11) Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun
         lain 4 ja 7 a §:n muuttamisesta 
      
       
         					
      
      
         
         Tarja Filatov /sd(esittelypuheenvuoro):
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tässä on kyse niistä asioista, jotka
            ovat myös sosialidemokraattien syksyllä esittelemässä vaihtoehtoisessa
            budjetissa ja jotka liittyvät enemmänkin sosiaalipuolen
            asioihin.
         
         
         Ensimmäiseksi laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista
            annetun lain muuttamisesta. Tässä kyse on meidän
            päivähoitomaksujärjestelmästämme
            ja siitä, että sosialidemokraatit näkevät,
            että päivähoito on yksi niitä tärkeitä palveluita,
            joita ihmiset tarvitsevat, perheet tarvitsevat, jotta vanhemmat
            voivat käydä turvallisesti ja hyvällä mielellä töissä,
            ilman että tarvitsee huolehtia siitä, missä lapset
            ovat. Silloin on tärkeää, että tuo
            maksutaso on kohtuullinen.
         
         
         Julkisuudessa on paljon keskusteltu meidän puoluekokousaloitteestamme,
            joka on esittänyt päivähoitoa täysin
            maksuttomaksi. Sinänsä se on perusteltu ajatus
            tällaisena pitkän tähtäimen
            tavoitteena, koska kyse on nimenomaan työssäkäyntiä tukevasta
            palvelusta ja kyse on lasten varhaiskasvatuksesta. Mutta tässä budjettiesityksessä
            me
            olemme lähteneet siitä, että uudistuksia tehdään
            palanen kerrallansa ja sen mukaan, mikä kulloisessakin
            taloustilanteessa on mahdollista.
         
         
         Esitämme sitä, että päivähoito
            ja varhaiskasvatus nähtäisiin tällaisena
            yhtenä kokonaisuutena. Ja sinä vuonna, kun lapsi
            on esiopetuksessa, hän usein tämän esiopetusjakson
            lisäksi on puoli päivää päivähoidossa,
            tämä kokonaisuus voisi olla maksuton. Meillä onneksi
            lähestulkoon kaikki lapset käyvät esiopetuksessa
            silloin kun heillä siihen on mahdollisuus, mutta meillä on kuitenkin
            perheitä, jotka eivät tuota mahdollisuutta käytä.
            Uskon, että se, että tuo vuosi olisi päivähoidossa
            kokonaisuudessansa maksuton, tekisi vanhemmille helpommaksi käyttää tätä esiopetusta.
            Osana varhaiskasvatustahan päivähoito tukee nimenomaan
            lapsen fyysistä kehitystä, tukee terveyttä,
            sosiaalista ja tunne-elämän kehitystä, älyllistä kehitystä,
            oppimista, sosiaalisia taitoja ja montaa muuta hyvää asiaa,
            jolloin on suotavaa, että meillä tuota varhaiskasvatusta käytettäisiin.
         
         
         Mutta haluan tässä yhteydessä sanoa,
            että kun julkisuudessa on esiintynyt puheenvuoroja siitä, että me
            näkisimme päivähoidon käytön
            ikään kuin pakollisena ja ihmiset eivät
            saisikaan hoitaa lastansa kotona silloin kun perheet näin
            valitsevat, niin tätä me emme suinkaan ole esittäneet. Mutta
            me olemme halunneet tukea työssäkäy-vien
            vanhempien lasten päivähoitoa ja ennen muuta tässä vaiheessa
            tätä varhaiskasvatuksen kehittämistä.
         
         
         Sitten sen lisäksi täällä sosiaalipuolella
            me olemme tehneet esityksen toimeentulotukilain muuttamisesta. Siinä lähtökohta
            on se, että lapsen perusosan tasoa nostettaisiin 30 eurolla. Olemme
            tehneet tästä myös talousarvioaloitteen. Me
            elämme aikaa, jolloin inflaatio on laukannut kovin nopeasti.
            Hallitus on tehnyt esityksen, jossa lapsilisää korotetaan
            kolmannen lapsen osalta, mutta 80 prosenttia perheistä ja
            lapsista jää tuon korotuksen ulkopuolelle. Kuitenkin
            kaikkein pienituloisimpien ihmisten ostovoimaa inf-laatio on syönyt
            kaikkein eniten, koska heidän kulutusrakenteensa, se mihin
            rahaa käytetään, lähtee ruuasta,
            asumisesta ja liikkumisesta. Silloin olisi välttämätöntä,
            että myös näiden kaikkein pienituloisimpien
            lapsiperheiden kohdalla hyödyttäisiin lapsilisän
            korotuksesta. Olemme katsoneet, että tällaisen
            toimeentulotukijärjestelmän muutoksen kautta se
            toteutuisi kaikkein parhaiten.
         
         
         Lisäksi me olemme esittäneet työttömyysturvalain
            6 luvun 1 §:n muuttamista. Siinä on kyse työmarkkinatuen
            tason korotuksesta. Työttömät ovat myös
            sellainen kohderyhmä, joita inflaatio on kaikkein kipeimmin
            kohdellut. Silloin tavallaan se, että tälle puolelle
            ei ole tulossa mitään tasokorotusta, aiheuttaa
            sen, että yhä useampi työmarkkinatuen
            varassa oleva ihminen joutuu turvautumaan toimeentulotukeen. Itse
            asiassa tällä hetkellä on niin, että minimipäivärahan
            taso on niin matala, että se ei anna vähimmäistoimeentuloa
            lähes 40 prosentille pitkäaikaistyöttömistä.
            Ja jos vielä arvioidaan sitä, minkälaiset
            vaikutukset tällä on meidän toimeentulotukiasiakkaisiimme, niin
            lähes puolet toimeentulotukiasiakkaista on juuri tätä kohderyhmää.
         
         
         Tämän lisäksi me olemme tehneet esityksen perusvähennyksen
            parantamisesta, joka myös yhdessä tämän
            tasokorotuksen kanssa parantaisi työttömien toimeentuloa
            sillä tavalla, että heistä valtaosa nousisi
            pois toimeentulotukiluukun välttämättömyydestä.
         
