4) Hallituksen esitys laiksi kirkkolain 1 luvun 3 §:n
muuttamisesta
Matti Väistö /kesk(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Ensimmäisessä käsittelyssä on kirkkolain
muutos, joka liittyy lapsen uskonnollisen aseman määräytymiseen
ja uuden uskonnonvapauslain voimaantuloon. Tämä lakihan
tuli voimaan viime elokuun alussa. Lain säätämisen yleisenä tavoitteena
on turvata perustuslaissa säädetyn uskonnonvapauden
käyttämistä ja luoda edellytykset sen
käytännön toteutumiselle. Lähtökohtana
uudessa uskonnonvapauslaissa on pyrkimys uskonnollisten yhdyskuntien
tasapuoliseen kohteluun valtion taholta. Uskonnonvapauslaki korostaa
uskonnollisten yhdyskuntien autonomiaa päättää itsenäisesti
jäsenyyden edellytyksistä.
Arvoisa puhemies! Käsiteltävänä olevassa hallituksen
esityksessä ehdotetaan muutosta kirkkolain 1 luvun 3 §:n
2 momenttiin niin, että kirkon jäseneksi liittymisestä ja
kirkosta eroamisesta on voimassa, mitä uskonnonvapauslaissa säädetään.
Hallituksen esitys merkitsee toteutuessaan sitä, että alle
12-vuotiaan lapsen osalta lakiehdotukseen sisältyy omia
sisällöllisiä säännöksiä.
Muilta osin evankelisluterilaisen kirkon jäsenyyden edellytykset
määräytyvät sellaisinaan uskonnonvapauslain
3 §:n perusteella.
Keskeinen periaate uskonnonvapauslaissa on, että jokaisella
on oikeus päättää uskonnollisesta asemastaan.
Lapsen uskonnollisesta asemasta taas päättää uskonnonvapauslain
3 §:n 2 momentin mukaan huoltaja, ja lähtökohtaisesti
huoltajat tekevät päätöksen
yhdessä. Uskonnollisen aseman määräytyminen
perustuu aina huoltajan nimenomaiseen tahdonilmaisuun lapsen osalta.
Itsenäisesti kukin voi päättää kuulumisestaan
uskonnolliseen yhdyskuntaan, kun on täyttänyt
18 vuotta tai jos on mennyt sitä aiemmin avioliittoon.
15 vuotta täyttänyt mutta alle 18-vuotias lapsi
voi huoltajansa kirjallisella suostumuksella itse liittyä uskonnolliseen
yhdyskuntaan tai erota siitä. Uskonnonvapauslain 3 §:n
3 momentin mukaan 12 vuotta täyttänyt lapsi voidaan
liittää uskonnolliseen yhdyskuntaan tai ilmoittaa
eronneeksi siitä vain omalla kirjallisella suostumuksellaan.
Tässä siis 12-vuotiaalta tarvitaan oma suostumus.
Hallituksen esityksen perustelujen mukaan säännöksellä halutaan
turvata sekä lapsen oikeus osallistua ikäänsä ja
kehitystasoaan vastaavalla tasolla uskonnollista asemaansa koskevaan
päätöksentekoon että lapsen
uskonnollisen tai muun katsomuksellisen kasvatuksen jatkuvuus.
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä olevassa hallituksen
esityksessä kirkkolain 1 luvun 3 §:n 2 momentin
muuttaminen sitoo alle 12-vuotiaan lapsen kuulumisen kirkkoon lapsen
vanhemman tai huoltajan jäsenyyteen. Tällaisen
lapsen kirkkoon liittämisen edellytyksenä on lakiehdotuksen
mukaan, että toinen vanhemmista tai yksi huoltajista on
kirkon jäsen.
Vielä on, arvoisa puhemies, syytä todeta kasteen
merkityksestä kirkolle ja sen jäsenille. Alle 12-vuotiaalla,
joka kasteessa on otettu kirkon jäseneksi, on lakiehdotuksen
perusteella mahdollisuus jäädä kirkon
jäseneksi, vaikka hänen vanhempansa ja huoltajansa
eroaisivat kirkosta taikka lapsen huolto siirtyisi vanhemmilta henkilölle,
joka ei kuulu kirkkoon.
