Marjaana Koskinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tämä hallituksen esitys
lääkekorvausjärjestelmän uudistamisesta,
voisi sanoa, on ehkä moraalis-eettiseltä kannalta
koko tämän hallituskauden merkittävin
esitys. Tässä lähdetään
liikkeelle saman ryhmän kanssa, mistä keskusteltiin kansaneläkkeen
tasokorotuksen yhteydessä. Ja jos sosiaali- ja terveyspuolen
asiakasmaksut nousevat, niin edelleen samalle kohderyhmälle
tulee lisää maksettavaa. Eli pienituloiset, kroonisesti sairaat,
vanhukset jne. ovat se ryhmä, joka joutuu tämän
lainsäädännön kautta maksumieheksi.
Käyn jonkun verran tätä lakia läpi
ihan sen tähden, että vaikka me olemme kakkoskäsittelyssä,
niin ykköskäsittely — plus äänestykset — oli niin
myöhään, ja haluan muutamalla sanalla
kertoa, miten tämä korvausjärjestelmä on
muuttumassa nykytilanteesta siihen malliin, joka on tässä tulossa
1.1.2006.
Tämä lähtökohtahan on siinä,
että lääkekorvausten määrä on
kasvanut vuositasolla joka vuosi jonkun verran. Silloin, kun meille
tulivat nämä kopiolääkkeet,
halvemmat vaihdettavat lääkkeet, saatiin joksikin
aikaa lääkekorvauskulut aisoihin. Nyt yhteiskunnan
lasku on yli miljardi euroa vuositasolla. Tietenkin on suuresta
summasta kyse. Tämä lääkekorvausuudistus
lähtee siitä liikkeelle, että lääkkeiden
tukkuhintaa lasketaan 5 prosentilla ja samanaikaisesti tätä korvausjärjestelmää uudistetaan,
ja tässä hallituksen perusteluissa on väitetty,
että tämä ei vaikuttaisi potilaitten
lääkekorvausmenoihin kasvattavasti, mutta todellisuudessa
tämä lainsäädäntö tulee
muuttamaan pitkäaikaispotilaitten maksurasitusta ihan muutaman
pykälämuutoksen takia.
Meillähän on tällä hetkellä semmoinen
lääkekorvausjärjestelmä voimassa,
että niin sanotuissa peruskorvattavissa lääkkeissä on
50 prosentin korvaus ja omavastuu, joka maksetaan näistä lääkkeistä,
on 10 euroa. Tämä hallituksen esitys lähtee
siitä, että tämä peruskorvausprosentti,
50, laskee 42 prosenttiin. Tämäkin oli siinä vaiheessa,
kun lainsäädäntöä valmisteltiin,
pitkän aikaa niin, että tämä korvausprosentti
oli 41 prosenttia, eli sitä lain valmistelun yhteydessä Sinikka
Mönkäre nosti 42 prosenttiin.
Sitten on kaksi erityiskorvausluokkaa lääkekorvauksissa.
On 75-prosenttisesti korvattavat lääkkeet, ja
siinä on ollut tämä 5 euron omavastuu.
Tämä laki esittää nyt, että tämä 75
prosentin erityiskorvausaste lasketaan 72 prosenttiin, mikä tarkoittaa
sitä, että ei tätä omavastuuta
tässä korvausluokassa sitten enää ole.
100-prosenttisesti korvattavien lääkkeitten kohdalla — tämä on tämä toinen
erityiskorvausluokka — on ollut 5 euron omavastuu, se on
ollut tämmöinen ostokertakohtainen omavastuu.
Nyt tässä hallituksen esityksessä esitetään,
että olisi 100 prosentin korvaus, mutta 3 euron omavastuu,
kun ostetaan 100-prosenttisesti korvattavia lääkkeitä.
