8) Laki kuntalain 24 ja 30 §.n muuttamisesta
Kimmo Sasi /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Suomessa demokratia on varsin hyvällä kannalla
tällä hetkellä, mutta on toimenpiteitä,
joilla sitä voidaan vielä mielestäni
kuitenkin edistää. Vuonna 2006 eduskunnassa säädettiin
mahdollisuus siihen, että kunnanvaltuusto voi päättää pormestarin
valinnasta kunnassa, ja mielestäni tämä päätös
oli sinänsä oikea.
Meillähän tällä hetkellä kunnanjohtajan
osalta on sillä tavalla jossain määrin
ongelmallinen tilanne, että kunnanjohtaja on virkamies,
mutta hänet yleensä valitaan kuitenkin poliittisin
perustein. Ja myöskin korkein hallinto-oikeus on katsonut,
että on sinänsä perusteltua, ja mielestäni onkin
perusteltua, että ensin voidaan käyttää poliittisia
perusteita, kun kunnanjohtajaa valitaan, mutta tietysti pätevyysvaatimusten
täytyy kaikissa tilanteissa täyttyä.
Kuitenkin, kun periaatteessa kunnanjohtaja on virkamies ja hän
on kuitenkin poliittinen johtaja, tästä mielestäni
seuraa tiettyjä ristiriitatilanteita, joten siitä syystä voidaan
hyvinkin puolustaa sitä, että kunnassa pitäisi
olla poliittinen johtaja, josta käytetään
nimitystä pormestari.
Nykyisen kuntalain 24 §:ssä, joka siis vuonna 2006
hyväksyttiin, lähtökohtana on se, että pormestarin
valitsee aina kunnanvaltuusto. Tuon lain valmistelun yhteydessä jo
keskusteltiin siitä mahdollisuudesta, että valinnan
voisivat suorittaa myöskin kuntalaiset ja se tapahtuisi
kunnallisvaalien yhteydessä. Tuon hallituksen esityksen
yhteydessä perusteltiin sitä, että vain
valtuusto voi valita pormestarin, sillä, että suora
kansanvaali loisi ristiriitoja valtuuston ja pormestarin välillä.
Ja myöskin katsottiin, että siinä vaiheessa
pormestarin valinta kansanvaalilla ei sopisi kovin hyvin suomalaiseen
kunnallishallintoon, ja haluttiin olla tässä suhteessa
varovaisia ja ottaa hitaita askeleita eteenpäin.
Täytyy sanoa, että silloin, kun kunnanvaltuusto
valitsee pormestarin, voidaan kysyä, mikä on se
ero kunnanjohtajaan. Tietysti muodollinen asema, luottamusmies ja
virkamies, ja tietysti silloin, kun kukin kunnanvaltuusto alussa
valitsee pormestarin, niin voidaan turvata se, että pormestarin
poliittinen mielipide edustaa valtuuston enemmistön kantaa.
Toisaalta sitten tietysti voidaan tiettynä negatiivisena
seikkana pitää sitä, että kun
neljän vuoden välein pormestari valitaan, niin
se jossain määrin vähentää sitä pitkäjänteisyyttä,
mikä kunnan kehittämisessä on.
Mielestäni kuitenkin olisi perusteltua se, että siirryttäisiin
järjestelmään, jossa kuntalaiset valitsevat
pormestarin suoralla vaalilla. Jos me ajattelemme meidän
luottamusmiesjärjestelmäämme Suomessa
tällä hetkellä, voidaan todeta, että kansalaiset
valitsevat sekä kunnanvaltuutetut, kansanedustajat, europarlamentaarikot
että myöskin tasavallan presidentin, kunkin näistä eli
kaikki luottamushenkilöjohtajansa. Ja kun pormestari on luottamushenkilö,
olisi tästä syystä johdonmukaista ja
luonnollista, että kuntalaiset valitsevat suoralla vaalilla
myöskin pormestarin. Voidaan sanoa, että myöskin
tähän nimikkeeseen liittyy tietty ripaus kansanvaltaisuutta
ja voitaisiin hyvin ajatella, että olisi hyvin johdonmukaista,
että pormestari olisi nimenomaan kuntalaisten valitsema
henkilö.