Arvoisa puhemies! Todettakoon, että vanhassa, nyt jo
kumotussa uskonnonvapauslaissa alle 18-vuotias kuului samaan uskontokuntaan
kuin vanhempansa. Jos vanhemmat eivät kuuluneet mihinkään
uskontokuntaan, ei myöskään lapsi kuulunut
mihinkään uskontokuntaan. 15 vuotta täyttänyt
saattoi kuitenkin huoltajan suostumuksella erota uskontokunnasta
tai liittyä siihen, eikä hän ilman suostumustaan
seurannut huoltajia näiden erotessa uskontokunnasta tai
liittyessä uskontokuntaan, siis 15- mutta alle 18-vuotias
lapsi. Nämä säännökset
ovat kuitenkin jo historiaa. Tosiasiassa nyt elokuun alusta meillä kirkon
jäsenyyden edellytysten osalta ovat olleet voimassa sovellettavina
ainoastaan uskonnonvapauslain 3 § ja kirkkolain 1 luvun
3 §:n 1 momentti, jonka mukaan nykyisen lainsäädännön
perusteella kirkon jäseneksi otetaan kasteessa. Nykytilanteessa
kirkkolaissa ei ole kasteen lisäksi siis mitään
voimassa olevia kirkon omia jäsenyysedellytyksiä.
Arvoisa puhemies! Hallintovaliokunta on mietinnössään
todennut, että kirkkolain osalta eduskunta voi joko hyväksyä tai
hylätä hallituksen ehdotuksen. Tämän
vuoksi hallintovaliokunta on päätynyt hyväksymään
hallituksen esityksen, mutta on kuitenkin liittänyt mietintöönsä kriittistä arviointia.
Valiokunta painottaa kirkkolain erityisen säätämismenettelyn
huomioon ottaen, että asiat tulee valmistella huolellisesti
niin, että kaikki eri näkökohdat tulevat
mahdollisimman hyvin arvioiduiksi.
Valiokunnalle on toimitettu asiantuntijalausuntoja, joissa on
keskeisenä pohdinnan aiheena 12—14-vuotiaan lapsen
uskonnollista asemaa ja sen merkitystä koskeva sääntely.
Asiantuntijakuulemisessa esiin on noussut muun muassa näkemys
siitä, ettei 12—14-vuotiaiden asemaa ole kirkolliskokouksessa
nyt käsiteltävänä olevaa hallituksen
esitystä käsiteltäessä riittävän
perusteellisesti ja monipuolisesti käsitelty. On myös arvioitu,
että lopputulos ei näin ollen olisi kaikilta osin
kirkon intressien eikä laajemminkaan yhteiskunnan edun
mukainen. Keskeisiin lähtökohtiin kuuluvat hallintovaliokunnan
mielestä perheen uskonnollisen yhtenäisyyden ja
lapsen uskonnollisen aseman pysyvyyden tukeminen. Nämä lähtökohdat
sisältyvät myös uskonnonvapauslakiin
ja samoin esillä olevaan hallituksen esitykseen. Saadun
selvityksen perusteella voidaan kuitenkin esittää epäilys,
ovatko mainitut periaatteet tulleet riittävästi
uudessa uskonnonvapauslaissa ja nyt käsiteltävänä olevassa
lakiehdotuksessa huomioon otetuiksi.
Valiokunta suhtautui hallituksen esitystä käsitellessään
vakavasti siihen kohdistettuun kritiikkiin. Samalla on kuitenkin
todettava, että käsiteltävänä oleva
lakiehdotus perustuu kirkolliskokouksen yksimielisesti tekemään
ehdotukseen ja että kysymys on uskonnollisen yhdyskunnan
jäsenyydestä, joka kuuluu yhdyskunnan, tässä tapauksessa
kirkon, oman autonomian piiriin, ja että uuden uskonnonvapauslain
tultua voimaan kirkkolakiin on tosiasiallisesti syntynyt näiltä osin
aukko.
Kun hallintovaliokunta nyt siis, arvoisa puhemies, ehdottaa
lain hyväksymistä, samalla toteamme, että asiantuntijakuulemisessa
esitetty kritiikki on kohdistunut osaltaan myös uuden uskonnonvapauslain
3 §:n sisältöön ja osa asiantuntijoista
on pitänyt pykälää tulkinnanvaraisena.
