4) Hallituksen esitys sotilasvammalain 6 §:n muuttamisesta
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä on siis laki
sotilasvammalain 6 §:n muuttamisesta. Tämä hallituksen
muutosesitys on aivan oikean suuntainen, mutta kohderyhmä huomioiden
se ei kyllä ole riittävä, ja siihen sisältyy
muutama käsitteellinen asia, joita aion tässä puheenvuorossani
hämmästellä.
Tässähän ehdotetaan, että sotainvalidien — huom.
sotainvalidien, ei edes sotaveteraanien — niin sanottu
työkyvyttömyysasteprosentti lasketaan 30:stä 25
prosenttiin, mikä oikeuttaa sitten tietynlaisiin laitoshoitojaksoihin,
joissa voi olla jokin muukin peruste kuin sodan aikana saatu vammautuminen.
Tämä kaikki on aivan oikein, ja se voidaan tietysti
jakaa tietyiksi hoitojaksoiksi. Sekin on myöntymys tässä asiassa.
Mutta se, että tässä ei kokonaistilannetta
paremmin ole katsottu, häiritsee kyllä minua.
Tämä kohderyhmähän on 84-vuotias
keski-iältään. Näitä sotainvalideja
on Suomessa tällä hetkellä 16 000,
viime vuoden lopussa 16 276, ja arvio tälle vuodelle, puhemies,
on 14 400. Eli tämä on hyvin tarkka, rajattu,
tiedetty kohderyhmä, jonka kuntoutus ja kaikenlainen huolenpito
tietysti olisi järjestettävissä jo hyvin
henkilökohtaisenkin sorvauksen periaatteella.
Luulen, että lähes kaikki teistä olette
pitäneet sotainvalidien ja sotaveteraanien tilaisuuksissa puheita,
joissa olette kertoneet, että he ovat kunniakansalaisia.
Minä vaan kysyn teiltä jokaiselta implisiittisesti,
onko kunniakansalainen ihminen, joka 84-vuotiaana vielä joutuu
kuuntelemaan Valtiokonttorin perusteita sille, että hän
ei 20 prosenttisena työkyvyttömyysinvalidina saakaan
sitä oikeutta, johon työkyvyttömyysrajaksi vaaditaan
25 prosenttia.
Nykyaikana ei enää pitäisi näitä prosentteja lainkaan
käyttää, ja sen takia, puhemies, teen
lausumaehdotuksen, joka on valiokunnan vastalauseeseen kirjoitettu
ja jonka tarkoituksena olisi nyt meidän yhteistyössä saada
aikaan se, että valtioneuvosto pitäisi huolta,
että seuraavien noin kahden kolmen vuoden aikana, siis
viimeistään hallitusneuvottelujen yhteydessä,
nämä käsitteistöt laitetaan
ajan tasalle. Ei yli 84-vuotias sotainvalidi voi olla millään
lailla prosentuaalisesti työkyvytön; ne ovat aivan
jostain muusta maailmasta, nämä termit. En ymmärrä,
että tämmöistä lakitekstiä yleensä meille
enää tuotetaan.
Toivon, että sali voisi mahdollisimman yksimielisesti
tämän lausumaehdotuksen hyväksyä. Sen
takia se on rakennettu näin, että se on kaikille
teille helppo.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Maassamme on noin 100 000 sotainvalidista
jäljellä noin 15 000. Heidän
keski-ikänsä on noin 84 vuotta. Haitta-asteeltaan
20—100 prosentin sotainvalideilla on oikeus kuntien järjestämiin
ja valtion maksamiin sosiaali- ja terveyspalveluihin sekä kotitalouspalveluihin.
Vaikka kunnille maksetaan korvaus sotainvalideille annetuista palveluista,
niitä ei ole tarjolla tarpeeksi. Hallitus asetti veteraanipoliittisissa
linjauksissa erilaisia kriteereitä sotainvalideille erilaisiin
palveluihin pääsyssä. Niinpä kunnalliseen
avohoitoon pääsyn rajaa haluttiin alentaa 25 prosentin
haitta-asteesta 20 prosenttiin. Nyt hallitus esittää alennettavaksi
laitoshuoltoon pääsyn haitta-asteen rajaa 30 prosentista
25 prosenttiin.
Arvoisa puhemies! Kun sotainvalidien keski-ikä lähentelee
85:tä vuotta, miksi hallitus edelleen keinottelee erilaisilla
haitta-asteilla? Kysymys on kuitenkin Suomen kunniakansalaisista, jotka
ovat puolustaneet maamme itsenäisyyttä ja saaneet
elämäänsä haittaavan pysyvän
vamman. Miksi tehdä erilaisia hoitoon pääsyn
ja palvelujen saamisen kynnyksiä näille ihmisille,
jotka ovat kärsineet sodan seurauksista koko elämänsä aikana?
Eikö kaikille sotainvalideille pidä järjestää yhtäläiset
palvelut haitta-asteista ja kriteereistä riippumatta?
Kannatan ed. Akaan-Penttilän ehdotusta.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tässä on vuosien varrella
keskusteltu nimenomaan tästä työkyvyttömyys-sanasta,
ja tuntuu käsittämättömältä,
että keski-iältään 84 vuotta
vanhojen veteraanien kohdalla, jotka ovat hankkineet Suomelle itsenäisyyden,
vielä puhutaan ja käytetään
tällaista sanaa. Itse olen useampia valituksia tehnyt tästä Valtiokonttoriin,
jossa asiantuntijalääkärit toteavat kuitenkin
omassa lausunnossaan, että työkyvyttömyysaste
on kuitenkin näin matala, ei voida myöntää niitä etuuksia.
Minun mielestäni ed. Akaan-Penttilän esittämä lausumaehdotus
on todella hyvä. (Hälinää)
Puhemies:
Pyydän edustajia rauhoittumaan. Täällä on
liian monta palaveria. Pyydän siirtämään
ne salin ulkopuolelle.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Silloin, kun yleiskeskustelua käytiin
tästä lakiesityksistä, niin ne, jotka
siihen osallistuivat, oikeastaan kaikista poliittisista ryhmistä olivat
kyllä pitkälle sitä mieltä,
mitä ed. Akaan-Penttilä tässä lausunnossa
esittää. Aikarajat ja prosentit muodostavat aina
rajan, ja toiselle puolelle joutuvat henkilöt saattavat
tulla edun piiriin ja toiselle puolelle jäävät
kokonaan sitä etua vaille.
Yleiskeskustelussa kerroin myöskin sotainvalidien puolisoista,
miten esimerkiksi vuosi 1975 on ratkaiseva. Jos on jäänyt
leskeksi ennen sitä, ei ole mitään mahdollisuutta
päästä kuntoutukseen, mutta jos on jäänyt
sen ajan jälkeen leskeksi, niin pääsee.
Ei tätäkään voida ymmärtää oikeudenmukaiseksi.
Eli toivon, että se, mitä ed. Akaan-Penttilä on
esittänyt, voitaisiin yksimielisesti hyväksyä.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Puhemies! Minuun on ottanut yhteyttä Lapista, Pelkosenniemen
pitäjästä sanottakoon vielä,
sellainen sotainvalidi, jonka haitta-asteeksi on määritelty
15 prosenttia. Sillä hän ei ole päässyt
minkäänlaisten etujen piiriin koko sen jälkeisenä aikana,
kun on sodassa vammautunut. Aina on ollut liian pieni prosentti.
Ja se vaan on edelleen näin tämänkin jälkeen,
vaikka ihmisen kunto on muutoinkin huonontunut. Minusta tämä on
kummallinen raja. Miksi tätä pitää vaan
jatkaa, sillä kyllä kai nyt jo tässä vaiheessa,
kun näitä sotainvalideja on vähän,
kaikille riittäisi kunnolliset hoidot ja vastaantulot.