No, tätä laskelmaa nyt sitten on tehty, millä tapaa
tässä tapahtuisi potilaitten kannalta. Esimerkiksi
tämän peruskorvausprosentin 42 kohdalla on arvioitu,
että jos lääke maksaa alle 100 euroa, niin
potilas hyötyy eli silloin alenevat nämä omavastuut,
mutta taas jos lääkkeen hinta on yli 100 euroa,
niin potilaan maksettava osuus nousee. Samaten sitten käy
niin, että 100-prosenttisesti korvattavan lääkkeen
kohdalla, kun tulee tämä 3 euron omavastuu — edelleen
saman lääkkeen eri vahvuudet tulkitaan myös
eri lääkevalmisteiksi — se tarkoittaa
sitä, että jos on useampia lääkkeitä,
niin tämä 3 euroa kerrottuna 2:lla on jo 6 euroa
eli silloin on jo euron enemmän omavastuu kuin aikaisemmassa,
vanhassa järjestelmässä. 72 prosentin
erityiskorvauksen kohdalla omavastuu laskee, jos lääke
maksaa alle 250 euroa, ja vastaavasti nousee, jos lääke
on yli 250 euron arvoinen.
Näitä laskelmia ovat tehneet potilasjärjestöt, ja
myös ministeriöltä on saatu laskelmia
eri potilasryhmien välillä, eli siellä on
todettu, että diabetespotilaitten kohdalla noin 100 000
potilasta joutuu maksamaan ja muistaakseni kaksinkertainen määrä potilaista
kuitenkin hyötyy. Eli siellä käy niin,
että kroonisesti sairaitten ihmisten kohdalla, joilla on
suuret lääkekulut, tulee korotuksia.
Suurin ongelma, mikä epäilyttää tässä lainsäädännössä ja
minkä takia henkilökohtaisesti olen vastalauseen
allekirjoittajana, on siinä, että meillä on
ollut niin sanottu lääkekatto. Eli kun lääkkeiden
hinta on ollut 606 euroa tälle vuodelle, niin omavastuun
ylittävän katon jälkeen — silloin
on ollut vielä tämmöinen 16 euron 82
sentin omavastuu — on yhteiskunta kustantanut lääkkeet.
Nyt tässä hallituksen esityksessä ja
valiokunnan mietinnössä lähdetään
siitä, että tämä maksukatto
ensi vuodelle, kun se on tälle vuodelle ollut 606 euroa,
nousee 610 euroon, ja hallituksen esityksessä esitettiin,
että edelleen omavastuu maksukaton jälkeen olisi
3 euroa per lääke. Valiokuntakäsittelyn
yhteydessä tätä 3:a euroa laskettiin
niin, että se on 1,5 euroa per lääke. Sen
hintalappu oli 3 miljoonaa euroa.
Kun tätä kompromissia haettiin, niin minun
on vaikea ymmärtää, että se
1,5 euroakaan jätettiin tänne pohjaksi, koska
se tarkoittaa sitä, että nimenomaan niille potilaille,
joille tämä vuotuinen maksukatto täyttyy
eli tulee ensin 610 euron lääkkeet — ovat
sillä tapaa kroonisesti sairaita, että tarvitsevat
paljon lääkkeitä — sen jälkeen vielä on
tämä 1,5 euron omavastuuosuus. Tämä on
mielestäni moraalis-eettiseltä kannalta erittäin
arveluttavaa lainsäädäntöä.
Ei voi välttyä siltä ajatukselta,
että niin hallituksen virkamiehet kuin ministeri, jotka
ovat valmistelleet, ovat vaan ajatelleet sitä, että ihmisethän
hamstraavat niitä lääkkeitä,
pitää tehdä lainsäädäntö,
jolla tuodaan tätä omavastuuta, ettei ihmisillä ole
kotona lääkkeitä. Mutta yleensä se lääkepolitiikka
kyllä lähtee siitä, että ihmiset
ostavat niitä lääkkeitä ihan
sen tähden, että he ovat sairaita, ja he ostavat
yleensä sen kuukauden määrän,
eivät välttämättä kolmen
kuukauden lääkkeitä. Heillä on
rahaa yleensä sen verran vähän, että he
eivät pysty niitä kolmen kuukauden lääkkeitä ostamaan.