         
         Lisäksi me olemme esittäneet muutoksia eläkkeensaajien
            asumistukeen. Tämä on lakiesitys 120 eläkkeensaajien
            asumistuesta annetun lain 15 §:n muuttamiseksi. Tässä kyse
            on siitä, millä tavalla kustannukset eläkeläisten
            asumistuessa määritellään. Itse
            asiassa asumisen hinta on noussut, mutta samalla tavalla meidän
            asumistukijärjestelmämme ei ole tullut eläkeläisiä vastaan.
            Jos me muuttaisimme asumistukilakia siten, että asumistuen
            määrää korotettaisiin 85 prosentista
            95 prosenttiin asumistukilain mukaisista huomioon otettavista vuotuisista
            asumismenoista, niin silloin me pystyisimme parantamaan huomattavasti
            eläkkeensaajien toimeentuloa. Esityksemme on se, että eläkkeensaajien
            asumistuessa hyväksyttävien asumiskustannusten
            enimmäismäärää korotettaisiin
            ja tämä tehtäisiin näiden vuosittaisten
            tarkistuksen lisäksi. Parhaimmillansa tämä muutos
            toisi eläkkeensaajien asumistuen kautta parannusta noin
            85 euroa kuukaudessa. Me olemme tehneet tästäkin
            asiasta myös talousarvioaloitteen.
         
         
         Sitten näistä sosiaalipuolen lakialoitteista
            viimeisenä esittelisin lain sotilasvammalain 6 §:n muuttamisesta.
            Tässä on kyse siitä, milloin meidän
            sotainvalidimme pääsisivät mukaan palveluihin
            ja milloin he pääsisivät laitoshoitoon,
            jos heillä siihen on tarve. Meidän esityksessämme lähdetään
            siitä, että kun näitä haitta-asteprosentteja
            alennettaisiin, silloin suurempi joukko meidän sotiemme
            veteraaneista pääsisivät palveluiden
            piiriin. Tällä hetkellä ongelma on se,
            että vaikka kunnille korvataan täysimääräisesti
            näistä palveluista, niin kaikissa kunnissa näitä palveluita
            ei kyllä täysimääräisesti
            turvata ja tarjota niitä tarvitseville. Senkin vuoksi on
            tarve kehittää tätä koko järjestelmää.
            Elikkä kyse on siis avopalveluiden piiriin pääsyn
            parantamisesta sekä laitoshoidosta.
         
         
         Sitten tulee varmaan kolmas jakso, jossa on näitä talousasioita.
         
       
      
         
         Susanna Haapoja /kesk(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Sosialidemokraatit ovat tehneet merkittävää työtä sosiaalipolitiikan
            edistämiseksi
            näillä aloitteillaan, mutta täytyy muistaa,
            että monilapsiset perheet ja yksinhuoltajaperheet ovat
            niitä kaikkein köyhimpiä kaik-kien tutkimusten
            mukaan. Matti Vanhasen ykköshallitus teki ensimmäisestä lapsesta
            teidän kanssanne yhteistyössä lapsilisään
            merkittävän korotuksen viime eduskuntakaudella,
            ja tällä vaalikaudella tämä toiminta
            on keskustan toimesta jatkunut ja nimenomaan sitten useampilapsinen
            perhe saa näitä lapsilisäkorotuksia.
            On totta, että muitakin tarpeellisia kohotuksia pitää näihin
            etuisuuksiin lapsiperheiden osalta tehdä, ja siinä työssä varmasti
            olemme rinnakkain hyvän asian puolesta.
         
         
       
      
         
         Anneli Kiljunen /sd:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Vastaan tähän ed.
            Haapojan kannanottoon ensinnäkin sen, että me
            varmaan kaikki kannamme huolta kaikista lapsiperheistä.
            Keskusta kantaa nyt suurta huolta suurista lapsiperheistä.
            Mutta jos me kohdennamme lapsilisän ensimmäiseen
            lapseen, niin se kohdistuu myös näihin monilapsisiin
            perheisiin, jolloinka tämä meidän näkemyseromme
            siltä osin on erilainen. Te haluatte kohdistaa vaan pienelle
            joukolle elikkä monilapsisille perheille, mutta me haluamme kohdistaa
            sen kaikille, ja tästä hyötyvät
            myös nämä monilapsiset perheet.
         
         
         Arvoisa puhemies! Lapsiperheiden suhteellinen köyhyys
            on lisääntynyt. Reilusti yli toistasataatuhatta
            lasta elää Suomessa päivittäisessä köyhyydessä.
            Perheiden köyhyys on vakava asia, ja se on suuri haaste
            yhteiskunnallemme. Köyhyys on yhä useammin periytyvää,
            se on vahvasti syrjäyttävää ja
            syventää yhteiskunnallista epätasa-arvoa.
            Suomesta on nykymenossa hiljalleen tulossa yhä vahvemmin
            luokkayhteiskunta, jossa vanhempien asema ja varallisuus vaikuttavat suoraan
            lasten tulevaisuuteen. Ilman lapsiperheille tarjottavia julkisia
            palveluja, kuten päivähoitoa ja kaikille maksutonta
            peruskoulua, tilanne voisi näyttää paljon
            pahemmalta. Onkin tärkeää satsata monipuolisiin
            ja laadukkaisiin kuntapalveluihin, jotta kaikki lapset syntyperästään riippumatta
            saavat hyvät eväät elämäänsä.
         
         
         Arvoisa puhemies! On myös tärkeää erilaisin tulonsiirroin
            turvata lapsiperheiden arjen sujumista. Keskeinen tuki on lapsilisä,
            jolla tasataan tuloeroja lapsettomien perheiden ja lapsiperheiden
            välillä. Hallitus on päättänyt
            korottaa lapsilisää, mutta antaa korotuksen vain
            viidesosalle kaikista lapsiperheistä. Toisin sanoen hallitus
            jättää yli 80 prosenttia perheistä ilman
            korotusta.
         
         
         Me sosialidemokraatit olemme omassa budjettialoitteessamme suunnanneet
            tuen kaikille lapsiperheille. Tätä aloitetta käsittelimme
            pari viikkoa sitten. Tuolloin tuli jälleen useissa puheenvuoroissa
            esiin se, että kaikkein heikoimmassa asemassa olevien lapsiperheiden,
            niiden, jotka turvautuvat toimeentulotukeen, tuesta leikataan lapsilisän
            korotus pois. On huutava vääryys, että korotuksia
            tehdessä sanotaan, että halutaan vahvistaa lapsiperheiden
            toimeentuloa, mutta tosiasiassa kaikkein köyhimmät
            perheet jäävät lapsilisän korotuksista
            aina nollille.
         
