6) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi yksityishenkilön
velkajärjestelystä annetun lain muuttamisesta
ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
Anne Holmlund /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä on kyse kahdesta
erillisestä asiasta: yksityishenkilön velkajärjestelystä ja
saatavan lopullisesta vanhentumisesta. Yksityishenkilön
velkajärjestelyn osalta ehdotetaan useita muutoksia, joiden tarkoituksena
on muun muassa keventää ja yksinkertaistaa menettelyä,
vähentää talous- ja velkaneuvonnan työmäärää sekä helpottaa
työttö-mien ja nuorten pääsyä velkajärjestelyyn.
Valiokunta kannattaa ehdotuksia. Eräisiin säännöksiin valiokunta
ehdottaa kuitenkin sääntelyä selkeyttäviä tarkistuksia.
Keskityn tässä velkajärjestelyn osalta
kahteen seikkaan: velkajärjestelyn avaamiseen pienyrittäjille
elinkeinotoiminnan velkojen järjestelemiseksi sekä velallisen
lisäsuoritusvelvollisuuteen.
Esityksessä ehdotetaan velkajärjestelyn avaamista
yksityisille elinkeinon- ja ammatinharjoittajille siten, että yksityisvelkojen
lisäksi myös elinkeinotoiminnan velkojen järjesteleminen
on eräin edellytyksin mahdollista. Tämä mahdollistaa
yksityisen elinkeinon- tai ammatinharjoittajan talouden kokonaistilanteen
korjaamisen. Valiokunta kannattaa esitystä, koska yksityishenkilön
velkajärjestelyyn pääseminen parantaa
pienyrittäjien asemaa. Nykyisin yksityisten elinkeinon-
ja ammatinharjoittajien tulee hakeutua yrityssaneeraukseen taloudellisen
tilanteensa kor-jaamiseksi. Yrityssaneeraus on kuitenkin raskas ja
kallis menettely pienyrittäjän tilanteen korjaamiseen.
Pienyrittäjän on siten vaikea saada taloudellinen
tilanteensa kokonaisuudessaan korjattua. Velkajärjestelyyn
pääsy tuo mukanaan myös korkean omistusasunnon
suojan, jota yrityssaneeraukseen ei sisälly.
Velkajärjestely on avattu elinkeinotoiminnan velkojen
järjestelemiseksi varsin harkitusti ja pääsylle
on asetettu erityisiä lisäedellytyksiä: elinkeinotoiminnan
tulee olla jatkamiskelpoista ja melko pienimuotoista, eikä sen
tervehdyttämisen tule edellyttää yritystoimintaa
koskevia järjestelyjä. Elinkeinotoiminnan jatkamiskelpoisuuden
edellyttäminen on välttämätöntä,
koska velkajärjestelyä ei tule myöntää tappiolliseen
toimintaan, jossa mahdollisesti velkaannutaan lisää.
Myös elinkeinotoiminnan pienimuotoisuus on perusteltu vaatimus,
jotta sääntely voidaan kohdistaa sellaisiin yksityisiin
elinkeinon- ja ammatinharjoittajiin, jotka voidaan rinnastaa yksityishenkilöihin.
Mainitut rajoitukset ovat tärkeitä, koska uudistus
rikkoo nykyisen rajan siitä, ettei yksityishenkilön
velkajärjestelyssä järjestellä elinkeinotoiminnan
velkoja.
Valiokunta kantaa mietinnössään huolta
talous- ja velkaneuvonnalle osoitettavien lisämäärärahojen
riittävyydestä. Talous- ja velkaneuvonnassa avustetaan
jatkossa yksityisiä elinkeinon- ja ammatinharjoittajia
myös heidän elinkeinotoimintaan kuuluvien velkojensa
järjestelemiseksi, mikä lisää talous-
ja velkaneuvonnan asiakasmäärää ja
tuo sille uuden asiakasryhmän. Valiokunta pitää välttämättömänä,
että talous- ja velkaneuvonnan voimavarojen riittävyyttä jatkossa seurataan.
Esityksessä ehdotetaan muutoksia myös velallisen
lisäsuoritusvelvollisuuteen. Nykyisin lisäsuoritusvelvollisuus
syntyy, jos velallisen nettotulot kasvavat kalenterivuoden aikana
vähintään 831 euroa. Tämän
rajan ylittävistä tuloista velallisen on käytettävä velkojensa
suoritukseksi puolet. Laissa säädetty euroraja
on sidottu kansaneläkeindeksiin. Vuonna 2014 euroraja on
siten käytännössä 970 euroa.
Esityksessä ehdotetaan laissa säädetyn
eurorajan nostamista 1 500 euroon. Tarkoituksena on yhtäältä kannustaa
velallista hankkimaan tuloja velkajärjestelyn aikana ja toisaalta
vähentää lisäsuoritusvelvollisuuden
aiheuttamaa työmäärää talous-
ja velkaneuvonnalle ja velkojille. Lakivaliokunta ehdottaa tavoitteiden
edistämiseksi, että raja nostetaan 2 000 euroon.
