3) Hallituksen esitys laiksi työ- ja elinkeinokeskuksista
sekä työ- ja elinkeinotoimistoista
Arto Satonen /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Käsiteltävänä oleva
lakiehdotus ja siihen kytkennässä oleva työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnan mietintö, johon ovat antaneet lausuntonsa
myöskin maa- ja metsätalousvaliokunta, talousvaliokunta
ja hallintovaliokunta, on jatkoa sille päätökselle,
että perustettiin työ- ja elinkeinoministeriö,
ja sen jälkeen ollaan perustamassa myöskin työ-
ja elinkeinokeskuksia ja työ- ja elinkeinotoimistoja. Lain
tarkoituksena on toteuttaa työvoima- ja elinkeinokeskuksia
ja niiden alaisia työvoimatoimistoja koskeva kokonaisuudistus.
Uudistuksella ei muuteta keskusten toimialaa eikä tehtäviä.
Toimistojen tehtäviä laajennetaan siten, että ne
palvelevat jatkossa monipuolisemmin myös yrityksiä.
Perusajatuksena on se, että työllistyminen ja
työnvälitys ei voi toimia erillään
yritystoiminnasta, koska kuitenkin valtaosa työpaikoista
syntyy yrityksiin ja pieniin yrityksiin ja silloin on hyvin tärkeätä, että te-toimistot
toimivat aktiivisessa yhteistyössä oman alueen
yritysten ja mahdollisesti siellä toimivien kunnallisten
yrityspalvelukeskusten ja muiden tällaisten toimijoiden
kanssa.
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
pitää mietinnössään
tarpeellisena toteuttaa alue- ja paikallishallinnossa työ-
ja elinkeinoministeriön perustamisesta johtuvat muutokset.
Valiokunta pitää myös toimistojen tehtävän
laajentamista hyvänä. Tätä tarkoitusta
palvelee myös työvoimatoimikuntien elinkeinopoliittisen
roolin vahvistaminen. Tämä asiahan käsitellään
tässä seuraavana: Valiokunta korostaa, että työ-
ja elinkeinotoimistojen resurssit on suhteutettava työttömyyden
tasoon ja työnvälityksen tarpeisiin. Myös
ruotsinkielisten palveluiden saatavuus on turvattava. Käytännössä palvelutason
säilyttäminen edellyttää nykyisen
tasoisen toimisto- ja palveluverkoston säilyttämistä.
Arvoisa puhemies! Valiokunta on tehnyt myöskin yhden pykälämuutoksen, ja se tulee
4 §:ään.
Se on sellainen muutos, jota maa- ja metsätalousvaliokunta
on omassa lausunnossaan edellyttänyt. Siinä keskuksen
johtajan toimivaltaan lisätään myös
se, että Maaseutuviraston ja keskuksen välillä tehdyn
maksajavirastosopimuksen toteuttaminen on myöskin keskuksen johtajan
ratkaisuvallassa. Valiokunta keskusteli ja mietintöön
on kirjattu myöskin henkilöstön asemasta.
Te-keskuksissa ja te-toimistoissa työskentelee tällä hetkellä noin
5 000 henkilöä, joita koskee myöskin
tuottavuusohjelma ja sitä kautta henkilöstömäärien
vähentäminen. Tämä ei kuitenkaan
tarkoita sitä, että niiden henkilöiden,
jotka ovat siellä tällä hetkellä töissä,
työsuhteen jatkumisessa olisi ongelmia, vaan päinvastoin
henkilöstön asema turvataan. Sitä myös
valiokunta pitää tärkeänä,
ja se on myöskin ehdotuksen perusideana.
Tämä uudistus tulee saamaan jatkoa, kun Alku-hanke
etenee, ja se johtaa siihen, että varsin lyhyellä ajalla
tulee kaksi muutosta, jotka vaativat aika paljon sopeutumista myöskin
henkilöstöltä. Sen takia valiokuntakin
kiinnitti huomiota siihen, että henkilöstön
jaksamiseen ja uuteen tilanteeseen sopeutumiseen erityisesti kiinnitettäisiin
huomiota sekä henkilöstön takia että myös
sen takia, että asioiden hoito sujuisi mahdollisimman joustavasti.
Valiokunnan mietintöön on tehty myöskin lausumavastalause,
joka on oppositioryhmien jättämä.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja puuttuikin tähän
yhteen tärkeään asiaan, mitä on
käsitelty myöskin valiokunnan mietinnössä,
eli henkilöstön aseman turvaamiseen. Nythän
tämä hallituksen esitys on suoraa jatkoa sille,
että perustettiin työ- ja elinkeinoministeriö,
ja siinä mielessä on mielenkiintoista seurata
kyllä, johtaako tämä entistä tiukempaan
sektoriohjaukseen ylhäältä alas vai annetaanko
ihan oikeasti ruohonjuuritasolle elintilaa paikallisen ja seudullisen
työllisyys- ja elinkeinostrategian luomiseksi. Ja jos niin
on, niin totta kai se silloin on hyvä muutos, mutta sitä me
emme vielä tiedä.
Mutta tästä henkilöstön
asemasta. Jos joka viides suorittavan tason työntekijän
työpaikka vähenee työ- ja elinkeinoministeriön
sektorilta, niin on aivan varma asia, että sillä henkilökunnalla
ei enää pyöritetä nykyisen laajuista
työ- ja elinkeinotoimistojen verkkoa. Vaikka täällä ministeri Pekkarinen
sanoi aiemmin kyselytunnilla, että tämä verkosto
pysyy entisellään ja että lähivuosina
sitä ei supisteta, niin hän kuitenkin viittasi
siihen, että jatkossa nämä toimistot
ovat niin sanottuja yhteispalvelupisteitä, jolloinka kunnat
maksavat valtion palveluitten tuottamisesta, ja se ei ole oikein.
Joka tapauksessa jos asetetaan vastakkain nykyinen toiminta ja nämä tuottavuusohjelman
henkilöstösupistukset, niin silloin pitää rehellisesti
tunnustaa, että raju toimistoverkon saneeraus tulee ennemmin
tai myöhemmin.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Ihan muutama sana tästä meidän
vasemmiston yhteisestä vastalauseesta.
Enstäinkin tullaan jättämään,
kun se aika on, lausumaehdotus, joka kuuluu: "Eduskunta edellyttää,
että hallitus luopuu tuottavuusohjelman mukaisista ylimitoitetuista
henkilöstön vähentämistavoitteista
perustettavissa TE-toimistoissa ja että TE-keskusten ja
TE-toimistojen osalta merkittävimmät rakenteelliset
muutokset jätetään vuoden päästä toteutettavan
ALKU/ELLU-uudistuksen yhteyteen."
Tämä ajatus, mikä tässä ponnessa
todetaan, on, jotta tässä tapahtuu hallinnossa
kaksi isoa uudistusta, ja niin kuin valiokunnan puheenjohtaja totesi,
siinä henkilöstö joutuu aika lujille,
koska tehdään tämmöisiä rumppauksia.
