Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Nyt hypätään
pienempiin tekijöihin. Hallitus haluaa kiristää liputta
kulkevien henkilöiden tarkastusmaksujen suuruutta. Asia
saattaa olla Pääkaupunkiseudulla ja suurissa kaupungeissa
tärkeä, mutta pienemmissä kunnissa tarkastuskäytännöt
ovat yleensä sellaiset, ettei paikallisliikenteessä voi
maksutta kulkea.
Mielestäni tarkastusmaksua pitäisi lähestyä kohtuuden
näkökulmasta. Sen sijaan, että tarkastusmaksu
määrättäisiin suhteellisesti,
sen tulisi sijoittua joidenkin rahamäärien väliin.
Niinpä tarkastusmaksu voisi olla joukkoliikenteessä esimerkiksi
30—40 euroa matkalipun hinnan lisäksi. Saman käytännön
pitäisi koskea myös raideliikennettä.
Nyt raideliikenteen osalta tarkastusmaksu saattaa nousta Pääkaupunkiseudulla
niin suureksi, että sen maksamiseen saattaa mennä viidesosa
keskituloisen kuukausipalkasta.
Tero Rönni /sd:
Puhemies! Käsittelyssä on joukkoliikenteen
tarkastusmaksusta annettu lakiesitys. Nykyisen lain mukaanhan oikeus
tarkastusmaksun perimiseen ilman asianmukaista matkalippua matkustavalta
henkilöltä voidaan myöntää raideliikennettä harjoittavalle
julkisyhteisölle sen harjoittamaa joukkoliikennettä varten,
Pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunnalle
sen toimialueen seudullista linja-autoliikennettä varten
sekä Espoon, Kauniaisten ja Vantaan kaupunkien sisäistä linja-autoliikennettä varten
sekä Ratahallintokeskukselle rautateiden joukkoliikennettä varten.
Lisäksi Helsingin kaupungilla on oikeus tätä tehdä.
Olen tehnyt kirjallisen kysymyksen 3. päivänä joulukuuta
vuonna 1999 tästä samaisesta aiheesta ja siitä,
että maksu voitaisiin laajentaa koko maahan. Erityisiä paineita
siihen oli silloin Turku—Tampere-akselilla; nyt jälkeenpäin
on muun muassa Oulu liittynyt tähän mukaan, ja siellä toivottaisiin,
että näitä tarkastusmaksuja voitaisiin
periä. Ed. Laxell, tässä esityksessä nimenomaan
annetaan kunnille mahdollisuus hakea liikenne- ja viestintäministeriöltä oikeutta
ruveta perimään näitä. Veikkaan,
että kovinkaan monessa kunnassa tätä oikeutta
ei tulla käyttämään. Uskoisin,
että näihin isompiin kaupunkeihin ainoastaan se
mahdollisuus tulee ja näissä sitä tarkastellaan
ja mietitään, voidaanko tätä hakea.
Kyse on siitä, että esimerkiksi liikennelaitoksen
kohdalla Helsingissä maksamattomien matkustajien osuus
on noussut nyt puheena olevasta vuodesta 99 kaksinkertaiseksi lähestulkoon.
Nyt on kehitys nähty selvästi. Muun muassa lehdistössä on
ollut tämmöisiä julkisia kehoituksia,
että ihmisten pitäisi ryhtyä matkustamaan
joukkoliikenteessä ilman asianomaisen lipun ostamista ja tavallaan
tällä tavalla protestoida, onko se sitten joku
kansanliike vai mikä lienee, joten tätä tarvetta
on havaittu, että näitä toimia pitää tehostaa.
Kun silloin tein kysymyksen, niin siihen oikeusministeri Johannes
Koskinen vastasi — kysymys on 873/1999 — pääpiirteissään
näin: "- - lainsäädäntö ei
ole selvä, mihin Valtiontalouden tarkastusvirastokin on
kiinnittänyt huomiota kirjeessään oikeusministeriölle
3.3.1997. Tämä epäselvyys ei vaikuta
kansalaisten asemaan tai toimintaan, vaan kyse on VR-Yhtymän
ja Ratahallintokeskuksen välisestä tulojen ja
kustannusten jakautumisesta." Sitten tässä jatketaan,
että vuonna 1992 on työryhmä jättänyt
mietintönsä, jossa on kehotettu jatkotoimintaan
ja on kehotettu siihen, että tätä tarkastusmaksua
voitaisiin laajentaa eri puolille maata myös muille paikkakunnille.
