17) Hallituksen esitys laiksi porotalouden ja luontaiselinkeinojen
rakennetuesta, laiksi porotaloutta kohdanneiden vahinkojen korvaamisesta
sekä eräiksi niihin liittyviksi laeiksi
Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila
Arvoisa puhemies! Poronhoitoalueella ankarat luonnonolosuhteet
rajoittavat tavanomaisen maatalouden harjoittamista, joten porotaloudelle
ja siihen liittyvillä sivuansioilla on suuri merkitys paikallisesti.
Porotalouden ekologinen ja kulttuurinen merkitys on myöskin
huomattava, kattaahan poronhoitoalue kolmanneksen maamme koko pinta-alasta.
Poronhoitoon ja muihin luontaiselinkeinoihin liittyy vahvaa kulttuurista
identiteettiä. Elinkeinojen edistäminen on siis
välttämätöntä ja sitä tullaan
nyt toteuttamaan esittelyssä olevalla hallituksen esityksellä porotalouden
ja luontaiselinkeinojen rakennetuesta ja laiksi porotaloutta kohdanneiden
vahinkojen korvaamisesta sekä eräiksi niihin liittyviksi
laeiksi.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan säädettäväksi
laki, jolla porotalouden ja luontaiselinkeinojen rahoituslaki kumotaan.
Rahoitusjärjestelmiä selkeytetään
siten, että porotalouteen ja luontaiselinkeinoihin kuuluvaa
alkutuotantoa tuettaisiin ehdotetun uuden porotalouden rakennetuista
annettavan lain nojalla. Esitys perustuu maa- ja metsätalousministeriön
asettaman työryhmän muistioon. Työryhmähän
asetettiin maaliskuussa 2008. Työryhmä järjesti
työnsä kuluessa kolme kuulemistilaisuutta asiasta
kiinnostuneille eri puolilla Lappia. Esitysluonnoksesta on pyydetty
lausunto asianomaisilta ministeriöiltä sekä hallinnonalan
toimijoilta ja etujärjestöiltä sekä luottolaitoksista.
Totean, että työryhmän työ oli
yksimielinen valtiovarainministeriö mukaan luettuna.
Alkutuotannossa tuotettujen tuotteiden jalostusta ja niihin
liittyvää muuta yritystoimintaa sekä maaseudun
hanketoimintaa tuetaan maaseudun kehittämisestä annetun
lain nojalla. Jo nyt noudatetun tukikäytännön
vuoksi ehdotetun rajauksen muutos vaikuttaisi vain vähän
tukijärjestelmien toimeenpanoon, mutta sen sijaan selkeyttäisi
niitä olennaisesti siitä, mitä ne ovat
nyt.
Uuden lain nojalla tuetaan pääsääntöisesti elinkeinonharjoittajien
alkutuotantoinvestointeja ja elinkeinon aloittamista. Tuki koskisi
myös asuntorakentamista ja vapaaehtoisia velkajärjestelyjä.
Paliskuntien investointien tukemista jatketaan, minkä lisäksi
tukea voi saada poroaitojen korjaamiseen. Myös tutkimusrahoitusta
jatketaan samoin kuin valtion maan käyttämistä erityisiin
etuuksiin.
Esityksessä on otettu huomioon tarve edistää erityisesti
nuorten porotalouden harjoittajien asemaa samoin kuin tarve parantaa
porotalouden kannattavuutta kullekin alueelle parhaiten soveltuvilla
keinoilla. Tukivarojen yksityiskohtaisessa ohjaamisessa voidaan
ottaa erityisesti huomioon myös poronhoitotapojen eroavuudet
poronhoitoalueen eri osissa. Paliskuntien mahdollisuuksia huolehtia
aitojen kunnossapidosta helpotetaan aitojen korjaustuella. Porotalouden
rakennetuista annettavaan lakiin sisältyy edelleen mahdollisuus
tukea porotalouden ja luontaiselinkeinojen harjoittajien elinkeinotoimintaa
investointituella, elinkeinonharjoittajan aloitustuella sekä elinkeinonharjoittajan
asumista asuntorahoituksella, eli tässä on hyvin
saman tyyppiset kuin maatilatalouden kehittämisrahaston
kauttakin olevat mahdollisuudet.
Aloitustuki voisi muodostua avustuksesta ja valtionlainasta.
