9) Laki turvatoimista eduskunnassa ja laki turvallisuusselvityksistä annetun
lain 4 ja 19 §:n muuttamisesta
Timo Kalli /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä lakialoite on eduskuntaryhmien
puheenjohtajien yhteisaloite, jossa ehdotamme säädettäväksi
lain turvatoimista eduskunnassa sekä lain turvallisuusselvityksiä koskevan
lain 4 ja 19 §:n muuttamisesta.
Eduskunnan turvatoimia koskevan lain tavoitteena on suojata
eduskunnan toimintaa ja järjestystä. Laki koskee
näin ollen meitä kaikkia eduskunnan tiloissa työskenteleviä.
Tämä aloite on valmisteltu eduskunnan kansliassa
sitä varten perustetun työryhmän toimesta,
ja eduskuntaryhmät ovat antaneet ehdotuksesta lausuntonsa.
Lausunnoissa lain säätämistä pidetään
tarpeellisena ottaen huomioon perustuslain vaatimukset siitä,
että julkisen vallan käytön tulee aina
perustua lakiin. Lausunnoissa tuodaan esille toisaalta nykyinen
hyvin toimiva turvallisuuskäytäntö, jonka
toivotaan jatkuvan. Lain valmisteluun ja sen jatkovalmisteluun ei
ole liittynyt mitään erimielisyyksiä.
Lakialoitteesta haluaisin lausua seuraavan:
Eduskunnan asema ylimpänä valtioelimenä sekä sen
toiminnan erityisluonne puoltavat erillisen lain säätämistä eduskunnan
turvatoimista. Suojan tarvetta voidaan perustella myös
eduskuntarakennuksen symboliarvolla. Eduskuntatyön avoimuus
merkitsee julkisyhteisyyden ohella sitä, että eduskunnassa
vierailee viikoittain kymmeniä vierasryhmiä sekä lukuisia
muita eduskunnan ulkopuolisia henkilöitä. On selvää, että täysistuntotyön
ja valiokuntatyön turvaaminen edellyttää varautumista
ja riittäviä toimintavaltuuksia ilman mitään
konkreettista uhkaa.
Lain valmisteluun johti se tilanne, että eduskunnan
turvatoimista ei ole säännöksiä lain
tasolla. Ei ole myöskään yleistä lainsäädäntöä,
jonka nojalla turvatoimet olisivat mahdollisia. Meillä eduskunnassa
on toisaalta varsin harvoin ollut tarvetta toimenpiteisiin toiminnan
ja järjestyksen suojaamiseksi eikä voimakeinojen
käyttöön yleensä ole ollut syytä.
Näissä harvoissa tilanteissa, joissa on jouduttu
pidättelemään vaarallisena pidettävää henkilöä poliisin
saapumiseen asti, kiinniottaminen on perustunut poikkeuslain mukaiseen
jokamiehen kiinniotto-oikeuteen.
Käytännössä esimerkiksi
turvatarkastukset ovat jo pitkään olleet eduskunnassa
arkipäivää. Turvallisuuden ylläpito
eduskunnassa edellyttää lainsäädäntöä ennen
muuta perustuslain 2 §:ssä säädetyn
oikeusvaltioperiaatteen vuoksi. Sen mukaan julkisen vallan käytön
tulee aina perustua lakiin ja kaikessa julkisessa toiminnassa tulee
noudattaa tarkoin lakia. Tämä merkitsee, että laissa
on säädettävä turvatarkastuksista
sekä henkilöllisyyden selvittämisen vaatimuksesta.
Eduskunnassa tarpeelliset toimivaltuudet liittyvät lähinnä perustuslain
7 §:ään, jonka mukaan henkilökohtaiseen
koskemattomuuteen ei saa puuttua eikä vapautta riistää mielivaltaisesti
eikä ilman laissa säädettyä perustetta.
Vaatimus henkilökohtaisesta koskemattomuudesta liittyy
läheisesti lisäksi perustuslain 10 §:ään,
jossa suojataan yksityiselämää.