Mitä tulee sitten tähän suoraan kansanvaaliin, niin
sanoisin, että se olisi merkittävä askel
myöskin kunnallisen demokratian kehittämiseksi.
Ensinnäkin puolueet joutuisivat miettimään,
millä tavalla asettaa pormestariehdokas, ja uskon, että tässä mentäisiin
pitemmällä tähtäimellä järjestelmään,
jossa vähitellen puolueet avoimessa menettelyssä valitsevat
oman pormestariehdokkaansa, kenties käyttäen jopa
puolueen sisäistä jäsenäänestystä.
Avoin menettely olisi myöskin sen tae, että puolueet
valitsevat hyviä ehdokkaita pormestariehdokkaiksi.
Toinen keskeinen myönteinen seikka tällaisessa
järjestelmässä olisi se, että jokainen
pormestari joutuisi esittämään oman kunnan
kehittämisohjelmansa. Sellainen ehdokas, jolla ei ole selkeätä kehittämisohjelmaa,
tuskin menestyisi vaaleissa. Tämä olennaisesti
kehittäisi myöskin ehdokkaita asettavien puolueitten
ja ehdokkaitten ohjelmatyötä, ja se vaikuttaisi
myönteisellä tavalla myöskin kunnan kehittämiseen.
Uskon, että kun vaali olisi aika pitkälti henkilöitynyt henkilöihin,
jotka esittelevät selkeän ohjelman, niin kuntalaisilla
olisi huomattavasti helpompaa tehdä poliittinen valinta
sekä henkilön ja hänen pätevyytensä perusteella
että erityisesti sen poliittisen ohjelman perusteella,
minkälaista politiikkaa kunnassa halutaan tulevaisuudessa
harjoittaa.
Se myöskin vaikuttaisi siihen, että kun pormestari
on valittu, hän on esitellyt tietyn ohjelman, niin varmasti
seuranta sen ohjelman toteuttamisen osalta on huomattavasti tehokkaampaa kuin
nykyisellään, kun puolueet esittävät
omia ohjelmiaan, joista aina voidaan sanoa, että kompromissien
johdosta tiettyjä osia puolueitten ohjelmista ei voida
viedä käytännössä eteenpäin.
Kaiken kaikkiaan uskon, että tällainen avoin menettely,
kansalaisten valinta, johtaisi ei siihen, että valitaan
joku julkkis, vaan siihen, että aidosti kuntalaiset miettivät
vakavasti ehdokkaita ja valitsevat parhaan ehdokkaan sekä ohjelmallisesti että henkilöllisesti
pormestariksi.
Kun on esitetty huoli siitä, että voi syntyä ristiriitoja
pormestarin ja valtuuston välillä, niin huoli
on tietyllä tavalla perusteltu. Kuntalaisten valitsema
pormestari, kuntalaisten valitsema valtuusto, jos ne iskevät
yhteen, niin tietysti kumpikin voi viitata siihen, että heillä on
valtuutuksensa kansalta. Toisaalta, jos pormestari on taitava poliitikko,
hän tietysti ymmärtää sen, että hänellä on
oma linjansa, mutta kuitenkin rahoista ja linjapäätöksistä päättää aina
valtuusto, joten hänen täytyy tulla valtuuston
kanssa toimeen.
Toisaalta valtuustossa myöskin tiedetään
se, että jos on hyvä pormestari, jolla on selkeä linja, hän
voi mennä julkisuuteen ja valtuuston, sanoisinko, pikkupolitikointi,
ja se, että pyritään vaikeuttamaan pormestarin
työtä, vaikuttaa siihen, että valtuutettujen
mahdollisuudet tulla uudelleen valituiksi kunnallisvaaleissa selvästi heikkenevät.
Uskon, vaikka kumpikin elin on valittu kansalaisten toimesta suoraan,
että helposti on synnytettävissä konkreettisia,
positiivisia ratkaisuja pormestarin ja valtuuston välillä,
enkä usko, että tällaisesta jännitteestä syntyisi
sellainen, että se aiheuttaisi suuria vaikeuksia.
Mielenkiintoista on, mitä järjestelmään
tulee, että Tampere on ensimmäisenä kuntana
ottanut puolitoista vuotta sitten käyttöön
pormestarimallin. Nyttemmin on tehty, pari kuukautta sitten, kysely
kaupungin luottamushenkilöille ja virkamiehille ja kysytty,
mikä on heidän käsityksensä,
olisiko perusteltua, että pormestarin valitsevat kuntalaiset.
