7) Laki rintamaveteraanitunnuksien myöntämiselle
asetetun määräajan jatkamisesta
Pentti Tiusanen /vas(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kysymyksessä on lakialoite 134/2007
vp, joka tarkoittaa lakia rintamaveteraanitunnuksien myöntämiselle
asetetun määräajan jatkamisesta.
Arvoisa puhemies! Tämä lakialoite esittää sen kunniavelan
pientä kaventamista, josta puhutaan hyvin paljon. Tätä puhetta
harrastetaan erityisesti itsenäisyyspäivänä 6.
joulukuuta mutta myös 18. toukokuuta ja 4. kesäkuuta.
Puheiden kohteena ovat erityisesti rintamapalveluksessa olleet naiset
ja miehet. Samaan aikaan nyt ikääntyneinä ja
hoitoa ja hoivaa tarvitsevina ne sukupolvet, jotka ovat osallistuneet
Suomen sotiin ja 40- ja 50-lukujen jälleenrakennukseen,
usein kokevat jääneensä hyvinvointia
jaettaessa vähälle. Lukuisat heistä sinnittelevät
pienellä eläkkeellä.
Tämä lakialoitteen toteuttaminen kaventaa
siis pieneltä osalta tätä kunniavelkaa.
Se tekee siitä periaatteellisella tavalla poistamalla epäoikeudenmukaisuuden,
nimittäin sen, että edelleen muutaman tuhannen
suomalaisen kohdalla on tilanne, jolloinka asianomainen ei saa rintamaveteraanitunnusta,
vaikka hänellä tosiasiallisesti siihen olisi sama
oikeus kuin tunnusta kantavillakin. Hän ei ole vain osannut
tai hän ei ole voinut hakea tunnusta määräaikaan
mennessä eli 31. joulukuuta 1994. Nyt tässä lakialoitteessa
esitetään uutta myöntämismääräaikaa
kuluvan vuoden loppuun saakka.
Edellisen eduskunnan aikana tein vastaavan lakialoitteen ja
tuolloin sen allekirjoitti yli sata kansanedustajaa. Asiaa käsiteltiin
sosiaali- ja terveysvaliokunnassa, joka pyysi asiaan myös
ministeriön lausunnon. Ministeriön lausuntoon
liitettiin Pääesikunnan ja Valtiokonttorin lausunnot,
ja ne olivat asialle myönteisiä. Veteraanijärjestöjen
kannanottoihin on syytä todeta, että tällä lakialoitteella
ei olla tuomassa uusia ryhmiä rintamaveteraanitunnuksen
piiriin. Vuonna 1926 syntyneiden ja muiden ryhmien oikeutetut vaatimukset
ovat toisen lakialoitteen asia.
Tämän lakialoitteen on allekirjoittanut 103 kansanedustajaa,
ja kiitän kaikkia allekirjoittaneita, joita paikalla on
myös, huomaan, läsnä. Tiedämme
toki oikeudettomasti ilman tunnusta olevien saavan kompensaatiota,
muun muassa kuntoutuspalveluja. Tämä ei kuitenkaan
poista oikeudenmukaisuuden vaatimusta ja tätä periaatteellista
puolta: tunnus on luovutettava niille, jotka ovat sen ansainneet.
Arvoisa puhemies! Kiitoksia siitä, että olette, kollegat
myös, vielä seuranneet tätä keskustelua.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Kuten tiedämme, sotiemme veteraaneja
on elossa 80 000—85 000. Heistä 14 000
on sodissa vammautuneita. Keski-ikä heillä on
siis noin 85 vuotta. Käytännössä kaikki
veteraanit ja sotainvalidit ovat sellaisessa kunnossa, ettei ole
mitään syytä erottaa heitä eri
ryhmiin sen suhteen, mitä erityisetuja he saavat. Mielestäni
kaikkien veteraanien pitää saada samat edut riippumatta
siitä, onko rintamatunnus vai ei. Jollei tämä hallituksen
tai virkamiesten näkökulmasta ole mahdollista,
niin ainakin aloitteen mukainen käytäntö pitää saada
voimaan.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Haluan myöskin osallistua tähän
keskusteluun tästä lakiehdotuksesta rintamaveteraanitunnuksien
myöntämiselle asetetun määräajan
jatkamisesta, koska olen yksi allekirjoittajista ja olen ollut näissä vastaavissa
aikaisemmissa lakialoitteissa allekirjoittajana. Tämä puheeni
ydin kulkeekin siinä, miten se nyt on mahdollista, että Suomessa,
jota kutsutaan sivistysvaltioksi, tämänlaatuinen
asia toistuvasti kerää yli sata kansanedustajan
nimeä alle eikä vaan mene läpi.