         
         Jos aidosti halutaan vähentää lapsiperheiden köyhyyttä ja
            puuttua eriarvoistumiskehitykseen parantamalla lapsiperheiden taloudellista
            asemaa, on myös lapsen perusosaa toimeentulotuessa nostettava
            mahdollisimman nopeasti. Olemme tehneet asiasta lakialoitteen 118/2008
            ja sen rinnalle myös talousarvioaloitteen. Tähän
            asiaan voidaan siis todella puuttua, jos vain poliittista tahtoa
            löytyy. Sata-komitean esityksiä tässä yhteydessä ei
            tarvita, poliittinen tahto riittää.
         
         
         Arvoisa puhemies! Vaikka toimeentulotuki on tarkoitettu viimesijaiseksi
            toimeentuloturvan muodoksi, monet perheet joutuvat säännöllisesti turvautumaan
            toimeentulotukeen. En puhu nyt siitä, mikä olisi
            yhteiskuntapolitiikkamme ihannetila ja tavoite eli työllistyminen,
            ensisijaisten tukien riittävä taso jne. Näihin
            toimeentulon kannalta tärkeisiin ensisijaisiin tukiin kuuluu
            myös työmarkkinatuki, jonka korotusta esitämme
            lakialoitteessa 119/2008. Nyt puhun kuitenkin siitä realismista,
            jossa köyhät perheet elävät.
            Silloin kun senttejä lasketaan päivittäin,
            ovat pienetkin korotukset tärkeitä. Olennaista
            on, että köyhyyttä voidaan lieventää rahalla
            ja että se kohdistuu oikeudenmukaisesti kaikille. Yksi mahdollisuus
            parantaa pienituloisimpien lapsiperheiden asemaa on nostaa lakialoitteemme
            mukaisesti lapsen perusosaa toimeentulotuessa 30 eurolla kuukaudessa.
            Tämän lisäksi kuntien neuvola-, terveydenhuollon
            sekä sosiaalityön resursseja on entistä paremmin
            suunnattava lapsiperheiden ehkäiseviin palveluihin ja perheiden
            monipuoliseen tukemiseen.
         
         
         On myös muistettava, että työ on
            parasta sosiaaliturvaa. Etenkin nyt taantumatilanteessa monipuoliset
            työvoimapalvelut on turvattava eri puolilla Suomea. Muutosturvaa
            on edelleen kehitettävä ja aikuiskoulutukseen
            on satsattava, jotta perheiden työllisyys turvataan ja
            köyhyyttä voidaan torjua.
         
         
         Työelämään tarvittaisiin
            myös lisää joustavuutta ja toimenpiteitä lapsiperheiden
            tilanteiden parantamiseksi. Tällä hetkellä pienten
            lasten isät tekevät kaikkein pisintä työpäivää ja
            pienten lasten äidit ovat usein epätyypillisissä työsuhteissa
            ja pätkätöissä. Tämä on
            kysymys, josta yhteiskunnan tulisi laajasti kantaa huolta. Mielestäni hallitus
            voisi käynnistää neuvottelut yhteistyössä työmarkkinaosapuolten
            kanssa siitä, että lapsiperheiden toimeentuloon
            ja hyvinvointiin puututaan kokonaisuutena ja siten tarjotaan parempia mahdollisuuksia
            työn ja perheen yhteensovittamiseen, ilman että se
            pudottaa lapsiperheen köyhyysloukkuun tai heikentää ratkaisevasti
            vanhempien työmarkkina-asemaa.
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Sosialidemokraat-tien unelmaa lasten
            maksuttomasta varhaiskasvatuksesta lähdetään
            toteuttamaan lakialoitteella 117/2008. Lähtökohtana
            on, että lapsella on oikeus sekä laadukkaaseen
            varhaiskasvatukseen että yhteiseen aikaan vanhempien kanssa. Kuten
            aloitteessakin todetaan, päivähoito on yksi hyvinvointiyhteiskuntamme
            ydintehtäviä, jolla on positiivisia vaikutuksia
            paitsi lapsen kehitykselle ja perheen hyvinvoinnille myös
            työmarkkinoille ja etenkin naisten asemalle työelämässä.
         
         
         Päivähoidon maksuperusteet, joita hallitus
            korotti elokuun alusta, rasittavat etenkin pieni- ja keskituloisten
            perheiden taloutta. Monet perheet putoavat päivähoitomaksujen
            vuoksi kannustinloukkuihin, jotka nostavat työhön
            palaamisen kynnyksen korkealle. Mikäli SDP:n unelma maksuttomasta
            päivähoidosta toteutetaan, myös kannustinloukut
            jäävät tältä osin historiaan.
            Näin perheillä olisi aito valinnanvapaus lapsen
            hoitomuodon suhteen. Maksuttoman päivähoidon rinnalle
            voidaan edelleen kehittää lapsen kotihoitoa. Nämä mallit
            eivät ole toisiaan pois sulkevia.
         
         
         Tavoitteenamme on myös kehittää päivähoitoa
            laadullisesti niin, että se on aina houkutteleva vaihtoehto
            hoitomuotoa valittaessa. Päiväkodit eivät
            saa olla lasten säilöntäpaikkoja vaan
            niiden pitää olla virikkeellisiä ja turvallisia
            ympäristöjä, joissa lapsen on hyvä olla.
            Parhaimmillaan päiväkotien ja kotien välinen
            yhteistyö toimii toisiaan tukien.
         
         
         Arvoisa puhemies! Ensimmäinen askeleemme kohti päivähoidon
            maksuttomuutta on esiopetukseen osallistuvien lasten päivähoidon maksuttomuus.
            Kunnat tarjoavat nyt maksutonta vapaaehtoista esiopetusta oppivelvollisuusikää edeltävänä
            vuonna.
            Keskimäärin esiopetuksessa kuluu noin neljä tuntia
            päivittäin, ja noin 70 prosenttia esiopetukseen
            osallistuvista lapsista osallistuu myös päivähoitoon,
            josta maksetaan koko- tai osapäivähoitomaksua.
            Arviomme mukaan maksuttoman päivähoidon toteuttaminen
            esiopetukseen osallistuville lapsille maksaa noin 35 miljoonaa euroa.
            Katsomme, että valtion on vastaavasti korvattava uudesta
            tehtävästä aiheutuvat kulut kunnille.
            Tämä on tärkeä ensimmäinen
            askel kohti kokonaan maksutonta varhaiskasvatusjärjestelmää.
         