Edelleen toteamme, että kirkolliskokouksen asiana on osaltaan
mahdollisimman pian tehdä uusi esitys kirkkolain muuttamisesta,
mikäli se katsoo kirkon jäsenyyden edellytyksiä kirkon
näkökulmasta olevan tarpeen tarkistaa.
Arvoisa puhemies! Valiokunnan mietintöön sisältyy
vastalause, joka koskee lähinnä lausumaehdotusta
ja sitä koskevaa perustelujen osaa. Hallintovaliokuntahan
on mietintöönsä sisällyttänyt
lausumaehdotuksen, jossa edellytetään hallituksen
ryhtyvän toimenpiteisiin uskonnonvapauslain 3 §:n
täsmentämiseksi tavoitteena turvata nykyistä selkeämmin
alle 12-vuotiaan lapsen uskonnollisen aseman pysyvyys ja 12—14-vuotiaan
oikeus antaa suostumuksensa uskonnollisen asemansa muuttamiselle
vain silloin, kun huoltaja vaihtaa uskonnollista yhdyskuntaa tai
jättäytyy uskonnollisen yhdyskunnan ulkopuolelle.
Rakel Hiltunen /sd:
Arvoisa puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja esitteli valiokunnan mietinnön
erinomaisella tavalla. Itse henkilökohtaisesti keskityn
tässä puheenvuorossani perustelemaan sitä,
miksi hyvin voimakkaastikin olin sitä mieltä,
että hyväksyessään tämän
lakiehdotuksen valiokunnan tulee ehdottomasti lausua selkeä käsityksensä siitä epäselvyydestä,
joka on kohdentunut nimenomaan tämän lain 3 §:n
tulkintaan koskien 12—14-vuotiaiden uskonnollista asemaa.
Tämä hallituksen ja kirkolliskokouksen esitys kirkkolain
muuttamisesta ei sinänsä pykäläehdotuksessa
sisällä tulkintaongelmia, mutta sen sijaan hallituksen
esityksen perusteluihin sisältyy kannanotto, joka lainvalmistelun
historian valossa on ongelmallinen, kun siellä todetaan,
että 12 vuotta täyttänyt lapsi voitaisiin
liittää kirkon jäseneksi riippumatta
vanhempiensa tai huoltajiensa asemasta.
Arvoisa puhemies! Tämä oli se perustelukohta,
joka pysäytti valiokunnan jäsenet. Mielestäni tästä seurasi
prosessi, jossa jokainen kansanedustaja tavallaan joutui henkilökohtaisesti
pohtimaan tätä kysymystä, koska jokainen
joutui arvioimaan, missä olosuhteissa 12 vuotta täyttänyt lapsi
voisi kuulua eri uskonnolliseen yhteisöön kuin
hänen vanhempansa.
Tämä hallituksen esityksen perusteluteksti saattaa
olla seurausta kirkolliskokouksen epäselvästä tulkinnasta.
Tämänkin kaltaista viestiä tuli niiltä henkilöiltä,
jotka olivat osallistuneet kirkolliskokoukseen. Kirkolliskokous
sinänsä ei itse suoraan esittänyt hallituksen
esityksen perusteluihin sisältyvää tulkintaa
12—14-vuotiaan asemasta. Hallituksen perustelutekstistä kuitenkin
seuraisi loogisesti myös, että lapsi voitaisiin ilmoittaa
eronneeksi riippumatta vanhempiensa tai huoltajansa asemasta, vaikka
sitä ei näin suoraan siellä perustelutekstissä sanota.
Kysymys 12—14-vuotiaan uskonnollisen aseman määräytymisestä on
laaja periaatteellinen kysymys, joka on uskonnonvapauskomiteassa huolellisen
harkinnan kohteena ollut aikanaan. Hallituksen esityksen perustelu,
kuten jo totesin, johtaisi siihen, että 12—14-vuotias
olisi käytännössä samassa asemassa
kuin 15—17-vuotias, mitä uskonnonvapauslain 3 §:n
3 momentti ei liene tarkoittanut. Mielestäni 12—14-vuotiaan
uskonnollisen aseman tulkinnassa tulisi palata uskonnonvapauskomitean
väli- ja loppumietintöjen, kirkolliskokouksen
aiempien lausuntojen ja eduskunnan perustuslakivaliokunnan yhtäpitävälle
kannalle. Tämä oli mielestäni pohjana
valiokunnan lausumaehdotuksessa.
