9) Hallituksen esitys sakon muuntorangaistusta koskevien säännösten
muuttamiseksi
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tämä on hyvin mielenkiintoinen
kriminaalipoliittinen suunta, minkä tässä lakivaliokunnan enemmistö on
nyt ottamassa. Tässähän on kysymys muuntorangaistuksesta
eli siitä, kuinka paljon sakkoja voi sitten sovittaa niin
sanotusti istumalla. Kun tätä hallituksen esitystä aikoinaan
perusteltiin, lausunnonantajista ne tahot, jotka tässä olivat
kriittisimpiä eli oikeastaan niillä linjoilla,
mitä minä tässä vastalauseessani
esitän, olivat syyttäjät, tuomioistuinlaitos
ja ulosoton edustajat. Nyt kun tämä valmistui
viime viikolla ja uutisoitiinkin, että tähän
sisältyy tällainen vastalause, niin sain muutamalta
käytännön poliisimieheltä yhteydenoton,
että nytkö ruvetaan paljousalennuksia rikollisille
antamaan näissä sakkojen muunnoissa.
Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksessä ehdotetaan
siis muutettavaksi rikoslakia sekä rangaistuksen täytäntöönpanosta
annettuja lakeja ja päiväsakkojen määräämisen
muuntosuhdetta ehdotetaan muutettavaksi siten, että kolmea
maksamatta olevaa päiväsakkoa vastaisi yhden päivän
vankeus. Nykyinen käytäntöhän
on, että yhden päivän vankeus vastaa
kahta päiväsakkoa. Samoin tämä enimmäispituus
muuntorangaistuksessa, joka ennen on ollut 90 päivää, lyhennettäisiin
60 päivään. Vankeusrangaistuksen
täytäntöönpanosäännöksiä muutettaisiin niin,
että usean muuntorangaistuksen täytäntöönpanon
enimmäispituus alennettaisiin 120 päivästä 90
päivään.
Vaikka näillä muutoksilla ei siis sinänsä puututa
muuntorangaistusjärjestelmän perusteisiin, on
hallituksen esityksen suunta ja viesti väärä,
eli tämä sakon muuntorangaistus sinänsä on
tekijän kannalta jo nykyisellään varsin
edullinen, eikä tätä suhdetta ole syytä lieventää.
Käytännössähän tämä on
tarkoittanut sitä, että jos et ole maksanut sakkojasi
ja hoitanut niitä sitä kautta, niin sitten olet
mennyt istumaan niitä pois. Tämähän nyt
merkitsee sitä, että lievennetään
tätä käytäntöä.
Tämä on mielestäni väärä viesti.
Jos yhteiskunnan sääntöjä rikkoo,
niin niistä tulee rangaistus, ja tämä on
sitten se sovitusmenettely, millä tämä hoidetaan.
Samoin tämä enimmäispituus, joka käytännössä merkitsee
paljousalennusta, on syytä pitää ennallaan.
Arvoisa puhemies! Sinänsä on totta, että vankilat
ovat ahtaita ja ylikuormitettuja, yli 4 000 vankia on tällä hetkellä määrä.
Mutta eihän kriminaalipolitiikkaa voi sillä perusteella
tehdä, että vankiloissa on väkeä,
vaan kriminaalipolitiikkaa tehdään sillä perusteella,
mikä on oikein ja väärin, mikä yhteiskunnassa
on rangaistavaa ja mikä ei. Tällä pohjalla
ei voi tätä sakkojen muuntosuhteen muuttamista
mielestäni kestävällä tavalla perustella.
On sitten totta, että näissä sakkovangeissa
on niin sanottuja surkeita tapauksia. Olen minäkin heitä tavannut,
koska lakivaliokunnan jäsenet ovat aika paljon vierailleet
vankiloissa. On totta, että osa näistä on
pahasti syrjäytyneitä, alkoholisoituneita ja muulla
tavalla yhteiskunnassa päähän potkittuja
tai jotenkin siipeensä saaneita, mutta ryhdistäytyminen
voi alkaa usein vain tosiasioiden tunnustamisesta ja niitten sovittamisesta,
ja siitä alkaa myös parannuksen teko. Ryhmätoverini
Vistbacka esittää tähän mielenkiintoisen
mallin jäljempänä.
Arvoisa puhemies! Lopuksi, yleisen lainkuuliaisuuden kannalta
mielestäni ja perussuomalaisen eduskuntaryhmän
mielestä on syytä ylläpitää nykyistä sakkojen
muuntosuhdetta eikä antaa sellaista viestiä, että rangaistuksia
ollaan lieventämässä. Uskon, että tämä menettely
on myös kansan syvien rivien oikeustajun mukaista, ja toisessa
käsittelyssä perussuomalainen eduskuntaryhmä tulee
esittämään näiden lakiehdotuksien hylkäämistä.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Niin kuin ed. Soini totesi, tämä on
mielenkiintoinen kriminaalipoliittinen linjaus, joka tietysti jatkaa
sitä linjausta, joka on otettu aikoinaan 1960-luvun alussa,
jolloin pyrittiin muuntorangaistuksen käyttöä rajoittamaan.
Siinähän ensimmäisessä vaiheessa
lähdettiin siitä, että sakko voidaan
maksaa osissa ja myöskin ulosottomies voi antaa siihen
maksuaikaa, ja samalla muuntorangaistuksen vähimmäisajaksi
tuli kymmenen päivää. Silloin yhteenlaskettavan
muuntorangaistuksen ylärajaksi määrättiin
180 päivää.
Sen jälkeen minun mielestäni oli erittäin
hyvä uudistus, joka toteutettiin, ja tiedän sen
käytännön elämästä,
koska itse olin poliisina siinä vaiheessa, kun tämä tuli,
eli se, että muuntorangaistus voitiin määrätä lykkäytymään
kahdella vuodella, jos ei tehnyt uusia rikoksia, eli se oli tavallaan
ehdollinen muuntorangaistus. Se oli erittäin hyvä järjestelmä silloin,
kun sitä toteutettiin uutena.
Myöhemmin lisäksi lähdettiin siitä,
että tämä vähimmäispituus
alennettiin kymmenestä päivästä kuuteen
päivään. Sitten 87, kun itse tulin tähän
taloon ensimmäistä kertaa, jälleen lähdettiin
esittämään lievennyksiä. Silloin
esitettiin sitä kahta maksamatonta päiväsakkoa
siten vastattavaksi vankeutena, että se vastasi yhtä päivää.
Samalla tämä muuntorangaistuksen lyhin aika väheni
kuudesta päivästä neljään
päivään, ja samalla sitten tämä 180
päivää pudotettiin 120 päivään.
Eli koko ajan lievennettiin ja aina perusteltiin sillä,
että on liikaa vankeja. Silloinhan meillä oli aikoinaan
erittäin hyvä järjestelmä. Saatiin
kuokittua Seutulaan lentokenttää. Siitähän
tuli monenlaisia sanontoja, siitä keikasta, kun siellä käytiin
tekemässä työtä ja oltiin vähän
irti, sanotaanko näin, että vaikka siitä viinapullosta
sitten, joka joittenkin mielestä oli liian näkyvästi
esillä ja syynä näihin tekoihin.
Minun mielestäni eräässä valmistelussa,
jota tehtiin 1999, oli järkeviä elementtejä siitä,
että voitaisiin soveltaa jonkinlaista avoseuraamusta, joka
vastasi vähän niitä entisaikojen kuokkimisreissuja,
eli puhuttiin silloin yhdyskuntapalvelusta, mutta jostakin syystä se
uudistus ei tullut eduskuntaan saakka. Lähinnä pidettiin
arveluttavana sitä, että ne ovat niin lyhyitä keikkoja.