Viimeiseksi otan esille esitykseen sisältyvän uudistuksen
saatavan vanhentumisesta. Taustaksi sen verran, että ulosottoperustehan
säädettiin määräaikaiseksi
jo vuonna 2003. Joitakin vuosia myöhemmin tehtiin uudistus
siitä, että itse saatava vanhentuu lopullisesti,
kun ulosottoperusteen määräaika päättyy.
Muutosten tarkoituksena on estää elinikäinen
tai kohtuuttoman pitkäkestoinen ulosotto. Sääntely
ei kuitenkaan koske ta- pauksia, joissa velkoja ei ole hakenut saatavalleen
ulosottoperustetta. Tällöin velkoja voi estää velan
vanhentumisen katkaisemalla sen kolmen vuoden välein. Nyt
tilanne ehdotetaan korjattavaksi siten, että säädetään
erääntymisestä laskettavasta velan vanhentumisesta.
Velka vanhentuisi lopullisesti 20 vuoden tai — jos velkoja
on luonnollinen henkilö — 25 vuoden kuluttua erääntymisestä.
Määräajat ovat viisi vuotta ulosottoperusteen
määräaikaa pidempiä, ja niitä sovelletaan,
jos ulosottoperusteen määräaika ei ole vielä kulunut
umpeen.
Lakivaliokunta kannattaa pyrkimyksiä estää kohtuuttoman
pitkää perintää ja pysyvää velkaantumista
ja näistä aiheutuvia ongelmia. Valiokunta katsookin,
että myös sellaisissa tapauksissa, joissa ulosottoperustetta
ei ole haettu, velkavastuulla on tärkeää olla
jokin enimmäiskesto. Esitystä puoltaa myös
velallisten yhdenvertaisuus, sillä velallinen ei voi itse
vaikuttaa siihen, hakeeko velkoja ulosottoperustetta vai ei. Toisaalta
ehdotuksen arvioinnissa tulee ottaa huomioon myös vaikutukset
velkojan asemaan, minkä vuoksi vanhentumisaikojen tulee
olla riittävän pitkiä. Valiokunnan mielestä ehdotus
on tältä osin hyväksyttävä.
Esitykseen sisältyviä säännöksiä ehdotetaan sovellettaviksi
rajoitetusti taannehtivasti siten, että lain voimaan tullessa
vanhentumisajasta katsottaisiin kuluneen enintään
15 vuotta. Tämä merkitsee sitä, että saatavia
voidaan lain voimaantulon jälkeen periä vielä viisi
vuotta tai — jos kyse on yksityisestä velkojasta — kymmenen
vuotta. Esityksen tarkoituksena on vapauttaa 1990-luvun laman aikana
velkaantuneet velkavastuustaan.
Lakivaliokunta pitää loppujenkin 1990-luvun lama-ajan
velallisten kannalta inhimillisenä, että he vapautuvat
pitkään kestäneestä velkataakastaan.
Keskustelua on kuitenkin käyty siitä, missä ajassa
velkataakasta on mahdollista vapauttaa. Valiokunta on asiaa arvioituaan
päätynyt kannattamaan edellä mainittuja
hallituksen esittämiä määräaikoja.
Tämä johtuu siitä, että uudistus
vaikuttaa lain voimaan tullessa voimassa oleviin sopimussuhteisiin
ja niihin perustuviin oikeuksiin ja velvollisuuksiin, minkä vuoksi
myös velko-jien oikeudet tulee ottaa huomioon. Hallituksen esittämien
määräaikojen taustalla on se, että vastaavanlainen
säännösten rajoitettu taannehtivuus on
hyväksytty säädettäessä ulosottoperusteen määräaikaisuudesta.
Kyseisestä esityksestä lausunnon antanut perustuslakivaliokunta
piti esityksessä ehdotettuja viiden ja kymmenen vuoden
siirtymäaikoja riittävän pitkinä ja
velkojan kannalta kohtuullisina. — Kiitos.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksestä muutama
taustanumero alkuun: Vuoden 2013 loppuun mennessä velkajärjestelyhakemuksia
on jätetty käräjäoikeuksiin 112 000
kappaletta. Vuoden 2012 aikana käräjäoikeuksissa
käsiteltiin loppuun 4 539 velkajärjestelyasiaa.
