16) Hallituksen esitys riistahallintolaiksi sekä laiksi
metsästyslain muuttamisesta, riistanhoitomaksusta ja pyyntilupamaksusta
annetun lain muuttamisesta ja maaseutuelinkeinojen valituslautakunnasta
annetun lain 1 §:n muuttamisesta
Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila
Arvoisa puhemies! Nyt on käsittelyssä riistahallintolaki.
Esityksessä keskeisintä on Suomen riistakeskuksen muodostaminen
yhdistämällä metsästyslaissa säädetyt
Metsästäjäin keskusjärjestö ja
riistanhoitopiirit yhdeksi organisaatioksi hallinnon päällekkäisyyksien
purkamiseksi ja samalla toimintojen tehostamiseksi. Lainsäädännön
johdonmukaisuuden vuoksi on tarkoituksenmukaista säätää erillinen
riistahallintolaki.
Riistakeskuksen perustehtävä eli toiminta-ajatus
on seuraava: Suomen riistakeskus on riistatalouden kehittämis-
ja asiantuntijakeskus, joka edistää kestävää riistataloutta,
tukee riistanhoitoyhdistysten toimintaa sekä huolehtii
riistapolitiikan toimeenpanosta. Riistakeskus vastaa lisäksi
sille säädetyistä julkisista hallintotehtävistä,
ja Suomen riistakeskus on juridiselta asemaltaan itsenäinen
julkisoikeudellinen laitos. Se on se hallinnon perusta. Metsästys
on eettistä ja vastuullista. Riistakannat säilyvät
elinvoimaisina ja riistaeläinten aiheuttamat vahingot ovat
kohtuullisella tasolla. Nämä ovat niitä vaikuttavuusasioita,
joihin tämän riistakeskuksen omassa toiminnassaan
tulisi tähdätä.
Käytännössä uudistus tarkoittaa
muun muassa sitä, että lupapäätökset
siirretään ministeriöstä lähemmäksi
alueita, lähemmäksi ihmisiä, joita ne päätökset
koskettavat. Palvelujen tehostamista tarvitaan, jotta pystymme paremmin
vastaamaan myöskin muun yhteiskunnan ja esimerkiksi Euroopan
unionin kautta tuleviin erilaisiin vaatimuksiin. Tavoitteenamme
on turvata jatkossakin suomalaisen metsästyksen ja riistanhoidon
erityispiirteet. Meillä noin 300 000 metsästäjää tekee
erittäin arvokasta vapaaehtoistyötä riistanhoitotehtävissä.
Tämän vapaaehtoistyön jatkuminen on erittäin
tärkeää, ja se tällä esityksellä on
tarkoitus varmistaa, ja siitä syystä riistanhoitoyhdistysten
toimintaan ei ole tulossa juurikaan muutoksia. Tällä tavalla
toimien me turvaamme sen yli 7,1 miljoonan euron arvoisen vapaaehtoistyön
jatkumisen, jota tänä päivänä tehdään tuolla
metsästäjien keskuudessa ja riistanhoitoyhdistyksissä.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan julkiset hallintotehtävät
eriytettäväksi Suomen riistakeskuksen julkisten
hallintotehtävien päällikön
alaisuuteen. Lisäksi ehdotetaan säädettäväksi
yhdistyslain osittaisesta soveltamisesta riistanhoitoyhdistyksiin.
Ehdotettu laki muuttaisi riistanhoitoyhdistyksien ja Suomen riistakeskuksen
tehtävät vastaamaan paremmin toimintaympäristössä tapahtuneita
muutoksia ja uusia haasteita.
Esityksessä ehdotetaan muutoksia myöskin metsästyslakiin,
jotka ovat välttämättömiä Suomen
riistakeskuksen perustamisen myötä. Metsästyslakiin
ehdotetaan myös tehtäväksi perustuslain
edellyttämät muutokset, ja tämä on
se pitkä prosessi, joka meillä on kaiken aikaa
myöskin työn alla. Sen vuoden 2000 perustuslain
muutokset pitää viedä lainsäädäntöön,
ja tässä metsästyslain osalta näin
tehdään.
Nykyisin riistanhoitopiirien toimivaltaan kuuluva, metsästyksen
kieltämistä ja rajoittamista koskeva normiluontoinen
päätös siirretään annettavaksi
maa- ja metsätalousministeriön asetuksella. Metsästyslain
mukaisten julkisten hallintotehtävien toimivallasta säädetään
lain tasolla. Nämä ovat kaikki sieltä perustuslaista
johtuvia muutoksia.
Yksityistä kansalaista tai yhteisöä välittömästi
koskevat hallintopäätökset säädetään
Suomen riistakeskuksen päätettäväksi
maa- ja metsätalousministeriön sijasta. Lisäksi
metsästyslain lupajärjestelmään
tulee rakenteellisia muutoksia, jotka selkeyttävät
lain soveltamista. Metsästyslakia muutetaan myös
niin, että riistaneläinlajin rauhoituksesta poikkeamisesta
säädetään metsästysasetuksen
sijasta metsästyslaissa.
Suomen riistakeskukselle ehdotetaan siirrettäväksi
nykyisin maa- ja metsätalousministeriön toimivaltaan
kuuluvat, kiellettyjä pyyntivälineitä ja
menetelmiä koskevat luvat. Lisäksi metsästyslakiin
ehdotetaan tehtäväksi tarvittavat muutokset, joita
Suomen riistakeskuksen perustaminen ja riistanhoitoyhdistyksiä koskevan
sääntelyn muuttuminen edellyttävät.
Riistanhoitomaksusta ja pyyntilupamaksusta annettua lakia ehdotetaan
muutettavaksi siten, että riistanhoitomaksun ja pyyntilupamaksujen suuruudesta
säädetään lain tasolla. Tälläkin
varmistetaan, että perustuslain tavoitteet toteutuvat.
Lain valmistelun aikana esityksestä pyydettiin laajasti
lausuntoja, ja hallituksen esitys riistahallinnosta on saanut positiivisen
vastaanoton lausunnonantajilta eli heiltä, joita tämä tulee
koskemaan.