Myös korkotuki ja valtiontakaus olisivat mahdollisia. Taloudellisiin
vaikeuksiin joutuneille porotalouden ja luontaiselinkeinon harjoittajille
voidaan edelleen tehdä vapaaehtoisia velkajärjestelyjä,
jotka koskevat aiemmin myönnettyjen valtionlainojen ja
valtion myyntihintasaamisten sekä korkotukilainojen ehtojen helpotuksia
ja toiminnan järjestämistä.
Porotalouden ja luontaiselinkeinoja koskevien tutkimusten ja
selvitysten rahoittamista jatketaan edelleen. Samoin luontaiselinkeinonharjoittajalle
voitaisiin osoittaa eräitä käyttöetuuksia Metsähallituksen
hallinnassa olevalla maalla. Porojen hätäruokintaan
myönnettävä tuki siirretään
erilliseen porotalouteen kohdistuneiden vahinkojen korvaamisesta
annettavaan lakiin. Samalla korvattavia vahinkoja laajennetaan koskemaan
myös mahdollisista eläintaudeista, luonnonolojen
muutoksista ja niihin verrattavista tapahtumista johtuvia yllättäviä vahinkoja.
Korvausjärjestelmä koskee ainoastaan porotaloutta
ja sitä sovelletaan hyvin rajoitetusti.
Tässä ihan lopuksi totean sen, että tämä asia meinasi
jämähtää tuonne valtiovarainministeriöön.
Siellä peljättiin, että tästä syntyy
joku ennakkotapaus yritystoiminnan vahinkojen korvaamisesta, mutta
laki sitoo sen selvästi porotalouteen. Tätä vaaraa
ei ole.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Toivoa sopii, että tämä hallituksen
esitys selkeyttää porotalouden ja luontaiselinkeinojen tukijärjestelmiä.
Petokorvauksia, vaikka ne ovatkin ihan oma lukunsa, on jouduttu
odottamaan joskus jopa lähemmäs kaksi vuotta,
mikä on aivan liian pitkä aika, ja lisäksi
eduskunnassa useampana syksynä sitten on väännetty
kättä määrärahojen
riittävyydestä. Se, mikä tässä hallituksen esityksessä on
hyvää, on se, että siinä otetaan
erityishuomion kohteeksi nuoret ja myöskin paikallisuus
korostuu elinkeinon harjoittamisessa.
Poronhoito ammattinahan poikkeaa hyvin paljon esimerkiksi Kainuussa
Tunturi-Lapista. Ne ovat ihan oma maailmansa, mutta yhteistä näille alueille
kuitenkin on sitten tämä petotilanne, niin kuin äskeisessä keskustelussa
todettiin. Tilannehan on niin, että jos poronhoitajien
pääoma sulaa käsiin elikkä se,
paljonko heillä on poroja, niin silloin kaikki nämä tukijärjestelmät
ovat turhia. Kuitenkaan Lapissa ja Kainuussa ei ole yhtään liikaa
mökkejä lämpimillä, ja jos tämä poronhoitoalueen
raja lähtee liukumaan Kainuusta pohjoiseen ensialkuun itärajaa
seuraten, niin mihinkä se sitten lopulta pysähtyy,
sitä ei tiedä kukaan.
Porotalouden kohdalla aivan liian useasti unohdetaan se, että porotaloudella
on äärimmäisen vahva kytkentä matkailuun,
matkailun imagoon, alueitten kiinnostavuuteen, lähiruokaan. Se
on osa perinteistä kulttuuria, elämäntapaa,
ja porotaloudella on vahva kytkentä myös muihin toimeentulolähteisiin,
esimerkiksi kausiyrittäjyyteen, ja eipä tuolla
pohjoisessa, Itä-Suomessa, Kainuussa, liian paljon näitä toimeentulon lähteitä muutenkaan
ole.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Hyvä, että tämä esitys
on tänne tullut. Kiinnitän huomiota oikeastaan
yhteen asiaan ja sen seurausvaikutuksiin. Huomautus koskee 3 §:ää,
joka on otsikoitu "Luonnononnettomuus ja muu tuho".