Aloitan tämän puheeni siteeraamalla tänään julkitullutta
Sotaveteraani-lehteä, siis 20. päivä helmikuuta.
Sen pääkirjoituksessa — lainaan siitä pienen
pätkän — sanotaan seuraavaa: "Maamme
itsenäisyyden 90-vuotista historiaa juhlittiin monimuotoisin
tavoin tämän ajan kipupisteitä sivuuttamatta.
Veteraanisukupolvelle annettiin avoimesti tunnustus maamme itsenäisyyden
puolustamisesta ja pelastamisesta toisen maailmansodan myllerryksessä.
Nuo teot puhuttelevat kaiken ikäisiä kansalaisia
vielä tänäkin päivänä monella
tavalla — myös elokuvan keinoin. Jälleenrakentamisen
aikana luotiin pohja maamme taloudelliselle nykyisyydelle. Rauhan
vuosikymmenten aikana hyvinvointimme on kasvanut ja maamme on ottanut
näkyvän paikkansa kansainvälisessä yhteisössä.
Eteemme tulevista monta kertaa ennalta arvaamattomista haasteista
selvitään hyvällä yhteistyöllä.
Voimme katsoa luottavaisin mielin tulevaisuuteen." Ja vähän
myöhemmin lainauksena vielä: "Juhlavuosi osoitti,
että maassamme ja yhteiskunnassamme on työllemme
laaja tuki." Ja näin varmasti, puhemies, monessa asiassa
onkin, ja on erittäin hyvä, että veteraanilehti
itse pääkirjoituksessaan näin toteaa.
Tämä lakiehdotushan kertoo sitten yhden pienen
asian aivan toisinpäin. Ja lähden ihan näistä määritelmistä liikkeelle.
Kuka on veteraani Suomessa? Tietävätköhän
meidän kaikki 200 kansanedustajaamme edes sitä,
tulee välillä mieleen. Suomen sotien — lainaan
tätä samaista lehteä, siis tältä päivältä:
"Suomen sotien 1939—1945 sotainvalideilla sekä rintamatehtävissä olleilla
miehillä ja naisilla eli rintamaveteraaneilla on laeissa
ja asetuksissa säädetty oikeus saada valtion varoin
eräitä erityisetuuksia. Osin niiden saantiin ovat
oikeutettuja myös eräissä sotaan liittyvissä tehtävissä palvelleet
henkilöt sekä vuosien 1945—1952 miinanraivaajat."
Lisäksi on muutamia muita erityisryhmiä.
Paljonko näitä veteraaneja on lukumääräisesti,
on sitten tietenkin loogisesti seuraava kysymys, kun ei tämä ed.
Tiusasen ehdotus tahdo nyt ottaa tulta. Viime vuoden lopussa näitä veteraaneja,
jotka saavat tätä rintamalisää,
oli 75 682. Naisia oli siinä joukossa runsaat
26 000 ja miehiä lähes 50 000.
Ylimääräistä rintamalisää,
jonka kerron kohta, minkä suuruinen se oli, heistä sai
noin 37 000. Satavuotiaita tai yli satavuotiaita tästä joukosta
oli yhteensä 73, ja se, mikä tässä ehkä on
tärkein tieto tälle salille, on, että nuorimmat
veteraanit olivat jo, kuinka vanhoja? 73-vuotiaita. Eli siis selvästi
eläkeiän ylittäneitä ihmisiä kaikki,
ja näiden nuorimpien kohdalla yksi oli nainen ja yksi oli
mies, puntit menivät tasan. Eniten miesveteraaneja on vuonna
1925 syntyneissä: 7 900, vähän
päälle. (Ed. Pulliainen: 1926 on se ongelmavuosi!)
Tässä ehkä ovat eräänlaiset perustiedot.