Kyllä minä väitän, jotta siinä tapahtuu
myös sillä tavalla, jotta hukkaantuu ylimääräistä energiaa
siitä oikeasta tekemisestä, mitä pitäisi
tehdä, tähän organisaatiomuutokseen.
Sen takia meidän mielestämme tämä pitäisi
jättää vuoden päähän
ja katsoa sitten kokonaisuutena tämä asia.
Sitten itse näihin muihin perusteluihin. Tässä on
meillä kaksi sivua perusteluita.
Nythän tilanne kuitenkin — tiedetään,
mitä äsken puhuttiin näistä talousjutuista — heijastuu tietysti
aika pitkälle työttömyyteen. Päinvastoin tässä pitäisi
katsoa, että pitää olla enemmän
voimavaroja näiden palveluiden tuottamiseen. Missään
tapauksessa näitä työllistämispalveluita
ja työttömyyden torjuntapalveluita ei pitäisi
heikentää. Tässähän
on ainakin kaksi asiaa.
Enstäinkin ensi vuoden budjetista on leikattu työllisyyden
hoitoon olevia varoja, onkohan se nettovaikutus varmaan joku 70
miljoonaa, mikä mahtaa se viimeinen ollakaan. Sitten tuottavuusohjelma,
jonka ed. Mustajärvi tuossa totesi: Tässä todetaan,
jotta tuottavuusohjelman mukaiset henkilöstövähennykset
olisivat 1 139 henkilötyövuotta vuosina
2008—2015. Ensi vuoden budjetissa olisi ilmeisesti 45 henkilöä vähennystä.
Kun katsoo tämän tilanteen, mikä meillä on nimenomaan
tarpeissa, kun tehtävät eivät ole ainakaan
vähentyneet, niin sehän tarkoittaa silloin sitä,
jotta silloin palvelu tulee heikkenemään. Meidän
mielestämme nämä pitäisi harkita
ja katsoa kokonaan uudelleen eikä lähteä näitä asioita toteuttamaan.
Meidän maakunnassa, jonka ministeri kyllä hyvin
tuntee, on ainakin uhattuna jo nyt, että siellä sivutoimipisteitä pantaisiin
kiinni ainakin eteläisestä päästä ilmeisesti
Kesälahti ja Rääkkylä. Tämän
tyyppiset hankkeet pitäisi tyssätä, koska kysehän
on siitä, onko helpompaa sitten, jos katsoo vaikka ympäristöpoliittisia
syitä, sen yhden työvoimavirkailijan matkustaa
sinne sivutoimipisteeseen vai matkustavatko ne muutama sata työtöntä sinne
vuoren luokse, jos tätä vanhaa raamatullista vertailua
käyttäisi, jotta meneekö vuori Mooseksen
luo vai Mooses vuoren luo. Minä olen sitä mieltä,
että kyllä tässä tapauksessa
sen työvoimavirkailijan pitää mennä sinne
lähemmäs näitä ihmisiä,
jotka tarvitsevat työvoimapalveluita.
Muuten tässä koko juitsussa pitäisi
katsoa se, miten voidaan toteuttaa nämä tavoitteet,
kun meillähän on tarkoitus luoda näille
ihmisille semmoisia polkuja, jotta he työllistyisivät,
ja järjestää koulutusta. Näillä tavoitteilla,
mitkä tässä näyttävät
olevan, eli jos nämä henkilöstövähennykset
toteutetaan, se ei tule toteutumaan. Siinä mielessä pitää toivottaa
ministereille voimia — kun olen kuullut, jotta ministeri
Cronberg on kuitenkin todennut, jotta hänhän taistelee
tiukkaan Pekkarisen kanssa tuottavuusohjelmaa vastaan — että nämä vähennykset
eivät toteutuisi, mutta kyllä se aika ihmeeltä tuntuu,
jos pitää taistella hallituksessa semmoisista
asioista, jotka ovat päivänselviä. Se
pitäisi todeta, että näitä ei
toteuteta ja sillä sipuli. Itse ainakin, jos olisin ministeri,
minä heti ministerinä toteaisin, että tästä vedetään
nyt peli poikki eikä tämmöisiä leikkauksia vaan
tehdä.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Työ- ja tasa-arvovaliokunta kiinnittää eduskunnan huomiota
siihen, että valtion tuottavuusohjelman mukaan työ-
ja elinkeinotoimistojen edellytetään vähentävän
henkilöstöään noin kolmanneksella.
Henkilöstöön kohdistuu tuottavuusohjelman
mukaan 1 139 henkilötyövuoden vähennystavoite
ajalla 2008—2015. Jos huomioon otetaan se, että työ-
ja yritysperäisen maahanmuuton tehostamisen seurauksena
maahanmuuttajien yritysten perustaminen ja heidän ohjaamisensa työpaikkoihin
tulee työ- ja elinkeinotoimistojen tehtäväksi,
ei voida missään tapauksessa kuvitella, että henkilöstöä vähennetään
tuottavuusohjelman mukaisesti. Lisäksi tulee huomioida,
että seuraavat kaksi kolme vuotta ovat taloudellisesti epävarmuuden
aikoja, jolloin työttömyys todennäköisesti
lisääntyy, minkä takia työ-
ja elinkeinotoimistot tulevat olemaan erityisen työllistettyjä.
Pidän myös tärkeänä,
että työ- ja elinkeinotoimistojen henkilöstön
rekrytointiin kiinnitetään entistä enemmän
huomiota. Henkilöstön osaamisvaatimusten lisääntyminen
on itsestäänselvää 2010-luvulle
mentäessä. Myös työ- ja elinkeinotoimistojen
henkilöstön jatkuvaan koulutukseen on
kiinnitettävä huomiota etenkin toimintatapojen
ja työprosessien kehittämiseksi.
Arvoisa puhemies! Hyvänä en pidä myöskään sitä kehitystä,
että työ- ja elinkeinotoimistojen yrityspalvelut
pyritään keskittämään
maakunnallisiin keskuksiin. Työllisyyden kannalta on erittäin
tärkeätä, että yrityspalveluja
saadaan lähellä asiakkaita. On esimerkiksi käsittämätöntä,
että yrityspalvelut pyritään siirtämään
kaupungistamme, 55 000 asukkaan Salosta, Turkuun.
Työ- ja elinkeinokeskusten johtaminen tuntuu olevan
ikuisuusongelma, mikä johtuu siitä, että keskukset
ovat eri ministeriöiden johtamisjärjestelmien
osia. Onkin erittäin tärkeätä,
että keskukset siirtyvät yhden johto-organisaation
alle säilyttäen kuitenkin yhteydenpidon eri ministeriöihin
ja Tekesiin. Työ- ja elinkeinokeskuksissa on myös
liikaa johtajia ja päälliköitä.
Pääpainona pitäisi olla henkilöstön,
joka pitää jatkuvaa konsultoivaa yhteyttä asiakaskuntaan.