Nythän on sillä tavalla — olen moneen
kertaan sitä yrittänyt lukea — että se
on vähän persoonallisesti kirjoitettu, koska pitäisi
rinnan aina tämmöisessä tapauksessa olla
poronhoitolaki ja siellä oleva talvilaidunten kantokyvyn
mukainen suurimman sallitun poromäärän
määritysjuttu. Nyt olisi ollut tietysti, nyt vasta
hoksasin sen itsekin tässä vaiheessa, ihan paikallaan,
että se toinen laki, taikka kolmas laki, ihan riippuu siitä, miten
haluaa näitä tarkastella, olisi tullut samaan aikaan
tarkasteltavaksi. Poronhoitoelinkeinon etu on se, että suurimman
sallitun poromäärän määrittäminen
tapahtuisi joka 5. vuosi — se on kai edelleen se joka 10.
vuosi — koska ne laitumet tahtovat olla niin mulloksella.
Tässä aivan oikein ed. Mustajärvi totesi,
että sillä on luonnonmatkailullista merkitystä imagolle,
ihan täsmälleen juuri näin on, mutta
ei se paljon kyllä imagoa ole, jos jossakin Levin lähellä jnp.
on mulloksella, niin että siellä on niin kuin
karhilla ajettu kaikki jäkäliköt. Kyllä se
ei nyt kovin hääppöiseltä vaikuta
ja inspiroi ja imponoi kesäolosuhteissa katsomaan niitä laitumia.
Tähän 3 §:ään
voitaisiin kytkeäkin jotakin.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Arvoisa puhemies! Poro kuuluu Lappiin. Se on meille edelleen
tärkeä elinkeino, ja se on osa Lapin imagoa aivan
ilman muuta. Pitää pitää huolta
siitä, että poroelinkeino Lapissa pärjää.
Ed. Pulliainen oli huolissaan siitä, että liian
isoja karjoja pidetään. Me olimme Lapin kansanedustajat
Paliskuntain yhdistyksen vieraina, ja siellä on eräissä itärajan paliskunnissa
tilanne se, etteivät vaan lopu karjat tällä petovahinkojen
määrällä kokonaan. (Ed. Pulliainen:
Se on alueellinen!) — Se on hyvin alueellinen, ja tämä on
se ongelma tässä petopolitiikassa. — Meidän
pitää monimuotoisuus turvata, mutta jos petojen
määrä keskittyy esimerkiksi joihinkin
paliskuntiin ja siellä tulee hirveitä vahinkoja,
se on katastrofaalista sille alueelle. Tämä on
se ongelmallinen kysymys.
Sen vuoksi petopolitiikkaan pitää tulla semmoinen
läheisyysperiaate, jos sitä petojen osalta voi
olla; ei se kovin läheistä varmaankaan voi olla
noin sananmukaisesti. Mutta siellä lähellä tiedetään,
mikä on se kestävä raja, minkä jälkeen on
kohtuuttomuus. Siellä se tiedetään parhaiten, ja
siihen pitää nyt päästä.
Toivon mukaan edellinen lakiesitys, joka täällä oli
käsittelyssä, vie tähän suuntaan.
Sitten ovat nämä petovahinkojen korvaukset. Ne
viipyilevät toivottomastikin joskus. Sitten on petovahinkojen
toteaminen. Poromiehet sanovat, että se on iso työmaa
todentaa, että heille on tullut vahinkoja, se vie paljon
työaikaa, ja sitä ei riittävästi
ja joskus ei ollenkaan korvata, ja siihen kyllä pitäisi
tulla joku ratkaisu.
Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti. Ed. Pulliainen kiinnitti tärkeään
asiaan huomiota, tähän talvilaidunten kantokykyyn.
Minulla on tarkoitus tämä valmistelu käynnistää,
ja sovitaan nyt niin, että se on sitten kerran viidessä vuodessa.
Nyt se on ollut kerran kymmenessä vuodessa. Kun tämä työryhmä nyt asetetaan,
niin otetaan tämä rajaus siinä huomioon,
että se tehdään viiden vuoden välein.
Tämä on nimittäin sen takia tärkeä asia,
että eihän meidän ole mitään
järkeä pitää eläimiä,
jos niille ei ole ruokaa. Vaikka talviruokintaakin tarvitaan, se ei
yksin ratkaise sitä, jos eläinten määrä on
kovin suuri verrattuna talvilaidunten kestävään
kantokykyyn. Sitten poronhoitolain elinkeinon sallittu suurin poromäärä:
siihen liittyen tässähän on rajana se
80 poroa, mihin pitää päästä yhtä porotalousyrittäjää kohti,
jotta pääsee tämän lain piiriin.
Kaiken kaikkiaan tässä on erittäin
tärkeästä asiasta kysymys Lappia ajatellen.