         
         Arvoisa puhemies! Lopuksi pari sanaa eläkeläisten
            asumistuesta eli lakialoitteesta 120. Eläkeläisten
            arjessa toimivat palvelut ja riittävät tulonsiirrot
            ovat välttämättömiä.
            Viime aikoina etenkin pientä työeläkettä saavat
            ovat jääneet väliinputoajiksi. Kotitalousvähennys
            ei auta heitä, veronkevennykset eivät kohdennu,
            kuntien erilaiset eläkeläisalennukset eivät
            ulotu heihin ja palveluseteleihin tulot voivat olla liian korkeat. Hallituksen
            tekemät asiakasmaksujen korotukset kohdistuvat myös
            kovina pienituloisiin työ- ja kansaneläkeläisiin.
            Valitettavasti eläkeläiset tinkivät helposti
            lääkemenoista ja muista terveyskuluistaan, jotta
            he saisivat asumiseen liittyvät kulunsa hoidetuiksi. Pienituloisia
            eläkeläisiä voitaisiinkin auttaa täsmällisesti
            eläkkeensaajien asumistukea parantamalla. Korottamalla
            asumistukea esityksemme mukaisesti on lisätuen määrä parhaimmillaan
            85 euroa kuukaudessa.
         
         
       
      
         
         Jukka Gustafsson /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Sosialidemokraattinen eduskuntaryhmä on
            näillä esityksillään jatkamassa
            sitä vastuullista suomalaisen sosiaalipolitiikan kehittämistä,
            jossa nyt eri syistä on tullut tällaisia notkahduksia
            ja katvealueita, jotka on syytä täällä eduskunnassa arvioida.
         
         
         Kysymyshän on siitä, että meillä on
            aivan liian paljon kansalaisia keskuudessamme, joitten suhteellinen
            köyhyys on kasvanut. Itse ajattelen näin ja meidän
            sos.dem. ryhmässämme ajatellaan, että meidän
            kaikkien on parempi ja turvallisempi elää sellaisessa
            maassa, jossa kaikilla meidän kansalaisillamme on asiat
            hyvin, siedettävästi, myöskin taloudellisen
            turvallisuuden kohdalta.
         
         
         Meillähän on liian pitkään
            tilanne ollut esimerkiksi pitkäaikaistyöttömien
            kohdalta se, että päiväraha, työmarkkinatuki,
            on ollut sillä tavalla matala, että lähes
            40 prosenttia on joutunut hakemaan sosiaalitoimistosta lisää apua.
            Tämä on jo Stakesin tutkimuksissa todettu kaksi—kolme vuotta
            sitten, ja siihen olisi ollut syytä jo edellisen hallituksen
            reagoida. Mutta nyt tämä Vanhasen hallitus, jonka
            lähtötaso oli 20 miljardia parempi kuin Vanhanen
            ykkösen, olisi tietysti voinut voimallisemmin tätä yhteiskunnallista
            oikeudenmukaisuutta huomioida.
         
         
         Me sosialidemokraatit nyt olemme vakavasti sitä mieltä,
            että tällainen kohtuullisen pieni tasokorotus
            on kuitenkin tarpeen ja välttämätön.
            Se on reilut 2 euroa päivässä, mitä me
            esitämme. Mutta kaikki asiantuntijat niin kirkon taholta kuin
            sosiaalipolitiikan asiantuntijat ovat sitä mieltä,
            että tämä on ehdottoman perusteltu, ja toivomme,
            että asia saisi myönteisen johtopäätöksen.
         
         
         Toinen asia, johon ryhmämme puheenjohtaja Filatov ja
            myöskin ed. Kiljunen ansiokkaasti jo puuttuivat, koskee
            suomalaisia eläkkeensaajia. Se on yllättävän
            iso joukko, 180 000 eläkeläistä, siis
            lähes 200 000 eläkeläistä,
            jotka saavat asumiskuluihinsa eläkeläisille kohdennettua
            asumistukea.
         
         
         Me sosialidemokraatit olimme pettyneitä siihen, että Vanhasen
            hallitus ei tarttunut esitykseemme, että nämä indeksikorotukset
            olisi maksettu eläkeläisille kaksi kertaa vuodessa.
            Nyt, kun hinnat ovat nousseet reilusti yli 10 prosenttia, se olisi
            ollut perusteltua ja välttämätöntä, mutta
            hallitus ei ryhtynyt tässä asiassa toimenpiteisiin,
            vaikka tällainen järjestelmä aikanaan
            80-luvulla oli.
         
         
         Nyt me esitämme pientä kansan- ja työeläkettä saavien
            toimeentulon parantamiseksi korotuksia eläkkeensaajien
            asumistukeen. Me tiedämme, että eri syistä myöskin
            eläkeläisten asumiskulut ovat kasvaneet erittäin
            merkittävästi, ja se on jopa johtanut siihen,
            että osa eläkeläisistä on joutunut
            tinkaamaan välttämättömistä terveysmenoista
            saadakseen vuokransa maksetuksi.
         
         
         Aivan niin kuin ryhmämme puheenjohtaja Filatov täällä totesi,
            me esitämme tämän asumistuen määrän
            korottamista 85 prosentista 95 prosenttiin ja myöskin sitä,
            että tämän tukeen oikeuttavan asumiskustannuksen
            enimmäismääriä korotetaan 10
            prosenttia. Tämä käytännössä nyt tarkoittaisi
            sitä, että se eläkeläisille
            kohdentuva parannushaarukka olisi karkeasti noin 30 eurosta 85 euroon,
            ja se on jo sillä tavalla merkittävä parannus
            ja kohdentuisi kaikkein pienintä eläkettä ja
            työeläkettä saaville.
         
         
         Haluan korostaa sitä, että me olemme tämän esityksen,
            niin kuin tietysti kaikki muutkin, tehneet siis syvän oikeudenmukaisuusharkinnan
            jälkeen, koska valtaosa meidän eläkeläisistämme on
            tällaisia Suomen kunniakansalaisia, jotka ovat tehneet
            pitkän päivä- ja elämäntyön
            Suomessa, ja heitä tulee kohdella hyvin ja reilusti.
         
         
       
      
         
         Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Hyvä puheenvuoro myöskin
            perusteitten osalta. Kiinnitän huomiota kuitenkin siihen,
            että kun ed. Gustafsson toistuvasti palaa tähän
            20 miljardiin euroon pohjiin lisää, niin varmasti
            ihmettelemme itse kukin sitä, mihinkä ihmeeseen
            se 20 miljardia on oikein kaikonnut, kun ei sitä nyt mistään
            näytä löytyvän. Nyt viime hetkinä ne
            viimeisetkin alkavat mennä, kun muutamassa viikossa häipyy
            pari miljardia verotulojakin taivaan tuuliin. Onkohan se windfall-häviäminen,
            joku semmoinen, temmannut nämä miljardit pois?
            Elikkä toisin sanoen juuri sellaisesta politiikasta, mitä ed.
            Gustafsson äsken esitteli, me keskustelemme ensi vuonna pohjamutia
            myöten.
         