Katja Taimela /sd:
Arvoisa puhemies! Tätä hallituksen esitystä perustellaan
sillä, että näin "päivitetään
työvoima- ja elinkeinokeskuksia sekä työvoimatoimistoja
koskeva sääntely vastaamaan paremmin työ-
ja elinkeinoministeriön perustamisesta johtuvia muutostarpeita".
Näin ollen työvoima- ja elinkeinokeskuksen ja
työvoimatoimiston nimet ehdotetaan tosissaan muutettavaksi
työ- ja elinkeinokeskukseksi ja työ- ja elinkeinotoimistoksi.
Työ- ja elinkeinotoimistojen tehtäviä ehdotetaan
laajennettavaksi elinkeinopolitiikkaan.
Ehdotus on kannatettava, jos se ei samalla tarkoita sitä,
että supistetaan työ- ja elinkeinotoimistojen
roolia työvoimapalveluiden toimeenpanon lisäksi
työllistämisen ja työttömyyden
torjunnasta huolehtimisessa. Valitettavasti esitys, hallituksen
budjettiratkaisut ja valtion tuottavuusohjelma osiltaan viittaavat
tähän yksinkertaiseen suuntaan. Työvoima-
ja yritysasioiden hoitaminen samalla vastuualueella voi olla sinänsä työmarkkinatilanteen
ennakointia ja kokonaiskäsitystä alueellisesti
parantava uudistus, mutta koen kuitenkin, että uusien työ-
ja elinkeinotoimistojen on jatkossakin huolehdittava ennen kaikkea
työllistämisestä ja työttömyyden
torjunnasta, jossa tulee olemaan varsinkin lähiaikoina suuria
haasteita.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Käsittelyssä olevassa työ-
ja elinkeinokeskuksia ja työ- ja elinkeinotoimistoja koskevassa
laissa on valitettavasti se sama voimakas tendenssi, mikä on
ollut Vanhasen ykkös- ja kakkoshallituksen politiikassa
eli raju keskittäminen tuolla maakunnissa palvelupisteiden
osalta. Tämä on valitettavaa, koska monenlaiset
ongelmat koettelevat maakuntia tänä päivänä ja
siellä tarvittaisiin myös hyvät palvelut,
koska niiden kautta voidaan niin elinkeinoja kuin ihmisten turvallisuutta
ja elinolosuhteita ylläpitää, kun muutoin tämä talouden
kriisi ja monet tekijät johtavat siihen suuntaan, että tällainen
luonnollinen keskittyminen tapahtuu nopeasti. Valtion pitäisi
siis kantaa vastuuta koko maasta aivan toisella otteella kuin mitä nyt
tapahtuu.
Herra puhemies! Puutun vain tältä näkökulmalta
tähän käsittelyssä olevaan mietintöön
ja sen pohjana olevaan lakiesitykseen. Tällä esityksellä työ-
ja elinkeinokeskusten johtajille annetaan toimialueellaan merkittävä valta
järjestellä nämä palvelut. Se
on periaatteessa tietysti oikein ja hyvä, mutta kun tiedämme,
että määrärahat ovat erittäin
niukat ja tuottavuusohjelma sitoo tavattomasti käsiä,
se johtaa siihen, että palveluja heikennetään
maakunnissa nimenomaan keskittämällä niitä vain
muutamaan keskuspaikkaan. Tämä on sellaista kehitystä,
jota noilla seutukunnilla, joita vielä nykyisin on melko
runsaasti, pidetään todella huolestuttavana.
Tältä osin onkin vedottava siihen, että ministeriössä lähdettäisiin
toisesta näkökulmasta eli palvelunäkökulmasta
eikä keskittämisnäkökulmasta.
Mutta tämä esitys antaa mahdollisuuden ja johtaa
valitettavasti näitten reunaehtojen eli määrärahojen
ja tuottavuusohjelman kautta siihen, että palvelut heikkenevät
ja erityisesti niillä alueilla, missä työttömyys
on suurin ja palvelujen tarve tässä mielessä niin
työllisyysnäkökulmasta kuin yrittäjyydenkin
kannalta ja myös maaseutuelinkeinojen kannalta suurin.
Tässä tapahtuu valitettavasti, niin kuin ed. Mustajärvi
totesi, niin, että kunnille siirtyy vastuuta, taloudellistakin
vastuuta, palvelujen tarjoamisesta. Osittain palvelut ehkä tulevat
sitten tapahtumaan selvitysmies Kietäväisen mallin
mukaisesti eli näköpuhelimien kautta näistä pisteistä.
Se ei ole kyllä riittävää palvelua
tärkeissä asioissa.
Herra puhemies! Tähän liittyy sitten se asia, että työ-
ja elinkeinoministeriö on lähettänyt maakuntiin
lausunnolle seutukuntajaon uudistamista koskevan esityksen tavattomalla
kiireellä. Lausuntoja pyydetään ihan
muutamassa päivässä. Pohjana on esimerkiksi
Keski-Suomen maakunnan osalta esitys, että siirryttäisiin
kolmen seutukunnan malliin nykyisen kuuden sijasta eli valtavan
suuria keskittyneitä seutukuntia. Erityisesti esimerkiksi
Jyväskylän seutukunnasta, jota muutos koskettaisi
eniten, muodostuisi Keuruulta aina Joutsaan asti ulottuva erittäin
suuri yksikkö.
En tiedä, miksi tällainen esitys on tällä tavalla lähetetty
lausunnoille, mutta valitettavasti tulee mieleen se, että sillä yritetään
siirtää seutukunnittaiseen jakoon myös
esimerkiksi te-toimistopalvelut. Jos Jyväskylästä löytyy
toimisto, niin se on silloin sillä seutukunnalla, joka
käsittää tuon valtavan alueen. Näin
ollen silloin tuo, minkä kirjoitin talousvaliokunnan lausunnon
eriävään mielipiteeseen, jossa on mukana
myös vasemmistoliiton ja sosialidemokraattien edustajia,
että jokaiselle seutukunnalle turvataan kattavat palvelut tarjoava
työ- ja elinkeinotoimisto, menettäisi merkityksensä,
jos tämä seutukuntauudistus menee niin kuin ministeriö on
sen ykkösvaihtoehdoksi merkinnyt. Silloinhan tietysti keskittäminen
onnistuisi, kun tehdään seutukunnista valtavan
suuria.
Eli tämä kehitys on huolestuttava ja erityisesti sieltä maakunnan,
maaseudun näkökulmasta, josta itsekin jonkin verran
kehitystä seurailen. Tämä on todellakin,
niin kuin alussa mainitsin, johdonmukaista politiikkaa, joka on
jo ollut oikeusministeriön ja sisäministeriön
hallinnonaloilla ja nyt tulisi siis voimalla myös työ-
ja elinkeinoministeriön hallinnonalalle. Pidän
tätä valitettavana enkä voi yhtyä siihen,
että tämä esitys olisi hyvä tältä osin.