Sitten vielä näistä varsinaisista
heidän etuuksistaan: Ensinnäkin rintamalisää kuten
sanottu, saavat kaikki, jotka ovat rintamalla olleet ja täyttäneet
nämä tehtävät. Kuinka paljon
se rintamalisä on? Se on 43,63 euroa kuukaudessa. Onko
se verovapaata vai ei? Se on verovapaata. Ja tämän vuoden
päättyessä siis rintamalisää sai
lähes 76 000 ihmistä, joista miehiä vajaa
50 000 ja naisia 26 000 ja vähän
päälle. Entä ylimääräinen
rintamalisä? Sitä maksetaan henkilölle,
joka saa sekä rintamalisää että kansaneläkettä,
mutta ei siis muuta. Ylimääräinen rintamalisä on
25—45 prosenttia hänen kansaneläkkeensä 90,22
euroa ylittävästä osasta. Suurin mahdollinen
ylimääräinen rintamalisä yksinäiselle
on 210 euroa ja naimisissa olevalle 182 euroa kuukaudessa.
Arvoisa puhemies! Olen harkitusti lukenut nämä luvut,
koska nämähän eivät tosiaan
päätä huimaa. Jos Suomen kunniakansalaisille
tämmöisiä lukuja jaetaan, niin ei voi
sanoa, että tässä on rintoja, millä rykiä,
vaan tämä on jotain aivan muuta. Nyt tämä lakialoite
ottaisi tähän joukkoon mukaan ilmeisesti noin
300—400 ihmistä, jotka ovat näiden muutaman
viime vuoden aikana anoneet tätä, mutta se ei
ole ollut mahdollista. Kyllä tämä pöytä pitäisi
minusta nyt niin sanotusti putsata ja katsoa kaikki, joille nämä asiat kuuluvat,
sillä siinä joukossa ei ole suurta määrää ihmisiä,
kuten sanottu, ja periaatteessa siihen ainakin ed. Tiusasen aloitteessa
mainituissa lausunnoissa Pääesikunta suhtautuu
erittäin myönteisesti, myöskin Valtiokonttori
lausunnossaan monin tavoin kertoo, että kaikki tämä on
mahdollista. Mutta se ei kyllä, arvon puhemies, yhtään näitä anojia
auta, koska heille ei ole kuitenkaan mitään tapahtunut,
kun voimassa on laki, joka estää Valtiokonttorin
lopullisen päätöksenteon tässä asiassa.
Tämä on jälleen kerran tämmöinen pieni
vammaisluonteinen asia, joka ei tahdo Suomi-nimisessä maassa
millään järjestyä.
Jos vielä tähän loppuun sitten sanon
muutaman sanan veteraanien näistä niin sanotuista "etuuksista".
Minusta kuntoutus yli 80-vuotiaalle ihmiselle ei voi olla mikään
etuus. Se on itse asiassa sivistyneen maan tapa hoitaa sen ikäisiä ihmisiä,
antaa heille jonkinlainen valintapaletti, josta he ottavat kukin
sitten sen palvelun itselleen, minkä haluavat. Kyllä aika
kylmää kyytiä ovat nämä kriteerit,
joita tässä kuntoutuksessa on. Jos teitä ne
kiinnostavat, niin lukekaa ne viimeisestä Sotaveteraani-lehdestä,
mitä kautta tämä kaikki menee.
Nämä kunniakansalaiset velvoitetaan hakemaan
tätä, ja jos hyvin käy, he täyttävät
tietyt kriteerit ja saavat tämän kuntoutuksen,
niin avokuntoutuksessa edes se ei ole jatkuvaa. Ei yli 80-vuotiaalle
ihmiselle ole kovin hyödyllistä se, jos hän pääsee
muutamaksi päiväksi johonkin hoitoihin, mutta
se ei ole jatkuvaa. Se voisi avokuntoutuksessa olla viikoittaista,
joskus jopa päivittäistä, täysin
henkilökohtaista, kunnan koneiston kautta hoidettavissa
olevaa asiaa. Meillä on terveyskeskuksissa aivan hyvin
mahdollista hoitaa nämä asiat. Tässä on
jonkinlainen asennevamma meidän systeemissämme
tässä kaikessa. Rahaakin on ihan tarpeeksi. Vaikka
hallituksen ohjelmaa tähän kuntoutukseen olen
aikaisemmin paljon arvostellut, se itse asiassa ei johdu edes siitä rahamäärästä vaan
siitä tavasta, miten kentällä se raha
on käytetty. Ja siitähän jää osa
käyttämättä, jos puhutaan eri
puolella Suomea olevista veteraaneista.