Arvoisa puhemies! Kun itse olen hyvin läheltä oman
työni puolesta saanut useamman kymmenen vuoden ajan seurata
tätä kehitystä ja kun aina on perusteltu
näillä kriminaalipoliittisilla syillä,
ettei voi olla niin ankara tämä järjestelmä, ettei
se vastaa kansan oikeustajua, itse olen täysin toista mieltä.
Eli kun nyt lähdetään jälleen
lieventämään, perusteina minun mielestäni
ovat kyllä väärät seikat, kun
lakivaliokunnan enemmistö toteaa eräänä perusteena
sen, että kun vuonna 2000 sakkovankeja oli päivittäin
keskimäärin 121, niin vuonna 2003 vastaava luku
oli jo 198. Kun eräässä mietinnössä vuosien
varrella todettiin, että sakkovankien vuosittaisen määrän pitää olla
vaan parissa—kolmessasadassa, niin ehkäpä tämän
johdosta nyt sitten tulee tämä muunnos, jossa
arvioidaan sitten, että sakkovankien määrä vähenee
noin 80 vangilla.
Minun mielestäni kaikista mielenkiintoisin on tämä,
ja tähän mielipiteeseen myös ed. Salo
ja ed. Rönni ovat yhtyneet: "Samalla valiokunta toisaalta
toteaa, että sakon muuntorangaistuksella tullee jatkossakin
olemaan merkitystä sakon perinnän tehosteena ja
yleisen lainkuuliaisuuden ylläpitäjänä."
Arvoisa puhemies! Tähän minä sanon, että se
ei pidä lainkaan paikkaansa. Kyllä ed. Salo tietää vanhana
poliisimiehenä, mikä merkitys tällaisilla
järjestelmillä on. Ei mitään muuta
kuin hilut kinttuun, silloin siitä tulisi jotakin.
Kun ennen kuokittiin, niin nyt voi sanoa sen, että kun
koko ajan puhutaan siitä, että pitäisi
saada Marja-rata eli tämä Vantaankosken ja Tikkurilan
välinen rata, niin perustetaan uusi työsiirtola.
Ei tarvitse panna vankilaan. Ruvetaan tekemään
sitä rataa, koska Helsinki on Albanian pääkaupungin
Tiranan ohella ainut eurooppalainen kaupunki, jossa pääkaupungista
ei ole suoraa raideyhteyttä omalle lentokentälle.
Tällä se saataisiin tehtyä, mutta ilmeisesti
haluja ei ole.
Todella, arvoisa puhemies, minä olen sitä mieltä,
että turhaa tällaisia lievennyksiä on
tehdä. Näin saataisiin työvoimaa sinne
ja asianomaiset henkilöt, niin kuin ed. Soini täällä totesi,
pieneen katkaisuhoitoon ja tekemään vähän
töitä eikä lepäilemään,
niin kuin monessa muussa paikassa on. Uskoisin, että se
vaikuttaa näihin henkilöihin. Tietysti sairaat
ovat erikseen. He kuuluvat sairaalaan taikka jonnekin muualle, mutta
sillä, että työkuntoisia kavereita tällä tavalla
ruvetaan hyysäämään, ei minun
mielestäni, arvoisa puhemies, ole mitään
merkitystä.
Tero Rönni /sd:
Puhemies! Vai hilut kinttuun ja Marja-rataa tekemään!
Ed. Vistbacka, kyllä taidatte tekin tietää,
että sitä rataa ei tulisi varmaan ikinä valmiiksi,
jos tämä porukka laitettaisiin rataa rakentamaan.
(Välihuuto) — No, olisivat pois ainakin, niin.
Valitettavasti tästä porukasta kun ruvetaan
valitsemaan, ketkä sakkojen muuntorangaistusta joutuvat
istumaan ja vankilaan tulemaan, niin ensinnäkin se väkihän
on todella sellaista, että heillä ei ole minkäänlaista
varallisuutta. Se on kaikki jo, jos sanotaan, ryypätty
taikka muuten mennyt, koska ulosotettavaa ei ole. Sinne ei kukaan
pääse semmoinen nauttimaan näistä ihanuuksista,
jolla jotain ulosotettavaa vielä olisi, vaan kyseessä on nimenomaan
yhteiskunnan kaikista syrjäytynein väki.
Siitäkin hyvästä kysymyksestä,
toimiiko tämä pelotteena ja onko tällä todella
merkitystä, voidaan olla montaa mieltä. Kun tätä käsiteltiin,
niin mitään semmoisia aitoja vaihtoehtojahan ei
tälle sakon muuntokuviolle tullut, niin että ihmiset
on vietävä vankilaan. Meille ei esitetty semmoisia, mutta
kun siitä jossain kuulemisessa oikein kysyin ja tivasin,
niin ministeriön, muistaakseni taisi olla oikeusministeriön,
virkamiehet sanoivat, että kyllä mietinnässä koko
ajan on kuitenkin jonkinlainen toisenlainen malli.
Se vanha malli varmasti toimi siihen aikaan, kun sitä lentokenttää tehtiin
ja niitä teitä ja ratoja rakennettiin tällä joukolla,
mutta kyseessä oli silloin ihan toisenlainen porukka. Siellä oli
minun mielestäni, jos oikein olen tulkinnut niitä kuvioita
ja niiden muistoja, jotka näitä ovat olleet tekemässä,
nimenomaan rattijuoppoustuomioita sovittamassa ollut väki
yms., jonka työkunto sentään on varmasti
ollut jonkinlainen ja joka on lapionvarrestakin saanut kiinni jossain
vaiheessa sillä tavalla, että se on noussut maasta.
Tämä porukka taitaa olla sellaista, että se
nojaa siihen lapionvarteen, ja jos sen laskee irti, se on itse päällänsä pystyssä
samaten
kuin se lapiokin, elikkä siinä ei ole apua kyllä tästä hommasta.
Kun lasketaan se, että meidän vankipäivämme
hinta on tällä hetkellä varmaan keskimäärin jotain
vähän yli 100 euroa, niin yhteiskunta maksaa tästä muuntorangaistuksesta
jokaisen kohdalla vielä lisää siitä,
että otetaan niitä ennestään
jo täynnä olevia vankiloita täyttämään
lisää tätä väkeä.
Mutta siitä olen kyllä samaa mieltä kuin
ed. Vistbacka, mitä sinne kirjattiin: että jonkinlainen järjestelmä meillä pitää olla,
ettei näitä lasketa ihan läpi sormien.
Lisäksi tämän joukon kohdalta voin
myöskin sanoa sen, että se kuormittaa suurimmalta
osaltaan terveydenhuoltojärjestelmää,
joka siellä vankeinhoidossa myöskin on kriisissä,
erittäin paljon. Jos oikein muistan kuulemisista, 80 prosenttia
tästä väestä, joka tulee sakkoja
muuntamaan, on semmoista, joka tarvitsee terveydenhuoltoa ja katkaisua
ym. vastaavaa, elikkä siellä ei kovin paljon työkuntoista
väkeä ole.
Jos joku tekee jonkun hyvän keksinnön, esimerkiksi
että viedään tuonne pohjoisen taikka Kainuun
tyhjille kouluille ja sinne järjestetään jotain
vastaavaa puuhailua tai muuta, jossa ollaan pois silmistä ja
on ainakin 10 kilometrin kävelymatka, jota kukaan ei pysty
tekemään — siellä ei tarvita
vartiointiakaan, kunhan siellä joku terveydenhoitaja päivystää ja
vähän ruokaa jaetaan — niin saatettaisiin
helpommalla ja halvemmalla päästä.