Nämä kannanotothan pohjaavat tai rakentuvat kahdelle
keskeiselle periaatteelle. Tahdotaan turvata perheen uskonnollinen
yhtenäisyys siten, että alaikäinen voidaan
lähtökohtaisesti liittää vain
sellaiseen uskonnolliseen yhdyskuntaan, johon hänen huoltajansa
kuuluvat tai joku huoltajista kuuluu. Toisaalta halutaan suojata
lapsen uskonnollisen aseman pysyvyys. Jäsenyys uskonnollisessa
yhdyskunnassa vaikuttaa niin merkittävästi lapsen
arvomaailmaan ja persoonallisuuden kehitykseen, että lainsäädännössä on
perusteltua tukea lapsen uskonnollisen kasvatuksen pysyvyyttä.
Arvoisa puhemies! Valiokunnan mietinnön valmistelun
aikana muutaman kerran valiokunnan jäsenet joutuivat kysymään,
mikä on eduskunnan lainsäädäntövalta
kirkkolakien suhteen, missä eduskunta voi käyttää sellaista
harkintavaltaa, joka saattaa mennä uskonnollisen yhteisön
sisäisiin kysymyksiin. Haluan kuitenkin aivan selkeästi
tuoda esille, että tämä pykälä,
joka nyt erityisesti oli pohdittavana, oli mielestäni sen kaltainen,
että sillä on laajaa yhteiskunnallista vaikuttavuutta,
joka koskee lähes kaikkia kansalaisia. Niinpä saattaa
olla, että joskus tulevaisuudessa joudumme avoimesti pohtimaan
sitä, onko eduskunnalla kirkkolakien suhteen mitään
muuta mahdollisuutta kuin vain hyväksyä tai hylätä kirkolliskokouksen
hyväksymät lakiehdotukset.
Rosa Meriläinen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä tilanne on minusta
vähän erikoinen. Hallintovaliokunta käsitteli
kirkkolakia, mikä meille tietenkin kuuluu, ja sen osalta
sitä, hyväksytäänkö vai
hylätäänkö esitys. Hallintovaliokunta ei
kuullut asiantuntijoita uskonnonvapauslaista, lasten oikeuksista,
ylipäätänsä kansalaisvapauksista,
perusoikeuksista, ihmisoikeuksista, tämän tyyppistä harrastuneisuutta
ei tämän osalta ollut, johtuen tietenkin siitä,
että käsittelyssä oli kirkkolaki eikä uskonnonvapauslaki.
Huolimatta tästä valiokunta, paitsi minä,
päätyi esittämään lausumaa,
jossa edellytetään uskonnonvapauslain muuttamista.
Toivon, että muu eduskunta huomioi sen seikan, että tämä ei
ole ollut meillä käsittelyssä eikä myöskään
asiantuntijakuulemisten painopisteenä, ja mahdollisesti
sitten saan laajempaa kannatusta jättämälleni
vastalauseelle kuin oma mielipiteeni valiokunnassa, jossa olin siis
vastalauseen ainoa allekirjoittaja.
Nyt kun sitten joudumme keskustelemaan uskonnonvapauslaista,
niin siitä vähästä, mitä tähän
aihepiiriin olen perehtynyt, puhun ja perustelen vastalausetta.
Uskonnonvapauslain ikään kuin keskeinen idea on
se, että itse kullakin pitää olla oikeus
valita, mihin uskontokuntaan kuuluu tai on kuulumatta. Tämä on
peruslähtökohta. Lapsen osalta ikään
kuin lapsen sijasta tätä valinnanvapausoikeutta
käyttää hänen vanhempansa. Meillä on
kuitenkin sellainen yleinen periaate, että kehitystasonsa
mukaan lapsi saa osallistua itseään koskevaan
päätöksentekoon. Esimerkiksi 12-vuotias
saa tässä maassa päättää,
kumman vanhemman luona asuu, mikä on aika iso päätös. Sen
osalta, milloin lapsella on tämä myötämääräämisoikeus
tai oikeus päättää omista asioistaan,
myötämääräämisoikeuden
osalta, kun lapsen edun näkökulman pitäisi
olla ikään kuin ensisijainen ja tähän
meitä velvoittaa esimerkiksi YK, tämän
lapsen edun sitten viime kädessä arvioi pääsääntöisesti
hänen huoltajansa eikä esimerkiksi hallintovaliokunta.