Arvoisa puhemies! Lailla luodaan valtuudet tarpeellisille turvatoimille
eduskunnassa, mutta laki ei velvoita turvatoimien järjestämiseen.
Turvallisuusvalvonnan suunnittelu ja käytännön
järjestäminen olisivat edelleen eduskunnan johdon ja
eduskunnan turvallisuusyksikön vastuulla. Turvatoimien
tarve arvioidaan osana eduskunnan turvallisuusjärjestelmää.
Kansliatoimikunnalla olisi toimivalta antaa tarkempia määräyksiä turvatoimien
käytännön järjestämisestä ja
niiden teknisistä yksityiskohdista. Lakiin ehdotetaan otettaviksi
säännökset turvatoimista, joita voidaan
pitää välttämättöminä eduskunnan
järjestyksen ja toiminnan suojaamiseksi. Turvatoimilla
suojataan niin henkilöitä erilaisilta vaaratekijöiltä kuin
omaisuutta vahingoittamiselta järjestyksen ylläpitämiseksi
ja eduskuntatyön rauhan turvaamiseksi.
Tarpeelliset toimivaltuudet liittyvät
henkilöllisyyden selvittämiseen, turvatarkastukseen, henkilöntarkastukseen,
esineiden haltuunottoon, henkilön pääsyn
estämiseen ja henkilön poistamiseen sekä henkilön
kiinni ottamiseen. Turvallisuustoimiin voisi kuulua lisäksi
posti- ja muiden lähetysten tarkastaminen sekä ajoneuvojen tarkastaminen.
Lain mukaisia toimivaltuuksia saisi käyttää vain
soveltuvan turvallisuusalan koulutuksen suorittanut eduskunnan virkamies, jonka
eduskunnan pääsihteeri on määrännyt
turvatarkastajaksi.
Lakiehdotuksen 2 §:n mukaan turvatoimilla ei saa rajoittaa
yleisön oikeutta täysistuntojen seuraamiseen eikä muutoinkaan
eduskunnan toiminnan avoimuutta enempää kuin lain
tarkoitus välttämättä vaatii.
Rajoitussäännöksellä korostetaan eduskuntatyön
ja eduskunnan toiminnan avoimuutta ja yleisöjulkisuutta.
Rajoitussäännöksessä todetaan
lisäksi, että henkilön oikeuksiin saa puuttua
lakia sovellettaessa vain siinä määrin kuin
eduskunnan toiminnan ja järjestyksen suojaamiseksi on välttämätöntä.
Tällä pyritään siihen, että lain
mukaisia toimivaltuuksia käytettäessä yksilön
oikeudet otetaan huomioon riittävästi. Käytännössä tulee
pyrkiä esimerkiksi siihen, että lain nojalla suoritettavasta
tarkastuksesta ja henkilöntarkastuksesta aiheutuu mahdollisimman
vähän haittaa.
Tätä lakia ei sovellettaisi meihin kansanedustajiin
ja eduskunnan ja eduskuntaryhmien henkilöstöön,
ja lain mukaisia toimivaltuuksia voitaisiin näihin kohdistaa
vain silloin, kun eduskunnan pääsihteeri erityisestä syystä eduskunnan turvallisuusjohtajan
esityksestä erikseen niin päättää.
Pidän näitä lähtökohtia
tarkoituksenmukaisina.
Lisäksi aloitteessa ehdotetaan muutettavaksi turvallisuusselvityksistä annettua
lakia siten, että eduskunnan kanslialle säädetään
oikeus saada suppea turvallisuusselvitys eduskunnan palvelukseen
tulevista henkilöistä. Käytännössä tämä merkitsee
lähinnä rikostaustan selvittämistä silloin,
kun siihen ilmenee erityinen tarve. Ehdotettu lainsäädäntö on
tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian.