Selkeä enemmistö kyselyyn osallistuneista oli
sitä mieltä, että pormestari pitäisi valita
kuntalaisten toimesta. Tämän johdosta tänään
Tampereen kaupunginvaltuuston on tarkoitus tehdä myöskin
esitys valtiovarainministeriölle, että se ryhtyisi
toimenpiteisiin valmistellakseen mahdollisuutta pormestarin valintaan
kansalaisten valinnalla ja että tätä vastaavat
muutokset tehtäisiin myöskin sitten kunnallislakiin.
Esityksessä lähdetään siitä,
että annettaisiin kunnalle suuri joustavuus siinä suhteessa,
millä tavalla valinta suoritetaan, ja että valtuusto
hyväksyisi erityisen vaalisäännön,
jossa sitten tarkemmista menettelytavoista sovittaisiin. Mielestäni
tämä on perusteltua tässä vaiheessa,
kun kokeillaan pormestarijärjestelmää.
Sen jälkeen, kun nähdään, millä tavalla
järjestelmä toimii, mielestäni voitaisiin
ottaa seuraava askel. Ja pitkällä tähtäimellä näen
selvänä lopputulemana sen, että jos pormestari
valitaan ja valtuusto ottaa pormestarijärjestelmän
käyttöön, silloin automaattisesti siirrytään
myöskin siihen, että pormestari on valittava kansanvaalilla
kuntalaisten toimesta.
Luonnollista on se, että kun tällainen kansanvaali
järjestetään, se pitäisi suorittaa
kunnallisvaalien yhteydessä, koska siinä yhteydessä keskustellaan
poliittisesta ohjelmasta kunnassa. Jos kukaan ei saa ehdotonta enemmistöä,
niin mielestäni luonnollinen järjestelmä olisi
se, että suoritettaisiin toinen kierros esimerkiksi kahden
viikon kuluttua, jossa yhteydessä sitten kuntalaiset vaaliuurnilla
uudestaan ottaisivat kantaa kahteen eniten suosittuun ehdokkaaseen
ja heidän välillään tekisivät
sitten ratkaisun, kuka näistä kahdesta ehdokkaasta
valitaan.
Olen hahmotellut myöskin sellaista vaihtoehtoa, että jos
koetaan liian raskaana ja liian vaikeana järjestää kahta
vaalikierrosta, alkuvaiheessa kunnissa voitaisiin mennä järjestelmään,
jossa valtuusto voisi sitten valita, jos kukaan ei saa ehdotonta
enemmistöä, henkilön. En pidä tätä kovin
hyvänä. Ja silloinkin, jos näin tehdään,
pitäisi olla mahdollisuus siihen, että näissä tilanteissa katsottaisiin,
että esimerkiksi sillä perusteella, mikä on
suurin puolue, valittaisiin pormestari tai sitten se henkilö,
joka on ollut kaikkein suosituin tällä vaalikierroksella,
tulisi valituksi pormestariksi, mutta valinnan suorittaisi muodollisesti kunnanvaltuusto.
Arvoisa puhemies! Toivon, että hallintovaliokunta nopeasti
käsittelee tämän aloitteen ja että voitaisiin
siirtyä järjestelmään, jossa
pormestari voidaan valita suoralla kansanvaalilla.
Ilkka Viljanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hyvät läsnä olevat
kollegat! Olen täysin samaa mieltä ed. Sasin kanssa,
ja hänen osittain aika syvällinenkin pohdiskelunsa
kunnallisen demokratian tulevaisuudesta osoitti sen, että jos meillä täällä on
lainsäätäjinä monta aluetta,
jotka aika ajoin vaativat päivitystä, niin varsinkin
tänä aikana, kun kunta- ja palvelurakenneuudistus
on vireillä ja kunnat hakevat uusia asetelmia tulevaisuuden
askelmerkkien lähtökuoppiin, myöskin
tämä nyt käsittelyssä oleva
aihe olisi laajemmankin pohdinnan paikka. Sikäli sääli,
että tässä keskustelussa nyt ylipäätänsä kunnallisen
demokratian tulevaisuudesta on näin vähän
väkeä paikalla.