Herra puhemies! Tuo lausuma, jonka oppositio on jättänyt
työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan mietintöön,
on hyvä. Se siirtäisi tämän
palveluverkkotarkastelun allujen ja ellujen yhteyteen. Kyllä valtion
paikallishallinnon palvelujärjestelmää ja
-verkkoa pitäisi nyt katsoa hallituksessakin kokonaisuutena
eikä tuoda ehdotuksia tänne eduskuntaan näin
tipoittain kuin nyt on tapahtunut, jolloin määrärahojen
niukkuuden ja tuottavuusohjelman ehdoilla ajetaan virkamiestyönä sen
jälkeen palvelut alas tai heikennetään
niitä. Tämä on sellainen huoli, joka
tulee tuolta kunnista, esimerkiksi Keruulta, Joutsasta, pienemmistä kunnista
puhumattakaan, joissa mennään tähän kuntavetoiseen
näköpuhelinmalliin monissa palveluissa. En tiedä,
mennäänkö tässä, mutta
näin on tapahtumassa.
Tämä näkökulmani perustuu
työ- ja elinkeinokeskuksen johtajan lausuntoon, kun hän
totesi valiokunnassa — näitä taisi olla
kaksikin — että nimenomaan määrärahojen
riittämättömyys ja tuottavuusohjelma
johtavat siihen, että ei voida pitää esimerkiksi
Keski-Suomessa kuin kolme te-toimistoa. Nythän johtajatkin
on jo määrätty tältä pohjalta
näille alueille eli Jämsään,
Jyväskylään ja Äänekoskelle.
Kaikki muut alueet jäävät sitten valitettavan
heikoille, ja siellä kuitenkin työttömyys
on korkea. Yritystoiminnan edellytysten parantaminen on jatkuvaa
työtä, joka on nyt vaarassa jäädä aivan
kohtuuttomasti kuntien vastuulle.
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Harvoin joutuu sanomaan edellisen puheenvuoron
käyttäjän viestiin niin suoraan poikkipuolista
kuin nyt joudun sanomaan. Minä ymmärrän,
ed. Kankaanniemi, että te siellä maakunnassa jaatte
kaikenkarvaista viestiä, että te kerrotte kunnallisvaalien
alla väitteitä, jotka eivät pidä paikkaansa,
mutta se, että te vielä täälläkin
teette samalla tavalla, ei minusta nyt ole oikein reilua, siis ei
ole oikein reilua, ed. Kankaanniemi. (Ed. Laukkanen: Se on hyvä sanoa ääneen!)
Te olette kuullut tässä salissa sen, mitä ministerit,
me molemmat, olemme sanoneet siitä, mitä tapahtuu
te-keskusten ja työvoima- ja elinkeinotoimistojen suhteen.
Mutta senkin jälkeen, vaikka te olette kuullut sen, te
jatkatte täältä pöntöstä samaa
viestiä pöytäkirjoihin siinä ihanassa
toivossa, että joku kerta joku kirjoittaisi jonnekin vaikkapa
Keskisuomalaiseen teidän äsken kertomanlaisen
viestin. Te olette kaksi kertaa kirjoittanut sinne. Vaikka minä olen
kertonut, ministeri, joka vastaa näistä te-toimistoista,
te-keskuksista ja -toimistoista, miten ollaan menettelemässä,
niin siitä huolimatta te kumminkin kirjoitatte toisella
tavalla ja luotte toisenlaista kuvaa siitä, mitä ollaan
tekemässä. Ei kovin reilua, lyhyesti sanottuna,
tällainen menettely.
No, mitä vielä tulee sitten tähän
seutukuntajakoon ja siihen, että siitä on pyydetty
lausuntoja nyt maakuntien liitoilta, ja siihen, että se
maakuntiin mennyt paperi olisi joku todiste siitä, että nyt
ollaan rakentamassa jotain tämmöisiä hirveän
isoja uusia aluejakoja jnp., niin siinäkään
ei olla oikein totuuden kanssa tekemisissä. Siinä kysymys
on siitä, että kun seutukuntajaon määräaika
loppuu — tarkoitus on sitä jatkaa — me mietimme
sitä, jatketaanko ollenkaan vai voidaanko lopettaa, kun
seutukuntajaolla ei ole enää juurikaan merkitystä,
että voidaanko toimia niin, että Euroopan unionin,
Eurostatin ja kansallisen tilastointijärjestelmän
vuoksi on vain tilastoaluejako, jota noudatetaan silloin, kun esimerkiksi päätetään,
että joku nimenomainen alue on rakennemuutosten kohteena.
Käytetäänkö vain tällaiseen
tilastoaluejakoon näitä vanhoja seutukuntajakoja,
vai tehdäänkö jotain muuta? Nyt on päädytty
siihen, että se seutukuntajako jää vähän muuhunkin
kuin tähän tilastoaluejakoon, mutta sillä ei
ole enää kovin paljon merkitystä, ja
sen ensisijainen rooli on olla nimenomaan tämä äsken
sanottu tilastoaluejako. Sillä on pientä muutakin
merkitystä. En niihin yksityiskohtiin tässä yhteydessä käy.
Siinä yhteydessä kun virkamiehet ovat katselleet,
minkälaisia ne seutukuntajaotukset voisivat olla, lähtökohtana
on ollut se, että nykyalue jatkaisi tai sitten että sitä tarkistettaisiin
ilman muuta niin, että kun kuntaliitoksia on tapahtunut,
niin kuntaliitosten välttämättömyydet
otetaan siinä jaossa huomioon. No, tämän
lisäksi meillä ministeriössä virkamiehet
ovat katsoneet sellaisen aluejaon, joka vastaisi työssäkäyntialueen
mukaista aluetta, jossa on katsottu tietty pendelöintimäärä.
Jos se pendelöintimäärä yltää tietyn
rajan yli, niin silloin katsotaan, että se laaja alue voisi
muodostaa tällaisen työssäkäyntialueen. Tällaisia
päätöksiä ei ole tehty. Niin
kuin minä ed. Kankaanniemen läsnä ollessa
olen sen sanonut, senkin asian, niin tämä noin
sataprosenttisella varmuudella tulee noudattelemaan sitä jakoa, mikä on
nykyinen jako tarkennettuna kuntajaon muutoksilla tapahtuneilla
ratkaisuilla, äskettäin tapahtuneilla ratkaisuilla.
Minä nyt toivoisin, ettei turhan takia jaettaisi kovin
monessa asiassa sellaisia pelkotiloja, mitä kasapäin
tuossa äsken jaettiin.
Mitä muuten tulee tähän esitykseen,
kuittaan sen sillä, että sanon vaan, että tämähän
liittyy nyt tähän uuden ministeriön rakentamiseen
ja ne välttämättömyydet, jotka
ministeriön rakentamisesta seuraavat, oikeastaan ovat nyt
tässä mukana.
