Täysistunnon pöytäkirja 110/2014 vp

PTK 110/2014 vp

110. TIISTAINA 11. MARRASKUUTA 2014 kello 14.00

Tarkistettu versio 2.0

8) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi väylämaksulain muuttamisesta ja väliaikaisesta muuttamisesta sekä rataverolain 5 ja 7 §:n väliaikaisesta muuttamisesta

 

Kalle Jokinen /kok(esittelypuheenvuoro):

Arvoisa herra puhemies! Tässä hallituksen esityksessä väylämaksulaista ehdotetaan muutettavaksi väylämaksulakia ja rataverolakia väliaikaisesti vuosiksi 2015—2017. Väylämaksun yksikköhintoja alennettaisiin ja rataveroa ei perittäisi tavaraliikenteeltä. Koska maksun alentaminen on tällä lainmuutoksella väliaikainen toimenpide, ei tässä vaiheessa ole tarkoituksenmukaista lähteä ehdottamaan laajempia muutoksia väylämaksujärjestelmään. Hallituksen esitys liittyy vuoden 2015 valtion talousarvioesitykseen ja on tarkoitettu tulemaan voimaan 1. tammikuuta 2015.

Väylämaksulakia ehdotetaan lisäksi muutettavaksi pysyvästi Liikenneviraston tilaamien jäänmurtajien osalta, jotka jatkossa vapautettaisiin väylämaksun maksamisesta. Saimaan kanavassa ja sisävesiliikenteessä liikennöiviltä aluksilta perittäisiin väylämaksu ainoastaan niiden siirtyessä Saimaan satamasta rannikon satamaan.

Väylämaksun alentamisen keskeisenä tavoitteena on vähentää rikkidirektiivin voimaantulosta merenkululle ja elinkeinoelämälle aiheutuvia kielteisiä kustannusvaikutuksia. Väylämaksun alentaminen ja ratamaksun poistaminen ovat suuruudeltaan yhteensä noin 55,7 miljoonaa euroa.

Väylämaksua peritään, kun alus saapuu ulkomailta Suomeen tai alus saapuu suomalaisesta satamasta toiseen suomalaiseen satamaan. Maksun suuruus määräytyy alustyypin, aluksen jääluokan ja aluksen koon perusteella. Väylämaksun tuotto on ohjattu kauppamerenkulussa käytettävien laivaväylien ja turvalaitteiden rakentamiseen ja hoitoon sekä erityisesti jäänmurron kustannusten kattamiseen.

Väylämaksun määrä on sidottu jääluokkaan, millä pyritään kannustamaan ja ohjaamaan varustamoja parempien jääluokkien alusten hankintaan ja käyttämiseen. Määrittämällä parempien jääluokkien väylämaksut alemmalle tasolle on pyritty siihen, että käytössä olevat alukset olisivat ympäristöystävällisiä, turvallisia ja ennen kaikkea niiden jäissäkulkuominaisuudet olisivat mahdollisimman hyviä. Parempien jääluokkien alusten lisääntyminen vähentää jäänmurron tarvetta ja siitä aiheutuvia kustannuksia. Väylämaksujärjestelmään sisältyvällä vuotuisella enimmäismaksurajalla taas pyritään edistämään jatkuvaluonteista liikennöintiä Suomeen.

Esityksessä väylämaksua ehdotetaan alennettavaksi eniten parhaissa jääluokissa eli 1A Super ja 1A -luokissa. Koska näitä aluksia on kuitenkin lukumääräisesti Suomeen tulevista aluksista noin 80 prosenttia, kyseisten luokkien alukset maksaisivat väylämaksun kokonaiskertymästä varsin suuren osan, yhteensä noin 63 prosenttia. Asiantuntijakuulemisessa kritisoitiin tätä lähtökohtaa sillä perusteella, että parhaiden jääluokkien alukset eivät juuri tarvitse jäänmurtopalveluja ja lisäksi käytännössä ne pitävät liikennöidessään talvella väyliä auki myös huonompien jääluok-kien aluksille.

Huomattava osa väylämaksusta käytetään jäänmurtotoiminnan toteuttamiseen. Kuulemisessa on tuotu yhtenä näkemyksenä esille, että esityksessä ehdotettu jäänmurrossa käytettävien alusten vapauttamisen rajaaminen vain Liikennevirastolle tuotettavaan jäänmurtopalveluun on varsin yksipuolinen ratkaisu. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan tämä on kuitenkin perusteltua ja tarkoituksenmukaista, koska kyseessä oleva palvelu tuotetaan suoraan valtiolle ja se myös kustannetaan väylämaksusta. Kaikessa muussa kaupallisessa tarkoituksessa liikkuvat jäänmurtoalukset olisivat siten tasapuolisesti edelleen maksuvelvollisia.