Arvoisa puhemies! Yhteenvedettynä siis tarkoitan sitä,
että olen harkitusti kirjoittanut nimeni tämän
lakialoitteen alle ja toivon, että sosiaali- ja terveysvaliokunta
nostaisi tämän esille sillä lailla, että mahdollisesti
ryhmänjohtajat voisivat tässä asiassa
aktivoitua. Pyydän, ed. Kalli ainoana paikalla olevana
ryhmänjohtajana — onko ed. Pulliainen nyt, ei
ole tällä hetkellä — että ottaisitte
tämän jonkinlaiseksi ryhmäyhteistyökohteeksi.
Meillä on tänä iltana täällä aivan
toisenlainen lakiehdotus, joka on tyypillinen ryhmänjohtajien esille
ottama. Kukaanhan ei tätä vastusta. Tässä on
niin moninkertaiset näytöt jo kansanedustajien
allekirjoitusten suhteen. Vai pitääkö vedota sitten
suoraan puhemiehistöön, että se otetaan puhemiesneuvostossa
esille?
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Akaan-Penttilä kertoi suurin
piirtein kaiken, mitä olennaista tästä asiasta
on kerrottavissa. Täydennän sitä vain
pieneltä, pieneltä osalta.
Kun vuonna 1987, siis lähes 21 vuotta sitten, tulin
tänne ensimmäisen kerran valituksi ja tulin tähän
taloon ja olin saanut sen saman työhuoneen, missä nytkin
vielä edelleen harrastan tätä valtiopäivähenkilön
toimeliaisuutta, niin ensimmäinen puhelinsoitto, aloite
kansalaiselta, koski täsmälleen tätä samaa
asiaa. Ryhdyin tätä selvittämään
tässä talossa tietopalvelun avulla, mitähän
tässä nyt pitäisi tehdä. Ystävällinen
neuvo oli, että kannattaisi muuten semmoinen aloite tehdä sen
takia, että se aika silloin aikoinaan oli niin lyhyt ja
jäi jonkun verran ihmisiä tietämättömyyden
vuoksi tämän rintamaveteraanitunnusjärjestelmän
ulkopuolelle.
No niin, 21 vuotta on kulunut ja tässä ollaan jälleen.
Joukot ovat täällä vaihtuneet aika paljon, ja
yhä edelleen toistasataa nimeä löytyy
aloitteen alle. Katsotaan, mitenkä nyt käy.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Hyvin lyhyesti. Kannatan tietysti tätä,
mutta koska ed. Akaan-Penttilä nyt on paikalla ja kun äsken kerroin
tuosta taustasta, niin sota-sana liittyy mielenkiintoisella tavalla
tähän jamiin ja ruuhkaan. Yhtä hyvin
Suomessa olisi voitu aikoinaan ... Mietittiin, tulisiko liikennesotku
tästä sottaamisesta ja sotkemisesta, eli jalalla
sotkettiin. Sen verran sanon, että kun kaupan hieronta
ja diplomatia eivät onnistu, niin jatketaan sitä sodalla,
ja sitten siitä tulee näitä vammautuneita.
Sama idea oli periaatteessa tässä tra, trans, ’yli’,
trade, ’kauppa’, traffic, se, joka siirtää,
kaupanhieronta. Sitten se muuttuu käsitteelliseksi. Siitä tulee niin
kuin henkinen suhde. Siihen tuleva jam, se sotku, mitä tästä hieronnasta
seuraa, oli hyvin elimellistä. Samalla lailla sota—rakkaus
on lähellä näissä vanhoissa
etymologioissa. Eli tämän sotkemisen perusteella
saadaan sitten joko tämmöinen oikein todellinen
mössöhillosotku tai sitten vammautuneita useasti
ja veteraaneja, joita pitäisi myös, vaikka eivät
vammautuisikaan, mutta ainakin veteranisoituvat, tukea kaikin mahdollisin
tavoin.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Istuntoamme saapuu juuri seuraamaan tuonne
parvelle kollegoitamme Ranskan parlamentista, jotka olivat juuri
vähän aikaa sitten sosiaali- ja terveysvaliokunnan
vieraana. Kerroimme puheenjohtaja Rehulan kanssa, että tämä suomalainen eläkejärjestelmä
on
yhteisesti saatettu hyvään kuntoon ja se pitää kohtuullisesti
huolta meistä kaikista. Huomasin hieman liioitelleeni.
Ihan kaikilta osin tämä ei ole kunnossa, ja tässä on yksi
asia, joka olisi syytä korjata. Meidän on aika hoitaa
tämä asia, ennen kuin aika hoitaa tämän asian.
