12) Hallituksen esitys laeiksi julkisen hallinnon tietohallinnon
ohjauksesta sekä viranomaisten toiminnan julkisuudesta
annetun lain 18 ja 36 §:n muuttamisesta
Hallinto- ja kuntaministeri Tapani Tölli
Arvoisa puhemies! Vaikka tietotekniikkaa on julkisessa hallinnossa
käytetty jo noin 50 vuotta, niin tätä lakiesitystä voidaan
pitää eräällä tavalla
historiallisena.
Hallituksen viime viikon torstaina hyväksymä ja
nyt käsiteltävä lakiehdotus julkisen
hallinnon tietohallinnon ohjauksesta on merkittävä avaus
koko julkisen hallinnon tietohallinnon kehittämisessä.
Se on myös kansainvälisesti tietynlaista pioneerityötä.
Tähän asti suurena ja voimavaroja tuhlaavana puutteena
on ollut tietojärjestelmien sirpaleisuus. Kukin julkisen
hallinnon organisaatio on kehittänyt erikseen omat tietohallintoratkaisunsa.
Tästä johtuen järjestelmät eivät
kommunikoi keskenään riittävästi.
Seurauksena on ollut tuhansien erilaisten tietojärjestelmien
kirjo, jonka heikkoutena ovat yhteentoimimattomuus ja päällekkäiset
kehittämiskustannukset. Jotta tulevaisuudessa tietotekniikasta saataisiin
enemmän irti ja järjestelmien kehittämiskustannukset
pidetyksi kurissa, on järjestelmien yhteentoimivuutta kehitettävä.
Tämän lain tavoitteena on luoda toimivalta
ja ohjausmalli, joiden avulla julkisen hallinnon tietojärjestelmien
yhteentoimivuutta voidaan kehittää laajasti julkisessa
hallinnossa. Myös eduskunta on edellyttänyt hallitukselta
toimia asian kehittämiseksi Paras-hanketta koskevan selonteon
yhteydessä.
Arvoisa puhemies! Lakiesityksessä ehdotetaan, että valtioneuvoston
asetuksella voitaisiin sitovasti säätää valtiovarainministeriön
päättämistä julkisen hallinnon
tietohallinnon standardeista. Nämä valmistellaan
julkisen hallinnon tietohallinnon neuvottelukunnassa Juhtassa ennen
niiden vahvistamista. Laajalla valmistelulla pyritään
varmistamaan annettavien säännöksien laatu
ja huolellinen vaikuttavuusarviointi sekä koko julkisen
hallinnon edun toteutuminen. Myös tämä laki
on valmisteltu laajassa yhteistyössä.
Esityksen mukaan valtiovarainministeriön tehtävänä olisi
tulevaisuudessa huolehtia koko julkisen hallinnon tietohallinnon
yhteisestä ohjauksesta. Tässä neuvottelut
julkisen hallinnon it-palvelukeskuksen perustamiseksi ovat vielä kesken.
Ministeriöt puolestaan ohjaisivat toimialansa tietohallintoa.
Samalla rakennettaisiin yhteistyössä koko julkisen
hallinnon tietojärjestelmien yhteentoimivuutta. Yhteentoimivuuteen
pyritään ottamalla käyttöön
yhtenäiset julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuurin menetelmät.
Kokonaisarkkitehtuurissa painopisteinä ovat tietoarkkitehtuuri
ja tietosisältöjen yhteentoimivuus. Yhteentoimivuus
edellyttää yhteisiä kuvauksia ja määrityksiä rajapintojen
yhtenäistämiseksi. Työtä tehdään
jo monella hallinnonalalla, mutta lakiehdotus velvoittaisi työn
entistä parempaan koordinaatioon. Toteutuessaan laki antaisi
mahdollisuuden ohjata sitovasti asiakaspalvelun kannalta keskeisiä yhteisiä sähköisiä
palveluja.
Valtionhallinnossa tarkoituksena on noudattaa tiukempaa konserniohjausta.