         
       
      
         
         Jouko Laxell /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Asialistaan 15. Enpä olisi uskonut,
            että sotkeudutaan vielä työkyvyttömyysasteella
            pelaamiseen. On täysin yhdentekevää,
            minkälainen työkyvyttömyysaste keskimäärin
            85-vuotiailla sotainvalideilla on. Vaikka työkyvyttömyysaste
            olisi alle 10 prosenttia, on 85-vuotias sotainvalidi niin huonossa
            kunnossa, että hänen pitäisi olla oikeutettu
            kaikkiin mahdollisiin palveluihin. Miksi pitää ylipäätään
            erotella sodassa vammautuneet vanhukset työkyvyttömyyseläkeluokkiin?
         
         
       
      
         
         Tarja Filatov /sd(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Hyvin lyhyesti vain. Meillähän on
            tällä hetkellä sellainen järjestelmä.
            Olen periaatteessa samaa mieltä kuin ed. Laxell, että parasta
            olisi se, että meillä ei olisi näitä minkäänlaisia
            prosentteja, vaan lain piirissä olisivat kaikki meidän
            sotainvalidimme — heitä ei silloin voi kutsua
            invalideiksi, jos heillä ei ole invaliditeettiä,
            koska tämähän on se lainsäädännön
            pohja. Mutta meidän on välttämätöntä parantaa
            heidän palveluitansa, ja käytännössä tämä 10
            prosentin haitta-aste tarkoittaa sitä, että mitään
            näkyvää haittaa ei ole. Minä itse
            olen 30 prosentin invalidi, eikä se oikeastaan minnekään
            näy. Se prosentti on niin pieni, että se käytännössä on
            nolla, mutta yhtä hyvin se voisi olla myös se
            nolla.
         
         
       
      
         
         Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Aivan kuten ed. Filatov sanoi, tässä aloitteessa
            esitetty työkyvyttömyysaste on peräisin
            täysin naurettavasta lainsäädännöstä,
            jossa siis se on. Tässä salissahan viime kaudella
            käytiin useammankin kerran keskustelua tämän
            termin tarkoituksenmukaisuudesta, ja en nyt muista, että kukaan
            olisi suhtautunut siihen ymmärtäväisesti.
            Se on toistaiseksi vieläkin poistamatta ja pitää toivoa,
            että se poistetaan. Mutta tietenkin kaikkein olennaisinta
            on, että päästään siihen,
            ettei sitä tarvittaisi siitäkään
            syystä, että sotainvalidien asiat saataisiin sellaiselle
            tolalle, että he aivan muista ehdoista riippumatta saisivat
            sen yhteiskunnan tuen, jonka he ovat varmasti omalla elämällään
            ja siinä tekemisillään ansainneet.
         
         
       
      
         
         Pia Viitanen /sd:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Täällä ovat
            ansiokkaasti jo edustajat Filatov, Kiljunen ja Gustafsson esitelleet
            näiden sosialidemokraattisen ryhmän aloitteiden
            sisältöä. Omalta osaltani haluan vaan
            lyhyesti todeta, että mielestäni on hyvin tärkeää,
            että näinä aikoina luottamusbudjettimme,
            meidän oma budjettilinjauksemme sosialidemokraateilla,
            sisältää toimia, jotka vahvistavat niin
            lapsiperheiden, työttö-mien kuin eläkkeensaajien
            eli näiden kunniakansalaistemme sosiaaliturvaa ja hyvinvointia.
            Ne tuovat taloudellista turvaa näinä hyvin hyvin epävarmoina
            aikoina.
         
         
         Minä haluaisin tässä terästää sitä,
            että toivottavasti nyt me Suomen päättäjät,
            Suomen hallitus, kaikki toimijat esimerkiksi kunnissa, olisimme paljon
            enemmän kaukaa viisaita kuin olimme silloin 1990-luvun
            alussa, kun lama iski. Silloinhan tämän kaltaiset
            seikat kuin sosiaaliturvan parantaminen tai kunnallisista palveluista
            huolehtiminen, turvallisuuden vahvistaminen, jätettiin ö-mappiin,
            työllisyyden hoito jätettiin ö-mappiin. Tämän
            politiikan seurauksiahan me maksamme vielä pitkälti
            tänä päivänä.
         
         
         Niinpä mielestäni on hyvin jopa talouspoliittisesti
            viisasta näinä vaikeina taloudellisina aikoina
            huolehtia kaikkein heikoimmista, huolehtia kaikkein pienituloisimmista
            plus sitten huolehtia kunnallisten palveluiden toimivuudesta. Uskon, että se
            on huomattavasti viisaampaa talouspolitiikkaa kuin esimerkiksi kohdentaa
            tätä nyt otettavaa velkarahaakin suurituloisille
            painottuviin veronkevennyksiin. Tässä on paitsi
            oikeudenmukaisuusnäkökulma, minun mielestäni,
            arvoisa puhemies, myös viisas talouspoliittinen linja näissä aloitteissa
            takana.
         
         
       
      
         
         Matti Saarinen /sd:
            		
         
         
          Herra puhemies! Tässä yhteydessä puhun
            kahdesta lakialoitteesta, aloitteesta 121, joka koskee sotainvalideja,
            ja sitten muutama kommentti myös aloitteesta 118 kos-kien
            lapsilisäkysymystä.
         
         
         On monenlaista velkaa. Kaikkein, voisiko sanoa, arvokkaimpana
            velan hierarkiassa pidän kunniavelkaa. Tämähän
            meillä nuoremmilla sukupolvilla on meidän veteraanejamme
            kohtaan. Sotainvalidit ovat tietysti tehneet suurimmat uhraukset
            sankarivainajien jälkeen, he ovat jääneet kuitenkin
            henkiin, mutta vaikeasti loukkaantuneet. Mutta tämän
            ikäisiä ihmisiä, joista nyt on kysymys,
            ovat he sitten sotainvalideja tai sotaveteraaneja, ei pitäisi
            enää mittailla millään työkyvyttömyysmittareilla,
            vaan jos jollakin lailla arvioidaan heidän kuntoaan, se
            on sitten toimintakyky, miten he selviytyvät päivittäisistä askareista,
            päivittäisestä elämästä,
            ja siinä heitä pitäisi maksimaalisesti
            auttaa.
         