Me olemme sen velkaa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Valto Koski oli edellisen sosiaali-
ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja, ja silloin hän todella
toimitti tämän samansisältöisen
silloisen lakialoitteen sosiaali- ja terveysministeriöön. Sieltä tuli
kieltävä vastaus. Mutta asianomainen virkamies
kertoi minulle, ja tämä on suunnilleen suora lainaus,
että harva lakialoite on aiheuttanut niin paljon häiriötä asianomaisessa
ministeriössä, koska puhelinsoittoja tuli niin
paljon tästä asiasta. Ja aivan oikein, tämä ei
varmasti välittömästi suurta joukkoja
rintamaveteraaneja koske, mutta tämän periaatteellinen
sisältö on suuri.
Nyt toivon, että tämä todella menisi
asiallisesti sillä lailla eteenpäin kuin täällä arvoisat
kollegat ovat toivoneet. Ja totean, että ed. Akaan-Penttilä on
tämän lakialoitteen toinen allekirjoittaja minun
jälkeeni, ed. Erkki Pulliainen on kolmas, ja täällä on
toki molempien ed. Virtasten nimet, samoin kuin ed. Lahtelan jne.,
jotka täällä ovat nyt pyytämässä vielä puheenvuoroa.
Mielestäni tavalla tai toisella tämä asia
olisi syytä saada kuntoon. Tämä on siis
jo toinen asiaa koskeva yli 100 allekirjoituksen lakialoite.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Äsken unohdin korostaa ja tähdentää sitä näkökohtaa,
että aikaisemmilla kerroilla tätä vastustettiin.
Siis toisin sanoen minäkin olen ollut informaatiotilaisuudessa,
jonka Rintamaveteraaniliitto oli järjestänyt ja
jossa sitten oli Puolustusvoimien pääesikunnan
edustajat, jotka ilmoittivat, että ei tule pakettia, ei
millään konstilla. Elikkä siis tässä se
työskentelyilmapiiri on nyt näitten asiakirjojen
mukaan muuttunut.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Tuossa ed. Tiusanen totesi, jotta on tullut
paljon häiriö-soittoja, että ministeriön
virkamies on näin todennut. Se on aika hyvä merkki
siitä nimittäin, että nyt varmaan tämä tulee
muuttumaan. Nimittäin itse kun soitin tuossa aikanaan semmoisesta asiasta
kuin tämmöisten invalidien leskien kuntoutuskysymyksestä — siinähän
on määrätty vuosiraja, että jos
joskus ennen vuotta 70, mitä vuotta se mahtoi ollakaan,
sattuu tämä veteraani kuolemaan, niin näillä leskillä ei
ole oikeutta siihen kuntoutukseen — niin tämä ministeriön
virkamies totesi, että kun tästä ei ole
tullut vielä yhtään valitusta ja koska
tämä on ensimmäinen, niin lienee niin
vähän tarvetta tämmöiseen kuntoutukseen,
että sitä ei sitten kannata muuttaa.
Tässä voisi todeta, että tämä todennäköisesti nyt
kyllä saa myönteisen lopputuloksen, ja toivon
myös ihan vilpittömästi, että tämä menee eteenpäin,
mitä tässä lakialoitteessa esitetään.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Minusta tässä asiassa
on sama piirre kuin näissä työkyvyttömyyshaitta-asteprosenteissa, joita
edellytetään rintamaveteraaneilta tiettyjen kuntoutuspalvelujen
saamiseksi. Toisaalta, miksi sitten on tällä lailla
yli 80-vuotiaiden osalta? Ja vielä pari vuotta sitten tuli
voimaan laki, jossa edellytettiin, että voidaan 80-vuotiaan
toimintakykyä tarkastella kunnan kautta, mutta ei ole tullut
minkäänlaisia velvoitteita siihen mukaan. Katsotaan
kyllä, onko väestöllä joku asia
huonossa hoidossa, mutta ei turvata mitenkään,
miten siinä voitaisiin sitten auttaa.
Meidän kulttuuriyhteiskuntamme on aika jännässä jamassa
näiden asioiden suhteen. Oman ammattini kautta minä kovasti
ihmettelen, että tilanne on tämmöinen,
että me voimme luetella täällä täysistunnossa
useita asioita, joiden taloudellinen merkitys ei ole mitenkään
erityisen suuri, päinvastoin, se voidaan jopa laskea toisinkin päin,
mutta eipäs mene eteenpäin. Se ei näköjään suuria
ihmisryhmittymiä kiinnosta. Ei ole poliittisesti sen luokan
asia.
Keskustelu päättyi.