Yli puolessa velkajärjestelyä koskevista asioista
maksuohjelma määrätään
kolmen vuoden pituisena. Viisivuotisohjelmat on oletettavasti yleensä määrätty
nollaohjelmina. Uusia hakemuksia käräjäoikeuksiin
saapui 4 675 kappaletta vuonna 2012.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksen tuomia parannusesityksiä olisivat
se, että nuorten pääsy velkajärjestelyyn
helpottuisi, ja se, että asunnon säilymistä koskevaa
säännöstä muutettaisiin tavallisten
velkojen vähimmäiskertymän laskentatavan
osalta. Menettely yksinkertaistuisi siltä osin, että velan
määrä maksuohjelmassa määräytyisi
pääsääntöisesti jo
velkajärjestelyhakemuksessa käytetyn saldopäivän
mukaan.
Toinen hyvä plussa on, että velkajärjestelyn esteperusteita
muutettaisiin siten, että velkaantumisen moitittavuutta
arvioitaessa kiinnitettäisiin huomiota velallisen toiminnan
lisäksi luotonantajan toimintaan. Velkajärjestelyn
esteitä lievennettäisiin myös siten,
että lakisääteisten velvollisuuksien
laiminlyöminen ei olisi esteperuste silloin, kun se johtuisi
velallisen maksukyvyttömyydestä. Tällä hetkellä varojen
tai vakuutusmaksujen laiminlyönnit ovat johtaneet siihen,
ettei henkilö ole päässyt velkajärjestelyyn.
Lisäsuoritusvelvollisuuden aiheuttaman tulon lisäyksen
alarajaa korotettaisiin ja lisäsuoritusvelvollisuuden täyttämisajankohta
siirrettäisiin verotuksen toimittamisen jälkeiseen
aikaan. Velallisen oikeutta vapaakuukausien pitämiseen
lisättäisiin silloin, kun maksuohjelman kesto
on yli kolme vuotta. Lisäksi hyvä esitys on tämä,
että työttömien pääsyä velkajärjestelyyn
nopeutettaisiin kahdesta vuodesta 18 kuukauteen. Tiedoksiannot toimitettaisiin
pääsääntöisesti sähköpostitse
aikaisemman hallintoa ja kustannuksia rasittavan paperikopion sijasta.
Lakiin lisättäisiin säännökset
maksuohjelman vahvistamisesta yksinkertaistetussa menettelyssä velkojien
enemmistön suostumuksella.
Arvoisa puhemies! Pääkysymys kuitenkin hallituksen
esityksessä on se, vapautuvatko 90-luvun laman jälkeiset
8 000 henkilöä velkavankeudesta koskaan.
Useimmat velalliset elävät siinä mututuntumassa,
että 15 vuoden kuluttua velat vanhenevat. Jos velkaa ei
ole haettu ulosottoon, velkoja voi hakea ulosottoperusteen juuri ennen
vanhentumisajan umpeutumista. Tällöin saatava
on perintäkelpoinen nykyisellään pisimmillään
35 vuoden ajan. Suomen Perimistoimistojen Liitto ry:n mukaan sen
jäsentoimistojen hoidossa on 15 000 toimeksiantoa,
jotka perustuvat yli 20 vuotta vanhoihin velkoihin ja joille ei ole
haettu oikeuden päätöstä. Velallisia
on yhteensä noin 8 000 ja velkojen määrä noin
10 miljoonaa. Nyt hallituksen esityksessä oikeutetusti ehdotetaan,
että velka vanhentuisi lopullisesti 20 vuoden kuluttua
erääntymisestä. Jos velkoja on luonnollinen
henkilö, vanhentumisaika olisi 25 vuotta. Säännöstä sovellettaisiin
rajoitetusti myös taannehtivasti.
Arvoisa puhemies! Pääsevätkö 90-luvun
talouslaman velalliset veloistaan vihdoin vapaaksi, veloista, jotka
pääasiassa johtuvat massatyöttömyydestä ja
toisen velasta, takauksista sekä yrittäjien mittavista
talousvaikeuksista? Eivät pääse, mikäli
hallituksen esitys toteutuu sellaisenaan. Esityksessä ehdotetaan,
että lain tullessa voimaan vanhentumisajasta katsottaisiin
kuluneeksi enintään 15 vuotta. Näin ollen
velalle jäisi vielä vähintäänkin
5 vuotta perimisaikaa, ja jos perijä on luonnollinen henkilö,
10 vuotta.
Arvoisa puhemies! Tämä on niin merkittävä periaate
tässä eduskunnassa, kun me käsittelemme
tätä hallituksen esitystä, että ihmettelen,
miksi me haluamme edelleen pitää 5 vuotta hirressä nämä yli
20 vuotta velkavankeudessa olleet. Jo vuonna 2003 tehtiin 105 kansanedustajan
allekirjoittama lakialoite, jonka toteutuessa 90-luvun lamassa olleiden
velat vanhentuisivat. Velalliset ovat nyt odottaneet jo 11 vuotta
kansalaisdemokratian ja kansan demokratian toteutumista mutta saisivat
esityksen näin toteutuessa vain 5 tai 10 vuoden lisätuomion.