Esitystä on kannatettu ja valmistelutapaa on pidetty
erittäin hyvänä ja avoimena. Esitys on jatkovalmisteltu
yhteistyössä oikeusministeriön, valtiovarainministeriön
ja Metsästäjäin keskusjärjestön
kanssa. Hallinnon ja aluekehityksen ministerityöryhmä käsitteli
kokouksessaan 26. elokuuta ja 23. syyskuuta Suomen riistakeskuksen perustamista
ja puolsi esitystä. Toivonkin asialle mahdollisimman nopeaa
käsittelyä, koska tavoitteenamme on saada tämä voimaan
vuoden alusta.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Riistahallinto on siitä vinkerää lakisääteistä hallintoa,
että harrastajat maksavat sen kaikkinensa. Suomessa on
yli 300 000 metsästäjää, joista
jo yksistään Lapissa 34 000, ja jos tämä koko
lasku sälytettäisiin valtion kontolle, kaikkien
meidän veronmaksajien maksettavaksi, silloin puhuttaisiin
varmaan kaiken kaikkiaan kymmenistä miljoonista euroista
joka ikinen vuosi.
Riistahallinnon yksi kulmakivi on vapaaehtoistyö. On
arvioitu, että riistanhoitoyhdistysten yleisiin töihin
käytetään 350 henkilötyövuoden verran
ihmistyöpanosta, riistalaskentoihin ehkä 75 henkilötyövuotta
ja sitten Suurriistavirka-avun varallaolojärjestelmään
jopa yli 2 000 henkilötyövuotta.
Toinen kulmakivi, aivan yhtä tärkeä,
on se, että riistanhoitoyhdistysten asema on aivan keskeinen,
ja jos se keskeinen asema säilyy kutakuinkin siinä muodossa
tämän uuden lain myötä, mitä se
on ollut tähän asti, niin silloin ainakin yksi
tärkeä asia on pystytty säilyttämään.
Tähän liittyy se, että voi toivoa, että tämä uusi,
suurempi ja toivon mukaan myöskin selkeämpi organisaatio
ohjaa eikä käskytä tätä organisaatiota.
Jatkossakin sitten toivoa sopii, että se voima, mikä tähän
riistaorganisaatioon liittyy, nousee nimenomaan alhaalta ylös,
niin että paikallinen ja alueellinen näkemys vahvistuu.
Tähän liittyy se, mitä sanoo laki
ensimmäiseksi, mutta siihen liittyy myöskin se,
miten sitten laki jalkautetaan ja täsmennetään
valtioneuvoston asetuksella ja maa- ja metsätalousministeriön
asetuksella. Meillähän on aivan riittävästi huonoja
esimerkkejä siitä, mitä asetuksella voidaan
saada aikaan.
Riistanhoitoyhdistysten päälle tulee alueelliselle
tasolle aluekokoukset ja riistaneuvostot, valtakunnalliselle tasolle
myöskin riistaneuvosto ja sitten kaiken kaikkiaan tämä riistakeskus.
Oleellista tässä on se, että jos
nämä hallituksen esityksen perustelutkin pitävät
paikkansa, niin toimipisteverkosto tulee säilymään
ainakin ensi alkuun, toivon mukaan myöskin jatkossa, niin
että ne, jotka ovat tottuneet riistanhoitopiireissä asioimaan
ja hakemaan sieltä apua, ohjeita ja palvelua, myöskin
saavat sitä samalta paikkaa ja toivon mukaan myöskin
samojen henkilöitten toimesta.
Hallinnon tulee olla läpinäkyvää,
selkeää ja joustavaa. Yksi tärkeä asia,
mitä tässä kohtaa ei saa unohtaa, on
edunvalvonta. Kyllä tämä aselakikeskustelu
osoitti sen, että metsästäjien ja metsästäjien
järjestöjen tulee olla hyvin valppaana.
Hallituksen esityksen perusteluissa minun mielestäni
aivan oikein sanotaan, että tässä uudessa
organisaatiossa pystytään erikoistumaan entistä paremmin.
Kaiken kaikkiaan riistahallinnossa on jumalaton määrä osaamista,
ja jos se pystytään tehokkaammin saamaan kaikkien
harrastajien ja yhteiskunnan hyötykäyttöön,
sitä parempi. Suuremmassa organisaatiossa myöskin sijaisuudet
pystytään hoitamaan paljon paremmin eli silloin
voidaan sopia, jos joku on esimerkiksi vuosilomalla ja tulee kiireinen
asia, niin vastaavan asian hoitaa joku muu, joko linjaorganisaatiossa
alemmalla tasolla tai sitten joku kollega.
Tässä hallituksen esityksessä yritetään
rakentaa mahdollisimman selvä jako julkisten hallintotehtävien
hoitoa varten. Sinne perustetaan erillinen viranomaispäällikkö,
mutta todetaan, aivan oikein, että viranomaispäällikkö voi
delegoida päätösten tekoa esimerkiksi
riistapäällikölle ja että yksittäisiin
pyyntilupapäätöksiin vaikuttaminen siirtyy
pois luottamushenkilöorganisaatiolta, mutta ne ovat sitten
hyvin keskeisessä osassa, kun tekevät näitä strategisia
linjauksia. Sekä alueellisella että valtakunnallisella
tasolla pyritään ottamaan sidosryhmät
entistä laajemmin mukaan. Jos sidosryhmien mukaanotto palvelee
sitä tarkoitusta, että myöskin ne ristiriidat,
mitä metsästykseen, riistanhoitoon, tämän
tyyppiseen toimintaan liittyy, pystytään tällä laajemmalla
sitouttamisella ratkomaan, niin että ne eivät
kärjisty, niin silloin tämä laajentaminen
on hyvinkin perusteltua.
Arvoisa puhemies! En malta olla kaivelematta vähän
vanhojakin, kun ministeri viittasi EU:n kautta tuleviin vaatimuksiin.