         
         Meillä on sotaveteraaneja muistaakseni noin 70 000
            miestä hengissä. Heidän poistumansa on 7 000—8 000
            henkeä vuodessa. Meillä on enää muutamia
            vuosia aikaa maksaa se kunniavelka, ja tämän vuoksi
            olen ymmärtänyt myöskin eduskunnan aikaisemmissakin
            keskusteluissa, että eduskunnassa näissä asioissa
            on valtavan vahva konsensus. Ei näillä tehdä puoluepolitiikkaa.
         
         
         Eräitä käytännön
            ongelmia on asiantuntijoitten kertoman mukaan, että jos
            prosentit putoavat esimerkiksi 10:een, joka käytännössä olisi
            ikään kuin nollaluokka, niin millä tavalla
            näitä palveluja ylipäänsä sitten
            on saatavana. Tässä on se pullonkaula ja tähän
            pitäisi hallituksen pureutua, koska tämä on
            nyt kiitävä hetki, ohi menevä projekti,
            joka hoitaa pitäisi, ja näitä on resursoitu eduskunnankin
            toimin ja voimin, kun useisiin budjetteihin on lisätty
            rahaa, kiitos esimerkiksi Raha-automaattiyhdistyksen hyvän
            tuoton. Se tähän asti on ollut hyvä,
            nyt se vähän notkahtaa, mutta sieltä on
            myöskin voitu näihin tarkoituksiin resursseja
            osoittaa. Tämä on ehkä enemmän käytännön
            kysymys kuin talouskysymys. Tässä mielessä toivoisi,
            että tämä aloite etenisi niin kauan kuin
            se tässä vielä on ajankohtainen, et-temme
            ole jonkun ajan päästä tilanteessa, että toteamme,
            että aika on hoitanut asian toista kautta, luonnollisen
            poistuman kautta.
         
         
         Sitten, herra puhemies, muutama sana vielä lakialoitteesta
            118. Se koskee lapsilisiä. Kyllä varmasti monessa
            perheessä petytään, kun on noin yleisesti
            syntynyt käsitys, että lapsilisät nousevat kaikkien
            lasten osalta. Me asiantuntijoina tiedämme, että 80
            prosenttia lapsista jää sen 10 euron korotuksen
            ulkopuolelle. Me tiedämme myöskin sen ongelman,
            että kaikkein heikoimmassa asemassa olevia kotitalouksia,
            jotka ovat toimeentulotuen varassa, ei auta lapsilisän
            korotus eurollakaan, koska toimeentulotukilaskelmissa tällainen
            lisätulo leikkautuu pois. Tämä on turhauttavaa,
            tämä on myöskin epäoikeudenmukaista,
            se on epäinhimillistä. Näin ei tulisi
            tulonsiirtojen toimia.
         
         
         Tämä aloite lähtee siis siitä,
            että toimeentulotukilaskelmassa otettaisiin lapsen perusosan
            tasona huomioon 30 euroa kuukaudessa. Tämä olisi
            aika merkittävä, ja silloin tällä olisi
            tällaisen ruokakunnan elintasoa kohottava vaikutus aika huomattavalla
            tavalla ottaen huomioon, että kun tulot kaiken kaikkiaan
            siellä ovat pieniä, niin 30 euroa kuukaudessa
            on jo merkittävä lisä. Tälle
            on siis monenlaiset perusteet. Tämä on suuri oikeudenmukaisuuskysymys
            eikä tämä valtiontaloutta vielä kaada
            yhtään mihinkään, ei näissäkään
            suhdanteissa, joissa nyt elämme.
         
         
       
      
         
         Erkki Virtanen /vas:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Minäkin puhun nyt tässä puheenvuorossa
            ed. Filatovin aloitteesta, joka täällä on
            numerolla 12, eli lakialoitteesta 118. Itse asiassa puhun kyllä samalla
            myöskin myöhemmin käsittelyyn tulevasta
            ed. Lapintien lakialoitteesta 90, koska molemmat lakialoitteet,
            sitten kun ne toteutuvat, tai todennäköisesti
            niistä toteutuu vain toinen, pyrkivät samaan päämäärään,
            mutta hieman eri tietä.
         
         
         Täytyy nyt sanoa, että minä pidän
            ed. Lapintien aloitetta hieman parempana. Sinänsä,
            jos nyt jompaakumpaa tietä päästään
            siihen, että kaikkein köyhimmätkin eli
            toimeentulotukea saavat lapsiperheet tai yksinhuoltajat saisivat
            myös lapsilisien korotukset, niin ei sinänsä ole
            väliä, kumpaa tietä tai kumman aloitteen
            pohjalta se toteutuu, kunhan toteutuu. Mutta ed. Lapintien ehdotus,
            joka siis perustuu siihen, että lapsilisä määriteltäisiin
            etuoikeutetuksi tuloksi toimeentulotukea määrättäessä,
            on sikäli parempi, että se on sitten pysyväisesti
            niin eikä siitä tarvitse enää sen jälkeen
            keskustella, onko taso oikea vai ei. Lapsilisien korotuksia ei oteta
            huomioon enää toimeentulotukea määrättäessä ja
            ongelma poistuu. Sen sijaan tämä perusosan korottaminen
            on ongelmallinen sillä tavalla, että jos lapsilisät
            nousevat esimerkiksi tiheään tahtiin ja yhteensä enemmän
            kuin sen 30 euroa, jonka verran nyt tässä aloitteessa
            esitetään korjattavaksi, niin saattaa käydä niin,
            että syntyykin sitten toistuvaa korotustarvetta myöskin
            tähän perusosaan. Tästä syystä pidän
            ed. Lapintien esittämää menettelyä parempana.
         
         
       
      
         
         Annika Lapintie /vas:
            		
         
         
          Herra puhemies! Minunkin mielestäni on ihan hyvä,
            että sosialidemokraatit ovat poimineet erilaisia epäkohtia
            ja tehneet niihin parannusesityksiä. Koska tämä oma
            lakialoitteeni, jota ed. Virtanen jo esittelikin, on tulossa tuolla
            myöhempänä, niin sen vuoksi tässä yhteydessä haluaisin
            puhua myös toimeentulotuen ja lapsilisän yhteensovittamisesta.
            Voi olla, että tämä ed. Filatovin lakialoite 118/2008
            auttaa tilanteessa, jossa lapsilisä tavallaan otetaan pois
            siltä toimeentulotuen saajalta, ja hyvä niin,
            että eri kautta tätä isoa ongelmaa tuodaan
            esille.
         