Arvoisa puhemies, minusta olisi inhimillisempää,
että vihdoin päästäisimme nämä 90-luvun
laman velkavangit vapaaksi. Yli kahden vuosikymmenen piinan pitäisi
jo riittää.
Arvoisa puhemies! Me perussuomalaiset lakivaliokunnassa, jossa
käsittelimme tätä asiaa, teimme myös
vastalauseen, jonka myöhemmässä käsittelyvaiheessa
täällä esitämme. Perustelumme
nimenomaan on siinä, että meidän mielestämme
90-luvun velkavankeuteen joutuneet henkilöt olivat siinä tilanteessa,
että he velkaantuivat nimenomaan valtion toimesta. Silloinen rahapolitiikka
oli omiaan vaikuttamaan kansalaisten ja nimenomaan pk-yrittäjien
velkaantumiseen. Silloisten rahamarkkinoiden vapautuminen ilman
hillitsemistoimenpiteitä johti valuuttalainojen ylitarjontaan.
Lainojahan tarjottiin silloin bulletlainoina ja usein ilman riittäviä vakuuksia.
Yksinomaan silloisen hallituksen devalvaatiopäätöksellä valuuttalainojen
pääoma kas-voi yhdessä yössä liki
puolella.
Arvoisa puhemies! Tämän johdosta on inhimillistä vihdoin
päästää nämä 90-luvun
velkavangit vapaaksi, ja teemmekin vastalauseessa — en
nyt tässä tee, mutta myöhemmin teemme — esityksen
siitä, että eduskunta edellyttää,
että hallitus selvittää mahdollisuudet
vapauttaa 1990-luvun laman johdosta velkaantuneet veloistaan jo aikaisemmin
kuin 1.1.2020. Lakivaliokunta olisi suoralla päätöksellä voinut
lyhentää tämän 5 vuoden siirtymäajan
vähintään 4 vuoteen ilman perustuslaillista
arviointia. Siinä mielessä meillä on
liikkumavaraa eduskunnassa, ja halutessamme voimme myös
lähettää asian perustuslakivaliokunnan
mietittäväksi, voitaisiinko tästä siirtymäajasta
luopua kokonaan. — Kiitos.
Ritva Elomaa /ps:
Arvoisa puhemies! 90-luvun lama aiheutti monelle yritykselle
ja monelle yksityiselle henkilölle katastrofaalisen tilanteen, ja
sen hedelmiä vieläkin moni joutuu kantamaan. Vallitseva
talouden alamäki aiheuttaa jatkuvasti velkaongelmia, joiden
syyt ovat mitä moninaisimmat. Myös sattumalla
saattaa olla näppinsä pelissä jossakin
kohtaa velkajärjestelyyn ajautuneen tarinaa.
Lainsäädännön ei tule olla
liian kovakourainen taloudellisesti ahtaalla olevia henkilöitä kohtaan.
Maksuhäiriömerkintöjen vaikutukset elämään
ovat esimerkki armottomasta lainsäädännöstä.
Tähän liittyen olen jättänyt
jo pari lakialoitetta, ja ne molemmat on torpattu, valitettavasti.
Laki yksityishenkilön velkajärjestelyyn liit-tyen
on nähtävä osana kokonaisuutta, jolla
yhteiskunta tukee yksilön nousua taas jaloilleen epäonnistumisen
jälkeen. Luonnollisen henkilön sopimukseen perustuvaan
velkaan tulisi soveltaa vanhentumisaikaa jo inhimillisyyden perusteella.
90-luvun laman aikaan niin itse kuin takaamisen kautta velkaantuneille
annettaisiin vihdoin armoa. On muistettava, että valtiovalta
toiminnallaan aikanaan vauhditti yleistä velkaantumista
tai jopa epäsuorasti aiheutti sitä toimillaan.
Lakivaliokunnan perussuomalaiset ovat vastalauseessaan oikealla
asialla, kun he ehdottavat, että 90-luvun laman johdosta
velkaantuneet henkilöt voitaisiin vihdoin vapauttaa raskaasta
taakastaan.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Pekka Ravi.
Kristiina Salonen /sd:
Arvoisa puhemies! Lakivaliokunta käsitteli tätä lakiesitystä laajasti, ja
valiokunnan puheenjohtaja Holmlund myöskin kertoi täältä seikkaperäisesti
monesta eri yksityiskohdasta. Itse aion kiinnittää kahteen
asiaan huomiota.
On erittäin tärkeää, että ammatinharjoittajien pääsyä velkajärjestelyn
piiriin helpotetaan tällä lailla. Kuitenkin muutamia
kysymyksiä edelleen jäi ainakin itselleni mieleen
vielä jatkoselvitettäväksi tai oikeastaan
seurattavaksi, kun tämä laki nyt sitten etenee
tuolla kentällä.
Miten turvataan riittävät resurssit velkaneuvonnassa?