Mutta näitä ideoita nyt valitettavasti vaan
ei ole tullut, enkä minä nyt näe kauheata
rangaistuksen alentamista siinä, jos lähes tiedottomassa tilassa
olevia ihmisiä tuodaan pariksi päivää tai sanotaan,
että he ovat 10 päivää tai 15
päivää. Ei siinä taida paljon
väliä olla sillä mentaliteetilla, kuinka
hyvin se toimii rangaistuksena ja rangaistusta ehkäisevässä mielessä,
niin että ne ihmiset, jotka näitä rötöksiä tekevät,
miettisivät siinä vaiheessa, että tästä voi
joutua vankilaan. Päinvastoin, minä luulen, että aika
moni heistä tulee mielellään katkaisuun
ja se voi olla kovempi rangaistus, että sieltä joutuu
lähtemään aikaisemmin kotiin.
Puhemies! Uskoisin, että muutamien vuosien kuluessa
tähänkin asiaan voidaan löytää myöskin ihan
uudenlaisia eväitä, mutta kyllä se vaatii
meidän terveydenhuoltojärjestelmältämme
myöskin siinä vaiheessa vähän
sopeutumista ja uudenlaista näkemystä.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssä on lakivaliokunnan
mietintö numero 12/2005 hallituksen esityksestä sakon
muuntorangaistusta koskevien säännösten
muuttamiseksi. Kuulimme tämän lakiesityksen käsittelyn
aikana oikeusministeriön lainsäädäntöneuvoksen lisäksi
myöskin rikosylikomisariota, vankeinhoitojohtajia,
johtavia kihlakunnansyyttäjiä, poliisipäällikköjä,
johtavia kihlakunnanvouteja ja myöskin tieteellistä puolta
eli professorien lisäksi saimme kirjallisen lausunnon käräjäoikeudesta.
Asiantuntijakuulemisen jälkeen mitään
merkittäviä paineita siitä, että yksimielistä esitystä ei olisi
saatu aikaan, ei näyttänyt olevan olemassa. Mutta,
ed. Vistbacka, myöskin itsenäisyystaistelija ed.
Soini, oli mukana tekemässä tätä mietintöä,
mutta hän kertoi sitten mietinnön tekovaiheessa,
että todennäköisesti vallesmanni Vistbacka
ei tule tätä lakia hyväksymään,
ja hän tuli tämän jälkeen tekemään
vastalauseen, jossa näkyy vallesmanni Vistbackan kädenjälki,
ja ymmärrän sen puheenvuoron sitä taustaa
ajatellen.
Voidaan tietenkin kysyä, onko tämä laki
hyysäävä vai onko se realistinen. Lakivaliokunnan kaikki
jäsenet ovat tämän kesän aikana
tutustuneet myöskin vankilaolosuhteisiin muun muassa kesämatkalla
Pirkanmaalle. Voi todeta vain sen, että oman kokemukseni
pohjalta tämän päivän sakkovangit
ovat romaneja ja ulkomaalaisia. Täällä on
esitetty sitten, että nämä sakkovangit alkaisivat
tehdä töitä. Ed. Vistbacka, en tiedä, onko
teillä parempaa tietoa, mutta minun mielestäni
nämä kansanryhmät eivät oikein
vapaudessakaan ole kunnostautuneet tällä alalla.
Uskon, ettei myöskään vankeusolosuhteissa
saataisi kovinkaan paljon parempaa tulosta aikaiseksi. Ymmärrän
tietenkin sen ajan, kun vielä lentokenttiä tehtiin
monesti rattijuoppojen työvoimalla ja käytettiin
heitä työvoimana, mutta se aika taitaa olla lähes
kaikista länsimaista pitkälle jo ohitettu. Eli
meidän kansainväliset säännöksemme
ja ihmisoikeussäännöksemme lähtevät
siitä, että vangilla täytyy olla myöskin
tietyt oikeudet ja tietyt velvollisuudet, ja tällainen
työpakko ei kuulu enää nykyajan maailmaan.
Valitettavasti, ehkä joku voi sanoa.
Lisäksi tietenkin täytyy todeta se, mikä täällä jo
todettiinkin, että tämän päivän
sakkovangit, ed. Rönni taisi mainita, ovat pahasti alkoholisoituneita,
terveydentila on erittäin heikko. Sen lyhyen ajan, mitä he
vankilassa viettävät, heidän kuntonsa
kyllä kohenee. Se johtuu siitä, että he pääsevät
edes lyhyeksi ajaksi eroon alkoholista ja saavat lääkitystä,
kuntoutusta ja sitä kautta lähtevät yleensä siviiliin
terveempinä kuin ovat sisään tullessaan.
Sen voivat varmasti kaikki todeta, että siinä mielessä vankila
tekee hyvää heidän ihmisarvolleen.
Tässä esityksessä nyt sitten vankilassaoloa
todennäköisesti helpotetaan siltä osin,
että muuntorangaistus muuttuu hieman keveämmäksi.
Itse mietin moneen kertaan tätä esitystä tehdessäni tähän
saliin, kuinka paljon sillä on sitten merkitystä rikoksen
ennalta estävyyteen, onko tällainen alkoholisoitunut,
vähävarainen, ehkä koditonkin henkilö,
vankilassa 20 päivää vai 25 päivää.
Mietin näitä viittä päivää,
ovatko ne ratkaisevia rikoksen ennaltaehkäisyn kannalta
tai lainkuuliaisuuden ylläpitämisen kannalta,
ja tulin siihen tulokseen, että ei se pituus ehkä ratkaisevaa ole.
Mutta halusin kuitenkin pitää kiinni siitä periaatteesta,
vaikka monet muut länsimaat ovat kokonaan luopuneet sakon
muuntorangaistuksesta, että meillä tämä järjestelmä säilyy.
Ed. Vistbacka, olen kyllä sitä mieltä,
että sakon muuntorangaistuksella tulee jatkossakin olemaan
merkitystä sakon perinnän tehosteena ja yleisen
lainkuuliaisuuden ylläpitäjänä.
Sen lauseen takia, minkä kerroitte, itse olen sitä mieltä,
että tämä nykyinen järjestelmä pitää ja
kannattaa säilyttää. Ed. Soini, voin
teille kertoa, että nimenomaan minä vaadin tätä lausetta
mukaan tähän, koska muuten olisi ollut tilanne
se, että mietintö olisi näyttänyt
siltä, että tästä järjestelmästä oltaisiin luopumassa.
Tulevaisuudessa ja jatkon kannalta on erittäin tärkeää,
että meillä on semmoinen uhka, että jos alat
esimerkiksi niskoitella tai jotenkin muutoin suunnitelmallisesti
pyrit välttämään sakon täytäntöönpanoa,
on tietoisuus siitä, että sakko voidaan muuntaa
vankeudeksi. Se on omiaan ennalta ehkäisemään
esimerkiksi turhia rikoksia. Kaikilla niillä ryhmillä,
mihin jo äsken viittasin, kyllä on varsin hyvin
tietoisuus siitä, että jos tulee useita näpistelysakkoja
ja muita vastaavia ja jos jätän ne suunnitelmallisesti
maksamatta, niin ne muunnetaan vankeudeksi.