Minusta tässä pitää ruveta tapahtumaan
nopeasti jotakin. Se jurraa mieltä, varsinkin kun tässäkin
tapauksessa, niin kuin tämä ihminen kertoi, hänen
haitta-asteensa määrittely silloin aikoinaan oli
aika lailla yleispiirteistä, oliko sitä kunnon
tutkimustakaan siihen aikaan olemassa. Eli kyllä nyt pitäisi
vähintään tämä ponsi yhdessä hyväksyä ja
ruveta nopeasti toimimaan, että nämä ihmiset
saisivat kaikki oikeutta edes tässä viime vaiheessaan.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Akaan-Penttilän puheenvuoro
ei enää tarvitse kannatusta. Mutta voin sanoa,
että tuen sitä ja olen täysin samaa mieltä kuin
ed. Tennilä, että mielestäni on jo aika
näin iäkkäiltä sotainvalideilta
ja sotiemme veteraaneilta poistaa tällaiset rajat, varsinkin
kun tiedämme myös muista ryhmistä kuin
sotainvalideista ja sotaveteraaneista näitten termistöjen
ja näitten määritelmien rajojen epäyhtenäisyyden.
Maailma globalisoituu, sanovat tulevaisuuden tutkijat, ja samalla
maailma siis lokalisoituu. Sen takia mielestäni Suomen
lainsäädännön nimikkeistön,
termistön, pitää olla mahdollisimman
yksiselitteistä, selkeää, ymmärrettävää ja selväkielistä.
Yksi näistä kommervenkeistä —ymmärrän,
että controller-sana otettiin suomalaiseen lainsäädäntöön,
koska se on yleinen nimike yritysmaailmassa ja liike-elämässä,
mutta siitä huolimatta toivoisin, että suomalainen
lainsäädäntö noudattaa kuitenkin
suomen kieltä ja suomen kielen kehitystä.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Akaan-Penttilän esitys
on hyvä. Toivoisin, että kun varmaan kanta tähän
periaatteeseen, että näitä haitta-asteita
ei enää tarvittaisi, on yhteinen ja etenkin Suomen
kansan hyväksymä, niin voitaisiin näistä päästä eroon.
Tämä aiheuttaa käytännössä aivan
mahdottomia tilanteita. Esimerkiksi eduskuntaryhmämme perehtyi
helsinkiläisen veteraaniin asiaan. Hän on käytännössä umpikuuro,
ja haitta-asteeksi on määritelty 20. Valituksella
saimme sen 30 prosenttiin, ja sitten tuli elinkorkoa ja hieman eläkettä ja
takautuvasti. Kyllä tällaisten keski-iältään
jo 84-vuotiaiden sotaveteraanien kohdalla tästä pitäisi
päästä eroon. Tämä ed.
Akaan-Penttilän esitys on hyvä.
Toivoisin, että yksimielisesti eduskunta hoitaisi tämän
asian, muuten nämä jäävät
hoitamatta. Se on nöyryyttävää,
että ihmisiä 80:n ja 90 ikävuoden välillä laukkautetaan
esittämässä haitta-asteita, koska sen
takia, että he uhrautuivat, meillä on ollut vuosikymmenet
demokratia tässä maassa.
Sinikka Mönkäre /sd:
Arvoisa puhemies! Meillä on ollut tässä rajana
sotainvaliditeetille 10 prosenttia eli kaikkein lievävammaisin
on ollut 10-prosenttinen invalidi, ja etuudet ovat sitten olleet
sidotut tiettyihin prosentteihin. On oltava ainakin 30 prosentin
invalidi, ennen kuin saa tiettyjä etuuksia. Nyt on vuosien
varrella tietyissä asioissa alennettu tätä prosenttimäärää.
Minunkin mielestäni se on liian monimutkaista ja kaikkein
selvintä olisi, että jos kerran on sotainvalidistatus,
niin siihen sitten liittyy tietyt etuudet. Hallitushan tähän
on pyrkinyt sillä tavalla, että nytkin on vielä tulossa
vuonna 2008 viimeiset muutokset näissä etuuksissa.
Mutta ongelmahan on se, että jos nyt kertaheitolla
tehtäisiin tämä muutos eli kaikki etuudet
tulisivat niille, joilla on sotainvalidistatus, niin rahat täytyy
sitten löytää, koska meillä sotainvalidille,
jolla on 25—30 prosenttia tuo invaliditeetti, on huomattavan
paljon erilaisia yhteiskunnan palveluja tarjolla. Juuri sen takiahan
hallitus ei ole voinut tehdä sitä muutosta, että nuo
kustannukset ovat isot. Mutta tämä tavoite on
ehdottomasti oikea, se on kiireellinen, ja hallituksen pitää vielä miettiä veteraanipakettia
seuraavassakin budjetissa. Se ei ole vielä loppuun asti
käsitelty.
Pekka Vilkuna /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kyllä ed. Akaan-Penttilän
lausuma on erittäin asiallinen ja tervetullut. Pitkälle
ed. Mönkäreen, ex-ministeri Mönkäreen,
mielipidettäkin ymmärrän mutta en ymmärrä sitä loppuun
asti. Kyllä tämän tasoisella yhteiskunnalla,
näin vauraalla kansalla, on varaa maksaa kunniavelka takaisin.
Se on niin nopeasti vähenevä määrä ihmisiä,
jotka niitä palveluja kerkiävät ja jaksavat saada,
että kyllä siinä pitää riittää pelkkä tammenlehvä tunnukseksi,
ei siihen tarvitse mitään invalidiprosentteja.
Jokainen on jättänyt sinne kentille jotakin itsestään
ja kärsinyt henkisesti ja ruumiillisesti. Kyllä se
on keljuilua tältä yhteiskunnalta, jos siinä prosenttia
pidetään yllä. Ainut status, mitä pitäisi
rajana olla: tammenlehvämiehet ja käpykaartilaiset
eri kastiin, muuten tammenlehvämiehille kaikki palvelut.
Mikko Immonen /vas:
Arvoisa puhemies! On helppo yhtyä siihen, mitä ed.
Vilkuna sanoi, ja allekirjoitan ed. Akaan-Penttilän esityksen. Sain
juuri eilen käydä Somerolla Lamminniemen sotainvalidien
kodissa ja konkreettisesti siellä näin, kuinka
ne ihmiset, jotka vuosia sitten tarvitsivat yhden hoitajan tai kaksi,
nyt tarvitsevat kolme ja neljä. Kyllä asiasta
tehden tässä nyt täytyy nämä ihmiset
ottaa oikeaan hoitoon eikä sitten lähteä niitä miinustamaan,
vaan niin kuin ed. Vilkuna sanoi, niin kunniavelka tässä vielä on maksettavissa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Herra puhemies! Siitä kunniavelastahan tässä nyt
on kysymys. Ed. Mönkäreen äskeinen puheenvuoro
oli sinänsä ymmärrettävä,
mutta siitä yksi aivan olennainen piirre ja ominaisuus
jäi unohduksiin, nimittäin se, että yhteiskunta
on näitten vuosikymmenien aikana suhteellisesti vaurastunut
aivan valtavasti. Siis toisin sanoen meiltä ei ole riittänyt
riittävää poliittista tahtoa ottaa se
vaurastuminen huomioon. Meillä olisi ollut siihen varaa
moneen moneen moneen kertaan, ja jos se nyt sitten tässä kahden
kolmen vuoden aikana hoitaantuisi taikka peräti seuraavassa
budjetissa, niin hyvä on. Kannattaa kannattaa siinä mielessä tätä ponsiehdotusta.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Nyt keskustelu on kerrankin mennyt eduskunnassa
oikeille jäljille. Jos ajattelemme tätä asiaa,
niin tässä on kautta aikojen, silloin kun pääministerin
nimikin oli Lipponen, puhuttu, että vapautuvien voimavarojen
puitteissa ohjataan jäljelle jääville
näitä varoja ja hoitoa ja tukea. Mitään
ei ole tapahtunut. Kuinka voi olla niin, että hallitukset
ovat niin kylmiä, että ei vähääkään
lähennytä eikä lämmetä tälle
asialle? Tämän asian puitteissa todetaan, että ei
ole rahaa. Jos katsotaan ja lasketaan aikaa taaksepäin,
niin rahaa tämän asian hoitamiseen olisi ollut,
mutta ei ole ollut tahtoa.