Tiedetään, että jo nykyisellään
velkaneuvonta on ollut erittäin tiukilla, ja tämä tuo kyllä täysin
uuden tehtävän, johon velkaneuvonnassa pitää olla
aikaa niin, etteivät myöskään
aikaisemmat tehtävät kärsi. Ja miten
samanaikaisesti onnistumme saamaan riittävän osaamisen nykyisille
velkaneuvojille? Tähän vaaditaan siis paljon perehdytystä ja
koulutusta, mutta siellä on esimerkiksi tällainen
erityinen kysymys, kuka ottaa vastuun yritystoiminnan kannattavuuden
arvioinnista. Tiedän itse toisesta työstä,
että aina ei ole helppoa saada ketään
tahoa sanomaan, onko yrityksen toiminta edelleen kannattavaa, ja
toivon, että velkaneuvojat sitten tulevat jatkossa saamaan
tähän tukea.
Toinen asia tässä lakiuudistuksessa on myöskin
seurattava asia ja pohdinnan asia. Tämä lakiuudistus
muuttaa velkaneuvojan roolia enemmän velkaselvittäjän
suuntaan. Velkaneuvoja on tähän asti ollut asiakkaan
edun ajaja, ei velkojien etujen ajaja. Velkaselvittäjä taas
lainkin mukaan huomioi sekä yksityishenkilön että yrityksen edun.
Nyt minä vähän pelkään,
että tämä velkaneuvojan perinteinen rooli
tässä tulee vähenemään,
ja osa valiokunnan kuulemista asiantuntijoistakin nosti tämän
asian esiin. Se myös muuttaa tätä työn
luonteen laatua, ja sitä on jatkossa syytä seurata.
Teuvo Hakkarainen /ps:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti tuosta 90-luvun lamasta. Itse
yrittäjätaustaisena kävin läpi
sitä silloin. Eivät ne yrittäjät
siihen syyllisiä olleet, vaan valtiovalta ja rahapolitiikka
silloin teki paljon semmoista, että yritykset menivät
nurin. Nämä ihmiset joutuvat vieläkin
kärsimään sellaisesta, johonka he ovat itse
syyttömiä. Jos täällä tekee
murhan taikka jonkin muun, niin kymmenessä vuodessa siitä selviää,
mutta tämmöisestä, johonka on itse syytön,
jää vielä ikään kuin
hirteen roikkumaan eikä pääse siitä irti.
Siinä on vielä toinen juttu. Siellä on
valtava osaamisen pääoma, mutta kun he ovat nyt
tässä velkahirressä, he eivät
yksinkertaisesti pysty toimimaan, ja se on menetys tälle
valtiovallalle, yhteiskunnalle, meille kaikille. Kyllä tämmöinen asia
pitää korjata, se olisi pitänyt jo ajat
sitten korjata. Kyllähän täällä annetaan
suurempiakin rikoksia anteeksi. Jos tuommoiseen ei voida puuttua,
niin kyllä minä suuresti ihmettelen.
Annan esimerkin: Kaveri teki konkurssin silloin ja sitten makseli
sitä, ihan vielä näihin päiviin
asti, eikä koskaan päässyt irti. Vaikka
oli hyvät tulot, niin kaikki lähti sitten, valtiovalta
vei pois sieltä. Hän oli semmoinen it-alan osaaja, teki
ohjelmia sahoille ja tehtaille, paperitehtaille ja muualle. Hän
löi hanskat tiskiin ja sanoi, että hän
osaa sen verran tuota Lontoon murretta, että hän
pärjää muuallakin, ja lähti
Kiinaan. Nyt saan silloin tällöin viestiä sieltä,
että nyt menee hyvin eikä ole ongelmia. Me menetämme
tällä tavalla omat koulutetut, hyvin osaava väestö,
muualle, kun ollaan näin ankaria tämmöisessä asiassa.
Osmo Kokko /ps:
Arvoisa puhemies! Täällä on käytetty
ihan hyviä puheenvuoroja, ja itsekin ajattelin, että muutamalla
sanalla otan kantaa tähän asiaan.
Tietysti on hyvä, että tätä velkajärjestelylakia on
lähdetty uudistamaan, mutta kyllä täällä suurin
ongelma on, niin kuin edellä edustajat Niikko, Elomaa ja
myös Hakkarainen toivat esille, että edelleen
nämä 90-luvun laman aikaiset yrittäjät
pitkälti — ja tietysti takausvastuussa olevat henkilöt — roikkuvat
tosissaan tuolla ulosottorekistereissä, kukaan ei pääse
tähän velkajärjestelyyn. Ja sitten kun
mietitään, että velkajärjestelyn
aika vielä edelleen jatkuu siinä, niin kyllä siellä nimenomaan
sitä potentiaalia olisi perustaa uutta yritystoimintaa
ja tuoda sillä tavalla tähän yhteiskuntaan
uusia tuloja.