Näillä perusteilla, mitä tässä kerroin,
olin lakivaliokunnassa tekemässä tätä mietintöä ja
olen sitä mieltä, että tässä mietinnössä esitetyt
kohdat ovat hyviä. Meidän tämänhetkinen
tilanne, mikä on vankiloissa, että vankilat ovat
erittäin täynnä, johtuu osaksi siitä,
että meillä oli vuosi—puolitoista, jolloin
sakon muuntorangaistuksia ei juurikaan voitu panna täytäntöön.
Nyt niitä on tullut melkein tuplamäärä johtuen
siitä, että voutien ja muitten ulosottojärjestelmä uusittiin
ja sitä kautta täytäntöönpano
viivästyi. Suurin syy kuitenkin siihen, että meidän
vankilamme ovat tällä hetkellä täynnä,
on siinä, että rangaistukset ovat jonkin verran
koventuneet, mikä johtuu siitä, että myös
rikollisuus on lisääntynyt ja törkeät
ammattimaiset rikolliset on saatu pitkälti telkien taa. Pitkäaikaiset
huumausainetuomiot jne. rasittavat meidän vankilakapasiteettiamme.
Herra puhemies! Aivan lopuksi: Eduskunta hyväksyi muutama
kuukausi sitten hyvin merkittävän vankeuslakipaketin,
johon sisältyi kolme erilaista lakiuudistusta. Nyt on jo
tiedossa, tällä hetkellä myöskin
valiokunnan tiedossa, että hallituksen esittämät
määrärahat eivät tule riittämään,
jotta vankeuslain hengen mukaisesti voitaisiin vähentää uusintarikollisuutta.
Myöskin valtion budjettiin on tehty esityksiä,
joissa esitetään lisää välttämättömiä määrärahoja
vankilaan sekä vartijoiden lisäämiseksi
että koulutuksen parantamiseksi, mahdollisesti uusien vankiloiden
rakentamiseksikin. Jos ei näitä määrärahoja saada
lisää, se johtaa todennäköisesti
siihen, että meidän vankiloidemme olosuhteet edelleen
heikkenevät.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Täytyy toisen kerran tulla tänne
korokkeelle, ettei tarvitse kesken puheen lähteä kävelemään.
Arvoisa puhemies! Ihmettelen kyllä ed. Salon sanontaa.
Eikö kokoomuksen eduskuntaryhmä käsittele
lainkaan niitä asioita, joita valiokunnassa on? (Ed. Salo:
Käsittelee!) Meillä ainakin on tapana käsitellä niitä.
Minun mielestäni on ihan asiallista, että ed.
Soini toi asian ryhmään käsiteltäväksi
ja asia oli esillä jo silloin, kun kyseisen hallituksen
esityksen osalta oli asiantuntijakuuleminen. Silloin asiasta keskusteltiin
jo ja sen perusteella sitten, kun asia oli päätösvaiheessa,
asiaa käsiteltiin ryhmässä. Silloin päädyimme
nimenomaan siihen, että ei voi olla syynä jatkuviin lievennyksiin
se, että vedotaan siihen, että vankilat ovat täynnä.
Ei se voi olla syynä. Lähetettäköön
ensiksi nämä ulkomaalaiset Suomesta pois sieltä täyshoidosta,
missä he ovat. Se olisi kaikista paras ja nopein ratkaisu
ainakin osalle Suomessa rikoksia tekevistä vangeista. Veikkaisin näin,
että eivät toista kertaa tule tekemään
tänne rikoksia. Lähetetään takaisin
esimerkiksi Venäjältä tulleet, jotka
täällä ovat nauttimassa suomalaisten
veronmaksajien antamasta täyshoidosta suomalaisissa vankiloissa.
Siihen minun mielestäni pitäisi Suomessa lähteä hyvin
nopeasti.
Kun ed. Salo perusteli tätä, osittain ristiriitaisesti
kieltämättä, eräs peruste oli
se, että vankilat ovat täynnä, ja lopuksi
totesitte vielä sen, että saattaa olla, että vankilaolosuhteet
heikkenevät. Minä en kanna huolta siitä.
Siellä on televisiot ja kaikki, ainakin niitten kuvien
perusteella, mitä on näytetty ja mitä minulle
on kerrottu. Minun mielestäni vankilan pitää olla
vankila. Minä olen ehdottomasti sitä mieltä.
Se on sovituslaitos tehdyistä teoista.
Arvoisa puhemies! Olen vieläkin sitä mieltä, että kun
meillä on olemassa järjestelmä, yhdyskuntapalvelujärjestelmä,
ja se on todella lievä, minun mielestäni sitä järjestelmää pitäisi
muuttaa osittain siihen vanhaan malliin. Siellä on niitä ed.
Salon mainitsemia henkilöitä, jotka varmasti tekevät
työtä. Kun meillä on — ed. Rönni lähti
pois — valmis työryhmämietintö,
joka vuoden 1999 sakkouudistuksen valmistelun yhteydessä tehtiin,
siellähän on malli yhdyskuntapalvelusta nimenomaan
myöskin sakon muuntorangaistuksen osalta. Hallituksen esityksen
mukaankin todetaan "Koska kaikki sakkonsa maksamatta jättäneet
eivät halua tai kykene yhdyskuntapalveluun, se ei tulisi
kuitenkaan kysymykseen yksinomaisena muuntorangaistuksena". Ei tietenkään
yksinomaisena. Täällä hallituksen esityksessäkin
puhutaan siitä, että nämä muuntorangaistuksen
saaneet eli maksamatta jättäneet eivät halua
tai kykene ja siellä on sellaisiakin, jotka eivät
halua. Mutta sellaisilta, jotka joutuvat suorittamaan tekonsa tavalla
taikka toisella, jotka eivät halua maksaa — minä olen
sitä mieltä, arvoisa puhemies — siellä ei
paljon haluja kysytä silloin.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Ymmärrän kyllä sen
ongelman ja ristiriidan, joka tähän esitykseen
sisältyy. Lainkuuliaisuuden kannalta esityksen viesti saattaa
olla ongelmallinen, jos rangaistuksiin ylipäänsä lähdetään
myöntämään kaavamaisia ikään
kuin alennuksia. Voin kuitenkin hyväksyä tämän
esityksen ihan reaalielämän tilanteen vuoksi.
Mielestäni on tärkeää, että vankiloissa,
jotka tällä hetkellä ovat ylitäysiä,
pystyttäisiin nykyistä paremmin huolehtimaan sisäisestä turvallisuudesta
ja myös erityisesti päihdeongelmaisten vankien
kuntoutuksesta. Myös lainkuuliaisuuden näkökulmasta
suurempi ongelma on suuri uusintarikollisuuden määrä etenkin
nuorisovankien kohdalla. Siihen tällä esityksellä saattaa
olla myös myönteistä vaikutusta, jos
ylipäänsä pystytään
vankiloiden täyttöastetta hiukan keventämään.
Voidaan myös kysyä, onko pikkurikollisten paikka
kovaan rikollisuuteen sortuneiden vankien keskuudessa, ainakaan
näin pitkiä aikoja.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Voisi oikeastaan aloittaa tästä,
mihin ed. Räsänen lopetti, että kyllähän
meidän vankiloihimme tulee tilaa, kun pistetään
virolaiset rikolliset Tallinnaan ja venäläiset
rikolliset Volgan mutkaan. Siellä vielä kuokka
heiluu ja parannusta tulee ulkoilmassa, ei ole mitään
ongelmaa. Tämähän on se ongelma, että jos
on tilanpuutetta, niin ulkomaiset rikolliset, jotka ovat niitä kovia
rikollisia, pois. Mutta kyllä yhteiskunnassa ei voi olla
niin, että jos olet juoppo tai muuten pölmistynyt,
niin sinun ei tarvitsisi tekojasi sovittaa. Ei se voi olla peruste,
vaan kyllä ne pitää sovittaa.