Lain on ehdotettu tulevan voimaan jo ensi vuoden alussa. Kunkin
annettavan yhteentoimivuutta toteuttavan asetuksen vaatima siirtymäaika
tullaan arvioimaan osana sen valmistelua. Merkittävissä muutoksissa
siirtymäajat ovat pitkiä. Kehittäminen
on pitkäjänteistä toimintaa.
Arvoisa puhemies! Kokonaisarkkitehtuurien laatiminen vaatii
resursseja. Kokemukset ovat osoittaneet, että se auttaa
pitämään budjetit kurissa ja ohjaamaan
keskittymään oikeaan tekemiseen. Paremmin tarpeita
vastaavien tietojärjestelmien avulla haemme merkittäviä säästöjä ja
parempia palveluja. Jotta koko julkisen hallinnon tietojärjestelmät
saadaan onnistuneesti ja tehokkaasti yhteensovitettua, se vaatii
riittävät voimavarat. Suuri kysymys on, onko meillä rohkeutta investoida
riittävästi tulevaisuuteen.
Tämä hankekokonaisuus tai lakiehdotus omalta
osaltaan tulee merkittävällä tavalla,
näin uskon, parantamaan julkisen hallinnon ja julkisten palvelujen
tuottavuutta ja toimivuutta.
Jyrki Kasvi /vihr:
Arvoisa puhemies! Tätä lakia on odotettu
jo pari vaalikautta. Se tulee olemaan todennäköisesti
yksi kauaskantoisimmista, joita tällä vaalikaudella
säädetään, monellakin tavalla — ehkä tärkeimmin
kuitenkin siltä osin, että se murentaa sitä siilojakoa,
joka on pitänyt eri hallinnonalat ja eri ministeriöt
erossa toisistaan myös aivan tietohallinnon tasolla.
Merkitystä voi arvioida jo rahassakin. Pelkästään
julkisen sektorin tietohallinnon kustannukset ovat Suomessa yli
2 miljardia euroa vuodessa. Valitettavasti tästä 2
miljardista eurosta vanhojen tietojärjestelmien uudistamiseen
kulutetaan vain neljännes, noin puoli miljardia, paljon pienempi
osuus kuin yksityisellä sektorilla. Vanhoilla järjestelmillä ei
nykyisessä tietointensiivisessä yhteiskunnassa
vaan yksinkertaisesti pärjää. Joka tapauksessa
on erittäin miellyttävää nähdä,
että Vanhasen hallitusohjelmaan Smolnan neuvotteluissa
saatu vaatimus julkishallinnon tietojärjestelmien yhteentoimivuudesta
on otettu hallituksessa tosissaan.
Hyvän esimerkin siitä, millaista potentiaalia julkishallinnon
tiedonhallintaa uudistamalla on mahdollista saavuttaa, tarjoaa Ison-Britannian
G-Cloud-hanke, jossa hallituksen tietojärjestelmät siirretään
pilveen, pois viranomaisten omista tietojärjestelmistä.
Sillä ennakoidaan säästettävän 3,2
miljardia puntaa joka vuosi.
Kuten esityksen perusteluista käy ilmi, julkista sektoria
vaivaa samanlainen tuottavuusparadoksi kuin suomalaista teollisuutta
vaivasi 1980-luvulla. Tietotekniikkaa kannetaan sisään,
investoidaan valtavia summia, mutta tuottavuus lähtee alas.
Toisaalta meillä on paljon opittavaa 1980-luvun teollisuuden
kokemuksista, koska siellä joissain tuotantolaitoksissa
teollisuus harppasi valtavasti eteenpäin samaan aikaan,
kun se toisissa laitoksissa laski. Kun mentiin tarkastelemaan, mistä tämä johtui,
selittävänä tekijänä oli se,
että kaikissa näissä laitoksissa oli
uudistettu toimintatapoja, ei vain tietokoneistettu vanhaa tapaa
toimia, vaan kyseenalaistettu kaikki vanhat tavat käsitellä tietoa,
hallita tiedon kulkua organisaatiossa. Julkishallinnon tuottavuuskehitys on
ollut 2000-luvulla negatiivinen, jopa prosentin alaspäin
joka vuosi, vaikka uuteen tietotekniikkaan tosiaan myös
julkishallinnossa on laitettu puoli miljardia euroa rahaa joka vuosi.