Se varsinainen uudistus näkyy enemmänkin täällä työ-
ja elinkeinotoimistotasolla sillä tavalla, että toisin
kuin ed. Laxell täällä hivenen yllättäen
sanoi, ei tässä viedä toimistoista niitä yrittäjyyttä koskevia
asioita, niitten käsittelyä kauemmaksi, päinvastoin:
kun työvoimatoimistojen tähänastinen
tehtäväprofiili on enemmänkin ollut keskittyä työn
välittämiseen tai työttömyyden hoitoon,
niin nythän työvoima- ja elinkeinotoimistoille,
niin kuin nimikin sanoo, tulee tämä elinkeinotoiminnan
edistämistoimi jokaiseen toimistoon. Niille tulee entistä enemmän
vastuuta ei pelkästään työttömien
hoidosta ja työnvälityksestä vaan yleisen
seudullisen elinkeinopolitiikan edistämisestä.
Tässä on muutos. Se näkyy sekä nimessä että käytännön
toiminnassa siihen nähden, miten asiat ovat tällä hetkellä olleet.
Mitä tulee sitten tuottavuusohjelmaan ja siihen, mikä vaikutus
sillä on tähän verkkoon, niin tässä edustajat
ovat oikeassa — ed. Kankaanniemikin jossakin asiassa on,
ja tässä hän on oikeassa, mutta monet
muut täällä ovat vielä enemmän oikeassa — että mikäli
tämä alkuperäinen tuottavuusohjelma todellakin
menisi lävitse, niin sehän tarkoittaisi kyllä kovaa
karsimista täällä työvoima-
ja elinkeinotoimistoissa ja te-keskuksissa. Havaitsin minäkin,
että ministeri Cronberg oli sanonut jossakin haastattelussa,
että siihen ei saa sitoutua. Ministeri Cronberg tietää,
että minä sanoin vuosi sitten, kun hallituksessa
käsiteltiin, että minä en tätä tule
koskaan hyväksymään. No, minua ei ole
heitetty hallituksesta vielä pois. Minä olen edelleenkin
hallituksessa.
Elikkä silloin jo, kun tämä käsiteltiin,
se alkuperäinen tuottavuusohjelma oli aivan tolkuton tämän
hallinnon osalta. Pitkälti toistatuhatta ihmistä irti
muutamassa vuodessa on aivan mahdoton asia varsinkin tilanteessa,
jossa nyt työttömyyskin uhkaa lisääntyä,
ja tilanteessa, jossa työ- ja elinkeinohallinnon rooli
muuttuu — niin kuin äsken sanoin, pitkällä tähtäyksellä uskon,
että se muuttuu — demografiavinoumasta johtuen enemmänkin
sen työvoiman hankintaan ja kouluttamiseen, kurssittamiseen
ja elinkeinoelämän tarpeitten tunnistamiseen ja
niihin tarpeisiin vastaamiseen sillä organisaatiolla, mitä työ-
ja elinkeinotoimistot paikallisesti merkitsevät. Elikkä meillä on
ministeri Cronbergin kanssa yhteinen tahto ministeriössä siitä,
että me emme hyväksy sitä vuosi sitten
hyväksyttyä tuottavuusohjelmaa ja me luotamme
vahvasti siihen, että me kykenemme siitä erittäin
merkittävästi vähentämään siinä kisassa,
mikä käydään joidenkin aikojen kuluttua.
Tämä on tietysti aika harvinaista, että ministeri
sanoo täällä niin, että ei sitoudu
siihen — sen jossakin kyläpuheissa voi sanoa — mitä hallituksen
virallinen asiakirja sanoo, mutta näin se nyt vaan on.
Minä en ja — ja myöskin ymmärrän, että ministeri
Cronberg puhuu varmaan kohta puolestaan — me emme voi sitoutua
siihen alkuperäiseen esitykseen, ja tämä on
monta kertaa tehty hallituksen sisällä selväksi,
että sitä pitää tarkistaa, ja
näin tullaan tarkistamaan.
Minä olen varovainen niistä määristä.
En halua sanoa niistä yhtään mitään,
mutta merkittäviin tarkistuksiin, uskon näin,
pystytään kyllä ja niitä tullaan
tekemään, koska jos mentäisiin siinä alkuperäisessä muodossa,
niin se olisi sitten raju menetys.
Mitä tulee nyt sitten siihen, miten näitten
toimistojen käy, joita meillä tällä hetkellä on.
Ed. Kankaanniemi täällä kauhisteli, että Keski-Suomessa
on siirrytty kolmeen toimistoon tällä hetkellä.
No, meidän suunnitelmamme lähtee siitä, että jatkossa
Keski-Suomessa on yksi toimisto, yksi koko maakunnan kattava toimisto.
Mutta tälle koko maakunnan kattavalle toimistolle tai yksikölle
tulee erikseen niille paikkakunnille, missä tällä hetkellä työ-
ja elinkeinotoimintoja on, toimisto-nimikkeellä olevat
täyden palvelun servicet, täyden palvelun yksiköt,
ja ne erikoistuvat johonkin. Jos pidetään nyt
ed. Kankaanniemen ja minun tuntemaa maakuntaa hyvin tässä mielessä,
Jyväskylän toimiston servicen kaiken kaikkinensa
ei tarvitse olla ihan samanlainen kuin esimerkiksi Saarijärven
tai Jämsän. Kun on yksi toimisto ja sen ison toimiston
sisällä toimii useampia toimistoja, voidaan vastuita
jakaa, vähän tehtäviäkin jakaa
ja saada tässä mielessä tämmöinen
hyvin toimiva palvelukokonaisuus aikaan.
Tähän me tähtäämme.
Meillä myös tästä on ministeriössä ja
meidän hallinnossamme aika laajalti yhteinen käsitys,
jopa niin, että nykyisissä työvoimatoimistoissakin — ne
ovat vielä työvoimatoimisto-nimikkeellä — ja
te-keskuksissakin hyväksytään tämä laajasti,
vaikka siellä on sellaisia henkilöitä,
joitten tuoleja tämä saattaa ainakin nimikkeellisesti
koskeakin, kun vanhoja nimikkeitä välttämättä ihan
kaikille ei enää tule.
Yritän tällä viimeisellä sanoa
sen nimenomaan, että käytännössä meidän
palveluverkkomme luonne on vähän erilainen jatkossa,
sanotaan näin, vuoden tai kahden vuoden päästä,
jo vuoden päästäkin tästä päivästä lukien,
2010 viimeistään, 2010 alusta lähtien
te-keskus toimii aluekohtaisesti kokonaisuutena, mutta työ-
ja elinkeinotoimisto-nimikkeellä ne palvelut säilyvät
niillä paikoilla, missä tällä hetkellä on
työvoimatoimistot. Tämän lisäksi
näitä palvelupisteitä tulee sellaisille
paikkakunnille, joissa ei tällä hetkelläkään
välttämättä ole täyden
palvelun työvoimatoimistoa, ja niiden palvelupisteitten
rakentamisessa noudatetaan tätä selvitysmies Kietäväisen
ideaa ja ajatusta tämmöisestä monitoimisesta
yhteispalvelupisteestä.
