Valto Koski /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Tässä sosiaali- ja
terveysvaliokunnan mietinnössä 2/2006
vp ei ole aineksia saman tyyppiselle keskustelulle kuin äsken kriisinhallintalain
ympärillä. Tältä osin olisi
voinut tämän kysymyksen kuitata paljonkin sillä, että ei
olisi käyttänytkään puheenvuoroa,
mutta ajattelin nyt kuitenkin kertoa, millä tavoin valiokunta
on tätä asiaa lähestynyt ja mitkä tässä ovat nämä painotukset
olleet, kun valiokunta on tähän johtopäätökseen
tullut.
Esityksessähän ehdotetaan muutettavaksi terveydensuojelulakia,
toimenpiteistä tupakoinnin vähentämiseksi
annettua lakia ja kemikaalilakia. Lakeihin ehdotetaan lisättäväksi
säännös, jonka mukaan Sosiaali- ja terveydenhuollon
tuotevalvontakeskuksen tulisi laatia kunnallista ympäristöterveydenhuollon
valvontaa ohjaava ympäristöterveydenhuollon valtakunnallinen
valvontaohjelma. Kunnan tulisi laatia omaa toimintaansa ohjaava
ympäristöterveydenhuollon lakien mukaista valvontaa
koskeva valvontasuunnitelma, jossa valtakunnallinen valvontaohjelma
otetaan huomioon. Tässä esityksessä ehdotetaan
muutettavaksi myös säännöksiä,
jotka koskevat valvonnasta perittäviä maksuja.
Valiokunnan kannanotoista lyhyesti, ensinnäkin yleisperusteluista.
Kemikaalilakiin ehdotettujen muutosten mukaan kemikaalilain
valtakunnallisen valvontaohjelman laatimisesta vastaa Sosiaali-
ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskus. Tämä edellyttää valiokunnan
käsityksen mukaan erityisen huomion kiinnittämistä tuotevalvontakeskuksen
ja Suomen ympäristökeskuksen välisen
yhteistyön kehittämiseen, jotta myös
ympäristöhaittojen ehkäiseminen tulee
valvontaohjelmissa ja käytännön valvontatyössä riittävästi
turvattua.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta viittaa myös ympäristövaliokunnan
lausuntoon, jossa korostetaan mahdollisuutta nostaa valvonnan tasoa
kuntien välisellä yhteistyöllä.
Valiokunta pitää lisäksi esimerkiksi
talousveden välityksellä leviävien epidemioiden
ehkäisemisen kannalta tärkeänä talous-
ja allasvesihygienisen osaamisen kehittämistä ehdotetuilla
osa-alueilla.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan ympäristöterveydenhuollon
valtionrahoituksen uudistamistarpeita selvitetään
parhaillaan. Valiokunta toteaakin, että tällöin
on syytä selvittää myös ehdotettujen
maksujen viivästyskoron tarpeellisuutta, mitä erityisesti
Suomen Kuntaliitto asiantuntijalausunnossaan korosti.
Mitä sitten näihin muihin valiokunnan kannanottoihin
tulee, ne ovat luettavissa kaikki tietysti valiokunnan lausunnossa
ja yksityiskohtaisissa perusteluissa, joissa valiokunta ehdottaa, että 2.
ja 3. lakiehdotus hyväksytään muuttamattomana
ja että 1. lakiehdotus hyväksytään
muutettuna niin kuin se on tänne valiokunnan mietintöön
kirjattu, sitä enempää kommentoimatta.
Haluan kuitenkin korostaa yhtä asiaa, joka tuli lausunnoissa
esille ja joka liittyy eduskunnalle myöhemmin annettavaan
tupakkalain käsittelyyn tai uudistusesitykseen. Ympäristö-
ja terveysalan tekniset ry nimittäin totesi lausunnossaan lakitoimenpiteistä tupakoinnin
vähentämiseksi annetun lain muuttamisesta, että valvontamaksujen
perimisellä toivottavasti voidaan turvata riittävät
valvonnan voimavarat myös tupakkalain kohdalla. Nythän
on niin, että tupakan myynti ei ole luvanvaraista, mutta
nikotiinituotteiden myynti, joka äskettäin sallittiin
päivittäistavarakaupoissa, on, ja tältä osinkin
on syytä muistuttaa, että molemmat pitäisi
saattaa luvanvaraisiksi.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen lakiesitys
lähtee siitä, että tupakointia saataisiin
vähemmäksi. Se on ihan hyvä esitys. Niin
kuin täällä edustaja ja valiokunnan puheenjohtaja
Koski totesi, tämä liittyy myös tähän tupakanvastaiseen
kampanjaan. Siinä toteaisin vaan, että se on hyvä,
että tupakointi vähenee ja tällaiset
tilat, missä ruokaillaan, ja yleiset tilat pitää saada
savuttomiksi. Mutta jotenkin tuntuu nyt siltä, että tupakoitsijoista
ollaan tekemässä vähän niin
kuin lainsuojattomia tässä maassa. Heilläkin
pitäisi olla mahdollisuus tupakointia harrastaa, kun tupakkaa
myydään.
Mutta ennen kaikkea kiinnittäisin tässä huomiota
siihen, että edelleenkin nuorille ja lapsille ja varsinkin
nuorille myydään tupakkaa ja katsotaan vähän
läpi sormien sitä tupakanmyyntiä. Kouluissa
pitäisi ehdottomasti ja koulualueilla kieltää,
ja vielä mainonnassa ja sellaisessa monesti näkee
vielä televisio-ohjelmissa ja lehdissä, että nuorten
idolit polttavat tupakkaa, ja nuoret samaistuvat niihin sitten.
Tähän pitäisi myös puuttua,
että ei johdettaisi nuoria ja lapsia tupakoimaan. Me tiedämme
kaikki, jotka olemme tupakoinnin lopettaneet, kuinka vaikeata se
on. Se ei ole ihan yksinkertaista.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Ympäristövaliokunta
todella antoi lausunnon liittyen tähän kemikaalilain
muuttamiseen. Tässä lausunnossa todetaan, että kuntien
voimavarat niin kuntien ympäristönsuojelu- kuin
ympäristöterveydenhuollon tehtävissä ovat
viime vuosina vähentyneet samalla, kun lakisääteiset tehtävät
ovat lisääntyneet. Tämä koskee
erityisesti pienimpiä kuntia. Näillä kunnilla
on mahdollisuus yhteistoimintaan, niin kuin täällä valiokunnan
puheenjohtaja Valto Koski viittasi. Tästä on ollut
hyviä kokemuksia aluearkkitehtijärjestelmän
yhteydessä, joka taas pohjautuu maankäyttö-
ja rakennuslakiin. Näin ollen tämä ympäristöterveydenhoidon
maksullisuus, valvontasuunnitelmaan liittyvän tarkastuksen
maksullisuus ja maksuista saadut tulot, ehkä auttaa kuntia selviytymään,
niin kuin tässä on todettu, mutta toisaalta tämä on
jälleen yksi pieni, sinänsä vähäinen
mutta puhuva esimerkki siitä, että kuntien voimavarat
ovat pienet ja valtiovalta ei ole kylliksi huolehtinut kuntien selviytymisestä tehtävissään.
Näin ollen tässäkin asiassa se on kyllä tullut
selvästi valiokuntakuulemisessa esille.
Lopuksi, puhemies, painotan sitä, miten tärkeää todella
ympäristöterveydenhoito, ympäristöterveys
on ihmisten ja kaiken luonnon ja elävän näkökulmasta.
Yleiskeskustelu päättyy.