Näin katsottuna ed. Akaan-Penttilän ponsi
on hyvä ja lausuma on hyvä tässä aiheessa.
Katsotaan, löytyykö eduskunnasta tahtoa vai elämmekö edelleenkin
siinä harhauskossa, että tähän
ei ole rahaa, ja sillä tämä tahto peitetään.
Luulenpa vaan niin, että tahtoa olisi mutta ei ole halua,
ja nyt sitten edustajien on kuitenkin kannettava kansalle vastuu
siitä, jos ei halua kerran asioitten hoitamiseen ole olemassa.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Akaan-Penttilän aloite ja esitys
on hyvä, eikä enää pitäisi
keinotella, niin kuin täällä on todettu,
tällaisilla hoitoon asetettavilla rajoitteilla. Minun mielestäni
kuntoutukseen pitää päästä,
niin kuin täällä joku totesi, ilman hakemuksia.
Minuun otti viime viikolla yhteyttä 82-vuotias rintamamiesveteraani,
joka kertoi, että olisi halunnut lapsensa luo asumaan loppuelämäkseen,
mutta ei saanut minkäänlaista tukea lisätilojen
rakentamiseen, vaan anomus hylättiin. Nyt hän
pelkää, että joutuu laitokseen eikä voi
yksin asua. Lasten luona asuminen toisi lisävuosia kotona
asumiseen. Tämä vain osoittaa, että on
ongelmia vielä sotaveteraaneilla ja rintamamiesveteraaneilla
asumisissa ja hoidoissa. Nämä pitää nyt
hoitaa sillä lailla, että he saisivat, mitä pyytävät.
Ei heitä enää ole kuin se 15 000,
joten tuntuu ihmeelliseltä, että tämmöisiä päätöksiä vielä tehdään.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Mönkäreen puheenvuoro
oli varsin hyvä ottaen huomioon, että hän
tuntee tämän asian entisenä sosiaaliministerinä.
Ed. Mönkäre totesi, että suunta on aivan
oikea. Hän kertoi, mihin suuntaan ollaan menossa, ja hänen
tavoitteenaan on myöskin, ainakin ymmärsin näin,
että prosentit poistetaan. Hän siis totesi, että suunta
on oikea ja asia on kiireellinen. Se on juuri näin. Ed.
Mönkäre totesi, että se vaatii rahaa.
Kyllä me tiedämme, että se vaatii rahaa.
Mutta jos me myöskin tiedämme, että asia
on tärkeä ja se on kiireellinen, niin silloin
me myönnämme lisää rahaa. Tästä syystä ihmettelen
kyllä, jos ei eduskunta tätä pontta hyväksy.
Se on erittäin lievä. Olisi pitänyt jo
ensi vuodesta lähtien, heti ensimmäisestä päivästä,
astua voimaan sen, että jokainen sotaveteraani on oikeutettu
kuntoutukseen.
Kyllä minun täytyy sanoa, että kyllä hieman hävetti,
kun kuukausi sitten veteraanijärjestöt tulevat
delegaationa eduskuntaan ja siellä eduskuntaryhmien edustajien
edessä pyytävät armoa, pyytävät,
että myönnettäisiin ensi vuoden budjettiin
niin paljon rahaa, ettei mitään leikkauksia tarvitse
tehdä. Siis sotaveteraanit vaivautuvat tänne,
joutuvat tulemaan tänne pyytämään
rahaa, että saisivat kuntoutusta, niin kuin heille on luvattu.
Klaus Pentti /kesk:
Arvoisa puhemies! Kuuntelin ed. Vilkunan puheenvuoron ja yhdyn täysin
näihin ajatuksiin. En voi olla tuomatta esiin, että eilen
illalla eräs veteraani soitti minulle pitkän puhelun
ja hän oli hyvin katkera siitä, että hän
oli joutunut omalla kustannuksellaan, kun ei malttanut enää odottaa
hoitojonossa, lonkkaleikkaukseen. Hän sanoi, että maksoi
yli 8 000 euroa siitä leikkauksesta, siis pienistä eläkkeistään,
ja sanoi, että jos hän olisi ollut sotainvalidi, hän
olisi päässyt ilman muuta sinne hoitoon nopeasti.
Hän toi esiin sen, että tätä pientä veteraanijoukkoa
pitäisi kohdella jo tasavertaisesti invalidienkin kanssa,
että he pääsisivät hoitoon.
Sitten tästä kuntoutuksesta. Kaikki veteraanit eivät
enää halua lähteä kuntoutukseen,
eivät kotoaan mielellään poistu, mutta
niiden, jotka haluavat kuntonsa hoitaa, pitäisi päästä.
Sitten myös veteraanien puolisot ovat joukko, joka on pitkään
joutunut veteraaneja ja invalideja hoitamaan, ja voitaisiin huolehtia
heidänkin kuntoutuksestaan.
Olli Nepponen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tämä sotainvalidien
kuntoutukseenpääsyjärjestelmä on,
niin kuin tässä on todettu, turhan monimutkainen,
ja prosenteilla pelataan. Mutta kaikkein suurin ongelma on tällä hetkellä se,
että vaikka meillä on ollut tavoitteena, että jokainen rintamaveteraani
pääsisi vuosittaiseen kuntoutukseen, ja tälle
vuodelle lisättiin merkittävästi varoja,
niin siitä huolimatta tämä tavoite ei
toteutunut. Ei edes lähikuntoutukseen pääse.
Siitä on runsaasti esimerkkejä. Ensi vuodelle
budjettiesitys sisältää 5 miljoonan euron
vähennyksen näihin tälle vuodelle myönnettyihin
määrärahoihin. Jälleen kerran
rintamaveteraaneja on vedetty nenästä. Kaikkien
pitäisi päästä vähintään
kerran vuodessa kuntoutukseen, vaikkapa vain lähikuntoutukseen.
Sillä osoitettaisiin kunnioitusta. Nyt tämä tavoite
ei toteudu.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Nepponen otti aivan oikein esille tämän
lähikuntoutuksen, ja haluaisin tuoda vielä esille
sen, mitä Lahden sotaveteraanipiiri on esittänyt,
että pitäisi perustaa sellainen palveluseteli,
jolla veteraanit saisivat asianmukaista kuntoutusta, koska kaikki
eivät pysty edes lähtemään kodin
ulkopuolelle kuntoutukseen, vaan se on jo riittävää kuntoutumista,
kun pystyy selviämään arjesta kotona.
Niillä palveluseteleillä voisi jokainen hankkia
sitten sitä parhaaksi katsomaansa palvelua ja apua, mitä tarvitsee,
että kotona pystyy selviämään.
Mutta kun täällä monet muutkin ovat
muistelleet sitä, kuinka heihin on otettu yhteyttä,
niin voin sanoa, että kävin ystäväni
kanssa yhteisen ystävämme, sotaveteraanin, asuntolassa
merkkipäivillä sunnuntaina — vein sinne
keltaisen ruusupuskan — ja täytyy sanoa kyllä,
että tämä kahteen kertaan haavoittunut
mies ei ollut lainkaan katkera vaan kertoi äärettömän
mielenkiintoisia kertomuksia kokemuksistaan ja oli jo 15-vuotiaana
vanhempiensa luvalla ryhtynyt maanpuolustustehtäviin.