Palaan tuonne 1990-luvun alkuun, aikaan ennen kuin Suomi oli Euroopan
unionin jäsen. Silloinhan sanottiin, että Euroopan
unioni vaatii karhun kevätpyynnin lopettamista, ja kun
sitä päätöstä jälkikäteen
perättiin, miten se kaikki meni, niin kävi ilmi,
ettei EU mitään tämmöistä vaatinut,
vaan kyseessä oli puhtaasti kansallinen ratkaisu. Eli jo
silloin näki, mihin tämä EU-direktiivitauti
tulee johtamaan. Siihen liittyen kysyn tässä yhteydessä ministeriltä,
näkeekö ministeri, että tässä suhteessa
olisi tapahtunut jotain uutta, että karhun kevätpyynti voitaisiin
palauttaa. Minä tiedän sen, että se vaatii
EU:n notifioinnin, joten nyt sen asian hoitaminen ja palauttaminen
on vaikeampaa kuin silloin, kun olisi 1990-luvun alussa tunnustettu
reilusti se, että ei EU tällaista vaadi tekemään
ja että silloin olisi se tilanne pystytty analysoimaan
paljon paremmin.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Sekä ministeri että ed.
Mustajärvi ovat perusteellisesti kuvanneet sen, mitä hallitus
eduskunnalle päätettäväksi esittää.
En siihen ryhdy besserwisseröimään mitään
lisää, mutta kiinnitän muutamaan näkökohtaan
vaan huomiota.
Ensinnäkin silloin, kun tämä riistakeskus-ajatus
tuli esille, pidin sitä erinomaisen paljon sen väärttinä,
että se kannattaa tutkia perusteellisesti, ja niin on nyt
sitten tutkittu ja siltä pohjalta on valmisteltu tämä hallituksen
esitys. Tähän hengenvetoon totean, että kalastuspuolelle
tätä ei voi kopioida millään,
elikkä se utopia, joka eräillä on ollut,
ei kerta kaikkiaan ole käyttökelpoinen.
Toisekseen totean, poiketen siitä kalastuspuolesta,
että sitä kalastuksenhoitomaksua eräillä on hirmuisen
suuret henkilökohtaiset estot mennä maksamaan,
ikään kuin se läpyskä, mikä valtioltakin
tulee, se polttelee sormia, mutta kun riistanhoitomaksu tulee maksuun,
niin siinä annetaan valtakirja valtiolle, että hoitaa
maksun perinnän tililtä ja sillä siisti.
Elikkä toisin sanoen se kuvaa perustavaa laatua olevan
käyttäytymiseron. Sehän taas merkitsee
sitä, että rahoitusvarmuus on aika korkeaa luokkaa
riistapuolella. Myöskään yhtä kertaa
en ole kuullut näitten vuosien aikana, kun olen tässä hommassa
kohta 50 vuotta ollut mukana, en ole huomannut sitä, että olisi
purnattu näitä riistanhoitomaksun korotuksia vastaan. Niitäkin
on pidetty mielekkäinä, kun ne on hyvin pystytty
kussakin tapauksessa perustelemaan.
Ainut, mikä jää tästä puuttumaan,
on valvonta, ja siihen toivoisin kyllä myöskin
eduskunnan ottavan kantaa.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Yksi tämän lakiuudistuksen
tavoitteista on metsästäjien vapaaehtoistyön
turvaaminen niin kuin näissä edellisissä puheenvuoroissa
on todettu. Arvoisa ministeri on puheissaan jo aiemmin ollut varsin
optimistinen, että tämä sitten toteutuu tämän
lain myötä, ja toivottavasti olette siinä oikeassa.
Oma puheenvuoronikin käsittelee ennen kaikkea tätä asiaa.
Aiemminhan, tai sanotaan nykyisin, tällä hetkellä,
on tilanne se, että jos hirvieläin loukkaantuu
tai kuolee onnettomuudessa, niin sitten riistanhoitoyhdistyksestä eli
toisaalta tästä Suurriistavirka-avun varallaolojärjestelmästä kutsutaan henkilöitä
ja
usein on ensinnäkin jäljitystä ja sitten
tämä lopettaminen. Mutta, kun ja jos sitten hirvenlihat
myydään, niin nämä rahat menevät valtiolle.
Kaiken kaikkiaan tämä Suurriistavirka-avun varallaolojärjestelmä on
osoittautunut erittäin hyväksi ja toimivaksi,
ja omassa maakunnassani sitä on jo tavallaan sisäänajettu
yli kymmenen vuotta. Mutta on aivan luonnollista, jos ajatellaan
tätä syksyä ja ennen kaikkea karhun osalta, niin
kyllä tietynlaista väsymistä on ollut
tämän vapaaehtoistyön osalta. Se on tuotu
julki myös eri haastatteluissa ja on aivan luonnollista,
koska minkäänlaisia kulukorvauksiakaan ei ole
ollut mahdollista saada.
Nyt tässä lakiesityksessä on tietynlainen
porkkana ja hyvä näin. Eli näissä onnettomuuksissa, kun
toisena osapuolena on hirvi, tässä lakiesityksessä esitetään,
että tavallaan tämä jälkihoito
ja tietysti nämä operaatiot, sitä ennen
jäljitykset ja haavoittuneen tai loukkaantuneen eläimen
lopettaminen, kun ne käytännössä ovat
riistanhoitoyhdistyksen ja tähän Suurriistavirka-avun
varallaolojärjestelmään kuuluvien henkilöitten
työtä, niin tämä hirvi jää sitten
riistanhoitoyhdistykselle. Uskon, että tätä kautta
pystytään myös sitten tavallaan riistanhoitoyhdistyksessä näitä kuluja korvaamaan.
Liikkuminen ei ole missään nimessä halpaa,
ja juuri äsken viittasin muun muassa tähän
tämän syksyn karhutilanteeseen, ja muun muassa
omassa maakunnassani niitä kilometrejä syntyy
todella paljon. Eli tämä on ainakin yksi niistä porkkanoista.
Arvoisa puhemies! Jäljittämiseen tarvitaan yleensä koiria
ja koiraa. Koiran kouluttaminen on tälläkin hetkellä luvanvaraista,
mutta toki toivoisi, että se olisi joustavaa. Tällä hetkellähän metsähallitus
vaatii sen, että jos koiraa kouluttaa, niin täytyy
olla lupia vielä käyttämättä.