Ainakaan tuottavuusohjelma ei todellakaan ole purrut.
Mikä tätä sitten selittää?
Yhdeksi tekijäksi on sanottu niin sanottua siiloutumista.
Jokainen ministeriö ja valtionlaitos ja kunta, ja ties
mikä muu, on huseerannut omiaan. Kun vielä mennään
yhtiöittämiseen, siellä myös
yhtiöt huseeraavat omiaan, eivätkä todellakaan,
kuten ministeri esittelypuheenvuorossaan totesi, nämä järjestelmät
ole keskustelleet keskenään, jolloin olisi saatu
etuja.
On aivan varmaa, kun tätä esitystä valiokunnassa
käsitellään, että sieltä eri
ministeriöistä ja laitoksista tullaan sanomaan:
"Todella tärkeä ja kannatettava hanke, mutta eihän
se vaan meitä koske". Ainakin minulle tätä palautetta
on alkanut jo tulla.
Myöskään kuntien itsehallinto ei
saa olla este tämän hankkeen etenemiselle. Eivät
kunnat saa muutenkaan huseerata ihan miten lystäävät, vaikka
niillä itsehallinto onkin. Näiden tiettyjen normien,
minkä mukaan esimerkiksi tiedonhallinta hoidetaan, on oltava
yhteiset.
Mikä tässä on sitten taustalla? Yksi
syy on se, että meidän toimialajakomme kaiken
kaikkiaan on syntynyt aikana, jolloin tiedonhallinnan merkitys ei
ollut läheskään niin suuri kuin se on
nyt. Nyt, kun näitä tietojärjestelmiä ja
tiedonhallinnan kehitystä on yritetty ympätä siihen
päälle, se ei ole oikein istunut sinne, koska
hyvin usein tiedonhallinta ylittää toimialojen
rajat.
Toisaalta myös Suomessa liberalisoitiin hallintoa väärällä hetkellä.
Samalla tavalla kuin meillä liberalisoitiin pankkeja, liberalisoitiin
finanssimarkkinat. Me liberalisoimme myös valtion laitokset
ja kunnat, annettiin niille paljon enemmän valtaa päättää omista
asioistaan. Useimmissa tilanteissa tämä oli oikein
hyvä asia, mutta juuri silloin alettiin investoida tietojärjestelmiin,
eikä ollutkaan sitä selkänojaa, jonka
varassa olisi pystytty sitten järjestelmätoimittajalle sanomaan,
että hei, teidän on noudatettava tätä standardia,
jolloin nämä järjestelmätoimittajat pystyivät
sitomaan joka viraston rautaisilla kihloilla itseensä,
tekemään niistä riippuvaisia omista järjestelmistään.
Meillä eduskunnassa on ihan tästä myös
kokemusta omasta takaa.
Tähän on havahduttu vuosia sitten. Meillä on riittänyt
strategioita, meillä on riittänyt ohjelmia. Johtavan
tietoyhteiskunnan asemesta Suomea onkin voinut kutsua johtavaksi
tietoyhteiskuntastrategiayhteiskunnaksi, jossa varmaan hyllymetreittäin
pystyy eri viranomaisten, hallituksen, kuntien tietoyhteiskuntastrategioita
lukemaan. Valitettavasti kenelläkään
meidän hallintomallissamme ei ole ollut natsoja mennä sanomaan
esimerkiksi toiseen ministeriöön, että hei, nyt
teette näin.
Meillä on ollut esimerkiksi tietoyhteiskuntavastaava
pääministerin kansliassa viimekin vaalikaudella.
Hän puhui hyviä asioita, hän kirjoitti hyviä asioita,
mutta hän ei pystynyt määräämään ketään.