Toisaalta ei voi välttyä siltä lainsäädäntönäkemykseltä,
kun tätä lakia on tarkkaan käynyt läpi, että entistä enemmän
ajatellaan niin, että ihmiset ovat oman onnensa seppiä,
myös sairastaminen on oma vika, ja sen takia yhteiskunta
sitten laittaa sinut maksamaan enemmän lääkkeistä kuin aikaisemmin.
Minun mielestäni se on aika kammottava ideologia. Ensin
köyhät ovat syyllisiä siihen omaan köyhyyteensä,
nyt sairaat ovat syyllisiä omaan sairauteensa. Ja samanaikaisesti on
keskusteltu siitä, että tosiaan elintapojen perusteella — liikkumisella,
ruokailutottumuksilla jne. — pystytään
vaikuttamaan ja ennalta ehkäisemään,
että ihmiset eivät enää sairastu;
mielestäni se ideologia on aika vieras, koska meillä on kuitenkin
perinnölliset sairaudet, joista ei ole päästy
eroon. Meillä on suuri joukko perinnöllisiä sairauksia.
No, sitten on toinen asia, mikä tähän
liittyy: Tämä lainsäädäntö vahvistaa
hintalautakunnan roolia, eli hintalautakunta on elin, joka pystyy säätelemään
lääkkeitä sen suhteen, mitkä lääkkeet
ovat korvattavuuden piirissä. Hintalautakuntaankaan ei
ole hyväksytty potilasjärjestön edustusta.
Myös tämä esitys on vastalauseessa, ja on
aivan uskomatonta, että kun eletään 2000-lukua
ja meillä on potilasjärjestöt, jotka
edustavat satojatuhansia potilaita, niin ei hallitukselle, esittelevälle
ministerille eikä myöskään sosiaali-
ja terveysvaliokunnan enemmistölle ole kelvannut se, että hintalautakuntaan
olisi voitu nimetä yksi potilasjärjestöjen
edustaja. Minusta se on sitä avoimuutta, jota kaivataan.
Samanaikaisesti ollaan käsittelemässä hallituksen
esitystä 107, joka on myös lääkelain
muutos. Tämä lääkelain muutos
maksaa 22 miljoonaa euroa yhteiskunnalle, ja siinä lähdetään
liikkeelle siitä, että alkuperäislääkkeitä suojataan entistä enemmän
nykytilanteeseen nähden kopiolääkkeiltä.
On aika arveluttavaa sen suhteen, että kun me hyväksyimme
tämän geneeristen lääkevalmisteiden
lainsäädännön, niin nyt ollaan
tämän hallituksen esityksen 107 yhteydessä vahvistamassa
alkuperäislääkkeitä ja kuullaan
lääketeollisuuden ääntä entistä enemmän
ja yhteiskunta maksaa siitä laskuna 22 miljoonaa euroa.
Eikö olisi voinut ajatella, että tähän
lainsäädäntöön, missä potilaat
kärsivät, olisi löytynyt 3 miljoonaa
euroa lisää rahaa? Maksukaton jälkeen
ei olisi ollut yhdenkään euron omavastuuta. Silloin
tämän lain olisi voinut hyväksyä.
Tällaisena tätä lainsäädäntöä ei
voi missään tapauksessa hyväksyä.
Tämä on laki, joka kävelee meitä vastaan,
kun menemme vuoden 2007 eduskuntavaaleihin. Tämä laki
on sen suhteen merkittävä. Siellä ovat liikkeellä silloin
sairaat ihmiset, sairaat lapset, sairaat vanhukset, pitkäaikaispotilaat.
On aika mielenkiintoista sitten nähdä, mitkä ovat
ne vastaukset ja miten tätä asiaa selitetään.
Nyt tässä kohtaa on päätöksenteon
paikka. Tässä on myös mahdollisuus, tietenkin
talousarvioaloitteitten kautta, esittää vielä lisää se
3 miljoonaa euroa, että tätä pystyttäisiin
hoitamaan. (Puhemies koputtaa) Ehkä voisi ajatella niin,
että nykyinen lääkekorvausjärjestelmä on
parempi kuin tämä, mitä tässä nyt
esitetään.
Keskustelu päättyy.