Asiantuntijakuulemisessa yhtenä ehdotuksena on esitetty väylämaksun alentamista pelkästään lastialuksille. Ulkomaankaupan merikuljetuksia hoidetaan kuitenkin merkittävässä määrin myös muilla kuin lastialuksilla. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan esimerkiksi Suomen ja Ruotsin ja vastaavasti Suomen ja Viron välillä näitä kuljetuksia toteutetaan käytännössä pääosin matkustaja-aluksilla ja matkustaja-aluksiksi luokiteltavilla sekä matkustajia että lastia kuljettavilla niin sanotuilla ropax-aluksilla. Muun muassa tästä syystä ei ole katsottu, että voidaan kohdistaa maksun alentaminen pelkästään lastialuksille. Lastialusten väylämaksut alenevat kuitenkin esityksen perusteella matkustaja-aluksia enemmän, millä pyritään kohdistamaan maksun alennus erityisesti rikkidirektiivin aiheuttamien kustannusten rasittamille teollisuudelle ja elinkeinoelämän merikuljetuksille.

Väylämaksujärjestelmällä on tällä hetkellä keskeinen merkitys meri- ja rannikkoliikenteen sekä Suomen satamien ympärivuotisen toimivuuden kannalta. Valiokunta kiinnittää kuulemisessa tehtyjen muutosesitysten osalta huomiota siihen, että jonkin tietyn jääluokan tai alustyypin alusten maksujen alentaminen vaatisi käytännössä aina jonkin muun luokan alusten maksujen korottamista. Valiokunta katsoo saamansa selvityksen perusteella, että ehdotettu malli maksujen alentamiseksi on tässä vaiheessa hyväksyttävä kompromissi, jolla voidaan vaikuttaa positiivisesti merikuljetusten kustannuksiin ja kompensoida osittain rikkidirektiivistä aiheutuvia kustannuksia. Valiokunta kuitenkin kannustaa jatkossakin etsimään keinoja logistiikkakustannusten alentamiseen ja muun muassa parhaiden jääluokkien alusten määrän lisäämiseen.

Valiokunta katsoo, että erilaisia vaihtoehtoja väylämaksujärjestelmän kehittämiseksi olisi hy-vä selvittää jatkossa, mihin liittyen valiokunta ehdottaa eduskunnan hyväksyttäväksi lausuman. Lausuma kuuluu näin: "Eduskunta edellyttää, että hallitus käynnistää selvityksen siitä, millaisia taloudellisia yms. vaikutuksia väylämaksun poistamisella olisi elinkeinoelämän kilpailukyvyn, turvallisuuden ja talvimerenkulun toimivuuden kannalta."

Valiokunta pitää tätä hallituksen esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena ja esittää, että lakiehdotus hyväksytään muuttamattomana ja hyväksytään valiokunnan lausumaehdotus.

Ari Jalonen /ps:

Arvoisa puhemies! Väylämaksujen alentamiseen ryhdyttiin sen johdosta, että rikkidirektiivi — minkä tämä hallitus lopulta kuitenkin hyväksyi, vaikka näennäisesti sitä vastusti — hyväksyttiin. Tosin historian taakka on tässä kohtaa pitkä, joten puolittaminen ei ole riittävä toimenpide.

Tässä väylämaksussa on ollut tämä jääluokkaperusteinen porrastus, ja se on ollut erittäin hyvä asia. Sillä on päästy kontrolloimaan aluksia, jotka tulevat Suomeen, ja sitä, että ne ovat turvallisia. Nyt kun tämän meidän vastalauseemme mukaisesti hallituksen tulisi ryhtyä toimenpiteisiin väylämaksun poistamiseksi, niin on äärettömän tärkeää, että seurataan erittäin tarkkaan, miten tämä vaikuttaa turvallisuuteen ja erityisesti vielä ympäristöturvallisuuteen. Öljyvahinko Suomenlahdella on joka päivä lähempänä, ja tähän on kiinnitettävä huomiota.

Alusten energiatehokkuusmääräykset tulevat joka tapauksessa tulevaisuudessa poistamaan tämän jääluokkaperusteisen porrastuksen, koska ei ole järkevää rakentaa jäävahvisteisia aluksia — taas EU:n määräyksistä johtuen. Koska se poistuu, olisi tässä taloudellisessa tilanteessa järkevää poistaa se jo nyt kokonaan ja tällä tavoin auttaa Suomi Oy Ab:n taloutta tämän laman yli.

Kalle Jokinen /kok:

Arvoisa herra puhemies! Ihan muutama sana noista ropax-aluksiin liittyvistä kysymyksistä.

Tuossa valiokuntakuulemisessa esitettiin, että myös nämä ropax-alukset eli ne alukset, jotka kuljettavat sekä lastia että matkustajia, tulisi ulottaa näiden väylämaksujen alentamisen piiriin tai sen tulisi olla isompi. Kansainvälisten määräysten vuoksi näitä ei voida määritellä lastialuksiksi, mutta kansallisilla määräyksillä tätä maksuluokkaa voitaisiin kuitenkin tarkentaa. Kuitenkin tämä valmistelu tässä kuulemisen vaiheessa ei ollut sillä tasolla, että olisi voitu lähteä tätä muutosta esittämään. Sitten ilmeni myös sellainen ongelma, että nämä tällä hetkellä Suomesta liikennöivät ropax-alukset ovat yhden yrityksen aluksia, joten siinä tulisi tämmöinen kilpailukykyongelma, joten tätä asiaa ei tässä yhteydessä viety eteenpäin.

Yleiskeskustelu päättyi.