Tästä pormestarimallista keskusteltaessahan on
eri foorumeilla ollut hyvin erilaisia malleja, mitkä osittain
ovat myöskin harhaanjohtaneet tätä keskustelua.
Kaikista vaihtoehdoista kuitenkin on käytetty yhtä ja
samaa nimikettä eli pormestarimalli. Niiden sisällöt
ovat olleet hyvin erilaisia pormestarin aseman ja osittain myöskin tehtävien
ja valintatavankin osalta, niin kuin kävi myöskin
ed. Sasin puheenvuorosta ilmi. Pormestarin on esitetty muun muassa
osittain korvaavan kunnanjohtajan ja hoitavan kunnanjohtajan tehtävien
lisäksi joko kunnanhallituksen tai -valtuuston puheenjohtajan
tehtävät, joissain malleissa myöskin
on molempien johtavien luottamushenkilöiden tehtävät.
Toisaalta sitten on esitetty tällaista niin sanottua virkamiespormestarimallia,
missä kunnanhallituksen puheenjohtajan ja kunnanjohtajan
toimet on nimitetty yhteiselle pormestarille, ja tämähän
on ilmeisesti myöskin tämä Tampereen-malli,
jota mielenkiinnolla seuraamme.
Toinen vaihtoehto on sitten tämä kunnanjohtajan
ja kunnanvaltuuston puheenjohtajan tehtävien yhdistäminen,
jota käsittääkseni muun muassa Keski-Euroopassa
on jonkin verran ollut. Tämän mallin ensisijaisena
tarkoituksenahan on valtuustojen puheenjohtajien roolin vahvistaminen
ja tätä kautta paljon peräänkuulutetun
poliittisen johtajuuden selkiyttäminen.
Arvoisa puhemies! Ylipäätänsä tämä kunnallinen
päätöksenteko on viimeisten vuosien,
tai oikeastaan vuosikymmenten, aikana olennaisesti muuttanut luonnettaan
monellakin eri tavalla. Täällä salissakin
varmaan paikalla olijoista on paljon sellaisia, jotka ovat pidemmän
aikaa olleet mukana myöskin kunnallisessa päätöksenteossa.
Itselläni on takana parikymmentä vuotta luottamushenkilönä lautakunnissa
ja lautakuntien puheenjohtajana ja viimeksi sitten valtuuston puheenjohtajan
roolissa. Kyllä moni asia on toisin verrattuna 80-luvun
lopun kunnalliseen jakopolitiikkaan tai 90-luvun alun leikkaushenkipolitiikkaan.
Yksi asia kuitenkaan ei ole muuttunut oikeastaan mihinkään,
ja se on keskustelu tästä demokratian toteutumisesta,
poliittisesta johtamisesta ja siitä seuraavasta poliittisesta
vastuusta. Tätä keskustelua on turha laajentaa
kunnallisen päätöksenteon poliittiseen
johtamiseen, mutta siltä osin se on tärkeää,
että ainakin meillä moni valtuutettu valittaa
sitä, että heillä ei ole valtaa ja tätä kautta
demokratia ei pääse heidän mielestään
tänä päivänä riittävästi
toteutumaan. Oma näkemykseni on se, ja olen sitä kotikaupungissanikin
yrittänyt takoa myöskin luottamushenkilöiden
päähän, että valtuutetulla on
valtaa kunnallislain puitteissa juuri niin paljon kuin on intoa,
aikaa paneutua asioihin ja ennen kaikkea kantaa myöskin
sitten vastuuta. Vastuun ottaminen on mielestäni myöskin
poliittista johtajuutta, ja se tuo sitä valtaa ja toteuttaa
myöskin sitä kautta kunnallista demokratiaa.