         
         Toinen iso ongelma näiden lapsilisien osalta, jota
            olen nyt vähän jäänyt kaipaamaan
            teidän paketissanne, on se, että keväällä oli
            paljon puhetta, kun hallitus päätti sitoa kaikki
            maksut, joita lapsiperheet ja muut perheet joutuvat maksamaan, indeksiin,
            eli kun kansalaisilta otetaan rahaa, niin se kyllä sitten
            nousee indeksin tahdissa. Silloin Kansaneläkelaitoksessa
            oli laskeskeltu, että yhden lapsen lapsilisä on
            pudonnut 16,5 prosenttia vuodessa vuoteen 1994 verrattuna, hintojen
            kehitykseen ja suhteessa ansioihin pudotus oli isompi jo silloin,
            35 prosenttia. Eli olisi pitänyt jo vuoden 1994 tason saavuttamiseksi
            korottaa lapsilisää useita kymmeniä prosentteja.
         
         
         Missä on teidän vaatimuksenne siitä,
            että lapsilisä pitäisi sitoa indeksiin?
            Mielestäni se olisi sellainen hyvin tärkeä asia,
            koska tällä tavalla, kun näitä tipoittain
            täällä eduskunnan täysistuntosalissa
            päätellään, niin aina ne vain
            jäävät jälkeen. Mutta jos myös
            lapsilisät olisivat indeksiin sidottuja, voitaisiin olla
            varmoja siitä, että ne seuraavat hintojen ja ansioiden
            kehitystä.
         
         
       
      
         
         Kari Rajamäki /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Viime päivinä ja erityisesti
            eilen on uutisoitu kovasti valtiovarainministeri Kataisen urotöistä.
            On syytä tässä yhteydessä, kun
            puhutaan yhteiskunnan perusturvallisuuden, sosiaaliturvan parantamisesta
            näissä lakialoitteissamme, puhua siitä, että silloin
            kun valtiovarainministeri Katainen ei ollut edes eduskunnassa, tehtiin
            hyvin keskeisiä ratkaisuja nykyisen taloustilanteen pohjaksi 1990-luvun
            puolivälissä. Erityisesti Suomen markan erm-kytkentä ja
            myöhemmin euron käyttöönotto
            rauhoittivat rahoitusmarkkinoita ja laskivat ja vakiinnuttivat korkotasoa.
         
         
         Silloin tehdyt toimet pääministeri Paavo Lipposen
            hallituksista lähtien loivat pohjaa vakaalle talouskasvulle
            ja hyvälle työllisyyskehitykselle, josta olemme
            näihin päiviin saakka saaneet edelleen nauttia.
            Tästä kuuluu tietysti kiitos äsken mainitun
            hallituksen ohella aikaisemmille valtiovarainministereille. Vaikeissa
            tehtävissä myös vaikeita ratkaisuja on
            tehty, joissa, muistan, erilaisia tulkintoja ja erilaisia näkökohtia
            eduskuntakäsittelyssäkin olemme toki edustaneet.
            Mutta tämä peruslinja on ollut tämän
            kestävän, hyvän valtiontalous- ja kuntatalousperinnön
            aikaansaaminen nykyiselle hallitukselle.
         
         
         Herra puhemies! Minä olen hyvin surullinen siitä,
            että kun pitäisi optimismia ja tulevaisuudenuskoa
            luoda, niin tässä tilanteessa on kuitenkin edellytettävä,
            että niin hallitus kuin oppositio yhdessä ja toivon
            mukaan hallitus yhdessä opposition kanssa mutta erityisesti
            eduskunta luovat paineita siihen, että pysähdymme
            tapahtuvan talous- ja työllisyyskehityksen ja sen sosiaalisten vaikutusten äärelle.
            Eilen Kansaneläkelaitoksen valtuutetuissa keskusteltiin
            jo niistä merkeistä, jotka näkyvät
            Kansaneläkelaitoksen toiminnassa. Meillä monet
            asiat joutuvat uudelleenarviointiin.
         
         
         Tältä osin minusta on arvokasta se, että näitä vaikeita
            ratkaisuja aikoinaan tekemässä ollut entinen valtiovarainministeri,
            eduskunnan nykyinen puhemies, on julkisesti tullut tukemaan sosialidemokraattien
            esittämää uudelleenarviointitarvetta
            muun muassa verolainsäädännön
            osalta. Nimenomaan tässä on kyseessä inflaatiotarkistuksen
            päälle tehtävien 870 miljoonan euron
            veronkevennysten uudelleen suuntaamisesta, josta Valtion taloudellinen
            tutkimuskeskuskin on esittänyt, että se voitaisiin
            rakentaa enemmän työllisyyttä ja taloutta
            tukevaksi ja nimenomaan pienituloisten aseman, niiden, jotka eivät
            sukanvarteen todella rahaa kerää, varmistamiseen,
            samoin kuin tämän hehtaariotteella tehdyn ruoan arvonlisäveron
            alennuksen uudelleenarviointiin on myöskin Imf:n ja monien
            muiden kautta esitetty tarvetta.
         
         
         Yli 500 miljoonaa euroa — edetään
            vanhan kaavan mukaan — hoidetaan ikään
            kuin omaa pesää, haalitaan kaikki vapaa raha ja
            ollaan kohta kuin 1990-luvun alun tilanteessa, jossa silloinenkin
            porvarihallitus kyllä nimenomaan puuttui perusturvallisuuteen,
            kun tuli sitten valtiontalouteen rahoitusvaikeuksia. Nyt on tehty
            jo 2 miljardin euron velkaratkaisu ja samaan aikaan, kun meinataan
            jatkaa hehtaariotteella, miljardin veronkevennyksiä. Massairtisanomiset,
            massalomautukset, maa järisee, sosiaalinen turvallisuus järkkyy — tällaisessa
            tilanteessa ei voida elää kuin entisessä maailmassa,
            hidastetussa filmissä. Moni muukin joutuu arvioimaan kansainvälisesti
            kokonaan lähestymistapoja uudestaan. Meillä on
            oltava vastuullinen ote myös miettiä, millä tavalla
            suomalaisten kotien huominen varmistetaan.
         