Jos lapsen vanhemmat arvioivat, että on lapsen edun mukaista,
jos esimerkiksi lapsen vakaumus on vahva, että hän
voi liittyä kirkkoon tai erota kirkosta, niin vanhemmilla
pitäisi olla mahdollisuus tämä arvio
lapsensa osalta tehdä. En minä ymmärrä,
minkä takia hallintovaliokunnalla olisi yhtäkkiä se
kyky arvioida jokaisen lapsen osalta erikseen, toteutuuko lapsen
etu nyt sitten tämän mukaisesti.
Itselläni on 13-vuotias pikkuveli, joka osuu siis tähän
ikähaarukkaan, pienin meidän sisarussarjastamme.
Jos Peetu Valtteri Meriläinen, rakas pikkuveljeni, minun
yllätyksekseni jostain syystä tulisi uskoon — mikä ei
meidän perheessämme ole ollut tapana — varmaan
hänen kanssaan kävisin vakavasti keskusteluja,
samoin varmasti muutkin perheenjäsenet. Mutta jos Peetu olisi
niin kauhean varma siitä, että hän haluaa liittyä kirkkoon
ja hän haluaa osallistua rippileirille tai haluaa liittyä kirkkoon
sen takia, että haluaa osallistua rippileirille, sekin
on mahdollista, kyllä minä tietenkin — en
ole Peetun huoltaja — varmaan suosittelisin vanhemmilleni,
että annetaan Peetun tehdä niin kuin Peetu tykkää.
Olisiko sitten joku tilanne, missä sitten vanhempani arvioisivat
toisin? Mutta siis joka tapauksessa nämä ovat
yksilöllisiä tilanteita, lapsen etu on aina yksilökohtaisesti
arvioitavissa ja se on arvioitava, ja se arvioija on vanhemmat,
ei hallintovaliokunta. Siksi toivon todella, että eduskunta
ei yhtyisi tähän valiokunnan muun jengin tekemään
lausumaan uskonnonvapauslain muuttamisesta ja että myöskin
tätä lausumaa perusteleva osuus valiokunnan mietinnön
perusteluista poistettaisiin.
Lyhyesti vielä kirkkolain valmistelusta. Minä pidän
varsin erikoisena semmoista tilannetta, että ensin kirkolliskokouksessa
on yksimielisesti hyväksytty joku asia ja sitten alkaa
tulla paperia ja matskua kokoukseen osallistuneelta väeltä siitä, että oho,
tehtiin eri tavalla kuin oli tarkoitus jnp. Kun tosiaan on se tilanne,
että täällä kunnioitetaan kirkon
autonomiaa ja meillä on tämmöinen erikoinen
ratkaisu kirkon erityisaseman osalta, kun me voimme vaan hyväksyä tai
hylätä eikä tehdä muutoksia,
niin kyllä siellä kirkon päässä pitäisi
suhtautua pikkasen suuremmalla vakavuudella näitten lakien
valmisteluihin eikä niin, että kun on yksimielisesti
jotakin tehty, sitten on tajuttu, mitä on tehty. Tässä nyt
oli kysymys kuitenkin uskonnonvapauslain implementoinnista eikä mistään
sen kummemmasta.
Ed. Hiltunen totesi, että välillä sitä miettii, mikä eduskunnan
rooli näissä asioissa on. Minä nyt ehkä tulen
siihen tulokseen, että meidän täytyisi
ruveta vielä sisällöllisemmin näitä kirkkolakeja
miettimään. Tämä on maallisen
vallan paikka, eikä tietenkään esimerkiksi
pakanana minulle kuulukaan, miten kirkko omat asiansa järjestää.
Pikemminkin se kysymys aina välillä herää, pitääkö kirkolla
ylipäätänsä olla tällaista
erikoisasemaa, että näitä eduskunnan
kautta tällä tavalla aina kierrätetään.
Mutta nyt minä lähden Tampereelle, jos ehdin junaan,
kun juoksen. Yo-talolla esiintyy Haarakiila.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja Väistö erinomaisen hyvin
ja selkeästi esitteli valiokunnan mietintöä kannanottoineen,
johon tekee mieli täydellisesti yhtyä. Minusta
on tavattoman arvokas asia, että kirkkolaki käsitellään
myös eduskunnassa. Se kuvaa valtion ja kirkon yhteyttä,
ja kirkon itsenäisyys on siinä, että eduskunta
hyväksyy tai hylkää muuttamattomana kirkkolain.