Olen tavannut itsekin tuolla kentällä useita
90-luvun laman yrittäjiä, ja he ovat todenneet,
että he ovat uskonsa menettäneet suomalaiseen
yhteiskuntaan ja antavat mennä tämän,
nauttivat kaikista näistä muista etuisuuksista,
mihinkä on mahdollisuutta, ja piupaut antavat näille
asioille. Siitä syystä olisi nyt erittäin
tärkeätä, että lopulta hoidettaisiin
tämä 90-luvun laman jälkihoito kunnialla
kuntoon ja näille ihmisille annettaisiin vielä inhimillinen,
sanotaan, elämän oikea palautus elämään.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa puhemies! Ehkä muutamia huomioita tähän
esitykseen liittyen. Pidän tietysti erittäin valitettavana
sitä, että kukaan ei ole kiinnittänyt
huomiota siihen, että tämä kuitenkin
on varsin hyvä hallituksen esitys, koska tällä pyritään
esimerkiksi auttamaan sitä, että pienimuotoista
elinkeino- ja ammatinharjoittajatoimintaa harjoittavat yrittäjät
pääsevät tätä kautta
velkajärjestelyn piiriin. Mielestäni se on erinomaisen
hyvä asia.
Sen sijaan tähän kokonaisuuteen liittyy myös yksi
kysymys, jota olen itsekin aika monta kertaa pohtinut. Nyt tavallaan
asetamme yrittäjät ja yritykset kahteen koriin.
Silloin kun toiminta on pienimuotoista ja silloin kun kyseessä ei
ole yhtiömuotoinen yritystoiminta, velkajärjestely
on mahdollista. Mutta käytännössä voi
olla täysin mahdollinen tilanne se, että esimerkiksi
henkilöyhtiömuotoinen toiminta, jopa osakeyhtiömuotoinen
toiminta, voi olla lähes yhtä pientä tai
aivan yhtä pientä kuin sellainenkin, jota harjoitetaan
pelkästään elinkeinonharjoittajana. Tämä on tietysti
tällainen kysymys, joka vaatii ehkä vielä tarkempaakin
arviointia, ja tämän osalta olen ehkä hieman
huolissani siitä, että silloin kun kyseessä on
yhtiömuotoinen toiminta — myös henkilöyhtiöissä,
joissa kuitenkin selkeästi vastuunalainen yhtiömies
vastaa omalla henkilökohtaisella omaisuudellaan myös
yrityksensä veloista — joudutaan sellaiseen tilanteeseen,
jossa ainoastaan yrityssaneerausmenettely on mahdollista. Ja jos
katsotaan yksi perustavaa laatua oleva ero yrityssaneerauksen ja
velkajärjestelyjen välillä, se on omistusasunnon
suoja. Eli velkajärjestelyssähän noudatetaan
erittäin korkeaa omistusasunnon suojaa, mikä toisaalta
ei yrityssaneerausmenettelyssä ole mahdollista.
Kuitenkin, vaikka tähän sisältyy
tällaisia mielestäni jatkotyöstöä vaativia
kysymyksiä, joihin valiokuntakin on kiinnittänyt
huomiota, on erittäin tärkeää,
että pystymme saattamaan tämän lainsäädännön
voimaan jo vuoden alusta, niin kuin on tarkoitettu.
Jos pohdimme 1990-luvun velkatilannetta, niin olen täysin
vakuuttunut siitä, että sieltä löytyy äärimmäisen
surullisia, vakavia, järkyttäviä ihmiskohtaloita.
Tiedän itsekin, että moni on päätynyt
jopa riistämään hengen itseltään,
ja siitä ei varmaan kukaan ole eri mieltä, että jokin
ratkaisu tähän pitäisi saada. Valitettavasti
kuitenkaan se ei ole ollut tämän hallituksen esityksen käsittelyssä mahdollista,
koska meillä ei ole ollut käytettävissämme
perustuslaillista arviointia. Edustaja Niikko tuossa omassa puheenvuorossaan
totesi, että valiokunta voi tällaisen tarvittaessa
pyytää. Tällaista ei kyllä minun
muistaakseni kukaan ole valiokunnassa esittänyt, ja varmaan
yksi suuri syy siihen, miksi ei ole esittänyt, on se, että kyseessä on
budjettilaki. Eli mikäli tähän olisi
ylipäätään tehty vielä perustuslakiarviointi,
se olisi hidastuttanut tämän lain voimaanpanoa
ja saanut myös aikaan käytännössä sellaisen
tilanteen, jossa nyt pienimuotoista yritystoimintaa harjoittavat
yrittäjät eivät olisi päässeet velkajärjestelymenettelyn
piiriin. Eli tässä tilanteessa ei olisi ollut
perusteltua myöskään hidastaa tai myöhäistää tämän
asian käsittelyä.