Kunta- ja palvelurakenneuudistus, kuntarakennekeskustelut ovat
myöskin viime kuukausina tuoneet vahvasti esille lähidemokratian
säilymisen edellytykset. Keskuskaupunkien ympärillä,
kauluskuntien päättäjissä varsinkin,
ehkä myös asukkaissa, on kannettu huolta, keskittyykö valta
entisestään ja hukkuuko demokratian ääni
sitten näiden kuntien väliseen metsikköön. En
usko tähän huoleen. Jos esimerkiksi Lahden seutua
ajatellaan, niin vaikka koko meidän maakuntamme, Päijät-Häme,
liittyisi yhteen, olisimme maantieteellisesti edelleenkin pienempi
kuin Kuusamo ja asukasmäärältämmekin
ainoastaan Tampereen kokoinen, ja tuskinpa näissäkään kunnissa
niin suunnatonta demokratiavajetta on. Tampere varsinkin, niin kuin
kuulimme, on kyseisessä asiassa ollut tiennäyttäjä,
ja mielenkiinnolla seuraamme ja kuuntelemme kokemuksia samoin kuin
Turun suunnalta. Valitettavasti siellä projekti vähän
on hidastunut ja tyssääntynyt, mutta tämä Tampereen-malli
on sellainen, mitä ehdottomasti kannattaa seurata myöskin
tulevaisuudessa.
Meillä Lahdessa johtavat poliitikot tekevät käytännössä työtä tänä päivänä päätoimisesti
mutta
saavat korvausta kuitenkin kokousperusteisesti. Miksi näin
on, että työmäärä on
lisääntynyt poliittisesti painavimmilla paikoilla
samaan aikaan, kun johtosääntöä ainakin
meillä on rukattu niin, että päätösvalta
on delegoitu substanssilautakunnille ja substanssihallintokunnille?
Valtuustojen ja hallitusten pykälämääräthän
ovat vuositasolla dramaattisesti laskeneet. Siitä huolimatta
tuntuu, että poliittisen päätöksenteon
vaativuus on lisääntynyt. Ehkä se johtuu
osittain siitä, että aikanaan, kun jaettiin vain
hyvää, se ei vaatinut niin paljon aikaa kuin tänä päivänä,
kun joudutaan ehkä päätöksenteon
reunaehdoista keskustelemaan entistä enemmän.
Naapurikunnassani asustava arvostettu professori Aimo Ryynänen
on myöskin pohtinut paljon tätä pormestarimallia.
Järjestelmä olisi hänen mielestään
suoran demokratian kannalta ihanteellinen, mutta toisaalta se heikentäisi
kunnanvaltuuston asemaa, mitä myöskin ed. Sasi täällä pohti,
kävisikö näin vai eikö kävisi.
Jos se heikentää sitä, niin olisiko se
siinä tapauksessa tämmöisen edustuksellisen
demokratian periaatteen vastainen? Suorien kansanvaalien hyvänä puolena
on tietenkin kuntalaisten mahdollisuus vaihtaa johtajaa tarvittaessa
vaaleissa, mikäli pormestarin toimintaan ei oltaisi tyytyväisiä. Ehkä mallin
huonoina puolina olisivat juuri pormestarin tehtävän
määräaikaisuus, sen mukanaan tuoma epäjatkuvuus
sekä mahdollisesti pormestarin tarve kilpailla kuntalaisten
suosiosta, mikä saattaisi aiheuttaa sitten äärimmäisissä tapauksissa
jopa poliittista tai taloudellista vastuuttomuutta. Toisaalta, jos
valtuusto edelleenkin tässä järjestelmässä säilyy
vahvana ja pitää sitä asemaa, mikä sille
kuntalaissa kuuluu, en usko, että tässä tulisi
sellaista ristiriitaa.
Arvoisa puhemies! Olen ehdottomasti sillä kannalla,
mitä jo ed. Sasi täällä totesi,
että toivon mukaan tämä asia menee eteenpäin
ja me voimme jatkaa täällä tämän
lakialoitteen tiimoilta keskustelua vielä syvemminkin.
Outi Mäkelä /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Sasi on tehnyt hyvän esityksen,
joka kehittäisi pormestarimallia edelleen seuraavalle demokratiatasolle.
Mikäli oikein ymmärrän, uudenlainen valintaprosessi
johtaisi siihen, että tulevan pormestarin olisi jo ennalta
hyvissä ajoin ennen valintaansa esitettävä tavoitteitaan
ja osoitettava pätevyyttään. Näin
prosessi myös väistämättä pakottaisi
kandidaatit valmistautumaan tehtäväänsä perusteellisesti,
mikä ei liene tehtävän hoidon kannalta
lainkaan huono asia. Lisäksi, kuten ed. Sasi havainnollisti,
suoraan valitulla pormestarilla olisi vastinparinaan valtuusto,
mistä syntyvä jännite mahdollisesti toisi
lisää kiinnostusta kunnallista päätöksentekoa
kohtaan.