Olen ehdottomasti sitä mieltä, että jos
ja kun näitä asioita vielä täällä hoidetaan
ja niihin perehdytään, niin täytyy käydä läpi
nämä dokumentit myös siinä valossa,
niin kuin ed. Tennilä täällä puhui,
että silloin aikoinaan ei varmasti ole kyetty parhaallakaan
tahdolla dokumentoimaan asioita niin asianmukaisesti kuin olisi
ollut tarpeen. Siksi olenkin sitä mieltä ... En
halua missään nimessä keneltäkään
mitään etuja pois mutta ainakin huhupuheiden perusteella
monet lotat ja myös 26 syntyneet ovat saaneet eriarvoisesti lottatunnuksia
ja samoin 26 syntyneet sotaveteraanitunnuksia.
Arvoisa puhemies! Minun täytyy nähtävästi jatkaa
puheenvuoroani puhujakorokkeelta, koska aikani on täältä paikalta
tullut täyteen. (Puhemies: 2 minuuttia!)
(Korokkeelta) Arvoisa puhemies! Siis olen sitä mieltä,
että lotilta ja muun muassa 1926 syntyneiltä,
joilla on jo sotaveteraanitunnus, ei missään nimessä tule
ottaa etuja pois, mutta täytyy myös huomioida
niitä henkilöitä, joilla on ollut samat
tai kovemmat palveluolosuhteet kuin niillä, jotka ovat
jo saaneet lottatunnuksen taikka sitten sotiemme veteraanien tammenlehvän.
Näitä yhteydenottoja tulee jatkuvasti, tosin vähenevin määrin,
mutta jos ja kun näihin asioihin palataan ja puututaan,
niin kyllä kohtuuden nimessä nämä iäkkäät
ihmiset olisi laitettava samalle viivalle ja kohdeltava heitä tasa-arvoisesti.
Toivon, että tämä palvelusetelimahdollisuus käydään
myös läpi, koska varmasti kaikille on mielekkäämpää hoitaa
sodista kärsineitä ja sotiemme veteraaneja mieluummin
kodinomaisissa olosuhteissa ja kotona kuin lähettämällä heitä laitoksiin.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa herra puhemies! Halusin tulla käyttämään
tämän puheenvuoron täältä puhujakorokkeelta,
koska tässä salissa on muutama sen ikäinen
seniorikansanedustaja, joka on ollut sota-ajan jälkeen
siinä iässä, että muistaa, missä kunnossa
tulivat senaikaiset nuoret miehet, jotka olivat olleet viisi vuotta
rintamalla. He olivat silloin jo 25-vuotiaina, monet, pitkän
aikaa työkyvyttömiä ennen kuin kokosivat
itsensä henkisesti, fyysisesti, jotta pystyivät hoitamaan
elämää sillä lailla kuin olivat
sen ajatelleet ennen sotaa. Kun he tulivat, heillä saattoi olla
iso perhe. Lapissa oli poltettu talot, kodit, kaikki oli alettava
alusta.
Tämä ikäluokka ei ole saanut kymmeniin
vuosiin edes sympatiaa Suomen päättäjiltä ja
eduskunnalta. Ei ollut luvallista kertoa, missä on ollut,
mitä on tehnyt. Monet kysyvät, miksi lähditte
sinne, pilkallisesti. 80-luvun alussa vasta on kunnolla Suomessa
pystytty puhumaan tästä ikäluokasta,
mitä se on aikaansaanut suomalaisten ihmisten hyväksi.
Minusta on aivan kohtuutonta, että vielä 60 vuotta
tuosta ajankohdasta Suomessa pitää eduskunnassa
puhua joistakin prosenteista, pääsevätkö sotainvalidit
ja -veteraanit hoitoon vai eivät.
Sanoin viime viikolla 5 euron kansaneläkkeen osalta,
että meidän pitäisi hävetä.
Minä sanon tämän asian osalta: Meidän
pitäisi hävetä, että me emme
ole aikaisemmin korjanneet tätä asiaa, ja mielihyvin
yhtyä ed. Eero Akaan-Penttilän lausumaan, ja toivoisin,
että kaikki olisivat yksimielisesti sen puolella. Minä todella
suurella ilolla havaitsin, että keskustapuolueen edustajat
ovat sitä mieltä, että lausuma tulee
hyväksyä.
Hämmästelin kovasti, että ex-ministeri
Mönkäre, ed. Mönkäre, kertoi,
että tämä on aivan oikea asia, mutta
hallitus ei tehnyt ehdotusta, koska se merkitsee niin suuria menoja.
Meillä olisi paljon suuremmat menot ilman 16 000—17 000:ta
sotainvalidia, jos me olisimme tyytyneet siihen, mitä meiltä vaadittiin
ennen sotaa, sota-aikana. Meidän velvollisuutemme on hoitaa vähintään
tämä sotainvalidien osuus ja mieluummin kaikkien
veteraanien kuntoutus joka vuosi.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Mönkäre täällä äsken
totesi, että ei ollut rahaa toteuttaa tätä esitystä paremmin,
vaikka halua siihen olisi ollutkin. Nythän kuulimme pari
viikkoa sitten valtiovarainministeri Heinäluomalta, että Suomelle
on tulossa ylijäämäinen budjetti ja se raha
käytetään velan maksuun. Minä luulen,
että tässä salissa on aika lailla yksimielisyys
siitä, että tätä asiaa voitaisiin
nyt viedä pikkuisen pitemmälle kuin tässä hallituksen
esityksessä viedään tai niin, että hallitus
toisi uuden esityksen, jolla tämä asia korjataan,
eikä tällaista pientä prosenttipeliä enää täällä käytäisi.
Ihmisten silmissä yhteiskunnalla on paljon rahaa. Kun
toisissa asiayhteyksissä kuitenkin tätä keskustelua
käydään, poistetaan varallisuusvero Suomen
rikkaimmilta ihmisiltä jne., heidän on vaikea
ymmärtää, miksi sitten kaikista vaikeimmassa
asemassa olevien kohdalla sitä rahaa ei olekaan.
Olen ed. Nurmen kanssa samaa mieltä siitä, että kotona
annettu hoito varmasti monelle näistä sotainvalideista
on paras ratkaisu. Onneksi tuossa veteraanikuntoutuksessa on tähän
suuntaan jo joustavasti mentykin. Siinä pitäisi
vaan päästä nyt siihen, että sitä kuntoutusta
useammin saisi. Sillä on tietenkin se merkitys, että ihmiset pystyvät
asumaan kotona pitempään, mutta myös se
merkitys, että arvostamme sitä, mitä he
ovat aikanaan tehneet, kun tiedämme, että monille heistä jäi
sodasta traumaattisia kokemuksia, jotka eivät myöskään
päällepäin näy ja joita ei voi mitata
invaliditeettiprosenteissa.
Valto Koski /sd:
Arvoisa herra puhemies! Pikkuisen ihmettelen tämän
keskustelun laajuutta, jos ottaa huomioon, mistä asiasta
tässä nyt hallituksen esityksen 132/2005
vp puitteissa on loppujen lopuksi kysymys.
Ed. Vielma vetosi siihen, mitä joillekin tapahtui.
Kun nyt tällaisiin tunnepitoisiin vetoomuksiin tässä ryhdytään,
mikä voi olla puolustettavaa, niin minullakin on sellainen
kokemus. Minun isäukkoni on kuollut vuonna 41 jatkosodassa,
ja jäin alle 3-vuotiaana sotaorvoksi. Sen jälkeen
olen toiminut sotaorpojen yhdistyksessä ja kaatuneitten
omaisten järjestössä jne. Kyllä tässä tietysti
näitä asioita on, jotka liittyvät tähän
nuorempaankin ikäpolveen puhumattakaan siitä ikäpolvesta,
joka nyt on 82-vuotias.
