Esko-Juhani Tennilä /vas:
Herra puhemies! Oecd:n raportin mukaan tuloerot Suomessa ovat kasvaneet
selvästi nopeammin kuin muissa kehittyneissä maissa.
Keskeinen syy tähän on se, että perusturvaetuudet
ovat jääneet pahasti jälkeen, sekä Oecd:n
alleviivaama veroratkaisu, jonka Ahon hallitus teki ja jossa pääomatulojen veroprosentti
tehtiin paljon pienemmäksi kuin palkkatulojen ja muiden
pienten tulojen. Tämä linja jatkui viime hallituksessa,
jolloin rikkailta poistettiin varallisuusvero, tovereiden demareiden
tuella kylläkin, (Ed. Zyskowicz: Se poistettiin kaikilta!)
ja se jatkuu edelleen. Ensi vuoden veroratkaisu suosii selvästi
isotuloisia, se antaa ison verohelpotuksen isotuloisille, pikkupalkkaisille
se antaa pienen verohelpotuksen, mutta jättää työttömät
ja pääosan eläkeläisistä kokonaan verohelpotusta
vaille.
Oletteko te valmiita korjaamaan tässä tilanteessa
tätä veroesitystänne oikeudenmukaisuuden
suuntaan ajan tarpeen vuoksi siksi, että nyt pitää näitten
pienten tulojen saajien tuloelvytystä harjoittaa, eli oletteko
te valmiita esimerkiksi ottamaan ensi vuoden alusta käyttöön
perusvähennyksen korotuksen? (Puhemies: Minuutti kulunut!)
Olette siirtämässä senkin vuoden päähän.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Kaikkein pienituloisimmat eivät
maksa veroja, valtionveroa, (Ed. Tennilän välihuuto)
ja näin ollen hallitus on lähtenyt siitä,
että kaikkein pienituloisimpien kohdalla nostetaan etuuksia,
koska se on kuitenkin se, (Ed. Tennilä: Paljonko työmarkkinatuki
nousee?) joka parhaiten toimii. Sitten taas muutamat etuudet, kuten
työmarkkinatuki ym., on sidottu indeksiin. Tuloveron kevennyksessä painopiste on
pienissä ansiotuloissa, mutta totta on myös se,
että me emme halua (Ed. Tennilä: Ei mitään muttia!)
kiristää progressiota eli tehdä tuloloukkuja,
veroloukkuja, tavallista työtä tekeville tavallisille
suomalaisille ihmisille. Näin ollen tämä tuloveron
kevennys, joka on varsin merkittävä, kohdistuu
aika hyvin. Prosentti on suurempi pienituloisilla palkansaajilla
kuin suurituloisilla palkansaajilla. Aina tietenkin silloin, kun meillä on
prosentuaalinen veronperimisprosentti ja prosenttia alennetaan,
kaikki hallitukset tässä maassa ovat tehneet sen
sitten enempi tai vähempi painottaen pienituloisia. Mutta
totta kai euromäärät ovat siellä suuremmat,
missä enempi euroja myös maksetaan veroina. (Puhemies: Minuutti!)
Ostovoiman kehittäminen on ensi vuonnakin tärkeää,
ja sen takia tarvitaan veronkevennystä.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Arvoisa puhemies! Ulkoasiainvaliokunnan USA:n matkalla kävi
ilmi Maailmanpankissa, että sielläkin on ruvettu
tutkimaan Marxin pulateoriaa, ed. Salolainen, puheenjohtajamme,
voi todistaa. En minä edellytä teiltä Marxin
opiskelua, mutta Keynesiin pitää palata ja se
edellyttää sitä, että näitten pienimpien
tulojen saajien tulojen lisäyksestä huolehditaan
juuri tässä tilanteessa, ja se on myöskin
sitä, että nostetaan näitä pienimpiä etuuksia,
mutta myös tästä veroratkaisusta on kysymys.