Asiaan perehtyessäni jäin kuitenkin miettimään
paria seikkaa, jotka on syytä huomioida valiokuntakäsittelyssä.
Ensimmäinen asia liittyy pormestarikandidaattien vaalikelpoisuuteen.
Mitä lakia tässä sovellettaisiin, ja
minkälaisia ehtoja ehdokkaiden tulisi täyttää?
Kuntavaaleissahan vaalikelpoisiksi rajataan vain kuntalaiset, ja
lisäksi pois rajautuu koko joukko kuntien, kuntayhtymien
sekä kuntiin kytkeytyvien yhteisöjen johtavissa
tehtävissä toimivia. Tällöin
kyseeseen ei tulisi kunnan ulkopuolinen asiantuntija tai kunnallisissa johtotehtävissä
ansioitunut
henkilö.
Toinen asia, joka jäi mietityttämään,
on kansan valitseman pormestarin erottaminen suhteessa valtuuston
valitseman pormestarin erottamiseen tai kunnanjohtajan erottamiseen.
Kunnanjohtajan irtisanominenhan edellyttää, että sitä kannattaa
kaksi kolmasosaa kaikista valtuutetuista. Lisäksi on esitettävä luottamuspulalle
perusteet, joiden perusteella irtisanominen on oikeutettua. Valtuuston
valitseman pormestarin erottaminen ei kuitenkaan edellyttäisi
määräenemmistöä eikä erottamiseen
tarvita muita perusteita kuin epäluottamus. Luottamushenkilöllä ei
luonnollisesti ole myöskään irtisanomisaikaa. Siis
kysymys, joka tästä herää, on,
tulisiko suoralla kansanvaalilla valitulla pormestarilla kuitenkin
olla suurempi koskemattomuus kuin valtuuston valitsemalla pormestarilla
eli pitäisikö irtisanomisperusteiden olla lähempänä kunnanjohtajan
irtisanomisperusteita.
Mutta, arvoisa puhemies, summa summarum: ed. Sasi on hyvällä asialla
demokratian puolesta, ja näitä muutamia kysymyksiä tarkastellaan
varmasti syvällisemmin valiokuntavaiheessa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Muistan elävästi sen keskustelun,
joka käytiin tästä samaisesta asiasta,
vuoden 2006:nko valtiopäivillä se nyt oli, ja
siitä, onko suomalainen yhteiskunta ja kunnallinen itsehallintoalue
henkisesti ja fyysisesti valmis tähän askeleeseen.
Silloin taisin ulvahtaa omana kannanottonani, että kyllä se
saattaa pikkuhiljaa kypsyä tähän vaiheeseen.
No, nyt sitten ed. Sasi on tehnyt lakialoitteen, joka tähtää tämän
askeleen ottamiseen. Jos tätä olisi tarjottu minulle
allekirjoitettavaksi, niin olisin sen allekirjoittanut. Sen sijaan
ed. Viljasen nimeä en täällä nähnyt,
vaikka hän näin innokkaasti olikin tätä puoltamassa
niin ikään.
Minä olen sitä mieltä, että hedelmöittäisi
ehdottomasti kunnallisvaaliasioita, jos tämän
laatuinen vaihtoehto olisi tarjolla. Pitää muistaa
yksi kurja juttu, ja se on se, että ajatelkaa, että Oulun kaltaisessa
hyvinkin kovan profiilin kaupungissa kunnallisvaaleissa äänestysprosentti
on 45 tai 49 tai siinä luokassa. Mutta jos siihen saataisiin
mukaan pormestarinvaali kansanvaalina, se saattaisi innoittaa todellakin
miettimään näitä asioita vähän
perusteellisemmin.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Minä kannatan tätä ed.
Sasin lakialoitetta tästä pormestarimallin vaalista.
Olen yksi sen allekirjoittajista, ja sen takia muutamia yleisiä huomioita,
koska ed. Sasi jo hyvin perusteellisesti esitteli koko tämän
asian ja myös ed. Viljanen sitten toi siihen kokemuksensa
kautta erittäin hyviä näkökulmia
ja myöskin ed. Mäkelä näitä juridisia
seikkoja pohti. Mutta esitän muutamia lisäseikkoja.