Tässä nyt sekoitetaan kaksi asiaa. Tässä on
kysymys sotainvalideista, ja täällä puhutaan
sotaveteraaneista. (Ed. Tennilä: Ei, kyllä minä puhuin ainakin
sotainvalideista!) Tässä laissa puhutaan sotainvalideista,
tulkoon nyt näin sanottua, mutta tämä keskustelu
on laajentunut tänne omaisuusveron puolelle jne., joka
tuntuu olevan tällainen hyvä vertailukohde tässä.
Nyt kuitenkin haluan toistaa, mitä tässä hallituksen
esityksessä ehdotetaan. Tässä "ehdotetaan
sotilasvammalakia muutettavaksi siten, että sotainvalidille,
jonka sotilasvammalain mukainen työkyvyttömyysaste
on 25 prosenttia, voidaan korvata laitoshuoltoa enintään
kymmenen viikkoa vuodessa, vaikka hoidon tarve ei johtuisikaan korvattavasta
vammasta tai sairaudesta". Tässähän laajennetaan
tätä nyt sillä tavoin, että sen
tarpeen ei enää tarvitse olla syy-yhteydessä näihin
asioihin, joita aikaisemmin on ollut. (Ed. Tennilä: Prosentti
on olemassa!)
Sitten tässä sanotaan, että "Laitoshuolto
on tarkoitus jakaa hoitojaksoiksi pitkin vuotta, ja se on tarkoitettu
tukemaan niiden sotainvalidien kotona asumista, joiden toimintakyky
on heikentynyt, mutta jotka eivät ole pitkäaikaisen
laitoshuollon tarpeessa".
Tällainen tilanne on ihan selkeästi olemassa. Jos
halutaan näitten ihmisten elämää auttaa,
niin se ei laitoshuollon puitteissa sillä tavoin tapahdu kuin
se tapahtuu avokuntoutuksessa, ja itse ovat tätä toivoneet.
Erityisesti tämä jaksottaminen on ollut toivomuksena
sen takia, että näissä laitoskuntoutusjaksoissa
jos pidetään pitempään kuin yksi
viikko, niin sitten siinä viikonvaihteessa ei ole minkäänlaista
kuntoutustoimintaa ja ihmiset turhautuvat siellä, kun joutuvat
vaan olemaan. Tässä on tämmöisiä tekijöitä.
Sitten haluan vielä ikään kuin valiokunnan kannanottona
todeta: "Mainittua lainmuutosta käsitellessään
sosiaali- ja terveysvaliokunta piti tärkeänä,
että myös laitoshoidon korvaukseen oikeutettujen
sotainvalidien piiriä nopealla aikataululla laajennetaan.
Nyt ehdotettu uudistus mahdollistaa nykysäännösten
mukaisen kahden viikon laitoskuntoutusjakson lisäksi 10
viikon maksuttoman laitoshuollon vuodessa sotainvalideille, joiden
työkyvyttömyysaste on 25 prosenttia."
Tässä todetaan: "Uudistus parantaa selkeästi niiden
sotainvalidien asemaa, jotka eivät ole pitkäaikaisen
laitoshuollon tarpeessa, mutta joiden kotona selviytymistä voidaan
ajoittaisella laitoshoidolla tukea. Samalla uudistuksella edistetään sotainvalidia
kotona hoitavan puolison tai muun omaisen jaksamista." Tämä on
vähintään yhtä tärkeää,
kun ajatellaan tätä hoitosuhdetta siellä kotona.
Sen jälkeen vielä lopuksi: "Valiokunta pitää kannatettavana,
että jaksottaiseen laitoshuoltoon oikeutettujen piiriä edelleen
laajennetaan esityksen perusteluissa mainitulla tavalla alentamalla korvaamisen
edellytyksenä oleva työkyvyttömyysaste
vuoden 2008 alusta 20 prosenttiin." Jos oikein muistan, niin aikaisemmin
kun tätä lakia käsiteltiin, valiokunta
esitti ponnen, jossa tämä prosenttiluku esitettiin
kokonaan poistettavaksi.
Tietenkin meidän pitää valiokunnan
jäseninä tarkastella sitä lainvalmisteluprosessia
ja tarkastella sen kustannusvaikutuksia. Tässä on
moni ollut sitä mieltä, että kustannuksista
viis, kunhan saadaan asia hoidettua, mutta olisi nyt vähintään vastuullista
osoittautua semmoiseksi päättäjäksi, joka
sitten tietäisi, mistä tässä on
taloudellisestikin kysymys.
Sinikka Mönkäre /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä ed. Valto Kosken
puheenvuoron jälkeen on syytä enää kritisoida
sitä, mitä edustajat Seppo Lahtela ja Vielma täällä sanoivat,
etteikö suomalaisilla poliittisilla päättäjillä ja
maan hallituksella viimeisen kymmenen vuoden aikana olisi ollut
kiinnostusta sotiemme veteraanien ja invalidien asioihin. Laman
jälkeenkin, kun muissa asioissa täytyi säästää,
Lipposen ykköshallituksenkin aikana joka vuosi sotiemme
veteraanien ja invalidien asemaa parannettiin, valtiontaloudesta
osoitettiin sinne korvamerkittyjä määrärahoja.
Täällä on sitten sotkettu tähän
sotiemme veteraanien kuntoutusasiat, joihin tämän
vuoden aikana tuli huomattavat lisärahat. Tämän
syksyn aikanahan, nyt vasta, on saatu kunnissa toimimaan tuo avokuntoutuksen
ja laitoskuntoutuksen yhteensovittaminen niin, että se
raha alkaa riittää kaikille ja kerran vuodessa,
mutta siihen tarvitaan kuntien aktiivisuutta, veteraaniasiamiehiä,
jotka ottavat yhteyttä veteraaneihin, ja lääkäreitä,
jotka suunnittelevat tuon kuntoutuksen.
Kun hallitus teki vuosi sitten veteraanipaketin, niin silloin
tarkasteltiin kaikki veteraanien ja sotainvalidien asiat ja myös
tämä sotainvalidien prosenttiasia käytiin
huolellisesti läpi ja laskettiin, mitä maksaa.
Sotainvalideilla laajimmillaan on erittäin suuret edut:
ateriapalvelut, kotiapu, laitoskuntoutus kerran vuodessa, ja ne
kustannukset ovat suuret. Mutta totta kai, aivan kuin ed. Valto
Koski totesi, kustannuksista täytyy ottaa selvää ja
täytyy katsoa, onko mahdollisuutta jäljellä oleville
noin 16 000:lle, nopeasti vähenevälle
joukolle, laajentaa näitä etuuksia. Se on ollut hallituksen
tahto, mutta veteraanipakettia laadittaessa se summa oli vielä niin
suuri, että siihen ei löytynyt sitä rahaa.
Mutta tämä asia on tärkeä. Ei siitä ole
hallituksessa ollut epäselvyyttä.
Ed. Seppo Lahtela, te ette voi väittää,
etteikö olisi ollut halua. Katsokaa historiaa ja ottakaa asioista
selvää. On ollut halua, ja on tehty. Kansainvälisesti
katsoen suomalaisten sotiemme veteraanien ja invalidien asia on
hoidettu hyvin.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Muutama havainto tästä keskustelusta.
