Matti Väistö /kesk(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Käsittelyssä on toinen kirkkolain
muutos, joka annettiin eduskunnalle vasta marraskuun 4. päivänä näillä valtiopäivillä.
Näin ollen käsittelyaika tämän
varsin merkittävän hallinnollisen uudistuksen
osalta jäi valiokunnan osalta melko lyhyeksi. Siitä huolimatta
valiokunta teki työnsä huolella, ja voimme todeta,
että myös hallituksen esitys ja aikanaan kirkolliskokouksen
valmistelu on tämän hallituksen esityksen osalta
tehty kokonaisuutena varsin hyvin.
Tässä hallituksen esityksessähän
toteutuu merkittävä uudistus. Keskeinen osa on
hiippakuntahallinnon uudistaminen. Tämä merkitsee sitä,
että meillä tulee hiippakuntahallintoon hiippakuntavaltuusto,
joka valitaan neljäksi vuodeksi ja jossa olisivat jäseninä 14
maallikkoa ja 7 pappia. Hiippakuntavaltuuston tehtävänä on
lähinnä johtaa hiippakunnan toimintaa ja taloutta, ja
kuten totesin, nyt tämä hiippakuntavaltuusto ollaan
valitsemassa ensimmäistä kertaa. Parhaillaan on
käynnissä sekä kirkolliskokousehdokkaiden
että myös hiippakuntavaltuuston ehdokkaiden asettamismenettely,
joka ohjeiden mukaan on tehtävä 15. joulukuuta
mennessä.
Jatkossakin tuomiokapituli tulee hoitamaan hiippakunnan kirkollista
hallintoa, mutta kuten totesin, taloudellisen ja toiminnallisen
aseman vahvistamiseksi tulee uutena elimenä hiippakuntahallintoon
hiippakuntavaltuustot. Tässä yhteydessä myös
tuomiokapitulien tehtävään tulee muutos.
Tätä muutosta hallintovaliokunta pitää perusteltuna
ja kansalaisten oikeusturvan kannalta hyvänä.
Muutoksen myötä muun muassa valituksia ja hallintoriita-asioita
tulee jatkossa käsittelemään tuomiokapitulin
sijaan hallinto-oikeus, samoin kirkollisvalitusta ja oikaisuvaatimusta koskevat
säännökset uudistuvat ja niitäkin
valiokunta pitää perusteltuina.
Kirkon hallintomenettely myös uudistuu, ja käyttöön
otetaan uusi yleensä sovellettava hallintolaki. Lisäksi
ehdotetaan sovellettavaksi lakia sähköisestä asioinnista
viranomaistoiminnassa, mikä vallan hyvin nykyiseen tietoyhteiskuntaan sopii.
Myös tasa-arvo edistyy kirkon piirissä. Ehdotuksen
mukaan kirkollishallinnossa on tarkoitus soveltaa myös
naisten ja miesten tasa-arvosta annettua lakia, joka koskee naisten
ja miesten kiintiöitä kirkollisissa toimielimissä.
Tarkoituksena on siis, että tasa-arvolaki koskisi kokonaisuudessaan
kirkollishallintoa, jollei kysymys ole uskonnon harjoittamiseen
liittyvästä toiminnasta.
Edelleen virkasääntö uudistuu, ja
näiltä osin hallintovaliokunta viittaa perustuslakivaliokunnan
lausuntoon. Hallintovaliokuntahan päätti esiin
nousseiden kysymysten vuoksi pyytää perustuslakivaliokunnalta
myös hallituksen esitystä koskevan lausunnon.
Arvoisa puhemies! Hallintovaliokunta kiinnittää mietinnössään
huomiota siihen, että rovastikunnan kokousten lakkautumisen
myötä tavallaan menetetään eräs
vaikuttamiskanava, joka on ollut kirkon muilla kuin pappishenkilöillä käytettävänään.
Tästä syystä valiokunta kiinnittää tähän
suoran vaikutus- ja aloitteenteko-oikeuden menetykseen huomiota
niin, että jatkossakin mietittäisiin, millä tavoin
tämän päivän yhteiskunnassa
näiden muiden henkilöstöryhmien edustukselliset
vaikutusmahdollisuudet yhdenvertaisuuden periaatteella voitaisiin
hiippakuntatasolla ja laajemminkin kirkossa toteuttaa. Nythän
rovastikunnan kokouksen kautta henkilöstöryhmillä on
ollut mahdollisuus vaikuttaa näihin asioihin.