Sekin on totta, mitä ed. Salo sanoi, että ryhmässä tämä käsiteltiin
ja kriminaalipoliittinen linja käytiin läpi ja
sen jälkeen minä tämän vastalauseen
tein ja tämän hylkyesityksen. Mitä olen nyt
poliisimiehiltä kuullut, niin kyllä he ovat sitä mieltä kentällä,
että ei tämä linja ole oikea. Niin kuin
ed. Vistbacka korokkeelta totesi tämän pitkän
linjan, niin tämän linjan päässähän
on se, että vapautetaan kokonaan nämä porukat.
Sehän on tämä trendi.
Mutta siitä annan arvoa sekä ed. Salolle että ed.
Rönnille, jotka normaalisti edustavat kovaa linjaa — heteromiesten
linjaa, lihansyöjien linjaa — siellä lakivaliokunnassa,
että te olette täällä olleet
ja nämä varsinaiset liberaalit, jotka tätä todella
voimakkaasti tukevat, loistavat poissaolollaan. Teillä on
sentään tämä lausuma siellä, joka
edellyttää, että vielä jotain
rotia olisi asiassa.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Lähden täältä loppupäästä.
Tässä tuntee ihan niin kuin olisi valiokunnan
puheenjohtaja, joka joutuu puolustamaan valiokunnan mietintöä,
mutta kun en ole eriävää mielipidettä jättänyt
enkä vastalausetta, niin yritän tätä näkökulmaa
vielä vähän avartaa.
Ensinnäkin ed. Soinille kiitos kauniista sanoista meille
lihaa syöville heteromiehille, jotka olemme jo varmaan
vähemmistössä mutta edelleen paikallamme.
Kyllähän se tietenkin ohjaa käsitystä.
Suomalaiset poliisimiehet ovat erityisesti pelänneet
sitä, että Suomessa tehtäisiin laki ja
järjestelmä, jossa tästä muuntorangaistuksesta
luovuttaisiin. Se tarkoittaisi sitä, että sakkoa
ei muunnettaisi enää vankeudeksi, mikä johtaisi
siihen, että ennalta ehkäisevä vaikutus
näihin rikoksiin loppuisi. Se, onko päiviä suhteessa
yhden suhde kolmeen vai yhden suhde kahteen, ei varmasti suomalaisen
poliisimiehenkään kannalta ole ratkaisevaa, oletko
siellä kaksi viikkoa vai kaksi ja puoli viikkoa lusimassa
niitä niskoittelusakkoja tai näpistyssakkoja tai
joitakin muita, vaan se, että tämä järjestelmä pysyy
ja ennaltaestävyys säilyy. Se oli siinä tärkeintä,
ja tämä tässä edelleen säilyy.
Siitä pidin tiukasti perinteideni mukana kiinni, että tätä järjestelmää ei
romutettu, enkä halua olla edistämässäkään
sellaista järjestelmää, että tämä muuttuisi
jatkossakaan.
Ed. Soini viittasi myöskin ulkomaalaisiin, virolaisiin
ja venäläisiin. On totta, että Suomen vankiloissa
on tällä hetkellä virolaisia. Jonkin verran
palautusjärjestelmää on onnistuttu Viroon
päin nyt avaamaan, mutta valitusmenettely ja pitkälliset
toimenpiteet ovat johtaneet siihen, että tämä ei
toimi odotetulla tavalla. Venäläisten osalta tilanne
on hieman erilainen, koska Venäjä ei ole mukana
näissä kansainvälisissä sopimuksissa
eikä venäläisiä vankiloita pidetä riittävän hyvinä ja
turvallisina, jotta sinne voidaan henkilöitä siirtää.
Ed. Vistbacka, nämä ulkomaalaiset, joita täällä Suomen
vankiloissa on, eivät ole tänne satunnaisesti
lyhytaikaisesti tulleita ulkomaalaisia, vaan he ovat sellaisia ulkomaalaisia,
jotka ovat tulleet ja saaneet esimerkiksi Suomen kansalaisuuden
tai ovat saaneet tänne oleskeluluvan ja statuksen, eli
kahta lajia: joko ulkomailta tulleita Suomen kansalaisia tai niitä,
jotka ovat saaneet tänne oleskeluluvan ja statuksen, mutta
heillä saattaa olla ulkomainen tausta. Niin kuin tiedätte vanhana
vallesmannina, ed. Vistbacka, sakon muuntorangaistus on niin pitkä prosessi
siitä, kun sakko jätetään maksamatta,
ennen kuin se pannaan täytäntöön,
että se ei kosketa niitä, jotka tulevat lyhytaikaisesti
Suomeen. He ovat jo maasta poistuneet, sitten menneet toiseen maahan,
kuten tänä päivänä tapana
on.
Ed. Räsäselle kuntoutuksesta: Se on varmasti paikallaan,
ja uusi vankeuslakipakettihan kiinnitti siihen suunnattomasti huomiota.
Mutta näitten sakkovankien osalta tilanne on paljon ongelmallisempi,
koska he ovat vankilassa suhteellisen lyhyen ajan. Te taas kokeneena,
hyvänä lääkärinä tiedätte
sen, että jos kuntoutusjakso kestää viikon
tai kaksi, niin se jää kyllä aivan liian
lyhyeksi. Silloin keskitytään ihan niihin välittömiin
sairauksiin, hammashuoltoon, hygieniaan, haavojen parantamiseen,
alkoholin käyttöön ja tällaisiin
primäärisiin todettavissa oleviin seikkoihin. Totta
kai sakkovankienkin terveydentilaa hoidetaan, mutta semmoinen pitkäaikainen
kuntoutus näille sakkovangeille ei valitettavasti onnistu, koska
he ovat suhteellisen lyhyen aikaa vankilassa.
Korostitte myös vankiloitten sisäistä turvallisuutta.
Täytyy myöskin muistaa, että kun on kysymys
vankiloista, niin on kysymys vankien oikeusturvasta mutta täytyy
olla myöskin vartijoiden oikeusturvasta. Tämä suhde,
paljonko vartijoita on yhtä vankia kohti, on alentunut
ja alentunut, eli tällä hetkellä tilanne
on yhä vaikeammin hallittavissa yhtä vartijaa
kohden. Työuupumukset lisääntyvät,
sairauslomat lisääntyvät, poissaolot
lisääntyvät, ja sitä kautta
sisäinen turvallisuus vankiloissa on heikentynyt.
Ed. Vistbacka, vankilan täytyy olla aina vankila. Suomen
vankilat ovat varmasti eurooppalaisittain hyvää tasoa
verrattuna nyt vaikka Turkin vankiloihin, koska siitäkin,
ed. Soini tietää, on kuulemma tulossa nyt sitten
EU:n täysjäsen jonkin ajan päästä.
Mutta Turkin vankilat poikkeavat Suomen vankiloista merkittävällä tavalla myöskin
mukavuuden tasolla. Mutta uskon, ed. Vistbacka, että ette
tekään halua esimerkiksi sulloa kolmen neljän
neliön koppiin neljää vankia. Te tiedätte,
miten se vaikuttaa sisäiseen turvallisuuteen ja vankilahenkeen,
koska kyllähän siellä pitää myöskin
järjestyksen säilyä ja vankiturvallisuus
ja vartijoiden turvallisuus täytyy myöskin säilyttää.
