Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä eduskunnalle
laiksi metsäkeskuksista ja Metsätalouden kehittämiskeskuksesta
annetun lain muuttamisesta on yksi selkeä päätavoite.
Metsätalouden kehittämiskeskus Tapion tehtävissä tulee
painottaa aikaisempaa enemmän metsäkeskusten tarvitsemien
asiantuntijapalveluiden tuottamista sekä metsäkeskusten valtakunnallisen
yhteistoiminnan kehittämistä ja koordinointia.
Tapion roolin vahvistaminen metsäkeskusten kehittämiskeskuksena
ja sen toimiminen metsäkeskusten yhteistyöelimenä ovat käytännön
tarpeista lähteviä ja kannatettavia muutoksia.
Kehittämiskeskuksen tehtävänä säilyisi
edelleen myös yleinen metsätalouden edistäminen.
Metsäkeskusten säilyttäminen maakunnallisesti
itsenäisinä metsätalouden edistämis-
ja valvontaorganisaatioina on jatkossakin perusteltua. Maakunnallinen
itsenäisyys metsähallinnossa on osoittautunut
kansainvälisestikin vertaillen tulokselliseksi tavaksi
hyödyntää alueellista asiantuntemusta
ja edesauttaa metsälainsäädännön noudattamiseen
sitoutumista. Käsittääkseni tulokset
niin metsien hoidossa kuin hyödyntämisessäkin
ovat olleet varsin hyviä.
Arvoisa puhemies! Metsäkeskukset ovat saaneet myös
kielteistä julkisuutta kuluvana vuonna. Joensuun yliopiston
oikeustieteiden laitoksella on tutkittu kestävän
metsätalouden rahoituslain eli Kemeran mukaisiin rahoituspäätöksiin
liittyvää päätöksentekoa
metsäkeskuksissa. Tutkimuksen tavoitteena oli arvioida
erityisesti nuoren metsän hoitoon myönnettävien
tukien myöntämistä ja käytön
valvontaa metsäkeskuksissa. Siinä päädyttiin
muun muassa siihen, että Kemeran mukaisen rahoituksen saamisen
edellytyksiä koskeva säätely on tarpeettoman
monimutkaista.
Myös maa- ja metsätalousvaliokunta kiinnitti tähän
epäkohtaan huomiota ensi vuoden talousarviota koskevassa
lausunnossaan. Valiokunta kiirehtii jo toistamiseen eli uudelleen
kestävän metsätalouden rahoituksesta
annetun lain kokonaisuudistuksen toteuttamista. Nykyisin merkittävä osa
rahoituksesta menee niin sanottuun byrokratiaan. Uudistuksen tavoitteena
tulee olla sen, että rahoitus käytetään
mahdollisimman tehokkaasti varsinaisiin töihin kestävän
metsätalouden edistämiseksi. Laki on tuen myöntämisedellytysten
osalta tällä hetkellä hyvin väljä,
mikä on edistämässä osaltaan
päätösten kirjavuutta eri puolilla maata.
Toivottavasti rahoituslakia uudistetaan pikaisesti ja sen myötä mahdolliset
virheet metsäkeskusten päätöksissä ja
tulkinnoissa minimoituvat. On luonnollista, että virheitä tekevälle
sattuu. Käsittääkseni Kemera-lain puutteellisuuksien
vuoksi metsäkeskukset muun muassa Pohjois-Karjalassa ovat
joutuneet kohtuuttoman arvostelun kohteeksi.
Mutta, arvoisa puhemies, takaisin tähän lakiesitykseen.
Metsäkeskusten toiminnan kehittäminen ja yhtenäisyyden
parantaminen edellyttävät kuitenkin myös
valtakunnallista yhteistoimintaa. Tapio ei ole pystynyt toimimaan
siinä määrin metsäkeskusten
kehittämiskeskuksena kuin olisi ollut tarpeen. Metsäkeskusten
nykyisin sopimuspohjaisesti hoitamassa yhteistyössä niin
sanotun metsäkeskusten yhteistyöryhmän
ja toimintaryhmien puitteissa on syntynyt käytännön
kehittämis-, yhtenäistämis- ja tehostamistarpeita.
Ehdotettu lakimuutos luo hyvän säädöspohjaisen
tavan organisoida tämä toiminta pääasiassa
Tapion yhteyteen. Samalla se luo edellytykset organisaatioiden palvelukyvyn,
yhtenäisyyden ja tuottavuuden kehittämiselle.
Vastuu metsäkeskusten kehittämisestä säilyy
kuitenkin jatkossakin metsäkeskuksilla itsellään.
Tästä syystä esityksen mukaisesti on
välttämätöntä, että metsäkeskusten
edustajat muodostavat enemmistön Tapion johtokunnassa.
Myös henkilöstön edustajan kuuluminen
johtokuntaan on perusteltua. Esitetty johtokunnan kokoonpano ei millään
tavalla estä Tapion palvelujen tuottamista nykyiseen tapaan
myös muille tahoille kuin metsäkeskuksille.
Hallituksen esitys toteuttaa hyvin metsäkeskusarvioinnin
jälkeen hallituksen helmikuussa tekemiä linjauksia
metsäkeskusten kehittämisestä ja metsäkeskusten
omia strategisia linjauksia. Myös hallituksen esityksen
luonnoksesta annetut lausunnot ovat pitkälle esitystä tukevia.
Muutoksilla on siis laaja tuki. Uskon, että kun tätä lakiesitystä valiokunnassa
käsitellään, niin siihen merkittäviä muutoksia
ei tulla tekemään. Varmasti keskustelua käydään
kuitenkin muun muassa tästä kehittämiskeskuksen
johtokunnasta. Tällä hetkellähän
siellä on myös metsäteollisuuden edustus.
Arvoisa puhemies! Aivan lopuksi, metsätalouden edistämis-
ja valvontaorganisaatioissa on menossa voimakkaat toiminnan kehittämis-
ja tehostamistoimenpiteet. Metsäkeskusten ja Tapion riittävät
valtionavut on turvattava, eikä myönteistä kehitystä tule
vaarantaa rahoituksen supistamisella.
Keskustelu päättyy.