Poro kuuluu Lappiin, ja 2,5 miljoonaa kiloa vuodessa on se lihan
määrä, joka siellä saadaan,
ja väitän vaan, että se voisi olla puoltakin
kalliimpaa ja menisi hyvin kaupaksi ja ne ihmiset saisivat hiukan
paremman toimeentulon, koska he elävät kyllä köyhyysrajalla.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Vielä ihan täsmälleen
samasta asiasta elikkä talvilaidunten kantokyvystä sellainen
näkökohta, että nythän meillä esimerkiksi
Pudasjärvellä on sellainen tilanne, että ne
porot ovat piharuokinnassa, jolloinka jos ne ovat pysyvästi
talvet piharuokinnassa, niin silloin tietysti niitä voi
olla vähän enemmältikin, mutta silloin
se on todentamisjuttu. Mutta se olisi hyvä laissa todeta,
että sellaistakin asiaa voidaan käyttää silloin,
kun se on pitävä peruste.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Arvoisa puhemies! Lyhyesti, että kyllähän
tämä kotiruokinta on nyt aika yleistä,
että tässä on myöskin aika muuttunut,
ed. Pulliainen. Tähän suuntaan se menee, ja se
on minusta myöskin nykymaailmaa, että ei kaikkia
poroja enää laiteta sinne mettään vaan
ja odoteta, paljonko tulee takaisin. Niitä ruokitaan.
Mutta tämä 80:n raja jäi äsken
osaltani sanomatta. Onkohan se liian korkea? Miten se nuori, uusi
poromies siihen pääsee kiinni? (Min. Anttila:
Siirtymäaika!) — Siirtymäaika, mutta
80 on iso määrä, jos halutaan, että sinne
uudistumista tulee ja karjat sillä lailla moninaistuu.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Siis tuo porokarjojen määrä on
tietysti ihan tärkeä asia. Ylilaiduntaminen on
tosiasia paikka paikoin paliskuntien alueella. Siinä, miten
se vaikuttaa sitten koko elinkeinoon, että tapahtuu tällaista
heinäruokintaa, (Ed. Tennilä: No mikä siinä on vikana?)
tietysti sen eläimen luonne, tämä lihan laatu,
muuttuu joka tapauksessa. (Ed. Tennilä: Hyvää se
on sekin!) Mutta se, että poro kuuluu Lapin imagoon tai
Lappiin, on tietysti selvä.
Mutta sitten tähän asiaan, porojen lisäksi
tähän petopolitiikkaan. Mielestäni ministeri
Anttila totesi ihan hyvin tuossa aikaisemmin edellisen asian kohdalla,
että olisi tärkeätä tietää,
pystyä tunnistamaan petoeläimet. Ja sitten sillä tavalla — vaikka
dna:n avulla, tai miten se onkaan mahdollista — tiedetään
määrä, mikä helpottaa tätä asiaan
suhtautumista ja siihen suhtautumista, että tiedetään
realistisesti suunnilleen ne vahingon määrät,
mahdolliset vahingoittajien määrät jne.
Lopuksi haluan vain todeta omana käsityksenäni,
että ihan niin kuin poro kuuluu Lappiin, kyllä sinne
kuuluvat sitten myös petoeläimet. Se on luonnollista.
Siinä on kysymys siitä, että ihminen
lajina on oikeutettu omaan asemaansa ja omaan alueeseensa, elinpiiriinsä,
ja näillä eläimillä — susilla,
ilveksillä, karhuilla, ahmalla — on myös
oma oikeutuksensa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Toivon, että tämä ei
nyt kuulosta siltä, että professori rupeaa pitämään
luentoa alasta, jota on 50 vuotta yliopistossa opettanut, mutta
poro sattuu olemaan monimahainen eläin ja itse asiassa
poro eläimenä syö ciliaatteja elikkä ripsieläimiä ja bakteereja
sieltä pötsistä, niin että ne
heinät menevät niitten bakteerien ja ciliaattien
elättämiseen.
Mutta kommenttini koski tätä lukumäärää 80. Elikkä jos
minä muistan oikein, niin sehän taisi tulla sillä tavalla,
että kun maksetaan niistä tietyistä poromääristä sitä valtion
ja EU:n tukea, niin siinä jouduttiin silloin nostamaan
se määrä niin, (Ed. Tennilä:
Nostettiin!) — nostettiin — että se merkittävyys-
ja vaikuttavuustavoite tuli, että se elinkeino jollakin
tavalla pitäisi päällä itsensä.
Keskustelu päättyi.