Nyt pitää muuttaa tätä veroesitystä niin, että isotuloisimmilta
poistetaan verohelpotus ja se siirretään tänne
kaikkein pienituloisimpien eduksi. Minä huomaan, että sirpin
ja vasaran mies ei muuta mitään. Emmekö me,
pääministeri, voisi yhdessä olla nyt
Alkion ja Marxinkin esittämällä köyhän
asialla niin, että muutetaan tätä esitystä?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Tuloveronkevennykset tulevat kohdistumaan
kyllä pieni- ja keskituloisiin. Myös kun katsotaan
desiileittäin, jos otetaan kahdeksan tai yhdeksän
desiiliä alapäästä ja jätetään
se kymmenes sivulle, niin valtaosa tuloveronkevennyksen vaikutuksesta
tulee ehdottomasti tälle suurelle, työteliäälle
suomalaisten joukolle, (Välihuutoja vasemmalta) ja tätä kautta
se tulee hyvin suurelta osalta myös siirtymään
kulutukseen.
Sitten meidän muut veronkevennyksemme. Eläkeläisten
veroeron poistaminen (Ed. Skinnarin välihuuto) myös
eläkeläispariskunnilta on eräs ratkaisu,
ruokaveron alennus, se kohdistuu varmuudella kaikkiin, (Ed. Tennilä:
Se oli oikein, joo!) ja niin kuin ed. Tennilä ensimmäisessä kysymyksessään
viittasi, myös tämä kunnallisen perusvähennyksen
nostaminen on hallituksen ohjelmassa ja se on tulossa vuonna 2010.
Heli Paasio /sd:
Arvoisa puhemies! Ministeri Kataiselle näyttää olevan
isompi ongelma se, jos progressio kiristyy, kuin se, että pienituloiset saavat
kukkaroonsa lisää euroja. Arvoisa pääministeri
ja arvoisa valtiovarainministeri, puhumme verotuksen alentamisesta:
ihmisille tärkeintä ovat eurot, eivät
prosentit. Siinä kohtaa täytyy oikeasti katsoa,
kenelle painotetaan ja mitä painotetaan. Jos, ministeri
Katainen, teidän verotuksenne kevenee, kuten olette esittämässä,
paljonko se lisää teidän ostovoimaanne,
paljonko teillä on vielä vajetta kulutuksessanne?
Tästä huomaamme, että tarvetta suurituloisimpien
veronalennukselle ei ole.
Miksi ette ole valmiit aikaistamaan perusvähennyksen
korotusta?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Suurituloisimmat eivät maksa palkkaveroa,
he maksavat ihan jotain muuta veroa. Eli käytännössä se,
mitä te esitätte, tarkoittaa veronkiristystä opettajille,
insinööreille, tämän kaltaisille,
(Ed. Tennilä: Ei kun kansanedustajatasosta ylöspäin!)
koska keskitulo on joku 2 700 euroa ensi vuonna, ja näin
ollen, kun veronkevennyksiä tehdään,
ei kannata tehdä lisää uusia ongelmia
eli ongelmia progressioon, mikä tarkoittaa työnteon
palkitsevuuden ja kannustavuuden vähenemistä.
Sen takia kaikkein pienituloisimpien kohdalla kaikkein paras tuki
on suora etuuksien korotus, jota olemme tehneet. Tätä perusvähennystä,
kuten pääministeri totesi, tulemme myös
korottamaan. Tämän verotuksen kevennyksen profiili
on kutakuinkin sama, mitä edellinenkin hallitus toteutti
sosialidemokraattien johdolla. Ainoa ero tämän
hallituksen ja edellisen hallituksen ja sitä edeltävien
hallitusten ohjelmassa on se, että tämä hallitus
nostaa perusvähennystä, mitä ilmeisesti
hyvät ystävämme sosialidemokraatit eivät
ole koskaan Suomen historiassa tehneet.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! Jos valtiovarainministeri nyt malttaa sieltä hymynsä keskeltä pysähtyä
kuuntelemaan,
niin sosialidemokraatit eivät ole kiristämässä kenenkään
verotusta. (Kokoomuksesta: Ovatpas!) Me olemme hyväksymässä ja
vaadimme inflaatiotarkistusta kaikille. Se on meidän keskeinen
talous- ja veropoliittinen linjamme.