Ennen kaikkea puhun tässä tämänsyksyisen
karhutilanteen osalta ja koirien kouluttamisesta tähän karhun
jäljittämiseen ja haukkumiseen. Nyt sitten EU:n
luontodirektiivistä johtuen tänne lakiesitykseen
on asianomaiseen pykälään, muistaakseni
83 a §, lisätty uusi momentti,
jossa todetaan, että tähän kouluttamiseen
on saatava Suomen riistakeskuksen lupa. Kysyn jo tässä vaiheessa
arvoisalta ministeriltä, onko tässä vaara niin
kuin itse koin, että tällä tavalla tämä koirien kouluttaminen
tulee entistä vaikeammaksi. Kun muutenkaan minä en
usko, että tungokseen asti tässä Suurriistavirka-avun
varallaolojärjestelmässä on henkilöitä ja
tosiaan eivät koirat ole valmiita, ne vaativat koulutusta,
niin nyt sitten tämä paikallinen luvansaanti poistuu.
Toisaalta nyt menneenä syksynä esimerkiksi Pohjois-Karjalassa
kaikkiaan 21 eri määräystä annettiin
karhujen karkottamiseen, niiden lopettamiseen ja sitten jälkihoitoon,
ja suurin osa, ainakin merkittävä osa, uskon,
on sieltä omasta kotikaupungistani. Nyt sitten tämä sitoo
erittäin merkittävästi poliisiin resursseja.
Yksi poliisimies, voi sanoa, että käytännössä koko
ajan joutui toimimaan näitten asioitten parissa. Päätös tietysti
tästä karkottamisesta ei useinkaan sitten onnistunut.
Kumiluodeilla tai sitten koiran haukulla kun niitä karkotettiin,
niin ne karhut palasivat takaisin. Sitten konkreettisen työn
tässä tekivät tämä Suurriistavirka-avun
varallaolojärjestelmässä olevat metsästäjät.
Tietysti voi asettaa kysymyksen, voisiko tätä hoitaa
jollakin muulla tavalla, esimerkiksi riistanhoitopiirit. Nimittäin poliisille
on kertynyt viime vuosina toisarvoisia töitä tavallaan.
Eli viittaan siihen käräjäoikeusuudistukseen
ja myös kihlakuntauudistukseen ja näitten henkilöitten
kuljettamiseen paikkakunnalta toiselle, ja, niin kuin äsken
totesin, niin erityisesti nyt sitten tänä syksynä ovat
nämä karhuasiat enemmän kuin tarpeeksi
työllistäneet poliisia. Tätä varmaan
myös valiokunnassa on syytä miettiä.
Arvoisa puhemies! Toivottavasti myös sitten käytännössä niin
käy, että tähän järjestelmään, joka
perustuu vapaaehtoisuuteen, täältä löytyy riittävästi
porkkanoita myös jatkossa ja sitten voidaan nämä asiat
hoitaa ainakin sillä tavalla, että nämä henkilöt
saisivat korvauksia siitä, mitä heille tulee välittömiä kustannuksia.
Myös oma talousarvioaloitteenihan on liittynyt tavallaan näihin
asioihin, että välttämättä pelkän
vapaaehtoisuuden pohjalta ei enää jatkossa kaikki
onnistu. Jos vapaaehtoisia ei löydy riittävästi,
niin me jokainen tiedämme, että lasku valtiolle
on huomattavasti suurempi. Jo tällä hetkellä näitten loukkaantuneitten
hirvien osalta, jotka sitten on jouduttu lopettamaan, ja niiden
lihat sitten on myyty, valtiolle tämä tulo on
ollut erittäin vähäinen.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Arvoisa puhemies! Rouva ministeri lähti siitä,
että tämä uusi järjestelmä tuo
sitä päätäntää ja
palvelua lähemmäksi sitä kenttää.
Sitä varmasti tarvitaan, mutta miten tämä tulee
heijastumaan petopolitiikkaan yleensä, koska siinä on
tietenkin se läheisyysperiaate aika tärkeä.
Sanotaan nyt karhut, sudet ja ilvekset, niiden määrät
eri alueilla ovat hyvin erilaisia, meillä pohjoisessa on
tässä suhteessa suurta huolta. Pitäisi
kohtuullistaa ja ainakin tietyillä alueilla päästä ihan
toisenlaisiin ratkaisuihinkin kuin nyt. Tuleeko tähän
tätä kautta muutosta? Siellä poromiesten
vahingot tällä hetkellä esimerkiksi Itä-Lapissa
ovat valtavan isoja, ja se on se kysymys, joka jurraa. Tässä on
jännitettä EU:n ja kentän välillä,
niin kuin te sanoitte, mutta saadaanko tässä sellaista
otetta, että paikallinen näkökulma korostuisi
tarpeeksi? Se on ison luokan kysymys koko tämän
järjestelmän uskottavuuden kannalta. Samaten tietenkin
korvaukset, että ne ovat sitten varmasti riittäviä.
Mutta sen lisäksi esimerkiksi poromiehet tuovat esille
sen, että tämä todentaminen on tosi vaikea
prosessi, koska se vie paljon aikaa ja siitä ne korvaukset
ovat heikot. Pääsemmekö me tässä petopolitiikassa nyt
sellaiseen tilanteeseen, että se päätäntä tapahtuu
läheltä, tai ainakin voidaan tosissaan vaikuttaa
sieltä läheltä siihen päätäntään?
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Metsästyksestähän
sanotaan, että se on jalo harrastus. Se, eläimen
tappaminen, saattaa olla sitä, etenkin kun eläintä jahdataan
ja sitten se lopulta nujerretaan, mutta se ei aina sitä kuitenkaan
ole, etenkin kun liikutaan pitkin maailmaa helikoptereilla ja gepardeja
käydään ampumassa Afrikassa, niin kuin
tiedetään näitä henkilöitä olleen
Suomestakin. Mutta nyt uskon siihen, että meillä on
hyvät metsästäjät Suomessa.
Osa heistä on täällä paikalla,
ja tässä mielessä tämä riistahallintolaki
tulee varmaan hyvään tarkoitukseen noin yleisesti,
eli bona fide.
Mutta tämä 4 § tässä,
arvoisa ministeri — hienoa muuten, että meillä on
ministeri paikalla, kun tätä asiaa käsitellään — tässä on
valtakunnallinen riistaneuvosto ja tässä on 8
eri osapuolta maa- ja metsätalousministeriöstä alkaen,
ja sitten on myös luonnonsuojelun kannalta valtakunnallisesti
merkittävä järjestö, toivoisin,
että tässä olisi mukana myös
eläinsuojelun kannalta merkittävä valtakunnallinen
järjestö. Se olisi niin kuin eri näkökulma
tähän asiaan.