Nimittäin minusta tämä on hyvä ehdotus
monestakin eri syystä. Ensinnäkin tämähän
on kuitenkin vain kokeilu ja tietyn asian eteenpäinvieminen,
ja nyt ed. Sasin toimesta se perustuu Tampereelta tuotuihin kokemuksiin.
Se tekee lisäportaan siihen käytäntöön,
joka meillä on Suomessa jo menossa yhdessä isossa
kaupungissa. Ei voi olla mitään perusteita sille,
että sitä ei kokeiltaisi lisää.
Itse asiassa ed. Pulliainen sanoi aivan oikein tämän,
mihin kaikkeen se voi heijastua. Ihan turha on miettiä sitä,
mitä kaikkia vaaroja siihen mahdollisesti kuuluu. Kyllä kunnallinen demokratia
ja koko se koneisto, mikä siellä pyörii
kunnan päättäjien harteilla, kestää tämän,
jos sen vaan annetaan vähänkin kasvaa ja kehittyä ja siedetään,
että siitä tulee jonkinlainen.
Varmasti on nimittäin aika paljon paikalleenjämähtäneisyyttä,
ja välillä itse, kun niissä puuhissakin
olen yli 20 vuotta ollut mukana, olen miettinyt, kuinka paljon siellä itse
asiassa on demokratiaa enää jäljellä ja
kuinka paljon siellä on jotain muuta semmoista, joka vaan
näyttää demokratialta. Kyllä kumileimasimesta
puhutaan hirvittävän monissa paikoissa. Miten
on moraalin kanssa loppujen lopuksi näissä asioissa?
Kyllä vastuuta on aika vaikea jälkikäteen
löytää oikeastaan mistään,
niin että se henkilöityisi johonkin, esimerkiksi
virkamieheen, jonkin päätöksen osalta,
ellei hän nyt laittomuuksia ole tehnyt, mutta muussa mielessä se
vastuu ei tahdo näkyä. Valtuuston puheenjohtajalla
on aika vähän semmoisia asioita, niin myöskin
kaupunginhallituksen puheenjohtajalla. Kyllä tässä näitä etuja
minusta on jo ihan oman pienen kokemukseni kautta niin paljon, että haluan
tukea tätä senkin takia. Tämä on
määräaikainen hanke kuitenkin. Se on neljän
vuoden vaalikausien kautta tapahtuva asia, ja siihen voidaan sillä lailla
puuttua.
Itse asiassa Suomessa näyttää olevan
sillä lailla, että vastakkaisuus tulee virkamiesten
asetelmasta, jotka ovat virkavaltaisia, ja toisaalta luottamusmiesten
luomista jännitteistä, jolloin tietysti on kysymys
yhteistyöstä ja tiedonsiirrosta ja halusta päätöksentekoon.
Sitä kautta on myöskin valtapyyteitä varmasti
aika paljon, ja on toki poliittisia erojakin sitten taustalla, ja
kaikki nämä pyörivät tiettyjen
henkilöiden ympärillä pienissä kunnissa
aivan eri lailla kuin joissain isoissa kunnissa.
Minä olen aika avoimesti yrittänyt kannattaa strategista
mallia esimerkiksi meillä kotikaupungissani Espoossa ja
olen havainnut, että ei siellä mitenkään
erityisen suurta innostusta tähän ole niiden henkilöiden
toimesta, jotka nyt ovat joillain tietyillä paikoilla,
joissa ehkä valtaa voi käyttää.
Eihän se ole demokratiaa, että sen takia siellä vastustetaan
eteenpäin menemistä, että nyt on valta
minulla. Kyllä siinä pitäisi olla vähän korkeammanlaatuista
tämä ajattelu.