Ensinnäkin tämä lausumaehdotushan
koskee ainoastaan sotainvalidien tiettyjen haitta-asteprosenttien
poistoa. Minä pyydän nyt erityisesti kaikkia edustajia
muistamaan tämän asian. Ed. Valto Koski ei ottanut
tähän kantaa, kannattaako hän tätä osaa,
vaan hän vähän paheksui sitä,
että täällä otettiin sotaveteraanit
tähän mukaan. Minä en ymmärrä sitä paheksuntaa
sinänsä, vaikka tietysti siinä sitten
taloudellinen tarkastelu täytyy ottaa vähän
toisella lailla huomioon. Mutta tämä kohdentuu
nyt pelkästään sotainvalideihin, jotka ovat
pieni ryhmä ja joiden keski-ikä on 84 vuotta.
Poliittisesti laidasta laitaan täällä on
oltu tämän lausuman kannalla. Minusta olisi nyt
erittäin tärkeää, että tämä hyväksyttäisiin
eduskunnassa yksimielisesti.
Minä en ehdottanut tätä ensi vuoden
alusta. En halunnut äänestää tästä,
koska tiedän, että hallitusrintama olisi ollut
silloin hyvin jyrkkä ja äänestys olisi
hävitty. Minä halusin antaa tälle salille
mahdollisuuden hyväksyä lausuman, joka kahden
kolmen vuoden aikana viimeistään tulisi tarkasteluun.
Siinä yhteydessä on hallitusneuvottelutkin meillä.
Mikään ei estä hallitusta ottamasta tätä erityisryhmää tarkasteluun
myös ensi vuonna vaikkapa lisätalousarvion puitteissa,
jos niin vaan halutaan.
Ed. Mönkäre antoi monta erittäin
hyvää avausta tähän mukaan.
Hän oli itse asiassa hyvin myönteinen tälle
asialle, mikä on voimakas poliittinen signaali. Ed. Kallis
täällä sanoi, että sen olisi
jo ensi vuoden alusta ollut hyvä tulla voimaan; minä olisin
samaa mieltä, jos se olisi mahdollista. Mutta sen verran
realisti näissä täytyy olla, että se
varmaan ei tähän ehdi.
Haluaisin, arvoisa puhemies, verrata tätä asian
käsittelyä siihen, miten meillä aikanaan
viime vaalikaudella täällä käsiteltiin
partisaanien kuntoutusrahaa, joka oli kertakorvausluonteinen, jossa
oli kohderyhmänä noin tuhat ihmistä ja
jonka vaikutus kertakorvauksena oli 5 miljoonaa Suomen silloista
markkaa eli hyvin pieni hippu. Te kaikki, jotka olette täällä pitempään
olleet, muistatte, että tätä asiaa käsiteltiin
usein tässä salissa kyselytunneilla. Kaikki olivat
sitä mieltä, että se olisi pitänyt
järjestää. Sosiaali- ja terveysvaliokunta
käsitteli ainakin kaksi kertaa tätä,
oli täysin yksimielinen siitä, että partisaanien
kuntoutusraha täytyy saada. Kolme ministeriä,
joita en nyt lähde tässä nimeämään,
olivat myöskin sitä mieltä, mutta voimaa
ei löytynyt mistään tämän
asian hoitamiseen, ennen kuin yhden tavallisen kyselytunnin yhteydessä tämä asia
kerran nousi esille jälleen, jolloin pääministeri
Lipponen, jolla oli korvaa kuunnella tätä asiaa,
tämän partisaanien korvausasian laittoi kertaheitolla kuntoon.
(Ed. Laakso: Partisaanien uhrien!) — Partisaanien uhrien,
aivan oikein, hyvä korjaus. Kiitoksia, ed. Laakso!
Tämä asia on minusta saman suuntainen. Tässä salissa
on nyt huomattava yksimielisyys, ja kohderyhmä on niin
iäkäs, että tämä täytyisi mahdollisimman
nopeasti tällä meidän suomalaisella jäykällä hallintokoneistollamme
saada kuntoon. Sen takia tämä lausumaehdotus pitää sisällään
kahden kolmen vuoden harkinta- ja toiminta-ajan, ja on aivan taivaanvarma
asia, että rahat tähän asiaan löytyvät,
jos halutaan, se on aivan selvä. Tässä ei
ole koko sotaveteraanien porukasta kysymys; tässä on
sotainvalidien asiasta kysymys, heidän hyvin henkilökohtaisesta
kuntoutustarpeestaan. Sen lisäksi entisenä vakuutuslääkärinä sanoisin,
että täällä on suoranainen virhe: puhutaan
edelleen työkyvyttömyysasteesta sen ikäisillä sotainvalideilla.
Kyllä täytyisi modernisoida hallituksenkin vähän
omaa tekstiään ja laittaa kaikki tämä ajan
tasalle. Nyt meillä on näyttämisen paikka,
ja toivon, että huomenna, kun tästä äänestetään,
sali voi olla yksimielinen tämän asian suhteen,
mikä merkitsee silloin sitä, että tämä tulee
myöskin rauhallisesti ja hyvin hoidettua.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Ihan muutama asia siitä, mitä ex-ministeri Mönkäre
täällä totesi. Muistan elävästi
ne muutamat keskustelut, jotka täällä hänen
ministeriaikanaan käytiin, jolloin hän ed. Halmeen
kysymykseen vastasi, että hän ihmettelee, jos
kunnissa ei asiaa hoideta, ja että hänen toimestaan
lähetetään vielä uusi paimenkirje
kunnille nimenomaan tästä avokuntoutuksesta. Se,
mitä hän äsken kansanedustajana
totesi, pitää täysin paikkansa, eli se,
että kaikissa kunnissa ei ole sillä tavoin asiasta
huolehdittu. Mikäli muistan oikein, arvoisa puhemies, kaksi
vuottako sitten Helsingissä jäi 0,5 miljoonaa
vanhaa markkaa käyttämättä kokonaan
tähän kuntoutustoimintaan. Viime aikoina ja viime
vuosina on tullut nimenomaan esille se, että moni veteraani
ei jaksa enää laitoskuntoutukseen, ja sen johdosta
tämä ex-ministerin aikaansaama muutos oli minun
mielestäni erittäin tervetullut.
Sitten, arvoisa puhemies, tähän hallituksen esitykseen
ja mietintöön. Nimenomaan tästä työkyvyttömyys-sanasta,
niin kuin itse totesin, olen useampia valituksia kirjoitellut. Se
herättää sotainvalideissa nimenomaan
pahennusta, kun asiantuntijalääkäri toteaa
näkemättä kyseistä henkilöä,
että työkyvyttömyysaste kyseisellä sotainvalidilla
ei täytä sitä ja sitä prosenttimäärää,
ei pääse näihin etuuksiin mukaan. Minun
mielestäni silloin, kun puhutaan 84-vuotiaista henkilöistä, kenelläkään
ei ole sinällään minun mielestäni työkykyä niin,
että sitä sanaa voitaisiin käyttää. Siinä olen
ed. Akaan-Penttilän kanssa ihan samaa mieltä,
että tämä olisi nyt pitänyt
poistaa, kun pykälä oli auki valiokunnassa.
Arvoisa puhemies! Kun otin tämän puheenvuoron,
pohdin vain sitä, että kun täällä valiokunnan
mietinnössä yhä edelleen todetaan, että näihin
laitoshoitoihin oikeutettujen piiriä edelleen laajennetaan
hallituksen esityksen perusteluissa mainituilla syillä,
niin kun työkyvyttömyysaste esitetään
sitten vuoden 2008 alusta 20 prosenttiin, onko edes kunnolla pohdittu,
että silloinhan sotainvalidit ovat keskimäärin
86-vuotiaita. Montakohan heitä enää on
silloin meidän keskuudessamme? Eli tämä on
minun mielestäni se yksi pointti, jota minä henkilökohtaisesti
en voi ymmärtää.