Sitten edelleenkin tähän esitykseen. Täällä on muutama
muutos, joka ehkä vaatisi tässäkin jo keskustelua:
38 § nimenomaan metsästyslain muuttamisessa.
Tämän hetken tilanne on se, että mikäli
katsotaan jonkin eläimen kannan säilymisen vaarantuneen
riistanhoitoyhdistyksen alueella, niin silloin on riistanhoitopiirin
kiellettävä tällaisen eläimen
metsästäminen tai rajoitettava sitä.
Mutta sitten tässä uudessa esityksessä sanotaan,
että "voidaan" tehdä näin. Ei siis ole
tällaista imperatiivista tilannetta, että käsketään,
vaan todetaan, että "voidaan". Tämä herättää kysymyksen.
Sitten 41 b §:ssä, tässä uudessa
pykälässä, todella toivon, että kun
valiokunta asiaa käsittelee, se toteaisi tämän
vakavan vahingon estämisen, joka on tässä 1
momentin 3. kohdassa, että se olisi todella vakava vahinko.
Täällä todettiin valvonnasta, valvonnan
tarpeellisuudesta, ja itse haluan myös sitä painottaa.
Toivottavasti valiokunta tekee myös sen. Meillähän
on noin 10 erävalvojaa Metsähallituksella, onko
heitä 9,5 henkilötyövuotta vai 10, jompikumpi,
mutta joka tapauksessa tämä on ongelma.
Törkeä metsästysrikos toivon mukaan
tulee pian. Sehän kuuluu oikeusministeriön hallinnonalaan,
ja oikeusministeri Brax sitä on kertonut valmistelevansa.
Mutta tämä petopolitiikka todella. Täällä viitattiin
poronhoitoalueella tapahtuvaan vahinkoon. Tämä maakotkien
reviiriperäisten ongelmien kustantaminen, sen siirtäminen
johonkin muuhun eläimeen, joka aiheuttaa vahinkoja petoeläimeen,
on tietysti vaikeata, koska se ei ole sellaista samanlaista reviirikäyttäytymistä,
mutta kuitenkin olisi hienoa löytää joku
muu vaihtoehto kuin tappaminen esimerkiksi susien kohdalla, jotka
eksyvät poronhoitoalueelle.
Susista onkin pakko todeta se, että kun kerrottiin
tässä muutama vuosi sitten Suomessa olevan 250
susieläintä, niin sitten todetaan yllättäin,
että onkin selvästi alle 200, ehkä päälle
150. Siis sata on hävinnyt, ilmeisesti salametsästetty,
myrkytetty, tuhottu, tapettu tavalla tai toisella, ja samalla tietysti
se luonnollinen kannan lisäys on hävinnyt myös.
Eli tämä petoeläintilanne Suomessa on todella
ongelmallinen. Yhdyn kyllä niihin ajatuksiin, että pitäisi
olla sellainen politiikka, että se on hyväksyttävissä ihmisten
mielissä, eikä niin, että lähdetään
nyt sitten petojahtiin, eri syistä, vaikkapa EU-vastaisuuden
lippua heiluttaen tai mitä milloinkin, mutta tietysti juuri
tämä susikannan muutos on asia, joka arveluttaa.
Toivon, ja uskon kyllä, että myöskin
maa- ja metsätalousministeriössä on ihmisiä,
jotka ovat tästä huolissaan.
Lauri Kähkönen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Tiusaselle, joka näkee nämä metsästysasiat
niin hyvin mustavalkoisena. En väitä, etteikö tätä salametsästystä,
valitettavasti, olisi, mutta tällaisiin lukuihin, että joku sata
sutta olisi salametsästetty, en todella usko. Jotkut muut
syyt ovat varmasti tähän susikannan vähenemiseen.
Mutta pyysin, arvoisa puhemies, tämän puheenvuoron
liittyen tuohon 38 §:ään Metsästyksen
rajoittaminen. Metsästystä jo nelisenkymmentä vuotta
harjoittaneena voin kyllä todeta, että metsästysseurat
seuraavat erittäin tarkkaan riistakantoja alueillaan ja
ne jo nyt rauhoittavat hyvinkin herkästi. Lukumääriä vähennetään
esimerkiksi lintujen osalta jne. jne. Koppelo rauhoitetaan tai jotakin
muuta, että voitte hyvin levollisin mielin olla, että tämä toteutuu
jo käytännössä.
Eero Reijonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tämän lain valmistelussa
ovat kaikki tahot tukeneet vahvasti tätä uudistusta.
On hyvin yksimielisesti voitu viedä tätä lakiesitystä eteenpäin, ja
se on tietysti erittäin hyvä lähtökohta.
Täällä ed. Tiusanen hieman kyseenalaisti, onko
metsästys jalo harrastus. Se on ehdottomasti jalo harrastus.
Minä haluan korostaa sitä, että metsästäjät
tekevät äärettömän
paljon riistanhoitotyötä vapaaehtoisesti, ja tämän
riistanhoitotyön tuloksena riistakannat ovat kestävällä tasolla.
Viittaan tässä ed. Kähkösen
puheenvuoroon. Muun muassa Pohjois-Karjalan riistanhoitopiiri teki
ratkaisun, jossa metson ja kanalintujen metsästysaikaa
lyhennettiin kaksi viikkoa kantojen vahvistamisen näkökulmasta,
eli tämä on hyvin tärkeä näkökulma.
Kyllä minä itse näen niin, että metsästäjät
ovat parhaita luonnonsuojelutyön tekijöitä luonnossa
liikkuessaan, ja tähän kannattaa ehdottomasti
kiinnittää erityistä huomiota.
Mutta tähän varsinaiseen lakiesitykseen. Tässähän
on äärettömän tärkeätä se,
että paikallisuus säilyy ja riistanhoitoyhdistysten
asema vahvistuu. Siellä ei muutoksia juurikaan tapahdu,
eli paikallisesti voidaan yhdistyksessä tehdä näitä linjauksia.
Se on erittäin hyvä ja tärkeä asia.