Eli voin vakuuttaa, että hallituksen aikeet työ- ja
elinkeinohallinnon uudistamiseksi alue- ja seudullisella tasolla
ovat sellaiset, että niihin palveluodotuksiin, joita siellä on
sekä elinkeinoelämän että työllistettävien,
työvoiman siis, kannalta, niihin haasteisiin ja tarpeisiin
pystytään kyllä hyvin vastaamaan.
Markus Mustajärvi /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä, mitä ministeri Pekkarinen
sanoi, oli äärimmäisen tärkeää,
ja oletan, että ministerit ovat yhteisessä ministeriössään
linjanneet asiat niin, että ovat näiden sanojen
takana. Mutta minä olen vähän hämilläni sillä lailla,
että kun täällä kuitenkin jo
useampana vuonna peräkkäin on päätetty
valtiontalouden kehysratkaisuun liittyen valtiontalouden tuottavuusohjelman
henkilöstövähennystavoitteet ja valtiovarainministeriö nyt
ei ole ainakaan ilmoittanut sitä, että se on valmis
tinkimään näistä asettamistaan
tavoitteista, niin ihmettelen kyllä, miten tämä ongelma
sitten hallituksen sisällä ratkaistaan, kun kuitenkin
tästä koko henkilöstövähennystavoitteesta
työ- ja elinkeinoministeriön piikkiin menee se
toistatuhatta, 1 126 henkilöä, vuoteen
2015 mennessä. Eli tästä olen hämilläni.
Muistutan siitä, mitä esimerkiksi Työ-
ja elinkeinohallinnon henkilöstöliiton edustaja
sanoi valiokunnassa. Hän totesi, että henkilöstön
työuupumus on lisääntynyt viimeisten
parin vuoden aikana tuntuvasti ja että sähköisten
palveluitten kautta näitä palveluita ei voi enempää enää hoitaa.
Sitten todetaan, että miten yhtälö lisääntyvät työt
ja vähenevä henkilöstö saadaan
toimimaan.
Toimi Kankaanniemi /kd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Minäkin yhdyn tähän ed.
Mustajärven kannustukseen tämän tuottavuusohjelman
osalta, koska se nousi myös tämän asian
käsittelyn yhteydessä erittäin vahvaan asemaan
valiokuntakäsittelyssä asiantuntijoiden toimesta
ja on johtamassa todella huolestuttavaan kehitykseen tuolla maakunnissakin.
Mitä sitten tulee muun muassa näihin lehtikirjoituksiin,
niin olen siitä kyllä hyvin tyytyväinen,
että ne herättivät ministeri Pekkarisen
taisteluun tässä asiassa ja sen tähden
sitten tuli uusia linjauksia, joissa luvattiin nyt, että palvelut
säilyvät.
Mutta ei se sitä kyllä miksikään
muuta, että Keski-Suomeen on nimitetty vuoden alusta kolme
toimistonjohtajaa ja päätösvallat siirtyvät
esimerkiksi keuruulaisten ja multialaisten osalta Jämsän
toimistoon aika kauas ja vaarantuu se, mitä esimerkiksi
kaupunginjohtajat pitävät hyvin tärkeänä niin
Saarijärvellä, Keuruulla kuin monessa muussa paikassa:
että säilyisi tämä elävä yhteys
työvoima- ja elinkeinohallintoon toimiston ja kunnan yrittäjien,
työttömien ja tarpeiden osalta. Mitä sitten
tulee tähän, että tulee yksi maakuntakohtainen
toimisto, niin silloin tietysti työ- ja elinkeinotoimistot
loppuvat kokonaan, kun ne ovat sama kuin työ- ja elinkeinokeskukset.
Kyllä se on aika kovaa keskittämistä ja
helposti (Puhemies: Minuutti menikin jo reippaasti!) johtaa siihen,
että palveluja ei jää sitten sinne reuna-alueille,
joissa niitä kovasti tarvitaan.
Esa Lahtela /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! On hyvä, että ainakin yksi
ministeri on tullut opposition linjoille näissä asioissa. Joskus
ollaan vähän huolestuneita siitä, että meitä ei
kuulla, mutta näköjään nyt saadaan
yksi tukija ainakin hallituksen puolelta.
Mutta sitten itse tähän asiaan. Kun ministeri Pekkarinen
monesti totesi tuossa äsken puheessaankin, jotta työvoimasta
on kyse, niin minä ihmettelin, miksi tätä nimeä ei
ole muutettu. Kun tässä lukee työ- ja
elinkeinotoimisto tai työ- ja elinkeinokeskus, niin miten
tämä voima-sana häviää pois?
Minä ajattelin, että onko tässä jotenkin
niin ajateltu, että kun tämä pullamössösukupolvi
tulee tänne, niin ei enää voimaa tarvita
töissä ollenkaan, vai mihin tämä perustuu.
Minä en häpeäisi yhtään,
että meillä on työvoimaa olemassa ja
vielä on voimaa niissä ihmisissäkin olemassa.
Ei tuo nyt niin paljon olisi tietysti maksanut eikä papereissa
lisäkirjaimia tehnyt, vaikka tuo voima-sana olisi vielä säilynytkin.
Mutta mikä tämä innovaatio tässä oli,
(Puhemies: No niin, minuutti menee!) kuuluuko se tämmöiseen uuteen
ajatteluun, ettei tarvitse enää voimaa olla töissä?
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! On hienoa, että ministerit
Cronberg ja Pekkarinen ovat ottaneet tämän linjauksen
tuottavuusohjelman suhteen. Toivon mukaan muitakin ministereitä löytyisi
puolustamaan omaa ministeriötään, koska
ongelmia on myös muualla ministeriöissä juuri
tämän tilanteen suhteen, että vähennetään
matemaattisesti, pakonomaisesti valtion työntekijöitä.
Toinen asia: On virkistävää kuulla
ja nähdä tällainen keskustelu vaalipiirin
kansanedustajan ja samasta vaalipiiristä tulevan ministerin
välillä. Se on avointa, reilua, ja se tapahtuu
vielä tässä eduskunnan täysistunnon
yhteydessä. Tällaista muissakin vaalipiireissä varmasti
tarvitaan.
Markku Pakkanen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ministeri Pekkarisen viime viikon lausunto
kyselytunnilla tästä toimipaikkaverkostosta aiheutti
ainakin kotiseudullani hiukan keskustelua, mutta on erittäin
hyvä, että nyt se tuli täsmennettyä ja
selvitettyä, että toimipaikkaverkostossa ei tulla
tekemään mitään merkittäviä muutoksia
nykytilaan. On erittäin hyvä myös se,
että ministerit eivät sitoudu tuottavuusohjelman
tavoitteisiin oman ministeriönsä alalla, ja näin
ollen tämä on sellainen positiivinen viesti tuonne
työvoimahallinnon henkilöstölle päin.
Arto Satonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vaikka tämä tuottavuusohjelma
kaikkineen onkin ehdottoman tarpeellinen, niin kyllä on
aika vaikea kuvitella, että jos työttömyyden
taso olennaisesti lähtee nousemaan, niin tämä tuottavuusohjelma
työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalalla siinä muodossa
pistettäisiin käyttöön kuin
on alun perin esitetty. Eli tässä suhteessa on
kyllä helppo tukea ministereiden näkemyksiä.