Valtuuston asema myöskin nykyaikana on semmoinen, jota
hyvin paljon olen sattuneesta syystä joutunut pohtimaan,
ja herkästi tulee mieleen kyllä, että vaikka
valtuusto on lopullinen päätöksentekoelin
ja vaikkapa talousarvion päättää,
se on ihan lakisääteinen velvoite, ja veroprosentit
ja kaikki tämän laatuiset asiat, niin vähän sivussa
valtuutetut ovat. Joku sanoikin täällä,
että tuntuu siltä, ettei valtuutetuilla olisi
mitään valtaa, mutta se on, niin kuin ed. Viljanen
sanoi, aika pitkälle kiinni kyllä valtuutetusta
itsestään. Mutta järjestys on niin, että valtuusto
on ylin, kaupunginhallitus on sille alisteinen ja sivussa on sitten
virkamiehistö. Kyllä hyvin usein tulee tilanne,
jossa tuntuu siltä, että asiat hoidetaan niin voimakkaan
operatiivisesti nykyisen kunnallislain puitteissa, että ei
valtuustossa aina tiedetä, miten loppujen lopuksi sitten
jotkut asiat ovat toteutuneet, ja kansalaisten kauttahan se palaute usein
tulee, mihin asioihin joudumme enemmän puuttumaan.
Siinä mielessä tämä pormestarimalli
varmasti luo uuden mahdollisuuden, koska vaaleissa se tunnelma sähköistyy,
se on ihan selvä, ja alkuvaiheessa ne varmasti ovat kunkin
kunnan kokeneimpia poliitikkoja, jotka sitten tulevat asettumaan
kilpailutilanteeseen tämän pormestarinvaalin suhteen.
Monelle heistä varmaan riittää yksi neljän
vuoden kausi, ja jos ei riitä, niin silloin pitää sitten
yrittää tehdä työnsä niin
hyvin, että pääsee jatkoon, tai sitten
taas kansalaiset tätä kautta ehkä velvoitteellisesti
otetaan mukaan vähän paremmin miettimään
oman kuntansa, kylänsä, kaupunkinsa tai vaikkapa
läänin kokoisen alueen asioita.
En näe tässä mitään
semmoista voimakkaasti negatiivista asiaa, varsinkin kun tätä kaikkinensa on
tarkoitus kehittää eteenpäin. Silloinhan
operatiivisissa asioissa usein löydetään
jo juoksevampia muotoja ja semmoista taloudellista toimintatapaa,
joka on kaikille parempi, ja sitä kautta täytyisi
olla mahdollisuus ehkä paremmin tuoda koko strateginen
ja visionäärinen ajattelu valtuuston kautta mukaan
niin, että se olisi oikealla paikallaan päättämässä asioista
oikealla lailla.
Tässä muutamia seikkoja, miksi puollan tätä lakialoitetta.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Esitys on hyvä ja erinomainen, ja
itsekin olisin sen allekirjoittanut, jos tällainen esitys
jossakin vaiheessa olisi eteen tullut.
Itse asiassa siinä vaiheessa, kun Kainuun maakuntakokeilua
ja hallintokokeilua valmisteltiin, siinä yhteydessähän
keskusteltiin myös hyvin vahvasti siitä, että maakuntajohtaja
olisi valittu suoralla kansanvaalilla. Maakunnassa itsessään oli
tähän hyvinkin suurta innostusta ja kannatusta,
mutta tässä päässä,
ennen kaikkea sitten perustuslakivaliokunnassa, jos oikein muistan,
ei aivan sen kaltaista innostusta ollut.
Tämä vaihtoehto, totta kai, lisää mielenkiintoa
kansalaisten keskuudessa merkittävällä tavalla.
Esityksen osalta on tietysti kannatettava toki myös tuo
kohta, että valtuustolle annetaan laajasti sitten toimivaltaa
ainakin alussa vaalitavassa, ehdokasasettelussa jne. Mutta kieltämättä pitää paikkansa,
mitä myös esittäjät itse pohtivat,
että tuo jännite valtuuston ja pormestarin välillä on kyllä erittäin
hyvin mahdollinen varsinkin siinä tilanteessa, jos pormestarilla
on erilainen kehittämisohjelma kuin valtuustolla ja kunnanhallituksella
tai kaupunginhallituksella. Siinä voi edessä olla
hyvinkin vaikea pattitilanne kunnan tai kaupungin kehittämisessä.
Ihan lopuksi katsoin tätä esitettyä lakitekstiä ja jäin
kyllä pohtimaan, onkohan sanajärjestys aivan oikea,
kun todetaan, että toimintaa johtaa kunnanhallituksen alaisena
kunnanjohtaja tai pormestari. Onko tarkoitettu, että pormestari
todella on kunnanhallituksen alaisena, jos esitys on se, että valitaan
suoralla kansanvaalilla pormestari?
Keskustelu päättyi.