         
         Euroopan unionin komissio tästä talouskriisistä elpymiseen,
            tästä finanssikriisistä elpymiseen, lääkkeenä esittää nimenomaan
            investointien ja kasvua tukevien rahoitusjärjestelyjen
            voimistamista ja sitä, että nimenomaan vaikeutuvaan
            asemaan joutuvia kotitalouksia ja heikommalla olevia ihmisiä on
            tuettava; sosiaalisia vaikutuksia pehmennettävä,
            komissio käyttää tällaista ilmaisua.
            Tässä sosialidemokraattien aloitteet, jotka nyt
            ovat käsittelyssä, samoin kuin kehysvaihtoehdon
            ja tämän vuoden talousarvion yhteydessä, jo
            ennakoivat tätä tilannetta.
         
         
         Herra puhemies! Minä haluan lopuksi nimenomaan, kun
            tällä hallituksella on ollut kovin tällainen
            puolustusministerin kypärän näköinen ulostuloasu
            rahankäytössä ja esityksissä,
            muistuttaa 2006 hyväksytyn yhteiskunnan elintärkeiden
            toimintojen turvaamisen ohjelmasta. Siellä tunnustettiin
            yksimielisesti, että on erittäin tärkeätä huolehtia
            myöskin maanpuolustuksen ja Suomen turvallisuuden näkökulmasta
            kansalaisten sosiaalisesta turvallisuudesta ja hyvinvoinnista. Nyt
            on se paikka, jossa me voimme varustautua vielä oikeasta
            päästä.
         
         
       
      
         
         Tarja Filatov /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Olisin sanonut muutaman kommentin tästä lapsilisien indeksiin
            sitomisesta. On aivan totta, mitä ed. Annika Lapintie sanoi,
            että jos maksut nousevat ja ne nousevat säännönmukaisesti,
            niin on huolehdittava siitä, että myös
            tulopuolella tapahtuu positiivista kehitystä.
         
         
         Mutta sosialidemokraatit ovat nähneet tämän sellaisena
            yhtälönä, että meidän
            pitäisi parantaa lapsilisäjärjestelmäämme.
            Kun rahaa voidaan antaa joko indeksin kautta tai sitten yksittäisten
            lapsilisäkorotusten kautta, niin haluaisimme saada ensimmäisen,
            toisen ja kolmannen lapsen lapsilisän hieman lähemmäksi
            sitä neljännen ja viidennen lapsen lapsilisää,
            ja sehän ei ole monilapsisilta perheiltä pois
            vaan on myös heillekin lisää, koska jokaisessa
            perheessä on se ensimmäinen lapsi, ja tämän
            jälkeen harkita sitä, jos ja kun nyt maksut on
            sidottu indeksiin, onko sitten syytä mennä lapsilisäjärjestelmänkin
            kanssa tälle puolelle.
         
         
         Mutta indekseihin liittyy myös tiettyjä ongelmia,
            koska ne saattavat nostaa hintatasoa, ne saattavat kiihdyttää inflaatiota.
            Sen vuoksi olisi parempi, jos me pystyisimme säännönmukaisesti
            tekemään muita korotuksia kuin automaattisen indeksin
            kautta tulevia. Esimerkiksi sellaisessa tilanteessa, jos jotkut
            kulut lapsiperheiden elämässä, jotka
            eivät välttämättä näy
            niin voimakkaasti indeksilaskelmissa, nousevat, niin silloin voitaisiinkin
            tehdä perustellumpia korotuksia ja sitten taas, jos indeksikorotukset
            ovat kovempia kuin lapsiperheiden elämän todellinen
            nousu, silloin voitaisiin ehkä liikkua pienemmillä.
            Mutta tärkeämpää olisi saada
            tämä järjestelmäparannus ensin
            aikaiseksi.
         
         
       
      
         
         Susanna Haapoja /kesk(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Totta on, että lapsiperheiden
            kulut karkaavat koko ajan käsistä. Mutta kyllä keskusta
            lähtee siitä, että on täsmäkorotuksia,
            täsmähuolehtimista, ja nimenomaan nämä korotukset,
            jotka nyt monilapsisille perheille tulevat, ovat niitä.
            Emme voi lähteä siitä, että kaikille
            vaan kaikkea ja tasaisesti kaikille sama määrä.
            Meillä ei ole varaa siihen ajatteluun, koska haluamme tarkentaa
            niitä asioita niille henkilöille, niille ihmisille,
            niille lapsille, jotka kaikkein eniten yhteiskunnan apua tarvitsevat.
         
         
       
      
         
         Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ed. Haapojalle vaan ystävällishenkisesti,
            että ei tämä ruuan arvonlisäveron
            alentaminen nyt niin kauheata täsmäpolitiikkaa
            teillä ollut.
         
         
       
      
         
         Lauri Oinonen /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ed. Rajamäki toi tärkeän
            asian esille, mikä täytyy kaikissa ratkaisuissa
            muistaa: tämä yhteiskunnan elintärkeitten
            toimintojen turvaaminen. Yksi osa sitä on kyllä tämmöinen
            yhteiskunta-eheys, niin että suomalaiset voivat kokea suomalaisen
            yhteiskunnan omakseen ja turvalliseksi. Hälyttäviä merkkejä tästä on
            aivan liian paljon. Muun muassa uutiset kertovat, kuinka alaikäiset tytöt,
            12-vuotiaat, pahoinpitelivät koulutoveriaan, ja tämän
            kaltaisia uutisia on paljon, jotka eivät uutisten palstoille
            nouse. Sen takia on kiinnitettävä huomiota ed.
            Rajamäen esille tuomaan tärkeään
            teemaan kaikissa ratkaisuissa.
         
         
       
      
         
         Susanna Haapoja /kesk(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ruuan arvonlisävero on tietenkin
            sellainen asia, joka kohdistuu meille kaikille, koska me kaikki
            todennäköisesti syömme ruokaa, ja sen
            tavoitteena on tietysti myöskin kotimaisen kysynnän
            elvyttäminen, terveellisten ruokatottumusten elvyttäminen
            kuluttajien silmissä. Se antaa mahdollisuuden yhä enemmän ostaa
            terveellistä ruokaa. Meillä on siinä tiettyjä asioita,
            joita meidän tulee tarkasti seurata. Siihen valiokunta
            kiinnitti huomiota, että sitten jo heti alkutaipaleella
            tarkastellaan, pysyykö ruuan arvonlisäveron alennus
            hinnoissa ja hyödyttää kuluttajia, myös
            lapsiperheitä, eläkeläisiä ja
            ihan kaikkia ihmisiä.
         
         
       
      
         
         Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ja siinä samassa sitten myöskin
            markettien omistajia jnp. Hyvin laaja-alaisesti täsmäpolitiikkaa
            teillä on!
         
         
       
      
      Keskustelu päättyi.