Lopuksi, arvoisa puhemies, sanoihin "halua" ja "kykene". Luettelin
näitä sakkovankeja, tiettyjä ihmistyyppejä,
joita siellä on. Olen edelleen sitä mieltä,
että nämä ihmistyypit eivät
välttämättä halua tehdä töitä vapaudessakaan.
Sitten kun puhutaan sairaista ja pitkäaikaisesti alkoholisoituneista
henkilöistä, joita on valitettavan paljon sakkovangeissa,
niin he eivät myöskään, ed. Vistbacka,
kykene tekemään yhdyskuntapalvelua. Vasta ehkä kahden
kolmen neljän viikon yhtäjaksoisen raittiinaolojakson
jälkeen heitä voitaisiin käyttää joihinkin
aputehtäviin, mutta mihinkään vaativiin
tehtäviin sairaita ihmisiä ei vaan voida turvallisesti
valitettavasti käyttää. Tilanne on aika
heikko, ja meidän sakkovankiemme ongelmat ovat hyvin moninaiset.
Marjukka Karttunen /kok:
Arvoisa herra puhemies! En ole osallistunut tämän
lakiesityksen käsittelyyn, mutta sinänsä sakon
muuntorangaistus on ok siksi, että rikoksesta seuraa rangaistus,
mutta ongelmana on se, että nykyään nämä sakkovangit
sijoitetaan sekaisin näiden niin sanottujen pahojen taparikollisten
kanssa. Omalla alueellanikin on iso vankila, jossa olen vieraillut,
ja minulle on kerrottu siellä, että nämä pahat
taparikolliset kyllä hyvin nopeasti opettavat nämä sakkovangit
tavoilleen ja saavat heidät pienistä palveluksista
sitten jäämään itselleen niin
sanottuun kiitollisuudenvelkakierteeseen ja näin nämä uudet
sakkovangit sitten saadaan todelliseen rikoskierteeseen. En tiedä,
voiko asialle vielä mitään tehdä,
mutta olisi ollut parempi, että nämä sakkovangit
olisi vanhaan tapaan pidetty erillään näistä pahoista
taparikollisista.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Salolle: Te ette kuunnellut puheenvuoroani.
Minä totesin, että ulkomaalaiset, jotka ovat suomalaisissa
vankiloissa, pitää saada pois täältä,
että saataisiin sitä tilaa, koska se on ollut
eräs perustelu sille, että lievennetään,
että meillä on liikaa vankeja. Tehtäisiin
tämä ensimmäinen vaihe edes siinä.
Ed. Salo, minun mielestäni se on yhteiskunnan ja viime
kädessä meidän velvollisuutemme, että siellä on
riittävästi vartijoita. Minä en vain ymmärrä,
minkä takia hallitus ei tuo sellaisia esityksiä eikä kokoomuksen
ollessa hallituksessa tuotu tällaisia esityksiä.
Nyt pitäisi rakentaa lisää vankilatilaa
sitten. Ei kai se meidän vikamme ole, jos siellä on
kaksi tai kolme tai neljä samassa kopissa. Pitää rakentaa
lisää tilaa, että saadaan vähennettyä tällaisia
epäinhimillisiä olosuhteita. Mutta olen edelleen
sitä mieltä, että silloin kun on tehty
teko, niin se on sovitettava. Minun mielestäni oikea linja
ei ole se, että lievennetään vaan rangaistuksia
ja perusteena on se, että meillä on ylikapasiteettia
vankiloissa. Rakennetaan lisää tilaa silloin,
jos meillä maassa on niin paljon rikollisuutta ja lainsäädäntö on
sellainen kuin se on.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Ilmaisin ehkä minäkin itseäni
epäselvästi. Tarkoitin sitä, että pieneltä osin
tämä esitys vähentää vankiloiden
täyttöastetta, kun sakkovankien rangaistusajat
lyhenevät. En siis puhunut näiden sakkovankien
päihdekuntoutuksesta, jotka todellakin viipyvät
vain lyhyitä aikoja vankilassa, vaan yleisesti ottaen vankien
kuntoutusongelmista ja siitä, että vankilan henkilöstöresurssit suhteutettuna
vankimäärään ovat tällä hetkellä selvästi
alimitoitettuja, mikä on hankala asia uusintarikollisuuden
ehkäisyn kannalta ja nimenomaan näiden varsin
yleisten päihdeongelmien kuntoutustarpeiden kannalta.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Täällä on todettu
useassa puheenvuorossa, muun muassa ed. Vistbacka viimeksi, vankiloitten
tilanahtaus ja ongelmaan ratkaisu: rakentaa uusia vankiloita.
Tätä varten on muun muassa olemassa suunnitelmat
Haapamäen vankeinhoitolaitoksesta. Ne ovat jo yli 20 vuotta
vanhat, ja niihin on panostettu markoissa yli 4 miljoonaa markkaa. Kyllä meidän
täytyy rikollisuuden torjumiseksi ja ihmisten saattamiseksi
takaisin yhteiskuntakelpoisiksi kehittää vankeinhoitolaitosta.
Linja ei voi olla se, että lievennetään
rangaistuksia, niin kuin tässä ollaan tekemässä,
vaan kyllä sanktiot on kärsittävä ja
vankiloitten on vastattava sitä tarkoitusta, mikä niillä on,
ja mikäli mahdollista, saatettava ihmiset takaisin yhteiskuntakelpoisiksi
eikä niin kuin nyt on, että vankilan virkamiehet
väsyvät ja kaikki, jotka siellä tekevät
työtä, ja vankiloista on tullut rikollisuuden
tehokkaita oppilaitoksia.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen varapuhemies
Ilkka Kanerva.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Kyllähän tämä lakiesitys
on lähtenyt siitä, että vankiloissa on
liian paljon vankeja tai sitten meillä on liian vähän
vankiloita eli on liian paljon vankeja yhdessä sellissä.
Siinä mielessä tämä esitys on
kyllä oikean suuntainen. Mutta kyllä se on myöskin
oikeastaan aikansa elänyt, että pikkurikolliset,
jotka eivät pysty sakkoja maksamaan, joutuvat vankilaan
tätä rangaistusta kärsimään.
Oikeastaan pitäisi olla toisenlainen muuntorangaistus kuin
vankila, esimerkiksi yhteiskuntatyö sopivassa laitoksessa
olisi paljon paljon parempi kuin tämä voimassa
oleva muuntorangaistus, joka tarkoittaa sitä, että mennään
vankilaan, mistä ei ole mitään hyötyä sille
rangaistuksen saaneelle eikä mitään hyötyä yhteiskunnalle.
Timo Soini /ps:
Arvoisa puhemies! Kyllä minä pidän
kiinni tästä omasta linjastani, kun ajatellaan
juuri tätä virolaisten, venäläisten
vankien asiaa ja yleensä vankiloita. Kun meillä puhutaan,
että vankilassa on huumeongelmaa, siellä on alkoholiongelmaa,
ei siellä pitäisi olla huumeita eikä alkoholia
ollenkaan. Siis tämänhän pitää olla
lähtökohtana näissä asioissa.
Mutta ei voi olla myöskään niin,
että, kun teet rötöksiä, varastat
... Kyllä nämä sakot, mitkä tulevat
maksettavaksi, ovat rikoksista, joita on tehty, viety jonkun omaisuutta,
ajeltu kännissä, tehty jotain. Kyllä siitä jotain
pitää seurata. (Ed. Räsänen:
Työtä!) — Työtä. No,
mehän tarjoaisimme työtä vaikka Marja-radalla,
mutta sekään ei tunnu kelpaavan. Amerikassahan
on kahlejengi, ja siellä pääsee puolet
vähemmällä, kun ottaa hilut kinttuun
ja rupeaa moottoritiellä kiskoa syntymään — että tällainen,
en minä nyt sitä välttämättä kannata. — Mutta
ylipäätään tämä homma,
että nyt löytyykin yllättäen
tämmöinen kriminaalipoliittinen löysennyslinja?