Arvoisa puhemies! Toivon, että tämä ryhmänjohtajien
lakialoite saa arvoisensa käsittelyn ja että tämä laki
tulisi voimaan.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ryhmänjohtaja, ed. Kallin esittelypuheenvuorosta
saa hyvin selvän kuvan siitä, mikä tyhjä ekologinen
lokero tämä ryhmyrien tekemä laki-aloite
on tarkoitettu täyttämään. Ja
lienee sillä tavalla, että jos vastaavaa lainsäädäntöä ei
ole olemassa sanotaanko kodifioituna lainsäädäntönä, lakina,
niin siitä seuraa sitten se riittävä peruste sille,
että tämmöinen laki säädetään.
Tietysti voisi olla niinkin, että ryhmänjohtajilla
ja tällä valmisteluryhmällä,
jota herra pääsihteeri on johtanut, on tiedossaan
enemmän kuin tavallisella kansanedustajalla on tarpeellista
ollakaan tiedossa. Liika tieto yleensä vaan rasittaa mieltä eikä helpota
elämää yhtään, lainkaan.
Kiinnitän, arvoisa puhemies, huomiota muutamaan näkökohtaan,
Millä tavalla tarkastelen tämän laatuista
lakialoitetta? Ensinnäkin kysymys on instituution asemasta
ja arvokkuuden säilyttämisestä kaikissa
olosuhteissa. Tekstissä siitä käytetään
ilmaisua symboliarvo, ja sitä käytti myöskin
ryhmänjohtaja, ed. Kalli äskeisessä esittelypuheenvuorossaan.
Se on hyvin tärkeä näkökohta.
Onhan kysymys tasavallan keskeisestä instituutiosta.
Tätä asiaa voidaan tarkastella myöskin
kahdelta muulta kannalta. Erikoisen mielenkiintoinen, nyt kun tämä kaikki
ollaan lakiin sisällyttämässä,
on käsite turvatoimialue. Minä olen nyt pihilisti
ja nihilisti, vai mikähän sopiva termi tähän
oikein olisi, pilkunviilaaja, mutta sanon sen kuitenkin, mitä ajattelen.
Kun turvatoimialuetta kuvataan, niin siinä kiinnitetään
huomiota tähän kompleksiin, jossa nyt juuri olemme,
ja sitten kiinnitetään huomiota siihen, että Antinkatu 1:ssä kokoontuu
yksi eduskunnan valiokunnista ja vielä sellainen valiokunta,
joka on perustuslaissa määrätty valiokunta,
pysyvä valiokunta. Siis toisin sanoen edustajat ja henkilökunta
liikkuessaan turvatoimialueen yhdestä osa-alueesta toiseen
joutuvat poistumaan turvatoimialueelta ilman, että sitä asiaa
millään tavalla pohdiskellaan. Kun tätä asiaa
pohdiskellaan nyt sitten tästä valmistuvassa mietinnössä,
niin minun mielestäni tähän pitäisi
kiinnittää huomiota. Tarkastusvaliokunta, sen
nykyinen koostumus, on ehdottomasti sitä mieltä,
että tämä järjestely sinänsä ei ole
hyväksyttävä ja että täytyy
löytyä tästä rakennuskompleksin
kiinteästä turvatoimialueesta tarkastusvaliokunnalle
työhuone, valiokunnan työhuone, tila. Mutta nyt
on tilanne niin kuin tässä kuvasin ja niin kuin
tästä lakialoitteesta käy ilmi.