Sen johdosta minun mielestäni kaikista parasta olisi
ollut se, että prosenttilukua olisi jo ensi vuoden alusta
alennettu ja sen jälkeen poistettu, mutta minun mielestäni
ed. Akaan-Penttilän lausumaehdotus on erittäin
perusteltu, kun ottaa huomioon tämän ikäkysymyksen
ja sen, onko heitä juuri lainkaan kahden kolmen vuoden
päästä enää keskuudessamme.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Mönkäre puhui täällä täyttä asiaa
sisällön puolesta. Hän tuntee asian hyvin
ja myöskin oikaisi puhujia siitä, että mitään
ei olisi tapahtunut. On tapahtunut vuosien varrella, mutta aivan
liian hitaasti.
Silloin päästään tähän
rahakysymykseen, josta ed. Valto Koski sanoi, että se ei
kuulu tähän, onko varallisuusvero poistettu tai
valtiolle tullut ylijäämää.
Kyllähän se kuuluu. Hän ei kuunnellut
sitä, mitä sanoin, eli että ihmisten
silmissä nämä asiat tuntuvat kummallisilta
siinä suhteessa, että kun puhutaan joko vähävaraisista
tai muista erityisessä tarpeessa olevista, silloin sitä rahaa
ei ole, tai kun on kysymys jostakin muusta, valtionvelan maksusta
tai niin kuin tässä tapauksessa 3 miljardin ylijäämästä plus
660 miljoonan budjetoidusta alijäämästä eli
yhteensä 3,6 miljardin rahasta, niin silloin nämä asiat
liittyvät toisiinsa.
Nyt, kun tässä asiassa on hyvä tahto,
toivoisin, että hallitus tuo sellaisen esityksen, jolla
tässä sotainvalidien asiassa päästäisiin
eteenpäin. Eikä minusta mikään
estä samanaikaisesti keskustelemasta myöskään
sotiemme veteraanien asioista, koska nämä liittyvät
niin voimakkaasti toisiinsa. Tiedän veteraaneja, jotka
ovat halunneet mahdollisimman pian pois sieltä sotakentiltä.
Heiltä esimerkiksi on kuulo mennyt. Silloin nuorena miehenä se
ei kovinkaan paljon tuntunut haittaavan, mutta nyt aikuisiässä se
on todella suuri ongelma.
Tapani Tölli /kesk:
Arvoisa puhemies! Sotaveteraanien ja sotainvalidien asiat ovat
meille tärkeitä. Voin sanoa, että varmasti
tässä salissa suurimmalle osalle ne ovat sydämen
asioita. Hallitus on toiminut veteraanien aseman parantamiseksi
määrätietoisesti. Tosin nyt käsillä olevassa asiassa
on kyseessä sotainvalidien asia.
Veteraanipaketti, joka hyväksyttiin viime vuonna, toi
merkittävän parannuksen veteraanien kuntoutukseen.
Siitä ed. Mönkäre selkeästi äsken
kertoi. Siinä tuli 11 miljoonaa euroa uutta rahaa. Veteraanit
tämän mukaan pääsevät
vähintään kerran vuodessa kuntoutukseen
ja avokuntoutusta on merkittävällä tavalla
kehitetty. Tosin tämä on käynnistysvaiheessa,
joten täysimääräisesti se ei
vielä toimi. Mutta kun puhutaan veteraanien ja invalidien
asioista, siitä tulee joskus paha olo, kun siihen sekoitetaan
turhan paljon poliittista peliä tai miksi sitä sanoisi.
Tämä on tärkeä asia hoitaa ja
yhteisesti hyvä hoitaa.
Tähän lopuksi haluan kommentoida, en äskeiseen
lauseeseen viitaten, mutta ed. Vielma käytti varsin kriittisen
puheenvuoron. Oli mielenkiintoista kuulla se. Minä kyllä tulkitsin,
että se puheenvuoro oli lähinnä itsekriittinen
puheenvuoro. Kokoomuksella oli 16 vuotta mahdollisuus keskeisessä roolissa
saattaa nämä asiat kuntoon. Minä toivon,
että tämä keskustelu veteraaneista ja
invalideista käytäisiin rakentavassa hengessä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Vielä vastaan ed. Mönkäreelle
hänen äskeisen puheenvuoronsa johdosta, että siinä olennaista on
se raha ja rahan riittävyys.
Ensimmäinen pointti: kohderyhmä pienenee erittäin
nopeaa vauhtia luonnollisista syistä. Toisekseen yhteiskunta
on vaurastunut, budjettia on pystytty paisuttamaan. Ja kolmanneksi,
jos sitten katsotaan vielä tilinpäätöksiä,
sosiaali- ja terveysministeriön pääluokan
kohdalla on jäänyt etuuksia käyttämättä.
Jos nämä kolme asiaa olisi otettu huomioon, niin
tämä asia olisi pystytty hoitamaan jo ajat sitten.
Silloin kun me olimme seitsemän vuotta hallituksessa, me
olimme siinä veneessä, joka ei pystynyt tätä asiaa
hoitamaan. Hoitakoot ne, jotka nyt valtaa käyttävät,
tämän asian kuntoon.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja Valto Koski kertoi,
että täällä puhutaan muustakin
kuin mikä nyt on hallituksen esitys. Niin puhutaankin,
ja se on sillä lailla merkittävää,
että se osoittaa, että niin sotainvalidien kuin -veteraanienkaan
asiat eivät ole vielä kunnossa. Sen takia näistä puhutaan.
Kansanedustajiin otetaan yhteyttä veteraanien ja invalidien
taholta ja kerrotaan, että asiat eivät ole kunnossa.
Vai odotetaanko sitä, että he luonnollisen poistuman
kautta poistuvat ja se ongelma poistuu näin?
Valtion budjetti tulee olemaan 3 miljardia euroa ylijäämäinen.
Maksetaanko nyt valtionvelkaa pois, vai pitäisikö maksaa
kunniavelkaa veteraaneille näillä rahoilla? Tämä on
arvokysymys, ja nyt pitäisi meidän se päättää.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Väheksymättä lainkaan
sotien veteraaneja on todettava, että tässä nyt
kysymyksessä olevassa asiassa, kun on puhe sotainvalideista,
on kysymys henkilöistä, jotka ovat sittenkin eniten
kärsineet sodan seurauksista sodan aikana ja sen jälkeen
eli koko sodanjälkeisen ajan ovat kantaneet fyysistä vammaa
myös itsessään. Siksi tämä asia on
nyt, siltä osin kuin on tässä esillä, äärettömän tärkeä hoitaa
ja kiireesti yli valtiovarainministerien tahdon. En tiedä,
olisi mielenkiintoista kuulla, onko valtiovarainministeri Heinäluoma
samalla linjalla kuin ovat olleet monet edelliset valtiovarainministerit
eri puolueista, jotka ovat aina tyrmänneet nämä tällaiset
pienet ja todella perustellut korjaukset meidän yhteiskunnassamme.
Kaikki puolueet, jotka täällä ovat,
ovat olleet viimeisten 20 vuoden aikana hallitusvastuussa, joten
kyllä tämä on yhteinen häpeä todella
meille, että tällaista asiaa joudumme nyt 2000-luvulla
käsittelemään. Tämä olisi
voitu hoitaa, jos olisi hyvää tahtoa ollut, varmaan
jo 60-luvulla viimeistään, kun sotakorvaukset
oli maksettu ja Suomi noussut jo varsin hyvään
vauhtiin.
Huomenna on mielenkiintoinen äänestys tästä asiasta,
tästä hyvästä ponnesta, ja toivon,
että se saa yksimielisen tuen, eikä täällä ymmärtääkseni kukaan
ole vielä tätä vastustanut.
