Kalle Jokinen /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi
ajoneuvoliikennerekisteristä annettua lakia ja tieliikennelakia.
Tämä lainmuutos perustuu Euroopan parlamentin
ja neuvoston direktiiviin, jonka tarkoituksena on varmistaa liikenneturvallisuuteen
liittyvien liikennerikkomusten tutkinnan tehokkuus myös
niissä tapauksissa, kun rikkomukseen käytetty
ajoneuvo on rekisteröity johonkin toiseen Euroopan unionin
jäsenvaltioon kuin siihen, missä rikkomus on tehty.
Tämän lainmuutoksen pohjana on niin sanottu
CBE-direktiivi, joka edellyttää unionin jäsenvaltioiden
ajoneuvorekistereiden ajoneuvotiedon sekä ajoneuvojen omistaja-
ja haltijatiedon vaihtamista. Rikkomuksen tekovaltio voi käyttää toisesta
jäsenvaltiosta saamiaan tietoja sen määrittämiseksi,
kuka on henkilökohtaisessa vastuussa tutkittavana olevasta
liikenneturvallisuuteen vaikuttavasta liikennerikoksesta tai -rikkomuksesta.
Tietojenvaihto tehostaa erityisesti automaattisen liikennevalvonnan
kautta esille tulevien liikennerikosten ja -rikkomusten
tutkintaa ja niiden seuraamusten täytäntöönpanoa.
Ajoneuvoliikennerekisteriä ylläpitävä Liikenteen
turvallisuusvirasto tulee toimimaan kansallisena tietojenvaihdon
yhteyspisteenä. Direktiivissä tarkoitettu tietojen
vaihtaminen koskee kansallisten ajoneuvoliikennerekistereiden julkisia
tietoja. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan esityksessä on
huomioitu muutoinkin asianmukaisesti henkilötietojen suojaa
ja henkilötietojen käsittelyä koskevat
vaatimukset. Tämä esitys edellyttää,
että tietojenvaihdon kansallisena yhteyspisteenä toimivan
Liikenteen turvallisuusviraston tulee perustaa uusi, tietojenluovutusta koskeva
palvelu, ja Suomesta muihin jäsenvaltioihin tehtävät
kyselyt edellyttävät myös muutoksia poliisin
liikennevalvonnan tietojärjestelmiin. Valiokunta pitää tärkeänä,
että sääntelyn vaatimat käytännön
tietojärjestelmien muutokset toteutetaan mahdollisimman
pian.
Asiantuntijakuulemisessa on tuotu esille näkemyksiä eräistä seuraamusjärjestelmän
ja toisaalta muun muassa seuraamusten käsittelyyn liittyviä käytännön
menettelytapoja koskevan sääntelyn muutostarpeista.
Näitä muutostarpeita todettiin olevan esimerkiksi
nykyisessä päiväsakkojärjestelmässä ja
myöskin ajokieltoseuraamusjärjestelmissä.
Valiokunta toteaa, että näitä kysymyksiä ei
ole mahdollista arvioida nyt käsiteltävänä olevan
asian yhteydessä mutta niihin tulee kuitenkin palata myöhemmin.
Esityksen mukaan poliisi voisi lähettää ilmoituksen
ja seuraamusvaatimuksen tapahtuneesta liikennerikoksesta tai -rikkomuksesta
epäillyn ulkomailla rekisteröidyn ajoneuvon omistajalle, haltijalle
tai muuten tunnistetulle henkilölle. Valiokunta pitää todennäköisenä,
että myös Suomen kansalaisille lähetetään
jatkossa CBE-direktiivin mukaisia ilmoituksia muista jäsenvaltioista
aiempaa enemmän. Tästä syystä valiokunta piti
tärkeänä, että kansalaisille
tiedotetaan riittävän tehokkaasti viimeistään
heti lain voimaantulon jälkeen uudesta järjestelmästä ja
erityisesti kansalaisilta mahdollisesti vaadittavista uusista menettelytavoista.
Liikenne- ja viestintävaliokunta pitää tätä esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena ja ehdottaa, että lakiehdotukset
hyväksytään muuttamattomina.
Yleiskeskustelu päättyi.