Sitten oikeastaan vielä toinen kysymys, johon kiinnitin
huomiota: Edustaja Niikko mainitsi myös, että olisi
voitu lyhentää aikaa neljään
vuoteen, mutta tällaistakaan ei käytännössä kyllä valiokunnassa
ole esitetty, niin kuin ilmenee, että tällaisesta
asiasta ei ole äänestetty. Silloin tietysti on
hyvä muistaa se, että kaiken kaikkiaan myös valiokunnassa
me joudumme ottamaan huomioon tietyt reunaehdot ja perustuslain
kysymykset eli emme voi täysin vapaasti päättää siitä, mikä itsestä tuntuisi
oikealta ja oikeudenmukaiselta, vaan lähtökohta
kuitenkin on se, että meillä on kaikelle hyvin
vahva laillinen peruste ja periaate näihin kysymyksiin.
Kaiken kaikkiaan pidän tätä lainsäädäntöä hyvänä,
ja tietenkin on valitettavaa, että tässä yh- teydessä ei
ole ollut mahdollista puuttua näihin 90-luvun velkaantuneisiin.
Tietysti on myös syytä muistaa se, että varmasti
siinäkin korissa on hyvin monenlaisia ihmisiä.
Itse muistelen tuota aikaa sellaisena, jossa tarjottiin ja suorastaan
tuputettiin niin sanottuja valuuttakorilainoja, jotka ajoivat käytännössä monet
vakavaraiset, hyvät yritykset aivan kestämättömään
tilanteeseen. Osa yrittäjistä lähti näihin
houkutuksiin mukaan, osa oli varovaisia eikä lähtenyt.
Myöhemmin tietysti heille, jotka uskoivat tähän
ylitarjontaan tai tuputukseen, tämä koitui valitettavasti
erittäin suureksi virheeksi ja johti sitten monenlaisiin
kysymyksiin, minkä kaikki täällä sitten
kyllä varsin hyvin tiedämme.
Kaiken kaikkiaan mielestäni tämä on
hyvä esitys, ja toivon itse myös, että tähän
määritellyt lisäresurssit käytännössä sitten
riittäisivät, ainakin jossakin määrin,
koska on varsin todennäköistä, että tämän
hallituksen esityksen hyväksymisen myötä myös
velkajärjestelyyn hakeutuvien määrä tulee
lisääntymään. Ja tietysti omalla
tavallaan on äärimmäisen tärkeää,
että ihmiset pystyvät hakeutumaan velkajärjestelyyn
ennen kuin tilanne riistäytyy täysin käsistä.
Silloin on myös mahdollisuus päästä jaloilleen
mahdollisimman nopealla aikajänteellä ja siten
pystyä myös itse toimimaan niin sanotusti tuottavana
yksilönä yhteiskunnassa. Pahoittelen hieman tällaista
kylmähköä ilmaisua, mutta kaikki varmasti
tiedämme, että sillä tarkoitetaan kuitenkin
pelkästään hyvää. — Kiitos.
Kristiina Salonen /sd:
Arvoisa puhemies! Valiokunta käsitteli sitä,
miten pitkään voi olla työttömänä päästäkseen
velkajärjestelyyn. Nykyisen lain mukaanhan velkajärjestelyä ei
voida myöntää, jos velallisella ei ole
väliaikaisena pidettävästä syystä maksuvaraa
tai maksuvara on vähäinen. Käytännössä on
muodostunut tällainen kahden vuoden työttömyyden
aika ennen velkajärjestelyä, ja nykyisessä lakiesityksessä esitetäänkin
18 kuukauden aikarajaa.
Valiokunta käsitteli asiaa myöskin nuorten
näkökulmasta. Me kaikki tiedämme, että nuoret ovat
tällä hetkellä yksi erityinen kohderyhmä, joka
velkaantuu esimerkiksi pikavippien takia. Tällainen hetken
harkitsemattomuus ja velanotto voi sitten olla vuosikausien ongelma.
Nuorten osalta erityisen tärkeää on myöskin
kiinnipääseminen työelämään
mahdollisimman nopeasti.
Valiokunnassa pohdittiin sitä, pitäisikö nuorille
olla jotenkin tätä 18:aa kuukautta lyhyempi aikaraja,
jolloin he sitten voisivat päästä velkajärjestelyjen
piiriin ja tällä tavoin voitaisiin auttaa nuoria
pääsemään mahdollisimman nopeasti
jaloilleen. Valiokunta päätyi kuitenkin laittamaan tähän
omaan mietintöönsä tällaisen
kohdan, jossa todetaan niin, että velkajärjestely
ei kannusta hakeutumaan töihin. Toisaalta kuitenkaan työttömyyden
keston ei tulisi olla myöskään liian
pitkä, jotta se ei passivoi ja ole siten velallisen kannalta
hankala. Itse olisin ehkä kaivannut tähän vähän
erilaista asennetta, jossa esimerkiksi nuortenkin mahdollisimman
nopea pääsy takaisin työelämään
olisi huomioitu vähän paremmin. Toki me laitoimme
valiokuntaan lausunnon, että tätä nuorten
pääsyä on sitten myöskin jatkossa seurattava.