Totean vielä, että ensi vuonna 1926 syntyneet veteraanit
täyttävät 80 vuotta ja voisi olla hieno syntymäpäivälahja
heille, että heidän asiansa hoidettaisiin nyt
myös jollakin järjestelyllä asianmukaiseen
kuntoon.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti. Ed. Valto Koski sanoi puheenvuorossaan,
että täällä käytetään
tunnepitoisia termejä, kun puhutaan sotainvalideista ja
sotaveteraaneista. Aivan oikein, minä toivoisin, että paljon enemmän
annettaisiin tilaa tällaisessa asiassa nimenomaan positiivisille
tunteille ja muistettaisiin todella, mitä ne sotainvalidit
ja sotaveteraanit ovat tehneet ja mitä he ovat kärsineet.
Vielä pitää 60 vuotta myöhemmin
puhua tällaisista asioista. Sitä vaan lyhyesti
tarkoitin.
Toiseksi ed. Tölli käänsi tämän
eduskuntakauden aikana tutuksi tulleella tyylillä kärjen
kokoomukseen päin, että tämä on
itsekriittistä, mitä minä puhuin. Okei,
olkoon myöskin siltä osin itsekriittistä,
mutta minä huomautan vain, onko tässä salissa
joku puolue, joka on sota-ajan jälkeen ollut enemmän
hallituksessa kuin keskustapuolue. Keskustapuolue on aivan lyhyen
pätkän ollut poissa hallituksesta, ja tämä asia
olisi pitänyt hoitaa jo vuosikymmeniä sitten.
Kun te 21 vuotta piditte kokoomusta paitsiossa nimenomaan niillä syillä,
jotka juontuivat sota-ajasta, eli ulkopoliittisilla syillä,
21 vuotta, kokoomuksella ei ole ollut mahdollisuutta hallituspuolelta sanoa
yhtään mitään.
Sinikka Mönkäre /sd:
Arvoisa puhemies! Minä kyllä haluaisin nyt
todella, että eduskunta lopettaisi käyttämästä sanoja
"häpeä" ja "ei ole ollut kiinnostusta" tämän
asian yhteydessä, kun nämä kaikki parannukset,
jotka on tehty, on tehty yhdessä veteraanijärjestöjen
kanssa. Sotainvalidien Veljesliitto on itse aina jokaiseen budjettiin
saanut esittää toiveita, ja hyvin on niitä pystytty
ajan kuluessa toteuttamaan. Ehkä he ovat olleet sitten
turhan vaatimattomia näissä toiveissaan. Mutta
yhdessä järjestöjen kanssa on uudistuksia
tehty ja sillä tavalla, että järjestöt
ovat olleet vastuullisia ja yhteensovittaneet aina toiveitaan.
Sitten tämä 26 syntyneitten asia. Heidän
asiansa on hoidettu niin, että ne, jotka sodan aikana ovat
olleet erityisen vaativissa tehtävissä eli palvelleet
koulutuskeskuksissa silloin 44, ovat saaneet kuntoutusoikeuden,
eli muistakaapa sekin, ed. Kankaanniemi.
Sitten vielä, kun täällä haukutaan
entisiä valtiovarainministereitä, niin jokainen
valtiovarainministeri viimeisten kymmenen vuoden aikana on ollut
joka vuoden budjetissa hyväksymässä sotiemme
veteraaneille ja invalideille etuuksia. Ja kun täällä on
erästä kokoomuslaista valtiovarainministeriä moitittu,
niin muistanpa vuoden, jolloin hän oma-aloitteisesti teki
sotainvalidien prosenttiasiassa esityksen sen alentamisesta etuuksien
saamiseksi, kun muualta sitä esitystä ei tullut.
Eli tämä ei ole kenenkään yksittäisen edustajan
tai jonkun poliittisen puolueen asia. Suomessa tätä on
viimeiset vuodet hoidettu yhdessä yksissä tuumin
opposition ja hallituspuolueitten kesken riippumatta siitä,
mitkä puolueet ovat kullakin puolella olleet.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! On hyvä, että sekä sotainvalidien
että sotaveteraanien etuuksia on lisätty, sillä kyllähän
se varmasti jätti heille lähtemättömiä jälkiä,
sekä henkisiä että fyysisiä vammoja,
ja siinä mielessä tämä on aivan
oikein. Mutta kyllä tuolta veteraanijärjestöistä ja
invalidijärjestöstä kuuluu, että kyllä valtiovallan
taholta on myöskin sitä henkeä ollut, että kyllä aika
hoitaa tämän asian. Sen tähden edelleenkin
sitten näitä ongelmia täällä on.
Tähän 1926 syntyneitten asiaan haluaisin todeta
vaan sen, että kuntoutusoikeus todella tuli, mutta kyllä siellä edelleenkin
haluttaisiin myöskin, että tämä rintamasotilastunnus,
joka heiltä on evätty heidän mielestään
täysin aiheettomasti ja joka on edelleenkin ratkaisematta,
heille myönnettäisiin. Kyllä sekin asia
pitäisi ratkaista, ennen kuin aika hoitaa senkin asian.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Samoin kiinnittäisin huomiota näihin
1926 syntyneisiin. He ovat kumminkin olleet sotatoimialueella ja
rintamalla ja ovat jääneet vähän
kuin osattomiksi.
Toinen asia nyt, kun sotaveteraanit ja -invalidit poistuvat
näistä hoitolaitoksista hyvin voimakkaasti, on
heidän leskensä, jotka elävät
kumminkin suunnilleen kymmenen vuotta pitempään
Suomessa. He ovat hoitaneet näitä invalideja sodan
jälkeen niukoissa ja vaikeissa olosuhteissa ja kärsineet
yhdessä niistä vammoista. Heidät pitäisi
kyllä nyt laskea kanssa näihin hoitolaitoksiin
saamaan kuntoutusta ja hoitoa. (Ed. Huotarin välihuuto) — On
on, mutta minuun ovat ottaneet yhteyttä myös sotainvalidien lesket,
jotka eivät ole päässeet. Sanotaan, että se etu
on ollut vuosikausia, mutta kumminkin ihmisiä tulee koko
ajan, jotka kertovat, että eivät ole päässeet.
Sinikka Mönkäre /sd:
Arvoisa puhemies! En halua pitkittää tätä,
mutta taas käsitteet menivät sekaisin. Vuonna
1926 syntyneistä, ed. Kangas, osa oli rintamalla ja heillä on
rintamaveteraanitunnus ja he saavat kaikki ne etuudet. Mutta ne,
jotka olivat Puolustusvoimain koulutuskeskuksessa kesällä 1944,
mutta eivät ehtineet rintamalle, ovat tämä 1926
syntyneitten joukko, joka meihin on ollut vuosikausia yhteydessä,
ja heille on nyt annettu kuntoutusoikeus. Meillä ei ole
oikeutta lähteä myöntämään
heille tammenlehvää, siihen on olemassa tietyt
kriteerit, mutta heille on myönnetty kuntoutusoikeus. Ei
pidä sotkea heitä niihin, jotka rintamalla ovat
olleet. He ovat saaneet ne etuudet, jotka heille kuuluvat.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Mönkäreelle kertoisin,
että olen ollut useamman kerran näitten 1926 syntyneitten
valtakunnallisissa tapahtumissa. Niitä on ollut Jyväskylässäkin
pari ja muuallakin. He kertoivat, että he eivät ole
tunnusta saaneet; asiakirjoja on ollut sekaisin siellä eikä ole
sodan melskeissä ja loppuvaiheessa kirjattu kaikkia oikeisiin
paikkoihin. Kyllä he sitä mieltä ovat
tai ainakin heidän järjestönsä, joka
heitä edustaa, että se asia ei ole kunnossa.
Keskustelu päättyy.