Sen sijaan eilen alkuillasta me esitimme täällä omissa
lakialoitteissamme, jotka ovat osana budjettivaihtoehtoamme, muun
muassa kaikkein pienituloisimmille eläkeläisille,
180 000 eläkeläiselle, asumistuen korotusta,
koska vuokrat ovat nyt nousseet. Samaten me esitimme eilen työmarkkinatuen
tasokorotusta, kun tukea ei ole vuosikausiin korotettu. Nämä ovat
juuri niitä tekoja, joita pitää pieni-
ja keskituloisille tehdä. Eläkeläisten
asumistuki kohdentuu myöskin pientä työeläkettä saaville,
(Puhemies: Minuutti kulunut!) jotka ovat jäämässä vallan
syrjään (Ed. Zyskowicz: Ei kysymystä!)
nyt tästä tulokehityksestä. (Ed. Zyskowicz:
Miksei ole vuosikausiin korotettu?)
Toinen varapuhemies:
Halutaanko kommentoida?
Täällä on porvarienemmistö ollut myöskin
hallituksessa.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Ostovoima kasvaa joka tapauksessa nyt VM:n
toissapäiväisen arvion mukaan ensi vuonna noin
4 prosenttia kaikkialla, (Ed. Gustafsson: Keskimäärin!) — keskimäärin — ja se
jakautuu aika mukavasti kaikkialle. Erityisesti pienituloisimpien
kohdalla ruuan arvonlisäveron alennus vaikuttaa ostovoimaa
parantamalla. (Vasemmalta: Vuoden päästä!)
Inflaatio näyttäisi ensi vuonna taittuvan jonnekin
2 prosentin tietämille. Eli ei kannata luoda semmoista
mielikuvaa, että osa ihmisistä absoluuttisesti
köyhtyy ja osa vain porskuttaa paremmin. Tämä ei
ole totta.
Toinen varapuhemies:
Muistutan, että tähän minuuttiin,
joka on enimmäispituusaika, pitää mahtua
sekä vastaus että kysyjän kyseessä ollen myös
se kysymyslause minuutin kuluessa.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! Arvoisa valtiovarainministeri, voimme molemmat
ylpeillä maratonjuoksuillamme ja sen lisäksi te voitte
ylpeillä Euroopan parhaan valtiovarainministerin tittelistä.
Mutta voitteko te mitenkään ylpeillä sillä,
että Oecd:n tilastot todella tekevät Suomesta
Euroopan Oecd-maiden joukossa ja varsinkin Pohjoismaissa mustan
lampaan, joka on putoamassa tästä perinteisestä pohjoismaisesta
hyvinvointivaltioryhmästä tuloerojen kasvun kautta?
Aiotteko te todella kantaa tätä leimaa valtiovarainministerinä,
joka vastaa muun muassa verotuksesta niin, että te ette
aiokaan tehdä muutosta niin, että tuloerot alkaisivat
vähitellen kaventua tämän jatkuvan venymisen
ja kasvamisen sijasta?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Tämä Financial Timesin
tunnustus, otetaan me kaikki se tunnustus itsellemme. Se on palkinto
Suomelle hyvästä taloudenhoidosta. Eli Suomi on
hoitanut oman taloutensa paremmin kuin monet muut, ja siinä on
ollut useita tekijöitä. (Ed. Skinnari: Kyllä muualla
Euroopassa menee todella huonosti!) Sekä pankit että yritykset
että useammat hallitukset ovat tehneet hyvää työtä.
Mutta Oecd:n tuloerokasvuhommasta täytyy tietysti todeta
se, että kun me olemme kaikkein alhaisimpien tuloerojen
maa, niin suhteellinen muutos on se, joka Suomen kohdalla on tapahtunut,
ja siinä on ollut kaksi selittävää tekijää,
jotka tässäkin jo aiemmin todettiin. Ensimmäinen oli
vuonna 1993 tehty verouudistus, joka mahdollisti yritysten voimakkaan
kasvun ja sen seurauksena yhteiskunnan voimakkaan vaurastumisen
ja myös työllistymisen. (Ed. Zyskowicz: Lisäsi
valtion verotuloja!) Siinä ohessa ne ihmiset, jotka ottivat
riskiä yritystensä kanssa, työllistivät ja
vaurastivat tätä maata, myös itse vaurastuivat. Siinä ei
varmasti ole kenenkään mielestä mitään pahaa,
jos kaikki hyötyvät.