Eli monta seurattavaa asiaa meillä on myös
tämän lakiesityksen jälkeen.
Hanna Mäntylä /ps:
Arvoisa puhemies! Itse aikanaan epäonnistuneen yritystoiminnan
myötä tämän velkajärjestelyn
läpikäyneenä tiedän kohtuullisen
hyvin, minkälainen prosessi tämä pahimmillaan
tai parhaimmillaan voi olla, ja tosiaan se voi pahimmillaan viedä kaikki
taloudelliset elämisen mahdollisuudet ja halun ja uskon siihen
parempaan huomiseen, puhumattakaan sitten niistä inhimillisistä tekijöistä,
joita tämmöinen velkajärjestelyyn pyrkivä joutuu
kohtaamaan paitsi itsensä myös yhteiskunnan taholta,
ja totta kai nämä koskettavat aina myöskin
koko perhettä.
Nyt minä haluan kyllä antaa valiokunnalle
tässä kiitosta tästä teidän
tekemästänne työstä, koska löydän
tästä teidän näkemyksestänne
paljon hyviä asioita, muun muassa nuorten huomioimisen,
ja siitä, että tähän lisäsuoritusvelvollisuuteen
olette kiinnittäneet huomiota minusta erittäin
positiivisella tavalla. Samoin olette minusta huomioineet tässä hienosti,
että nämä talous- ja velkaneuvojien resurssit
kohdennettaisiin tehokkaammin, ja myöskin työttömien
aseman parantaminen osana näitä prosesseja on
minusta erittäin hyvä asia. Samoin annan vielä kiitosta
siitä, että olette myöskin tähän
menettelyn yksinkertaistamiseen halunneet kiinnittää huomiota.
Tietysti olisin toivonut, että perussuomalaisten vastalause
olisi menestynyt, mutta noin kaikkineen näen, että tässä on
paljon hyviä tekijöitä.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Lakivaliokunnan puheenjohtaja, edustaja Holmlund,
tokihan me perussuomalaiset pidämme tätä hallituksen
esitystä pääsääntöisesti
erittäin tervetulleena ja hyvänä, kuten
omassa puheenvuorossani mainitsin nämä hyvät,
positiiviset vaikutukset. Lisäksi kun myös Holmlundin
mainitsemassa talous- ja velkaneuvonnassa avustettaisiin yksityisiä elinkeinon-
ja ammatinharjoittajia myös heidän elinkeinotoimintaansa
liittyen velkajärjestelyssä elikkä helpotetaan
käytännössä näitten
toiminimillä toimivien velkajärjestelyyn pääsemistä,
niin sehän on erittäin kannatettava ja hyvä asia.
Me tiedämme myös sen, että hallitus
on vuosikertomuksessa 2013 sitoutunut ylivelkaantumiskehityksen
hillitsemisen toimenpiteisiin. Yhtenä hyvänä esimerkkinä on
tullut pikavippiyritysten toiminnan suitsiminen ja kohtuuttomien
korkojen perinnän lopettaminen, jossa ollaan osittain onnistuttukin.
Miinuksena täytyy kuitenkin se sanoa, että tahtotila
lakivaliokunnassa kuitenkin oli se, että tämä meni
ilman sen kaltaista pohdintaa, olisiko voitu jollakin
toimenpiteellä päästää nämä 90-luvun
velalliset vapaaksi. Perussuomalaisethan alustavasti olisivat halunneet
kokonaan heidät armahtaa siitä viiden vuoden siirtymäajasta,
mutta kun tuli ilmi, että siinä on perustuslakivaliokunnan
näkemys ongelmana, niin sen jälkeen nostimme esille
keskustelussa edes sen neljän vuoden siirtymäajan.
Toki emme siitä tehneet virallista esitystä, mutta
teimme virallisen esityksen vastalauseen muodossa valiokunnassa,
jossa me olisimme halunneet, että hallitus selvittäisi
mahdollisuudet vapauttaa nämä 90-luvun laman johdosta
velkaantuneet ennen 1.1.2020. Tämä oli kuitenkin
lakivaliokunnan yhteinen henki ja henkäys ymmärtääkseni,
mutta silti siihen hallitus ei halunnut yhtyä. Siksi ihmettelenkin
sitä, ovatko meillä yleensä nämä teot
ja puheet niin ristiriidassa, että me emme voi lähteä tekemään
vähän enemmän töitä niitten
hyväksi, jotka ansaitsevat sen armahduksen, kuten tässä tapauksessa,
veloistaan.
Yleiskeskustelu päättyi.