärkeitä, kuten
            nyt esimerkiksi ilmastonmuutos ja luonnonvarojen riittävyys.
         
         
         Lopuksi ed. Oinoselle haluaisin lohdutukseksi todeta, että saa
            tuolta kaupasta sentään nyt irtokarkkeja itse
            pakata yhteen paperipussiin.
         
         
       
      
         
         Pia Viitanen /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ihan pakko vielä todeta pöytäkirjoihin
            kuitenkin siitä, kun äsken kävimme pienen
            oheiskeskustelun ed. Virtasen kanssa ja kysyimme häneltä ed.
            Filatovin kanssa, mikä mahtoi hänen mielestään
            olla meidän asumiseen kohdistuva lisäveromme. Kävi
            ilmi, että olemme nyt yhtä mieltä siitä,
            että sellaista meillä tässä ei
            ole. Eli emme ole esittämässä suinkaan
            mitään asumiseen liittyviä lisäveroja,
            esimerkiksi sähköveron korotusta. Silloin kun
            hallitus viime syksynä näitä korotusesityksiään
            teki, me emme sitä nimenomaan tästä syystä kannattaneet,
            muita ympäristöveroesityksiä kyllä.
         
         
       
      
         
         Erkki Virtanen /vas:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Jotta varmuus varmasti varmistuisi, niin todettakoon
            nyt, että en puhunut nyt käsittelyssä olevista
            ed. Filatovin ym. lakialoitteista vaan puhuin verotuksesta yleisesti.
            Näissä esityksissä ei todellakaan ole
            sellaisia veroesityksiä, joita tuntisin tarvetta vastustaa
            edellisessä puheenvuorossani mainitsemistani syistä.
         
         
         
       
      
      Keskustelu päättyi.