Tästä voi päätellä,
että hitaita ne ovat ministeriöitten kiireet,
kun mietintö on jätetty 1992 ja nyt 13 vuoden
jälkeen tätä ollaan tuomassa käsittelyyn.
Tässä vastauksessa kyllä sanotaan myöskin,
että "Sekä oikeus- että liikenneministeriön käsityksen
mukaan tarkastusmaksulain muuttaminen muun muassa kysymyksessä tarkoitetulla tavalla
on perusteltua ja tarpeellista" ja että "Kiireellisimmät
lainuudistushankkeet ovat kummassakin ministeriössä valitettavasti
ajaneet tarkastusmaksulain korjaamisen ohi". Eli jos meillä 15
vuotta lähestulkoon valmistellaan joitain asioita, niin
pikkuisen ripeämpää tahtia toivoisi.
Se, että esimerkiksi Tampereelta otettiin silloin yhteyttä,
että tätä tarkastusmaksulakia saataisiin
muutettua, johtuu siitä, että linja-autot seisovat
heidän mielestään liian kauan pysäkillä, kun
jokaisen matkustajan pitää sille kuljettajalle näyttää lippunsa
ja kaikki tulevat sisään vain etuovesta. Ruuhka-aikana
voitaisiin käyttää useampia ovia ja samaa
maksutapaa noudattaa kuin täällä Helsingissä ratikoissa
ja muutamissa muissa liikennemuodoissa, muun muassa VR:llä.
Uskon, että tästä varmaan kunnat
löytävät semmoisen oikeanlaisen tavan
ja oikeanlaisen muodon, kenelle kaikille tämä sopii
ja missä välineissä tätä voidaan
tehdä. Lisäksi, ed. Laxell, esititte sen totuuden,
että ovat aika kohtuuttoman kovia nämä summat.
Valitettavasti sitten tällekin porukalle, joka näitä jättää maksamatta ja
tähän tarkastusmaksun saamiseen syyllistyy, näitä maksuja
saattaa kertyä ja he ovat sitten käytännössä osaltaan
kuormittamassa tätä sakon muuntorangaistusta,
josta äsken käytiin keskustelua. Elikkä valitettavasti
näitä ihmisiä ei varmasti kuriin saada
eikä sitä asiaa tällä parannettua.
Ed. Kimmo Tiilikainen merkitään
läsnä olevaksi.
Petri Salo /kok:
Arvoisa puhemies! Niin kuin täällä hallituksen
esityksen perusteluissa todetaan, näitten liikenteessä maksamattomien
matkustajien osuus on noussut 2000-luvulla erittäin voimakkaasti.
Nyt vuonna 2004 jo 3,33 prosenttia olisi Pääkaupunkiseudulla
matkustajia, jotka jättävät tämän
maksun suorittamatta. On tietenkin aivan luonnollista, että tähän
asiaan joudutaan kiinnittämään huomiota.
Kun olette käyneet ulkomailla, niin olette todenneet
esimerkiksi, että ulkomailla käytännössä on
estetty esimerkiksi metroasemalle pääsy kokonaan
teknisin laittein. Täytyy olla joku lippu tai joku tunnus,
jolla pääsee esimerkiksi metrolaiturille. Suomessa
tällainen järjestelmä ei ole vielä käytössä,
koska me olemme halunneet, että liikenteen täytyy
myöskin olla sujuvaa ja kohtuullista. Siten joudutaan tehostamaan
tätä tarkastusmaksutoimintaa ja tarkastusresursseja,
jotta tältä ilmiöltä voidaan
välttyä, koska on aivan selvää,
että jokuhan tämän lystin kuitenkin maksaa.
Sen maksavat tietenkin sellaiset matkustajat, jotka ostavat asianmukaisesti
matkalippunsa ja hoitavat velvoitteensa. Uskon, että tämän
hallituksen esityksen takana on suurta yksimielisyyttä myöskin
täällä eduskunnan piirissä.
Keskustelu päättyy.