Herra puhemies! Hallintovaliokunta on tehnyt asiasisältöön
vaikuttamattomia teknisiä korjauksia, sekä lainsäädäntöteknisten
virheiden että kielellisten epätarkkuuksien korjauksia,
hallituksen esitykseen. Näistä myös kirkolliskokous
on antanut lausuntonsa. Valiokunta on ollut kaikilta osin asian
käsittelyn suhteen yksimielinen.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallintovaliokunta on jälleen tehnyt
erinomaisen hyvää työtä kyseisen
kirkkolakiesityksen mietinnön osalta. Toistan, minkä äskenkin
sanoin: On tavattoman hyvä asia, että meillä Suomessa
kirkkolaki kulkee myös eduskunnan kautta, jossa kirkkolaki
voidaan muuttamattomana hyväksyä tai hyljätä.
Tämä liittää kirkon ja valtion
elimelliseen yhteyteen ja ennen kaikkea turvaa sen, että kirkon
julkisoikeudellisen yhteisön lainsäädäntö ei
ole teknisessä ristiriidassa valtion muiden lakien kanssa.
Nyt käsiteltävänä oleva
kirkkolain muutos on kirkon hallinnossa hyvin merkittävä.
Sehän uudistaa tuomiokapitulia, vahvistaa sitä ja
samalla nykyaikaistaa tämän ajan tarpeitten mukaiseksi ja
samalla korjaa aiemmin olleen ongelman, jossa tuomiokapituli itse
joutui olemaan riita- ja valitusasioissa tuomioistuimen asemassa
asianosaisena. Nyt, kun valitukset hallintoriita-asioissa menevät
hallinto-oikeuteen, tämä epäkohta on poistumassa,
ja tätä voi pitää kyllä huomionarvoisena
kehityksenä.
Hiippakuntavaltuuston tulo toivon mukaan vahvistaa hiippakuntien
toimintaa ja identiteettiä. Aika tulee näyttämään.
Sehän korvaa nykyiset hiippakuntakokoukset. Toivon mukaan
siinä on uudesta toimivasta elimestä todella kyse
eikä vain nimenmuutoksesta.
Rovastikuntakokousten osalta tilanne on tietysti osaltaan ongelmallinen,
kuten puheenjohtaja Matti Väistö toi esille, kun
ne nykymuodossaan ainakin lakkaavat siten, että niillä olisi
virallinen asema. Saattaa olla, että ne jossakin muussa
muodossa keskinäisen yhteydenpidon, koulutuksen merkeissä toivon
mukaan löytävät oman paikkansa. Toisaalta
joskus on todettu rovastikuntakokouksista, että ne eivät
ole oikein tarkoituksiaan vastanneet. Ehkä osaltaan tästä syystä tämä lainmuutos
on sitten tehty.
Mutta korostan, että siellä oli myöskin
aloiteoikeus. Aikanaan tein useampaan otteeseen aloitteen muun muassa
ennakkoäänestyksestä seurakuntavaaleissa.
Muutaman kerran se sai osoitteen syvimpään roskakoriin,
mutta kun tuota aloitetta tein jatkuvasti vuosittain, se on ollut
jo myöskin useiden seurakuntavaalien käytäntö. Sen
jälkeen tein aloitteen kotiäänestyksestä. Myös
se käytäntö on ollut meillä jo
jonkin aikaa. Näin ollen tietyllä tavalla on vahinko,
että tuollainen kansasta — seurakuntalaisista
tässä tapauksessa — valitun tai työntekijöistä muodostuneen
elimen kautta muodostunut aloiteoikeus on kadonnut, mutta toivon
mukaan ideoita ja ajatuksia riittää niillä,
jotka tulevat valituiksi hiippakuntavaltuustoihin ja kirkolliskokouksiin.
Arvoisa puhemies! Katson, että kirkko on onnistunut
toimintojensa uudistamisessa hallinnon osalta tämän
kirkkolakiesityksen kohdalta, ja toivon, että hallintovaliokunnan
mietintö menee nopeasti eteenpäin.
Yleiskeskustelu päättyy.