Normaalisti täällä ollaan huolissaan
rikoksista ja kansalaisten turvattomuudesta ja muusta sellaisesta.
Kyllä se yhtä lailla hörhön
sakkovangin puukko sattuu kuin jonkun muunkin. Ei tässä voida
mennä siihen, että jotakuta sen takia, että on
sosiaalinen ongelma, ei voida rangaista. Teko ratkaisee.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kyllähän asia niin on,
että meidän on yritettävä saada
rikollisuus ja erityisesti väkivaltarikollisuus kuriin,
joka on muun muassa Pääkaupunkiseudulla hälyttävästi
varkauksien ja väkivallantekojen muodossa kuluneen vuoden
mittaan myöskin noussut. Elikkä meidän
on puututtava asioihin, ja rangaistukset ovat yhteiskunnan sanktio.
Tälle on löydettävä vaan sopivat
muodot. Mikä se palvelus olisi, se voisi olla kehitetty vankeinhoitopalvelu.
Muun muassa viittaan Haapamäen vankilaan, josta oli
suunniteltu tämmöinen moderni, uuden tyyppinen
vankeinhoitolaitos, jossa ei olisi päässyt tapahtumaan
rikollisten keskinäistä verkottumista ja kouliintumista,
vaan se olisi laitos, jossa olisi tehty työtä.
Minä uskon, että tälle asialle on vielä paljon
tehtävissä, mutta tähän pitää valtion voida
panostaa. On kysymys yhteiskunnan turvallisuudesta ja oikeudenmukaisuudentajun
säilymisestä.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tässä näyttää olevan
selvästi kolme päälinjaa tässä keskustelussa,
tässä suomalaisessa kriminaalipolitiikassa. Ensimmäinen
ja tiukin linja on perussuomalaisten linja, joka tarkoittaa sitä, että kahleet
kiinni ja kunnolla ja rötöstelijät vankilaan
ja sillä hyvä ja piste. (Ed. Kallis: Oppimaan
uusia rikoksia!) — Niin, ja sillä hyvä ja
piste.
Toinen on hyvin sellainen liberaalinen linja, joka näkyy
myöskin jonkin verran tässä valiokunnan
mietinnössä, jossa lähdetään
siitä, että vankila on aivan väärä paikka
päihdeongelmaiselle, sakkonsa maksamatta jättäneelle
ihmiselle, joka on vähävarainen ja näin.
Tätä edusti ehkä ed. Kallis omassa mielipiteessään.
Itse asetun näitten kahden puoleenväliin,
mikä vastaa nyt tätä lakivaliokunnan
mietintöä, joka on teidän luettavissanne.
Näen hyviä puolia ed. Soinin esittämissä näkökulmissa,
että rangaistus täytyy säilyttää ja
uhkakuva täytyy säilyttää, mutta
näen myös, niin kuin ed. Kallis, että se vankila
ei välttämättä ole alkoholisoituneitten
ja vähävaraisten oikea paikka. Mutta tässä lievennetään
tätä oloa ja heidän terveydentilaansa
saadaan myöskin parannettua jne.
Yksi tärkeä asia vielä aivan lopuksi.
Ed. Soini, me olemme molemmat siellä lakivaliokunnassa.
Tämä virolaisten ja muiden ulkomaalaisten palauttaminen
omiin kotimaihinsa ja niihin vankiloihin täytyisi ottaa
nyt esille valiokunnassa, esimerkiksi valiokunnan omana asiana.
Kuultaisiin asiantuntijoita ja selvitettäisiin, mitkä ovat ne
todelliset ongelmat, koska meidän vankiloissamme on tällä hetkellä niin
paljon ulkomaalaisia vankeja. Mieluummin olisin rakentamatta uusia
vankiloita ja palautettaisiin nämä ulkomaalaiset
vangit omiin vankiloihinsa. Se meidän täytyisi
ehkä valiokuntana selvittää, ja jos saan
kannatusta, niin teemme sen esityksen vaikka huomispäivänä.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! On aivan selvä asia, että rikoksesta
pitää seurata rangaistus. Siitä ei ole
epäilystäkään. Mutta en ole
kuullut, en ole lukenut, en ole mistään saanut sellaista
tietoa, että muuntorangaistuksesta, joka kärsitään
vankilassa, olisi ollut hyötyä a) yhteiskunnalle,
b) sille rangaistuksen saaneelle. Jos joku tulee kertomaan, että siitä on
yhteiskunnalle hyötyä, ja näyttää,
että on hyötyä tai sille rikolliselle
hyötyä, niin totta kai minä olisin silloin
sillä kannalla, mutta kun ei ole höytyä.
Kun ei ole hyötyä, niin silloin siitä pitää luopua
ja silloin pitää saada toisenlainen rangaistus,
josta on hyötyä yhteiskunnalle ja josta on hyötyä sille
rikoksentekijälle. Ja se tarkoittaa selvällä suomen
kielellä yhteiskuntatyötä.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Keskustelu on etenemässä sille
aika mielenkiintoiselle tasolle, mikä on hyöty
tästä sakkovankeudesta, mikä on hyödytöntä.
Stalinin aikana ennen oli niin, mihin liittyykin vanha sanonta, että kyllä syytä löytyy
ja rikos löytyy, kun mies kiinni saadaan, (Naurua) että silloin
kun tarvittiin työntekijöitä, niin otettiin
ja vangittiin. Näin myöskin Suomessa tämä sakkovangin
muuntorangaistus oli se, että kun ei kyetty maksamaan sakkoa,
otettiin äijä töihin ja syntyi jälkeä ja
syntyi valmista. Tämä nykyinen hyssyttelyilmapiiri, mikä on
levinnyt joka paikkaan ympäri yhteiskunnan, paapoo niin,
että siellä eivät edes nämä kunnon
konnat — jos nämä mitään
konnia nämä sakkovangit ovat olemassakaan — edes
kerkiä selvitä, niin kuin tässä keskustelussa
on ilmennyt. Pitäisi ottaa jämerämmät
otteet, niin että väki kuntoutuisi ja tulisi myöskin
sakko maksettua.
Mitä tulee siihen keskusteluun, miksi nämä vangit
ovat Suomen vankiloissa, vaan ei heitä saada palautettua
ei Viroon eikä Venäjälle, tämäkin
on tätä samaa hyysäämistä,
hyssyttelyä. Kun siellä on kuulemma niin ankeat
olot ja täällä Suomessa on niin leppoista,
niin nämä haluavat olla täällä paikalla.
Kyllä pitäisi olla niin, että sellaiset
olot pitää ollakin, ettei sinne haluta, ja mieluummin — en
nyt tarkoita, että Suomessa pitäisi oloja madaltaa — kuria
koventaa, niin että halu kotimaahan paluuseen lähtisi
vähän kiivaammin ja he hakeutuisivat täältä pois,
jos se suinkin olisi mahdollista. Luulen, että tällä tämä asia
tulisi kuntoon, mutta tiedän myöskin niin, että nämä monet
siskot ja täti-ihmiset paheksuvat tätä minun
lähes rasistista ajattelutapaani, mikä ainakin omasta
mielestäni on oikea linja, kovempi kuri ja järjestys.
Petri Salo /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Seppo Lahtela, nyt puhutaan sakkovangeista.