Kun tulee näitä maakunnallisia työ- ja
elinkeinotoimistoja, niin toivoisin, että sinne alueille
jääville yksiköille taattaisiin riittävästi
itsenäistä toimintavaltaa, ja olisi hyvä,
jos tätä myös keskustaholta seurattaisiin,
koska siellä on kuitenkin se paras asiantuntemus käytännön
asioissa hoitaa niitten työttömien asioita ja uudelleentyöllistymistä ja
olla läheisessä yhteistyössä paikallisten
yritysten kanssa. Vaikka toimistot siellä säilyvät,
ne tarvitsevat myöskin sitten valtaa toimia. (Ed. Mustajärvi:
Nyt edustaja puhuu viisaita!)
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Ed. Kankaanniemi ei ole täällä enää paikalla.
En nyt ole ollenkaan varma, että onko — kiitos
vaan, ed. Tiusanen — kovin tervettä tämä keskustelu
tässä tämän saman vaalipiirin
edustajien kesken. Ed. Kankaanniemi kirjoitti syys—lokakuussa
kirjoituksen, jossa hyökkäsi kovasti näitä toimisto-
ja te-keskusratkaisuja vastaan. Ministeri Cronberg ja minä touko—kesäkuussa
ministerijohtoryhmässä teimme päätöksen
siitä, että me toimimme tavalla, jossa annamme
te-keskuksille ohjeet siitä, että yksittäisiä toimistoja
ei lakkauteta vaan että uudistus lähdetään
viemään niille raiteille, joista tässä äsken
kerroin. Mutta jos ed. Kankaanniemi haluaa tämän
ottaa omaan piikkiinsä, että hän sitten
muutama kuukausi myöhemmin oivalsi tämän
asian, niin niinkin voi tietysti olla.
Arvoisa puhemies! Ihan siihen päätösvaltaan: Ei
tässä päätösvaltaa
muuteta, ne ratkaisut niissä asioissa, joita työ-
ja elinkeinotoimistoissa tehdään, valtaosaltaan
tehdään jatkossakin niissä paikallisissa
toimipisteissä, joita me tulemme nimittämään
toimistoiksi, vaikka mentäisiinkin yhteen järjestelmään
tai yhden te-keskuskohtaisen toimiston järjestelmään.
Vielä tämä elävä yhteys tänne
kunnalliseen ja paikalliseen elinkeinoelämään:
Juuri sillähän me sitä haemme, että vanhojen,
nyt vielä työvoimatoimistojen nimillä ole-vien
yksiköitten luonne muuttuu työ- ja elinkeinotoimistoiksi,
niin että niitten tehtäväksi tulee, ihan
jo määritelmän mukaan, yhteyden pitäminen,
monipuolinen osallistuminen paikallisen elinkeinotoiminnan vauhdittamiseen
ja kohentamiseen.
Työministeri Tarja Cronberg
Arvoisa puhemies! Se, että työvoimatoimistoista
tulee te-toimistoja, ei heijasta sitä, että nyt
kaksi ministeriötä on yhdistynyt ja että se
yhdistyminen halutaan viedä aluetasolle ja paikallistasolle
saakka, vaan se heijastaa ennen kaikkea näitä muuttuvia tarpeita
ja muuttuvia palvelutarpeita. Kyse on jatkuvasti työvoimasta.
Tässä te-toimistojen lähtökohta
on työmarkkinoiden toimivuus ja nimenomaan työnvälityspalvelut.
Lähtökohta on aivan selvästi se, että mikäli
työnantajat ja yritykset asioivat te-toimistoissa tulevaisuudessa
yhä useammin ja useammin, niin silloin he myös
itse kokevat sen matalan kynnyksen paikkana ja pystyvät
siellä antamaan nykyisille työvoimatoimistoille,
tuleville te-toimistoille, tehtäviä, avoimia työpaikkoja.
Toinen lähtökohta on se, että lähdemme
siitä, että yhdessä yritysten kanssa
kehitämme tule-vaisuudessa työvoimakoulutusta
niin kutsuttuna yhteishankintakoulutuksena. Tämä on
nimenomaan työttömän työnhakijan
etu, koska tullessaan tällaiseen koulutukseen työpaikka
odottaa jo koulutuksen päättyessä. Tämä on
myös osoittautunut kaikkien työnhakijoiden kannalta
erittäin tehokkaaksi menetelmäksi, ja huomaammekin
työvoimatoimistoissa tällä hetkellä,
että juuri näille kursseille tullaan paljon aktiivisemmin. Tässä lähtökohta
on siis työnvälityspalvelut. Työvoima
on se keskeinen asia, kohtaanto-ongelma, jossa nyt sekä työnantaja
että työntekijä kohtaa, ja yritys, työntekijä ja
työnantaja saavat uusia palveluita, jotka kattavat koko
ministeriön toimialan.
Tässä myös uudistus, joka tulee seuraavaksi käsiteltäväksi,
työvoimatoimikuntien siirtyminen työllisyyden
edistämistoimikunnaksi, on yksi askel samaan suuntaan.
Kommentoin sitä tässä nimenomaan te-toimistojen
näkökulmasta. Tässähän
nyt te-toimiston rinnalle syntyy erittäin laajapohjainen
kumppanuusyhteisö, joka pystyy edistämään
työllisyyttä. Erityisesti nyt, kun olemme menossa
tähän laskusuhdanteen aikana, on tärkeätä,
että tällainen kumppanuus syntyy. Tämä ei
suinkaan heikennä työvoimalausuntojen tai työvoimapoliittisten
lausuntojen merkitystä. Tällä toimikunnalla
on jatkuvasti tehtävä seurata näiden
käytäntöjen kehittämistä ja
myös tietyissä tilanteissa antaa itse lausuntoja.
Toisin sanoen työllisyyden edistäminen, työnvälitys
ja työvoiman saatavuuden tukeminen myös tulevaisuudessa
on te-toimistojen tehtävä.
Totta kai te-toimistot tarvitsevat myös tarpeelliset
resurssit. Tästä, kuten on tullut esille, ministeri
Pekkarinen — joka juuri on hävinnyt — olemme
yksimielisiä. Se on varmaan tullut jo selväksi.
Asiakasnäkökulman toteuttaminen vaatii näitä resursseja,
eikä ainoastaan niin, että se vaatii resursseja,
joita on ollut aikaisemmin, se vaatii myös uuteen osaamiseen
liittyviä resursseja.