Sitten yksi asia tähän liittyy elikkä tämä talossa
käyvien kokonaisuus, olipa heidän asiansa tässä talossa
ja tässä instituutiossa mikä tahansa. Olisi
ollut tietysti aika mainio asia, jos tätä puolta
asiasta olisi kuvattu. Olisi pohdiskeltu sitä, minkälainen
tämä puoli asiasta on. Nimittäin tästä lakialoitteesta
käy selville, että niillä henkilöillä,
jotka tästä, sanoisinko nyt, instituution sisäisestä turvallisuudesta
vastaavat, on jopa suuremmat toimivaltuudet kuin poliisilla, esimerkiksi auton
tarkastamiset ja voimankäyttövälineet
ja kaikki muut sellaiset ja se tapa, millä tavalla se on
ilmaistu. Siis se tarkoittaa silloin sitä harvinaisen selvästi,
kun vielä otetaan tämä suppea turvallisuusselvitys
-käsite käyttöön, joka mielestäni
on ihan paikallaan, että tämä paikka
ei ole rambojen työmaa, se hyvin selvästi ottaa
kantaa siihen. Ja ylipäätäänkin
kannattaisi vielä sitten pohdiskella pikkuisen toisilla
sanoilla tätä kokonaisuutta, erikoisesti henkilökunnan
asemaa, todeta sitten vielä selvemmin kuin tähän
saakka se, mikä heidän asemansa on.
Aivan mielenkiintoinen yksityiskohta sitten on yksi kohta täällä.
Nimittäin täällä todetaan jo ensimmäisillä sivuilla,
että ulko-ovien kulunvalvonnasta vastaavat virastopalvelujaoston
virkamiehet. Jostakin yhteydestä sain semmoisen käsityksen,
että nämä virkamiehet ovat muita virkamiehiä kuin
ulko-ovien kulunvalvontaa valvovat virkamiehet, mutta se varmasti
selviää sitten valiokunnassa, mitenkä tämän
asian kanssa on. Joka tapauksessa, arvoisa puhemies, on selvää, että tämä tulee
hyväksyä, sehän on ihan selvä asia
jo luonteensa puolesta, mutta toivoisin monisanaisuutta, kun tästä luodaan
mietintö.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä laki turvatoimista
eduskunnassa on minusta erittäin aiheellinen ja tarkoituksenmukainen.
Tuntuu tosiaan hassulta, että se näin vähän
kansanedustajia kiinnostaa, että meitä on kolme
täällä salissa. Jotenkin kummalliset
asiat törmäävät toisiinsa.
Minulla oli ihan muutama ehkä pienen luonteinen asia,
mutta koen ne kyllä hyvin tärkeiksi. Kerron ne
hetken kuluttua. Mutta sitä ennen sanon vaan, miksi tämä minusta
on tarkoituksenmukainen.
Tämä on sikäli hyvä, että tämä turvallisuusvalvonta
ja -toiminta ja siihen liittyvät turvatoimialueet tulevat
nyt selkeästi määriteltyä, ja
onhan pelkästään turvallisuusyksikössä nyt
jo töissä 50 henkilöä, niin
että kyllä on tietenkin korkea aika, että nykyaikana
tämä asia saa myöskin lain muodon. Tässähän
ei lainsäädäntöä ole
ollut ollenkaan ilmeisesti, vaan kansliatoimikunnan alla on koko
tämä toiminta ollut ja mennyt ilmeisesti sinänsä hyvin.
Mutta minä olen kuullut kyllä vanhoilta rikoskomissaareilta
aikamoisia juttuja, joissa onneksi ei ole päässyt
tapahtumaan sen kummempaa, mutta jo 1950-luvulta ensimmäisen
kerran. Kyllä tämä perusta, millä tämä nyt
lepää, on ihan oikea.
Pohjoismaihin jos vertaa, niin täältähän
oli luettavissa, että vuodesta 1990 tämä on
ollut selkeästi kansliatoimikunnan pohjana, ja Pohjoismaissa
sitten, niin kuin edellä sanoin, Ruotsissa on vastaava
laki ollut jo kaksi vuotta aikaisemmin eli vuonna 88, Norjassa vuodesta
1998 ja Tanskassa ei lainsäädäntöä ilmeisesti
ole vieläkään. Turvatarkastukset alkoivat
sitten täällä vuonna 1995 näiden
kaarien myötä varmaan ihan oikeanlaisena ajankohtana.