Ja kun tähän valvontaan otettiin myös
kantaa, niin tällä hetkellähän
yhdistyksissä on jo riistanvalvojat, jotka ovat suorittaneet
kokeen ja saaneet kortin, tekevät valvontatyötä jatkuvasti.
Ei ole pelkästään ne Metsähallituksen
erävalvojat, vaan siellä jokaisen riistanhoitopiirin
alueella on näitä valvojia, jotka tekevät äärettömän
tärkeätä työtä.
Tässä mietin lähinnä sitä,
mikä on tämä häirikköeläinten
poiston tilanne, kun tiedämme sen, että muutama
aika sitten tämä päätöksenteko
siirtyi riistanhoitopiireille. Onko tämä kuvio
nyt sitten huononemassa, siirtyykö tämä päätöksenteko
kauemmaksi, voidaanko alueellisesti nopeasti tehdä niitä päätöksiä häirikköeläinten
osalta myöskin jatkossa? Tähän varmaankin
on ministerillä vastaus olemassa.
Mutta kaiken kaikkiaan näen tämän
erittäin hyvänä uudistuksena ja tähän
aikaan sopivana.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Vielä jatkoksi ensimmäiseen
puheenvuoroon. Myönnän kyllä sen, että voin
olla vähän liiankin allerginen silloin, kun kyseenalaistetaan metsästysharrastus.
Kannattaa muistaa, että se on aina ensimmäiseksi
luontoharrastus, jo sinällään äärimmäisen
tärkeä.
Mitä tulee susikantoihin, ne kyllä täydentyvät hyvin
tehokkaasti Venäjältä. On aika mielenkiintoinen
tilanne Lapissa. Siellä syötetään
omat porot pedoille, ja sitten poronlihanjalostaja tuo Siperiasta
lisää poroja Lappiin, jotta on, mitä jalostaa.
Mutta tuohon, mitä ed. Reijonen sanoi, voisiko ministeri
vielä selventää sitä, että jos
nyt esimerkiksi aletaan karhun pyyntimääriä,
kiintiöitä rukata, aletaan aluejakoja muuttaa,
niin kuinka se päätösprosessi etenee
nyt tämän uuden organisaation mukaan. Jos haluamme
muuttaa esimerkiksi keskisessä Lapissa hirvenpyyntiaikoja — nythän
se aikaistettiin neljässä pohjoisimmassa kunnassa,
mikä oli ihan oikea päätös — niin
miten jatkossa, jos halutaan, että hirvenpyyntiaikaa koskevassa
päätöksessä tämä alueellinen
ja paikallinen näkemys korostuu, niin kuinka se päätösprosessi
etenee.
Ja kun sitten täällä vielä mainittiin
tämä törkeä metsästysrikos,
niin pitääkö paikkansa, että suunnitellaan
peräti neljän vuoden maksimituomiota? Minä tiedän,
että se ei ehkä ole suoraan ministerin yksinään
vastattavissa, mutta tiedän, että olette ehkä paremmin
ajan tasalla kuin muut siitä asiasta. Jos tätä neljän
vuoden maksimirangaistusta vertaa siihen, mitä saa esimerkiksi
raiskauksesta tai taposta, niin se kyllä kuulostaa äärimmäisen
kovalta tuomiolta.
Antti Rantakangas /kesk:
Arvoisa puhemies! Ensinnä pieni yleishuomio. Näyttää siltä, että tässäkin
asiassa näemmä vasemmistoliiton eduskuntaryhmällä on
ainakin kolmenlaista kantaa: puolesta, vastaan ja siltä väliltä.
Mutta, puhemies, tämä lakiesitys on saanut hyvän
vastaanoton alan toimijoitten keskuudessa ja metsästäjien
keskuudessa erityisesti, ja se on tietysti hyvä lähtökohta
tälle lakiuudistukselle. Metsästäjät
tekevät todella tärkeää työtä riistakannan
hallinnassa, jos näin voi sanoa, säästävät
yhteiskunnan kustannuksia ja monia inhimillisiä kustannuksia
esimerkiksi hirvikannan kohtuullistamisella. Metsästys
on paitsi hyvä harrastus, metsästäjät
tekevät myös tässä mielessä ja muutenkin
arvokasta työtä riistanhoidon osalta.
On tärkeää, että päätösvaltaa
siirretään ja on jo siirretty tuonne aluetasolle
esimerkiksi näiden petoeläinten kaatolupien osalta.
Se on juuri oikeanlaista toimintaa, ja tältä osin
tätä tilannetta pitää jatkaa.
Riistanhoitoyhdistyksen osalta ei ole ainakaan merkittäviä muutoksia
tulossa, ja tämä maakunnallinen riistahallinto
säilyy edelleenkin alueen tuntijoitten käsissä.
Pidän tärkeänä, että kun nyt
näitä alueella toimivia henkilöitä on
nimitetty riistapäälliköiksi, niin pidettäisiin
jatkossakin tämä kunniakas nimike voimassa, joka
kuvaa hyvin tämän toimijan tärkeää tehtävää.
Petopolitiikasta vielä sen verran, että kyllähän tämä mittava
petoeläinkanta on todellinen ongelma tuolla poronhoitoalueella.
Itse tapasin Pudasjärvellä sen alueen poroisäntiä,
ja kyllä siellä aito huoli on oman elinkeinon
tulevaisuudesta, jatkuvuudesta ennen kaikkea siinä mielessä,
löytyykö jatkajia tänne poroelinkeinon
pariin. Tässä mielessä petoeläinkannan
sääntely on erittäin tärkeä ja
välttämätön asia.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Haluan itse edelleen painottaa sitä asiaa,
että olen samaa mieltä siitä, että metsästäjät
tekevät hyvää riistanhoitotyötä,
siitä ei varmasti ole epäselvyyttä.
Mutta kysymys 38 §:n sanamuodon muuttamisesta
on aiheellinen kysymys. Tuskin tässä nämä puheenvuorot
sitä merkitsevät, ettei tätä esitettyä uutta
käytäntöä voisi hyväksyä eli
tämän riistahallintolain mukaista Suomen riistakeskuksen
perustamista.
Mutta todella 4 §:n valtakunnallisessa riistaneuvostossa
toivoisi eläinsuojelun olevan myös mukana.