(Ed. S. Lahtela: Siihen kuuluu paljon muitakin!) — Nimenomaan
tämä kuuluu nyt tähän asialistalla olevaan
asiaan, nimenomaan sakkovankien muuntorangaistus. Te käytitte äsken
sanontaa "jos ne edes kunnon konnia ovatkaan". (Ed. S. Lahtela:
Ne eivät olekaan!) — Juuri näin. — Samalla
te vaaditte kovempia olosuhteita, rasistisia periaatteita ja kovaa
periaatetta, (Ed. S. Lahtela: Oikein ennustin äsken!) mutta
nimenomaan sakkovangeille, jotka eivät edes kunnon konnia
olekaan. (Ed. Kallis: Tehdään niistä!)
Siis tässä on nyt joku ristiriita, jota minä en
niin kuin ymmärrä. Kerrotte, että ne
ovat semmoisia ihmisiä, että ne tuskin edes kunnon
konnia ovatkaan, ja vaaditte kovempia olosuhteita.
Minä vaadin kovempia olosuhteita sellaisille, jotka
tekevät törkeitä rikoksia Suomessa ammattimaisesti,
taparikollisesti ja aiheuttavat suurta haittaa esimerkiksi tuleville
sukupolville, kuten meidän lapsillemme, huumausainerikollisuudella.
Tutkitaan, selvitetään ja annetaan kunnon rangaistukset.
Ne ovat erilaisia rikollisia, kun taas nyt puhutaan näistä,
joista edustaja kysyi, ovatko nämä edes kunnon
konnia. Tältä näkökulmalta tätä lakiesitystä pitää tarkkaillakin.
Ed. Kallis, en tiedä, onko yhteiskunnalle välittömiä vaikutuksia,
mutta vangille on ehdottomasti se, erityisesti sakkovangille, että hän
lähtee vankilasta huomattavasti terveempänä pois kuin
sinne tullessaan. Alkoholia on otettu jatkuvasti ehkä useamman
vuoden ajan, nyt on ehkä saatu kuukauden yhtäjaksoinen
jakso päihteettömyyttä ja voidaan esimerkiksi
sosiaalitoimen päihdehuollolla jatkaa tätä.
(Ed. Kallis: Lähtee oppineempana pois!) — Ei välttämättä.
Kyllä meillä pyritään edelleen
sakkovangit ja nuoret henkilöt sijoittamaan erikseen kovista
vangeista. Eristysvangit haluavat nimenomaan toimia eristyksessä,
eivät sakkovangit ja eristysvangit pääsääntöisesti
Suomen vankiloissa ole lähellä toisiaan, mutta
tämä tilapula vaikuttaa siihen, että aina
ei päästä siihen optimaaliseen tulokseen. Käykää tutustumassa
suomalaiseen vankilaan. (Puhemies koputtaa) Ed. Rönnin
kanssa siellä useasti olemme käyneet. (Ed. Kallis:
Kokemusta löytyy!)
Timo Soini /ps:
Puhemies! On näissä vankiloissa tullut vierailtua.
Puhutaan nyt tästä enimmäismäärästä,
siitä että sitä kolttosta on tullut tehtyä vähän
enemmänkin, ja vankeus nyt meinattaisiin alentaa 120 päivästä 90:een.
Kyllä tässä on muutakin jo tehty kuin
nakkisämpylä varastettu ja kerran ajettu kännissä.
Jos se on ollut toistuvaa ja osoittaa toistuvaa piittaamattomuutta,
niin kyllä siitä pitää rangaista.
Mutta siitä olen mielissäni, että ed.
Rönni on täällä ansiokkaasti
ainoana vasemmistolaisena edustanut vasemmistolaista kriminaalipoliittista linjaa
sieltä kovimmasta päästä. Tämä on
nyt mielenkiintoista, että tällainen punavihreä rikollisuuslinja
tai rangaistusten lieventäminen etenee tässä maassa
ja sen puolesta käyttävät parhaimmat
puheenvuorot keskustaoikeistolaiset puolueet. Se tässä on
minun mielestäni aika mielenkiintoista, ja vasemmiston
rivit loistavat tyhjyyttään. Vain edustajat Mustajärvi
ja Rönni, jotka ovat sieltä lihansyöjäpuolelta,
ovat täällä sitten joko kuulolla tai
kommentoimassa. Vasemmiston linja etenee keskustaoikeiston tuella, mutta
perussuomalaiset pitävät tässä linjansa,
ja sitten tästä äänestää räpsäytetään,
kun sen aika on.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! En tiedä, olisiko oikea linja sakkovankien
kohdalla palauttaa yhteiskunnassa semmoinen käytäntö, mikä oli
aikoinaan, kun oli nämä työlaitokset, joita
kutsuttiin pakkotyölaitoksiksikin kansankielessä.
Siellähän lapsen elatusmaksuja pakoilevat muun
muassa suorittivat palvelustaan. Tämä saattaisi
olla sopiva menettely näissäkin asioissa.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Siitä, mitä ed. Salo sanoi,
olen paljon samaa kuullut, että näitten eriasteisten
vankien sijoittaminen siellä "tiilikodissa" sopivasti on
hyvin tärkeää.
Tero Rönni /sd:
Puhemies! Muutama kommentti erityisesti ed. Soinille, kun hän
tässä provosoi puhumaan. Täytyy sanoa,
että kyllä minä olen ollut kautta linjan
aika kovien rangaistusten takana. Mutta tässä kohtaa
täytyy tunnustaa realiteetit ja näkemys siitä — kun
on käyty, ed. Salo on ollut mukana ja ed. Soinikin, aika
monessa vankilassa tässä maassa, ja Euroopassa
ja muissa maissa on tullut vierailtua — ne realiteetit
siitä, minkälaiset mahdollisuudet on hoitaa vankeja
ja minkälainen väki tätä sakon
muuntorangaistusta kärsii. Ne ovat tietysti aiheuttaneet
myöskin sen, että kun meillä tuo valtiovarainministeripuolue aina
kitisee rahan puutetta ja taas ollaan lahjoittamassa ensi vuonnakin
rikkaille lisää, niin täytyy ottaa huomioon,
että jostain niitä rahoja on kerättävä.
Kyllähän tässä on myöskin
näitä huumausainerikollisia aika paljon, kun se
käyttörangaistus tulee sakkona nimenomaan, ja
täällä ei ole mitään
puukolla pistelijöitä eikä muitakaan
semmoisia rötöstelijöitä, koska
niistä teoista tulee aina vankeutta kuitenkin eikä sakkoja.
Se täytyy tunnustaa, että pahoinpitelijöitä tässä joukossa varmasti
ei löydy, ainakaan kovemman luokan. Kyllä se 120
vuorokauttakin tulee, kun hetken aikaa niitä sakkoja kerätään.
Ei se nyt ihan yksioikoisesti ole niin, että on paljon
tarvinnut tehdä, vaan niitä on voitu vuosiakin
tehdä, että ne ovat kertyneet pikkuhiljaa, ja
sitten on tultu tähän tilanteeseen.
Ed. Kallis tuossa lähtikin jo — anteeksi,
paikalla vielä — olen kyllä täysin
samaa mieltä ed. Salon kanssa siitä, että meille
on vakaasti kerrottu, että ne vangit, jotka tuolla pidempään
viettävät vankilassa ja siellä terveydenhoidon
parissa, ovat lähtiessään huomattavasti
paremmassa kunnossa kuin sinne mennessään. Siellä ollaan
tavallaan täysihoidossa. Se on vaan valitettava totuus näin.
Yleiskeskustelu päättyy.