Toinen selittävä tekijä on poikkeuksellisen kova
taloudellinen kasvu. Silloin, kun talous kasvaa kovasti, on myös
niitä, jotka menestyvät entistä paremmin.
Hekään eivät maksa niin paljon koko ajan
veroja, että voisimme loppujen tuloja nostaa vaikkapa menon
korotuksilla samassa tahdissa. (Puhemies: Minuutti kulunut!) Mutta
kun talouskasvu hiipuu, niin eiköhän se tuloerojen kasvukin
hiivu. Mutta minusta sekään ei ole kauhean positiivinen
kehitys.
Harri Jaskari /kok:
Arvoisa puhemies! Olisi luullut, että opposition puoleltakin
olisi nähty tämä verotilanne. Onneksi
meillä kaikkein pienituloisimpien verotus on jo alempana
kuin meidän EU-kumppanimaissamme, ja se on hyvä. Mutta
kun vähän nousee tulotaso, heti menee progressio
niin korkeaksi, että kannustavuus alkaa heiketä.
Kyllä meidän täytyy saada tämä progressio
yhtä matalalle tasolle kuin on saatu kilpailijamaissamme.
Mutta suuri erohan on elintasossa, onko töissä vai
onko työmarkkinoiden ulkopuolella. (Vasemmalta: Tarkastelkaapa etuuksia!)
Kysynkin hallitukselta erityisesti liittyen Sata-komitean kysymyksiin:
Mitkä olisivat ne keinot, että aina kannattaisi tehdä töitä?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Antaa Sata-komitean tehdä työtä.
Sille komitealle on yksinkertainen perusohje annettu: Alinta perusturvaa
pitää parantaa, täytyy selkeyttää näitä järjestelmiä ja
työntekoon pitää olla vahva kannustin,
(Vasemmalta: Palkka voisi auttaa!) kannustin sen ottamiseen ja hakemiseen, vastaanottamiseen.
Vakaasti toivomme ja uskomme, että komitea pystyy löytämään
nämä keinot niin, että lisäeurot
kannattaa ottaa ilman, että niistä joutuu 80 prosenttia
maksamaan veroa.
Juha Mieto /kesk:
Arvoisa puhemies! Erustaja Tennilä tuos äsköön
kertoo vasarasta ja sirpistä, mutta mä sanosin,
jotta kohta ei keritä muuten viikattehellakaan. Mä haluaasin
rönsyillä tätä asiaa pikkuisen
vähän etehenpäin. Tämä verokeskustelu,
se on mun mielestä hallituksen esityksen kannalta aika
linjassa, niin kun täs mones puheenvuoros on tullu. Mä haluaasin
kysyä tällasta tilannetta. Me eletähän
kuulkaa kaukaases pohojooses, meillä elintaso on ollut
mielettömän korkia. Nyt ku tuloo taantuma, kaikki menöö Intiahan,
Kiinahan, Vietnamihin. Millä me kohta täällä pärjätähän?
Nyt onkin kysymys siitä, että puhalletahan yhteen
hiilehen. Otetahan nämä kauhutekijät,
mitä saattaa tulla, esille ja ruvetahan rakentamahan uurelta
pohjalta tätä Suomia. Me pärjätähän.
Meill on talvisotahenkiä.
Onko hallitus miettiny tällaista seikkaa, jotta näitäkin
pekulootais vähä, jottei riireltäsi pelekillä verokysymyksillä?
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Ed. Uotila, nämä tuloverot
vielä, jos sallitaan siihen palata sen verran, nehän ovat
taakse jääneiltä vuosilta. Pääomatuloja
tuli tavattoman paljon niitten vuosien aikaan. Te olitte hallituksessa
niitten vuosien aikaan, jolloin te sallitte osinkotulojen täydellisen
yksinkertaisen verotuksen. Muistutan teitä siitä,
(Ed. Jaakonsaari: Te olette nyt hallituksessa, älkää aina
siirtäkö vastuuta!) ne näkyvät
nyt näistä tilastoista, jotka on Oecd:ltä äskettäin
julkistettu.