Siitä, mikä on jalo harrastus, onko se metsästys,
voidaan olla siis useaa mieltä. Mutta sitä ihmettelen
kyllä, että naisten osallistuminen metsästykseen
kasvaa. Se on sellainen asia, jota en oikein ymmärrä.
Olen aina ajatellut, että naiset olisivat fiksumpia kuin
miehet tässä mielessä. Aseiden käyttö eri
tavalla on sellainen asia, että siihen aina liittyy ongelmia.
On fiksua metsästämistä, asiallista riistan
vähentämistä ja sitten asiatonta.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Mustajärven heittoon näistä susien
ryntäilystä — sieltä itärajan
takaa hän varmaankin tarkoitti, tuskin Ruotsin puolelta
tai Norjan puolelta — kommentoin kahdella tavalla.
Ensinnäkin minullakin, joka olen jopa väitellyt
tästä aiheesta joskus maailmassa tohtoriksi, oli
väärä käsitys siitä,
että niitä tulisi sieltä vähän kauempaa.
Se sopisi siihen ekspansiojärjestelmään,
mutta tämä geneettinen tutkimus osoitti, että se
ei pitänytkään paikkaansa.
Toiseksi itärajan takana susikanta on pienentynyt nyt
niin paljon, ja sehän näkyy juuri siinä, että se
ei heti täyty. Tietysti täytteeksi kelpaavat vain
sellaiset, jotka ovat niin sanottuja reviirinsä jättäneitä.
Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila
Arvoisa puhemies! Kiitos ensinnäkin erittäin
asiantuntevasta ja asiallisesta keskustelusta. Minä kunnioitan
erilaisia mielipiteitä ja tiedän, että on
ihmisiä, jotka eivät ymmärrä eivätkä hyväksy
metsästystä, mutta itse olen metsästäjä ja
ampumakokeen suorittanut ja pidän sitä erinomaisena
harrastuksena. Kun ajatellaan, miten paljon metsästäjien
joukko tekee todella hyvää riistanhoitotyötä ja
riistakantojen seurantaa jne., se on todella jalo harrastus, joka
vielä sitten kaiken lisäksi, niin kuin ed. Mustajärvi
hyvin osuvasti sanoi, rahoittaa itse koko vapaaehtoistoiminnan,
eli siihen valtion varoja ei tarvita. Nythän me nostamme
2 eurolla ensi vuoden budjetissa riistanhoitomaksua, että nimenomaan
tässä siirtymävaiheessa saadaan nämä järjestelmän kustannukset
sitä kautta katetuksi.
Riistanhoitoyhdistysten asema säilyy nykyisenlaisena,
ed. Mustajärvi, sen mielestäni aika selvästi
omassa puheenvuorossani sanoin. Se on nimittäin erittäin
tärkeätä nimenomaan tämän toiminnan
motivoimiseksi, metsästäjien motivoimiseksi jatkamaan
toimintaa, koska se on äärettömän
tärkeätä, eli paikallinen näkemys
sitä kautta säilyy vähintään
yhtä vahvana kuin tähänkin saakka.
Sitten ed. Pulliainen totesi, että kalastuksen osalta
ei vastaavaa järjestelmää voida tehdä.
Sellaista mielestäni nyt ei olla suunnittelemassakaan.
Sen verran siitä lain aikataulusta, että se menee
ainakin vuodella eteenpäin eli seuraavan hallituksen aikana
sitten rakennetaan sitä kalastuslain kokonaisuudistuksen
jatkoa. Nyt tulee ainoastaan sellaisia esityksiä eduskuntaan,
jotka liittyvät perustuslakiin ja sen velvoitteisiin.
Sitten ed. Kähkönen käytti hyvin
asiantuntevan puheenvuoron. Tämä on aivan totta,
metsästäjien vapaaehtoistyössä syntyy
kuluja. Oma tavoitteeni oli, mutta siihen en nyt tällä vaalikaudella
vielä päässyt, että valtion
budjetissa olisi ollut pieni määräraha,
jolla olisi voitu korvata esimerkiksi näitä automatkojen
aiheuttamia kustannuksia, kun siellä joudutaan liikkumaan,
kun riistaa lasketaan ja näitä tehtäviä tehdään,
mutta siihen ei nyt kerta kaikkiaan ollut mahdollisuutta. Mutta
se on totta, että tässä tullaan nyt sillä tavalla
vastaan, että tämä eläin, joka
nyt sitten tämän jälkeen ei mene valtiolle
vaan jää sinne paikalliselle seuralle, on ihan
hyvä vastaantulo.
Sitten koirien kouluttamisesta ja siihen tarvittavasta poikkeusluvasta.
Minusta tämä lähtee selkeästi
siitä ajattelutavasta, että siihen toimintaan
tarvitaan lupa, ja sitten jos siitä tarvitaan poikkeus,
niin se on tässä säädetty.
Sitten ed. Tennilä pohti minusta hyvin sitä kysymystä,
mitä merkitystä tällä on petopolitiikalle.
Minä uskon vahvasti, että tässä paikallinen näkökulma
tulee vahvistumaan. Minä myönnän avoimesti,
että minun hallinnonalani yksi kipein ongelma on ollut
tämä petopolitiikka ihan siitä yksinkertaisesta
syystä, että en ole löytänyt
keinoa, jolla me kykenisimme laskemaan pedot tavalla, joka herättäisi
luottamusta niiden paikallisten ihmisten keskuudessa, että ne
luvut ovat oikeita. Siihen tarvitaan dna- tai joku muu järjestelmä,
mutta siihen en ole ratkaisua löytänyt, ja minua
se ahdistaa, sanon ihan suoraan, koska siitä syntyy se
kaikkein suurin ongelma koko sektorille, ja se on se, että kun
ei ole luottamusta, niin ei ole myöskään
mahdollisuutta sitten toimia hyvässä yhteistyössä eteenpäin.
Tähän pitää jatkossa löytää keinoja.
Ed. Reijonen metsästäjänä myöskin
käytti erinomaisen puheenvuoron. Yhdyn siihen, että paikallisuus
tätä kautta vahvistuu.