Jos nyt on tapahtunut jossakin suhteessa siten, että kirkolliskokouksessa
on tullut hätiköityä lainsäädäntöä, mitä voi
tulla täälläkin, hätiköityä lainsäädäntöä on
mahdollisuus uudella lailla korjata. Toivon, että tätä seurataan
kirkon taholta, jos näin havaitaan, ja ryhdytään
sitten tarpeellisiin korjauksiin. Hallintovaliokunta on tehnyt mielestäni
erinomaista työtä.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Voisi todeta lähes vakiintuneen
tavan mukaan, että ed. Oinonen on harvinaisen oikeassa. Hänen
puheenvuoronsa on pitävä, ja yhdyn siihen.
Mutta mitä tulee kirkon asemaan suomalaisessa yhteiskunnassa,
jotenkin on sellainen tunne muodostunut, että sitä pyritään
tavalla taikka toisella aina pikkasen nakertamaan sieltä taikka täältä.
Jos ajatellaan suomalaista elämänmenoa ja suomalaisen
elämänmenon vahvuutta, kyllähän
kirkolla on siinä ollut vahva asema nyt ja tulevaisuudessa.
Toivon, että sellaiset äänenpainot, missä tätä asiaa
väheksytään, käännetään
ja väännetään, saisivat vähemmän
julkisuutta kuin tänä päivänä tuntuu
olevan. Joskus tulee sellainen ajatus, onko niin, että ne,
jotka näihin asioihin väheksyvästi ja
epäillen suhtautuvat, saavat ikään kuin
enemmän julkisuutta kuin sellaiset, jotka pitävät
näitä pysyvinä ja selkeinä.
Ed. Meriläisen äskeiseen puheenvuoroon voisin
todeta sen enempää sitä asiaa analysoimatta, että kyllähän
tässä pyritään nuoren, kasvavan, kehittyvän
lapsen asemaa ohjaamaan pois, mieluummin aina näköjään
pois, kirkosta ja kauemmas sieltä. Näin ei saisi
olla olemassa. Kyllä sitä lapsen ja nuoren kansalaisen
asemaa pitäisi vahvistaa ja tukea enemmän lähemmäs
yhteiskuntaa ja sitä elämänkatsomusta,
missä kannetaan huolta ja vastuuta muistakin kuin itsestä ja
omasta toimeentulosta, elikkä yhteiskunnallista kirkollista
vastuuta. Ainakaan nuorelle kansalaiselle sitä ei liikaa
tarjolla ole olemassa.
Rakel Hiltunen /sd:
Arvoisa puhemies! Tahtoisin vielä ed. Lahtelan puheenvuoron
jälkeen varmuuden vuoksi todeta, että hallintovaliokunnan
käsittelyssä ei lainkaan kyseenalaistettu eikä kosketeltu
kirkon autonomiaa eikä maallisen vallan, eduskunnan vallan,
ja kirkon vallan keskinäisiä suhteita. Mielestäni
tämä prosessi, joka on tässä takana,
on vain lujittanut sitä käsitystä, että kirkolla,
sen toiminnalla, seurakunnilla on erittäin vahva asema
suomalaisten kansalaisten, perheiden elämässä.
Siihen valiokunnan näkemykset ja lausumaehdotus pohjautuvat.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kiitos ed. Hiltusen näkemyksestä tässä asiassa.
En tarkoittanut missään muodossa valiokunnan lausumaa
enkä käsittelyä vaan tarkoitin yleisluontoisena
näkemyksenä yhteiskunnalliseen, vastuulliseen
elämänkatsomukseen. Siltä osin, vaikka
saisin laajempaakin selitystä ja kertomusta siitä,
miten tätä on pohdittu ja kuinka yhdessä vastuuta
kannettu, puheenvuorossani mielestäni ei mitään
korjattavaa eikä peruutettavaa ole olemassa. Tässä asiassa
ei sitä terävöittääkään
voi, koska on vakavasta kirkollisesta asiasta kysymys.
Yleiskeskustelu päättyy.