Nyt on havahduttu siihen, että oikeastaan Suomessa on vain
valtiovarainministeriö, jolla on jotain valtaa muihin ministeriöihin
budjettivallan kautta, ja sen takia on ollut luontevaa sijoittaa
se sinne. En ole aivan varma, onko valtiovarainministeriö kuitenkaan
oikea paikka, en vaan keksi parempaa, koska valtiovarainministeriöllä on
tietty kamreerimainen tapa ajatella. Siellä ei nähdä asioita
investointeina, ne nähdään vain menoerinä.
Ennemmin, jos pääsisin aivan tyhjältä pöydältä rakentamaan
tätä, loisin matriisiorganisaation, jossa meillä olisi
yksi ministeriö, joka oikeastaan hallinnoisi läpi
muiden ministeriöiden tietohallintoa ja raportoisi suoraan
pääministerille. Olisi valtaa sanoa muihin ministeriöihin,
miten toimitaan.
Toisen avaimen parempaan tiedonhallintoon tarjoaa julkisten
tietokantojen avaaminen julkiseen käyttöön,
jota usein perustellaan lähinnä siitä syntyvällä liiketoiminnalla,
sen tuottamilla verotuloilla, läpinäkyvämmällä hallinnolla
ja kansalaislähtöisellä siilorajat ylittävällä palveluiden kehittämisellä.
Hyvän esimerkin tästä tarjoaa suomalainen
duunitori.fi, joka kerää työvoimahallinnon
nettisivuilta aineistoa, ottaa kaupungin nettisivuilta kartat, yhdistää ne,
ja ihmiset näkevät kartalta suoraan, missä tarjotut
työpaikat sijaitsevat. Kun siihen yhdistetään
vielä Helsingin seudun liikenteen reittioppaan tiedot,
nähdään saman tien, kuinka pitkä työmatka
on, mikä helpottaa työnhakijan päätöksentekoa
todella paljon. Mutta tällaista palvelua ei kukaan viranomainen
pysty tekemään yksin, koska siihen tarvitaan kolmen
eri viranomaisen tuottamaa tietoa, josta kaikki ei valitettavasti
vielä ole avointa, vaan esimerkiksi työvoimahallinnon
tiedot joudutaan repimään sieltä nettisivuilta
suoraan.
Mutta kaiken tämän lisäksi julkisen
tiedon avaaminen helpottaa myös viranomaisten keskinäistä yhteistyötä,
koska kaikki julkinen viranomaistieto on sen jälkeen saatavilla
avoimessa standardoidussa muodossa. Olenkin pannut tyydytyksellä merkille
Kiviniemen hallituksen ohjelmassa olevan tavoitteen, että tällä vaalikaudella
luodaan edellytykset julkisten tietovarantojen avaamiseen yleiseen
käyttöön ensi vaalikaudella.
Arvoisa puhemies! Tiedän, että vaalit alkavat kaatua
päälle ja valiokuntien aikataulut ovat yhä pahemmin
tukossa, mutta toivon ja luotan, että tämä esitys
saa valiokunnassa ansaitsemansa ajan ja huolellisen käsittelyn.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tämä lakiesitys loukkaa
yliopistojen itsehallintoa. Ovatko valtiovarainministeriön
päätöksellä tai asetuksella
annetut määräykset sopusoinnussa yliopistojen
itsehallinnon kanssa? Tämä pitäisi selvittää perustuslakivaliokunnassa.
Ehdotettu laki on tiettävästi ensimmäinen,
jolla rajataan yliopistojen itsehallintoa. Lakiesitys on ennakkotapaus.
Laki aiheuttaa ylimääräisiä kustannuksia.
Kokonaisarkkitehtuuri on tietohallinnon väline, mutta se
voidaan toteuttaa niin, että yliopistot pakotetaan tekemään
omaan kokonaisarkkitehtuuriinsa sopimattomia ratkaisuja, jotka eivät
ole taloudellisesti järkeviä. Tästä huonona
esimerkkinä ovat opetusministeriön pakottamat
yliopistojen palvelukeskukset. Ministeriö voi pakottaa yliopistot
maksamaan hallinnollisista järjestelmistä, jotka
eivät liity suoraan niiden toimintaan.