Jos tuottavuusohjelma toteutettaisiin — nythän
olemme toteuttaneet edellisen hallituksen tekemiä tuottavuusvaatimuksia
ja nyt kyseessä on siis seuraava kausi, johon voimme vielä vaikuttaa — tässä nimenomaan
on tilanne se, että jos nämä tuottavuusohjelmat
toteutuisivat niin kuin on ajateltu, ammatinvalinnan psykologit
poistuisivat työvoimatoimistoista luonnollisen poistuman
kautta. He tulivat töihin 1970-luvulla ja ovat nyt kaikki
eläköitymisiässä. Näin
ollen työvoimatoimistojen resursseja varsinkin tässä taloudellisessa
tilanteessa tulee vahvistaa. Ne tarvitsevat tarvittavat resurssit
määrällisesti, mutta myös laadullisesti
uusia resursseja siten, että voimme kohdata tulevan — kaikista
talouskeskusteluista nyt huolimatta — työvoimapulan
tarkoituksenmukaisesti.
Outi Mäkelä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Työ- ja elinkeinokeskusten toimivuus
on omalla tavallaan poikkihallinnollinen taidonnäyte, ja
lakiehdotuksen 3 §:n 2 momentin mukaan työ- ja
elinkeinoministeriö, sisäasiainministeriö,
maa- ja metsätalousministeriö, Tekes, Elintarviketurvallisuusvirasto
sekä Maaseutuvirasto ohjaavat työ- ja elinkeinokeskusten toimintaa
omilla toimialoillaan. Luultavimmin tämä ei ole
ongelma, mutta hallintovaliokunta on kiinnittänyt huomiota
tähän yhteensovittamistehtävän
haasteellisuuteen. Olisinkin toivonut ministeriltä vahvistusta
siihen, että ministeriöiden yhteistyö ja
mahdolliset normiohjauksen ristiriidat on ratkaistavissa ja niihin
on varauduttu niin, että käytännössä työ keskuksissa
eri ministeriöiden ohjauksissa sujuu ongelmitta.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Ministeri puhui niin kauniita, jotta pitää vahvistaa
ja tehostaa ja kaikkea tämmöistä. Nämä ovat
hienoja asioita, mutta jo tälläkin hetkellä tiedetään,
mikä on tilanne tuolla muun muassa koulutuspalvelujen osalta.
Valiokunnassa tuli hyvin esille, jotta onkohan se ihan puoletkaan,
jotka saavat näitä työllisyyspoliittisia
ja aikuiskoulutuspaikkoja niistä, jotka hakee näihin.
Minusta tämä kuvaa sitä tilannetta, siellä on
hirveän kova paine koulutuksen puolella.
Sitten toinen juttu vielä, kun nyt tulee lisää työttömiä.
Nyt tiedetään, että se paine kasvaa yhä enemmän
sillä puolella, koska irtisanotaan porukkaa ja lomautetaan.
Lomautuksen aikahan pitäisi käyttää hyödyksi,
eli nyt sinne puolelle pitäisi panoksia lisätäi
ihan äkkiä tässä, ei enää odotella,
vaan ensi vuoden puolella pitää olla paljon paukkuja.
Sitten se, mitä ministeri totesi työllisyyden edistämistoimikunnista:
Niistähän tulee tämmöisiä isoja
linjoja, piirtäjiä ja joitakin, antavat valituksista
lausuntoja. Mutta minusta kyllä työvoimapoliittisten
lausuntojen taso tulee kyllä entisessä mitassa
taikka entisessä katsannossa heikkenemään.
Tuossa seuraavassa lakiesityksessä, joka käsitellään,
meillä onkin vastalause olemassa. Tähän minä haluaisin
kuulla sen viisauden, mihin se perustuu semmoinen ajattelu, kun
hävitetään nämä maallikkojäsenet
sieltä pois. Silloinhan pitäisi heti käännyttää semmoinen
linjatapaus jo heti, jos virkailija on vähän epävarma.
Silloinhan maallikot ovat siinä parhaita asiantuntijoita.
Kun tämä tapahtuu kaikilla sektoreilla, tapahtuu
tietysti työvoimatoimistoissa, tapahtuu sitten käräjäoikeuksissa,
kaikissa, niin tämä hallitus haluaa hävittää tämmöisen
maalaisjärjen näistä jutuista ja siirtyä pelkästään
virkamieskäsittelyyn.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Kysyn vielä ministeri Cronbergiltä:
Mitä tämä hallinnon sisäinen
ja nimenomaan hallinnon sisäinen tilaaja—tuottaja-malli
tarkoittaa? Minä en ainakaan ymmärrä sitä vieläkään,
eikä siihen saatu mitään selkoa kyllä asiantuntijakuulemisen
aikana. Minä ymmärrän sen, jos hallinto ostaa
hallinnon ulkopuolelta tiettyjä palveluita ja ne tuotetaan
siellä, mutta mitä tämä tilaaja—tuottaja-malli
tässä yhteydessä tarkoittaa? Tarkoittaako
se sitä, että osa hallinnosta on tilaavana ja osa
tuottavana? Mitään selvyyttä siihen ei
saatu.
Ja tähän liittyen toinen asia on vielä se,
että työ- ja elinkeinokeskuksen edustaja esitti,
että yksi välttämätön
edellytys on, että lakia julkisesta työvoimapalvelusta
muutetaan ja julkisen työvoimapalvelun palvelujen valikoimaa
sekä niiden hallinnointiprosesseja selkiinnytetään
ja karsitaan. Hän viittasi nimenomaan siihen, että poliitikkojen
tehtävä on päättää,
mitä palveluita virkamiesten tulee tuottaa. Virkamiehet
itse eivät voi sitä valintaa tehdä.
Työministeri Tarja Cronberg
Arvoisa puhemies! Yritän vastata näihin. Vakuutan
ensinnäkin ed. Esa Lahtelalle, että maalaisjärki
ei suinkaan häviä. Työllisyyden edistämistoimikunnalla
tulee tulevaisuudessa ei ainoastaan olemaan oma asiantuntijarooli
nimenomaan yrittäjänä, kuntana tai jonain
muuna paikallisena kumppanina, vaan toimikunta myös seuraa
lausuntokäytäntöjen kehittymistä.
Käytännössä tämä on
ollut jo tähän mennessä aika summaarista,
usein virkamiehen tekemää.
Tilaaja—tuottaja-malli hallinnon sisällä tarkoittaa
sitä, että kaksi ministeriötä on
nyt yhdistynyt: meillä on tämmöinen erikoinen
kehittämisorganisaatio. Siltä osastot tarpeen
vaatiessa tilaavat kehittämistöitä, ja
se on tärkeää nimenomaan sen takia, että ne
vastaavat paikallisen, alueellisen tason ja myös ministeriön
tarpeita.
Sitten kysymykseen siitä, mitenkä ministeriöiden
ohjaus toimii silloin, kun useampi ministeri ohjaa käytännön
toimintaa. Työ- ja elinkeinotoimistoja tulevaisuudessa
ja työvoimatoimistoja tänään
ohjaa sisäministeriö, siellä ovat maahanmuuttoasiat,
niitä ohjaa maa- ja metsätalousministeriö. Se
on toiminut nimenomaan tulosohjauksen kautta
käsittääkseni erittäin hyvin.
Yleiskeskustelu päättyi.