Nyt kun tämä lakialoite sitten jämäköittää tätä lisää,
niin tämäkään ei vielä täällä tee
pakollisiksi läheskään kaikkia toimia ainakaan,
vaan tässähän annetaan valtuuksia ja kansliatoimikunta
edelleen kaiketi monitoroi sitten, miten tässä mennään
eteenpäin. Kaiken sen muun, mikä siihen tuli,
ed. Kalli kyllä minusta hyvin monipuolisesti puheenvuorossaan
analysoi, jolloin ei minun ole mitenkään aihetta
siihen puuttua.
Minä oikeastaan puutun pelkästään
6 §:ään. Se on se syy, minkä takia
ajattelin, että yleensä tästä rohkenen
puheenvuoron käyttää. Tämä 6 § koskee
ajoneuvojen tarkastamista. Nyt tämän lain voimaantulon
jälkeen saadaan tarkastaa turvatoimialueella oleva ja sinne
saapuva ajoneuvo metalli-ilmaisinta käyttäen,
kun eduskunnan sisäänkäynnin välittömässä läheisyydessä havaitaan
auto, jonka pysäköimiselle paikalle ei ole perustetta
jne.
Tämä on nimittäin kiinnittänyt,
arvoisa puhemies, minun huomiotani nyt useamman vuoden ajan, miten
meillä Suomen eduskunnassa on mahdollista, että isot
linja-autot jäävät eduskunnan pääportaiden
eteen tuotuaan sinne ihan tavallisia suomalaisia tutustumaan eduskuntaan.
Siinä saattaa olla parhaimmillaan viisi tai seitsemän bussia.
Samaten tässä Pohjoisen Rautatiekadun puoleisella
parkkialueella parkkeeraa busseja, jotka eivät välttämättä ole
edes suomalaisia. Vastaavissa teollisuuslaitoksissa ja muissa, joita
en lähde tässä nimeämään,
tiedän, että tämmöistä ei suvaita.
Se suvaitaan, että nämä bussit tyhjentävät
ihmiset, mutta sen jälkeen niiden on siirryttävä siitä jonnekin
muualle.
Olen kysynyt tätä vastuunalaisilta henkilöiltä tässä talossakin
ja saanut vähän erilaisia vastauksia. Yksi selitys
on se, että kuulemma eduskunnan koko tämä edusta,
lukuun ottamatta portaita, on Helsingin kaupungin aluetta. Sen takia
siihen ei voida eduskunnan toimesta suoraan omin toimin puuttua.
Tulee vaan mieleen nyt, kun tätä lakia lukee,
voidaanko itse asiassa niitä autoja tarkastaakaan. Onko
se edes turvatoimialuetta, jos se on Helsingin kaupungin maata?
Miten tämä pitää järjestää?
Toivoisin, että aivan erityisesti tämä asia
nyt selvitettäisiin, kun kerran tästä lainsäädäntöä tehdään.
Varmaan tuli tavallaan selväksi, mitä tällä halusin
ja yritin sanoa. Onneksi pääsihteerikin oli paikalla,
niin että asia varmasti järjestyy.
Timo Kalli /kesk:
Arvoisa puhemies! Ymmärtääkseni
valmisteluvaiheessa, kun on lähdetty siitä, että turvatoimet
nostetaan lakiin, on lähdetty siitä, että tämä ei
saa aiheuttaa haittaa itse eduskuntatyölle eikä tälle
instituutiolle. Ja myös tämä, mitä ed.
Akaan-Penttilä korosti näiden riskipaikkojen osalta,
pääoven portaiden alapuoli ja varmaankin Puhemiehen
aukion takana olevan portin tausta: omistussuhteet rajaavat tiettyjä mahdollisuuksia.
Mutta varmaan asiantuntijakuulemisen aikana on nimenomaan syytä selvittää,
että ei jää mitään
tiettyjä riskipaikkoja, joista sitten myöhemmin
saattaa tulla jonkinlaisia rysiä. Yhdyn siihen toiveeseen,
että asiantuntijavaiheessa mietintövaliokunta
tämän asian tulee selvittämään
perin pohjin.
Keskustelu päättyi.