Yliopistojen tietohallinnon kokonaisarkkitehtuuri on keskittynyt
tieteen ja koulutuksen ympärille. Valtionhallinnon kokonaisarkkitehtuurin fokus
on aivan muualla. Yliopistojen hallintotehtävät
ovat vähäisessä suhteessa yliopistojen
kokonaisarkkitehtuurin määrittelemiin tekemisiin. Vaikka
kokonaisarkkitehtuurityö on tietojärjestelmien
yhteensopivuuden kannalta tärkeää, sitä ei
voi tehdä kovin eri tavoin. Jos eri toimijoiden erityispiirteitä ei
huomioida kunnolla, voi moniin yksikköihin syntyä runsaasti
turhia menoja, vaikkeivät ne toiminnan ja tietojen yhteistyön kannalta
olisi välttämättömiä.
Arvoisa puhemies! Laki ei aseta valtiovarainministeriölle
velvoitteita vastata päätöstensä aiheuttamista
kustannuksista yliopistoille. Muistettakoon, että yliopistojen
rahoitusmalli on muuttunut. Yliopistolain myötä myös
yliopistojen rahoitusmalli on muuttunut. Lakiesityksen seurauksena
voi yliopistoille aiheutua kustannuksia, jotka ne joutuisivat rahoittamaan
perustehtävien voimavaroista. Lakiesitys voi johtaa siihen,
että valtio antaa rahaa toisella kädellä ja pakottaa
yliopistot palauttamaan rahaa toisella kädellä.
Ulkopuolinen kokonaisarkkitehtuuriajattelu estää kilpailua
ja innovaatiota. Tietoteknologialla ja kokonaisarkkitehtuurilla
on jo nykyään merkittävä asema
yliopistojen kansainvälisessä kilpailutilanteessa,
ja tulevaisuudessa kokonaisarkkitehtuuri on se tekijä,
jolla yliopistot panostavat omaan menestykseensä ja erottautuvat muista
toimijoista. Jos valtiovarainministeriön ohjaus rajoittaa
tätä tai pakottaa käyttämään
voimavaroja muuhun tarkoitukseen, on se pois perustehtävien
kehittämisestä.
Arvoisa puhemies! Yliopistoille yhteistyö muiden yliopistojen
ja toimijoiden kanssa on jo nyt arkipäivää.
Esimerkkinä olkoon vaikka Oodi-konsortion kautta koordinoitu
opintotietojärjestelmä. Korkeakoululaitoksen kokonaisarkkitehtuuria
rakennetaan jo nyt niin sanotussa Raketti-hankkeessa. Nämä hankkeet
kattavat jo sen, mikä yliopistojen tehtävistä ulottuu
julkisen hallinnon asioiden hoitamiseen. Lakiesitys on yliopistojen
näkökulmasta turha.
Kokonaisarkkitehtuuri ei siis tuota teknologisesti mitään,
vaan toimii tapana organisoida asioita ja kehittää niitä.
Arkkitehtuuria ei siis kannata tehdä niin sanotusti varastoon,
eikä se ole aate, jolla vastataan tulevaisuuden kysymyksiin.
Kokonaisarkkitehtuuri ei siis ole ennustamisen väline,
vaan ne löytyvät sieltä muualta organisaatioiden
johtamisen osa-alueilta.
Valtionhallinnon omat henkilöstöresurssit
tehdä lain määrittelemiä kokonaisarkkitehtuuritöitä ovat
kovin rajalliset, vaikka sen tietohallinnossa onkin osaavaa väkeä.
Laista voi seurata miljoonapiikki papereiden kirjoittamisesta perinteisille valtion
hovitoimittajille, jotka ovat laskuttaneet miljoonaluokassa asioista,
joita ei ole saatu satamaan.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Epäilemättä tämä hallituksen
esitys 246 on tarpeen, ja tämä varsin selkeä ed.
Kasvin puhe — esittelypuheenvuoroksi voisi sen nimetä — tästä hallituksen
esityksestä oli myös hyvin selventävä.