Mitä tulee tähän ed. Miedon kysymykseen vielä,
hallitus nyt on julkistanut kokonaisen paketin, jossa valtio menee
ja ottaa erittäin vahvan vastuun niitten yritysten ongelmista,
jotka liittyvät vakuuksiin tai viennin rahoitukseen, ja
varmistaa sillä sen, että periaatteessa kannattava suomalainen
vientiyritys voi jatkossakin viedä, kannattavan suomalaisen
kotimarkkinoille tuotteita valmistavan yrityksen kannattaa toimia.
Rahoitus varmistetaan, vakuudet varmistetaan ja näillä tavoin
varmistetaan, että siinä kovassa maailman markkinoilla
tapahtuvassa uloslyönnissä suomalaiset yritykset
eivät lennä ensimmäisenä ulos
vaan pysyvät ja kykenevät tarjoamaan suomalaisille
täällä Suomessa työtä.
Marjaana Koskinen /sd:
Arvoisa puhemies! Kun ministeri Katainen totesi, että etuisuuksia
on korotettu hallituksen toimesta, niin totta on, mutta pitää muistaa,
että sairauspäivärahoja ja minimiäitiyspäivärahoja
kohdentuu hyvin pienelle määrälle täysin
tulottomia kansalaisia. Suuri joukko yksinäisiä toimeentulotukiasiakkaita,
joita on noin 300 000—400 000, joutuu elämään
päivässä 6 eurolla, ostamaan ruuan. Onko
tämä kohtuullinen määrä rahaa,
6 euroa per päivä ja joka ainut päivä aina
koko sen vuoden, kun on toimeentulotuella? Vuodesta 1995 läh-tien
perusturva on jäänyt jälkeen 2 miljardia
euroa, ja sitä ei todellakaan ole korjattu näillä täsmätoimenpiteillä,
joita hallitus nyt esittää vuoden 2009 budjettiin.
Ja kun muistetaan se, että 1 480 euroa on se raja,
jonka alle jäävä summa on verovapaa,
ja kaikesta muusta maksetaan kunnallisveroa työttömien
kohdalla ja eläkeläisten kunnallisveroeläketulovähennyksen
raja on alle 7 000 euroa kuukaudessa, niin tässä kohtaa
on myös niin, että eläkeläiset
maksavat vähemmän tavallaan kunnallisveroa kuin
sitten taas kaikkein köyhimmät eli nämä työttömät.
Eli toimeentulotukeen ei tule mitään muuta kuin
indeksitarkistus, asumistuessa ei ole edes indeksitarkistusta (Puhemies:
Minuutti kulunut!) ja on 20 prosentin omavastuu.
Näille etuisuuksilleko ei nyt hallitus sitten aio tehdä yhtään
mitään?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Puhemies! Ei varmasti kaikkea jälkeenjääneisyyttä yhdessä budjetissa
korjata. Ei sitä oikaistu vuoden 2007 budjetissa eikä 2006
eikä 2005 budjetissakaan. (Ed. Jaakonsaari: No nyt on nyt!)
Mutta nyt tehdään kuitenkin niitä täsmäkorotuksia, jotka
ovat niille ihmisille, joille ne tulevat, suurempia kuin ehkä koskaan
aikaisemmin. Ja miksi ne ovat suurempia kuin koskaan aikaisemmin? Sen
takia, että me kohdennamme. Nimenomaan nämä minimiäitiys-,
isyys- ja sairauspäivärahat, joista paljon on
täällä puhuttu aiemminkin, nousevat 160
euroa kuukaudessa. Se on todella mittava etuuskorotus. Voimme olla
tietysti tyytyväisiä, ettei niitä ihmisiä ole
enempi.
Mutta ollaan myös tyytyväisiä siitä,
että he saavat kunnon korotuksen, aivan yhtä lailla
kuin kansaneläkkeisiin olemme tehneet kohtuullisen isoja
korotuksia. Näin pikkuhiljaa pystytään
saamaan sitten näitä etuuksiakin korotettua, mutta kyllä meidän
painopisteemme on siinä, että meillä olisi
mahdollisimman vähän etuuksien varassa eläviä ihmisiä.
Työpaikka ja työnteon palkitsevuuden ja työnteon
kannustavuuden lisääminen ovat niitä keinoja,
joilla pystytään väistämään
sitä, että meille tulee uusia ihmisiä,
jotka joutuvat elämään etuuksien varassa.