Sitten tämä häirikköeläinten
hävittäminen. Edelleenkin tilanne on se, että tietty
määrä on olemassa lupia, jotka perustuvat
Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitoksen tekemiin selvityksiin. Silloin
pitäisi siellä alueella ottaa huomioon, että kun
tietty lupamäärä on, niin siitä varattaisiin nämä häirikköeläinten
luvat sitten, ettei tulisi sitä tilannetta, mikä Pohjois-Karjalassa
nyt oli, että yli 20 lupaa on jouduttu hankkimaan poliisin kautta,
koska tilanne sitä kautta meni hyvin hankalaksi.
Sitten kysymys siitä, mitä tämä nyt
vaikuttaa siihen, että karhun pyyntimääriä ja
mahdollisia alueita rukataan. Alueita me joudumme nyt rukkaamaan.
Minulla on sellainen käsitys sen käynnin pohjalta,
jonka olen tehnyt Itä-Suomeen ja Lappeenrannan alueelle,
että tänä vuonna kävi niin,
että kun Venäjällä olivat ne
mittavat metsäpalot, siellähän metsän
ravinto paloi karhuilta ja nehän tulivat sitten rajan yli
Suomen puolelle. Se lisäsi nimenomaan Lappeenrannan seudulla
ja rajaseudulla karhujen määrää tavattoman
paljon lyhyenä aikana. Toivottavasti ovat palanneet takaisin
sinne, mistä olivat tulleetkin.
Sitten tämä metsästysrikos ja siihen
neljän vuoden tuomio. Minä en tiedä asiasta,
koska en asiaa valmistele, mutta eduskunnassahan on parhaillaan
käsiteltävänä laki, jossa tämä neljän vuoden
tuomio tulee näistä vakavista eläinsuojelurikoksista.
Lauri Kähkönen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Arvoisa ministeri! Tähän
varsinaisessa puheenvuorossa esittämääni
kysymykseen, eikö tämä, kun jatkossa
ollaan vaatimassa Suomen riistakeskuksen myöntämää lupaa
näitten koirien kouluttamiseen, ole vaikeuttamassa tavallaan
tätä kouluttamista hyvinkin huomattavasti sitä kautta,
kun hyvin nopeasti pitäisi toimia, kun tällainen
vahinko sattuu, ja päästä tämän
kyseisen hirven tai ilveksen jäljille, ja miksi se ei voi
olla sitten riistanhoitopiireissä, tai mikä se
nimi tällä hetkellä onkaan. Minä en
oikein tähän saanut vastausta, että se
on pantava sinne ylös, ja jos tämä luvan
saanti on vaikeaa, niin kyllä tämä heijastuu
sitten jatkossa myös, että ei ole niin toimiva
tämä Srva-toiminta kuin tällä hetkellä.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Me varmasti ministerin kanssa olemme samaa
mieltä siitä, että esimerkiksi karhun
kohdalla pyyntikiintiöitä ja aluejakoja pitää rukata.
Kysyin siinä samassa yhteydessä siitä,
jos Lapissa halutaan muun muassa muuttaa hirvenpyyntiaikoja keskisessä Lapissa,
miksei muuallakin. Oleellista oli siinä kysymyksessä se,
että minä kysyin, muuttuuko tämä päätöksentekoprosessi nyt.
Sitä minä kaivoin sieltä ja halusin sille
omalle ennakkokäsitykselleni varmistuksen sitten.
Mutta kaiken kaikkiaan tämä petokysymys on ihan
varmasti vaikea asia, eikä käy ministeriä kateeksi,
että hän joutuu ratkomaan tämän
asian. Vieläkin tähän liittyen kysyisin
siitä karhun kevätpyynnin mahdollisesta palauttamisesta,
mikä oli ikimuistoinen pyyntitapa, osa suomalaista ainutlaatuista
metsästyskulttuuria.
Mutta sitten, jos sitä petoasiaa lähtee purkamaan
sieltä, missä se ongelma on vaikein elikkä karhun
ja ilveksen kohdalta, niin nehän eivät ole sillä lailla
uhanalaisia eläimiä niin kuin ovat esimerkiksi
susi tai ahma. Olinpahan jokin aika sitten tilaisuudessa, missä ed.
Pulliainen sanoi tästä ilveksestä ihan
mielenkiintoisen kommentin omana arvionaan, ja muistelen, että ed.
Pulliainen sanoi, että se on ihan julkinenkin kanta hänellä.
Tähän petokysymykseen varmaan saisi sitten nopeimmin
ratkaisua, jos tämän karhu- ja ilveskysymyksen
pystyisi hoitamaan edes jollain lailla. Minä uskon, että sitten
kun se paine pienenisi sieltä, niin myöskin sitten
paine salametsästykseen ja petojen salakaatoihin pienenisi
sitä kautta, koska tämä ongelmakin hyvin
nopeasti sitten lievenisi, jos näiden kahden pedon osalta päästäisiin
edes jonkunlaiseen ratkaisuun.
Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti ed. Kähköselle.
Jos valiokuntakäsittelyssä katsotte paremmaksi,
että se koirien kouluttamiseen tarvittavaa lupa päätetäänkin aluetasolla,
tehkää muutos siitä vaan, jos se toimii
joustavammin. Minulle se ei ole mikään tämmöinen
kysymys, että siitä pitäisi erikseen
tulla lupa pyytämään.
Sitten kysymys tästä päätöksentekoprosessista.
Ed. Mustajärvi, mielestäni se ei muutu. Te olette
tietoinen siitä, että nyt on annettu Lappiin lupa
muuttaa hirvieläinten metsästysaikaa johtuen siitä,
että joulukuussa ei voida metsästää,
koska siellä on pimeätä. Sen takia sitä aikaistettiin, ja
sama prosessi minusta säilyy tässä jatkossakin.
Sitten karhun kevätpyynti. Sitä pitää sitten harkita
ja selvittää kaiken kaikkiaan.
Sitten kysymys ilveksestä ja karhusta. Meillä on
nyt parhaillaan lausunnolla ilveksiin sellainen lupa, että 459
lupaa annettaisiin johtuen kasvaneesta kannasta. Meillä on
noin 2 500 ilvestä olemassa tällä hetkellä.
Se on lausuntokierroksella. Katsotaan, mitä sitten sen
jälkeen tulee.
Keskustelu päättyi.