Täällä hallituksen esityksen perusteluissa
viitataan "terveydenhuoltoalan järjestelmiin esimerkkeinä toimialan
tietohallinnon ohjauksesta" — tällaisella otsakkeella — kohtuullisen
laajasti. Tässä nimenomaan puhutaan ja kuvataan
niitä jo tehtyjä ratkaisuja, jotka liittyvät
esimerkiksi Kansaneläkelaitoksen ylläpitämään,
kansallista terveysarkistoa koskevaan säädökseen
taikka e-reseptiin eli sähköiseen lääkemääräykseen. Kummatkaan
eivät ole oikein edenneet, ja meillä on jatkuvasti
terveydenhoidon puolella ongelma keskussairaaloiden yhteydenpidossa
terveyskeskuksiin, ja sitten sairaaloissa on vielä sellainen ongelma,
että nämä tietojärjestelmät
sairaaloiden sisällä ovat niin alkeellisia, että ne
päinvastoin vievät aikaa lääkäreiltä.
Erikoislääkäri onkin voinut laskea joutuvansa
kuluttamaan omalla poliklinikallaan noin neljäsosaa pitemmän ajan
potilaan hoitoon kuin ennen tämän sähköisen
järjestelmän käyttöönottoa.
Tämä on nurinkurista. Sähköiset
järjestelmät pystyisivät auttamaan, edistämään
potilaan hoitoa, mutta kömpelyys, usein huono yhteensopivuus
ja nimenomaan alhainen teknologian taso näissä tietojärjestelmissä ja
tietokoneissa ei mahdollista tätä hyödyn
saamista.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti. Ensinnäkin kun arvoisa
ministeri esitteli tätä ja totesi, että kysymys
on ilmiselvästi historiallisesta askeleesta, niin, arvoisa
ministeri, se on historiallinen askel nyt tietysti siinä suhteessa,
että tämmöinen hallituksen esitys on eduskunnan
käsiteltäväksi tullut, mutta sitten tarvitaan
vielä toinen historiallinen askel, se, että joku
järjestelmä rupeaa toimimaan sillä tavalla kuin
sen lailla on velvoitettu toimivan. Tarkastusvaliokunta on murehtinut
näitä asioita ihan jatkuvasti ja kuullut asiantuntijana
Vtv:tä, joka muun muassa yhdellä raportilla osoitti,
että 30 miljoonaa euroa tässä aivan äskettäin
on mennyt totaalisesti Kankkulan kaivoon. Tässä tietysti
on harvinaisen paljon toivottava sitä, että nimenomaan
löydettäisiin sellaisia toimijoita, jotka arvoisan
ministerin käskyä noudattavat.
Siihen, mitä ed. Laxell totesi tässä,
totean vaan, että jos tuommoinen peikko tähän
hommaan sisältyy, niin yliopistot ja korkeakoulut on suljettava
pois tämän järjestelmän piiristä.
Anne-Mari Virolainen /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Laxell esitteli uhkakuvia yliopistojen itsenäisyydelle
tai niiden palvelujärjestelmien kehittämiselle.
Minä en oikeastaan näe tätä lainkaan
tuollaisena vaan päinvastoin niin, että se poistaa
uhkia erityisesti terveydenhuollosta, jonka ed. Tiusanen ansiokkaasti
otti esiin. Meillä on yli 4 000 eri terveydenhuollon
tietojärjestelmää. Jos me sillä sektorilla
saamme vaikka 50 prosenttia parannusta lyhyelläkin aikajänteellä,
niin se on huomattava edistys potilasturvallisuudessa ja myös
asiakaspalvelussa. Erityisen hyvää tässä on konserniohjaus.
Kun ed. Kasvi sanoi, että aiemmalla hallituskaudella natsat
puuttuivat, niin tällä ilmeisesti ne natsat nyt
sitten joku henkilö saa.
Myös tietojärjestelmistä puhuttaessa
usein kuulee sanottavan, että sitä saa, mitä osaa
tilata. Tällä toivottavasti saamme myös
parannuksia niin, että tietojärjestelmien laatu
vastaa sitä, mitä halutaan tilata.
Keskustelu päättyi.